Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jans schreef:Nou.. ik fiets vanaf Vianen in 45 minuten naar mijn werk in utrecht. Als ik kijk vanaf plettenburg; denk ik dat het een goed half uur fietsen is. Maar daar is als het goed is niemand aan dood gegaan, ook niet op de middelbare school waar dat heel normaal was
Lijkt wel alsof we allemaal verwend zijn geworden door dat OV. Wat is er mis met een half uurtje fietsen?
Magrathea schreef:Squawk schreef:Ik zit niet in de luxe positie dat mijn collegegeld betaald wordt door paps en mams. Ik leen ook en ja ik werk er ook volle bak naast. Ik moet zeggen dat ik het echt niet makkelijk heb gehad maar wel trots dat ik het toch zelf maar ff regel. Heb nu al een torenhoge studieschuld, laat staan al die studenten over een paar jaar. Afgesturdeerd en dan een torenhoge schuld, woning kom je ook al niet aan..nou sterkte. Vind het raar dat er bezuinigd wordt op datgene waar Nederland altijd bekend om stond, namelijk de kenniseconomie. Ik reis overigens 150 km enkele reis naar school, hoef mijn OV gelukkig niet meer te gebruiken maar zou 'm het liefst ook gewoon opzeggen. Hypotheekrenteaftrek valt me nog mee moet ik zeggen! Ik had het erger verwacht.
Wat bedoel je hiermee? Reis je met de auto ofzo? (Gewoon nieuwsgierig, het staat er een beetje raar)
Volgens mij heb ik trouwens wel gelezen dat de aanvullende beurs blijft!! Dus dat scheelt. Krijg je alleen de eerste 290 niet (terecht ook, als je niet meer krijgt dan dat hebben je ouders meestal geld genoeg voor je studie..) Of de eerste 90, nou, als thuiswonende heb je dat ook niet nodig volgens mij![]()
@karuna, een grote gemeente kost meer geld dan twee kleine gemeentes he.. En we leven hier niet in Rusland, volgens mij valt het wel mee wat jij noemt.
Magrathea schreef:@Char, Ik ben wel echt van mening dat het wel wat minder mag met studeren aan de andere kant van het land. Dat wordt nu best normaal gevonden terwijl je door het hele land prima universiteiten hebt, en op elkaar lijkende opleidingen. Sowieso, wie reist er nou het halve land door 2x per dag? Dat is sowieso al geen goed plan
Char_elle schreef:Magrathea schreef:@Char, Ik ben wel echt van mening dat het wel wat minder mag met studeren aan de andere kant van het land. Dat wordt nu best normaal gevonden terwijl je door het hele land prima universiteiten hebt, en op elkaar lijkende opleidingen. Sowieso, wie reist er nou het halve land door 2x per dag? Dat is sowieso al geen goed plan
Klopt heb je helemaal gelijk in! Ik studeer rechten en ben zo dicht mogelijk bij huis gaan studeren. Maar bij loting studies heb je niet altijd de keus voor een stad. Een vriend van mij doet een studie aan de andere kant van het land, maar dat was een apart soort studie die ze alleen daar hadden. Dus het is neit altijd eigen keus.
Jans schreef:Maar dat kan als starter toch nog niet, of je moet meteen een intentieverklaring krijgen op je werk.
Squawk schreef:Nee maar als je echt moet lenen voor je studie en er niets door ouders betaald wordt, zit je na 4 jaar toch al gauw rond de 20.000 euro. Zal toch gauw boven de 100 per maand terug betalen zijn. In je eentje een stekkie kopen als starter, vergeet het in veel gevallen maar, nu al.
Taffje schreef:Squawk schreef:Nee maar als je echt moet lenen voor je studie en er niets door ouders betaald wordt, zit je na 4 jaar toch al gauw rond de 20.000 euro. Zal toch gauw boven de 100 per maand terug betalen zijn. In je eentje een stekkie kopen als starter, vergeet het in veel gevallen maar, nu al.
Wat ik me nou afvraag nu ik alle studenten verhalen hoor, sparen ouders niet meer voor hun kinderen?
Zo lang is de studiefinanciering er toch niet, volgens mij zij alle ouders van de huidige studenten generatie nog uit de tijd van de zilvervloot. Als je bijvoorbeeld vanaf jongsafaan 25 euro per maand spaart heb je de helft al bijna bij elkaar.
NatasjavE schreef:ladylay schreef:20.000 euro is ook wel een beetje overdreven..
studie is 1771 per jaar, maal 4 en dan nog wat rente... Echt geen 20.000 euro
Je moet ook nog ergens wonen, boeken ed.
20.000euro weet ik ook niet hoor. Maar het kan oplopen.
NatasjavE schreef:ladylay schreef:20.000 euro is ook wel een beetje overdreven..
studie is 1771 per jaar, maal 4 en dan nog wat rente... Echt geen 20.000 euro
Je moet ook nog ergens wonen, boeken ed.
20.000euro weet ik ook niet hoor. Maar het kan oplopen.
Citaat:Als je alleen een bedrag zou lenen ten hoogte van wat nu de basisbeurs is, heb je na vier jaar 13.000 geleend. Dat is imo een te overzien bedrag.