Spaanse 'sport' om te kotsen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:40

Ik gok dat je op de Zuidlaarder markt ook wel foto's kan maken die dezelfde sfeer geven. Vind het al heel wat dat daar schijnbaar de haren worden geknipt in plaats van de hele staart er maar af zoals in Nederland gebruikelijk is/was.

Is het een feestje waar ik lol in zou hebben? Nee, dat niet, maar ik kan dit ook niet vergelijken met bijv. stieren vechten of het door de straten drijven en daarna afslachten van dieren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:41

eenitraM schreef:
saskiakefie schreef:
Maarr nu heb ik wel een juist filmpje. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=Uq4bfd5ZwkE

nee, vind ik niet zielig. Die mensen hebben het beste met de paarden voor. ;)

Vraag me af hoe je anders een paard moet "vangen" uit een kudde van 80 paarden. WILD!

En behandelen :=

Is niets mis mee zo'n gezondheidscontrole! Zo houd je de kudde wel netjes bij :) ik vind het juist goed van ze!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:41

Fiffill schreef:
Donkerblauw schreef:
Dat beweert ze ook helemaal niet.

Ik wou net zeggen, waar haal je dat nou weer vandaan? :+

Ik beweer ook nergens dat jij dat beweert. :')

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:42

Dit topic bevat zoveel kortzichtige en belachelijke reacties (Serieus, racisme? We zouden beter eerst naar onze eigen, veel ergere praktijken kijken!) dat mijn mond ervan open valt.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:42

vuurneon schreef:
En behandelen :=

Is niets mis mee zo'n gezondheidscontrole! Zo houd je de kudde wel netjes bij :) ik vind het juist goed van ze!

Wij zijn het de laatste tijd verassend veel en vaak met elkaar eens. +:)+ O:)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:43

Sorry Nies_, maar je bent nou zo kinderachtig bezig dat ik je echt niet meer serieus kan nemen.

Nanno_123 schreef:
beetje kinderachtig om te zeggen: "heb je de paarden gesproken dan om te weten dat ze een trauma hebben"
Ik heb nog nooit een paard zien praten en toch kan je zien dat sommige paarden getraumatiseerd zijn dus dat is een onbenullige opmerking.
Tuurlijk is dit een manier om ze te vangen en te kenmerken, maar waarom de manen en staart er af? in nederland mag je geen oor haren en neus haren scheren maar daar halen ze gewoon de hele staart en manen er af?
Ik snap dat als er zoveel paarden bij elkaar zijn dat het anders gaat als dat je er 10 moet doen, maar denk toch dat er een andere, vriendelijkere, manier moet zijn.

Van wat ik heb gelezen is dat zodat ze ze kunnen herkennen in het wild.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:43

Los van dat het een traditie is, ik vind dit er alles behalve gezond uit zien...
Ik wordt er zelfs een beetje misselijk van. Het kan inderdaad best wel wat
vriendelijker...

Maar wát zijn ze nou eigenlijk precies aan het doen?

@Saars; hoezo kortzichtig als ik vragen mag?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:44

Het is ook maar net hoe je het presenteerde; als de ts was begonnen met; Spaanse traditie voor controle voor wilde kuddes en een minder gekleurde site had gepresenteerd dan verwacht ik dat de reacties ook anders waren :)
Die site heeft natuurlijk net die foto's gepakt die 'erg' lijken.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:53

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:53

elizexbeau schreef:
Los van dat het een traditie is, ik vind dit er alles behalve gezond uit zien...
Ik wordt er zelfs een beetje misselijk van. Het kan inderdaad best wel wat
vriendelijker...

Maar wát zijn ze nou eigenlijk precies aan het doen?

Wat ze aan het doen zijn is de paarden uitzoeken (de paarden lopen los in het wild maar zijn nog wel van verschillende eigenaren), dus wie van wie is. Verder worden ze gecontroleerd (medisch, er zijn dierenartsen aanwezig) en gebrandmerkt en geknipt zodat ze gevolgd kunnen worden in het wild. Haar knippen lijkt ook een beetje traditie te zijn (Keltische) en hygiënisch oogpunt schoonheid van het paard wordt ermee geëerd oid. Daarna gaan ze weer los tot de volgende controle het jaar erop.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:58

Saars schreef:
elizexbeau schreef:

http://www.encyclo.nl/begrip/KORTZICHTIG

Lijkt me niet al te moeilijk...

Wat een stomme reactie op mijn vraag. Ik vraag gewoon hoe dat kortzichtig
blijkt uit de reacties van bokkers. Dus wat jou er aan stoort...

Fiffill; gevolgd in het wild? Waarom moeten de manen dan kort?

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:02

elizexbeau schreef:

De TS start dit topic onder de naam van 'sport', anderen doen het af als een feestje, en de Spanjaarden zijn dierenmishandelaars, en de ergste exemplaren mogen worden opgehangen.
Dat is natuurlijk veel respectvoller dan wat er op de foto's gebeurt. 8)7

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:04

Saars schreef:
elizexbeau schreef:

De TS start dit topic onder de naam van 'sport', anderen doen het af als een feestje, en de Spanjaarden zijn dierenmishandelaars, en de ergste exemplaren mogen worden opgehangen.
Dat is natuurlijk veel respectvoller dan wat er op de foto's gebeurt. 8)7

Ah zo bedoel je, sorry voor mijn reactie dan. :o
Maar dat vind ik inderdaad ook!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:05

elizexbeau schreef:
Saars schreef:
http://www.encyclo.nl/begrip/KORTZICHTIG

Lijkt me niet al te moeilijk...

Fiffill; gevolgd in het wild? Waarom moeten de manen dan kort?

Dit is een van de reacties eronder (van iemand uit dat gebied):

A Galcian horse raised in captivity is something very weird. The horses are raised in the wild (we don't see the point of keeping the horse in captivity unless it's going to help with farming or you're going to ride it) with barely human intervention, which only happens when striclty necessary. The Rapa, is one of these cases when it's necessary.

Horses get their hair cut because Galcians forests (they cover 2/3 of the territory) are thick and full of toxos, a kind of bush with thorns instead of leaves (google it to see how it looks) and many bugs that can make a horse ill. If not cut, their hair (the fur is sometimes also needed to be cut, by the way) can get tangled in a bush and they can hurt themselves or become ill from infections.

During this event (which IS NOT A FESTIVAL), foals and pregnant mares are taken to another part so they don't get hurt. The ones who remain are the males, and then two things can happen:

1. When an animal (humans included) is grabbed by the neck, their first reaction is to try to get free. At first the horse thinks that you're a predator that wants to kill him, but they do calm down and don't need to be held down against the ground. In fact, some horses allow to be ridden afterwards.

2. Why do some horses have to be holded down against the ground? Because horses, like all animals, have alphas. And if you grab an alpha, the horse will take it as a challenge.

The point here is not being incredible strong. As we say in Galicia: "más vale maña que fuerza", in other words, skill always wins against strenght. The ones dealing with the horses are their owners, and they had learned from little how to handle them without actually hurting them.

The ones you should worry about are the humans, they're the ones that end in the hospital.

And talking about hospitals... During the Rapa das Bestas, horses get their wounds threated and desinfected. However, they're wild and don't like to get grabbed.

And no, sedating them is not an option; in fact, it's a bad idea. The only way to sedate them without grabbing them first would be by shooting the horses, which would scare the rest. It can get the horse killed, either because the rest of the horses may stomp over it or because the horse falls down a hill full of rocks(Galicia is not even and rocks, contrary to popular belief, are not soft).

Why do the aloitadores use their hands? It's the safest way to hold the horse. The other option would be a rope, and then you risk suffocating the horse.

Aslo, as I said before, this is not a festival. It's a tradition that takes place every year to check the horses. Why all the people? THAT is another Galician tradition: our community is important for us, so we do practically everything together, to the point that everyone in your town will know who are you marrying and when because someone has announced it (with a big poster).

The job is tiring (horses are not exactly weak), and aloitadores need to eat and rest. By tradition, all neighbors will help with the job in some way.

NeverGiveUp

Re: Spaanse 'sport' om te kotsen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:12

Pfff die fotos. Lekker gaan 'vechten' uit het niets.

Macht, macht, macht.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:13

NeverGiveUp schreef:
Pfff die fotos. Lekker gaan 'vechten' uit het niets.

Macht, macht, macht.

Zeker niet het topic doorgelezen?

Saars

Re: Spaanse 'sport' om te kotsen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:14

Ik vrees ervoor...
Bokt heeft vandaag weer voor meer frustratie dan plezier gezorgd...
Ciao, Spanjaardenhaters.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:14

Nee klopt :D

Fotos gezien.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:15

NeverGiveUp schreef:
Nee klopt :D

Fotos gezien.

Is een aanrader :P openingspost is namelijk nogal onzinnig, wel schreeuwen maar verder geen informatie geven :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:16

Hm oke.

Ik ben benieuwd wat er nog uit te leggen valt. Of het nou spanjaarden of chinezen zijn, ik zie een hoop stoerdoenerij om niks.
Een groep paarden en de uitdaging om die dan plat krijgen.

Daar gaan we.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 01-11-12 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:16

Saars schreef:
Ciao, Spanjaardenhaters.

Nee, geen ciao.. Adiós. :))
Laatst bijgewerkt door Donkerblauw op 01-11-12 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:17

NeverGiveUp schreef:
Hm oke.

Ik ben benieuwd wat er nog uit te leggen valt. Of het nou spanjaarden of chinezen zijn, ik zie een hoop stoerdoenerij om niks.
Een groep paarden en de uitdaging om die dan plat krijgen.

Daar gaan we.

Dan moet je zeker gaan lezen ;)

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:18

Omg, wat walgelijk om te zien!!! :r

Je ziet zelf een merrie op de grond met een vol uier.
En wat een angst in die ogen.

Wat een stelletje randdebielen, te walgelijk! Bah,bah,bah :r

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:19

Fiffill schreef:
Tsja, ziet er niet heel gezellig uit voor de paardjes maar voordat iedereen begint te gillen over dierenmishandeling, dit is imo niet echt te vergelijken met stierenvechten. Heb het even opgezocht op Google: "De Rapa das Bestas is een jaarlijks gebeurtenis in Galicië waarop de half-wilde paarden (Galicische pony's) bijeengedreven worden in een curro en gevangen om de manen te scheren (rapa) en indien nodig diergeneeskundige zorgen toe te dienen. Nieuwe veulens krijgen een brandmerk." Oftewel het is vooral een praktische aangelegenheid waar ze 'n festival omheen hebben gemaakt. Lijkt me dat zoiets misschien ook wel anders zou kunnen, maar om meteen moord en brand te schreeuwen vind ik enigsinds overdreven, paarden worden niet afgemaakt of opzettelijk verwond (buiten brandmerken om dan) oid.

Heee daar word ik in ieder geval iets blijer van :D

Die spanjaarden haat opmerking op de 1e pagina vond ik wel een beetje vreemd.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 01-11-12 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:19

Donkerblauw schreef:
Saars schreef:
Ciao, Spanjaardenhaters.

Nee, geen ciao.. Adiós. :))

Juist, ja! :)