nertsenfokverbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:41

Ik vraag het me af, ik neem aan dat bont voor veel mensen onder het kopje luxegoed valt. En daarmee is het vaak zo, dat wanneer de prijs stijgt, de vraag niet daalt. Want het is een product waarmee je je kan onderscheiden van de rest, de vraag blijft gelijk of zal zelfs licht stijgen. Daarbij vrees ik dat ze niet tot over de grenzen zitten te kijken. Het is heel simpel: in Nederland geen nerts = dierenwelzijn fantastisch. Zo gaat het nu imo ook voor de legbatterijen. Geen legbatterijen in Europa = geweldig voor dierenwelzijn. En financiele meevaller: alle hokken konden we verkopen naar Rusland en Azie. Dus nee ik denk niet dat ze nu voor deze dieren opeens wel grensoverschrijdend aan het kijken zijn -O-

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 00:46

Ik geloof niet dat er minder bont in Nederland verkocht gaat worden door het verbod.
Het vlees dat uit Nederland komt is door alle welzijnsregels wat duurder, maar ook smakelijker door minder stress, maar toch blijft men in Nederland graag de kiloknallers bij de supermarkt kopen die uit niet diervriendelijke landen komen.

De kwaliteit van bont is in Nederland inderdaad beter door de welzijnsregels, daarom zien de kopers graag het Nederlandse bont. Is er dat niet meer, dan word er toch wel het buitenlandse bont gekocht, want van zo ver hoeft het niet eens te komen, Polen of Griekenland is tenslotte maar een gooi als je het wereldwijd bekijkt.

Ik kan gewoon niet begrijpen dat er niet eerst voor een importverbod gestreden is, dan los je het probleem echt op. Bij een fokverbod na een importverbod worden er werkelijk minder dieren gedood, nu blijft het aantal gedoodde dieren hetzelfde.
Grote landen als Rusland en China gaan ons echt niet als voorbeeld zien, China heeft niet eens fatsoenlijke mensenrechten, hoe denk je dat ze daar over een dier denken?

Daarbij gaat dit echt miljoenen kosten en duizenden werkelozen opleveren. Als dan iedereen die voor dit plan was die kosten dan gaat dragen, dan hebben de mensen die wat verder denken hier de ellende niet van. Maar zo zal het helaas wel weer niet werken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:54

'Na de nertsen de kippen en de koeien?'
OUDEMOLEN - De wieg van Klaus Rasmussen stond in Denemarken. Daar zijn ze nog een beetje nuchterder dan in het nuchtere Nederland en nuchterheid is een eigenschap die de nertsenfokker uit Oudemolen tot nu toe altijd goed van pas kwam als hij zich moest verweren tegen de kritiek op zijn broodwinning.
Afbeelding
En zelfs nu, nu de Nederlandse politiek zijn bedrijfstak geheel wil verbieden, reageert hij tamelijk onderkoeld. "Er wordt al jaren over een fokverbod gesproken, ik had er wel een beetje rekening mee gehouden, maar nu het echt zover is, voelt het wel als een klap in mijn gezicht. Ergens heb ik toch altijd hoop gehouden dat de politiek tot het besef zou komen dat zo'n fokverbod nergens op slaat, onrechtvaardig is en ook niets oplost, want het fokken van nertsen voor de bontproductie gaat gewoon door, alleen niet meer hier, maar in het buitenland."

Rasmussen en zijn dochter Daisy van 24 die het bedrijf te zijner tijd overnemen, hebben er al vaak genoeg over gesproken wat ze dan gaan doen. "Terug naar Denemarken, maar Amerika is ook een serieuze optie. Dat zijn we ooit eerder al van plan geweest."

Maar Rasmussen moet eerst nog maar eens zien of het fokverbod wel stand houdt. De branche-organisatie van nertsenfokkers heeft al aangekondigd werkelijk alles uit de kast te gaan halen om het fokverbod aan te vechten. Rasmussen gaat daar van harte aan meedoen. "Zonodig tot aan het Europees Hof. Zo'n fokverbod tart alle internationale afspraken en er is geen enkel rationeel argument voor." Hij waarschuwt ook zijn collega fokkers van dieren. "Want als dit verbod stand houdt, zet je de deur wagenwijd open voor het verbieden van het fokken van kippen, koeien en varkens en God weet wat nog meer. want reken maar dat de mensen, die dit in gang hebben gezet, doorgaan. Die zijn bloedfanatiek. Dat hebben ze wel laten zien met hun aanslagen op nertsenfokkerijen."

Het verbod op het fokken van nertsen is volgens Rasmussen bovendien ook nog eens een vorm van diefstal. „Voor mij en voor het gros van mijn collega’s is ons bedrijf ons pensioen. Dat nemen ze dus in feite af, want met het instellen van een fokverbod is je bedrijf in een klap waardeloos. Vanaf nu is er immers geen mens meer die nog geld wil geven voor een nertsenfokkerij.” Dat het fokverbod pas op 2024 ingaat, noemt Rasmussen een wassen neus. „In theorie zou je je dan tot 2023 gewoon door mogen gaan, maar in de praktijk werkt dat niet zo. Vanaf het moment dat zo’n fokverbod wordt aangenomen, begint het verval. Je personeel houdt het voor gezien, je krijgt geen krediet meer, de handel trekt weg. Als dit verbod stand houdt, zul je zien dat de sector binnen een paar jaar weg is uit Nederland. Ik ga mezelf maar na. Wij wilden ook gaan verbouwen, maar dat hebben we nu toch maar even afgeblazen. Jammer voor de aannemer, die vanwege de crisis toch al zo weinig werk had.”

Dochter Daisy snapt niet wat de politiek bezielt. „Het enige wat ze hiermee bereiken is dat een gezonde bedrijfstak uit Nederland verdwijnt. Het dragen van bont wordt er niet minder door. Dat blijven mensen toch wel doen. Bij meisjes van mijn leeftijd is bont zelfs weer helemaal in de mode.” Rasmussen houdt zesduizend nertsen. Die produceren jaarlijks tussen de 32.000 en 36.000 bontvelletjes. Bij het bedrijf werken vijf mensen in vaste dienst.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:58

Citaat:
'Na de nertsen de kippen en de koeien?'

Ik hoop het :)

Ik vind het absoluut niet zielig voor de fokkers ''ze pakken ons pensioen af |( '', dan hadden ze maar niet hun geld over de rug van die diertjes moeten verdienen. Verdienen zij beter zoals ze die dieren behandeld hebben?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:04

Dos_Caballos schreef:
magda_90 schreef:
Heb je daar feiten van? Feit is wel dat menigeen nerts het beter heeft dan een varken.

Nederlands bont is diervriendelijker dan buitenlandse, zowel voor binnenlands als buitenlandse verkoop. Dus ja, het probleem verschuift zich.

Ik denk dat door het verbod uiteindelijk minder bond wordt verkocht in Nederland en daardoor dus een aantal dierenlevens gespaard blijven. Als dit het erger zou maken zou dit verbod waarschijnlijk ook niet door de eerste kamer gekomen zijn.

Volgens mij is het aantal (opzettelijk) gedode dieren niet echt een factor in de Haagse versie van dierwelzijn :') . We vegen natuurlijk alleen ons eigen straatje schoon want anders gaan mensen zich misschien afvragen wat de PvvD nu eigenlijk bereikt heeft en nu kunnen ze iig ergens mee zwaaien. En aangezien bont voor rijke mensen is en mensen in Nederland niet van rijke mensen houden kunnen we dit ook wel langs Henk en Ingrid krijgen, winwin }:0

Nerstenhouders behandelen hun beesten echt niet slechter dan anderen boeren hoor. Beter zelfs :Y)

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:09

liedje89 schreef:
En aangezien bont voor rijke mensen is en mensen in Nederland niet van rijke mensen houden kunnen we dit ook wel langs Henk en Ingrid krijgen, winwin }:0

Nerstenhouders behandelen hun beesten echt niet slechter dan anderen boeren hoor. Beter zelfs :Y)

Weet iedereen ook wat jij stemt :=

Dat laatste zegt helemaal niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:09

Ow jij eet geen vlees Dos_Caballos? Maar draagt dan ook geen leer producten? Eet geen kaas en eieren? Drinkt geen melk? Hebt geen leren zadel en hoofdstel? Allemaal producten waar aldus jou mensen geld verdienen "over de rug van dieren". Alleen voor het gemak vergeten dat het in Nederland WEL op een manier gaat met een zo hoog mogelijk welzijn voor die dieren. Zoals het helaas in heel veel andere landen absoluut NIET het geval is. Nee hoor helemaal gelijk. Alles afschaffen en dan gewoon importeren uit het buitenland waar de dieren het 10x zo slecht hebben. Lijkt mij een prima oplossing en goed voor de awareness.

Leg het je kind/buurjongen/meisje later maar uit "nee de koe op zijn waterbed in de stal met ideale ventilatie, bodembedekking, individuele ruimte en verrijking hebben we niet meer, dat was te zielig. Nu komen de producten van een koe uit het buitenland, die ligt op het beton in de stal waar het tocht, met natte bodembedekking, opgepropt tegen een andere koe aan en geen verrijking". Toppie *\o/*

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:15

idinn schreef:
Ow jij eet geen vlees Dos_Caballos? Maar draagt dan ook geen leer producten? Eet geen kaas en eieren? Drinkt geen melk? Hebt geen leren zadel en hoofdstel? Allemaal producten waar aldus jou mensen geld verdienen "over de rug van dieren". Alleen voor het gemak vergeten dat het in Nederland WEL op een manier gaat met een zo hoog mogelijk welzijn voor die dieren. Zoals het helaas in heel veel andere landen absoluut NIET het geval is. Nee hoor helemaal gelijk. Alles afschaffen en dan gewoon importeren uit het buitenland waar de dieren het 10x zo slecht hebben. Lijkt mij een prima oplossing en goed voor de awareness.

Leg het je kind/buurjongen/meisje later maar uit "nee de koe op zijn waterbed in de stal met ideale ventilatie, bodembedekking, individuele ruimte en verrijking hebben we niet meer, dat was te zielig. Nu komen de producten van een koe uit het buitenland, die ligt op het beton in de stal waar het tocht, met natte bodembedekking, opgepropt tegen een andere koe aan en geen verrijking". Toppie *\o/*

Ik ben inderdaad vegetarisch en gebruik geen leer, eet wel kaas en eieren (alleen biologisch en vrije uitloop) want daar hebben geen dieren voor geleden. En volgens jouw beredenatie moeten we maar gewoon doorgaan met dieren martelen omdat andere landen er ook niet mee stoppen. Op deze manier komt er dus nooit verbetering. Er moet idd ook een verbod komen op import, daar ben ik het mee eens, maar ik vind dit de eerste stap in de goede richting, ookal zijn we er nog lang niet op gebied van dierenwelzijn.

robert45

Re: nertsenfokverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:22

Dos_caballos

Vrije uitloop eieren zijn anders ook grotendeels een wassen neus. Kaas word ook geproduceerd van koeien waarbij de kalfjes vroegtijdig weggehaald zijn en daarom melk blijven geven. De stierkalfjes worden hiervan geslacht en daarom ben je dus ook schuldig aan de Moord op deze zielige stiertjes. De kippen van de vrije uitloop worden ook na een jaar geslacht en gaan dan op transport met een vrachtwagen naar de slachterij. Overigens voor elke hen gaat er een haantje direct de shredder in omdat die overbodig is.

Wat een flauwekul allemaal. De nertsenhouderij in nederland brengt werkgelegenheid met zich mee en we hebben toezicht op de regels. Beter kan je het niet krijgen omdat het nu wel te controleren valt. Er is markt voor deze producten en dat kan je wel niet willen zien maar toch is het zo.

In china maakt het ze geen donder uit of dat beest nog leeft als ze hem villen. feit is wel dat productie naar landen gaat waar geen regels zijn. Het is een illusie dat die hele handel zou stoppen.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:23

Don Caballos: nou weet ik niet wat jij martelen noemt. maar tot nu toe heb ik nog geen dieren gemarteld zien worden die gefokt zijn voor eten/drinken of leer/bont. ik weet niet bij welke bedrijven jij gekeken hebt. maar ik heb van alle soorten en maten bedrijven bekeken. en nog nooit dieren gezien die niet goed behandeld werden. er zijn sommige die het iets minder goed hebben dan andere. maar er zijn ook genoeg mensen die het minder goed hebben dan anderen. maar dat zegt niet gelijk dat ze gemarteld worden? ik weet wel zeker dat het grootste gedeelte van de dieren hier in Nederland mogen spreken van een groot geluk dat ze in Nederland wonen.

Ga liever specifiek met elk bedrijf los aan de slag. alle goeden laten voor wat ze doen en de verkeerde bedrijven aanpakken. verbieden is geen oplossing. daar word het probleem uiteindelijk alleen maar groter van. en dat is met alles zo. verbieden heeft geen zin. toezicht houden op wat er allemaal gebeurd binnen bedrijven zal veel meer oplossen. ten eerste hou je de markt daarnee draaiende. en ten 2e kunnen er een mooi aantal werkeloze mensen weer aan de slag door bedrijven te gaan bezoeken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:25

Imo kan je nooit een beter dierwelzijn bereiken als je de controle op de bioindustrie opgeeft. De kans dat dier welzijn word vergroot is juist veel groter als je de productie van dieren in een land houd waar er relatief hoge eisen zijn voor welzijn en ook continue maatschappelijke en politieke druk is om welzijn verder te verbeteren. Imo doe je nu iets wat 100% zeker slechter uit gaat pakken,

Bont is trouwens itt wat hier steeds beweert word best hot. Lady Gaga was van de week nog in het nieuws omdat ze een aantal bontjassen had gekocht, in de winter vliegen de schapenbont laarzen ons al jaren om de oren en overal waar je loopt zie je jongeren in zo'n lelijke vuiniszak waar een stuk dode wasbeer aanhangt :Y) . Vraag om bont daalt niet, verantwoorde gecontroleerde productie opdoeken is dus gewoon dom
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 20-12-12 01:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:27

Pardon? Volgens mij heb ik nergens het woord martelen&Nederland in de mond genomen hoor? Zou het fijn vinden als je dat dan achterwegen laat. Dit akkoord heeft gewoon geen nut, het is puur het probleem verplaatsen naar buitenland en oogkleppen opzetten. Een importverbod, dat zou WEL nuttig zijn. Dan leg je een verbod op bont van dieren die onder gruwelijke omstandigheden hebben geleeft en geslacht zijn. DAN maak je pas een statement naar het buitenland. Al zullen de grote landen als China zich er niks van aantrekken, een mens is daar niks waard, laat staan een nerts. En om dan toch op dat 'martelen' te komen: op dat moment pak je dat pas aan. Door te zeggen: alleen het eigen bont van goed verzorgde dieren. Nu werk je martelen in het buitenland juist in de hand.

En over vrije uitloop, dan hoop ik dat je je daar heel goed in verdiept hebt! Want denk dat voor veel mensen het lelijk tegen valt als ze daar eens een kijkje gaan nemen. Of beseffen hoeveel dieren er alsnog dood gaan, enkel omdat het mannetjes zijn. Helaas voor die zijn ze namelijk gefokt voor de leg, geen nut voor de vleessector. Dus alle mannetjes verdwijnen direct de vermaler in inderdaad. Imo voor degene die biologisch vlees eten en dan enkel pakjes willen met 3 sterren erop. Dat maakt voor dat varken niet veel uit, alleen zijn voer is biologisch. Ruimte waar die in staat is gewoon hetzelfde als voor de 2 sterren varken.

Edit: begrijp me niet verkeerd, vind het super als mensen bewust nadenken over wat ze willen eten. Dat ze kiezen voor vrije uitloop ipv legbatterij (nu is dat geen optie meer binnen EU, maar van buitenaf wel). Maar ga niet zeggen dat er dan geen dieren lijden. Nee die max. 2 jaar dat ze eieren leggen hebben ze het heel goed. Daarna neemt de productie teveel af om ze aan te houden en gaan ze naar de slacht. Terwijl een kip veel ouder kan worden. En de mannetjes hebben nog minder geluk. Dus dat er geen dieren lijden is onzin, echter de dieren die gebruikt worden hebben het wel beter als degene die eindigde in de legbatterij :j

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 01:38

Alle veehouderijen verbieden zou krankzinnig zijn. Dieren zijn geen mensen, tis dom om ze als hetzelfde te zien en ze dezelfde rechten te willen geven. ze worden goed verzorgd, elke boer heeft veel met zijn dieren op, anders kan hij zijn vak waar hij verschrikkelijk hard voor moet werken, maar in verhouding veel te weinig mee verdient, niet uitoefenen. Ook weet een dier niet dat hij gaat sterven, het kan tenslotte niet denken als een mens.

In ons land lijkt het haast wel of de dieren haast meer rechten krijgen dan de mens. Er word een stille tocht gehouden voor een vis, maar ondertussen worden opa en oma in het verzorgingshuis niet uit bed gehaald omdat er te weinig tijd voor is. Dat daar maar een wat meer energie en geld naartoe gaat!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:39

Ik kots van bont, maar dit vind ik het domste ooit... Arme dieren.

Als ze dan zo tegen het leed zijn, dan moeten ze het dragen van bont in nederland gewoon verbieden. Dat is de enige manier, maarja dan kunnen mensen niet meer met een dood dier in de nek lopen en dat is dan toch jammer..... 8)7

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:49

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:35

Amen Klaus Rasmussen!

Er wordt steeds aan bond voor Nederland gedacht terwijl het net als enorm veel dierlijke producten ook geëxporteerd wordt naar het buitenland, zoals Rusland. Waar ze het nodig hebben tegen de kou en niet als luxe.

Ik geef deze boer dus gelijk, verbod op bond betekent ook een verbod op biefstuk.

De Nederlandse politiek moet eens een schop onder hun kont krijgen en die oogkleppen afzetten, en laat ze dan meteen die PvdD ontslaan. Dat zoeiets überhaupt plaats mag nemen daar. :\

Ik kan dus werkelijk niet begrijpen dat zoiets doorgekomen is.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:55

Hoe komt het toch dat het imago van bont de laatste jaren is opgekrabbeld? In de jaren 70 was het echt not done om met een bontkraag of bontjas te lopen.

Waar zijn de activisten die het imago van bont weer aantasten? Dat zal in mijn ogen de enige oplossing zijn, zorgen dat het product niet meer gekocht wordt...

Vind het een slechte zaak dat ze de industrie naar het buitenland willen verplaatsen. Hypocrisie ten top. Wel verbieden in eigen land, en vervolgens importeren uit het buitenland. :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:02

En weer dat Nederlandse denken, bont is noodzakelijk in de koude landen, wil je het daar ook verbieden? Zo nee, waarom dan wel in Nederland? Het wordt er geproduceerd en geïmporteerd, dus het is er al. Daarnaast is het net als met koeien, het vlees gaat de menselijke/dierlijke consumptie in en de huid wordt gebruikt. Wat is het verschil?

Ik vind het allemaal zo hypocriet; bont verbieden omdat het een luxeproduct is. Maar smartphones etc zijn ook luxeproducten en veelal door kinderarbeiders geproduceerd in zeer slechte omstandigheden, dat ook maar verbieden dan?
Het een praat de ander niet goed, maar het Nederlandse pelsdier heeft het beter dan menigeen ander veedier of kinderarbeider, waarom kan dit dan niet met rust worden gelaten. Deze actie zorgt alleen maar voor meer leed, maar dan in het buitenland. Maak je liever druk om de koeien, varkens of kinderarbeiders.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:13

magda_90 schreef:
Daarnaast is het net als met koeien, het vlees gaat de menselijke/dierlijke consumptie in en de huid wordt gebruikt. Wat is het verschil?

Er is inderdaad weinig verschil. :) Beiden zijn imo gewoon onnodig.

Wat betreft het fokverbod hier, ik ben wel voor hoor. Ik zou ook graag een importverbod erbovenop zien komen. Het argument dat de nertsenfok zich nu naar het buitenland verplaatst is afkomstig uit de bontindustrie zelf.

n steeds meer landen liggen dan ook initiatieven klaar voor fokverboden. Nu er is ingestemd met een verbod in Nederland is er veel interesse vanuit het buitenland. Groot-Brittannië, Oostenrijk en Kroatië hebben al een verbod. In Ierland, Finland, Italië, Zweden en Denemarken zijn wetsvoorstellen en/of initiatieven gereed voor behandeling in het parlement. België heeft een voorstel tot een nertsenfokverbod klaarliggen, dat waarschijnlijk door lokale wetgeving uitgevoerd gaat worden. Bulgarije en verschillende deelstaten van Duitsland stellen inmiddels zulke hoge eisen aan de nertsenhouderij dat het houden van nertsen in principe onmogelijk is geworden.

Bont is in koude landen overigens ook niet nodig, de inuit daargelaten, en dat is geen reden om het in Nederland dan ook maar toe te staan. Wat is precies de logica erachter?

Het lijkt me overigens een goed idee om mensen erover te informeren dat het bont dat aan kraagjes van goedkope jassen hangt ook echt is/kan zijn, want er zijn nog steeds velen van overtuigd dat echt bont wel reteduur moet zijn. Volgens mij ligt daar ook een probleem mbt het kopen van bont.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:17

Het verschil zal hem er in zitten dat dieren in een kaal hokje houden en doden om hun pels, net iets minder ethisch verantwoord is dan voor het vlees dat meer als een levensbehoefte gezien kan worden?

Dat het probleem zich dan verplaatst blijf ik een heel begrijpelijk, maar zwak argument vinden :n

Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Dus zelf niet mee doen aan dingen die je niet vindt kunnen. Oftewel regels stellen over dingen die wel of niet mogen binnen je land. Je hebt over andere landen hun beleid maar weinig te zeggen, maar kunt wel zorgen dat je het zelf een beetje fatsoenlijk voor elkaar hebt qua bvb. dierenwelzijn.

Met de gedachte "hier kunnen we het nog reguleren onder strenge voorwaarden waardoor het minder erg wordt" kun je wel allerlei ellende hierheen halen maar dat is toch ook de oplossing niet.

En de nertsenfokkers moeten niet zo zielig doen, die weten al HEEL lang dat er een verbod aan zat te komen en het is keer op keer uitgesteld, ze hadden al lang iets anders kunnen gaan doen maar hebben er zelf voor gekozen om over de rug van die beestjes hun geld te blijven verdienen :(:)

Een importverbod o.i.d. zou wel een goede aanvulling zijn inderdaad, zodat je niet krijgt dat we het fokken elders stimuleren want dat zou idd. hypocriet zijn, dat bij wijze van spreken alle nertsenfokkers vanuit Nederland hun hele spul naar het buitenland verhuizen en daar gewoon verder gaan :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:20

De logica: goede kwaliteit , export en dus winst Tada.

Je vergeet een paar dingen in je betoog, Azië gaat nog net zo mooi door met het fokken. Dus prachtig dat je het wilt verbieden, maar dan zal de productie daar omhoog gaan. En dat is niet alleen een redenatie uit de bontindustrie, maar dat is logisch nadenken en geen zwak argument.

Vlees, leer en bont zijn onnodig dus? Het is wat je onnodig vind (en nee kijk nu niet weer alleen naar Nederland, we exporteren immers ook veel naar landen die het wel nodig hebben).

Pelsdieren zitten niet kaler in een hok dan een koe of varken dat zit. Hun vlees is ook voor consumptie bedoeld, dus minder ethisch?

En dat de nertsenhouders zo reageren is begrijpelijk, want andere veehouderijen mogen wel blijven bestaan, dat is zo verrekte hypocriet!
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 20-12-12 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:24

Bij ons in putten zijn ze zon nertsenfokkerij aanm het maken:(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:26

Azië gaat ook door met het faciliteren van vieze Nederlandse mannetjes die het graag met kleine jongetjes doen.

In de lijn van aanpak die je voor de nertsen stelt, zouden we dan ook beter hier dat misbruik toe kunnen staan, maar wel onder strikte voorwaarden :?

Met verplicht gebruik van glijmiddel en een condoompje wordt het inderdaad een stuk minder vervelend en gevaarlijk voor zo'n kindje, en dan verplichten we gezonde voeding en een schoon bedje....goed idee eigenlijk wel +:)+

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:35

De kragen die hier in nederland zo "hot" zijn komen allemaal al uit het buitenland. Dat zijn wasberen, vossen en wasbeerhonden die worden in nederland al niet legaal gehouden of gefokt voor bont. Nerstenbont zie ik weinig mensen mee rondlopen het zijn vooral de andere dieren die al uit china of andere landen komen. Ik vind het niet dom om de nertsen fokkerijen op de doeken. Het is een voorbeeld en wie weet volgt het import verbod ook wel snel. Ik kan er gewoon met mijn pet niet bij dat dieren gefokt en gedood worden omdat wij mensen er " mooi" uit willen zien. "ik draag bont omdat het lekker warm is" is bullshit en in mijn mening niet genoeg overtuiging om een dier zijn vacht af te rukken. Er zijn zat diervriendelijker manieren om je zelf warm mee te houden.
Ik denk dat meeste mensen die een bontkraag dragen niet eens weten van welk die hij afkomstig is laat staan uit welk land en hoe het dier geleefd heeft of is gedood. Denk ook dat de meeste mensen die bont dragen er niet eens om geven wat ze om hun nek hebben dus een dier.

Vlees eten en leer gaat het hier niet om. Leer is grotendeels een restproduct van vlees en vlees is nuttig, niet alleen voor mensen maar ook voor onze carnivoren ( hond kat etc) die we ook iedere dag voeren. Vleesproductie kom je niet onderuit wel onder de manier van dieren houden en doden. Ik vind het ook grote onzin dat er in een land als nederland dieren onverdoofd geslacht mogen worden omdat mensen daarin geloven maar dat is ook een adere discussie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:42

Appelmoes_11 schreef:
Het lijkt me overigens een goed idee om mensen erover te informeren dat het bont dat aan kraagjes van goedkope jassen hangt ook echt is/kan zijn, want er zijn nog steeds velen van overtuigd dat echt bont wel reteduur moet zijn. Volgens mij ligt daar ook een probleem mbt het kopen van bont.

Dat is (als het echt is) vaak konijnen bont. Nertsenbont is nl een veel duurdere bontsoort.

In Europa worden in Denemarken, Spanje, Italië en Frankrijk grootschalig konijnen gefokt voor hun vacht.
Het "rare" is dat dit wel normaal wordt toegestaan, maar dat ze wel nertsenfokkerijen willen verminderen.