In de cel voor doodschoppen grensrechter: RACISME?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:35

Karl66 schreef:
Ik snap niet waarom mensen elkaar altijd maar napraten en blijven beweren dat er in Nederland zo licht gestraft wordt. Het is namelijk gewoon niet waar, Nederland is europees gezien één van de landen waar het het strengst gestraft wordt.

En aan al die mensen, die vinden dat ze naar hun thuisland gestuurd moeten worden zal ik een geheimpje verklappen. Nederland is hun thuisland... Ze zijn hier geboren, ze zijn hier opgegroeid, ze zijn hier naar school gegaan en we moeten gewoon hier onze eigen rotzooi opruimen.

Hoezee, iemand die niet schreeuwt maar met een genuanceerde, onderbouwde mening komt _/-\o_

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:37

Daarnaast blijkt uit onderzoeken dat mensen redelijk gelijk straffen met rechters als ze alle informatie te zien krijgen. Het is dus niet alleen onzin dat er hier zo verschrikkelijk mild wordt gestraft, als we de zaak goed kennen zijn we het over het algemeen ook gewoon met die straffen eens. (http://www.bol.com/nl/p/de-burger-als-r ... 000030198/) En nog iets leuks: taakstraffen blijken de hoogste effectiviteit te hebben.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:40

Lekker laten zitten. Ze wonen hier dus moeten ze zich maar aanpassen aan de regels.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:41

Als je een kleurtje hebt, denken sommige mensen dat je alles op racisme af kan schuiven. "Omdat ik een kleurtje heb en jij geeft mij een boete/straf of wat dan ook, is het meteen racisme..."...

Het heeft totaal niets met racisme te maken in veel gevallen (hooguit met vooroordelen van omstanders ;))

Ik blijf het alleen jammer vinden dat zulke mensen nog onder het oude strafrecht vallen, als ze weten wie iemand vermoord heeft (want het is gewoon moord in mijn ogen), dan mogen ze die best heel lang opsluiten. Alhoewel ik ook weer vindt dat gevangenissen etc hier veel te luxe zijn. Ze hebben het daar bijna beter dan de gemiddelde mens in de bijstand... Daar mogen ze ook best iets aan veranderen vind ik. Waarom menselijk doen tegen mensen die iets onmenselijks doen? (doodstraf is dan weer hypocriet.. maar ik vind best dat ze gewoon lekker een paar jaar weg mogen rotten zonder computer, telefoon, wat dan ook..) Maarja, dat is een andere discussie.

Misschien ben ik daarin heel hard, maar dit is toch niet goed te praten? Of ze nu zwart zijn, lichtgetint, voor mijn part blauw of groen, boeiend...

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:43

Serendip90 schreef:
Als je een kleurtje hebt, denken sommige mensen dat je alles op racisme af kan schuiven. "Omdat ik een kleurtje heb en jij geeft mij een boete/straf of wat dan ook, is het meteen racisme..."...

Het heeft totaal niets met racisme te maken in veel gevallen (hooguit met vooroordelen van omstanders ;))

Ik blijf het alleen jammer vinden dat zulke mensen nog onder het oude strafrecht vallen, als ze weten wie iemand vermoord heeft (want het is gewoon moord in mijn ogen), dan mogen ze die best heel lang opsluiten. Alhoewel ik ook weer vindt dat gevangenissen etc hier veel te luxe zijn. Ze hebben het daar bijna beter dan de gemiddelde mens in de bijstand... Daar mogen ze ook best iets aan veranderen vind ik. Waarom menselijk doen tegen mensen die iets onmenselijks doen? (doodstraf is dan weer hypocriet.. maar ik vind best dat ze gewoon lekker een paar jaar weg mogen rotten zonder computer, telefoon, wat dan ook..) Maarja, dat is een andere discussie.

Misschien ben ik daarin heel hard, maar dit is toch niet goed te praten? Of ze nu zwart zijn, lichtgetint, voor mijn part blauw of groen, boeiend...

Idd, eigenlijk zouden ze ze gewoon terug naar hun eigen land moeten sturen als ze wat mispeuterd hebben. Denk dat het leven in de gevangenis daar iets harder is dan het leven hier.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:45

Tsja wat ik niet begrijp is dat ik steeds hoor dat Marokkaanse ouders niet 'weten' hoe ze die kinderen in toom moeten houden. Dat weten ze best alleen hebben ze andere dingen die niet worden getolereerd dan agressie. Veel van die jochies zullen het bijvoorbeeld niet in hun hoofd halen om met een Nederlands meisje te trouwen, laat staan met een man.

Als de Marokkaanse gemeenschap nou zou besluiten dat agressief gedrag tot een ernstigere statusverlaging van het gezin zou leiden dan een hoerige dochter of een homosexuele zoon dan was het snel afgelopen met die uitbarstingen zou ik denken.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:49

_Nann_ schreef:
Racisme?? ga toch weg!

die jochies moeten een heeeeeel lange zware straf krijgen, zodat ze nooit meer vergeten wat ze gedaan hebben.
en zodat ze het ook niet nog eens in hun hoofd halen om zoiets te doen!

Maar de Nederlandse rechtsstaat kennende gebeurd er vrij weinig, en lopen die ventjes straks weer vrolijk rond hun buurt te terroriseren en mensen voor de lol in mekaar te trappen. zo werkt het in Nederland namelijk, ongeacht of het mensen met Nederlandse of niet Nederlandse afkomst betreft....

En dit baseer je op..? Ik acht de kans dat deze jongens jeugd-TBS opgelegd krijgen vrij groot en dan is dat zeker niet het geval.

Verder natuurlijk een belachelijke uitspraak van die jongens, maar de bron lijkt me inderdaad ook niet bepaald betrouwbaar.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:51

sallandval schreef:
Tsja wat ik niet begrijp is dat ik steeds hoor dat Marokkaanse ouders niet 'weten' hoe ze die kinderen in toom moeten houden. Dat weten ze best alleen hebben ze andere dingen die niet worden getolereerd dan agressie. Veel van die jochies zullen het bijvoorbeeld niet in hun hoofd halen om met een Nederlands meisje te trouwen, laat staan met een man.

Als de Marokkaanse gemeenschap nou zou besluiten dat agressief gedrag tot een ernstigere statusverlaging van het gezin zou leiden dan een hoerige dochter of een homosexuele zoon dan was het snel afgelopen met die uitbarstingen zou ik denken.

Zou dat ook gelden voor al die autochtone ouders, die hun kind bij het project X feest of de strandrellen bij Hoek van Holland terugzagen? Het is eerder een jeugdprobleem dan een allochtonenprobleem.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:51

Ik zag net bij een herhaling van DWDD een interview van de Jakhalzen op het Huygens College waar de jongens zaten, naar aanleiding van een aantal twitterberichten van schoolgenoten om de jongens te steunen. Hun matties begrepen inderdaad niet dat de jongens vastzitten en er zal bestwel aanleiding tot de daad geweest zijn. Ook zeiden ze dat als je zo boos bent, je nooit weet hoe hard je slaat... _-:( Ongelooflijk. Die jongens bevatten gewoon niet wat hun zogenaamde "matties" hebben gedaan. En daarbij, het is geen doodslag, maar moord. Het schijnt dat de grensrechter is opgestaan om te vluchten en nog een keer is neergehaald. Dat noem ik moord. Vastzetten en nooit meer vrijlaten. Ook gewoon berechten als volwassenen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:52

Karl66 schreef:
Ik snap niet waarom mensen elkaar altijd maar napraten en blijven beweren dat er in Nederland zo licht gestraft wordt. Het is namelijk gewoon niet waar, Nederland is europees gezien één van de landen waar het het strengst gestraft wordt.

En aan al die mensen, die vinden dat ze naar hun thuisland gestuurd moeten worden zal ik een geheimpje verklappen. Nederland is hun thuisland... Ze zijn hier geboren, ze zijn hier opgegroeid, ze zijn hier naar school gegaan en we moeten gewoon hier onze eigen rotzooi opruimen.

_O_

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:53

Karl66 schreef:

Dus omdat er andere landen nóg softer mee om wordt gegaan, moeten we de straffen in NL zwaar genoeg vinden?
Het slachtoffer kreeg de doodstraf, zijn vrouw en kinderen hebben "levenslang" en de daders lopen over twee jaar gewoon weer vrij rond. Dat vind ik geen zware straf nee.

En Nederland is hun thuisland?? Ooit een Marrokaan gevraagd waar hij vandaan komt? Op hun paspoort staat misschien anders, maar de meesten zien zichzelf toch echt niet als Nederlander. Ga dan lekker naar het land waar je zo trots op bent...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:56

Misschien toch maar strafkampen voor jeugd op zetten en van mij mag dienstplicht ook weer terug.
Trouwens die voetbal club ook geen subsidie meer ,ze stuurde de jongens naar kickboksen .

Eulogy

Re: In de cel voor doodschoppen grensrechter: RACISME?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:03

Iedereen die hier roept dat deze jongens volgens het volwassenenstrafrecht berecht moeten worden: wat is dan het nut van het bestaan van het jongerenstrafrecht? Bij jongeren gaat het niet zozeer om het opsluiten, maar om behandeling en heropvoeding, om herhaling te voorkomen, en een PIJ-maatregel lijkt me dan een stuk effectiever dan levenslang. Oh, en iedereen maar gewoon levenslang geven als er ook betere alternatieven zijn is niet te betalen natuurlijk :Y)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:06

Lekker achter slot en grendel laten zitten. En berechten volgens volwassenenrecht. Als je iemand dood kunt schoppen, moet je daarvoor ook de gevolgen dragen, en dat is in mijn ongen levenslang. Marokkaans of niet.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:07

Yanouuu schreef:
Iedereen die hier roept dat deze jongens volgens het volwassenenstrafrecht berecht moeten worden: wat is dan het nut van het bestaan van het jongerenstrafrecht? Bij jongeren gaat het niet zozeer om het opsluiten, maar om behandeling en heropvoeding, om herhaling te voorkomen, en een PIJ-maatregel lijkt me dan een stuk effectiever dan levenslang. Oh, en iedereen maar gewoon levenslang geven als er ook betere alternatieven zijn is niet te betalen natuurlijk :Y)

Denk dat heropvoeding bij jongeren die zulke zware misdaden begaan verspilde tijd is.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:12

Yanouuu schreef:

Een PIJ maatregel heeft idd erg veel zin 8)7
http://vorige.nrc.nl/binnenland/article ... .stamos.nl

er is bewezen dat behandelen en betuttelen zoals in NL gebeurt in de meeste gevallen dus niet werkt. Vlgs mij is het tijd voor wat anders. Harder straffen dus.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:13

Karl66 schreef:

Dat van dat terugsturen ben ik het niet mee eens, dat heeft totaal geen zin...

Maar ook al straffen ze in nederland dan streng, ik vind het persoonlijk niet streng genoeg. (En dan is het ook mild, maar niet in vergelijking met andere landen, maar mild ten opzichte wat ze hebben gedaan in mijn ogen.)

Door iemand dood te schoppen heb je niet alleen diegene gehad, ook zijn familie, vrienden, kinderen.... En dan zou je er met 2 jaar vanaf komen, terwijl die er de rest van hun leven mee moeten leven?
Laatst bijgewerkt door Serendip90 op 07-12-12 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:16

Karl66 schreef:

:j helemaal waar.

Hoe moet je overigens ooit zeggen dat je als Nederlander met een buitenlandse achtergrond trots bent op Nederland, als je door het gros van de blanke medemens wordt uitgekotst en uitgekafferd? Ja, er zitten rasechte galbakken tussen, net als tussen "onze brave blonde jongens". Maar de rest drijven we net zo hard dezelfde hoek in.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:18

Net of die jongens het erg vinden om een dag geschorst te zijn.. lekker een vrije dag.
Ik ben van mening dat als je je als 'buitenlander' (in nederland geboren of niet) niet gedraagd naar de nederlandse wetten, je maar terug moet naar waar je 'oorspronkelijk' vandaan komt. Ik hoor en zie te vaak dat marrokaanse jongeren weer iets hebben gedaan, ligt het aan de opvoeding?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:19

Moord is moord en dat is gewoon een strafbaar feit ongeacht afkomst en religie. Walgelijk dat die klasgenoten zo weinig begrip voor medemens hebben en er niet bij stil staan dat er iemand vermoord is, een vrouw haar man kwijt is én kinderen een vader kwijt zijn, puur vanwege een spelletje. Walgelijk :n

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:21

Dat hele zooitje, inclusief die randdebielen die die actie steunen, mogen wat mij betreft op een onbewoond eilan gesodemieterd worden..
Ongelofelijk, echt ik kan me hier zo kwaad om maken. Dat dit gebeurd is al vreselijk, dat er dan vervolgens een groep schapen zijn die het steunen vind ik zo niet nog erger.

Helaas zijn Marokkaanse jongens vaak de koning is het gezin, naar moeder hoeven ze niet te luisteren en vader is nauwelijks in beeld.. van opvoeding is dus eigenlijk geen sprake.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:22

Citaat:
...want opsluiten in een politiecel, dat is 'racistisch' weet je wel...

Mee eens hoor, ze zijn zo'n gewone politiecel zeker niet waard! Ik zie ze eerlijk gezegd liever in een strafkamp in Siberie waar het -40 is...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:23

Nog maar even:

DaniBanani schreef:
Daarnaast blijkt uit onderzoeken dat mensen redelijk gelijk straffen met rechters als ze alle informatie te zien krijgen. Het is dus niet alleen onzin dat er hier zo verschrikkelijk mild wordt gestraft, als we de zaak goed kennen zijn we het over het algemeen ook gewoon met die straffen eens. (http://www.bol.com/nl/p/de-burger-als-r ... 000030198/) En nog iets leuks: taakstraffen blijken de hoogste effectiviteit te hebben.

Dat is recent onderzoek met gewone Nederlandse burgers. Dezelfden die roepen dat we zo mild straffen, delen dus vergelijkbare straffen uit als ze het volledige dossier kennen. En uit onderzoek weten we allang dat zwaarder straffen nauwelijks effect heeft.

Als een 8-jarige zijn of haar broertje bewust doodsteekt, zeggen we dan ook "volwassen genoeg om te moorden, volwassen strafrecht dan maar"? Nee toch, hoop ik? Dan zeggen we "heftige stoornis, weghalen bij de ouders, opname, behandeling." Waarom is dat ineens zo anders als het kind 15 of 16 is? Zo'n daad komt niet uit de lucht vallen, hoor. Natuurlijk weet je als 16-jarige een stuk beter dan een 8-jarige dat iemand doodschoppen te ver gaat (of iemand überhaupt flink trappen, ze zullen niet de intentie tot moord hebben gehad) en daar mag absoluut enige (gevangenis)straf tegenover staan. Tegelijk ben je wel jong en impulsief en zijn jongeren van die leeftijd vaak slecht in risico's inschatten en eigen probleemgedrag onder ogen zien. Het kan dus best dat deze jongens al jaren flinke problemen hebben, maar dat zelf niet zo zien en de omgeving daar nooit op is ingesprongen.

Gedragsverandering kán, zeker op die leeftijd. Een meerjarige verplichte opname lijkt mij een stuk effectiever dan gewoon levenslang in de cel weg laten rotten. Wat ook nog eens veel meer geld kost. ;)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:23

Terugsturen heeft geen zin, dat is even belachelijk zeggen "kom we zetten een hek om Limburg heen en we stoppen ze daar allemaal" :S het lost het probleem niet op.

Hardere straffen --> Ik blijf 2 jaar echt een lachtertje vinden... want ze missen wat vrijheid, maar voor de rest... elke dag eten, drinken, tv, studie etc... Het is bijna verleidelijk om zoiets te doen :') (Sommige mensen hebben het een stuk slechter hoor...)

Hardere straffen kunnen ook nog eens afschrikken.. Het feit dat ze het normaal vinden dat zoiets gebeurd is al belachelijk? Empatisch vermogen? Eruit gestampt ofzo? Hoe zouden die kinderen het vinden als het hun vader zou zijn geweest? Maar heeft dat wel met kleur te maken? Is het geen opvoeding? Of nog erger, een soort "wij zijn zielig want we zijn de minderheid" idee?

Wel "hollander" zijn als het je uitkomt, maar als het je even niet uitkomt "je eigen afkomst" weer aannemen... Tjah.. In hoeverre ben je dan echt "nederlands"?

Rennie89

Re: In de cel voor doodschoppen grensrechter: RACISME?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:25

hoeven ze echt maar 2 jaar in de bak? :oo wat erg zeg, hoe verklaar je dat tegen de familie en vrienden? Ik dacht dat moord gewoon iets was van minstens 20 jaar....