Waarom eten we wel een koe en geen katten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 09:28

Benno08 schreef:
logisch toch?
Ik moet er niet aan denken een beest te eten waarvan je niet weet wat voor vlees er nog in zit te rotten die hij op zijn beurt heeft gegeten :r Maar bon, ik eet dan ook helemaal geen vlees..

Je eet (bijna) nooit maag. En als je het eet, is dat heus wel een lege maag voordat het wordt voorgeschoteld :).
Zat andere stukken vlees. Van wat ik van mn tante heb gehoord, ga jij het verschil niet merken of je cavia of kip op je bord hebt liggen.

Vjestagirl

Re: Waarom eten we wel een koe en geen katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:00

Varkens eten ook vlees. Kippen trouwens ook.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:02

Er is nogal een verschil tussen planeteneters en vleeseters. Een kat is een roofdier=vleeseter. Net als een hond. Die eten wij niet, we eten alleen planteneters. Ik weet net waarom, maar ik kan me voorstellen ,dat dat heel anders smaakt omdat beiode een heel verschillend metabolisme hebben. Misschien ook ivm ziektes, omdat vleeseters zieke dieren kunnen eten en je dat neit kunt controleren?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:09

Elfenor schreef:
Het enige wat in mij opkomt is dat wij mensen prooidieren eten en geen roofdieren (dus katten). Stamt waarschijnlijk af van in de oertijd dat mensen op prooidieren jaagden ipv gevaarlijke roofdieren?

Varkens zijn alleseters, en dus geen totale prooidieren, van mensenvlees zijn ze schijnbaar ook niet ziek: Klik
(Het is geen link van vieze foto's o.i.d. hoor, gewoon een artikeltje.

Ik ben vegetariër, maar als ik dan vlees zou eten, zou ik net zo veel moeite hebben met het opeten van een koe, als met een kat, eerlijk is eerlijk. Ik heb voor ik vegetariër werd ook wel paardenvlees gegeten, en een paard is voor mij minstens net zo knuffelbaar als een kat.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:17

Maar heb je dan als vegetariër geen problemen met leren schoen-laarzen-zadels e.d.?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:21

Is logisch dat je wel koe kip enze eet ipv katten en honden. Het gaat om de emotionele band die hebt met een dier, als ik een muisje dood op straat zie liggen of een hond of kat, dan vind ik het laatste veel erger! Mensen denken altijd 'wat als het mijn dier was geweest' dan vind je het ook vreselijk. Je eet andermans kinderen ook niet op, denk ik dan en huisdieren zijn net als kinderen voor de goede eigenaren. De rest van de dieren worden al heel lang als voedsel gebruikt, en leeft niet bij je in huis. Ik vind wel dat dieren een goed leven moeten hebben gehad, en eet daarom zo veel mogelijk biologisch, en ook gewoon paardenvlees (maar lust ook wel een frikandel dus volledig biologisch is lastig) Het zit dus eigelijk tussen de oren allemaal :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:00

CK88 schreef:
Is logisch dat je wel koe kip enze eet ipv katten en honden. Het gaat om de emotionele band die hebt met een dier, als ik een muisje dood op straat zie liggen of een hond of kat, dan vind ik het laatste veel erger! Mensen denken altijd 'wat als het mijn dier was geweest' dan vind je het ook vreselijk. Je eet andermans kinderen ook niet op, denk ik dan en huisdieren zijn net als kinderen voor de goede eigenaren. De rest van de dieren worden al heel lang als voedsel gebruikt, en leeft niet bij je in huis. Ik vind wel dat dieren een goed leven moeten hebben gehad, en eet daarom zo veel mogelijk biologisch, en ook gewoon paardenvlees (maar lust ook wel een frikandel dus volledig biologisch is lastig) Het zit dus eigelijk tussen de oren allemaal :)

Sorry, maar dat vind ik onzin. Je kunt prima een huisdier hebben zonder het als kind te zien.

Daarnaast: als iemand een varkentje als huisdier heeft gehad eet je ook nogsteeds varken.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:53

Varkens zijn geen roofdieren! katten en hnden gaan actief op jacht naar levende dieren om ze op te eten. Dat is iets heel anders dan een varken, dat misschien wel eens een dode muis of zo zal eten. Ik heb trouwens mijn paard ook wel eens een slak zien opeten met een grasje. Misschien neit echt de bedoeling, maar hij spuugde hem ook niet uit. Verder zijn varkens toch in de eerste plaats planteneters, het zijn wroeters, en ik denk, dat de smaak van hun vlees meer door plantenmetabolisme wordt bepaald dan dat van dieren die uitsluitend op veleeseten zijn gebouwd.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:16

Vjestagirl schreef:
CK88 schreef:

Sorry, maar dat vind ik onzin. Je kunt prima een huisdier hebben zonder het als kind te zien.

Daarnaast: als iemand een varkentje als huisdier heeft gehad eet je ook nogsteeds varken.

Dus jou ziet jou huisdieren niet als gezinslid? Het is een HUIS dier, die bij je in huis leeft. Als een varkentje bij je in huis leeft eet je hem toch ook niet op? Ik eet ook wel paard, en heb zelf paarden. Mijn eigen kippen gaan de pan in als ze niet meer leggen, ze leven niet in huis en zie ze daarom niet als gezinslid. Maar ik weet wel dat ze bij mij teminste een goed leven hebben gehad.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:21

Tja. Is gewoon persoonlijke voorkeur denk ik.

Ik zou geen problemen hebben met het houden en huisvesten van een jong varken en een kalf om die vervolgens als ze groot en oud zijn te slachten en evt. op te eten. En ik kan best liefde hebben voor een koe of varken. :j

Dat zou ik met mijn poessies echt niet doen hoor, opeten... :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:21

CK88 schreef:
Dus jou ziet jou huisdieren niet als gezinslid? Het is een HUIS dier, die bij je in huis leeft. Als een varkentje bij je in huis leeft eet je hem toch ook niet op? Ik eet ook wel paard, en heb zelf paarden. Mijn eigen kippen gaan de pan in als ze niet meer leggen, ze leven niet in huis en zie ze daarom niet als gezinslid. Maar ik weet wel dat ze bij mij teminste een goed leven hebben gehad.

Nee, ik zie mijn huisdieren niet als gezinslid. Gezinsleden hebben een stem, een mening die ze kunnen verwoorden. Gezinsleden hebben recht om mee te praten over wel of niet verhuizen en waar we heen gaan op vakanties. De huisdieren hebben dat absoluut niet. Die zijn huisdier, en hebben zich maar te schikken.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:25

Vjestagirl schreef:
CK88 schreef:

Nee, ik zie mijn huisdieren niet als gezinslid. Gezinsleden hebben een stem, een mening die ze kunnen verwoorden. Gezinsleden hebben recht om mee te praten over wel of niet verhuizen en waar we heen gaan op vakanties. De huisdieren hebben dat absoluut niet. Die zijn huisdier, en hebben zich maar te schikken.

Zo denk ik er dus absoluut niet over... Maargoed meningen verschillen. Mijn katten hebben hele duidelijke eigen stem :P. Zo hebben we kattenluiken in alle deuren omdat ze er anders voor blijven mauwen als ze dicht zijn en het anders tocht, speciale krabpalen op plaatsen vlakbij de bank zodat ze die verkiezen boven de bank, op vakantie gaan we niet want dan zitten de dieren alleen, en de katten kijken me 3 weken niet aan als ik een weekend ben weggeweest en er netjes iemand op ons huis heeft gepast en de katten heeft gevoerd. Hoezo geen eigen stem :+ Je moet je wel een beetje verdiepen in je huisdieren hoor. Ik vind 'ze moeten zich maar schikken' nogal een slechte gedachte...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:58

CK88 schreef:
Zo denk ik er dus absoluut niet over... Maargoed meningen verschillen. Mijn katten hebben hele duidelijke eigen stem :P. Zo hebben we kattenluiken in alle deuren omdat ze er anders voor blijven mauwen als ze dicht zijn en het anders tocht, speciale krabpalen op plaatsen vlakbij de bank zodat ze die verkiezen boven de bank, op vakantie gaan we niet want dan zitten de dieren alleen, en de katten kijken me 3 weken niet aan als ik een weekend ben weggeweest en er netjes iemand op ons huis heeft gepast en de katten heeft gevoerd. Hoezo geen eigen stem :+ Je moet je wel een beetje verdiepen in je huisdieren hoor. Ik vind 'ze moeten zich maar schikken' nogal een slechte gedachte...

Dus ik heb me niet verdiept in mijn huisdieren? Mijn cavia's hebben een flinke kooi, zodat ze lekker kunnen rennen. Mijn paard staat op een stal waar ze het hele jaar door met 4 maatjes in een land van 15x300 staat en waar er op haar gelet wordt als ik er niet ben. De katten bij mijn ouders thuis hebben een kattenluik in de buitendeur en voor de rest staan de deuren naar de ruimtes waar ze mogen komen gewoon open. Ze mogen gewoon op de bank en 1 van de 2 gaat 's avonds altijd met mij mee naar bed. Zijn mand staat ook vlak naast de tussendeur zodat hij daar kan pitten als hij eens niet op bed mag.

Maar ze gaan wel 's zomers naar m'n opa en oma als wij op vakantie gaan (waar ze lekker kunnen rennen in het bos). Daar gaan mijn caafs trouwens ook heen. Als ik last heb van de kat op m'n bed dan mik ik hem er ook gewoon vanaf. Als hij op een plek ligt waar ik wil zitten gaat hij aan de kant, ik niet. Ik ga niet thuis blijven van vakantie omdat de kat dat niet leuk vindt, het is maar een huisdier :P. Als ik weg wil dan hebben ze zich te schikken in de oplossing die ik voor ze verzin!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:09

Dat heet vermenselijking van dieren, net als dat je ze als je kinderen behandeld..... :D

Ik krijg jammer genoeg van de vegetariërs geen antwoord op mijn herhaaldelijke vraag of ze zadels/schoenen/laarzen van leer wel vinden kunnen?
Ik zou echt jullie mening wel eens daarover willen weten.

Ik denk dat de meesten van ons geen enkele soort vlees meer zouden eten als we het zelf moesten doden en slachten, ik heb al moeite met de vissen op de markt.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:11

Margee schreef:
Dat heet vermenselijking van dieren, net als dat je ze als je kinderen behandeld..... :D

Ik krijg jammer genoeg van de vegetariërs geen antwoord op mijn herhaaldelijke vraag of ze zadels/schoenen/laarzen van leer wel vinden kunnen?

Ik denk dat de meesten van ons geen enkele soort vlees meer zouden eten als we het zelf moesten doden en slachten, ik heb al moeite met de vissen op de markt.

Het zijn mijn kinderen, maar ik vermenselijk ze niet. Je ziet soms ook van die aangeklede honden, en honden die naast mensen in bed slapen, dat vind ik meer vermenselijken ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:26

CK88 schreef:
Margee schreef:

Het zijn mijn kinderen, maar ik vermenselijk ze niet. Je ziet soms ook van die aangeklede honden, en honden die naast mensen in bed slapen, dat vind ik meer vermenselijken ;)

Ik vind je katten stem geven in of jij op vakantie gaat of niet ook erg vermenselijken ;)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:54

Margee schreef:

Ben geen "hele" vega (eet wel vis) maar ...niet alle mensen zijn niet vega omdat ze dieren eten zielig vinden. Mijn ouders moesten vanaf heel jonge leeftijd mij dwingen om vlees te eten. Zit bij mij in dezelfde catagorie als spruitjes en witlof of allerlei vormen van stampot :r Ik (kan) letterlijk over m'n nek gaan als ik vlees alleen al ruik, vn rauw.

Helaas ben ik zo'n baasje wat z'n katten wel vers vlees gunt, maar wel biologisch (en voorgesneden als het enigzins kan....want ook de afzuigkap is niet voldoende voor mijn neus.

Ben ook in principe niet tegen vlees eten..maar wel tegen de standaard AB die de dieren in de bioindustrie (vn kip) toegediend krijgen. En de manier van houden natuurlijk (of juist niet natuurlijk dus)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:38

Een belangrijk punt is ook de wet. Bij dieren die voor de wet geschikt worden geacht voor consumptie worden gereguleerde medicijnen gebruikt, zodat het veilig is voor de mensen om het vlees te eten. Voor dieren als honden en katten is dit anders, de medicijnen die toegediend mogen worden zijn niet gecontroleerd op veiligheid voor consumptie erna. Daarom kan niet gegarandeerd worden dat dat vlees veilig is. Buiten het hele carnivoor verhaal natuurlijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:39

bterlaan schreef:
Varkens zijn geen roofdieren! katten en hnden gaan actief op jacht naar levende dieren om ze op te eten. Dat is iets heel anders dan een varken, dat misschien wel eens een dode muis of zo zal eten. Ik heb trouwens mijn paard ook wel eens een slak zien opeten met een grasje. Misschien neit echt de bedoeling, maar hij spuugde hem ook niet uit. Verder zijn varkens toch in de eerste plaats planteneters, het zijn wroeters, en ik denk, dat de smaak van hun vlees meer door plantenmetabolisme wordt bepaald dan dat van dieren die uitsluitend op veleeseten zijn gebouwd.

Als dat je principe is kun je de vele vissoorten niet eten, de meeste consumptievissen zijn carnivoor (makreel, kabeljauw etc). Of heb je dáár weer andere regeltjes voor?

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:22

Een vis is nu eenmaal geen zoogdier, heeft een heel ander metabolisme denk ik. Enne... regel... er zijn genoeg lkanden waar ze wel degelijk honden en katten eten. En misschie nook wel tijgers en leeuwen? Wie weet.... Wat je lust, is meestal dat, waar je als kind aan gewend bent geraakt. En bij ons in Europa horen daa rgeen katten en honden bij.