Overheid wil meer zorg vanuit familie/vrienden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een zorgelijke zaak? of een goed idee. Wat vind jij hiervan?

Ik ben het er mee eens, pas als familie of vrienden niet in staat zijn te helpen moet de overheid inspringen
30 (18%)
Ik twijfel erover, wat word er bedoelt met 'niet in staat zijn te helpen"
48 (29%)
Helemaal niet mee eens! en als we het er toch over hebben. Het persoonlijk budget moet er weer bij
78 (48%)
Ik heb er eigelijk geen mening over. Puur omdat ik niet weet waar we het eigelijk over hebben.
5 (3%)

Totaal aantal stemmen: 161

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:36

Sonja_vR schreef:
Tieme, dat zijn nu net de dingen die ik in mijn werk al door de kinderen zie gebeuren, die doen vaak alde boodschappen, een rondje lopen , even checken, bellen etc of moeders nog in de benen staat, de administratie,
ik heb in mijn werk nog maar 1 keer een boodschapje wezen doen voor een cliënt, dat woprd echt over het algemeen door familie of een vrijwilliger gedaan

dat warme eten en de boterham word lastiger, waarom?
dochter is getrouwd en heeft een gezin en werkt daarnaast 4 of 5 dagen van 9 tot 5 en dochter en man moeten voor het werk de twee kinders uit bed werken en op de opvang zien te krijgen
en na het werk moeten die weer opgehaald worden en er moet voor het eten gezorgd worden , een stofzuiger door het huis en dergelijke

dan word het lastig om tussendoor bij je moeder binnen te rennen die 5 minuten tot een uur verderop woont. .
.

En dit soort dingen gaat dan dus ws door vrijwilligers gedaan worden. A la zonnebloem, mensen die in bijstand zitten en deze mensen moeten gaan helpen om hun uitkering te houden enz.

Wij zijn nu al op werk met allerlei workshops en dergelijke bezig om te gaan kijken hoe dit opgelost gaat worden omdat wij natuurlijk veeeeeel werk kwijt gaan raken. Zo willen wij bijv "eigen" vrijwilligers kunnen sturen of van instanties waar wi7j contact mee hebben zodat wij hopelijk nog een beetje een vinger in de pap hebben. Maar ja, wij hebben hier genoeg mensen waar niet eens een vrijwilliger voor IS om mee te wandelen. Veel mensen WILLEN niet elke keer een vreemde in huis. Hier lopen de laatste tijd veel mensen die de ouderen bedriegen om binnen te komen enz. Ben bang dat dit alleen maar erger gaat worden.... veel ouderen vertrouwen mensen hierdoor ook veel minder.,,

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:53

Mindim schreef:
En toch zie ik in mijn omgeving dat wassen en dergelijke nog met regelmaat door mantelzorg wordt gedaan. En dat je moet vechten om tijd van de thuiszorg te krijgen, om dit te doen.

Dat heeft niet zo zeer met de bezuinigingen te maken. Dat heeft te maken met diegene die de zorg aanvraagd en met diegene die die afgeeft.
Bij aanvragen van hulp bij verzorging moet je heeel goed weten hoe je dingen duidelijk verwoord en genoeg bewijzen hebben om aan te tonen dat die client een bepaalde zorg echt , echt nodig heeft. Het ligt en ook geheel aan wie deze aanvraag in behandeling heeft. Er zitten daar veel figuren die echt geen benul lijken te hebben van wat iemand nodig heeft. Wie komen regelmatig voor het eerst bij mensen waar alleen even een wasbeurtje geindiceerd is. Dan ben je er even en blijkt er veel meer aan de hand te zijn waar wij vervolgens niet de tijd voor krijgen. De wijkverpleegkundige moet dan vervolgens er achteraan gaan om meer uren los te peuteren. En soms moet je van hele goede huize komen om dit voor elkaar te krijgen.
En soms lukt dat inderdaad niet. Wij maken het wel mee dat iemand maar een bepaald aantal uren krijgt wat gewoon te weinig is. Het is dan echt vlug wassen om niet over de tijd te komen.want, alle tijd die wij erover gaan, moet onze organisatie zelf betalen.. dus zeg dat iemand 2 uur in de week aan zorg mag krijgen en wij zijn er 3 uur dan krijgt de organisatie echt maar 2 uur vergoed. Tja, en ik moet toch echt betaald worden dus dat ene uur is voor de rekning van mn baas. En dit mag ook niet te vaak voorkomen want dan gaat het bedrijf er alleen maar op achteruit.
Het is zelfs zo dat wij al telefoontjes hebben waar we mee in en uit moeten klokken bij de mensen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:14

Tieme schreef:
En dit soort dingen gaat dan dus ws door vrijwilligers gedaan worden. A la zonnebloem, mensen die in bijstand zitten en deze mensen moeten gaan helpen om hun uitkering te houden enz.

En dat geeft het grote failliet al aan. We vinden het werk belangrijk, we erkennen met z'n allen dat we het gedaan willen hebben, maar we ontslaan de mensen die het doen om ze vervolgens te verplichten om het als 'vrijwilliger' uit te voeren. Dat is toch schandalig? Dan ben je toch diep, diep gezonken als maatschappij?

Als we het belangrijk vinden, laten we het dan goed doen. Met normale rechten voor mensen die werk doen wat belangrijk is.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:34

Shadow0 schreef:
En dat geeft het grote failliet al aan. We vinden het werk belangrijk, we erkennen met z'n allen dat we het gedaan willen hebben, maar we ontslaan de mensen die het doen om ze vervolgens te verplichten om het als 'vrijwilliger' uit te voeren. Dat is toch schandalig? Dan ben je toch diep, diep gezonken als maatschappij?

Als we het belangrijk vinden, laten we het dan goed doen. Met normale rechten voor mensen die werk doen wat belangrijk is.

Mee eens hoor. En ik vraag me echt af of ze gedacht hebben aan al die mensen die ontslagen gaan worden.. volgens mij niet. Ze willen al 75% gaan bezuinigen op huishoudelijke zorg. Op tv hoorde ik al hogere percentage's. Dat zijn duizenden huishoudelijke hulpen die eruit gezet gaan worden. De banen liggen niet voor het oprapen dus ze zullen een uitkering moeten hebben. Wat gaat dat allemaal kosten? Die komen echt niet snel en overal aan de slag. Alleen bij ons zijn er al veel 5o+ ers aan het werk. Onze organisatie weet al dat ze iig niet genoeg adressen houden om overeind te blijven. Godzijdank hebben ze al vooruit gekeken toen alles naar de gemeente ging en hebben ze het bedrijf gesplitst in aparte bv's. 1 voor de echte xorg en 1 voor de huishouding. Anders wordt het hele bedrijf de afgrond in genomen.

kohtje

Re: Overheid wil meer zorg vanuit familie/vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:36

Denk dat er beter gekeken moet worden naar huishoudelijke hulp. 2x per week is bij veel mensen niet nodig,die zitten de helft van de tijd koffie te drinken. Ik zou al blij zijn met 1 x per maand iemand om even alles aan te pakken.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:18

kohtje schreef:
Denk dat er beter gekeken moet worden naar huishoudelijke hulp. 2x per week is bij veel mensen niet nodig,die zitten de helft van de tijd koffie te drinken. Ik zou al blij zijn met 1 x per maand iemand om even alles aan te pakken.

Ja, maar jij zal zelf tussendoor nog wat kunnen. Veel mensen die hulp krijgen, kunnen dit gewoon weg niet zelf.en als er dan maar 1x in de maand iemand komt dan is het een vieze bende EN je red het als hulp dan echt niet om alles er een beetje fatsoenlijk uit te laten zien in 2 a 3 uur hoor...

Maar ik ben het er wel mee eens dat ze meer mogen kijken naar wie er hulp krijgt en hoeveel. Zie hier tijdens mn werk situaties voorbij komen :(

Voorbeeldjes
Mw van 92 in een seniorenwoning. 1 slaapkamer en alles gelijkvloers, boven ongebruikt. 2 uur meer als genoeg maar mw kreeg het met haar grote mond voor elkaar dat ze 3x per week hulp kreeg. 1x boodschappen en 2x 3 uur hh. Hulpen stonden gewoon uit hun neus te eten als wij mw gingen wassen. Alles blonk. Van mw moesten ze alles 2x in de week doen. Er weet niet gekookt of zo. En owee als er in de vakantie gebeld werd dat ze 1x kreeg ipv 2x. Dan was het huis te klein....

Voorbeeld 2:
Ernstig dementerende mw die alleen rhuis woont. Wil niet naar en tehuis. Huis sterk vervuild, gevaar voor zichzelf. Dochter doet wat ze kan maar is ook alleenstaand met kind en is het pispaaltje van mama. Zoon is het lieverdje en voert niets uit.. deze mw krijgt 2 uurtjes. Bed is al weken niet verschoond, voor wasjes draaien is geen tijd dus doen wij tussendoor. Ook al is het ons werk niet...

Voorbeeld 3
Echtpaar met een gehandicapt kind van 27 jaar die thuis woont. Wij komen dochter uit bed halen, aankleden en eten geven. Vervolgens gaat ze tot 17.00 uur naar een dagopvang. Moeders geeft haar eten en legt haar op de bank. Rond 20.00 uur komen wij meisje douchen en naar bed brengen. Kind is nauwelijks thuis en zit in een rolstoel dus maakt niets vuil zou je zeggen he?
Ze krijgen 6 uur hh hulp in de week op naam vande dochter omdat het allemaal zo "zwaar " is. En echt, het is verschrikkelijk als je een gehandicapt kind hebt maar deze mensen doen niets aan het kind. Bij gods gratie om 17.00 uur eten maar het liefste wil ze dat wij dit nog komen doen.... in het weekend is dochter thuis en wil ze dat er een dure hulp komt om even een uurtje met dochter buiten gaat wandelen....
En het leukste van allemaal, er is daar de hele dag een aupair in huis die schoonmaakt. Elke dag wordt de badkamer schoon geschrobt. Groot duur huis, grote plasmaschermen aan de muur, regelmatig tripjes naar india en amerika en 2 dikke mercedessen voor de deur..
En dit soort mensen mogen ze van mij dus korten... idioot gedoe.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 14-02-13 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:22

Ja zo in de winter red ik het aardig. Omdat ik mijn moeder thuis verzorg krijgen we geen huishoudelijke hulp. Heb wel eens gedacht om mezelf maar gedeeltelijk af te laten keuren dan krijgen we het wel.
Maar ja dat is ook zo wat. Het huis is niet echt vervuild maar ook nooit netjes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:45

kohtje schreef:

Daar zit ook een sociaal aspect in wat voor sommige mensen heel erg belangrijk is.
Aan mijn thuishulp vertel ik meer en eerlijker de stand van zaken dan aan mijn familie (die er gelijk een mening over hebben waar ik niet op zit te wachten). Tevens heeft mijn hulp door haar werkervaring veel meer kennis over instanties en organisaties die me kunnen helpen.
Dus ik ben heel blij als mijn hulp sneller klaar is dan verwacht en nog even een bak koffie drinkt, al is het maar om stoom af te blazen!

(ik hou het trouwens dagelijks bij en toch treft ze wel eens de pech om in een bemodderd huis aan te komen waar de klusjesman net met zijn laarzen doorheen is gestampt, of heb ik voor haar komst 'even' 8 wassen gedraaid die nog weggestreken moeten worden :P Dus de ene keer is ze met 3 uurtjes klaar en de andere keer werken we ons met zijn tweeen 4 uur uit de naad en is het nog niet klaar)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:55

Vind jouw geval ook echt anders. Maar heb kennisen waar de hulp 2x per week de plintjes moet af stoffen omdat er niets te doen is. Het is een stel wat samen thuis is dus die zouder met minder kunnen. Die 1x per maand zou in mijn geval heel welkom zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:56

Ja die zou hier ook heel welkom zijn, maarja :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:08

kohtje schreef:
Vind jouw geval ook echt anders. Maar heb kennisen waar de hulp 2x per week de plintjes moet af stoffen omdat er niets te doen is. Het is een stel wat samen thuis is dus die zouder met minder kunnen. Die 1x per maand zou in mijn geval heel welkom zijn.

Het is alleen zo ontzettend jammer dat dit soort dingen er vaak alleen maar toe leiden dat er nog meer gekort wordt. Terwijl we misschien toch moeten proberen dat iedereen, van hoog tot laag, wat meer gaat denken in termen van redelijkheid.

Maar in de tussentijd: ik vind het geen reden om die zorg af te schaffen en meer op vrijwilligers af te schuiven. De mensen die negatief buiten de boot vallen (het niet krijgen terwijl ze het wel nodig hebben) zijn er volgens mij meer dan de mensen die er enorm voordeel van hebben, en teveel wordt kapot gemaakt door het idee dat er in elk geval vooral niemand eens een onredelijk voordeel zou mogen hebben. Fouten hou je altijd, beide kanten op. Maar de tendens is steeds meer om op basis van een paar voorbeelden van 'oneerlijk voordeel' maar liever mensen te laten creperen.

Oh ja: dat is wel nog een gevaar van 'vrijwilligers' dwingen: die zijn ten eerste in een veel afhankelijkere positie waardoor ze dat soort dingen nog minder kunnen aankaarten (als je uit je uitkering geschopt wordt, is de kans flink aanwezig om op korte termijn dakloos te worden) en anderzijds is er nog nauwelijks een prikkel voor de organisatie om er op toe te zien dat het een beetje redelijk gebeurt: je hebt immers gratis arbeidskrachten. (Bij gewone vrijwilligers is dat niet zo, die kunnen er immers zelf voor kiezen en zelf die inschatting maken.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:38

Mijn buurvrouw had een man met ernstig parkinson en hij was dementerend. Het huis was hermetisch afgesloten, want meneer ging zomaar op pad en werd erg agressief als je hem probeerde tegen te houden. Wassen en aankleden en op bed doen en naar de wc doen was een ramp, aangezien hij vaak stijf was en er geen beweging in te krijgen was. Als hij zijn medicijnen niet wilde, was het helemaal een ramp, dan verstijfde hij helemaal en was het gewoon niet meer te doen. Menigmaal zijn wij geweest om hem weer in zijn stoel te helpen, van de wc en van bed. Mijn buurvrouw was 70 jaar. Zorgde dagelijks voor hem, stond elke ochtend om 6.00 naast haar bed, raakte in een isolement, omdat ze hem niet alleen kon laten. En crisis wat een gedoe om een uurtje thuiszorg los te peuteren, om hem van en naar bed en bad te helpen. Daar ben ik echt van geschrokken. Het verpleeghuis kwam pas in zicht, toen meneer niet anders meer dan horizontaal lag en niet meer aanspreekbaar, compleet lethargisch. Hij is met de ambulance afgevoerd, om nooit meer thuis te komen. Maar wat een gevecht om zorg, met de hulp van buren kon de buurvrouw af en toe even een boodschap doen of even naar de kapper of wij deden de boodschappen. Haar kinderen wonen aan de andere kant van het land. Op de buurman passen kon heel heftig zijn, dus niet voor een ieder te doen, hij kon niet meer zelfstandig eten, amper lopen, was dement, kon niet meer onder douche of naar de wc en pas halfdood kon hij terecht in een verpleeghuis.
Dus misschien dat de zorg zich wat beter moet organiseren en misschien inzichtelijker maken en met de juiste mensen op de juiste plek. Als ik lees welke mensen overmatig hulp krijgen en mijn buurvrouw heeft moeten vechten voor zorg, vind ik ronduit schandalig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:41

Pfffft....dat is echt een drama inderdaad :(:)

Voor zo'n man zelf ook trouwens...ik geloof dat ik dan liever een einde er aan zou maken dan mijn partner zo zwaar belasten :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:44

kohtje schreef:

Ach, je weet toch niet wat er achter een ander zijn gevel gebeurt. Ik neem aan dat die mensen niet voor niks een thuishulp gekregen hebben. Bij mij zullen er genoeg mensen denken: dat mens is toch ook de hele dag thuis, waarom doet ze het zelf niet (afdoende)? Terwijl ze zelfs wel eens twee hulpen hebben gestuurd (eentje mocht niet alleen naar ochtendposten ivm veel ziekmelden ofzoiets) omdat ze mij dus wel een adres vonden die die extra hulp goed kon gebruiken en wel 'verdiende'. Tof, waren mijn ramen ook weer eens gewassen!
Ik zie me trouwens nog niet met een mand strijk naar de buren stappen: Willen jullie even...? :P

Het verhaal van Mindim ken ik trouwens ook, mijn oma heeft ook jarenlang andere mensen in de aanleunwoning waar zij woonde geholpen. Deed ze natuurlijk zodat ze het beter kregen, maar het gevolg was dat die mensen geen thuishulp meer kregen omdat er mantelzorg was. Erg leuk maar mijn oma was toen al in de tachtig, me dunkt dat je dan je plek achter de geraniums wel verdiend hebt ipv nog bij je buren te moeten gaan sloven. Maar dat is de ethos van vroeger he, altijd je buren nog gaan helpen.

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:10

kohtje schreef:

En daar wordt ook zeker naar gekeken want daar wordt flink op gekort. Het budget gaat van 1,5 miljard naar 400 miljoen dus vanaf 2015 zal die hulp alleen nog maar mogelijk zijn voor mensen met de aller laagste inkomens.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:13

In Duitsland draaien de kinderen ook op voor de zorg van hun ouders.
Het goedkoopste en wat je ook steeds meer zier hier is het in huis halen van een polin.
Verzorgingstehuizen zijn niet te betalen.

Ik woon dan wel in DLD mijn schoonvader gelukkig in NL. Ik zou knettergek worden als die man hier in huis moet leven.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:23

Vjestagirl schreef:
Opzich vind ik het een prima idee dat familie en vrienden elkaar (weer) meer gaan helpen als dat nodig is, zeker in het geval van ouderen zorg.

Maar ik denk wel dat plannen realistisch moeten blijven, je kunt van een koppel met een fulltime baan en 3 kleine kinderen niet verwachten dat ze 6 ochtenden in de week moeder gaan helpen met haar steunkousen aantrekken. Wat je wel kan verwachten is dat ze bijvoorbeeld 1x in de week boodschappen gaan doen, helpen met de administratie en dat soort dingen.
Het is even afwachten wat er reëel geacht wordt.

Wat is reëel? In mijn ogen is geen enkele vorm reëel. Helaas ben ik zelf ook een mantelzorger en eerlijk gezegd ik vind het echt heel zwaar. Zelfs 1x in de week boodschappen doen, is zwaar wanneer je niet in de buurt woont. ik heb dit twee jaar voor mijn vader volgehouden. Elke week 80 km rijden om hem van zijn boodschappen te voorzien en op den duur kon ik het niet meer. Ik zag er elke keer meer tegenop om te gaan. Verhuizen om dichterbij te wonen is ook geen optie gezien mijn werk. Ik ben enig kind en alles komt dus op mijn schouders neer maar ondertussen gaat mijn eigen leven ook nog door. Ik heb een drukke baan en ik wil ook nog wat tijd voor mezelf hebben. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dan mijn ouders mij op deze wereld gezet hebben met het doel om later zeker te zijn van zorg. Sterker nog, ik weet dat ze het verschrikkelijk vinden om van mij afhankelijk te zijn.
Belachelijk dat men dit ( mogelijk in de toekomst)van familie durft te vragen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:29

hotchocolat schreef:
In Duitsland draaien de kinderen ook op voor de zorg van hun ouders.
Het goedkoopste en wat je ook steeds meer zier hier is het in huis halen van een polin.

Ja, maar da's toch geen oplossing waar we naartoe willen - misschien in de individuele gevallen wel de minst negatieve keuze, maar voor de samenleving als geheel is het echt een volslagen belachelijk idee. Dan zouden we enerzijds mensen een uitkering te geven en anderzijds werk dat we met z'n allen belangrijk vinden niet meer als werk zien, om vervolgens het geld het land uit te sluizen omdat Poolse vrouwen goedkoop zijn, en terzijde nog even het hele drama van de gastarbeiders nog een keer herhalen*. Dan hebben we echt een paar dingen van de economie en samenleving niet begrepen...

* Dat is niet bedoeld om de mensen die hier als gastarbeider zijn gekomen af te kraken, en hun gezinnen en kinderen nog minder, maar zo'n toestroom kan dus wel ontwrichtend werken. Het is tamelijk dom om diezelfde situatie nog eens uit te lokken met even weinig beleid.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:44

Mijn overbuurvrouw had ook een Polin in huis. Toen ze kwam te overlijden moest deze dame weer terug naar Polen.
Ze kunnen hier niet zomaar een uitkering aanvragen oid. Wat Duitsland daar verder voor regels voor heeft weet ik dus niet.
Veel Duitsers uit mijn omgeving denken wel al na hoe ze het gaan regelen en betalen als ze niet meer voor zichzelf kunen zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:11

pmarena schreef:

Voor zo'n man zelf ook trouwens...ik geloof dat ik dan liever een einde er aan zou maken dan mijn partner zo zwaar belasten :=

Helaas had mijn buurman nog amper heldere momenten, door zijn dementie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 08:31

hotchocolat schreef:
Toen ze kwam te overlijden moest deze dame weer terug naar Polen.

Ook dat vind ik niet bepaald wenselijk... die mensen kunnen dan eigenlijk nauwelijks een leven opbouwen. Misschien zijn ze hier jaren, maar hebben toch geen recht op normale voorzieningen. Of ze bouwen hier een leven op en kunnen daar op elk willekeurig moment gedwongen worden te vertrekken.

Geen oplossing die de samenleving ook echt samen-levend maakt in elk geval.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:04

Mindim schreef:
pmarena schreef:

Helaas had mijn buurman nog amper heldere momenten, door zijn dementie.

Klinkt misschien hard, maar ik heb er een voorstelling bij dat dat voor zo'n man zelf dan misschien maar fijn is dat hij zijn situatie niet goed beseft... :(:) Is toch verschrikkelijk voor beide partijen...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:32

ik vind het idee van buitenlandse hulp zoals die Poolse niet zo gek hoor, die Poolse kan daarna mss met het gespaarde geld haar pensioentje aanvullen!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:39

Wat is reeel? Ik woon toevallig thuis en heb heel veel opgeofferd om voor mijn moeder te zorgen. Is het dan zo dat ik geen hulp meer zou hoefen omdat ik toch thuis woon? Mijn sosiale leven is beperkt naar alleen vrijdag avond want dan wordt mijn moeder naar bed gebracht. Die avond heb ik wel nodig om wat op te laden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:04

Amalarab schreef:
ik vind het idee van buitenlandse hulp zoals die Poolse niet zo gek hoor, die Poolse kan daarna mss met het gespaarde geld haar pensioentje aanvullen!

Vind ik niet. Zou werkelijk te gek voor woorden zijn als we polen of andere goedkope krachten dit werk gaan laten doen Terwijl de vaste krachten eruit gezet worden en werkloos thuis mogen gaan zitten..

Ten tweede heeft nederland genoeg werklozen dus laten ze eerst maar eens zorgen dat hun eigen mensen aan werk komen ipv van alles uit het buitenland halen.....