Alcohol verbod onder de 18 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:15

Hier worden de risico's gewoon enorm onderschat. Alcohol hoort erbij, bij feestjes en gezelligheid en later bij uitgaan. Je moet voordrinken en nadrinken, alles proberen, mixen, drankspelletjes doen. Alcohol is Leuk en Gezellig en Grappig en misschien komt ver daarna een keer Gevaarlijk op 't lijstje voor.

Hier op Bokt was een tijd geleden (misschien nog wel) een topic over grappige dingen die je onder invloed had gedaan. Ik heb onthouden dat iemand schreef dat ze niet meer wist hoe ze de stoep op moest komen. Ik vind dat niet grappig, ik vind dat diep triest. Evenals wanneer mijn vriend na een vrijgezellenfeest de hele nacht kotsend doorbrengt en daar de volgende dag niets meer van weet. Daar is niets onschuldigs aan.

Maar wij zijn zo gewend aan de legaliteit en beschikbaarheid van drank dat we niet willen geloven dat het zo schadelijk is en ons verschuilen achter "tsja, alles is schadelijk hoor." Iets met verworven rechten en slecht aanpassingsvermogen, en zo.

Wat roken betreft - is er iemand die serieus denkt dat jongeren nu méér roken dan 40 jaar terug? Toen was roken heel gewoon, elk kind mocht het, iedereen deed het en risico's bestonden niet. Tegenwoordig wordt het zwaar ontmoedigd door overheid én opvoeders en het aantal rokers is fors teruggelopen. Natuurlijk heeft verbieden wél zin. Ook als een deel van de jongeren het vervolgens stiekem gaat doen. En dat deel zal ook kleiner worden naarmate men meer gewend is aan het verbod en de redenen ervan. Bijna niemand trekt nog de risico's van roken in twijfel, zoals dat met alcohol nog veel meer gebeurt.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:16

Ik vind het opzich goed. Maar waarschijnlijk gaat het niet heel erg helpen. Als je aan de grens van duitsland woont kan je daar bv ook gewoon alchohol halen want daar is het 16 jaar. Ik drink zelf niet ben 14.(alleen perongelijk als klein kind witte wijn haha. het lijkt wel iest op water xd) ik denk ook niet dat ik snel ga drinken. dan bestel je gewoon maar Jillz 0.0 :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:19

mang schreef:
Dus jij vind dat alle ouders hun kinderen van 16 moeten verbieden om te roken of te drinken? Dan heb je echt geen idee hoe deze generatie is.. Lottie84 en Vjestagirl, hebben jullie überhaupt zelf (puberende) kinderen? Want ik heb echt het idee dat jullie geen idee hebben hoe pubers (tegenwoordig) in elkaar zitten.

De helft van mijn klas rookt stiekem, blowt stiekem en drinkt stiekem. Juist door kinderen dingen te verbieden, gaan ze die ene keer, dat ze bij een vriendinnetje slapen en wel uit mogen zo achterlijk veel drinken. Juist door je kind te verbieden om te roken wordt het interessant en gaan ze het proberen, want het is spannend. Leg je je kind consequenties op als hij gaat roken (geen zakgeld meer, huisarrest, geen computer enz enz) gaan ze het juist alleen maar stiekem doen. ZO raak je afgezonderd van je kinderen, krijgen je kinderen een hekel aan je en worden het vervelende, brutale en opstandige kinderen. Zo zitten pubers nou eenmaal in elkaar.

Voorbeeldje. Ik woon in Zeeland in een nogal gereformeerd dorp. Er is hier een deel 'normaal'(ik weet even geen beter woord), een deel is Marokkaan en het overgrote deel is erg Christelijk. De gereformeerde kinderen worden super streng gehouden thuis, mogen geen seks, geen alcohol en niet roken. Deze kinderen zijn op straat echt een drama. Ze zoeken met iedereen ruzie, in elk slopje staat een groepje te roken. Alleen in mijn straat zijn al 2(!!) meisjes van 16 zwanger geraakt door stiekem seks te hebben en dus geen condoom gebruiken want als die durven ze natuurlijk niet te kopen, bang om gezien te worden.

Zo ook pubers die zelf niet uitmogen van hun ouders, een keer bij een vriendinnetje blijven slapen en van die ouders mag het wel. Zo'n meisje zal het er even flink van nemen, die ene keer dat het kan. Verbieden is geen oplossing, maar maakt de kloof juist alleen maar dieper. Terwijl de relatie puber-ouders juist 9 van de 10 keer al niet best is. (en dan spreek ik niet uit eigen ervaring, maar de mensen om mij heen)

Edit: @ Vjestagirl, café eigenaren zal het een worst wezen of degene die ze geld geeft 40 is of 10. Die willen gewoon geld verdienen. (net als iedereen trouwens, niks verkeerds tegen café eigenaren..) Ik werk zelf in een café en heb zelfs wel eens alcohol moeten schenken voor een ventje van 12, waar zijn vader naast zat, beide met een sigaret in hun hand. Dát vind ik onverantwoord, je kind meenemen in je eigen verslaving. Dit vind ik heel iets anders dan een wijntje drinken met je dochter van 16.

Inderdaad wat Nies_ zegt, er zijn heel veel 16 jarigen die wel verstand hebben en verantwoordelijk zijn. Ik zal het je sterker vertellen. Zoals ik al zei werk ik in een café. Nou zijn het op een zaterdag of vrijdag avond altijd de gasten van een jaar of 25 die bezopen zijn, kotsen, vechten en onnodig ruzie zoeken. De +-17 jarigen hebben gewoon een gezellige avond en zijn aangeschoten, of een klein beetje dronken. Maar gaan op tijd naar huis, zoeken geen ruzie met het barpersoneel en slopen geen spullen.

Precies!
Dat zie je hier in de omgeving ook heel veel, mensen die alles stiekem doen, en als ze de kans krijgen grijpen ze die ook met beide handen aan..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:20

mang schreef:
Dus jij vind dat alle ouders hun kinderen van 16 moeten verbieden om te roken of te drinken? Dan heb je echt geen idee hoe deze generatie is.. Lottie84 en Vjestagirl, hebben jullie überhaupt zelf (puberende) kinderen? Want ik heb echt het idee dat jullie geen idee hebben hoe pubers (tegenwoordig) in elkaar zitten.

Nee ik heb geen puberen de kinderen. Gelukkig niet zeg, ik ben 24...

mang schreef:
De helft van mijn klas rookt stiekem, blowt stiekem en drinkt stiekem. Juist door kinderen dingen te verbieden, gaan ze die ene keer, dat ze bij een vriendinnetje slapen en wel uit mogen zo achterlijk veel drinken. Juist door je kind te verbieden om te roken wordt het interessant en gaan ze het proberen, want het is spannend. Leg je je kind consequenties op als hij gaat roken (geen zakgeld meer, huisarrest, geen computer enz enz) gaan ze het juist alleen maar stiekem doen. Zo raak je afgezonderd van je kinderen, krijgen je kinderen een hekel aan je en worden het vervelende, brutale en opstandige kinderen. Zo zitten pubers nou eenmaal in elkaar.

Voorbeeldje. Ik woon in Zeeland in een nogal gereformeerd dorp. Er is hier een deel 'normaal'(ik weet even geen beter woord), een deel is Marokkaan en het overgrote deel is erg Christelijk. De gereformeerde kinderen worden super streng gehouden thuis, mogen geen seks, geen alcohol en niet roken. Deze kinderen zijn op straat echt een drama. Ze zoeken met iedereen ruzie, in elk slopje staat een groepje te roken. Alleen in mijn straat zijn al 2(!!) meisjes van 16 zwanger geraakt door stiekem seks te hebben en dus geen condoom gebruiken want als die durven ze natuurlijk niet te kopen, bang om gezien te worden.

Zo ook pubers die zelf niet uitmogen van hun ouders, een keer bij een vriendinnetje blijven slapen en van die ouders mag het wel. Zo'n meisje zal het er even flink van nemen, die ene keer dat het kan. Verbieden is geen oplossing, maar maakt de kloof juist alleen maar dieper. Terwijl de relatie puber-ouders juist 9 van de 10 keer al niet best is. (en dan spreek ik niet uit eigen ervaring, maar de mensen om mij heen)

En daarom moet je het ook niet verbieden. Maar voorlichting, uitleg, filmpjes over wat het met je longen, met je hart, met je lever doet. Praten praten praten. Je moet als ouder zorgen dat je kind zelf zo verstandig wordt om te snappen dat roken en drinken ontzettend slecht voor je zijn, en daarmee ontzettend stom om te doen.

En tuurlijk zulen kinderen wel eens een keertje een drankje drinken bij een vriendinnetje met gemakkelijke ouders. Dat is logisch, dat doen kinderen. Maar om dan maar te zeggen dat je het zelf voor ze in huis haalt en het goedkeurt, nee dat vind ik onverantwoord.

mang schreef:
Edit: @ Vjestagirl, café eigenaren zal het een worst wezen of degene die ze geld geeft 40 is of 10. Die willen gewoon geld verdienen. (net als iedereen trouwens, niks verkeerds tegen café eigenaren..) Ik werk zelf in een café en heb zelfs wel eens alcohol moeten schenken voor een ventje van 12, waar zijn vader naast zat, beide met een sigaret in hun hand. Dát vind ik onverantwoord, je kind meenemen in je eigen verslaving. Dit vind ik heel iets anders dan een wijntje drinken met je dochter van 16.

Een goede café eigenaar zal het wel een worst wezen, omdat ze hun vergunningen kwijt kunnen raken als ze wel schenken onder de 16 (en binnenkort 18). Als café houder heb je een verantwoordelijkheid, net als iedereen, om tot je beste kunnen de wet na te leven. Als jij moet schenken aan een kind van 12 dan zou ik ontslag nemen.

mang schreef:
Inderdaad wat Nies_ zegt, er zijn heel veel 16 jarigen die wel verstand hebben en verantwoordelijk zijn. Ik zal het je sterker vertellen. Zoals ik al zei werk ik in een café. Nou zijn het op een zaterdag of vrijdag avond altijd de gasten van een jaar of 25 die bezopen zijn, kotsen, vechten en onnodig ruzie zoeken. De +-17 jarigen hebben gewoon een gezellige avond en zijn aangeschoten, of een klein beetje dronken. Maar gaan op tijd naar huis, zoeken geen ruzie met het barpersoneel en slopen geen spullen.

Ja, de goede lijden altijd onder de kwaden. Maar het gaat hier helemaal niet om verstandig omgaan met alcohol of niet, het gaat erom dat je hersenen schade oplopen als je alcohol drinkt. De rest is bijzaak.

Judass

Re: Alcohol verbod onder de 18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:23

Voorlichting genoeg hoor tegenwoordig, daar verzeker ik je van!

Wij kregen in de brugklas voorlichting, en moesten zelf in de tweede voorlichting geven aan groep acht.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:24

judith370 schreef:

Wij kregen in de brugklas voorlichting, en moesten zelf in de tweede voorlichting geven aan groep acht.

Blijkbaar niet genoeg als je toch nog drinkt...

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:24

Geen alcohol meer onder de 18, geen problemen mee. Wat mij betreft mogen sigaretten en alcohol 10x zo duur worden gemaakt. Genoeg mensen die de vernieling ingeholpen worden of nog erger anderen iets aandoen door die zooi. Dan heb ik het niet over pubers van 16 maar ook volwassenen van alle leeftijden. Geheel verbieden hoeft natuurlijk ook niet, er zijn ook genoeg mensen die er verantwoord mee om kunnen gaan.
Maargoed ik ben iemand van 18 die nog nooit gerookt heeft of een druppel alcohol gedronken. Ik zie de meerwaarde er niet van in. Ik kan me tijdens een avondje uit prima vermaken zonder dat spul. En nee ik kom niet uit een streng christelijk durpske in de achterhoek (no offense) :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:25

Vjestagirl schreef:
En in de horeca kan het ook. Dat houdt alleen wel in dat je personeel moet hebben we let op de 'groepjes' die er zijn, en die ook weigerd te verkopen aan 1 van een groepje als die er niet allemaal ouder dan 21 uitzien. Polsbandjes systeem kan ook.
Punt is dat Nederlanders het ook niet na willen leven. In Amerika kom je een bar of club gewoon niet in als je geen 21 bent. En ook daar valt dan wel weer omheen te fietsen met valse id bewijzen, maar het is stukken moeilijker daar om underaged aan je alcohol te komen dan dat het hier is!

Dat gaat veel geld (personeel) kosten om dat zo te controleren, daarentegen zal er (waarschijnlijk) minder verkocht worden. Denk dus niet dat de horeca daar zin in heeft en terecht. Nah, zo moeilijk vond ik dat niet, toen ik nét 18 was (echt enkele dagen) heb ik gewoon dagelijks bier zitten drinken in jawel, Amerika.

Roken vind ik totaal iets anders. Je hebt er gewoon niks aan behalve een verslaving, stinkende adem en noem het maar op. Alcohol heeft daarentegen nog andere effecten die velen als positief ervaren.

Dan de voorlichtingen.. Tja, mij werd beweerd dat je na 1x een half glas bier voor je 16e al bijne verzekerd bent van alcoholisme en dat je na 2 bier écht zat bent. Wie gelooft dat nou :+

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:26

Ik vind het belachelijk dat de alcholleeftijd omhoog gaat naar 18 (waar je eigenlijk alleen jezelf mee hebt), maar dat de leeftijd waarbij je auto mag rijden naar 16 daalt... (waar je anderen mee in gevaar brengt, of er nu iemand naast zit of niet...)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:26

Vjestagirl schreef:
judith370 schreef:

Het lijkt bij de meeste of het gewoon niet aankomt, mensen weten wat de consequenties zijn maar doen er gewoon niks mee.
Misschien ben je daar wel een beetje puber voor, je afzetten tegen alles en nog wat? (uitzonderingen daargelaten)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:27

stitchlover schreef:
Geen alcohol meer onder de 18, geen problemen mee. Wat mij betreft mogen sigaretten en alcohol 10x zo duur worden gemaakt. Genoeg mensen die de vernieling ingeholpen worden of nog erger anderen iets aandoen door die zooi. Dan heb ik het niet over pubers van 16 maar ook volwassenen van alle leeftijden. Geheel verbieden hoeft natuurlijk ook niet, er zijn ook genoeg mensen die er verantwoord mee om kunnen gaan.
Maargoed ik ben iemand van 18 die nog nooit gerookt heeft of een druppel alcohol gedronken. Ik zie de meerwaarde er niet van in. Ik kan me tijdens een avondje uit prima vermaken zonder dat spul. En nee ik kom niet uit een streng christelijk durpske in de achterhoek (no offense) :+

Ik las laatst ergens van een land wat bezig is om sigaretten alleen nog maar op doktersrecept verkrijgbaar te maken. Vond ik ook wel een goed idee. Allerhande andere gevaarlijke stoffen delen we ook niet zomaar uit bij de AH

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:34

Vjestagirl schreef:
Ik las laatst ergens van een land wat bezig is om sigaretten alleen nog maar op doktersrecept verkrijgbaar te maken. Vond ik ook wel een goed idee. Allerhande andere gevaarlijke stoffen delen we ook niet zomaar uit bij de AH

Dat is nog eens een goed idee!
Kijk dat je rookt moet je lekker zelf weten, maar doe het dan ergens waar anderen er geen last van hebben. Daarnaast kan ik me ook mateloos ergeren aan die items bij oa hvnl over mensen in de bijstand die het zooo slecht hebben, terwijl ze tijdens het interview een sigaret zitten te roken en een hond of twee prinsheerlijk op de bank ligt?! Als ik ergens op moest bezuinigen...
Maar nu ga ik off topic.

Qua alcohol moet er eigenlijk in auto's een blaas systeem ingebouwd worden bij mensen die al eens gepakt zijn voor alcoholmisbruik. Dat zou ik een geweldig idee vinden. Zou een flink aantal verkeersdoden per jaar schelen..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:35

Er wordt ook een blaas systeem ingebouwd bij dat soort mensen :D

Was vorige week in een parkeergarage in Rotterdam, en daar kon je gratis een blaastest doen. Was echt een super goed idee!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:52

Nou met het oog op coma zuipen bij jongeren vind ik het wel een goed idee ....maar of het in de praktijk ook zo uitwerkt heb ik mijn twijfels over.....

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:03

Vjestagirl schreef:
judith370 schreef:

:') sorry ik kan je nu echt niet meer serieus nemen. Hoe zit het dan met alle volwassenen die roken en drinken? Niet genoeg voorlichting gehad als kind...?
Pubers zijn nieuwsgierig en echt niet achterlijk. Je kan nog zoveel spookverhalen over roken en drinken vertellen, maar zodra ze de populaire oudere meiden zien roken op het schoolplein of iets in die trant dan zullen ze altijd eerder iets van die mensen aannemen dan van hun ouders. Tot een jaar of 6 zijn je ouders je grote voorbeeld, die doen alles goed. Vanaf je 12e ga je je tegen je ouders afzetten en wil je alles tegenovergesteld doen van wat je ouders je opdragen. Verbieden helpt niet. Voorlichten kan helpen, maar roepen dat kinderen die roken niet genoeg zijn voorgelicht door hun onverantwoorde ouders is, alweer, een belachelijke uitspraak.

Mijn ouders zijn gestopt met roken voor mij en mijn broer. Ze hebben me altijd verteld hoe verslavend het is, dat ze zich nog steeds ongemakkelijk voelen als ze iemand zien roken, dat het zoveel geld scheelt, dat je er een slechte huid van krijgt, dat je er dood van gaat en ga zo maar door. Toch ben ik op mijn 16e gaan roken. Ik heb ze vanaf mijn eerste trekje (om te proberen) alles eerlijk verteld. En ze bleven zeggen dat ik er mee op moest passen en dat het zo slecht voor je is en zo verslavend. Toch ben ik zo eigenwijs geweest om toch te gaan roken, en ook al weet ik dat het zo slecht is, toch ga ik er mee door. Net zoals duizenden andere kinderen EN vooral volwassenen. Hebben al die duizenden mensen dan te weinig voorlichting gehad?

Ik ben heel benieuwd hoe jij het later allemaal gaat doen met je kinderen, je lijkt het allemaal heel goed te weten en andere moeders zijn allemaal onverantwoord. Maar zelf heb je dus geen ervaring en roep je alles vanaf de zijlijn.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:04

Boompje1985 schreef:
Nou met het oog op coma zuipen bij jongeren vind ik het wel een goed idee ....maar of het in de praktijk ook zo uitwerkt heb ik mijn twijfels over.....

Comazuipen komt véél meer voor bij 20ers dan bij tieners.. Alleen bij tieners word er een hele issue van gemaakt omdat ze te jong zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:15

mang schreef:
:') sorry ik kan je nu echt niet meer serieus nemen. Hoe zit het dan met alle volwassenen die roken en drinken? Niet genoeg voorlichting gehad als kind...?
Pubers zijn nieuwsgierig en echt niet achterlijk. Je kan nog zoveel spookverhalen over roken en drinken vertellen, maar zodra ze de populaire oudere meiden zien roken op het schoolplein of iets in die trant dan zullen ze altijd eerder iets van die mensen aannemen dan van hun ouders. Tot een jaar of 6 zijn je ouders je grote voorbeeld, die doen alles goed. Vanaf je 12e ga je je tegen je ouders afzetten en wil je alles tegenovergesteld doen van wat je ouders je opdragen. Verbieden helpt niet. Voorlichten kan helpen, maar roepen dat kinderen die roken niet genoeg zijn voorgelicht door hun onverantwoorde ouders is, alweer, een belachelijke uitspraak.

Ik heb nooit gezegd dat ik ouders van kinderen die stiekem roken of drinken onverantwoord vindt. Ik vind ouders die willens en wetens meewerken aan het roken en drinken van hun kinderen onverantwoord. Of dat nou een moeder is die haar dochter wijn laat drinken, een vader die voor zijn zoontje een biertje besteld of ouders die het prima vinden als hun kinderen voor hun 16de verjaardag ladingen drank in huis halen: dat vind ik onverantwoord. En dat laatste vind ik eigenlijk nog het ergste, daarmee sta je niet alleen bij je eigen kinderen toe dat ze drinken, maar maak je ook de beslissing voor kinderen van anderen.

Overigens gaat lang niet iedere puber zich afzetten. En volwassenen die drinken en roken zijn stom bezig, maar daar zelf verantwoordelijk voor. Zolang je nog als ouder verantwoordelijk bent voor je kinderen moet je er wat mij betreft zo veel mogelijk aan doen om te zorgen dat je kinderen dat niet doen.

mang schreef:
Mijn ouders zijn gestopt met roken voor mij en mijn broer. Ze hebben me altijd verteld hoe verslavend het is, dat ze zich nog steeds ongemakkelijk voelen als ze iemand zien roken, dat het zoveel geld scheelt, dat je er een slechte huid van krijgt, dat je er dood van gaat en ga zo maar door. Toch ben ik op mijn 16e gaan roken. Ik heb ze vanaf mijn eerste trekje (om te proberen) alles eerlijk verteld. En ze bleven zeggen dat ik er mee op moest passen en dat het zo slecht voor je is en zo verslavend. Toch ben ik zo eigenwijs geweest om toch te gaan roken, en ook al weet ik dat het zo slecht is, toch ga ik er mee door. Net zoals duizenden andere kinderen EN vooral volwassenen. Hebben al die duizenden mensen dan te weinig voorlichting gehad?

Waarom ben je in hemelsnaam zo stom om door te gaan met roken? Je ouders hebben een geweldige stap voor jullie gezet, hebben een verslaving voor jullie overwonnen, en jij gooit dat op je 16de zo overboord.

Misschien dat die duizenden mensen te weinig voorlichting hebben gehad. Sommige mensen zijn gewoon dom. Waar het mij om gaat is dat ik vind dat je als ouder er niet aan mee hoort te werken dat je kinderen roken en drinken. Verbieden kan idd niet, maar je kunt wel zo veel mogelijk voorlichting geven en het goede voorbeeld geven. En dan hoop je dat je kinderen intelligent genoeg zijn om daarnaar te luisteren.

mang schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe jij het later allemaal gaat doen met je kinderen, je lijkt het allemaal heel goed te weten en andere moeders zijn allemaal onverantwoord. Maar zelf heb je dus geen ervaring en roep je alles vanaf de zijlijn.

Alsof jij wel kinderen hebt en de wijsheid in pacht hebt? Ik ben ook 16 geweest hoor, net zo goed als jij.

Mocht ik ooit kinderen krijgen dan krijgen die van jongs af aan mee hoe belangrijk het is om goed voor je lijf én je geest te zorgen. Dus lekker eten, maar wel gezond, lekker veel buiten spelen met mama.

En als ze ouder zijn idd het praatje over roken en drinken. Kom ik erachter dat ze wel roken/drinken dan idd geen zakgeld meer, als je zo nodig volwassen dingen wil doen dan mag je daar op een volwassen manier aan komen: door te werken.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:21

Ik werk en betaal alles zelf, dat ik zo stom ben om te gaan roken hebben mijn ouders niks mee te maken, dat is mijn verantwoording en mijn stommiteit.

De puber van nu is absoluut niet te vergelijken met de puber van 10 jaar geleden. Als ik mezelf als 1e klasser vergelijk met de 1e klasser van nu is dat al een wereld van verschil, terwijl daar maar 5 jaar tussenzit. Ik vind je erg naïef. Buitenspelen met je kind en je kind vertellen dat hij groente moet eten doet iedere moeder, en toch zijn er honderden kinderen die roken.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:25

Vjestagirl schreef:
judith370 schreef:

Voorlichting hoeft echt je mening daarin te veranderen hoor.
Ik weet écht wel wat de gevolgen zijn/kunnen zijn maar dat betekend niet dat ik niet drink. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:29

mang schreef:
Ik werk en betaal alles zelf, dat ik zo stom ben om te gaan roken hebben mijn ouders niks mee te maken, dat is mijn verantwoording en mijn stommiteit.

De puber van nu is absoluut niet te vergelijken met de puber van 10 jaar geleden. Als ik mezelf als 1e klasser vergelijk met de 1e klasser van nu is dat al een wereld van verschil, terwijl daar maar 5 jaar tussenzit. Ik vind je erg naïef. Buitenspelen met je kind en je kind vertellen dat hij groente moet eten doet iedere moeder, en toch zijn er honderden kinderen die roken.

Maar je ouders vinden het wel prima dat je drinkt, sterker nog, ze halen het voor je. En dat vind jij doodnormaal, ik niet.

De puber van nu is in essentie precies hetzelfde als de puber van 10 jaar geleden, die van 50 jaar geleden en die van 100 jaar geleden. De mentaliteit en de verandering die kinderen doormaken is exact hetzelfde, de manier waarop ermee omgegaan wordt is anders. Van jongs af aan worden kinderen nu anders behandeld dan 10 jaar geleden. Dat is logisch, tijden veranderen, maar ik vraag me weleens af of het allemaal wel zo goed is.

En wie weet ben ik erg naïef. Ik zie tegenwoordig veel minder kinderen op straat en in speeltuinen spelen dan 10 jaar geleden. Kinderen worden meer en meer met de auto naar school gebracht (woon vlak bij n school, dus dat kan k fijn zien). Van een vriendin die juf is op een basisschool hoor ik hoeveel troep kinderen mee naar school krijgen, tot blikjes redbull en hele zakken snoep aan toe.

Lang niet iedere moeder neemt meer de tijd om buiten te spelen met de kinderen, of om 's avonds vers te koken. We leven in een snel snel snel tijdperk, waarin iedereen alles wil en niets op wil offeren. Daarnaast worden kinderen ook steeds langer aan het handje gehouden, zijn ouders doodsbang voor de grote boze buitenwereld.

En nee, vast niet alle ouders, maar wel steeds meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:32

mang schreef:

De helft van mijn klas rookt stiekem, blowt stiekem en drinkt stiekem. Juist door kinderen dingen te verbieden, gaan ze die ene keer, dat ze bij een vriendinnetje slapen en wel uit mogen zo achterlijk veel drinken. Juist door je kind te verbieden om te roken wordt het interessant en gaan ze het proberen, want het is spannend. Leg je je kind consequenties op als hij gaat roken (geen zakgeld meer, huisarrest, geen computer enz enz) gaan ze het juist alleen maar stiekem doen. ZO raak je afgezonderd van je kinderen, krijgen je kinderen een hekel aan je en worden het vervelende, brutale en opstandige kinderen. Zo zitten pubers nou eenmaal in elkaar.

En jij denkt dat dit uniek is voor "jouw generatie" ?
Joh, pubers roken, drinken en blowen al decennia lang (decennium = 10 jaar) stiekem.
Dat is echt niets nieuws.

Wat wél echt typisch iets van de huidige generatie is, zijn een enorme groep ouders die geen idee hebben wat goed ouderschap is. En hoe ze hun kinderen goed kunnen opvoeden en kunnen voorbereiden op een goede toekomst.

Een "kind" van 16 dat het normaal vindt om alcohol, tabak en drugs te nuttigen (vaak ook nog in grote hoeveelheden) is in mijn ogen een product van een behoorlijk falende opvoeding.
Daar kan het kind zelf niet perse iets aan doen. De oorzaak ligt bij de opvoeders (ouders, school, etc.).

Het IS namelijk niet normaal om zo veel alcohol te nuttigen dat je halverwege de nacht in je eigen plas kots wakker wordt of in het ziekenhuis beland.

Sterker nog, het is niet eens "normaal" om zó veel te drinken dat je "dronken" wordt.
Dronken = meer alcohol genuttigd dan je lichaam aan kan = jezelf doelbewust vergiftigen.

Iemand met een gezond verstand, die goede beslissingen kan maken zal niet "voor de lol" zichzelf even volgooien tot over de drempel die het lichaam aan kan.

Nee... Het "hoort" er niet bij. Het is een falende schakel in de maatschappij.
Het jezelf niet in de hand kunnen houden, je grenzen niet kennen en/of er gewoon schijt aan hebben. Inclusief wat dat voor invloed heeft voor de mensen om je heen.

Iemand die een goede, evenwichtige opvoeding heeft gehad van een goed stel ouders en andere opvoeders, die kent zijn/haar grenzen, die begrijpt wat goed en wat slecht voor je is en die kiest ervoor om niet over die grenzen te gaan.

De wereld is er niet slechter om, als je nog nooit dronken bent geweest.
Een avondje stappen is niet "minder gezellig" zonder alcohol, een sigaret of drugs.

Je hebt die middelen helemaal niet nodig voor een fijn, compleet leven.

Zelf?
Ik ben 29 jaar oud.
Nog nooit dronken geweest, nog nooit een brandende sigaret in m'n mond gehad en nog nooit drugs genomen.

Heb ik wat gemist? Nee, absoluut niet.
Ik kan me prima vermaken op feestjes en uitgaansgelegenheden.
En ja, ik kan me enorm ergeren aan mensen die MIJN (en die van anderen) avondje verpesten om dat zelf zo egoïstisch en dom bezig zijn dat ze zich zó klem zuipen dat ze drinken over je heen morsen, tegen je aan vallen, over je heen kotsen, agressief doen, etc.

De slogan is niet voor niets: "Alocohol maakt meer kapot dan je lief is".

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:35

mang schreef:

Ouders hebben absoluut invloed om wel of niet roken van het kind. Daarmee wil ik niet zeggen dat elk kind dat rookt, niet goed genoeg door zijn ouders is opgevoed wat roken betreft, er zijn echt wel uitzonderingen, waarbij de ouders alles goed hebben gedaan, maar gemiddeld zie je wel dat er een verband is tussen rokende jongeren en laag opgeleide ouders.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:41

Ik denk eerder dat als je speciaal bent als je niet aan die reutemeteute meedoet :j (Yes im part of it :D )
Ik heb nog nooit 1 druppel alcohol (oke, op de tiramisu na :') ) in mijn mond gehad, nog nooit een sigaret mijn strot in gestouwt en al helemaal nooit aan drugs gezeten. Van mijn hele klas ben ik de enige die hier nooit aan gedaan heeft, en weet je hoe dat voelt? Dat voelt als geluk! Geluk dat ik niet zo ben dan de rest, geluk dat ik weet dat ik een gezond lichaam heb. (ziektes daarbij rechts gelegt)

Ik vind die regel helemaal prima, maar ik denk dat mensen toch aan alcohol komen. Er is slechte controle erop. Vaak, iig hier zo, zie je dat er enkel op uiterlijk gekeken wordt, maar geen identiteit wordt gevraagd.
Ook gaan mensen bij anderen vragen of ze het voor hen kunnen halen.

Ik hoor ook wel verhalen dat als een kind 12 is gewoon bier mag meedrinken :oo Opzich is het aan de ouders, maar daarbij denk ik dat je zo wel een leven kapot kan maken van je eigen kind, dus hierop ben ik fel tegen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:44

Femke schreef:
mang schreef:

En jij denkt dat dit uniek is voor "jouw generatie" ?
Joh, pubers roken, drinken en blowen al decennia lang (decennium = 10 jaar) stiekem.
Dat is echt niets nieuws.

Wat wél echt typisch iets van de huidige generatie is, zijn een enorme groep ouders die geen idee hebben wat goed ouderschap is. En hoe ze hun kinderen goed kunnen opvoeden en kunnen voorbereiden op een goede toekomst.

Een "kind" van 16 dat het normaal vindt om alcohol, tabak en drugs te nuttigen (vaak ook nog in grote hoeveelheden) is in mijn ogen een product van een behoorlijk falende opvoeding.
Daar kan het kind zelf niet perse iets aan doen. De oorzaak ligt bij de opvoeders (ouders, school, etc.).

Het IS namelijk niet normaal om zo veel alcohol te nuttigen dat je halverwege de nacht in je eigen plas kots wakker wordt of in het ziekenhuis beland.

Sterker nog, het is niet eens "normaal" om zó veel te drinken dat je "dronken" wordt.
Dronken = meer alcohol genuttigd dan je lichaam aan kan = jezelf doelbewust vergiftigen.

Iemand met een gezond verstand, die goede beslissingen kan maken zal niet "voor de lol" zichzelf even volgooien tot over de drempel die het lichaam aan kan.

Nee... Het "hoort" er niet bij. Het is een falende schakel in de maatschappij.
Het jezelf niet in de hand kunnen houden, je grenzen niet kennen en/of er gewoon schijt aan hebben. Inclusief wat dat voor invloed heeft voor de mensen om je heen.

Iemand die een goede, evenwichtige opvoeding heeft gehad van een goed stel ouders en andere opvoeders, die kent zijn/haar grenzen, die begrijpt wat goed en wat slecht voor je is en die kiest ervoor om niet over die grenzen te gaan.

De wereld is er niet slechter om, als je nog nooit dronken bent geweest.
Een avondje stappen is niet "minder gezellig" zonder alcohol, een sigaret of drugs.

Je hebt die middelen helemaal niet nodig voor een fijn, compleet leven.

Zelf?
Ik ben 29 jaar oud.
Nog nooit dronken geweest, nog nooit een brandende sigaret in m'n mond gehad en nog nooit drugs genomen.

Heb ik wat gemist? Nee, absoluut niet.
Ik kan me prima vermaken op feestjes en uitgaansgelegenheden.
En ja, ik kan me enorm ergeren aan mensen die MIJN (en die van anderen) avondje verpesten om dat zelf zo egoïstisch en dom bezig zijn dat ze zich zó klem zuipen dat ze drinken over je heen morsen, tegen je aan vallen, over je heen kotsen, agressief doen, etc.

De slogan is niet voor niets: "Alocohol maakt meer kapot dan je lief is".

Ik weet niet of deze post volledig op mij gericht is, maar in dat geval:

Ik heb nergens gezegd het stiekem blowen/roken/drinken een uitzondering is. Ik zeg júist dat zo'n beetje iedere puber dat doet. Verder ben ik zelf nooit dronken en heb ook nog nooit drugs aangeraakt en ben er ook niet nieuwsgierig naar.

Jullie vergeten volgens mij het belangrijkste aspect, namelijk het karakter. Een kind heeft ook een eigen karakter en kun je niet als één of andere object zo kneden en wringen dat hij precies word zoals jij het wil. Ik ken ook genoeg mensen om me heen met 2 kinderen, waarvan de ene volop aan de drank is en de ander nog nooit 1 druppel op heeft. Hebben die ouders die kinderen dan heel verschillend opgevoed? Nee, kinderen hebben ook een karakter en een (hele sterke) eigen wil.

Natuurlijk zijn er verbanden tussen ouders en drugs-gebruikende/drinkende/rokende kinderen, maar dit is echt lang niet in alle gevallen zo.

Ik vind jullie erg makkelijk praten zo vanaf de zijlijn. Ik denk zomaar dat als jullie straks zelf puberende kinderen hebben dat nog wel eens zwaar tegen kan vallen..

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:46

Zo onverantwoord vind ik het niet als ouders bier ofzo gaan halen voor hun kinderen (uiteraard wel vanaf 16 ;) )
Mij is altijd geleerd, liever thuis met mate dan stiekem of ergens anders waar je je lam drinkt