Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
eenitraM schreef:saskiakefie schreef:
nee, vind ik niet zielig. Die mensen hebben het beste met de paarden voor.![]()
Vraag me af hoe je anders een paard moet "vangen" uit een kudde van 80 paarden. WILD!
Nanno_123 schreef:beetje kinderachtig om te zeggen: "heb je de paarden gesproken dan om te weten dat ze een trauma hebben"
Ik heb nog nooit een paard zien praten en toch kan je zien dat sommige paarden getraumatiseerd zijn dus dat is een onbenullige opmerking.
Tuurlijk is dit een manier om ze te vangen en te kenmerken, maar waarom de manen en staart er af? in nederland mag je geen oor haren en neus haren scheren maar daar halen ze gewoon de hele staart en manen er af?
Ik snap dat als er zoveel paarden bij elkaar zijn dat het anders gaat als dat je er 10 moet doen, maar denk toch dat er een andere, vriendelijkere, manier moet zijn.
elizexbeau schreef:@Saars; hoezo kortzichtig als ik vragen mag?
elizexbeau schreef:Los van dat het een traditie is, ik vind dit er alles behalve gezond uit zien...
Ik wordt er zelfs een beetje misselijk van. Het kan inderdaad best wel wat
vriendelijker...
Maar wát zijn ze nou eigenlijk precies aan het doen?
@Saars; hoezo kortzichtig als ik vragen mag?
Saars schreef:elizexbeau schreef:@Saars; hoezo kortzichtig als ik vragen mag?
http://www.encyclo.nl/begrip/KORTZICHTIG
Lijkt me niet al te moeilijk...
elizexbeau schreef:Wat een stomme reactie op mijn vraag. Ik vraag gewoon hoe dat kortzichtig
blijkt uit de reacties van bokkers. Dus wat jou er aan stoort...
Saars schreef:elizexbeau schreef:Wat een stomme reactie op mijn vraag. Ik vraag gewoon hoe dat kortzichtig
De TS start dit topic onder de naam van 'sport', anderen doen het af als een feestje, en de Spanjaarden zijn dierenmishandelaars, en de ergste exemplaren mogen worden opgehangen.
Dat is natuurlijk veel respectvoller dan wat er op de foto's gebeurt.
elizexbeau schreef:Saars schreef:http://www.encyclo.nl/begrip/KORTZICHTIG
Lijkt me niet al te moeilijk...
Wat een stomme reactie op mijn vraag. Ik vraag gewoon hoe dat kortzichtig
Fiffill; gevolgd in het wild? Waarom moeten de manen dan kort?
Fiffill schreef:Tsja, ziet er niet heel gezellig uit voor de paardjes maar voordat iedereen begint te gillen over dierenmishandeling, dit is imo niet echt te vergelijken met stierenvechten. Heb het even opgezocht op Google: "De Rapa das Bestas is een jaarlijks gebeurtenis in Galicië waarop de half-wilde paarden (Galicische pony's) bijeengedreven worden in een curro en gevangen om de manen te scheren (rapa) en indien nodig diergeneeskundige zorgen toe te dienen. Nieuwe veulens krijgen een brandmerk." Oftewel het is vooral een praktische aangelegenheid waar ze 'n festival omheen hebben gemaakt. Lijkt me dat zoiets misschien ook wel anders zou kunnen, maar om meteen moord en brand te schreeuwen vind ik enigsinds overdreven, paarden worden niet afgemaakt of opzettelijk verwond (buiten brandmerken om dan) oid.