Leerlingen voortgezet onderwijs stromen af door smartphone

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:05

Shenavallie schreef:
Oh ja, en nog niet zo lang geleden in de MacDonald's: vader en moeder zaten tegenover elkaar op zo'n stom apparaat te pielen, terwijl de kinderen er een beetje naast hingen... En dan kijken ze verrast op dat mijn zoon en ik de grootste lol met elkaar hebben! Ik zeg er tegenwoordig ook wat van. Onlangs nog in de wachtkamer bij de HA: de enige aanwezigen zaten in de welbekende, afwezige houding op zo'n stom schermpje te staren. Ik zei "Goedemorgen", maar men reageerde niet. "Dan geen goedemorgen. Gezellig tafereeltje zo, met z'n allen!". Uiteraard zei ik het met een glimlach, maar er werd wel wat hakkelend gereageerd.

Tja, snap ook nooit waarom iedereen altijd goedemorgen zegt bij wachtruimtes. Zit daar helemaal niet op te wachten..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:18

Ik ga er maar even vanuit dat je het clowntje bent vergeten erbij te zetten. ;)

Anoniem

Re: Leerlingen voortgezet onderwijs stromen af door smartphone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:37

Ik zit daar ook niet op te wachten eerlijk gezegd. xd Vooral niet in wachtkamers.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:44

Ik denk het niet,
Ja ik was altijd aan het appen of wat dan ook, maar toen ik op het basis onderwijs zat had ik zoon ding niet en sja naar buiten kijken is ook erg leuk.
De meeste leerlingen boeit de les gewoon niet, vaak omdat de leraar saai is, de klas vervelend, ze het te makkelijk of te moeilijk vinden.
Dus het is niet zo zeer de telefoon maar vaak gewoon het vak of een luie leerling die het allemaal wel ziet

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:47

Boself schreef:
Ik zit daar ook niet op te wachten eerlijk gezegd. xd Vooral niet in wachtkamers.

Je hoeft daar ook niet op zitten te wachten, maar het is wel een vorm van beleefdheid. En zijn er niet inmiddels al heel veel topics geopend met "waar gaat het heen met de wereld" en kreten als "men doet zo onaardig tegenwoordig"? Dit soort kleine dingen, elkaar even begroeten, is een begin van een betere wereld. Klinkt zweverig, maar het is wel zo. ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:47

Boself schreef:

Ik vind het niet meer dan fatsoenlijk, ik zeg ook goeiemorgen als ik bij de bushalte aan kom lopen, of whatever

Ik denk dat de multimedia zeker 1 van de boosdoeners is van het afstromen, maar vooral de ouders erachter die hun kinderen daarin niet willen beperken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:48

Colway schreef:
Boself schreef:

Ik vind het niet meer dan fatsoenlijk, ik zeg ook goeiemorgen als ik bij de bushalte aan kom lopen, of whatever

Ik denk dat de multimedia zeker 1 van de boosdoeners is van het afstromen, maar vooral de ouders erachter die hun kinderen daarin niet willen beperken.

Gelukkig, ben ik niet de enige "wereldverbeteraar"! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:53

Natuurlijk zeg ik wel hallo terug, maar ik heb nou niet de behoefte om overal waar ik kom mezelf te introduceren xd Ik vind mezelf fatsoenlijk gedragen belangrijker dan dat er wel of geen 'hallo' uit mijn strot komt als ik ergens binnenwandel. :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:01

gedag zeggen valt onder fatsoenlijk gedragen en is iets heel anders dan jezelf overal introduceren maar goed :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:04

Laat ik hier maar niet verder op ingaan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:31

nee want het is verder ook offtopic :D

Mij valt et in mn werk op hoeveel ouders hun kind een smartphone/laptop whatever met i-net verbinding mee naar boven laten nemen, die kinderen zitten de hele dag te whatsappen, pingen, FB-en, Hyven, maken vrijwel geen huiswerk, gaan tot 01:00uur door met internetten, zijn de volgende dag doodmoe en onvoorbereid op school aanwezig.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 20:29

Ik denk dat het ook thuis goed is het gebruik van alle apparatuur aan banden te leggen. En las eens een computer enz. -vrije dag in met het hele gezin, dat is voor veel mensen tegenwoordig al een uitdaging ;)

En ik denk dat het onderwijs inderdaad wel flink aan de bak moet met innoveren, ze lopen over het algemeen erg achter en dat is niet goed voor de (betrokkenheid van) de leerlingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:20

Een computer vrije dag is niet altijd te realiseren hoor, klinkt heel erg mooi maar met 3 pubers in huis die allemaal ook huiswerk moeten doen is dat nauwelijks te realiseren.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 15:45

Heb je het al eens geprobeerd Rebecca? Dat zijn toch dingen waar je het met elkaar over kunt hebben? En dan als alternatief met zijn allen een bordspel doen, naar het museum, gewoon samen iets leuks doen. Iets om toch eens te proberen lijkt me :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:51

Alet74 schreef:
Heb je het al eens geprobeerd Rebecca? Dat zijn toch dingen waar je het met elkaar over kunt hebben? En dan als alternatief met zijn allen een bordspel doen, naar het museum, gewoon samen iets leuks doen. Iets om toch eens te proberen lijkt me :)

Leuk verzonnen, maar scholen verwachten tegenwoordig ook maar dat iedereen internet heeft. Lesroosters: via een appje op de smartphone. Uitval: op de smartphone. Huiswerkplanners: op de smartphone. Berichtverspreiding: via de mail.
En dan zijn er ook nog leerlingen die écht geen internet thuis hebben die worden maar vreemd aangekeken als ze dat probleem aankaarten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:45

demo_love schreef:
Alet74 schreef:

Leuk verzonnen, maar scholen verwachten tegenwoordig ook maar dat iedereen internet heeft. Lesroosters: via een appje op de smartphone. Uitval: op de smartphone. Huiswerkplanners: op de smartphone. Berichtverspreiding: via de mail.
En dan zijn er ook nog leerlingen die écht geen internet thuis hebben die worden maar vreemd aangekeken als ze dat probleem aankaarten...

Erger nog: Het huiswerk wordt bij mij bij sommige lessen niet eens meer opgegeven. Als we ernaar vragen in de les is het; Kijk maar op internet.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:33

Ooooooow een echte discussie naar mijn hart dit! Het is een onderwerp waar ik zelf me groen en geel aan erger. Kinderen die niet eens meer met elkaar praten, maar al wappend (what's append) naast elkaar zitten of lopen. Op ieder moment vd dag verzonken zitten in zo'n onding om vooral maar niks te missen. Maar guess what: je mist alles in je directe omgeving dan weer net wel.

En inderdaad niet alleen kinderen helaas. Mijn gehele schoonfamilie is zwaar verslaafd. Echt leuk om daar een weekend mee weg te gaan. Er wordt geen woord gezegd, alleen af en toe gelachen en dan moet je even bij je buurman kijken. Er wordt gepraat met iedereen in de hele wereld, maar vooral niet met elkaar. VRESELIJK!

Ik heb zelf ook zo'n ding en ook ik kijk vaker dan ik zelf zou willen. Ik merk de verslaving en merk ook dat ik dingen mis. Een vriendin van mij zat in Rusland en ik hoorde niets via skype, msn of wat dan ook. Anderen hoorden alles via FB. DUs dan moet je wel.

Ik ben juf in het basisonderwijs en wij zijn al een tijdje hard bezig om te kijken naar wat deze generatie kinderen nodig heeft om goed te kunnen presteren in het onderwijs. Overheden spreken dan van het verwende kind (heb ik niet zelf verzonnen).We noemen dit ook: het prinsjes- en prinsesjessymdroom!

Veel kinderen in de buurt waar ik werk (en dit zal heus wel wijdverbreid in NL zo zijn) zijn zogenaamde wenskinderen. Kinderen van vaak wat oudere ouders die heel bewust gepland zijn en die alle dingen moeten gaan bereiken die ouders voor ze hebben verzonnen. Alles wordt thuis overlegd met ze, ze stemmen mee en bepalen mee en ze hebben dus overal wat over te zeggen. Ouders zijn vaak overbeschermend en lossen alles voor de kinderen op.

Begrijp me niet verkeerd. Ik kan goed met dit type kind overweg in het algemeen, maar het zijn dus wel die kinderen die op jonge leeftijd al alles hebben op electronisch gebied en dit ook nonstop overal willen gebruiken. Dus is de klas bij ons overwegend digitaal, tweeten en fb-en we over alles en zijn de lessen snel, interactief en zeer visueel.

MAAR.......... ik ben dus WEL een groot tegenstander van het feit dat alles maar LEUK moet zijn en dat je als leerkracht alles met humor moet brengen en zo moet aanpassen dat de lieve kindertjes het als hapklare brokken kunnen slikken zonder er moeite voor te moeten doen. Sommige dingen zijn nou eenmaal niet interessant, maar wel belangrijk. Ik noem maar even de werkwoordspelling. Kan je een app van maken of de regels laten tweeten, maar dat maakt het nog steeds niet interessanter.

Ik merk heel erg dat de concentratie van de kinderen steeds meer afneemt. Concentratievermogen van een fruitvliegje so to speak. Ene oor in, andere oor uit. Cijfers voor cijferend rekenen en spelling dalen al jaren (nou eenmaal niet de meest interessante lesstof). Klagende ouders dat de leerkrachten het allemaal niet leuk genoeg en interessant genoeg maken voor de schatjes. De kinderen vinden school niet leuk. pfff school is ook niet bedoeld om leuk te zijn. Het moet je voorbereiden op je werkende leven. Ga maar naar het circus als je alleen leuke dingen wil horen en zien.

Waar is de verantwoordelijkheid van de ouders dan? Leren is soms gewoon hard werken en er moeite voor doen. Sommige ouders zeggen nu vaak al, ach de pc heeft een spellingcheck. Schrijven van werkstukken en ontwikkeling handschrift en taalgevoel, daar hoef je ook echt niet meer mee aan te komen. Dus dan hoef je van de kinderen ook al geen motivatie meer te verwachten.

Dan ben ik misschien zo'n ouderwetse juf qua instelling, maar het is wel een feit. TIjden veranderen, onderwijs ook, maar of het nou een goede ontwikkeling is. Dacht het niet!!!!

Wat mij betreft: weg met die smartphones tijdens werkmomenten, meer aandacht voor het feit dat dingen die niet leuk zijn ook gewoon moeten en niet alle schuld bij de leerkracht/onderwijs leggen. Als de generatie van afgelopen 5 jaar en verder straks aan het werk gaat is het ook niet altijd leuk en is er niemand meer die het leuk voor je gaat maken. Dat moet je dan toch echt zelf doen, je moeder kan je dan ook niet meer redden en dan heb je baat bij het feit dat je werkdiscipline hebt en dat de basis er goed in zit.

Desondanks vind ik mijn vak geweldig, zijn de kinderen graag bij me in de klas, heb ik een flinke lading humor en weet ik de meeste dingen interessant te maken. Maar toch........

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 22:49

Je hebt gelijk als je zegt dat niet alles leuk moet en kan zijn. Maar waarom zou je geen gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden? Zie het niet als bedreiging, maar zie het als een kans. Kinderen van nu groeien op in een wereld die voor een deel digitaal is, daar moeten wij volwassenen ze toch op een verantwoorde manier mee leren omgaan? Dat lukt niet als het onderwijs bijvoorbeeld de smartphone helemaal verbant. Ik snap best dat je op sommige momenten, misschien het grootste gedeelte van een lesdag, zegt dat het ding op stil in de tas moet blijven, maar je kunt er ook dingen mee doen waar ze iets van leren. Want inderdaad, tijden veranderen, het onderwijs veranderd hier hopelijk in mee en je kunt dit goed of slecht vinden, het is een feit, dus doe er wat mee. Ik denk dat je uiteindelijk geen keuze hebt, je moet erin mee gaan. Door het op bepaalde momenten toe te laten, kun je op andere momenten het weglaten, hier je evenwicht in vinden. Zo moet het in het dagelijks leven toch ook?
Want net wat hier eerder al gezegd wordt, soms is het gewoon onfatsoenlijk, mensen die de hele tijd en overal aan hun smartphone vastgeplakt zijn. Daar houd ik ook niet van. Niet iedereen heeft hier een gezonde balans in gevonden. Misschien moeten we elkaar hier ook meer op aan spreken?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:02

Alet74 schreef:
Ik denk dat het ook thuis goed is het gebruik van alle apparatuur aan banden te leggen. En las eens een computer enz. -vrije dag in met het hele gezin, dat is voor veel mensen tegenwoordig al een uitdaging ;)

En ik denk dat het onderwijs inderdaad wel flink aan de bak moet met innoveren, ze lopen over het algemeen erg achter en dat is niet goed voor de (betrokkenheid van) de leerlingen.

Dat vind ik zo heerlijk aan de vakantie: dan gaan we expres met een heel klein (echt inieminie) caravannetje weg, waar je hooguit een kleine radio aan kunt zetten. Niemand heeft zijn mobiel of laptop mee en in no-time ben je er echt voor elkaar. We ondernemen dan van alles en kletsen wat af. We balen na een weekje allemaal ontzettend dat we weer naar huis gaan, omdat het zo gezellig is zonder al die "zooi". Na een paar jaar zo op vakantie te zijn geweest, hebben we het afgelopen jaar gewoon tijd gemáákt om zo ook thuis met elkaar om te gaan. De computer gaat uit, de telefoons opzij... heerlijk! Huiswerk maakt mijn zoon alleen als hij uit school komt (gelukkig gaat het meeste nog op schrift en een enkel vak op de laptop), daarna gaat dat ding echt uit. Vind het zelf geen gezonde zaak als hij er voortdurend op bezig zou zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:19

ikkedus schreef:
Ooooooow een echte discussie naar mijn hart dit! Het is een onderwerp waar ik zelf me groen en geel aan erger. Kinderen die niet eens meer met elkaar praten, maar al wappend (what's append) naast elkaar zitten of lopen. Op ieder moment vd dag verzonken zitten in zo'n onding om vooral maar niks te missen. Maar guess what: je mist alles in je directe omgeving dan weer net wel.

En inderdaad niet alleen kinderen helaas. Mijn gehele schoonfamilie is zwaar verslaafd. Echt leuk om daar een weekend mee weg te gaan. Er wordt geen woord gezegd, alleen af en toe gelachen en dan moet je even bij je buurman kijken. Er wordt gepraat met iedereen in de hele wereld, maar vooral niet met elkaar. VRESELIJK!

Ik heb zelf ook zo'n ding en ook ik kijk vaker dan ik zelf zou willen. Ik merk de verslaving en merk ook dat ik dingen mis. Een vriendin van mij zat in Rusland en ik hoorde niets via skype, msn of wat dan ook. Anderen hoorden alles via FB. DUs dan moet je wel.

Ik ben juf in het basisonderwijs en wij zijn al een tijdje hard bezig om te kijken naar wat deze generatie kinderen nodig heeft om goed te kunnen presteren in het onderwijs. Overheden spreken dan van het verwende kind (heb ik niet zelf verzonnen).We noemen dit ook: het prinsjes- en prinsesjessymdroom!

Veel kinderen in de buurt waar ik werk (en dit zal heus wel wijdverbreid in NL zo zijn) zijn zogenaamde wenskinderen. Kinderen van vaak wat oudere ouders die heel bewust gepland zijn en die alle dingen moeten gaan bereiken die ouders voor ze hebben verzonnen. Alles wordt thuis overlegd met ze, ze stemmen mee en bepalen mee en ze hebben dus overal wat over te zeggen. Ouders zijn vaak overbeschermend en lossen alles voor de kinderen op.

Begrijp me niet verkeerd. Ik kan goed met dit type kind overweg in het algemeen, maar het zijn dus wel die kinderen die op jonge leeftijd al alles hebben op electronisch gebied en dit ook nonstop overal willen gebruiken. Dus is de klas bij ons overwegend digitaal, tweeten en fb-en we over alles en zijn de lessen snel, interactief en zeer visueel.

MAAR.......... ik ben dus WEL een groot tegenstander van het feit dat alles maar LEUK moet zijn en dat je als leerkracht alles met humor moet brengen en zo moet aanpassen dat de lieve kindertjes het als hapklare brokken kunnen slikken zonder er moeite voor te moeten doen. Sommige dingen zijn nou eenmaal niet interessant, maar wel belangrijk. Ik noem maar even de werkwoordspelling. Kan je een app van maken of de regels laten tweeten, maar dat maakt het nog steeds niet interessanter.

Ik merk heel erg dat de concentratie van de kinderen steeds meer afneemt. Concentratievermogen van een fruitvliegje so to speak. Ene oor in, andere oor uit. Cijfers voor cijferend rekenen en spelling dalen al jaren (nou eenmaal niet de meest interessante lesstof). Klagende ouders dat de leerkrachten het allemaal niet leuk genoeg en interessant genoeg maken voor de schatjes. De kinderen vinden school niet leuk. pfff school is ook niet bedoeld om leuk te zijn. Het moet je voorbereiden op je werkende leven. Ga maar naar het circus als je alleen leuke dingen wil horen en zien.

Waar is de verantwoordelijkheid van de ouders dan? Leren is soms gewoon hard werken en er moeite voor doen. Sommige ouders zeggen nu vaak al, ach de pc heeft een spellingcheck. Schrijven van werkstukken en ontwikkeling handschrift en taalgevoel, daar hoef je ook echt niet meer mee aan te komen. Dus dan hoef je van de kinderen ook al geen motivatie meer te verwachten.

Dan ben ik misschien zo'n ouderwetse juf qua instelling, maar het is wel een feit. TIjden veranderen, onderwijs ook, maar of het nou een goede ontwikkeling is. Dacht het niet!!!!

Wat mij betreft: weg met die smartphones tijdens werkmomenten, meer aandacht voor het feit dat dingen die niet leuk zijn ook gewoon moeten en niet alle schuld bij de leerkracht/onderwijs leggen. Als de generatie van afgelopen 5 jaar en verder straks aan het werk gaat is het ook niet altijd leuk en is er niemand meer die het leuk voor je gaat maken. Dat moet je dan toch echt zelf doen, je moeder kan je dan ook niet meer redden en dan heb je baat bij het feit dat je werkdiscipline hebt en dat de basis er goed in zit.

Desondanks vind ik mijn vak geweldig, zijn de kinderen graag bij me in de klas, heb ik een flinke lading humor en weet ik de meeste dingen interessant te maken. Maar toch........

Dit stuk is inderdaad voor een groot deel van de ouders van toepassing. Zelf heb ik het anders ervaren, daar wij zelf thuis heel veel bezig waren om onze zoon dingen te leren. Hij is leergierig en vooral op de basisschool werd dit als lastig ervaren door sommige leerkrachten. Hij liep dusdanig voor, dat hij zich stierlijk verveelde in de klas. Dus gaven wij hem thuis extra les en legde alles op zijn niveau - en met gekke voorbeelden, dat blijft gewoon beter hangen - uit.
Zelf heb ik vroeger heel veel baat gehad bij een leerkracht die saaie stoffen heel goed wist te brengen. Als voorbeeld: de OB*-uittrek-truc met economie. Aan de ene kant erg grappig, maar het ging dus om de Omzet Belasting. Of percentage-sommen: er zitten zoveel chocolaatjes in een d%s.
Een ander voorbeeld van de basisschool is een inval-meester geweest. We hadden een juf die het vak geschiedenis nog saaier kon brengen dan een geitenwollensok, maar de invalkracht maakte er een heel beeldend verhaal van. Het ging over hoe men de "meter" ging invoeren als maatstaf, omdat de "el" bij iedereen een andere maat had. We hadden toen nog geen beamers en ander spul, maar alleen een krijtbord. De man kon gewoon ontzettend boeiend vertellen. Dat ik het nu nog voor me kan halen of het gisteren verteld is, dat moet toch heel wat zeggen.
We hebben op de basisschool ook een juf gehad die sommige lessen ging zingen, maar helaas is zij na twee weken zwaar ziek geworden. Alles wat we in die twee weken hebben geleerd, staat me nu nog helder bij. En oude klasgenootjes die ik jaren later tegen kwam, wisten precies dezelfde dingen nog te herinneren.
Je hebt gelijk hoor, dat niet alles altijd even leuk kan zijn en dat er ook ernstige momenten zijn. Dat hoort er wel degelijk bij. Het moet alleen niet ALLEEN maar ernst zijn, want dan blijft er niets hangen. Zoals het bij mijn zoon op de basisschool ging, zo kan het echt niet. Meerdere ouders klaagden erover en er zijn zelfs leerlingen van school gegaan op het moment dat ze hoorden dat ze dezelfde leerkrachten het jaar erop zouden krijgen.
Het gaat - zoals eigenlijk altijd - om het woordje TE, behalve bij TEvredenheid. Niet TE grappig, niet TE serieus, dan hou je TEVREDEN kinderen (en ouders). ;)
Over het schuingedrukte: dit is wat ik bedoel. Je doet duidelijk je best en overdrijft niet. Dát is wat bij de kinderen blijft hangen. ;)

* Geen idee of het nog bestaat, maar OB was een tampon-merk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:59

Ik vind het ook fijn als het leuk gebracht wordt, dan merk ik ook gelijk dat het blijft hangen. Mijn geschiedenis leraar van vorig jaar legde bijna alles uit met behulp van films, nou echt, iedereen haalde geweldige cijfers! Zoiets blijft tenminste hangen.

Met aardrijkskunde deden we altijd een quiz vlak voor de toets - het winnende team won dan iets lekkers oid, nou echt wel dat we allemaal leerden!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:01

Sinds ik mijn mobiele telefoon opzij leg, gaan mijn cijfers met flinke getallen omhoog.
Duits stond ik vorig blok een 4 en nu een 8! :D

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:36

bij mij in de klas mogen leerlingen geen telefoon mee....

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:39

en aangezien ik zelf leerkracht ben op het voortgezet onderwijs, neem ik de telefoons ook in als ik deze tijdens de les tevoorschijn zie komen........

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:53

Bij ons mag je eigenlijk je mobiel niet mee hebben maar bij sommige docenten wordt er niet opgelet en kan je gewoon zonder dat de leerkracht het ziet zitten twitteren of w'appen.
Deze vrijdag nog, een meisje had haar Ipod en kon gewoon gaan facetimen met iemand die ziek thuis zat, geluid uit en niemand had het door. Al moet ik er wel bij zeggen dat die docente ook wel de meest onoplettende docent is :x