Oplossing pesten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oplossing

Verplichte cursus leraren
31 (24%)
Niet verplichte cursus leraren
5 (3%)
Wet voor pesters (boete?)
8 (6%)
Wet voor pesters (taakstraf?)
20 (15%)
Wet voor pesters (de bak in?)
2 (1%)
Wet voor pesters (allemaal^)
14 (10%)
Wet voor pesters en verplichte leraren cursus!
32 (25%)
Geen wet voor pesters
5 (3%)
Anders, graag melden in topic
11 (8%)

Totaal aantal stemmen: 128

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:11

ellehcir schreef:
Zahlina schreef:
Maar dan nog Ellehcir.
Wanneer is pesten dan pesten?

Als het slachtoffer dit aangeeft bij iemand, de pester een waarschuwing krijgen
en er dan nog mee door gaat, dan is het bewust pesten.

Het probleem is: wat is pesten en wat is een grapje én ook niet onbelangrijk: hoe "gevoellig" is iemand voor het pesten :\ ...
Als er iemand jou iedere dag weer "begroet" met "hé truttebol", kan het zijn dat jij terug reageerd met "hé sufküt", je schouders ophaald en doorloopt, terwijl ik al bang ben om die persoon maar tegen te komen en bij het woord "truttebol" iedere keer weer in elkaar krimp :\ .
De ene rent bij iedere scheet naar de leerkracht, de ander lijdt vreselijk, maar zal nooit wat zeggen uit angst dat de repressailes nog groter zijn ...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:16

ellehcir schreef:

Dit zal in de praktijk hoogstwaarschijnlijk niet gaan werken. Er kunnen wel 100 redenen zijn waarom iemand zou zeggen dat hij gepest wordt. Eén daarvan is natuurlijk dat hij daadwerkelijk gepest wordt. Maar daarnaast kan iemand ook zelf pester zijn en voor de fun zeggen dat zijn slachtoffer hém pest, mensen kunnen elkáár pesten, er kunnen exen zijn die elkaar willen dwarszitten, er zijn echt talloze vertroebelende factoren. Je zal dus op een of andere manier objectief moeten kunnen meten wat pesten is. En dat lijkt mij zeer moeilijk.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:19

Ja.dat is heel persoonlijk , hoe komt iets binnen bij iemand.
Maar goed je hebt wel gradaties denk ik,moedwillig iemand kapot maken, door de meest vreselijke uitlatingen te doen op internet stelselmatig treiteren is denk ik anders dan een verkeerd uitgevallen grapje.
Maar denk ook dat de gepeste slachtoffers misschien ook hulp zouden moeten krijgen.Iets van assertiviteitstraining bv .Het is idd een heel complex probleem dat een hele gerichte en gezamelijke aanpak vereist.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:24

Liekess schreef:
Wat je zegt over leraren, ik denk dat vooral leerkrachten op de middelbare school wel bijgeschoold mogen worden omdat zij zich tijdens de studie meer richten op het vak dat zij gaan geven dan de pedagogische kant van het onderwijs.

Als bijna afgestudeerd leraar kan ik je toch zeggen dat ik meer pedagogische dan vakinhoudelijke tentamens heb gedaan, dat valt mee. Ook groepsprocessen en pestgedrag zijn zeker aan bod gekomen, dus om direct te roepen dat ik maar een extra cursus moet gaan doen voelt voor mij alsof mijn diploma niet genoeg betekent. Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat ik pesten niet als enorm probleem herken, in tegendeel. Ik weet juist vanuit eigen ervaring hoe enorm het probleem is, maar ook hoe moeilijk het is om aan te pakken.

Elke groep die je ergens vormt heeft een zondebok. Of dat nou een klas, een groep vrienden of een groep collega's is maakt niet uit. In een positief ingestelde groep zullen ze proberen die zondebok zoveel mogelijk te beschermen en mee te helpen, in een negatieve groep willen ze die juist uit de groep verstoten. Ik denk dat iedereen wel kan inschatten hoe negatief groepen op een middelbare school kunnen zijn. Als leraar doe je hard je best om iedereen in de groep te beschermen, maar zoals Martina1 al zegt gebeurt er enorm veel achter je rug om. Denk aan kleedkamers bij de gym en fietsend naar huis, precies de plekken waar weinig controle is.

Pesten helemaal stoppen zal nooit lukken. Je kunt hooguit proberen om zelf hulp te zoeken om ervoor te zorgen dat je niet van binnen kapot gaat aan de gevolgen, en haak dan niet af als de eerste persoon je afwijst. Ongelukkig zijn wil niemand, en soms heb je gewoon echt hulp nodig om daar vanaf te komen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:24

Sterre schreef:
ellehcir schreef:

Het probleem is: wat is pesten en wat is een grapje én ook niet onbelangrijk: hoe "gevoellig" is iemand voor het pesten :\ ...
Als er iemand jou iedere dag weer "begroet" met "hé truttebol", kan het zijn dat jij terug reageerd met "hé sufküt", je schouders ophaald en doorloopt, terwijl ik al bang ben om die persoon maar tegen te komen en bij het woord "truttebol" iedere keer weer in elkaar krimp :\ .
De ene rent bij iedere scheet naar de leerkracht, de ander lijdt vreselijk, maar zal nooit wat zeggen uit angst dat de repressailes nog groter zijn ...

Jij verwoord het beter dan ik Sterre.

Wat voor de ene heel erg is, is dat voor een ander helemaal niet.
En vandaar ook mijn vraag wanneer pesten pesten is.

Daarnaast ben ik het eens met Vogeltje, natuurlijk moet de pester worden aangepakt maar ook zal er naar het slachtoffer gekeken worden.
In de voorbeelden die nu erg recent zijn, 2 zelfmoorden van mensen die gepest werden en de media brengt het zo dat het pesten de rede is van de zelfmoord.
Ik denk dat er veel meer aan de hand was en natuurlijk heeft het pesten deze mensen niet geholpen maar om te gaan wijzen naar de pesters als verantwoordelijke vind ik absoluut niet eerlijk.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 23:22

Sterre schreef:
ellehcir schreef:

Jij verwoord het beter dan ik Sterre.

Wat voor de ene heel erg is, is dat voor een ander helemaal niet.
En vandaar ook mijn vraag wanneer pesten pesten is.

Daarnaast ben ik het eens met Vogeltje, natuurlijk moet de pester worden aangepakt maar ook zal er naar het slachtoffer gekeken worden.
In de voorbeelden die nu erg recent zijn, 2 zelfmoorden van mensen die gepest werden en de media brengt het zo dat het pesten de rede is van de zelfmoord.
Ik denk dat er veel meer aan de hand was en natuurlijk heeft het pesten deze mensen niet geholpen maar om te gaan wijzen naar de pesters als verantwoordelijke vind ik absoluut niet eerlijk.

Ik vind wel dat de pesters zich aangesproken zullen voelen en dat het andere
mensen aan het denken zet. Ik vind het wel heel goed dat er aandacht aan wordt besteed,
hoop alleen dat het wat langer duurd dan een paar dagen...

Zahlina

Re: Oplossing pesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:37

Maar dan nog elle, is het pesten de reden geweest dat iemand zelfmoord pleegt of zit daar een heel verhaal aanvast?
Ik denk zelf dat het pesten vast meegeholpen heeft aan de geestelijke toestand van de gene die zelfmoord heeft gepleegt maar het is nog steeds de gene die zelfmoord pleegt die deze keuze maakt.

Ander voorbeeld. Iemand wordt gepest, gaat aan de alcohol en stapt dronke achter het stuur en veroorzaakt een dodelijk ongeval. Wie is er dan verantwoordelijk voor dit ongeval. De gene die de drank als uitvlucht zocht doordat hij gepest werd of de pesters?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:41

Ik ga mee met Miekelien. Ik ben docent op een middelbare school in Amsterdam. En een cursus voor docenten lijkt me niet de juiste oplossing. Ook ik heb op mijn opleiding les gehad over pesten en hoe pestgedrag aan te pakken. Maar in de praktijk blijkt dat pesten vaak gebeurt buiten de klas en docenten er niet altijd bij zijn. Dat is uiteraard geen excuus, maar wel om even aan te geven dat docenten soms ook machteloos staan. Het enige dat wij kunnen bieden is de leerlingen een veilige omgeving geven om te praten over hun problemen, hetzij in de klas, hetzij als één op één gesprek met docent/mentor/zorgteam.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 08:21

Zahlina schreef:
Maar dan nog elle, is het pesten de reden geweest dat iemand zelfmoord pleegt of zit daar een heel verhaal aanvast?
Ik denk zelf dat het pesten vast meegeholpen heeft aan de geestelijke toestand van de gene die zelfmoord heeft gepleegt maar het is nog steeds de gene die zelfmoord pleegt die deze keuze maakt.

Ander voorbeeld. Iemand wordt gepest, gaat aan de alcohol en stapt dronke achter het stuur en veroorzaakt een dodelijk ongeval. Wie is er dan verantwoordelijk voor dit ongeval. De gene die de drank als uitvlucht zocht doordat hij gepest werd of de pesters?

Ook dan vind ik dat de pesters een aandeel erin hebben, tuurlijk degene stapt zelf in de
auto, had ook kunnen lopen of dergelijk.. Dus is niet de schuld van de pesters, maar
de drank wel..

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 08:26

Gimme_Spurs schreef:
Ik ga mee met Miekelien. Ik ben docent op een middelbare school in Amsterdam. En een cursus voor docenten lijkt me niet de juiste oplossing. Ook ik heb op mijn opleiding les gehad over pesten en hoe pestgedrag aan te pakken. Maar in de praktijk blijkt dat pesten vaak gebeurt buiten de klas en docenten er niet altijd bij zijn. Dat is uiteraard geen excuus, maar wel om even aan te geven dat docenten soms ook machteloos staan. Het enige dat wij kunnen bieden is de leerlingen een veilige omgeving geven om te praten over hun problemen, hetzij in de klas, hetzij als één op één gesprek met docent/mentor/zorgteam.

Dan zal dat wel ''vroeger'' zijn geweest, maar ik had leraren die het zagen, maar niks deden.
Ik had leraren die het wiste, maar gewoon omdraaide. Ook had ik een lerares, die deed mee!
Die gene moeten een cursus hebben. Al vind ik zelf dat ze ontslagen moeten worden wegens
vergallen van een leven, maar goed.. Er was niemand op mijn school die het serieus nam,
ja een keertje praten met de pesters, maar dat helpt niet hoor, werd maar erger. En bij mij
ziet er geen heel psygologisch verhaal achter, ik heb gewoon eczeem en je zag rode plekken,
ja, daar moet je echt om gepest worden.. En dat wordt dan steeds erger, ze halen er steeds meer bij.
Pas later, na een aantal jaren kwam het psygologische deel.. en jawel, door de pesters EN de school!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:40

Het onderwerp ligt je duidelijk heel gevoelig, TS. Zou het kunnen zijn dat je daardoor dingen anders ziet? Voorbijgaat aan het feit dat pesters ook maar mensen zijn die onderhevig zijn aan bepaalde sociale processen (zoals ik eerder schreef)?

Geloof me, ik ben in mijn jeugd heel erg gepest, jarenlang, en dat heeft mijn leven goed verziekt. Ik ben ook jarenlang verschrikkelijk kwaad geweest op de pesters en op al die leraren die het niet zagen of niet adequaat handelden. Maar nu zie ik het toch een beetje anders. Ik was onzeker en kon mijn grenzen niet al te goed aangeven, dus was ik een makkelijke prooi. En dan pikken ze gewoon iets willekeurigs eruit om je te pesten, in mijn geval dat ik paardreed. Mijn pesters hadden zo hun eigen redenen om macht te willen uitoefenen, zo bleek achteraf. Dat maakt het gebeurde voor mij niet per se minder erg, maar wel een stuk verklaarbaarder, waardoor de wereld voor mij een stuk minder donker en bedreigend is en ik me niet langer zorgen maak dat dit mij opnieuw zal overkomen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:42

Mijn dochter is erg gepest en zei moest een pesttraining volgen. Iedere week reed ik naar de stad, pff wat een gedoe. Uiteindelijk heeft ze er niks aan gehad, ze was al te erg beschadigd, en de pesters kwamen er mee weg. Die hoefden niks te doen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:02

VogeltjeM schreef:
Ook de gepeste verkeert natuurlijk in geestelijke nood. Maar, please don't shoot me, ik geloof dat als je structureel gepest wordt in meerdere situaties, je bepaalde vaardigheden mist. Ik heb het dan over kinderen/volwassenen die in welke situatie ze ook komen, steeds buiten de groep blijven vallen. Bij die vaardigheden denk ik bijvoorbeeld aan het aangeven van grenzen, het aanvoelen van sociale situaties, het hebben van zelfvertrouwen, of noem maar iets op. De gepeste moet dus ook zeker geholpen worden, door middel van bijvoorbeeld een assertiviteitscursus of sociale vaardigheidstraining.

martina1 schreef:
En ik moet mij ook aansluiten bij VogeltjeM, kinderen die structureel gepest worden missen vaak bepaalde vaardigheden. Wanneer zij daarmee geholpen worden, kan het pest gedrag ook verminderen. Dus het is niet alleen de pester, de school en de ouders. Maar ook de gepeste leerling waar aan gewerkt moet worden.

Zahlina schreef:

Voorop gesteld dat ik het enorm sneu vind voor Tim en zijn nabestaanden vind ik niet dat de pesters verantwoordelijk zijn voor de beslissing die Tim genomen heeft.
Voor mijn gevoel is er ergens in de opvoeding al iets mis gegaan in die zin dat hij niet de ondersteuning heeft gekregen die hij als persoon nodig had om een sterk mens te worden die met tegenslagen om kan gaan.
Ik zou me als ouder ook wel even flink achter mijn oren krabben en me afvragen hoe het heeft kunnen gebeuren dat ik mijn kind niet het gevoel heb gegeven dat hij Gods gift to humanity is en dat iedereen die anders beweerd een enorme loser is.
Ouders zijn ervoor om die basis te geven en als je die basis hebt ben je onaantastbaar voor flauwe scheldpartijtjes.
Hoe dan ook leven we op deze wereld met een variëteit aan mensen, zwakke mensen sterke mensen lieve mensen en klootzakken (en van alles daar omheen), we zullen het met elkaar moeten doen en geen wet of maatregel kan daar ooit iets aan veranderen, we kunnen ons alleen persoonlijk voorbereiden op wat de wereld voor ons in petto heeft en daarmee om leren gaan.
Voor mij hoort Tim bij de zwakke mensen die de weg van de minste weerstand kiezen, het kan zijn dat zijn ouders er niets aan konden doen dat dit zo is gelopen, dat dit zo diep in zijn karakter of persoonlijkheid geworteld zat dat niemand er iets aan kon veranderen en hij vroeger of later een dergelijke beslissing genomen zou hebben.
Er zijn legio mensen die al voor zo iets simpels als geldproblemen een einde aan hun leven maken en daar in sommige gevallen zelfs hun hele gezin in meeslepen.
Een van de belangrijkste dingen in dit leven is leren om met tegenslagen om te gaan, en daar kom je als je erdoorheen komt sterker uit (what doesn't kill you makes you stronger).
Tim had deze kracht niet, daar is in mijn ogen hij in de eerste plaats verantwoordelijk voor en in de tweede plaats zijn ouders die hem het gereedschap hadden moeten geven om met het leven om te gaan.
Sommige mensen lukt het gewoon niet om te leven, en dan kan pesten de druppel zijn of het kwijtraken van een baan of een scheiding, op een dag is er de druppel die de emmer laat overlopen.
Harde wind maakt sterke bomen, maar sommige bomen blazen om, ze kunnen niet allemaal blijven staan...

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 10:30

VogeltjeM schreef:
Het onderwerp ligt je duidelijk heel gevoelig, TS. Zou het kunnen zijn dat je daardoor dingen anders ziet? Voorbijgaat aan het feit dat pesters ook maar mensen zijn die onderhevig zijn aan bepaalde sociale processen (zoals ik eerder schreef)?

Geloof me, ik ben in mijn jeugd heel erg gepest, jarenlang, en dat heeft mijn leven goed verziekt. Ik ben ook jarenlang verschrikkelijk kwaad geweest op de pesters en op al die leraren die het niet zagen of niet adequaat handelden. Maar nu zie ik het toch een beetje anders. Ik was onzeker en kon mijn grenzen niet al te goed aangeven, dus was ik een makkelijke prooi. En dan pikken ze gewoon iets willekeurigs eruit om je te pesten, in mijn geval dat ik paardreed. Mijn pesters hadden zo hun eigen redenen om macht te willen uitoefenen, zo bleek achteraf. Dat maakt het gebeurde voor mij niet per se minder erg, maar wel een stuk verklaarbaarder, waardoor de wereld voor mij een stuk minder donker en bedreigend is en ik me niet langer zorgen maak dat dit mij opnieuw zal overkomen.

Ik ben onzeker gemaakt door iets waar ik niks aan kan doen. Eerst was er niks, maar als op ten
duur indereen het gaat roepen, dan komt het wel aan. Als ze het nu zullen doen kunnen ze natuurlijk ook wat terug verwachten. Ik heb geen medelijden met de pesters, zij hadden niet het recht om mij te pesten en mijn jeugd te verzieken om wat voor reden dan ook. Ik zou, als ze met hun problemen hadden gekomen, hun beste vriend kunnen zijn. Als ze dat niet doen, hebben ze niet het recht omdat zij problemen hebben, mij te mogen pesten. En zeker leraren? Waar halen ze het vandaan?

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 10:31

marleen_usar schreef:
Mijn dochter is erg gepest en zei moest een pesttraining volgen. Iedere week reed ik naar de stad, pff wat een gedoe. Uiteindelijk heeft ze er niks aan gehad, ze was al te erg beschadigd, en de pesters kwamen er mee weg. Die hoefden niks te doen.

Daarom vind ik, straf voor pesters!

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 10:38

luxx schreef:
VogeltjeM schreef:
Ook de gepeste verkeert natuurlijk in geestelijke nood. Maar, please don't shoot me, ik geloof dat als je structureel gepest wordt in meerdere situaties, je bepaalde vaardigheden mist. Ik heb het dan over kinderen/volwassenen die in welke situatie ze ook komen, steeds buiten de groep blijven vallen. Bij die vaardigheden denk ik bijvoorbeeld aan het aangeven van grenzen, het aanvoelen van sociale situaties, het hebben van zelfvertrouwen, of noem maar iets op. De gepeste moet dus ook zeker geholpen worden, door middel van bijvoorbeeld een assertiviteitscursus of sociale vaardigheidstraining.

martina1 schreef:
En ik moet mij ook aansluiten bij VogeltjeM, kinderen die structureel gepest worden missen vaak bepaalde vaardigheden. Wanneer zij daarmee geholpen worden, kan het pest gedrag ook verminderen. Dus het is niet alleen de pester, de school en de ouders. Maar ook de gepeste leerling waar aan gewerkt moet worden.

Zahlina schreef:

Voorop gesteld dat ik het enorm sneu vind voor Tim en zijn nabestaanden vind ik niet dat de pesters verantwoordelijk zijn voor de beslissing die Tim genomen heeft.
Voor mijn gevoel is er ergens in de opvoeding al iets mis gegaan in die zin dat hij niet de ondersteuning heeft gekregen die hij als persoon nodig had om een sterk mens te worden die met tegenslagen om kan gaan.
Ik zou me als ouder ook wel even flink achter mijn oren krabben en me afvragen hoe het heeft kunnen gebeuren dat ik mijn kind niet het gevoel heb gegeven dat hij Gods gift to humanity is en dat iedereen die anders beweerd een enorme loser is.
Ouders zijn ervoor om die basis te geven en als je die basis hebt ben je onaantastbaar voor flauwe scheldpartijtjes.
Hoe dan ook leven we op deze wereld met een variëteit aan mensen, zwakke mensen sterke mensen lieve mensen en klootzakken (en van alles daar omheen), we zullen het met elkaar moeten doen en geen wet of maatregel kan daar ooit iets aan veranderen, we kunnen ons alleen persoonlijk voorbereiden op wat de wereld voor ons in petto heeft en daarmee om leren gaan.
Voor mij hoort Tim bij de zwakke mensen die de weg van de minste weerstand kiezen, het kan zijn dat zijn ouders er niets aan konden doen dat dit zo is gelopen, dat dit zo diep in zijn karakter of persoonlijkheid geworteld zat dat niemand er iets aan kon veranderen en hij vroeger of later een dergelijke beslissing genomen zou hebben.
Er zijn legio mensen die al voor zo iets simpels als geldproblemen een einde aan hun leven maken en daar in sommige gevallen zelfs hun hele gezin in meeslepen.
Een van de belangrijkste dingen in dit leven is leren om met tegenslagen om te gaan, en daar kom je als je erdoorheen komt sterker uit (what doesn't kill you makes you stronger).
Tim had deze kracht niet, daar is in mijn ogen hij in de eerste plaats verantwoordelijk voor en in de tweede plaats zijn ouders die hem het gereedschap hadden moeten geven om met het leven om te gaan.
Sommige mensen lukt het gewoon niet om te leven, en dan kan pesten de druppel zijn of het kwijtraken van een baan of een scheiding, op een dag is er de druppel die de emmer laat overlopen.
Harde wind maakt sterke bomen, maar sommige bomen blazen om, ze kunnen niet allemaal blijven staan...

Buiten dat alles om, mogen mensen pesten? Mogen ze andere mensen het leven ellendig maken?
Nee! Er staat toch ook straf op iemand slaan? De een kan het hebben, zo een stoot.. Een ander niet..
Maar omdat iemand het wel kan hebben, moet iedereen het maar kunnen hebben? Nee, dat vind
ik dus niet. De een kan pesten beter hebben dan de andere, maar pesten mag niet!

Kan best dat iemand een verkeerde opvoeding heeft gehad, maar er zijn zat mensen met een ellendige opvoeding die wel tegen pesten kunnen. Die hebben misschien een ander probleem, maar dat hoeft niet..
Iedereen is gewoon anders en nogmaals, pesten mag niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:39

Ik denk dat er op scholen meer aandacht voor pesten en gepest worden moet zijn. Iedereen moet hier over leren. ik ben dus voor de leraren op cursus, en ALLE kinderen. De pesters moeten weten hoe ernstig het is. Wat ze kunnen aanrichten en diegene die gepest worden hebben hun eigen specifieke training nodig.

Bij ons op school hebben ze dergelijke lessen. Helaas is er maar geld voor een beperkt aantal kinderen. Het is in groep 5 en helaas maar voor 10 kinderen. Diegene die opvallen(pester en (potentieel)slachtoffer) die gaan daar naar toe. Ik zou liever zien dat alle kinderen gaan.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 10:41

NatasjavE schreef:
Ik denk dat er op scholen meer aandacht voor pesten en gepest worden moet zijn. Iedereen moet hier over leren. ik ben dus voor de leraren op cursus, en ALLE kinderen. De pesters moeten weten hoe ernstig het is. Wat ze kunnen aanrichten en diegene die gepest worden hebben hun eigen specifieke training nodig.

Bij ons op school hebben ze dergelijke lessen. Helaas is er maar geld voor een beperkt aantal kinderen. Het is in groep 5 en helaas maar voor 10 kinderen. Diegene die opvallen(pester en (potentieel)slachtoffer) die gaan daar naar toe. Ik zou liever zien dat alle kinderen gaan.

Ik vind dat leraren, omdat ze met veel kinderen ect te maken hebben, een verplichte
cursus moet komen.. Als die er dan is, snap ik niet waarom er nog gepest wordt, dan
moet er een betere cursus komen. Voor kinderen enzo, moet het gewoon in het schoolpakket zitten.

Het zou daarom gewoon verplicht moeten worden, voor alle scholen. Dan krijgt iedereen het.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:33

Om nog even in te haken over de opvoeding, het is zeker zo dat, vooral tegenwoordig, kinderen geen nee kennen. Bijna alles word gedaan om ze het maar zo plezierig en gemakkelijk mogelijk door het leven te laten gaan. Alles kan en mag en lukt er eens iets niet dan lossen de ouders het wel op. Zie de tweejarige gillen dat ze zonder jas de regen in wil of bepaalde kleding niet wil dragen, kijk naar de gillende peuter die iets wil in de winkel, herkenbaar voor sommigen? Maar deze kinderen leren niet om te gaan met tegenslag. Omdat ouders tegenwoordig vaak maar één of twee zo gewenste kinderen krijgen die ingepast moeten worden in het toch al drukke bestaan van ouders worden ze aan alle kanten strontverwend. Niet allemaal maar wel heel veel, dus prinsen en prinsesjes genoeg op de peuterspeelzaal.
Als je als kind geen enkele berg op je weg tegenkomt dan heb je het heel zwaar als je iemand tegenkomt die je het leven zuur maakt. Is je karakter sterk genoeg dan red je het, zo niet dan kan het een levenslang trauma opleveren, helaas.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:58

bigone schreef:
Om nog even in te haken over de opvoeding, het is zeker zo dat, vooral tegenwoordig, kinderen geen nee kennen. Bijna alles word gedaan om ze het maar zo plezierig en gemakkelijk mogelijk door het leven te laten gaan. Alles kan en mag en lukt er eens iets niet dan lossen de ouders het wel op. Zie de tweejarige gillen dat ze zonder jas de regen in wil of bepaalde kleding niet wil dragen, kijk naar de gillende peuter die iets wil in de winkel, herkenbaar voor sommigen? Maar deze kinderen leren niet om te gaan met tegenslag. Omdat ouders tegenwoordig vaak maar één of twee zo gewenste kinderen krijgen die ingepast moeten worden in het toch al drukke bestaan van ouders worden ze aan alle kanten strontverwend. Niet allemaal maar wel heel veel, dus prinsen en prinsesjes genoeg op de peuterspeelzaal.
Als je als kind geen enkele berg op je weg tegenkomt dan heb je het heel zwaar als je iemand tegenkomt die je het leven zuur maakt. Is je karakter sterk genoeg dan red je het, zo niet dan kan het een levenslang trauma opleveren, helaas.

Wat bedoel je te zeggen. Dat pesten kinderen weerbaarder maakt. Dat "goed" opgevoede kinderen minder gepest worden.
Ik heb behoorlijk wat tegenslag gehad voordat ik op school kwam. Ik kreeg niet zomaar alles en toch werd ik een tijdje gepest op de basisschool. Waarom? Gewoon omdat ik net effe anders was.

Kinderen pesten en worden gepest om verschillende redenen.
Ben het met je eens dat kinderen vaker nee mogen horen.....maar denk niet dat dat de oplossing tegen pesten is.Pp

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:36

NatasjavE schreef:
bigone schreef:
......

Wat bedoel je te zeggen. Dat pesten kinderen weerbaarder maakt. Dat "goed" opgevoede kinderen minder gepest worden.
Ik heb behoorlijk wat tegenslag gehad voordat ik op school kwam. Ik kreeg niet zomaar alles en toch werd ik een tijdje gepest op de basisschool. Waarom? Gewoon omdat ik net effe anders was.

Kinderen pesten en worden gepest om verschillende redenen.
Ben het met je eens dat kinderen vaker nee mogen horen.....maar denk niet dat dat de oplossing tegen pesten is.Pp

Bigone bedoeld volgens mij dat je als ouder de taak hebt je kind weerbaar te maken, dit wil niet zeggen dat een weerbaar kind niet gepest wordt maar dat het kind er beter mee om kan gaan.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:21

ellehcir schreef:
NatasjavE schreef:

Ik vind dat leraren, omdat ze met veel kinderen ect te maken hebben, een verplichte
cursus moet komen.. Als die er dan is, snap ik niet waarom er nog gepest wordt, dan
moet er een betere cursus komen.
Voor kinderen enzo, moet het gewoon in het schoolpakket zitten.

Het zou daarom gewoon verplicht moeten worden, voor alle scholen. Dan krijgt iedereen het.

Dat vind ik wel erg makkelijk gezegd. Op de Pabo (voor basisonderwijs dus) krijg je ontzettend veel les en trainingen over opvoeding, kinderpsychologie etc. Hier hoort pesten ook bij.
Helaas is het niet zo makkelijk om grip te krijgen op een groep die al een aantal jaar bij elkaar in de klas zit en waar onderling de rollen al verdeeld zijn. Er wordt heus wel wat aan gedaan (in de meeste gevallen tenminste) maar het is nou eenmaal niet zo simpel en je lost het ook niet makkelijk op met een enkel gesprekje of een maatregel. Als er iemand echt gepest wordt zit er iets goed mis en het is niet zo makkelijk om dat recht te trekken. Daarnaast moet er om het pesten helemaal op te lossen gekeken worden naar de pester zelf en zijn/haar motivatie om te gaan pesten, dit moet namelijk ook opgelost worden. Er gaat wel heel wat aan vooraf voor je zover bent.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:50

Ts, ik vind het super dat je zo met dit onderwerp bezig bent. Maar het valt me wel op dat je erg inconsequent bent in je reacties...Het lijkt er een beetje op dat je een en ander nog niet helemaal doordacht hebt. Ik gooi er daarom even een paar punten tussendoor en ik ben heel benieuwd naar hoe je daarna tegen het onderwerp aankijkt. Ik denk namelijk echt dat het mogelijk is om pesten te verminderen, zeker binnen scholen. En dat er nieuwe, werkende programma's daarvoor moeten worden ontwikkeld. Wat mij betreft is alle input daarvoor welkom, echter zijn voor mij twee dingen heel belangrijk. Het moet realistisch zijn en het moet uitvoerbaar zijn in de praktijk. Veel van de opmerkingen in dit topic zijn dat niet (denk aan wetten, straffen, boetes). Maar er zijn ongetwijfeld wel mogelijkheden dus vandaar dat ik even probeer die kant op te sturen...

Eerst even iets over de docenten. Ik merk dat dit onderwerp bij jou heel hoog zit, wat het misschien lastig maakt om objectief te zijn. Helaas zijn er binnen iedere beroepsgroep mensen die hun werk slecht, gemiddeld en goed doen. Dat is erg jammer, zeker in het beroep van docent, maar het is niet realistisch om te denken dat dat zal veranderen.
Gelukkig zijn de meeste docenten erg begaan met hun leerlingen en zullen ze graag tijd en energie steken in het tegengaan van pesten. Ik ben erg benieuwd wat in jouw ogen een goede aanpak is van een docent. Hoe kan ik een gepest kind nou echt helpen? Hoe dring ik door tot een pester, kan dat überhaupt wel?

Vind jij dat ik een leerling mag of zelfs moet straffen als een ander kind zegt dat hij daardoor gepest wordt? Of moet er wel eerst bewijs voor zijn? En wie moet dat bewijzen, de gepeste leerling, of ik als docent? Of moet de pester maar bewijzen dat hij het niet gedaan heeft als hij zijn straf wil ontlopen?

En op hoger niveau, de schoolleiding. Het wegsturen van pesters, zou dat helpen of staan er dan gewoon nieuwe pesters op? Wanneer gaat pesten zo ver dat iemand van school gestuurd mag worden? Voor je antwoord, onthoud heel goed dat het over jonge kinderen gaat, die nog niet volledig zijn ontwikkeld (qua hersenen) en die de gevolgen van hun acties nog niet goed kunnen overzien. Van school gestuurd worden is serieus en kan het verdere leven beïnvloeden. Mag een kind voor de rest van zijn leven de gevolgen dragen omdat hij niet kon inschatten wat zijn (in zijn eigen ogen misschien niet eens serieus bedoelde) woorden aan kunnen richten bij een ander? Of moet hij toch nog de kans krijgen zijn leven te beteren en eenmaal volwassen dezelfde kansen krijgen in de maatschappij als een ander? Wanneer straf je wel en niet? Geef je straf als een leerling een ander uitscheld? En wat als die ander eigenlijk een vriend is waarmee hij toevallig die dag ruzie heeft? Dan ook maar straf?
En de meelopers....Iedereen die lacht om een pestgrap, straf of niet? Evenveel als de pester die de grap maakte, of minder zwaar straffen? Wat als de grap weliswaar ten koste van iemand anders gaat maar diegene vindt dat niet erg? Vrienden die grappen over elkaar?

Het gepeste kind, wat doe je daarmee? Hoeveel macht geef je die eigenlijk...Kan die zo maar alles roepen en moet je daar als docent direct boven op springen, of geef je de beschuldigde pesters wel de kans om te reageren? En wat als die pesters nou zeggen dat ze het nooit zo bedoeld hebben en dat de gepeste het echt totaal verkeerd heeft opgevat? Dat ze echt, eerlijk waar, nooit slechte bedoelingen hebben gehad en het gepeste kind zelfs leuk vinden? Wat dan?

Dan over het straffen via de wet. Het is hier al een aantal keer genoemd en ik vind het een heel lastig onderwerp. Het laatste wat ik zou willen is wonen en leven in een politiestaat waarin je niet eens meer mag zeggen wat je van iemand vindt...
In mijn ogen is het zo dat mishandeling (dus ook slaan, schoppen) en vernieling (dus ook het leksteken van fietsbanden of stukmaken van eigendommen van iemand) evenals bedreiging, al strafbaar is. Als je dus gepest wordt en je wordt steeds bedreigd (we wachten je op, we maken je kapot, verzin maar wat ze allemaal tegen elkaar roepen) of je wordt opgewacht en geslagen of er worden dingen van je stukgemaakt of gestolen, dan kan je gewoon aangifte doen...Onafhankelijk van het pesten, zijn dat gewoon strafbare feiten.
Blijft over het schelden/negeren/geestelijk pesten. Is het haalbaar om dat te straffen via de wet en moeten we dat wel willen? Als je dat zou willen, hoe vul je dat in? Maak je het verboden om te schelden? Welke woorden verbied je dan, hoe ga je het controleren en straffen? Is het dan ook verboden om iemand te negeren? En hoe moet dat bewezen worden?
Ik ben vooral benieuwd of je nu nog steeds denkt dat dit haalbaar en wenselijk is of dat dit meer een uiting van onmacht en boosheid van jouw kant was. Dat laatste zou ik ook heel goed begrijpen namelijk maar tussen zo maar iets roepen en daadwerkelijk denken dat iets zou helpen zit wel een belangrijk verschil natuurlijk.

Sorry voor de vele vragen, nogmaals, ik probeer je niet aan te vallen maar ik probeer wel de discussie een beetje de praktische kant op te sturen. Er valt nog heel veel winst te behalen op dit terrein en ik hoor echt graag je mening. Overigens schrijf ik in vraag-vorm omdat het uitnodigt tot nadenken, niet omdat ik op al die vragen antwoord wil hoor :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:06

Een pester zal zijn slachtoffer alleen maar meer pesten als hij er op aangesproken wordt door een ander, bv een leraar. hij vind dan dat hij voro schut gezet is of wat dna ook, in elk geval is het de schuld van het slachtoffer en dus krijgt die er nog harder van langs.
Dus dat is niet echt een oplossing.

Wat wel helpt is uitleg geven over pesten in het lagemeen en wat het met de slachtoffers doet.

Wat nog veel meer helpt is dat het slachtoffer de pester gewoon vraagt waarom hij/zij hem/haar pest. Over het algemeen blijken de pesters dan veel menselijker dan men dacht en stopt het pesten.

Zowel pester als slachtoffer hebben een probleem dat ook og eens verwant is aan elkaar omdat het voor een groot deel te maken heeft met zlefvertrouwen. Een pester moet dat halen door stoer te doen en een "ik val jou aan voordat je mij aanvalt" techniek, een slachtoffer weet niet waar het te halen.

Ouders hebben een enorme invloed op beide, moeders die (sorry) scheiterig zijn, voeden hun kinderen te beschermd op en brengen hun eigen onzekerheid over.

Ik denk dat eigenwaarde het geheim tegen pesten is en dat het gewoon niet elke ouder lukt dat in een kind te ontwikkelen.

Ik denk dus eerder dat de ouders regelmatig in d eeerste jaren van de opvoeding een cursus zouden moeten doen hoe eigenwaarde te kweken bij een kind zonder dat het over het paard getilt wordt, en de kinderen op zomerkampen gestuurd om aan hun eigenwaarde te werken.

Er zijn, en dat is ook wel genoemd, ook wel mensen die anderen echt af willen breken, en het zich daar zelfs totaal bewust van zijn (de meeste pesters hebben nauwelijks een idee van wat ze aanrichten omdat, ook al genoemd niet elk kind even gevoelig is).
Ik heb het idee dat die gewoon ergens een stoornis hebben ofzo en ben niet zeker hoe je die of hun slachtoffers moet helpen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:15

ellehcir schreef:
Ik ben onzeker gemaakt door iets waar ik niks aan kan doen. Eerst was er niks, maar als op ten
duur indereen het gaat roepen, dan komt het wel aan. Als ze het nu zullen doen kunnen ze natuurlijk ook wat terug verwachten. Ik heb geen medelijden met de pesters, zij hadden niet het recht om mij te pesten en mijn jeugd te verzieken om wat voor reden dan ook. Ik zou, als ze met hun problemen hadden gekomen, hun beste vriend kunnen zijn. Als ze dat niet doen, hebben ze niet het recht omdat zij problemen hebben, mij te mogen pesten. En zeker leraren? Waar halen ze het vandaan?

Je mist duidelijkhet punt van mijn posts. Ik zeg helemaal nergens dat pesters het recht hebben om te pesten. Het is verschrikkelijk dat pesten voorkomt. Maar ik zeg wel dat het niet zo zwart wit is dat alle pesters 'pure evil' zijn, zo werkt het gewoon niet, ook al zouden we (pestslachtoffers) dat wel graag zo geloven.

Bovendien wil jij met dit topic nadenken over mogelijke oplossingen voor het pestprobleem. Dan zul je ook naar de onderliggende oorzaken moeten kijken, zowel bij slachtoffers als bij de daders. Ik begrijp dat dat bedreigend is, ik heb het ook meegemaakt. Maar puur verzanden in 'zij moeten gestraft worden!' brengt je nergens, als je tenminste echt een oplossing wilt zoeken. Ik kan me namelijk ook voorstellen dat je voor je eigen situatie gerechtigheid zoekt en je eigen pesters zouwillen straffen. Maar zolang jij jouw gevoelens niet kunt loskoppelen van het praten over die probleem, kun jij de boel niet objectief bekijken.