Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mang schreef:Dus jij vind dat alle ouders hun kinderen van 16 moeten verbieden om te roken of te drinken? Dan heb je echt geen idee hoe deze generatie is.. Lottie84 en Vjestagirl, hebben jullie überhaupt zelf (puberende) kinderen? Want ik heb echt het idee dat jullie geen idee hebben hoe pubers (tegenwoordig) in elkaar zitten.
De helft van mijn klas rookt stiekem, blowt stiekem en drinkt stiekem. Juist door kinderen dingen te verbieden, gaan ze die ene keer, dat ze bij een vriendinnetje slapen en wel uit mogen zo achterlijk veel drinken. Juist door je kind te verbieden om te roken wordt het interessant en gaan ze het proberen, want het is spannend. Leg je je kind consequenties op als hij gaat roken (geen zakgeld meer, huisarrest, geen computer enz enz) gaan ze het juist alleen maar stiekem doen. ZO raak je afgezonderd van je kinderen, krijgen je kinderen een hekel aan je en worden het vervelende, brutale en opstandige kinderen. Zo zitten pubers nou eenmaal in elkaar.
Voorbeeldje. Ik woon in Zeeland in een nogal gereformeerd dorp. Er is hier een deel 'normaal'(ik weet even geen beter woord), een deel is Marokkaan en het overgrote deel is erg Christelijk. De gereformeerde kinderen worden super streng gehouden thuis, mogen geen seks, geen alcohol en niet roken. Deze kinderen zijn op straat echt een drama. Ze zoeken met iedereen ruzie, in elk slopje staat een groepje te roken. Alleen in mijn straat zijn al 2(!!) meisjes van 16 zwanger geraakt door stiekem seks te hebben en dus geen condoom gebruiken want als die durven ze natuurlijk niet te kopen, bang om gezien te worden.
Zo ook pubers die zelf niet uitmogen van hun ouders, een keer bij een vriendinnetje blijven slapen en van die ouders mag het wel. Zo'n meisje zal het er even flink van nemen, die ene keer dat het kan. Verbieden is geen oplossing, maar maakt de kloof juist alleen maar dieper. Terwijl de relatie puber-ouders juist 9 van de 10 keer al niet best is. (en dan spreek ik niet uit eigen ervaring, maar de mensen om mij heen)
Edit: @ Vjestagirl, café eigenaren zal het een worst wezen of degene die ze geld geeft 40 is of 10. Die willen gewoon geld verdienen. (net als iedereen trouwens, niks verkeerds tegen café eigenaren..) Ik werk zelf in een café en heb zelfs wel eens alcohol moeten schenken voor een ventje van 12, waar zijn vader naast zat, beide met een sigaret in hun hand. Dát vind ik onverantwoord, je kind meenemen in je eigen verslaving. Dit vind ik heel iets anders dan een wijntje drinken met je dochter van 16.
Inderdaad wat Nies_ zegt, er zijn heel veel 16 jarigen die wel verstand hebben en verantwoordelijk zijn. Ik zal het je sterker vertellen. Zoals ik al zei werk ik in een café. Nou zijn het op een zaterdag of vrijdag avond altijd de gasten van een jaar of 25 die bezopen zijn, kotsen, vechten en onnodig ruzie zoeken. De +-17 jarigen hebben gewoon een gezellige avond en zijn aangeschoten, of een klein beetje dronken. Maar gaan op tijd naar huis, zoeken geen ruzie met het barpersoneel en slopen geen spullen.
mang schreef:Dus jij vind dat alle ouders hun kinderen van 16 moeten verbieden om te roken of te drinken? Dan heb je echt geen idee hoe deze generatie is.. Lottie84 en Vjestagirl, hebben jullie überhaupt zelf (puberende) kinderen? Want ik heb echt het idee dat jullie geen idee hebben hoe pubers (tegenwoordig) in elkaar zitten.
mang schreef:De helft van mijn klas rookt stiekem, blowt stiekem en drinkt stiekem. Juist door kinderen dingen te verbieden, gaan ze die ene keer, dat ze bij een vriendinnetje slapen en wel uit mogen zo achterlijk veel drinken. Juist door je kind te verbieden om te roken wordt het interessant en gaan ze het proberen, want het is spannend. Leg je je kind consequenties op als hij gaat roken (geen zakgeld meer, huisarrest, geen computer enz enz) gaan ze het juist alleen maar stiekem doen. Zo raak je afgezonderd van je kinderen, krijgen je kinderen een hekel aan je en worden het vervelende, brutale en opstandige kinderen. Zo zitten pubers nou eenmaal in elkaar.
Voorbeeldje. Ik woon in Zeeland in een nogal gereformeerd dorp. Er is hier een deel 'normaal'(ik weet even geen beter woord), een deel is Marokkaan en het overgrote deel is erg Christelijk. De gereformeerde kinderen worden super streng gehouden thuis, mogen geen seks, geen alcohol en niet roken. Deze kinderen zijn op straat echt een drama. Ze zoeken met iedereen ruzie, in elk slopje staat een groepje te roken. Alleen in mijn straat zijn al 2(!!) meisjes van 16 zwanger geraakt door stiekem seks te hebben en dus geen condoom gebruiken want als die durven ze natuurlijk niet te kopen, bang om gezien te worden.
Zo ook pubers die zelf niet uitmogen van hun ouders, een keer bij een vriendinnetje blijven slapen en van die ouders mag het wel. Zo'n meisje zal het er even flink van nemen, die ene keer dat het kan. Verbieden is geen oplossing, maar maakt de kloof juist alleen maar dieper. Terwijl de relatie puber-ouders juist 9 van de 10 keer al niet best is. (en dan spreek ik niet uit eigen ervaring, maar de mensen om mij heen)
mang schreef:Edit: @ Vjestagirl, café eigenaren zal het een worst wezen of degene die ze geld geeft 40 is of 10. Die willen gewoon geld verdienen. (net als iedereen trouwens, niks verkeerds tegen café eigenaren..) Ik werk zelf in een café en heb zelfs wel eens alcohol moeten schenken voor een ventje van 12, waar zijn vader naast zat, beide met een sigaret in hun hand. Dát vind ik onverantwoord, je kind meenemen in je eigen verslaving. Dit vind ik heel iets anders dan een wijntje drinken met je dochter van 16.
mang schreef:Inderdaad wat Nies_ zegt, er zijn heel veel 16 jarigen die wel verstand hebben en verantwoordelijk zijn. Ik zal het je sterker vertellen. Zoals ik al zei werk ik in een café. Nou zijn het op een zaterdag of vrijdag avond altijd de gasten van een jaar of 25 die bezopen zijn, kotsen, vechten en onnodig ruzie zoeken. De +-17 jarigen hebben gewoon een gezellige avond en zijn aangeschoten, of een klein beetje dronken. Maar gaan op tijd naar huis, zoeken geen ruzie met het barpersoneel en slopen geen spullen.
Vjestagirl schreef:En in de horeca kan het ook. Dat houdt alleen wel in dat je personeel moet hebben we let op de 'groepjes' die er zijn, en die ook weigerd te verkopen aan 1 van een groepje als die er niet allemaal ouder dan 21 uitzien. Polsbandjes systeem kan ook.
Punt is dat Nederlanders het ook niet na willen leven. In Amerika kom je een bar of club gewoon niet in als je geen 21 bent. En ook daar valt dan wel weer omheen te fietsen met valse id bewijzen, maar het is stukken moeilijker daar om underaged aan je alcohol te komen dan dat het hier is!
Vjestagirl schreef:judith370 schreef:Voorlichting genoeg hoor tegenwoordig, daar verzeker ik je van!
Wij kregen in de brugklas voorlichting, en moesten zelf in de tweede voorlichting geven aan groep acht.
Blijkbaar niet genoeg als je toch nog drinkt...
stitchlover schreef:Geen alcohol meer onder de 18, geen problemen mee. Wat mij betreft mogen sigaretten en alcohol 10x zo duur worden gemaakt. Genoeg mensen die de vernieling ingeholpen worden of nog erger anderen iets aandoen door die zooi. Dan heb ik het niet over pubers van 16 maar ook volwassenen van alle leeftijden. Geheel verbieden hoeft natuurlijk ook niet, er zijn ook genoeg mensen die er verantwoord mee om kunnen gaan.
Maargoed ik ben iemand van 18 die nog nooit gerookt heeft of een druppel alcohol gedronken. Ik zie de meerwaarde er niet van in. Ik kan me tijdens een avondje uit prima vermaken zonder dat spul. En nee ik kom niet uit een streng christelijk durpske in de achterhoek (no offense)
Vjestagirl schreef:Ik las laatst ergens van een land wat bezig is om sigaretten alleen nog maar op doktersrecept verkrijgbaar te maken. Vond ik ook wel een goed idee. Allerhande andere gevaarlijke stoffen delen we ook niet zomaar uit bij de AH
Vjestagirl schreef:judith370 schreef:Voorlichting genoeg hoor tegenwoordig, daar verzeker ik je van!
Wij kregen in de brugklas voorlichting, en moesten zelf in de tweede voorlichting geven aan groep acht.
Boompje1985 schreef:Nou met het oog op coma zuipen bij jongeren vind ik het wel een goed idee ....maar of het in de praktijk ook zo uitwerkt heb ik mijn twijfels over.....
mang schreef:sorry ik kan je nu echt niet meer serieus nemen. Hoe zit het dan met alle volwassenen die roken en drinken? Niet genoeg voorlichting gehad als kind...?
Pubers zijn nieuwsgierig en echt niet achterlijk. Je kan nog zoveel spookverhalen over roken en drinken vertellen, maar zodra ze de populaire oudere meiden zien roken op het schoolplein of iets in die trant dan zullen ze altijd eerder iets van die mensen aannemen dan van hun ouders. Tot een jaar of 6 zijn je ouders je grote voorbeeld, die doen alles goed. Vanaf je 12e ga je je tegen je ouders afzetten en wil je alles tegenovergesteld doen van wat je ouders je opdragen. Verbieden helpt niet. Voorlichten kan helpen, maar roepen dat kinderen die roken niet genoeg zijn voorgelicht door hun onverantwoorde ouders is, alweer, een belachelijke uitspraak.
mang schreef:Mijn ouders zijn gestopt met roken voor mij en mijn broer. Ze hebben me altijd verteld hoe verslavend het is, dat ze zich nog steeds ongemakkelijk voelen als ze iemand zien roken, dat het zoveel geld scheelt, dat je er een slechte huid van krijgt, dat je er dood van gaat en ga zo maar door. Toch ben ik op mijn 16e gaan roken. Ik heb ze vanaf mijn eerste trekje (om te proberen) alles eerlijk verteld. En ze bleven zeggen dat ik er mee op moest passen en dat het zo slecht voor je is en zo verslavend. Toch ben ik zo eigenwijs geweest om toch te gaan roken, en ook al weet ik dat het zo slecht is, toch ga ik er mee door. Net zoals duizenden andere kinderen EN vooral volwassenen. Hebben al die duizenden mensen dan te weinig voorlichting gehad?
mang schreef:Ik ben heel benieuwd hoe jij het later allemaal gaat doen met je kinderen, je lijkt het allemaal heel goed te weten en andere moeders zijn allemaal onverantwoord. Maar zelf heb je dus geen ervaring en roep je alles vanaf de zijlijn.
mang schreef:Ik werk en betaal alles zelf, dat ik zo stom ben om te gaan roken hebben mijn ouders niks mee te maken, dat is mijn verantwoording en mijn stommiteit.
De puber van nu is absoluut niet te vergelijken met de puber van 10 jaar geleden. Als ik mezelf als 1e klasser vergelijk met de 1e klasser van nu is dat al een wereld van verschil, terwijl daar maar 5 jaar tussenzit. Ik vind je erg naïef. Buitenspelen met je kind en je kind vertellen dat hij groente moet eten doet iedere moeder, en toch zijn er honderden kinderen die roken.
De helft van mijn klas rookt stiekem, blowt stiekem en drinkt stiekem. Juist door kinderen dingen te verbieden, gaan ze die ene keer, dat ze bij een vriendinnetje slapen en wel uit mogen zo achterlijk veel drinken. Juist door je kind te verbieden om te roken wordt het interessant en gaan ze het proberen, want het is spannend. Leg je je kind consequenties op als hij gaat roken (geen zakgeld meer, huisarrest, geen computer enz enz) gaan ze het juist alleen maar stiekem doen. ZO raak je afgezonderd van je kinderen, krijgen je kinderen een hekel aan je en worden het vervelende, brutale en opstandige kinderen. Zo zitten pubers nou eenmaal in elkaar.
mang schreef:Ik werk en betaal alles zelf, dat ik zo stom ben om te gaan roken hebben mijn ouders niks mee te maken, dat is mijn verantwoording en mijn stommiteit.
De puber van nu is absoluut niet te vergelijken met de puber van 10 jaar geleden. Als ik mezelf als 1e klasser vergelijk met de 1e klasser van nu is dat al een wereld van verschil, terwijl daar maar 5 jaar tussenzit. Ik vind je erg naïef. Buitenspelen met je kind en je kind vertellen dat hij groente moet eten doet iedere moeder, en toch zijn er honderden kinderen die roken.
Femke schreef:mang schreef:Dus jij vind dat alle ouders hun kinderen van 16 moeten verbieden om te roken of te drinken? Dan heb je echt geen idee hoe deze generatie is.. Lottie84 en Vjestagirl, hebben jullie überhaupt zelf (puberende) kinderen? Want ik heb echt het idee dat jullie geen idee hebben hoe pubers (tegenwoordig) in elkaar zitten.
En jij denkt dat dit uniek is voor "jouw generatie" ?
Joh, pubers roken, drinken en blowen al decennia lang (decennium = 10 jaar) stiekem.
Dat is echt niets nieuws.
Wat wél echt typisch iets van de huidige generatie is, zijn een enorme groep ouders die geen idee hebben wat goed ouderschap is. En hoe ze hun kinderen goed kunnen opvoeden en kunnen voorbereiden op een goede toekomst.
Een "kind" van 16 dat het normaal vindt om alcohol, tabak en drugs te nuttigen (vaak ook nog in grote hoeveelheden) is in mijn ogen een product van een behoorlijk falende opvoeding.
Daar kan het kind zelf niet perse iets aan doen. De oorzaak ligt bij de opvoeders (ouders, school, etc.).
Het IS namelijk niet normaal om zo veel alcohol te nuttigen dat je halverwege de nacht in je eigen plas kots wakker wordt of in het ziekenhuis beland.
Sterker nog, het is niet eens "normaal" om zó veel te drinken dat je "dronken" wordt.
Dronken = meer alcohol genuttigd dan je lichaam aan kan = jezelf doelbewust vergiftigen.
Iemand met een gezond verstand, die goede beslissingen kan maken zal niet "voor de lol" zichzelf even volgooien tot over de drempel die het lichaam aan kan.
Nee... Het "hoort" er niet bij. Het is een falende schakel in de maatschappij.
Het jezelf niet in de hand kunnen houden, je grenzen niet kennen en/of er gewoon schijt aan hebben. Inclusief wat dat voor invloed heeft voor de mensen om je heen.
Iemand die een goede, evenwichtige opvoeding heeft gehad van een goed stel ouders en andere opvoeders, die kent zijn/haar grenzen, die begrijpt wat goed en wat slecht voor je is en die kiest ervoor om niet over die grenzen te gaan.
De wereld is er niet slechter om, als je nog nooit dronken bent geweest.
Een avondje stappen is niet "minder gezellig" zonder alcohol, een sigaret of drugs.
Je hebt die middelen helemaal niet nodig voor een fijn, compleet leven.
Zelf?
Ik ben 29 jaar oud.
Nog nooit dronken geweest, nog nooit een brandende sigaret in m'n mond gehad en nog nooit drugs genomen.
Heb ik wat gemist? Nee, absoluut niet.
Ik kan me prima vermaken op feestjes en uitgaansgelegenheden.
En ja, ik kan me enorm ergeren aan mensen die MIJN (en die van anderen) avondje verpesten om dat zelf zo egoïstisch en dom bezig zijn dat ze zich zó klem zuipen dat ze drinken over je heen morsen, tegen je aan vallen, over je heen kotsen, agressief doen, etc.
De slogan is niet voor niets: "Alocohol maakt meer kapot dan je lief is".