Schietpartij op Amerikaanse basisschool

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:51

In de meeste gebieden van de VS moet je gewoon een vergunning hebben voor een vuurwapen.

Het probleem is niet het wapenbeleid, maar het mensenbeleid. Iedereen die ooit voor een langere periode in een Amerikaanse stad heeft gewoont en vooral gewerkt, weet hoe je daar behandelt wordt. Je word er niet gezien als mens, maar meer als een ding, een nummertje. Er zijn mensen die daar totaal niet tegen kunnen en daar op z'n minst labiel van worden. Je bent een nietszeggend onderdeel van het grote systeem.
Mijn eigen man is daar een mooi voorbeeld van (hij is overigens geen moordenaar hoor :+ ). Die wilde absoluut weg uit Amerika en was zwaar depressief.

Ik weet natuurlijk niet wat er met de dader aan de hand was, of dat ook voor hem zo was, of dat ie door andere dingen doordraaide, maar ik weiger om de schuld bij de wapens neer te leggen. Het zijn nog altijd de mensen die aan de trigger zitten en het is de Amerikaanse maatschappij die die mensen daartoe kan zetten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:54

Berdien schreef:
Tja, mijn broertje schiet ook vaak met de windbuks van mijn vader achter ons huis. Maakt dat hem een potentiële massamoordenaar?

:j wel van spreeuwen

Amerika blijft toch een bijzonder land; er mist op een of andere manier samenhang in de samenleving.

Marjo

Re: Schietpartij op Amerikaanse basisschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:55

Mooie reactie van Morgan Freeman!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 15:13

Hahaha, eerder een massamoordenaar van schietschijven ;) Hij praat wel eens stoer over vogels schieten maar :n zit niet in 'm. En mocht hij het wel doen dan breekt mijn moeder eigenhandig al z'n vingers. Eén voor één.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:55

Toch raar dat zo'n massamoord op een school als minder belangrijk nieuws wordt gebracht tov een vrijwillig aangespoelde VIS eh, pardon, zeezoogdier....

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 06:31

Dankjewel Anne_GTI !
Ik ben dus niet de enige die dit met grote verbazing opmerkt...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 09:12

Het is niet minder belangrijk, maar het is gewoon aan het worden. Vorige week een schietpartij in Oregon, nu dit, paar maanden geleden weer iets anders, het gebeurt zo vaak inmiddels, dat we er niet eens maar van opkijken...

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 09:39

Minder belangerijk omdat er niet zoveel mensen reageren?
Ik denk dat er een heleboel stille meelezers zijn.
Of niet in dit topic reageren maar het wel op het nieuws kijken.
Ik denk dat de meerderheid van nederland dit toch echt wel erger vind dat die walvis.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:00

Ik snap niet waarom we steeds dingen maar een stempel moet geven, dit is erg, dit is erger, maar dat is het ergst. Het is allemaal verschrikkelijk, en we roepen maar van alles maar we doen er niks aan. Niet dat wij als Nederlanders veel kunnen doen voor de Amerikanen maar we zouden al eens kunnen beginnen met ons zelf. Vriendelijker zijn naar elkaar, open staan voor elkaar, begrip tonen voor elkaar, wat minder agressie in het verkeer maar ook op straat.

We roepen allemaal maar hoe verschrikkelijk we het vinden en dat onze maatschappij naar de klote gaat maar we laten het wel gebeuren. I.p.v. dat we eens een andere attitude opstellen naar andere en weer klaar gaan staan voor elkaar, ook voor vreemde.

Dat zouden we allemaal eens meer moeten doen, myself included.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:05

xx_Horsiex schreef:
Het is niet minder belangrijk, maar het is gewoon aan het worden. Vorige week een schietpartij in Oregon, nu dit, paar maanden geleden weer iets anders, het gebeurt zo vaak inmiddels, dat we er niet eens maar van opkijken...

dat vind ik nergens op slaan. Ik blijf er elke keer van opkijken. Vergeet niet dat Amerika en de Staten heel groot zijn, vergelijkbaar met Europa. Dit soort dingen gebeuren ook gewoon in Europa alleen haalt dat het nieuws niet, gek genoeg. Ik heb tijdens Rotterdam Carnaval moeten wegrennen voor vliegende kogels ;)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:07

lifaya schreef:
xx_Horsiex schreef:

dat vind ik nergens op slaan. Ik blijf er elke keer van opkijken. Vergeet niet dat Amerika en de Staten heel groot zijn, vergelijkbaar met Europa. Dit soort dingen gebeuren ook gewoon in Europa alleen haalt dat het nieuws niet, gek genoeg.

Jij vindt dat misshien nergens op slaan maar toch is het zo, ik zie het vrij veel in mijn omgeving dat mensen het wel erg vinden maar er niet meer van opkijken. En dat vind ik dat weer onzin wat je daar zegt, want in Europe gebeurt het veel minder want ook als zulke dingen hier gebeuren haalt dat het nieuws. Het gebeurt alleen in mindere mate.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:08

Lees mijn edit eens ;) Ik heb zelf moeten wegrennen voor kogels, heeft het het nieuws gehaald? NEE!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:29

Niet alles haalt het nieuws nee, maar je doet net alsof er in Europa elke week schietpartijen zijn die het nieuws niet halen. Hebben er in de NLse kranten veel artikelen ingestaan over de schietpartij in het winkelcentrum in Oregon van vorige week? Nee, maar het is wel gebeurt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:40

Nee, ik doe helemaal niet alsof, ik weet welk zeker dat je in heel heel europa makkelijk 1 schietpartij per week haalt :') dan heb ik het niet erover dat er doden vallen, maar wel gewoon een schietpartij, eventueel met dodelijke afloop. Media is vreemd ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:46

Toch vreemd, 73% van de Amerikanen is voor een wapenverbod. Stond vanmorgen in de krant :=

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:52

Zullen wel mensen in de steden zijn, en dan kan ik me ook best voorstellen dat een wapen geen nut heeft :) Op het platteland zie ik het wel als iets wat toch best van nut kan zijn gezien je gewoon afgelegen woont en er gekke tussen lopen.... pfff

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:55

lifaya schreef:
Zullen wel mensen in de steden zijn, en dan kan ik me ook best voorstellen dat een wapen geen nut heeft :) Op het platteland zie ik het wel als iets wat toch best van nut kan zijn gezien je gewoon afgelegen woont en er gekke tussen lopen.... pfff

Dat geloof ik zo, maar dan denk ik dat het per staat gewoon aangepakt moet worden. Drukke staten met overwegend stedelijk gebied (New York bv) zou best een wapenverbod kunnen.

Ik ben er helemaal niet voor, ik ben van mening dat de mensen schuldig zijn, en niet de wapens. Voor mensen op het platteland snap ik het wel. Wilde dieren wil je ook niet in de achtertuin, en als je echt in de Middle of Nowhere woont zou ik me ook niet veilig voelen.
Maar er moet wel wat gebeuren, want elke schietpartij is er gewoon 1 te veel. Een wapenverbod lost dit niet op, de man die verantwoordelijk is voor deze schietpartij had de wapens van zijn moeder gestolen....

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:31

Ik kwam net dit artikel tegen: http://www.huffingtonpost.com/2012/12/1 ... 11009.html

Samenvatting: een moeder vertelt over haar 13-jarige zoon die enorme woedeuitbarstingen kan hebben waarbij hij zelfs dreigt zijn moeder en zichzelf te vermoorden. De twee jongere kinderen hebben een vluchtplan, alle scherpe voorwerpen in huis houdt de moeder bij haar, de jongen zit op een speciale school maar niemand weet goed wat er met hem aan de hand is en geen enkele medicatie of behandelplan lijkt effectief. Ze is bang voor haar eigen kind en heeft het gevoel dat zij de moeder van Adam Lanza (de schutter) is, de moeder van andere massamoordende tieners. Omdat haar zoon de volgende zou kunnen zijn, ooit. Als ze de politie erbij haalt krijgt ze te horen dat zijn beste kans op hulp een aanklacht is. In gevangenissen in de V.S. heeft namelijk 56% van de gevangen een psychische stoornis (dat is 4 keer meer dan over de gehele bevolking gemeten) en de 3 beste behandelcentra bevinden zich in gevangenissen.

Haar boodschap: het probleem is niet de wapenwet, het probleem is hoe wij omgaan met psychische problemen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:05

wemkelover schreef:
Minder belangerijk omdat er niet zoveel mensen reageren?
Ik denk dat er een heleboel stille meelezers zijn.
Of niet in dit topic reageren maar het wel op het nieuws kijken.
Ik denk dat de meerderheid van nederland dit toch echt wel erger vind dat die walvis.

Precies.

Ik was heel erg geschokt van het nieuws, vond en vind het écht vreselijk wat er gebeurd is. Maar dat heb ik live gezegd en niet uitgeroepen of sociale fora. Maakt dat daarom dat ik het nieuws niet erg genoeg vindt? Nee, ik wist gewoon niet goed wat er over schrijven en ik vond het niet zo belangrijk dat de hele wereld moest weten dat ook ik dit erg vond. Het is en blijft maar een aanhangsel van mijn echte leven.

Maar nu las ik net in de krant dat de moeder van de jongen een zogenaamde "prepper" was. Iemand die gelooft in het einde van de wereld, die voedsel inslaat, wapens koopt en zichzelf en haar gezin leert verdedigen, vluchtplannen opstelt voor als het zo ver is...en dan moest ik denken aan de serie die hier momenteel loopt op NG, over Doomsday Preppers. Dat ik verschillende keren letterlijk hardop tegen mijn vriend heb gezegd als er weer iemand volop bezig was met schietoefeningen "wat een idioten. Straks dénken ze dat iets aan de hand is en beginnen ze nog onschuldige mensen neer te knallen uit angst dat ze geplunderd gaan worden. Dan willen ze zich behoeden van de apocalyps, maar zijn ze zo gebrainwashed dat ze zelf een van de oorzaken zijn!"
En dan lees je zoiets...uiteraard gaat het over de zoon maar toch, hoe dicht het staat bij waar ik voor vreesde en dat zij hem om die reden ook heeft leren schieten...heel bizar.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:40

Iedereen zegt maar dat de wapenwet het probleem niet is, maar i tussen liggen die wapens wel bij mensen thuis, waar iedere gek er bij kan. Dat je een pistool hebt alla, maar wat moet een doodnormale moeder of vader met een semi automatisch wapen? Die zouden ze niet eens mogen hebben, want anders krijg je dus idd dit soort schietpartijen. Maar nee hoor, de wapens zijn het probleem niet.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:49

Iemand die normaal op kleiduiven schiet gaat niet ineens naar een school omdat de duiven op zijn. Wij hebben allemaal messen in huis liggen en dat leidt toch ook niet tot massale steekpartijen?

Een daad als deze voorkom je niet met een aanpassing van de wapenwet. Wat je misschien wél kunt bereiken is een kleiner aantal slachtoffers omdat iemand dan minder schietwapens bij zich heeft, of bij een impulsieve actie überhaupt geen schietwapen in zijn bezit heeft en een mes meeneemt. Minder slachtoffers is natuurlijk ook heel waardevol. En als iedereen schietwapens in bezit heeft zal er ook sneller gebruik van gemaakt worden (ook als dreigmiddel) in allerlei situaties, stel ik me zo voor. In Canada is het gebruik van schietwapens bij moorden flink gedaald nadat verplichte registratie is ingevoerd, dus helemaal zinloos is registratie en controle niet. Maar het is verschrikkelijk naïef om te denken dat de wapenwet het hele probleem is en rechtstreeks leidt tot schietpartijen.

Heel veel mensen hebben geweren en doen er niets verkeerds mee. Deze jongen had waarschijnlijk ook zonder geweren iets verkeerds gedaan.
Dus nee. De wapens zijn het probleem niet. De signalering, de hulpverlening, de nabije omgeving, de hoge kosten van zorg. Dáár liggen problemen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:52

Nee een wapenwet voorkomt niet alles maar wel een groot gedeelte, net zoals mentale hulpverlening ook niet alles oplost, de meeste mensen zoeken geen hulp.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:54

Krips schreef:
Dankjewel Anne_GTI !
Ik ben dus niet de enige die dit met grote verbazing opmerkt...

Idem de verontwaardiging over doden door een wapensincidént in het licht van de dágelijkse doden in het verkeer.

De VS is een land met een maatschappij die psychopaten produceert. Een maatschappij waar angst zááien een overheidsbeleid is. Waar mensenrechten alleen bestaan voor de kleptocratie en als smoes om uit winstbejag landen te bombarderen en te overvallen.
Zaai grootschalig paranoia, predik geweld en dan niet willen dat de mensen zich bewapenen omdat de maatschappij teveel psychopaten fokt?

Het is uitermate kortzichtig om uit wat daar gebeurt een andere les te trekken dan dat zie sámenleving ziek is en we dat paranoia voorbeeld niet nog verder moeten volgen.
Kijk liever naar het accepteren van doden uit economisch belang van het verkeer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:04

[quote="xx_Horsiex"]Nee een wapenwet voorkomt niet alles maar wel een groot gedeelte,/quote]

Er is nog een heel ander, maatschappelijk fundamenteel, aspect.

Besef wel dat de overheid vooral het belang van de kleptocatie dient en politie/leger het belang van het establishment dienen.
Het heeft voor de burgerij HEEL grote fúndamentele nadelen wanneer de overheid het recht om geweld te gebruiken monopoliseert.
In toemend grote delen van ons europa is de burgerij steeds meer weerloos slachtoffer van een steeds geweldadige criminaliteit terwijl de taakprioriteit van de politie verschuift naar geld innen en ´ordehandhaving´ ten koste van bescherming van de burger.

Hoe staat het met mijn recht om mijzelf en de mijnen te verdedigen? De staat doet het niet. Die stelt dat in 1-1-2 moet bellen als onverlaten mijn huis binnen breken, mijn vrouw verkrachten, mij martelen om te vertellen waar de waardegoederen zijn.
Je mag cameras installeren opdat de gemaskeerde onverlaten op de video staan en ná gevlucht te zijn héél misschien opgespoord worden voor een flutstraf.
Ik ben voor een RUIMERE wet op vuurwapens om jezelf te kunnen verdedigen.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:06

Wat ik niet begrijp is waarom het wapenbeleid niet enigszins wordt aangepast. Als je het wapen van de schutter bekijkt dan is dat gewoon een oorlogswapen, niet een "ik bescherm mijn huis en haard tegen gevaar-wapen". Het zijn gewoon een soort moordmachines die legaal te verkrijgen zijn.. Pin me er niet op vast, maar ik denk toch wel dat er met een automatisch wapen veel meer schade aan te richten is in korte tijd dan met een pistool oid. Al die massamoorden op scholen zijn ook gedaan met behulp van (semi)automatische wapen en niet met een "gewoon" pistool.
Ik vind het echt belachelijk dat je dat soort wapens gewoon kan verkrijgen en denk dat ondanks de wapenlobby een verbod op dit soort moordmachines toch niet onredelijk/ondoenlijk is.