de paus stopt er mee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:54

@Tieneke, ik heb persoonlijk ook niets tegen deze paus, tegen de vorige pausen of tegen de pausen die nog gaan komen. Ik heb wel iets tegen het instituut: een religieus leider van een geloof dat naastenliefde predikt en het daar vooral bij lijkt te laten, dat prediken ... En als dat prediken dan niet werkt komt er geweld aan te pas, verbaal of fysiek.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:58

kynshiri schreef:
kohtje schreef:
Snap zoizo dat hele geloof verhaal niet. Denken er nu echt mensen dat de nieuwe paus aangewezen wordt door god?

hu? hoe kom je daar op? iedereen weet toch dat de kardinalen in conclaaf gaan (vergadering zeg maar) en dat zij uit alle kardinalen de volgende paus kiezen.

Maar die Kardinalen zijn ook weer aangewezen enz. Wat maakt het dat deze mensen zo heilig zijn dat ze die taak op zich mogen nemen? Er zijn toch mensen die die man blind geloven en daar kan ik met mijn verstand niet bij.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:01

Dat mag je van mij gerust hebben, die bezwaren, en ik heb ook niet gezegd dat ik alles wat ze doen goedkeur. Maar dat geeft mensen niet het recht om maar met virtuele rotte tomaten naar hem te gooien en hem belachelijk te maken. Dat is toch wel een beeeeeeetje hypocriet en erg gemakkelijk van achter een scherm.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:02

Maartenn schreef:
Misschien wil hij meer tijd met de kinderen doorbrengen.. :')

Dat denk ik ook gewoon !

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:03

hmmm...en bedankt...nu al hele tijd dit lied in mijn hoofd *\o/* :D *\o/*

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:07

Tieneke schreef:
Waaruit blijkt dat? Er zijn regels voor aftreden, die niet eens veel voorwaarden bevatten, dus het lijkt me eerder dat het een gewoonte is geworden om het tot de dood te blijven, dan dat het echt een bijna ongeschreven regel zou zijn.

Dat blijkt uit dat het volgens verschillende media 'zeer ongebruikelijk is dat een paus zelf over zijn aftreden beschikt. Normaal blijven pausen tot hun dood in functie.' Daarnaast is het al sinds 14nogwat niet meer voorgekomen.

Achterom

Re: de paus stopt er mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:09

Tsja, ook al is het misschien sinds die tijd niet meer voorgekomen, ik vind het juist goed (en getuigen van lef) dat iemand een keuze maakt waarvan hij denkt dat dit het beste is voor het ambt en de kerk. Ondanks dat blijkbaar niemand dit meer heeft gedaan de afgelopen eeuwen.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 16:13

Michien hat hij wel ruzie met zijn op Ewan McGregor <3 lijkende carmelengo :j
En besloot ie zo bam, ik ben er klaar mee.
Dat gezeik elkde dag weer!!

Of het is de illuminatie!!!!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:15

"Normaal" doen ze dat wel, maar niet omdat het zo verplicht wordt. Ik vraag me eerder af waarom eerdere pausen het niet zo gedaan hebben, dan dat ik de vraag stel waarom deze wel. Het is toch niet zo ongebruikelijk dat er niets op is voorzien, anders waren er ook geen regels over.

Dat het bijna nooit is voorgevallen, vind ik wat anders dan dat het in principe tot je dood is. Dan was het meer een uitzonderingsmaatregel, terwijl de enige voorwaarde is dat het in vrije omstandigheden beslist moet worden en dat niemand dat kan/mag tegenhouden. Dus zo bijzonder zijn die voorwaarden ook niet. Als er nu 120 regels in kleine lettertjes bij kwamen kijken, vond ik het opmerkelijker.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 16:34

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws over de paus?? Sms nu vatic aan naar 6666

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:53

kohtje schreef:
kynshiri schreef:
hu? hoe kom je daar op? iedereen weet toch dat de kardinalen in conclaaf gaan (vergadering zeg maar) en dat zij uit alle kardinalen de volgende paus kiezen.

Maar die Kardinalen zijn ook weer aangewezen enz. Wat maakt het dat deze mensen zo heilig zijn dat ze die taak op zich mogen nemen? Er zijn toch mensen die die man blind geloven en daar kan ik met mijn verstand niet bij.

niets maakt deze mensen heilig... zijn gewoon een soort 'ereleden' van de kerkgemeenschap.
In de politiek worden bv toch ook mensen lid van de partij en kunnen ze dan verkozen worden voor een bepaalde functie?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:55

NatasjavE schreef:
[Ik ben benieuwd naar zijn redenen.

Van zijn geloof gevallen :+[/quote]

Zolang ie maar een cap op had :Y)[/quote]

:=

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 16:56

Ja maar in de politiek is vaak ook democratie en dat zie ik in de kerk en dan voornamelijk de hogere kringen niet terug.
De paus is net als een dictator eigenlijk

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:59

Loesje is er snel bij :')

Afbeelding

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:01

Jilletje, dat is onzin en dat toont hoe weinig kennis je hebt van de Kerk, en eigenlijk ook van politiek. Bovendien vergelijk je appelen met peren.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 17:03

Hoezo is het onzin???
Het is mijn mening, hoe het op mij overkomt.

Een hoop dingen die de paus heeft geroepen zijn net zulke onzin

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:04

Ik heb hem eigenlijk nooit echt horen roepen. De microfoons deden het altijd prima.

Je mening is ongefundeerd en kortzichtig.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:09

Jilletje schreef:
Ja maar in de politiek is vaak ook democratie en dat zie ik in de kerk en dan voornamelijk de hogere kringen niet terug.
De paus is net als een dictator eigenlijk

jamaar wij MOETEN allemaal leven met de politici die verkozen zijn in ons land. ook als jij niet op de partij gestemd hebt die aan de macht is. Je MOET niet luisteren naar de paus... hij is een geestelijk leider voor de katholieken en zelfs niet alle katholieken nemen alles wat hij zegt even nauw.
De paus leidt een instituut waarbij je je kunt aansluiten als je ook op die manier in een God gelooft.

bovendien vergelijk je appelen met peren als het op verkiezen aankomt. wij verkiezen in de politiek bv wel onze voorkeursmensen, maar er wordt toch echt binnen de partij beslist wie er bv voorzitter wordt. daar heb je als gewone burger ook niets in te zeggen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:44

Laatst bijgewerkt door Onali op 11-02-13 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:46

Maartenn schreef:
Misschien wil hij meer tijd met de kinderen doorbrengen.. :')

Maar daar heeft hij toch geen kracht meer voor, dat is de reden van het aftreden.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:50

Af en toe een pilletje schijnt wonderen te doen <<)

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:02

Moderatoropmerking:
Bij deze nogmaals het verzoek om on-topic en inhoudelijk te reageren op het onderwerp.
Mocht daar geen gehoor aan gegeven worden, dan zijn wij genoodzaakt om het topic op slot te zetten. Alvast bedankt! :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:10

Maartenn schreef:
Af en toe een pilletje schijnt wonderen te doen <<)

_O- _O- _O-

Maartenn, jij bent TE GRAPPIG! +:)+

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:11

Ik heb helemaal niks met de Kerk, sta helemaal niet achter de verkondigingen van de Paus of het hele Paussysteem zelf, maar ik vind het louter naar deze beslissing gekeken wel heel erg knap en moedig van hem om te durven zeggen dat zijn plaats daar niet meer is. Anderen willen nog aan de macht blijven nadat ze bijna helemaal seniel zijn geworden en niemand er eigenlijk nog wat aan heeft, en hij durft het toegeven en de fakkel doorgeven aan iemand die fysiek wél in nog in staat is deze taak te vervullen. Het is nu natuurlijk alleen afwachten bij zijn opvolger of deze er iets van bakt of je eigenlijk toch nog beter af was geweest met een te zieke seniele voorganger :+ .