Prins Friso overleden (pagina 9).

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:26

quera schreef:
Dat was er na 1.5 week bij Friso ook niet meer..
Misschien als ze bij mijn familie ook hadden doorgezet dan had ik misschien ook die kleine respons gekregen.

Dat weet jij dus niet en ook al is er geen hoop, laat de familie zelf beslissen (in overleg met de dokters) wat zij doen. Niet iedere comapatiënt is dezelfde en ook niet iedere patiënt met een hersenbloeding, kan ik je uit eigen ervaring zeggen. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:27

quera schreef:
Verootje: In mijn familie is de stekker eruit getrokken omdat het te duur was om de persoon te houden... Persoon lag er nog geen 1.5 week na een hersenbloeding.

Een hersenbloeding is niet te vergelijken met dit comageval, na een hersenbloeding kom je niet in coma. Waarschijnlijk hebben ze een CT-scan gemaakt, bepaald wat er kapot was in de hersenen. Als bepaalde gebieden kapot zijn kun je geen herstel meer verwachten. Dan kun je zien wat de kwaliteit van leven gaat zijn en of iemand van de beademing kan (want ik begrijp dat je familie aan de beademing lag?) Gaat dat niet lukken en is er teveel kapot, dat kun je in 1 week zien, is er idd geen hoop op herstel meer. Heeft niks te maken met kosten... en anders zou ik dat ziekenhuis aanklagen dan kijken ze in het dossier of er rare dingen zijn gebeurd.

Friso ademt zelfstandig, heeft ws positieve testen laten zien, ws geen grote belangrijke gebieden in de hersenen kapot en heeft dus kans op wakker worden, en pas dan kun je het herstel zien.
Bovendien begrijp ik niet waarom je iemand dood zou maken, die gewoon zelfstandig in leven kan blijven? Welke stekkers moeten eruit? Hij ligt niet aan stekkers die hem in leven houden?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 19-11-12 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:27

Electra63 schreef:
quera schreef:
Dat was er na 1.5 week bij Friso ook niet meer..
Misschien als ze bij mijn familie ook hadden doorgezet dan had ik misschien ook die kleine respons gekregen.

Dat weet jij dus niet en ook al is er geen hoop, laat de familie zelf beslissen (in overleg met de dokters) wat zij doen. Niet iedere comapatiënt is dezelfde en ook niet iedere patiënt met een hersenbloeding, kan ik je uit eigen ervaring zeggen. :)

Tuurlijk mogen ze zelf beslissen. Net als dat ik mijn mening er over mag geven.

verootjoo

Re: Prins Friso toont "tekenen van gering bewustzijn".

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:29

Ik vind niet dat je op deze manier je mening kan geven als je geen arts bent die zich degelijk heeft ingelezen in het dossier.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:30

Blijkbaar was er na 1,5 week bij Friso nog wel hoop. Dat is nu bewezen - ook al is het weinig, er zit iets van vooruitgang in.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:31

verootjoo schreef:
Een hersenbloeding is niet te vergelijken met dit comageval, na een hersenbloeding kom je niet in coma

Na een hersenbloeding kun je wel degelijk in een coma terecht komen...

En quera, hoezo na 1,5 week al geen hoop meer? Er is nu toch een (flinke) vooruitgang waar te nemen?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:33

verootjoo schreef:
Ik vind niet dat je op deze manier je mening kan geven als je geen arts bent die zich degelijk heeft ingelezen in het dossier.

Ik vind het onlogisch om iemand zo lang in coma te houden. Artsen hebben toen al verteld dat hij waarschijnlijk zwaar gehandicapt zal zijn als hij al bijkomt.

Hier zou ik niet voor kiezen omdat ik weet wat voor verzorging zo'n persoon kost. Vaak zijn deze mensen niet gelukkig. En ik zou dus door deze kennis zeggen laten gaan.

En dat is dus mijn mening :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:34

Tja, maar jij bent niet de koninklijke familie. Daar ligt het toch wel iets ingewikkelder. :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:35

Blue_Eyes schreef:
Tja, maar jij bent niet de koninklijke familie. Daar ligt het toch wel iets ingewikkelder. :)

Hoezo? Dit zijn ook maar gewoon mensen :)

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:36

Ik denk dat het valse hoop is, ookal zou het geweldig zijn als hij hier nog uit zou kunnen komen ! :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:36

Dat die mensen niet gelukkig zijn en veel verzorging nodig is jouw interpetatie. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn ( zie verhaal over mn buurvrouw)
Daarnaast, zwaar gehandicapt? Lijkt me erg sterk dat een arts dat gezegd heeft? Ik kan dat ook niet vinden als ik google.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:39

Nessah schreef:
Dat die mensen niet gelukkig zijn en veel verzorging nodig is jouw interpetatie. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn ( zie verhaal over mn buurvrouw)
Daarnaast, zwaar gehandicapt? Lijkt me erg sterk dat een arts dat gezegd heeft? Ik kan dat ook niet vinden als ik google.

Precies !

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:43

Nessah schreef:

HILVERSUM - ''Als prins Friso in een Nederlands ziekenhuis terecht was gekomen, dan was de behandeling waarschijnlijk gestopt omdat er zo weinig te verwachten valt.''

Dat zei Eerste Kamerlid en ethica Heleen Dupuis (VVD) donderdagavond in het discussieprogramma Dichtbij Nederland op Radio 5.

De prins verkeert sinds zijn noodlottige ski-ongeval van februari in coma. Hij heeft zwaar hersenletsel en het is zeer de vraag of hij ooit nog bij bewustzijn zal komen. Friso ligt sinds maart in het Wellington Hospital in Londen.

''Het is de vraag of de prins ooit kans heeft op terugkeer in een normaal bestaan’’, zei Dupuis. ''Ik ben geen deskundige, maar heb begrepen dat die kans buitengewoon gering is. Dan is de vraag: moeten zulke behandelingen in Nederland gebeuren? Dat is dus niet zo.’'

Bron nu.nl

Ik zeg ook niet dat dit altijd het geval is :) maar vaak wel

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:45

En als de familie er hoop in heeft is het toch nog prima zo? :)

Ik snap wel wat je zegt hoor, maar ik vind niet dat iemand die zo ver weg staat ( jij, ik, of wie dan ook hier) kan oordelen over deze situatie :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:47

Ik snap jou ook wel hoor. Maar een mening en een beslissing is iets verschillends natuurlijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:54

quera schreef:
Blue_Eyes schreef:

Hoezo? Dit zijn ook maar gewoon mensen :)

Zie mijn eerdere berichten. Het zou bij een heel groot deel van het land heel verkeerd vallen als ze euthanasie zouden laten toepassen op prins Friso. De Koningin is een publieke figuur en alles wat zij en haar familie doen wordt onder een vergrootglas gelegd. Dit is een beslissing die zij eigenlijk niet kunnen nemen zonder dat het halve land op zijn kop staat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:20

Exact Blue_Eyes, in die zin zijn het geen "gewone mensen".
Ik vind het wonderbaarlijk hoe gemakkelijk er hier een mening wordt gegeven terwijl je totaal geen compleet beeld hebt van wat er speelt. De artsen daar hebben echt wel wat meer kennis van zaken dan de gemiddelde bokker die de patient niet eens heeft gezien. Onbegrijpelijk dat je dan zulke uitspraken durft te doen. -O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:23

Heino schreef:
verootjoo schreef:
Een hersenbloeding is niet te vergelijken met dit comageval, na een hersenbloeding kom je niet in coma

Na een hersenbloeding kun je wel degelijk in een coma terecht komen...

En quera, hoezo na 1,5 week al geen hoop meer? Er is nu toch een (flinke) vooruitgang waar te nemen?

Ja, klopt dat kan wel, maar ik bedoelde meer dat je bij een hersenbloeding vaak veel beter kunt zien wat er kapot is in de hersenen en er een duidelijkere prognose te stellen is. Dat de ene situatie niet te vergelijken is met de andere. Hierbij is geen hersenbloeding. Het zijn gewoon twee verschillende dingen die in die post aangehaald werden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:27

Euthanasie is geen optie. Niet in Engeland, want daar is het sowieso verboden, en niet in NL, want Friso is wilsonbekwaam en kan dat verlangen niet zelf uitspreken. Einde discussie over 'de stekker er uit' - dat is gewoon géén optie. Blauw bloed of niet, gewone NL of niet.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:29

Ik ben idd geen arts maar het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat iemand waarvan de hersenen 15 minuten zonder zuurstof zijn geweest nog normaal kan functioneren. Wat als hij niet meer kan praten? Zich niks meer kan herinneren en functioneert als een baby? Dat is toch geen fijn bestaan?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:30

__Lauraa schreef:
Ik ben idd geen arts maar het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat iemand waarvan de hersenen 15 minuten zonder zuurstof zijn geweest nog normaal kan functioneren. Wat als hij niet meer kan praten? Zich niks meer kan herinneren en functioneert als een baby? Dat is toch geen fijn bestaan?

Ik lees allemaal aannamens. Daarnaast zijn er meerdere gevallen bekend waar iemand wel uit redelijk goed uit een lange coma is gekomen.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:33

Nessah schreef:
__Lauraa schreef:

Ik lees allemaal aannamens. Daarnaast zijn er meerdere gevallen bekend waar iemand wel uit redelijk goed uit een lange coma is gekomen.

Welke aannames lees jij dan? Aangezien het bekend is dat hij 15 minuten onder de sneeuw lag, dús geen zuurstof heeft gehad.
En ik zeg dat het MIJ lijkt (Dat is dus een mening) dat je hersenen dan niet goed meer kunnen functioneren.
En ja er zijn wat gevallen bekend dat het goed ging, maar ook erg veel waar het niet goed ging.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:37

verootjoo schreef:
quera schreef:
Verootje: In mijn familie is de stekker eruit getrokken omdat het te duur was om de persoon te houden... Persoon lag er nog geen 1.5 week na een hersenbloeding.

Een hersenbloeding is niet te vergelijken met dit comageval, na een hersenbloeding kom je niet in coma. Waarschijnlijk hebben ze een CT-scan gemaakt, bepaald wat er kapot was in de hersenen. Als bepaalde gebieden kapot zijn kun je geen herstel meer verwachten. Dan kun je zien wat de kwaliteit van leven gaat zijn en of iemand van de beademing kan (want ik begrijp dat je familie aan de beademing lag?) Gaat dat niet lukken en is er teveel kapot, dat kun je in 1 week zien, is er idd geen hoop op herstel meer. Heeft niks te maken met kosten... en anders zou ik dat ziekenhuis aanklagen dan kijken ze in het dossier of er rare dingen zijn gebeurd.

Friso ademt zelfstandig, heeft ws positieve testen laten zien, ws geen grote belangrijke gebieden in de hersenen kapot en heeft dus kans op wakker worden, en pas dan kun je het herstel zien.
Bovendien begrijp ik niet waarom je iemand dood zou maken, die gewoon zelfstandig in leven kan blijven? Welke stekkers moeten eruit? Hij ligt niet aan stekkers die hem in leven houden?

Dat kan dus wel.
Mijn dokters zeiden ook dat niemand kan voorspellen hoe iemand hersteld, ook niet aan de gebieden die stuk zijn, omdat hersenen nog erg ongekend zijn. Links kan taken van rechts overnemen en gebieden die minder gebruikt worden voor het geen waar ze eigenlijk voor bedoelt zijn, kunnen zelfs ingeschakeld worden om taken over te nemen van gebieden die "stuk" zijn als die taken meer nodig zijn. Dat kan, maar het kan ook dat ze het niet doen. Dat weet niemand op voorhand. Ook dokters niet. Het is niet zomaar dat geen dokter je garanties zal geven na een hersenletsel. Wat een wijsheid hier.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:41

__Lauraa schreef:

Wie ben ik om te bepalen of dat een fijn bestaan zou zijn? Als voorbeeld mijn dementerende oma: functioneerde als een baby, nog niet eens want ze reageerde op niemand. En toch had ze een comfortabel bestaan; er waren totaal geen tekenen van ongemak namelijk. Ja, later; toen werd ze extreem onrustig en is er gekozen voor passieve euthanasie. Kwaliteit van leven is moeilijk te beoordelen als er geen sprake is van pijn of ongemak. Ik heb hetzelfde bij haar mede bewoners gezien; 1 bewoner zat alleen maar voor de tv naar kinderprogramma's te kijken, contact met haar maken was niet mogelijk. Geen enkel besef van verleden, heden of toekomst. En toch zat ze er rustig en dat was voldoende.
(Natuurlijk was het allemaal hartstikke treurig; de mensen waren slechts schimmen van wie ze ooit waren. Maar daar hadden zij allang geen besef meer van: het is voor de familie erg om mam/pap zo te zien)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:43

Dat weet jij niet, of zij daar geen besef van hebben. Ik heb met mensen gewerkt die zogenaamd "geen besef" hebben van hun anders zijn... Waarvan zo gepredikt wordt dat ze recht hebben op leven en dat ze zoooooveel gelukkiger zijn dan "wij".Tot je echt naar ze ging luisteren en op ze lette... Dan leerde je de trieste waarheid wel.