Diane-35 links laten liggen - mogelijk 10 doden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:24

Ik slikte hem ook al jaren, maar ben na het vorige bericht toch naar de HA gegaan voor een andere.
Eigenlijk ook omdat het niet meer nodig was dat ik aan deze pil zat, en ik hartpatient ben en rookte (net een week gestopt :D).

Yucca

Re: Diane-35 links laten liggen - mogelijk 10 doden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 00:04

Ik ga even telefonisch met de huisarts overleggen. Ik heb een hartruis, maar daar heeft hij nooit iets over gezegd in combinatie met de diane.

Wat nu als je stopt, maar bijvoorbeeld de acne weer erg terugkomt en dan weer begint. Val je dan wel of niet in de risico van net beginnen.

De 10 doden zijn over 25 jaar inderdaad, maar de laatste tijd zijn er meer 'naar boven gekomen' omdat er onlangs een meisje is overleden die 3 weken aan deze pil was en een longembolie kreeg. Dus gaan ze onderzoeken of er nog meer doden aan deze pil te schrijven zijn.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:31

Ik ga woensdag naar de HA, ook op een andere... Of het nou opgeblazen is of wat dan ook, risico neem je niet.

Ik ben wel heel bang dat mijn huid weer erg slecht wordt.

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:45

Heb ook denk 10 jaar aan de diane pil gezeten vanwege acné, zit nu voor de derde maand aan de microgenon ofzo,
Mijn huisarts wilde het risico beperken en moest daarom overstappen. Ik merk nu heel erg dat ik, ondanks dat ik 24 ben, nu weer aardig wat acné heb.. vooral op schouders/nek. Als dit zo blijft ga ik toch is informeren bij mijn huisarts..

Heb overigens ook nooit problemen gehad met de diane 35..

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:49

ik heb hem wel 20 jaar geslikt, met tussenposes, en ik rook ook nog... ik kreeg de pil altijd gewoon, al was het altijd maar voor 3 maanden geloof ik, omdat er dan officieel weer een nieuw recept uitgeschreven moest worden,
het is bij mij al 20 jaar bekend dat deze pil hogere kans op trombose geeft, er wordt ook flink voor gewaarschuwd in de bijsluiter.. is door de jaren heen altijd al ophef over geweest, maar bleef steeds op de markt, maar alle pillen naar mijn inzien verhoogde kans op trombose, het beste is gewoon een condoom gebruiken om niet zwanger te raken...

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:51

voor die gene die last van acne hebben, vraag je huisarts om eryacne gel, dat is een antibioticagel, die snel indroogt,
als je n pukkel op ziet komen, smeer je die gel er op, en komt hij niet door, en droogt direct uit, werkt fantastisch, ook voor je paard tegen mok! :D

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:52

Ik slik hem al 9 jaar. wel ernstig hoge bloeddruk klachten, maar heeft volgens mijn cardioloog niks.het de diane te maken. ik ga aan mijn HA de yasmin pil vragen morgen. Ik heb het er niet zo op...

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:58

enomis123 schreef:
voor die gene die last van acne hebben, vraag je huisarts om eryacne gel, dat is een antibioticagel, die snel indroogt,
als je n pukkel op ziet komen, smeer je die gel er op, en komt hij niet door, en droogt direct uit, werkt fantastisch, ook voor je paard tegen mok! :D

Thnx voor de tip. Helaas kan ik niet op me schouders/nek zien of er een puist aankomt ;)
Wbt me gezicht natuurlijk wel.
Ga je tip zeker onthouden.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:15

Voor de geïnteresseerde: nu bij Pauw & Witteman, moeder waarvan de dochter overleden is door het gebruik van de diana-35 pil.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:30

Ben vandaag vergeten te bellen dom dom dom. Morgen in de pauze echt doen!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:40

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:35

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:47

En alternatieven tegen overbeharing? Oh wacht, die zijn er niet echt :')

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:56

Hier ook een tevreden Diane gebruikster (nou ja de generieke variant) ik ben niet van plan om over te stappen, tenzij het advies van de gezondheidsraad veranderd. :)

jesse_rulez schreef:
Zie voor alternatieven (ivm acne): http://www.anticonceptie.nl/algemeen/acne/faq

Daar staan de Jaz en Yasmin ook tussen, over die pillen is precies dezelfde heisa geweest een paar jaar geleden, wat vinden degene die gaan overstappen dan van die pil? Zouden jullie die wel willen slikken? Die is nu al even niet meer in het nieuws en wordt dus niet weergegeven als slecht, maar het trombose risico is vergelijkbaar.

Kwanyin, vanmiddag hoorde ik in een verklaring van minister Schipper (die ik wel serieus neem op dit gebied, serieuzer dan kranten die geen tijdsspanne weergeven) dat het gaat om doden sinds de pil is geïntroduceerd in 1987, 11 mogelijke(!) doden in ruim 25 jaar dus.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:51

Ik slik de Yasmin met een bijzondere reden. Ik heb Alopecia Androgenetica. De vrouwelijke vorm van mannelijke kaalheid zeg maar. Onder invloed van testosteron stopt de aanmaak van collageen in de haarzakjes. Daardoor sterven ze af. Niet dat ik een teveel aan testosteron heb, maar het wordt door de Yasmin nog extra onderdrukt.

Ik ben na alle ophef zelf even gaan kijken of er trombose in mijn familie voorkomt. Dat is niet het geval, maar misschien moet ik toch maar eens met mijn huisarts gaan bellen. Ben normaal heel nuchter en sceptisch, maar dit vind ik toch eng.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 08:09

Gimme_Spurs schreef:
Ik slik de Yasmin met een bijzondere reden. Ik heb Alopecia Androgenetica. De vrouwelijke vorm van mannelijke kaalheid zeg maar. Onder invloed van testosteron stopt de aanmaak van collageen in de haarzakjes. Daardoor sterven ze af. Niet dat ik een teveel aan testosteron heb, maar het wordt door de Yasmin nog extra onderdrukt.

Ik ben na alle ophef zelf even gaan kijken of er trombose in mijn familie voorkomt. Dat is niet het geval, maar misschien moet ik toch maar eens met mijn huisarts gaan bellen. Ben normaal heel nuchter en sceptisch, maar dit vind ik toch eng.

Ik slik de diane om dezepfde reden en vind overstappen daarom ook een zeer rote stap.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 08:39

Dames, mag ik er even op wijzen dat het veel riskanter is om een zwangerschap te hebben dan de pil? Ook voor embolen en dergelijke?

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 08:54

Tegen acne zou je ook kunnen overwegen om Roaccutane te gebruiken.
Het verschil tussen de Diane-35 en de generieke versie weet ik niet..
Maar bij elke pil heb je verhoogde kans op trombose, helemaal als je overgewicht hebt en rookt en te weinig aan lichaamsbeweging doet. Een oudklasgenootje is overleden toen ze 19 was door het gebruik van de pil; haar huisarts heeft niet goed gehandeld.
Ik ga daarom niet meer af op wat mijn huisarts zegt, maar wat ik zelf wil. Als ik zelf een andere pil (dan de Microgynon 30 die ik nu gebruik) wil, dan doe ik dat!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:59

Inderdaad, iedere pil heeft een verhoogd risico, maar bij de derde- en vierde generatie pillen is dat risico nog eens 4 keer zo hoog.

Ik slik de pil dus niet voor de anticonceptie, maar meer als medicijn. (zoals de Diane vaak ook wordt geslikt tegen acne/overbeharing)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:05

Ess_Ramona schreef:
Ik heb trouwens deze:
ethinylestradiol/cyproteronacetaat 0,035 mg 2mg. Dit is de merkloze variant ervan hoorde ik toch? Maar mijn vraag, is deze pil dan ook risico groep?

Die heb ik ook. Zo'n mond vol elke keer als je een herhaalrecept wil :P

Gimme wat is 3e en 4e generatie?

Suus microgynon vond ik een verschrikking. Hoe bevalt hij jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:09

Heb de Diane-35 tot 3 jaar geleden geslikt en echt voor acne. Nu ben ik niet blij dat ik m niet meer slik (leeftijd) want m'n vel en haren doen weer erg moelijk. Nooit last gehad van de bijwerkingen, maar dat heeft misschien ook met mijn levensstijl te maken. Geen alcohol, lage bloeddruk en niet rokend.
Veel mensen vergeten dat de Diane-35 primair als medicatie tegen overbeharing, acne en aanverwante huidproblemen wordt voorgeschreven en dat anticonceptie een BIJWERKING is.

O ja, de merkloze(generieke) heeft dezelfde samenstelling, maar is goedkoper.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:12

Mijn moeder heeft deze pil heel lang gebruikt, helaas kreeg ze een propje in haar hoofd en kan ze rechts van haar niks meer zien nu. Ze mag nu helemaal geen pil meer slikken.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:12

Ook de merkloze varianten zitten in de risico groep. Het bevat dezelfde werkzame stoffen als de Diane. Alleen de hulpstoffen zijn anders.

Derde- en vierde generatie pillen zijn de pillen waar een ander soort progestageen inzit. In de jaren tachtig hebben ze dit veranderd en kwam bijvoorbeeld de Marvelon op de markt. Deze nieuwe pil had een gunstige uitwerking op acne en overbeharing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:13

Ik nam hem indertijd ook voor de acne, toen dat over was ben ik naar lichtere pillen overgegaan maar wat had ik daar last mee! Moodswings, huid die ene keer enorm vet werd en dan kurkdroog, migraine, afvallen, verlies van elke vrouwelijke ronding... Op eigen vraag na zowat 5 jaar vanalles testen terug Diane gekregen en wat een verademing! Ik heb nu de generische variant, voel me er gewoon veel relaxer bij en zit beter in mijn vel. Heb ook mijn vrouwelijke vormen terug én mijn haar groeit beter zonder last te hebben van haarlast op andere plaatsen :)

geloof me, door de pil alleen al van een bijna C-cup afzakken naar nog maar amper een AA, dat doet pijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:16

Varekaj schreef:
geloof me, door de pil alleen al van een bijna C-cup afzakken naar nog maar amper een AA, dat doet pijn.

Of juist niet, als je een tuiger hebt ofzo :P