DNA-match in zaak Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:22

Eindelijk!! hopelijk komt er nu meer rust voor de familie en bekenden. Erg voor het gezin van deze man, dat ze er nu na 13 jaar achter komen dat het hun man/ vader/ zoon was.
ik ben van haar leeftijd en dit heeft toen flink indruk op me gemaakt.

En hopelijk lossen ze op deze manier nu meer moorden op, ik zou zelf heel graag Nicky verstappen zijn moordenaar bekend willen hebben. Mijn leraar was toendertijd nog verdachte en ook deze moord heeft heel veel indruk achtergelaten toendertijd bij mij

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:22

Cayenne schreef:
Het zijn meestal de types waar je het niet van verwacht.
De vader van Marianne vertelde op tv dat zijn kinderen de mogelijke dader wel kennen, maar hijzelf niet.

Ja precies, gewoon die ene lieve, behulpzame buurman die ook zo fijn met zijn eigen kinderen omgaat ...

Koude rillingen ...

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:25

Dit nieuws heeft ook België gehaald.

Toch goed dat de dader toch gevonden is.

Wendel

Re: DNA-match in zaak Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:27

Verkeer in de straat is afgesloten...... Ik moet straks 3 stallen mesten. Beste politieman die mij van mijn paard af kan houden.......

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:28

Ik ben ook van haar leeftijd en ik woon ook nog in de buurt. Ze zat op dezelfde school, maar dan een locatie in een ander dorp. Dit heeft ook flink indruk op mij gemaakt toen en alles wat er over op TV kwam e.d. heb ik gevolgd.
Kreeg vanmorgen een smsje met het nieuws en heb ik direct de TV aangezet, was er zelfs door te laat op het werk :o

Hoop dat ze hem echt hebben en dat er ook nog aanvullend bewijs is wat kan aantonen dat hij ook de dader is.

Ik dacht dat de zussen van Marianne in de leeftijd van de dader zijn? Maar dat is een aanname van iets wat ik ergens gelezen heb, dus weet het niet zeker?

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:29

Super goed nieuws dat ze na al die jaren hopelijk de echte dader hebben gevonden. Maar aan de andere kant geeft het me ook echt de kriebels... Dat het iemand uit de buurt is, iemand die 13 jaar lang verder is gegaan met zijn leventje, terwijl het daar altijd is blijven spelen onder de mensen. Ik snap er helemaal niks van, hopelijk komt er later meer (duidelijke) informatie.

Las op waldnet ook al dat hij een zoon van 21 en een dochter van 19 heeft. Dat zou betekenen dat die man twee kids van 8 en 6 had toen het gebeurde.. Dat is toch onvoorstelbaar....

Zijn adres staat trouwens ook al op internet.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:32

Geweldig dat ze de dader hebben gevonden. Ben erg benieuwd naar zijn verklaring...
& wat Stinkmodder al zegt; onvoorstelbaar dat een vader van twee kleine kinderen zoiets doet.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:37

Super dat zo n moord naar zoveel jaar nog wordt opgelost!
Denk toch wel petje af voor peter R de vries die zich zo heeft vast gebeten in de zaak.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:37

Laat ik het zo zeggen: Ik had het nooit verwacht van de 'dader', ik hou het even tussen haakjes want het is nog niet officieel.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:41

Stinkmodder schreef:
Zijn adres staat trouwens ook al op internet.

Dat vind ik op dit moment echt nog NOT DONE.. :=
Deze man is op dit moment nog verdachte, pas als de aanvullende testen alles uitgesloten hebben is hij ook de daadwerkelijke dader..
Wat mij betreft komt ie met naam en toenaam, foto, adres ed in kranten en internet de staan.
Dit betreft namelijk niet alleen naar allewaarschijnlijkheid een ontzettende hufter maar ook een vrouw, 2 kids en andere familie die waarschijnlijk niks wisten..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:42

Las op internet dat er in eerste instantie niet eens sprake is geweest van een worsteling. Ze heeft die man gewoon gezien, is gewoon met hem het weiland in gelopen en heel snel overmeesterd. Verschrikkelijk dat iemand die ze kende, tot zoiets in staat is. Hoop dat ze nu echt de juiste hebben en dat dit voor iedereen afgesloten kan worden. Wat een hel voor de naasten van deze man, zijn kinderen.... Bah...

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:44

Ze hadden het bericht pas naar buiten moeten brengen als het zeker is....

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:45

dubbel erg, dat zij zo vol vertrouwen was omdat ze hem kende..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:45

Wat er werkelijk gebeurd is, weten toch alleen Marianne en de dader, lijkt me ?

Hopelijk komt er snel duidelijkheid voor de familie en wordt de schuldige gepakt en zwaaaaaaar gestraft !!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:50

Vanmorgen om 7 uur het eerste wat ik hoorde, wat een super nieuws! 100% match betekent dat de dader dit zelf heeft ingeleverd. Ws dat de dader het nu te heet werd onder de voeten of toch wroeging kreeg.....
Laatst bijgewerkt door annastasia op 19-11-12 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:50

Serendip90 schreef:

Dat is onmogelijk in zo'n kleine gemeenschap ;) Dit gonst direct rond en dan gaan mensen speculeren.
Het is ook nog niet zeker dat hij het is, daarvoor is nog aanvullend onderzoek nodig. Tot op dit moment is de man enkel een verdachte en wordt er extra onderzoek verricht.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:53

SAKKIA schreef:
Serendip90 schreef:

Dat is onmogelijk in zo'n kleine gemeenschap ;) Dit gonst direct rond en dan gaan mensen speculeren.
Het is ook nog niet zeker dat hij het is, daarvoor is nog aanvullend onderzoek nodig. Tot op dit moment is de man enkel een verdachte en wordt er extra onderzoek verricht.

Ja, dat is ook zo... Maar zijn naam staat al op internet, zijn adres etc. Snap dat het in een dorp niet geheim te houden is, alhoewel, als ze iemand gewoon rustig oppakken... (Er blijven roddels dan... maar toch)... De kans (100% DNA match) is zeer groot dat hij het is en anders is het uitstel van natuurlijk. Maar nu wordt ook meteen heel zijn familie lastig gevallen met dit feit. Terwijl het (mag ik hopen) voor hun ook onverwacht is en een hele schok :S

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:56

Ontzettend fijn dat het nu eindelijk opgelost lijkt te zijn.

Dat de dader na zoveel jaren zichzelf uiteindelijk gewoon 'aangeeft' vind ik wel tekenend, denk dat je er nooit vanaf komt als je zoiets hebt gedaan, als normaal mens iig niet.

Wat natuurlijk wel zou kunnen is dat deze man Marianne dezelfde avond nog heeft gezien en dat daarom zijn dna matcht. Maar lijkt mij dat de politie daar dan al wel van op de hoogte was en zijn dna al eerder getest zou hebben.
Dus ik denk dat er verder weinig twijfel hoeft te zijn.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:58

Dat vind ik dus ook zo maf, waarom nu, na 13 jaar opeens iets doen waardoor.... Waarom geef je dan niet gewoon jezelf aan?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:59

lijkt me zo erg he voor de nabestaande etc dat ze al die jaren gewoon in de buurt waren van de dader!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:00

Der komt noch in ekstra DNA-check yn de moardsaak-Vaatstra. Sneintejûn is in 44-jierrige fertochte oanhâlden yn Aldwâld. Der soe in 100% DNA-match wêze, mar der kinne noch twa oant trije minsken mei sa'n DNA-profyl op ierde omrinne. Dêrom wurdt nochris ekstra DNA-materiaal ôfnaam.
It materiaal wurdt ûndersocht troch it Nederlands Forensisch Instituut.
It is net bekend oft it nije DNA-staal al ûnderweis is fan Fryslân nei Den Haach.

Maw, er KUNNEN nog 2 of 3 mensen met zo'n dna profiel op aarde omlopen. Daarom is wordt er nog een x dna afgenomen en wordt het onderzocht door NFI.

De kans is natuurlijk klein, maar het moet wel 100% waterdicht zijn.
Er zijn al vaker onschuldige mensen beshuldigd.

Voor de Friezen onder ons, OmropFryslan heeft nu een extra uitzending.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:00

Serendip90 schreef:
Ja, dat is ook zo... Maar zijn naam staat al op internet, zijn adres etc. Snap dat het in een dorp niet geheim te houden is, alhoewel, als ze iemand gewoon rustig oppakken...

Het is zelfs de lokale pers die zijn adres op internet noemt. Foto's van het huis erbij etc.

Een enorme doorbraak is het, die wetswijziging die DNA-verwantschapsonderzoek mogelijk maakt. Ik hoop dat hiermee nog meer onopgeloste moordzaken eindelijk een ontknoping krijgen. Het moet voor de achterblijvers meer dan afschuwelijk zijn om zo lang in onzekerheid te leven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:01

Misschien had hij het lef niet om zichzelf aan te geven, te confronterend misschien?
En zijn kinderen zijn nu volwassen, dat speelt misschien ook mee.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:05

Serendip90 schreef:
Dat vind ik dus ook zo maf, waarom nu, na 13 jaar opeens iets doen waardoor.... Waarom geef je dan niet gewoon jezelf aan?

Omdat er door een verwantschaptest al een profiel opgemaakt kan worden waardoor men bij deze man uit kan komen. Dan leidt zo'n profiel vanzelf naar de dader.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:06

Serendip90 schreef:
Als iemand zelf kinderen heeft, dan lijkt het toch alleen maar nog onwaarschijnlijker dat iemand zoiets doet?

Ik hoop dat het ook de "echte" dader is... Het is fijn voor de familie van Marianne dat ze iemand gevonden hebben, ook voor heel de omgeving, geeft toch een gevoel van veiligheid. Maar wat een hel voor de familie van de dader. Dat hij niet doorheeft wat hij iedereen aandoet voor.... tjah.. waarvoor? :s

Dat inderdaad, wat een hel als je vader de dader is en met een beetje pech kijkt het hele dorp je met de nek aan.