Meisje pleegt zelfmoord voor de ogen van klasgenoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:13

Vreselijk triest...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:14

Shanna schreef:
Het zullen heus niet domme ouders zijn, soms heb je gewoon hulp van buitenaf nodig, ook voor de ouders.

als ze er niks mee gedaan hebben vind ik ze dom,want dan hebben ze het meisje niet serieus genomen.

Anoniem

Re: Meisje pleegt zelfmoord voor de ogen van klasgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:16

Dat weet je niet, misschien hebben ze wel alles gedaan wat in hun macht lag maar heeft het geen effect gehad op de pesters. Pesten is vaak niet te stoppen door de ouders van het slachtoffer, en ouders van de pester willen het vaak niet geloven, hun kind doet dat soort dingen niet..

Blue_Eyes

Wat worden hier harde oordelen geveld... -O-

listiglistje

Mensen welke daadwerkelijk zelfmoord plegen, praten daar niet over...vaak laten ze ook niet eens iets merken aan de buitenwereld!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:20

Wildgirl schreef:
Helaas wordt pesten ook vaak erg makkelijk aangegrepen als excuus maar speelt er meer op zo'n moment.

Nee, dat hoeft dus niet. Zoals je zelf zegt: niet iedereen gaat er op dezelfde manier mee om. Jij hebt nooit een doodswens gehad - een ander in jouw situatie zou dat misschien wel hebben gekregen. De omstandigheden zijn dan gelijk, maar het karakter en (waarschijnlijk) de opvoeding zijn verschillend. Met een 'verkeerd' karakter en/of verkeerde opvoeding én pesten als verkeerde omstandigheid gaat het mis. Pesten hoeft ook niet altijd zichtbaar te zijn voor ouders en docenten. Nooit uitgekozen worden bij groepsopdrachten, in de pauzes alleen staan, genegeerd worden, niemand die jouw mening serieus neemt. Kan allemaal grote impact hebben op iemand terwijl er nooit gescholden of geslagen wordt.

En je durft het misschien ook niet te vertellen aan docenten of je ouders, want juist omdát er geen (verbaal of fysiek) geweld bij komt kijken is het niet zo erg en moet jij je gewoon niet aanstellen, en je wil je ouders geen verdriet doen, en je moet nu jezelf maar eens gaan redden want je bent oud genoeg, enzovoorts enzovoorts. En dan kom je in zo'n cirkeltje van jezelf naar beneden praten, geloven dat je vriendschap niet waard bent, dat de wereld niet op je zit te wachten, en dat gaat door en door en dag na dag na dag...tot je niet meer wil.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:21

Is een vriendin en klasgenoot van mijn buurjongen, weet niet of hij erbij was maar hij was flink aangedaan....

Verschikkelijk dat je uberhaut zulke dingen in je hoofd hebt spoken en dan al helemaal op zo'n leeftijd...

Ik wens de nabestaanden veel sterkte met dit verlies

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:26

Shanna schreef:
antje_vip schreef:
Als de school er nou eerder wat aan gedaan had. :roll:

Het is niet altijd (alleen) de school, en scholen zien dit soort dingen vaak niet omdat docenten te weinig tijd met de klassen doorbrengen, en anders valt het onder ''klikken'' en nemen ze het niet serieus. Ze kan ook prima in haar thuis-situatie gepest zijn, of via internet bijvoorbeeld..

Als ex-docent, die les heeft gegeven aan een meisje wat zelfmoord heeft gepleegd, doet dit oordeel pijn.

Ik ben zelf ook gepest, dus ik herken wel degelijk signalen... Het lastige is, dat ik als docent een opleiding krijg om een vak over te brengen, niet om proffesionele hulp te geven. De maatschappij verwacht dit echter wel.

Als docent neem je zoiets altijd serieus en als een leerling zich meld met deze problematiek verwijs je door.

Nogmaals, wat moet een docent doen om 'genoeg' hulp gegeven te hebben? Is dat alleen maar geslaagd als je een zelfmoordpoging voorkomt?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:27

miccamaaike schreef:
josje4 schreef:
Het is echt verschrikkelijk.
Er zijn namelijk maandag 2 jongeren in meppel voor de trein gesprongen..
Ik baal hier echt van
Ik hoop dat de pesters flink worden aangepakt!

Waar haal je deze info vandaan?
Ik lees alleen iets over een 15 jarige scholiere...

Ik woon in meppel -_-

Ik kom dr oorspronkelijk ook vandaan (wie weet herken je nog wel een knollie in mn profiel), maar had dat dus nog niet gehoord.
Maar lees in Enitrams bericht dat het dus niet allebei in Meppel was. Niet dat dat wat uitmaakt, want blijft gewoon triest.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:30

ik hoorde het al op de radio en kreeger kippenvel van, de zoveelste die dit doet uit wanhoop ivm pesten. Kunje nagaan hoe pesten bij iemand binnen kan komen. Het lijkt nu ineens zovaak te gebeuren, vast ook door de media anders hadden we dit niet geweten maar dan nog! Als je op zo'n leeftijd al zover bent, ik kan me niet voordstellen hoe zij zich gevoeld moet hebben, die ouders op het moment dat ze die brief lazen en hoorde wat voor actie ze daarop heeft gedaan. De studiemaatjes die nu hun hele leven dit ongeval op hun netvlies hebben staan....brrrrrr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:39

ruitje schreef:
Shanna schreef:

Het is niet altijd (alleen) de school, en scholen zien dit soort dingen vaak niet omdat docenten te weinig tijd met de klassen doorbrengen, en anders valt het onder ''klikken'' en nemen ze het niet serieus. Ze kan ook prima in haar thuis-situatie gepest zijn, of via internet bijvoorbeeld..

Als ex-docent, die les heeft gegeven aan een meisje wat zelfmoord heeft gepleegd, doet dit oordeel pijn.

Ik ben zelf ook gepest, dus ik herken wel degelijk signalen... Het lastige is, dat ik als docent een opleiding krijg om een vak over te brengen, niet om proffesionele hulp te geven. De maatschappij verwacht dit echter wel.

Als docent neem je zoiets altijd serieus en als een leerling zich meld met deze problematiek verwijs je door.

Nogmaals, wat moet een docent doen om 'genoeg' hulp gegeven te hebben? Is dat alleen maar geslaagd als je een zelfmoordpoging voorkomt?

Ik heb vooral ervaring met docenten die hier dus niks mee deden en mij wegstuurden met de woorden dat ik aan het klikken was. Als een docent het wel serieus neemt dan kan deze bijvoorbeeld hulp aanraden/ inschakelen, van mensen die hiervoor wel geleerd hebben. Ook kan je als docent dit probleem bij de andere docenten aan kaarten zodat er binnen de les extra opgelet wordt dat het slachtoffer niet gepest wordt. Dit pesten kan ook gebeuren door propjes gooien en tegen de stoel aantrappen of valse opmerkingen maken binnen een klas, en als duidelijk is dat dit niet getolereerd wordt binnen een les is dit toch al een wat veiligere haven voor de gepeste. Of wellicht is er de mogelijkheid een les voeren over pesten en de pesters hierbij ''voor het blok'' zetten door deze vragen te stellen zodat ze bewust nadenken over pesten. Deze lessen kan je bij heel veel vakken onbewust invoeren.
Pesters en slachtoffer apart nemen werkt vaak averechts en hierdoor voelen de pesters zich verklikt en worden ze boos op het slachtoffer waar niemand bij is.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:48

Shanna: Blij te lezen dat er voor jou wel hulp op tijd kwam. Knap hoe je er over kunt schrijven!

Ik vind het in dit geval naar om te zien dat er eerst wat moet gebeuren voor er wat tegen gedaan wordt. Bij die andere zelfmoord zijn inmiddels kamervragen gesteld. Pesten is echter van alle tijden. Ook ik heb een pestverleden, maar ik timmerde mijn pesters als het even kon gewoon in elkaar. Ik stond als zeer agressief bekend op school en heb me er zo door heen geslagen. Dat is echter niet iedereen gegeven. Dat begrijp ik ook wel. (En je maakt er ook weinig vrienden mee. :+ )

Ik vind ook dat je niet kan wijzen naar mensen die het moeten oplossen. Dit soort problemen hoor je namelijk samen op te lossen. Dus eigenlijk zijn alle mensen die het hebben toegestaan, dat dit meisje gepest werd verantwoordelijk voor haar dood. Dus niet alleen de pesters zelf. Maar ook niet de leraren. Hoe zeiden ze het ook weer bij het voetbal? RESPECTEER ELKAAR!!!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:57

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:07

Shanna: Dat gebeurd op alle scholen die ik ken ook, hetgeen wat jij beschrijft is het minimale. Bij ons ging het tot aan huisbezoeken, leerlingen naar safehouses brengen en elke dag gesprekken met leerlingen. Ik geloof eerder dat jij toevallig op een hele vervelende school heb gezeten, maar wat jij omschrijft herken ik absoluut niet als de tendens op scholen.

Idefix, ik ben dus omdat ik les heb gegeven aan een meisje wat zelfmoord heeft gepleegd verantwoordelijk voor haar dood? Make's my day :+

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:51

Ik ben ook heel lang gepest, al vanaf de bassisschool het pesten beinvloedde mijn leven ik durfde niet meer alleen over straat. ik haalde voor mijn sito dik havo nivo maar kreeg vanuit school vmbo basis advies en moest daar dus heen. ik had zin in een nieuwe school en het begin leek goed te gaan, maar het pesten begon opnieuw ik zei vaak dat ik het niet leuk vond maar ze gingen door, ook de school vond dat ik me aanstelde en mijn ouders dachten dat ik dat zei zodat ik niet naar school hoefde (ik was al niet een makkelijk kind zegmaar) door al het gepest werd ik van vrolijk soms te hyper meisje naar een saai stil meisje dat niks meer zei op school. ik stopte met paardrijden in de 1ste klas en mijn paard werd verkocht. ik raakte verslaafd aan online computer spellen waar de ''virtuele'' mensen me wel leuk vonden. ik kwam niet meer buiten ging met moeite naar school en spijbelde zoveel mogelijk het ging slecht. na meer een jaar zag ik in dat dit niet meer kon en stopte ermee. ik ging een verzorgpaard rijden en genoot weer even van het leven het pesten ging wel door maar werd steeds minder. in het examenjaar was het pesten bijna over en had wat leuke vriendinnen.

inmiddels doe ik MBO en gaat het redelijk goed, sinds kort durf ik weer alleen over straat en zelfstandig met het openbaar vervoer naar school. ik merk wel dat ik er nogsteeds last van heb ik vind het moeilijk om alleen door de school te lopen en ben nog erg onzeker en durf mensen niet egt aan te spreken. ik heb ook een goede vriend die ik alles kan vertellen toch ben ik bang dat ik hem ermee lastig val.

ik moest dit gewoon even kwijt,

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:29

respect rapida13 dat je dit neer durft te zetten! fijn dat het beter met je gaat, en dat je iemand hebt om mee te praten. Een vriend is juist iemand die voor je klaar staat dus ga je daar niet druk om maken, geef gewoon aan dat je hoopt dat je hem niet lastig valt...kun je dat loslaten!

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:34

Oh god wanneer houd dat pesten nou eens op :n

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:25

Je weet niet wat er omgaat in iemands hoofd, dan kun je nog de beste van beste hulp aanbieden zelfs dan kan het zijn dat het geen zin heeft.
Hoe moeilijk het ook te begrijpen is soms is er geen andere uitweg dan zelfmoord. Ze heeft vast genoeg meegemaakt om tot deze beslissing te komen daar is geen twijfel aan.
Je kan de school en ouders en vrienden ook niks kwalijk nemen want als iemand niet wil laten zien dat ze ergens onder lijden dan zie je dat ook niet in de omgang naar buiten komen in het gedrag van iemand die aan zelfmoord denkt.
Het zit vaak zo diep in de persoon zelf dat dat niet meer tot uiting komt in het aller daagse gedrag.
Dus om dingen te gaan roepen over ouders en de verantwoording van de school heeft geen zin.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:37

Ik ben zelf op de basisschool en 1e en 2e van de middelbare altijd buitengesloten, zelfs door zo'n klein dingetje werd ik diep depressief, ik had geen vrienden, stond altijd alleen, als we groepjes mochten vormen waren alle groepjes al heel snel gemaakt en moest ik alleen. In de 3e begonnen ook gemene opmerkingen, of ze liepen lachend "Emsie". Negeren hielp niet, en ik was bang dat als ik het tegen een leraar vertelde, ik een probleemkind werd en dat het nog erger zou worden. Ik zit inmiddels op MBO, worden geen opmerkingen gezegt, maar ik ben wéér buitengesloten. Ik zit wel bij groepjes, maar geen vast vriendengroepje. In al mijn schooljaren die ik heb meegemaakt was er maar 1 jaar waarin ik wel in een groepje zat. Ik werd er stil van, zei niks meer, ik lachte nooit meer (ook genoeg opmerkingen over geweest dat ik nooit lachtte) en werd computer verslaafd, want op internetsite's werd ik wel geaccepteerd, was ik wel populair. Ik heb nooit iemand verteld wat me dwars zit, bang om in problemen te komen. Ik loop dagelijks met een "vrolijk" masker op. Momenteel gaat het niet veel beter, heb nog vaak dipjes, huilbuien (niet in openbaar) en ben bang voor de toekomst. Bang om in de toekomst samen te werken met mensen. Sociaal zijn vind ik moeilijk, want ik had nooit echt vrienden om sociaal mee te zijn. Al met al heb ik genoeg moordgedachten gehad, ik wilde dood, ik wilde niet meer met die pijn leven. Ik wilde niet meer gekwetst worden met opmerkingen, ik wilde me niet meer schamen voor mezelf. Ik wilde de mensen om me heen een plezier doen zodat ze geen last meer hadden van mijn lelijkheid, mijn klunzigheid etc. De reden waarom ik het nooit gedaan heb is simpelweg omdat ik te laf ben.

Ik weet niet waarom ik dit wilde vertellen, misschien om duidelijk te maken dat alleen simpelweg "buitensluiten" een mens zo pijn kan doen dat hij/zij dood wil.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:44

Op RTV drenthe volgt nog een verslag van de persconferentie die door Burgemeester Alssema en de school is gehouden.

Ik hoorde het dinsdag al, ik vind het verschrikkelijk.

Familie en vrienden van het meisje, heel veel sterkte en troost gewenst.

School start een onafhankelijk onderzoek naar het pesten:

Citaat:
AOC Terra start zo snel mogelijk onafhankelijk onderzoek
donderdag 13 december 16:48
Meppel - AOC Terra vmbo in Meppel start zo snel mogelijk een onafhankelijk onderzoek over de relatie van pesten en het overlijden van scholiere Fleur Bloemen (15). De deskundigen die het onderzoek gaan uitvoeren, moeten nog worden benaderd. Dat kwam vanmiddag tijdens de persconferentie in het gemeentehuis van Staphorst naar voren.

De landelijke media waren massaal aanwezig bij de persconferentie. De omroepen waren uitgerukt met maar liefst vier straalwagens.

Burgemeester Joop Alssema van Staphorst en Astrid Berendsen, lid van de Raad van Bestuur van AOC Terra, deden de woordvoering. Ze zijn geschokt en ontsteld door de tragische gebeurtenis en toonden hun medeleven aan familie, vrienden en kennissen van Fleur.

Berendsen wilde niet ingaan op geruchten dat het overlijden van Fleur een relatie heeft met pesten.

'Alle zorgen en al het verdriet worden bespreekbaar gemaakt in de klas. Eventueel met een vertrouwensman. Er vinden ook gesprekken plaats met leerlingen die mogelijk getuige zijn geweest van het ernstige ongeval', aldus Berendsen.

Alssema vertelde een persoonlijke gesprek te hebben gehad met de familie. Morgenavond wordt er op initiatief van Jongerenwerk Staphorst een besloten bijeenkomst gehouden om als jongeren onder elkaar te praten over de gebeurtenis. 'Ik waardeer dit initiatief enorm', aldus Alssema.

bron: http://www.meppelercourant.nl
http://www.meppelercourant.nl/?n_id=269406&s_id=692

Citaat:
.........De Meppeler Courant belicht vrijdag in overleg met de familie de achtergronden rond het overlijden van Fleur. Daarmee is bewust gewacht tot vrijdag als de hoofdadvertentie van de familie in de krant verschijnt.
bron:http://www.meppelercourant.nl/?n_id=269335&s_id=692

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:58

Ik kende dit meisje!!!! Ik vind het ergste nog dat ik nooit wat aan haar heb gemerkt!!! Ik gaf haar weleens sportles, dit was voor haar denk ik een lekkere uitlaatklep, ze was altijd erg vrolijk!!!
Vrijdagavond was ik nog lekker hersenloos met haar aan het praten op facebook!!

Sommige gebeurtenissen zetten je wel ff aan het denken!!!

Een masker.....
Soms is het goed om een masker op te zetten, denk dat iedereen dat weleens doet, maar als je echt ergens mee zit is het vreselijk als je het niet met mensen kunt/wilt delen!!!!

Laat je masker vallen en laat mensen toe in je leven..... Emoties zijn menselijk en mogen getoond worden!!!!

Behandel een mens zoals je zelf behandeld wil worden!!

Kom op voor je medemens!!!!!
En laat mensen in hun waarde!! RIP Fleur!!! -O-

Vanavond zal denk ik een heftige avond worden, dan gaan we weer voor het eerst sporten.... Zonder fleur.... Zonder die vrolijke glimlach..... Zonder de onnozele gesprekken!!

Ze heeft een jongen die ik ook ken een bericht gestuurd dat ze het ging doen, hij is gelijk naar de leraren gegaan maar ze waren te laat, deze jongen komt vanavond ook en hij wil heel graag zn verhaal kwijt, dus vind dat ik er voor hem moet zijn hoe moeilijk ik het zelf vind!!!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:27

verschrikkelijk!
sterkte voor de nabestaanden!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:30

Dat gedicht:

Ik had er genoeg van, het zat me tot hier.
Nu ben ik daar weg, met heel veel plezier.
Diep van binnen ben ik bang,
want straks herhaalt het zich weer,
dan voel ik die pijn weer,
en dat wil ik nooit meer

:( :(

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 20:37

Ja het gedichtje komt inderdaad hard aan! Heftige dingen lees ik hier ook. Iemand die in de trein zat die over haar heen reed, iemand die lerares was en een leerling is verloren door zelfmoord, mensen die erg gepest zijn, iemand die haar goed kende..
Heel veel sterkte voor degene die het kan gebruiken. Y;(

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:31

@ EmmaVZ ik weet hoe je je voelt, het buitensluiten deed mij ook meer pijn dan de woorden en het geweld dat soms plaatsvond. zulke dingen kunnen iemand egt helemaal kapot maken helaas realizeren pesters zich dat nooit of te laat..