Aanslag op van Baalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:23

dees_daan schreef:
Diegene die hem trappen reageren op die actie en hebben daar van te voren niet overna gedacht maar reageren uit paniek, niet met het doel de man echt dood te trappen dus om te zeggen dat ze net zo fout zijn vind ik echt te ver gaan.

Ze zijn niet net zo fout, maar wel fout. Maar ik vind 'paniek' wel weer een erg makkelijk excuus, en ik heb ook niet echt het idee dat men hier echt in paniek is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:23

Shadow0 schreef:
superwoman schreef:
Lekker vergelijk weer. De grensrechter had niemand geslagen of proberen te doden......pffffff

Maar dat doet er niet toe. Want er werd hier gezegd dat de mensen door de adrenaline niet meer goed konden nadenken, en daarom nog doorgingen met slaan en schoppen nadat de man al overmeesterd is: ze wogen dat niet rustig af. Maar als je niet goed na kunt denken door adrenaline, dan geldt dat ook voor de situatie met de grensrechter. Je kunt niet vinden dat in de ene situatie het volkomen begrijpelijk is dat mensen niet nadenken, en in de andere situatie volstrekt onaanvaardbaar.

Nogmaals: geweld om de dader te overmeesteren is begrijpelijk en aanvaardbaar. Nadat de dader is overmeesterd en op de grond ligt erop aflopen om op de knieschijf te schoppen is dat niet.

Tuurlijk doet de reden er wel toe..... gatver!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:24

Nadenken over wat je mee neemt als je huis afbrand is even nutteloos als verwijzen naar hufterig gedrag wanneer de man met de pistool in elkaar wordt geslagen. Het speelt zich allemaal af in "the heat of the moment". Emoties nemen over, adrenaline raast door je lichaam en het feit dat een groep geen geweten heeft, maakt dat je instinctief reageert.

Ik begrijp het goed, de reactie van omstanders. Weer een die angst zaait. De mensen zijn het zat.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:25

@ superwoman

Ben het met je eens hoor.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:27

Als je bang bent om klappen te krijgen moet je een ander "beroep" kiezen, zo denk ik er over.

Ook vraag ik me af hoe veel van de mensen die dit belachelijk vinden zelf al eens in de loop van een vuurwapen hebben gekeken? En dacht je toen "ach, die jongen maakt een foutje, als we hem vasthouden is het voldoende"? Van mij hadden ze hem hartstikke dood mogen schoppen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:27

superwoman schreef:

Dus het naschoppen is niet fout (maar uit paniek en adrenaline voortgekomen) maar eigenlijk gewoon prima als het gaat om iemand die een aanslag pleegt? Naschoppen is toegestaan als je het maar met de juiste redenen doet? En barst maar met de rechtstaat?

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:28

Landvrouw, ik zie iemand die hem probeert tegen de grond te werken en het daar best moeilijk mee heeft (en daar maak ik uit op dat de dader probeert weg te komen). De mannen trappen zeker niet meteen! Het is de man achter de dader die op een gegeven moment begint met trappen en de rest doet mee. Dader ligt dan al inderdaad weerloos op de grond en op dat moment vind ik het te ver gaan. Later proberen ze geloof ik hem wel op te tillen en proberen meerdere personen de mensen tegen te houden die hem nog willen trappen en slaan. Dit is de indruk die ik krijg hoor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:30

Shadow0 schreef:
superwoman schreef:

Dus het naschoppen is niet fout (maar uit paniek en adrenaline voortgekomen) maar eigenlijk gewoon prima als het gaat om iemand die een aanslag pleegt? Naschoppen is toegestaan als je het maar met de juiste redenen doet? En barst maar met de rechtstaat?

Hij krijgt een paar schoppen,so what? Gaat ie niet dood aan.....risico van je vooraf geplande daad.
Alle aandacht voor het echte slachtoffer is er nu niet, bravo!

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:30

jaa,, en dat is de eerste keer dat ze hem trappen.. Daarvoor houden ze hem gewoon tegen de grond en hij ligt helemaal stil op het moment dat ze beginnen..

De mensen die zeggen dat ze hem wel hadden mogen doden, hoe kun je zo denken?! JIj zegt dus gewoon, als iemand iemand anders wilt vermoorden, mag ik die gene doden en ben ik niet fout!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 13:30

superwoman schreef:
Shadow0 schreef:

Hij krijgt een paar schoppen,so what? Gaat ie niet dood aan.....risico van je vooraf geplande daad.
Alle aandacht voor het echte slachtoffer is er nu niet, bravo!

En ik geloof dat de intentie wel was om hem dood te schoppen ;)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:31

SaskiaKa schreef:
Als je bang bent om klappen te krijgen moet je een ander "beroep" kiezen, zo denk ik er over.

Ook vraag ik me af hoe veel van de mensen die dit belachelijk vinden zelf al eens in de loop van een vuurwapen hebben gekeken? En dacht je toen "ach, die jongen maakt een foutje, als we hem vasthouden is het voldoende"? Van mij hadden ze hem hartstikke dood mogen schoppen.

Wij Nederlanders hebben het zo goed dat we niet gewent zijn aan het dagelijks geweld wat in het nabije en verre Oosten speelt. Komt het dan eens dichterbij middels zo'n filmpje (Oost-Europa) dat kunnen we ons niet voorstellen dat er mensen zijn die slechte bedoelingen hebben of zelfs simpelweg een slecht mens zijn van aard. Het moet wel aan zijn of haar jeugd liggen en de dader verandert in het slachtoffer.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:34

landvrouw schreef:
jaa,, en dat is de eerste keer dat ze hem trappen.. Daarvoor houden ze hem gewoon tegen de grond en hij ligt helemaal stil op het moment dat ze beginnen..

De mensen die zeggen dat ze hem wel hadden mogen doden, hoe kun je zo denken?! JIj zegt dus gewoon, als iemand iemand anders wilt vermoorden, mag ik die gene doden en ben ik niet fout!

Al eens een pistool tegen je hoofd gehad? Al eens meegemaakt dat iemand een vuurwapen trok met kinderen en andere mensen er omheen? Reken maar dat zodra je diegene in je handen hebt, je hem het licht uit z'n ogen trapt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:35

superwoman schreef:
Hij krijgt een paar schoppen,so what? Gaat ie niet dood aan....

In dit geval niet. Maar iemand riep toch op om hem dood te schoppen - en met 1 trap tegen het hoofd kan dat al gebeurd zijn. Waarna je bovendien geen mogelijkheid meer hebt om te ontdekken of het iemand is die alleen werkt of gestuurd is (van belang voor toekomstige situaties.)

Maar wat ik vooral beangstigend vind is dat zoveel mensen geweld aanvaardbaar vinden, als het maar voor de juiste redenen is. Maar dat geeft nogal eens problemen, want iedereen heeft z'n eigen goede redenen. Iedereen die iemand doodt of neerschopt of mishandelt heeft daar in zijn eigen hoofd goede redenen voor. Daarom denk ik dat het veel beter is om duidelijk te maken dat je bepaalde dingen gewoon niet doet, nooit. Naschoppen niet, ook al is het nog zo 'logisch', mensen doden, al lijken ze het nog zo te verdienen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 13:35

SaskiaKa schreef:
landvrouw schreef:

Al eens een pistool tegen je hoofd gehad? Al eens meegemaakt dat iemand een vuurwapen trok met kinderen en andere mensen er omheen? Reken maar dat zodra je diegene in je handen hebt, je hem het licht uit z'n ogen trapt.

Ik weet niet hoor, maar ik zie geen kinderen ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:36

Marjoow schreef:
En ik geloof dat de intentie wel was om hem dood te schoppen ;)

Dan zie jij dat anders dan ik.maakt het weer een heel ander verhaal.
Dader wou iemand doodschieten en komt er vanaf met wat blauwe plekken en een bloedneus.....had erger gekund.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:38

Shadow0 schreef:
superwoman schreef:
Hij krijgt een paar schoppen,so what? Gaat ie niet dood aan....

In dit geval niet. Maar iemand riep toch op om hem dood te schoppen - en met 1 trap tegen het hoofd kan dat al gebeurd zijn. Waarna je bovendien geen mogelijkheid meer hebt om te ontdekken of het iemand is die alleen werkt of gestuurd is (van belang voor toekomstige situaties.)

Maar wat ik vooral beangstigend vind is dat zoveel mensen geweld aanvaardbaar vinden, als het maar voor de juiste redenen is. Maar dat geeft nogal eens problemen, want iedereen heeft z'n eigen goede redenen. Iedereen die iemand doodt of neerschopt of mishandelt heeft daar in zijn eigen hoofd goede redenen voor. Daarom denk ik dat het veel beter is om duidelijk te maken dat je bepaalde dingen gewoon niet doet, nooit. Naschoppen niet, ook al is het nog zo 'logisch', mensen doden, al lijken ze het nog zo te verdienen.

Wat ik ergvind is dat echte daders er veel te vaak mee weg komen zonder gelijkwaardige straf en heeft het slachtoffer langer en meer last dan de dader......
Als we dat eens gaan omdraaien, zal men ook niet meer de noodzaak voelen om hem zelf te straffen

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:39

Wat mij vooral opvalt aan het filmpje, waar is de beveiliging en de politie??? Politici rennen erop af en trappen met z'n allen op hem in. Ik vind het niet kunnen, ze zijn een voorbeeldfunctie. Hard tegen de grond werken en afvoeren is wat mij betreft prima maar zo door blijven schoppen?? Nee dat is niet goed. Natuurlijk is wat deze man deed veel fouter maar wat die mannen doen is ook fout. Werk hem tegen de grond, ga op hem zitten en w8 tot er beveiliging/politie komt.... Voor hetzelfde geld schopt men verkeerd en issie dood en dan??? Kan je hem niet meer verhoren kan je niks meer.... Nee niet goed :n

Ik verbaas me eerlijk gezegd over reacties hier.....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:39

OOhhh ik dacht Marlies! :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:40

superwoman schreef:
Als we dat eens gaan omdraaien, zal men ook niet meer de noodzaak voelen om hem zelf te straffen

Dat is in elk geval bewezen onwaar.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:40

Ik vind het niet te ver gaan.
Risico van je mislukte actie.

Daarbij men kent elkaar daar en tsja dat ze woest zijn en die vent in elkaar slaan kan ik mij goed voorstellen.
Als iemand die ken dit zou gebeuren voor mijn ogen ja dan zou ik die dader zeker een paar schoppen nageven.

En idd laten we de dader nou geen slachtoffer noemen....

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:41

Marjoow schreef:
Ik weet niet hoor, maar ik zie geen kinderen ;)

Duh, hier niet nee. Denk je dat de aanslagpleger daar rekening mee zou houden? En maakt het het minder erg dat de omstanders volwassen waren?

Ik heb het wel meegemaakt, in een drukke zaak. Liepen ook kinderen rond. En ja, ik was in staat om hem hartstikke dood te schoppen. Vind dit dan ook heel begrijpelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:43

SaskiaKa schreef:
Duh, hier niet nee. Denk je dat de aanslagpleger daar rekening mee zou houden? En maakt het het minder erg dat de omstanders volwassen waren?

Wel als je dat als vergoelijking aanhaalt en het niet waar is.

Citaat:
Ik heb het wel meegemaakt, in een drukke zaak. Liepen ook kinderen rond. En ja, ik was in staat om hem hartstikke dood te schoppen. Vind dit dan ook heel begrijpelijk.

Dat je dat voelt wel. Dat je het doet niet.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:44

Maak dader inderdaad geen slachtoffer, als jij met een pistool op deze manier naast iemand staat, dan roep je dit soort reacties natuurlijk over je uit. Helemaal terecht, naar mijn mening heb je geen rechten meer als je een ander een bijna-dood ervaring bezorgd.

Yonker

Re: Aanslag op van Baalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:46

Jongens volgens mij heeft niemand gezegd dat ze het zielig vinden voor de dader toch?
Ik denk dat dit meer gaat om een voorbeeld functie voor de politici...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:48

Shadow0 schreef:
superwoman schreef:

Dat is in elk geval bewezen onwaar.

Tuurlijk cijfertjes van landen of tijden die niet te vergelijken zijn als het gaat om normen en waarden.
Soms is er gewoon sprake van aktie - reactie omdat je eerder ervaren hebt dat je er anders slechter af komt, omdat je daarvoor nog wel naief geloofde in het recht....