Geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:32

unicorn_kiss schreef:
Het enige wat ik wel kan begrijpen is dat je liever je loon niet meedeelt aan collega's omdat er weleens jaloezie zou kunnen ontstaan.

Hier ook, ik weet niet wat mijn collega's verdienen en zal het ook nooit vragen, zal ook nooit mijn eigen loon laten weten aan de rest... Heb al paar situaties gehoord waarin het ook niet goed afloopt als werknemers beginnen discussiëren tegen baas over loon van hun collega ofzoiets, dus neen, daar zwijg ik dan ook over! Maar dus wel lonen vergelijken met vrienden.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:37

Het licht eraan waar je woont hoe ze het met stappen regelen :D dat is iig mijn ervaring. Oorspronkelijk kom ik uit Brabant, was het omstebeurt een rondje, of degene die reed kreeg wat drankjes, of je had gewoon een pot (en mensen die mixjes dronken --> betaalden dan dubbel zeg maar)...

En ja, dan had je erbij die gingen zeuren... Maar minder vaak dan nu.... Woon nu in Zuid-Holland en daar is het echt "ieder voor zich" :S Kunnen ze moeilijk gaan doen over het ene drankje als ze niet meer weten wie wat gedronken heeft ;) Aan de ene kant is het eerlijk en voor de mensen die het minder breed hebben ook wel fijn (die drinken dan gewoon minder ofzo) Maar dat gezeur er om heen :D

Maar is het dan zo boeiend wat iemand anders verdient? Of wat ze met het geld doen? Al verdient iemand de helft van wat ik verdient en gaat diegene 6x per jaar op vakantie en weet ik veel wat, leuk toch als diegene dat belangrijk vind? Wie ben ik daar om over te oordelen. Ik ga met mijn geld om op de manier die mij goed lijkt en andere moeten dat zelf weten hoe ze dat doen :)

Stral

Re: Geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:47

Ik oordeel ook niet over hoe anderen met hun geld omgaan hoor! :) Maar vind het bv. wel interessant omdat ik in een sector gaan werken ben waar ik niet voor gestudeerd heb, dan vind ik het interessant te vergelijken hoeveel mijn collega-studenten na 2,5 jaar werken verdienen, en hoeveel ik, want doorgroeimogelijkheden nu 'anders', en ik doe mijn werk heel graag maar dat wil niet zeggen dat ik binnen 10 jaar nog steeds fundamenteel 'minder' wil verdienen, dus ik vind het wel interessant om zo de afweging voor mezelf te gaan maken. Eens op de balans te gooien om mijn eigen werksituatie te beoordelen, dus dan gaat het mij echt niet om hoeveel de rest verdient, maar ik neem het gewoon mee in de beoordeling van mijn eigen situatie.

Bij ons dus bij het uitgaan altijd wel vrij eerlijk dus. Zonder 'gezeur' overigens :D Als iedereen het normaal vindt dan komt daar eigenlijk geen spel van ;)
Waar ik het wél van krijg is als je in een situatie bent dat mensen om de beurt een rondje geven, en er koppels bij zijn, die dan 'als koppel' trakteren. Euh, hallo? Ik moet als single wel twéé dingen betalen voor jullie twee, en jullie eentje voor mij? Waar slaat dat op? :')

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:48

Ik/wij zijn er niet mega open over. Mijn partner heeft een aantal bedrijven ik een commerciele baan op WO niveau. We verdienen dus een flink aantal keer modaal en hebben daar altijd hard voor geknokt dmv studies en gewoonweg uren maken.

Tevens zijn we beiden oudsten in het gezin en spekken wij onze broers en zussen best wel eens ( degene die nog studeren), ook voor de anderen betalen wij regelmatig een diner etc en mijn partner leent één van zijn broers/zussen/ouders nu renteloos geld ivm werkloosheid. Ik houd het wederom een beetje vaag ivm privacy ;)

Als ik naar onze inkomsten/uitgaven kijkt wordt er best gespaard hier, en verder gaan we vaak en luxe op vakantie. Bovenstaande 'leningen' echter hebben we nergens geadministreerd en zijn op goed vertrouwen en gunfactor verstrekt maar ik merk van de wederpartij dat die het zich wel laat aanleunen. Mijn partner wil er niets van zeggen en zelf weet ik ook niet goed waar te beginnen, voel me toch wel beschaamd vanwege onze levensstijl. Maar goed, wie zegt ons dat we het over 10 jaar nog steeds zo hebben.

Overigens kreeg ik van mijn schoonfamilie rond verjaardagen gerust een mailtje dat ze dit jaar een geldelijke bijdrage wilden ipv cadeau met een rekeningnummer. Die mails doe ik altijd net alsof ik ze niet zie, daar houd ik echt niet van :n

Mijn gevoel is dat je mensen met geld te weinig sneller hoort als andersom ;)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:19

unicorn_kiss schreef:
WOW wat toevallig hier dacht ik net ook aan en toen merkte ik dit topic op... ben er niet goed van :+
Maargoed, ik begrijp het ook niet zo.. ben er zelf heel open over, iedereen mag van mij weten wat ik verdien wat ik uitgeef en wat er op mijn bankrekening staat. Het enige wat ik wel kan begrijpen is dat je liever je loon niet meedeelt aan collega's omdat er weleens jaloezie zou kunnen ontstaan.
Voor de rest vind ik het juist reuze interessant om lonen te vergelijken met mensen in dezelfde sector.
Wat ik echter vréselijk vind is mensen die gaan speculeren. Hoe die ene aan die villa of aan die dure auto komt, want dat kan toch helemaal niet?? Leven en laten leven!
Het valt me overigens op dat vrij veel mensen liegen over hun loon. Dat snap ik dan ook weer niet.

Of dat je blij bent met je nieuwe woning/auto/paard en dat ze dan tegen je zeggen: "Zoo! Waar doe je dat van?!"
Hoor dat in mijn omgeving vrij vaak, en vind dat zo een rare opmerking..... Mensen die dat te horen krijgen zie ik zich vaak verantwoorden, en dat vind ik zo stom... alsof je sorry moet zeggen voor je aankopen....

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:22

Hmm nee, ik kan me niet vinden in de voorbeelden in de OP.

Wij doen met etentjes eigenlijk altijd de rekening gewoon door het aantal personen. We hebben toch een gezellige avond gehad? Daar gaat het mij meer om dan dat tientje dat ik extra betaal.
We hebben dan 1 bacardi-drinker (tov wijn/bier/fris-drinkers) maar ook die kosten van de avond delen we gewoon. Omdat hij zich soms weleens schuldig voelt, nodigt hij óns zo af en toe uit voor een etentje geheel op zijn kosten. Nu is het mijn vader en die heeft geld zat, maar voor eigenlijk iedereen in de groep is dit gewoon acceptabel. Ook als hij niet die etentjes zo eens in de zoveel tijd zou aanbieden.
Ik vind het gewoon teveel gedoe om per persoon te gaan berekenen wat je had, daarbij kom je áltijd minimaal 5 euro tekort en zijn het áltijd dezelfde personen die die paar euro's bijleggen om van het gezeur af te zijn. Vriendengroep van mij is door dat gezeur ook overgestapt om de rekening gewoon door het aantal personen te splitsen. Thank god :).

Met stappen.. Met de ene vriendengroep maken we vooraf een pot en 1 iemand beheert die. Met een andere vriendengroep koopt iedereen voor zich muntjes (zitten veel niet-drinkers in die groep) en wanneer een stelletje wat gaat halen, geef je door wat je wilt + het correcte aantal muntjes. En weer met een andere groep geeft iedereen om de beurt een rondje. Vind het allemaal prima werken, vind het ook wel een beetje groepsafhankelijk :).

Salaris.. Sja, mag van mij ook iedereen weten. Heb ik niet zoveel mee/van. Ik ben blij dat ik rond kan komen met een eigen koophuis, paard, 2 katten, weekendhond, auto, motor en sushi- en nagellakverslaving :D. En als mn verslavingen uit de hand gelopen zijn en ik zit even een paar dagen krap bij kas, ga ik daar niet moeilijk over zitten doen of rondjes omheen zitten draaien. Mogen ze ook gewoon weten. Vind het fijner dat ze weten waarom ik niet meega dan dat er gespeculeerd zal gaan worden, want dat zit in de mens :)

En eigenlijk ook, als ik een beetje denk aan de personen waar ik mee omga... Niemand is echt moeilijk. Op 1 persoontje na, maar daar heb ik gelukkig niet al te vaak mee te maken, die hoort meer in de groep dan dat het een vriendin van me is :).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:28

Van mij mag iedereen weten wat ik verdien en wat mijn maandelijkse onkosten zijn.
Wij gaan al jaar en dag met dezelfde vrienden op stap en er is nog NOOIT onenigheid geweest over bvb. 'jij hebt een dure steak en ik een slaatje'.

Een euro meer of minder maakt voor mij niet uit.
Ik heb dan ook nog nooit echt in geldnood gezeten.

Ik kan me wél voorstellen dat als iemand in financiële crisis zit, dat die wél gaat dubben over een euro meer of minder.
Lijkt me ook logisch.

Maar volwassen mensen onder elkaar kunnen daar volgens mij gewoon eerlijk over praten en er een degelijke oplossing voor vinden?

Geld = geen groots geheim hier.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:38

jeetje daar zou ik me nou echt geen moment druk om maken. Ik doe nooit aan verjaardagen, ik pak liever dan bij zo'n etentje de rekening op en betaal alles. No way dat ik een goede vriendschap op het spel zet voor een paar rotcenten. Daarnaast, bij mijn vrienden komt dat probleem sowieso niet ter sprake want zij gunnen mij wat ik hen gun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:39

Hier doe ook niet moeilijk over. Alleen enkel op werk hou ik wel voor me wat ik verdien.

Voor rest totaal geen top salaris. Maarja doordat ik thuis geen tv/televisie en i-net abonnement hebt, klein huisje waar weinig hoeft stoken en auto bijna niet gebruik hou ik genoeg over voor andere leuke dingen :D. Mijn moto is ook hoe lager de vaste lasten, hoe mee je geld uit kan geven aan leuke dingen!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:46

Geld intresseert me niet.... ik ben er relatief open in naar vrienden, op het werk moet ik het stil houden.
De sfeer is goed en dat willen we zo houden.

Het enige waar ik niet over praat is mijn spaarrekening hoe slecht ik het soms ook een maand heb ik probeer altijd iets te sparen....
En daar kom ik niet zomaar aan maar ik heb al gemerkt in moeilijke tijden roept men gelijk ...jij hebt toch.... of kun je mij helpen.

Dus alleen mijn spaargeld hou ik voor me en dat gaat niet eens over tonnen :)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:01

Grappig, ik had het hier gisteravond nog over tijdens mijn 'date' :'). Ik ben er wel redelijk open over, maar mensen hoeven niet tot op de cent nauwkeurig te weten wat er op mijn rekening staat.

Verder vind ik het echt geen probleem om bijvoorbeeld rondjes te geven of te trakteren op een etentje. Ik zit niet krap bij kas en ik kan er van genieten als ik andere mensen daar van kan laten mee genieten.

Toevallig was ik zaterdagavond op stap met een goede vriendin en twee kennissen. Mijn vriendin pakt mijn 50 euro uit mijn jas en zegt: Ik doe een rondje, wie wil wat drinken? Toen zei ik wel van hallo.. Zo kan ik ook wel rondjes doen! Voor een keer vind ik dat niet zo erg en kon er wel om lachen, maar niet iedere week natuurlijk.

Daarnaast vind ik ook gewoon dat als je geld hebt uitgeleend je mag verwachten dat je het gauw terug krijgt. Duurt me dit te lang, dan vraag ik het 1 a 2 keer. Kleine bedragen maken mij niet zo veel uit, maar grotere bedragen wil ik toch echt wel zo snel mogelijk terug.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:17

Nynke: gek, daar zou ik compléét niet mee kunnen lachen hebben :)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:21

Nee dat snap ik wel hoor Stral, het gaat dan niet eens om het geld maar het is natuurlijk meer de manier waarop ;).

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:22

Ja idd, de manier waarop bedoelde ik! Hallo, het lef :P

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:38

Ik maak me dus wel druk over rekeningen delen en rondjes geven. En dat omdat het altijd dezelfden zijn die de duurste gerechten nemen en dan voorstellen om de rekening te delen. En die personen zullen nooit eens aanbieden om wat extra te betalen. Ook bestellen zij rustig een fles wijn per persoon terwijl ik net 2 spaatjes op heb. En ja, ik hoef niet op de kleintjes te letten maar dat betekent toch niet dat ik hen moet sponsoren? Ik bepaal zelf waar ik mijn zelf verdiende centen aan uit geef, dat hoeven zij niet voor mij te doen.
Waarom ga ik dan nog met die groep uit? Omdat de meeste mensen in de groep wel OK zijn maar een paar op sommige momenten (voor mij) de boel verpesten.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:04

Nou dat zou ik dus nooit betalen haha.
Als ik iets voor een ander betaal is dat uit eigen initiatief (en daar heb ik echt geen moeite mee) en niet omdat een ander dat verwacht. Want dan kan die dat mooi vergeten :)
Toen ik 16 was begon ik met 32 tot 40u pw te werken en woonde ik nog bij mijn ouders. Toen trakteerde ik ook altijd veel en kocht ik duurdere kano's voor iedereen.
Nu ik op mezelf woon is dat een ander verhaal :')

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 03:32

Ik wil liever ook geen rekeningen delen in restaurants etc, maar om de tegenovergestelde reden :+ Ik vind het héérlijk om een borreltje erbij te hebben, of een extra glaasje wijn, of een lekker toetje... Ik heb een paar keer dat borreltje laten staan omdat de rekening gedeeld werd, maar daarna heb ik gewoon gezegd dat ik een x bedrag meer betaal. Het wordt alleen dan weer zo ingewikkeld met uitrekenen...
Ik wil me eigenlijk gewoon niet schuldig voelen omdat ik een duurder gerecht/extra drankje etc wil :P

Pempy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 06:42

Sinds ik hier woon verbaas ik me daar inderdaad ook over. Amerikanen zijn zo open over hoeveel ze verdienen, hoe veel hun auto kostte etc. en meestal betaalt 1 iemand voor iedereen; geen gezeur o.i.d, de volgende keer betaalt iemand anders wel het eten.
Terwijl in Nederland daar echt niet over gepraat wordt, en als je ergens gaat eten doen mensen vaak ook moeilijker over geld delen in restaurants en apart bestellen/betalen enzo. Eigenlijk verpest dat de sfeer wel een beetje vind ik. Als iedereen gewoon loyaal is en niet moeilijk doet, dan vind ik dat een stuk gezelliger :P En de Amerikanen waarmee ik omga zijn echt niet super rijk, maar ook gewoon studenten, dus daar ligt het niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 07:24

Hier is dat anders echt totaal niet zo hoor. Vind 'het buitenland' nogal een breed begrip TS, alsof daar iedereen wel verteld wat ie verdiend en uitgeeft en whatnot. :7

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 08:02

Ik ben heel open over de bedragen die ik verdien. Momenteel werk ik als invaller bij 2 bedrijven, en is het maar afwachten óf ik uberuapt kan(mag :P ) werken, dus zo stuur ik mijn beste vriendin nog wel eens een bericht:"Salaris volgende maand staat al op €....! *\o/* ".
Wij wonen erg ver uit elkaar, en als we willen afspreken maar erg krap zitten doen we nog wel eens 50/50 met de reiskosten, doen we ook nooit moeilijk over. :)

Van een vriend weet ik ook h oe en wat met alle bedragen, en vind dat hij zich af en toe zorgen maakt om niks, dit zeg ik ook tegen hem.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:18

Nirvana_ schreef:
Ik wil liever ook geen rekeningen delen in restaurants etc, maar om de tegenovergestelde reden :+ Ik vind het héérlijk om een borreltje erbij te hebben, of een extra glaasje wijn, of een lekker toetje... Ik heb een paar keer dat borreltje laten staan omdat de rekening gedeeld werd, maar daarna heb ik gewoon gezegd dat ik een x bedrag meer betaal. Het wordt alleen dan weer zo ingewikkeld met uitrekenen...Ik wil me eigenlijk gewoon niet schuldig voelen omdat ik een duurder gerecht/extra drankje etc wil :P

dat valt wel mee toch? kijken op rekening wat jij ongeveer meer hebt gedronken dan gemiddelde en dat vast van het totaal afhalen, en vervolgend het bedrag wat jke overhoud delen door het aantal personen waar je mee bent ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:25

Ik werk voor een internationaal bedrijf en werk vaak met Noren.
In Noorwegen kan elk prsoon een x aantal personen per jaar (volgens mij 50) opzoeken in een database waar de verzamelinkomens per jaar staan in vermeld :') Verder word je daar juist vreemd aangekeken als je niet verteld hoeveel je verdient.

Ik persoonlijk ben er niet heel open over, maar men vind dat ik een gat in mijn hand heb wat betreft mijn uitgavenpatroon... Waar bemoeien mensen zich in vredesnaam mee :? Ik kan het betalen en per jaar gaat er zo'n 1/3 van mijn brutosalaris naar de spaarrekening.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:32

Ik vind niet dat andere mensen zaken hebben met mijn financiën, zo simpel is dat.
Ik hoef aan niemand verantwoording af te leggen, zo lang mijn rekeningen betaalt worden.
Verder kan ik me erg storen aan vrienden die alles op de cent uitrekenen. Ik ben zo niet opgevoed, weet je nu zal ik misschien eens meer gedronken hebben, of iets duurder en volgende keer zal het iemand anders zijn.
Ik merk dat ik veel meer neig naar vrienden die er ook zo over denken, zo heeft mijn vriend eens een hele fles getrakteerd aan een vriendin, maar tijdens de halloween tocht hadden zij drank mee. Daar word echt niet moeilijk over gedaan en dat kan ik appreciëren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:42

Ik kan me de laatste tijd vooral ergeren aan de enorme bedragen die er hier in de vriendenkring worden gegeven tijdens verjaardagen.
En dan met name de scheve verhoudingen.
Ze geven hier eigenlijk altijd geld, geen cadeaus. En meestal 20,- euro per persoon voor de volwassen en nog eens 10 á 15,- euro per kind.

Dat loopt flink op ieder jaar.

Het vreemde vind ik alleen, dat ik vaak maar 5,- euro krijg op m'n verjaardag (en dan meestal in de vorm van 20 euro van 4 koppels tegelijk, zodat het wel op de 20 euro líjkt).

Ik vind 't daarom ook lastig om iedere keer dure cadeau's of geld te geven aan hún kinderen...
En daar heb ik met m'n vriend nog wel eens een discussie over. Want al die verjaardagen kosten ieder jaar letterlijk honderden euro's. En we hebben het niet zó breed dat we dat zomaar uit onze mauw schudden. Daar moeten we op andere dingen echt flink voor besparen, om dat te kunnen blijven doen.
En ik zou het bijv. niet meer dan normaal vinden om de kinderen dan een cadeautje van rond de 5,- euro te geven. Maar nee, het moet van hem altijd iets duurs zijn.

Ik begrijp dat niet helemaal...
Die scheve verhoudingen al helemaal niet.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:43

Femke, ik snap jou helemaal :j Dan zou ik er ook klaar mee wezen!