VogeltjeM schreef:Ook de gepeste verkeert natuurlijk in geestelijke nood. Maar, please don't shoot me, ik geloof dat als je structureel gepest wordt in meerdere situaties, je bepaalde vaardigheden mist. Ik heb het dan over kinderen/volwassenen die in welke situatie ze ook komen, steeds buiten de groep blijven vallen. Bij die vaardigheden denk ik bijvoorbeeld aan het aangeven van grenzen, het aanvoelen van sociale situaties, het hebben van zelfvertrouwen, of noem maar iets op. De gepeste moet dus ook zeker geholpen worden, door middel van bijvoorbeeld een assertiviteitscursus of sociale vaardigheidstraining.
martina1 schreef:En ik moet mij ook aansluiten bij VogeltjeM, kinderen die structureel gepest worden missen vaak bepaalde vaardigheden. Wanneer zij daarmee geholpen worden, kan het pest gedrag ook verminderen. Dus het is niet alleen de pester, de school en de ouders. Maar ook de gepeste leerling waar aan gewerkt moet worden.
Zahlina schreef:Maar dan nog elle, is het pesten de reden geweest dat iemand zelfmoord pleegt of zit daar een heel verhaal aanvast?
Ik denk zelf dat het pesten vast meegeholpen heeft aan de geestelijke toestand van de gene die zelfmoord heeft gepleegt maar het is nog steeds de gene die zelfmoord pleegt die deze keuze maakt.
Ander voorbeeld. Iemand wordt gepest, gaat aan de alcohol en stapt dronke achter het stuur en veroorzaakt een dodelijk ongeval. Wie is er dan verantwoordelijk voor dit ongeval. De gene die de drank als uitvlucht zocht doordat hij gepest werd of de pesters?
Voorop gesteld dat ik het enorm sneu vind voor Tim en zijn nabestaanden vind ik niet dat de pesters verantwoordelijk zijn voor de beslissing die Tim genomen heeft.
Voor mijn gevoel is er ergens in de opvoeding al iets mis gegaan in die zin dat hij niet de ondersteuning heeft gekregen die hij als persoon nodig had om een sterk mens te worden die met tegenslagen om kan gaan.
Ik zou me als ouder ook wel even flink achter mijn oren krabben en me afvragen hoe het heeft kunnen gebeuren dat ik mijn kind niet het gevoel heb gegeven dat hij Gods gift to humanity is en dat iedereen die anders beweerd een enorme loser is.
Ouders zijn ervoor om die basis te geven en als je die basis hebt ben je onaantastbaar voor flauwe scheldpartijtjes.
Hoe dan ook leven we op deze wereld met een variëteit aan mensen, zwakke mensen sterke mensen lieve mensen en klootzakken (en van alles daar omheen), we zullen het met elkaar moeten doen en geen wet of maatregel kan daar ooit iets aan veranderen, we kunnen ons alleen persoonlijk voorbereiden op wat de wereld voor ons in petto heeft en daarmee om leren gaan.
Voor mij hoort Tim bij de zwakke mensen die de weg van de minste weerstand kiezen, het kan zijn dat zijn ouders er niets aan konden doen dat dit zo is gelopen, dat dit zo diep in zijn karakter of persoonlijkheid geworteld zat dat niemand er iets aan kon veranderen en hij vroeger of later een dergelijke beslissing genomen zou hebben.
Er zijn legio mensen die al voor zo iets simpels als geldproblemen een einde aan hun leven maken en daar in sommige gevallen zelfs hun hele gezin in meeslepen.
Een van de belangrijkste dingen in dit leven is leren om met tegenslagen om te gaan, en daar kom je als je erdoorheen komt sterker uit (what doesn't kill you makes you stronger).
Tim had deze kracht niet, daar is in mijn ogen hij in de eerste plaats verantwoordelijk voor en in de tweede plaats zijn ouders die hem het gereedschap hadden moeten geven om met het leven om te gaan.
Sommige mensen lukt het gewoon niet om te leven, en dan kan pesten de druppel zijn of het kwijtraken van een baan of een scheiding, op een dag is er de druppel die de emmer laat overlopen.
Harde wind maakt sterke bomen, maar sommige bomen blazen om, ze kunnen niet allemaal blijven staan...