Regeer akkoord "Bruggen slaan", wat vinden wij er nou van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:42

De soep wordt niet zo heet gegeten als dat hij opgediend wordt. Het moet natuurlijk allemaal nog goedgekeurd worden door de tweede kamer en een deel van de besluiten zullen best wat gematigder worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:42

Wat kamers betreft; pak leegstaande industriegebouwen aan en maak ze tot kamers. Er zijn er genoeg in Nieuwegein en vanaf daar kan je prima fietsen naar de UU of HvU :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:44

Jans schreef:
Wat kamers betreft; pak leegstaande industriegebouwen aan en maak ze tot kamers. Er zijn er genoeg in Nieuwegein en vanaf daar kan je prima fietsen naar de UU of HvU :j

Volgens mij ben je dan nog wel een dikke 30-45 minuten aan het fietsen hoor := Niet ideaal in toestanden als gisteren...

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:45

ik vind dat studeren zo wel erg duur begint te worden -O-
Hoop maar dat ik het ga redden om alles te kunnen betalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:45

Nou.. ik fiets vanaf Vianen in 45 minuten naar mijn werk in utrecht. Als ik kijk vanaf plettenburg; denk ik dat het een goed half uur fietsen is. Maar daar is als het goed is niemand aan dood gegaan, ook niet op de middelbare school waar dat heel normaal was ;)

Lijkt wel alsof we allemaal verwend zijn geworden door dat OV. Wat is er mis met een half uurtje fietsen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:47

Jans schreef:
Nou.. ik fiets vanaf Vianen in 45 minuten naar mijn werk in utrecht. Als ik kijk vanaf plettenburg; denk ik dat het een goed half uur fietsen is. Maar daar is als het goed is niemand aan dood gegaan, ook niet op de middelbare school waar dat heel normaal was ;)

Lijkt wel alsof we allemaal verwend zijn geworden door dat OV. Wat is er mis met een half uurtje fietsen?

Ik heb nooit een halfuur hoeven fietsen naar school :o (stadskindje hihi) En nu woon ik letterlijk naast de TU..
Nee ik snap ook wel wat je bedoelt hoor. Liever fietsen dan een kapitaal kwijt zijn aan OV. Alleen elke dag anderhalf uur fietsen naar Delft was 'm toch echt niet geworden voor mij, en dat was van Rotterdam naar Delft. (en dan ook nog lekker bezweet aankomen, nee bedankt :') )

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:52

Magrathea schreef:
Squawk schreef:
Ik zit niet in de luxe positie dat mijn collegegeld betaald wordt door paps en mams. Ik leen ook en ja ik werk er ook volle bak naast. Ik moet zeggen dat ik het echt niet makkelijk heb gehad maar wel trots dat ik het toch zelf maar ff regel. Heb nu al een torenhoge studieschuld, laat staan al die studenten over een paar jaar. Afgesturdeerd en dan een torenhoge schuld, woning kom je ook al niet aan..nou sterkte. Vind het raar dat er bezuinigd wordt op datgene waar Nederland altijd bekend om stond, namelijk de kenniseconomie. Ik reis overigens 150 km enkele reis naar school, hoef mijn OV gelukkig niet meer te gebruiken maar zou 'm het liefst ook gewoon opzeggen. Hypotheekrenteaftrek valt me nog mee moet ik zeggen! Ik had het erger verwacht.

Wat bedoel je hiermee? Reis je met de auto ofzo? (Gewoon nieuwsgierig, het staat er een beetje raar :P )

Volgens mij heb ik trouwens wel gelezen dat de aanvullende beurs blijft!! Dus dat scheelt. Krijg je alleen de eerste 290 niet (terecht ook, als je niet meer krijgt dan dat hebben je ouders meestal geld genoeg voor je studie..) Of de eerste 90, nou, als thuiswonende heb je dat ook niet nodig volgens mij >;)

@karuna, een grote gemeente kost meer geld dan twee kleine gemeentes he.. En we leven hier niet in Rusland, volgens mij valt het wel mee wat jij noemt.

Auto idd want toen ik nog tijdelijk thuis woonde, deed ik er met mazzel 1 uur en 3 kwartier over en met het OV (en deel auto) 3 uur. Er rijdt ook geen openbaar vervoer (als in een bus) naar het dichtsbijzijndste station. Heb vaak gehad dat er iets met het OV was en aangezien er met de trein maar 1 route is naar het zuiden, ben ik vaak zat de pineut geweest en dat durf ik niet aan met toetsen e.d. Heb vaker meer dan 8 uur over de terugreis gedaan met het OV dus ik vertrouw nu eerder op mijn oude autootje :P

Grotere gemeentes vind ik ook niet slim. In de loop der jaren zijn er al heel wat gemeentes samengevoegd. Zoals het er nu naar uitziet zullen die samengevoegde gemeentes weer samengevoegd woredn tot een veel grotere gemeente. Dat zal niet alleen qua afstand/bereikbaarheid uitmaken maar er zullen ook behoorlijk wat banen geschrapt worden.
Laatst bijgewerkt door Squawk op 30-10-12 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:52

Ik begrijp niet waarom iedereen zo valt over het vervallen van de zorgtoeslag?
Overal hoor en lees ik dat mensen zeggen ''daar gaat mijn leefgeld'' etc, terwijl de zorgpremie inkomensafhankelijk wordt?

w.b.t. studiefinanciering, vervelend voor de mensen die geen financiële steun krijgen van ouders maar ik vind het nog niet zo heel erg slecht. Over het algemeen betekend een diploma een hoger inkomen (in vergelijking met ongeschoold werk) waardoor de lening meer een investering is in je eigen toekomst in inkomen.
Kids hier fietsen 45 minuten voor de middelbare school zonder te piepen, misschien niet zo luxe en snel maar je komt iig waar je zijn moet :)

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:53

Ik heb net het document gelezen en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben.
Je kunt zien dat ze proberen zo weinig mogelijk mensen te, bij gebrek aan een beter woord, 'ruïneren' en een middenweg te vinden. Voor de studenten is het lastig, maar de bezuinigingen zijn nou eenmaal nodig en het onderwijs wordt wel verbeterd!

Ik ben het eens met Burl, de soep wordt niet zo heet gegeten als het opgediend wordt. We moeten afwachten en blij zijn dat er iets aan de crisis gedaan wordt, aldus mijn mening. :j

meikemarieke

Re: Regeer akkoord "Bruggen slaan", wat vinden wij er nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:05

Maar als die studenten dan flink moeten lenen en ze zijn klaar met hun studie, moeten een baan vinden (als dat al lukt) dan zullen ze toch haast wel weer bij hun ouders moeten gaan wonen, want dan zullen ze helemaal geen lening kunnen krijgen om een huis te kopen, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:07

De lening van de DUO wordt volgens mij niet als BKR registratie neergezet en staat dus niet in de weg voor het kopen van een huis.

Echter heb je voor een hypotheek nog steeds een vaste baan nodig (dus vast contract) of een intentieverklaring en dat heb je niet zonder werk natuurlijk ;)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:35

Nee maar als je echt moet lenen voor je studie en er niets door ouders betaald wordt, zit je na 4 jaar toch al gauw rond de 20.000 euro. Zal toch gauw boven de 100 per maand terug betalen zijn. In je eentje een stekkie kopen als starter, vergeet het in veel gevallen maar, nu al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:37

Maar dat kan als starter toch nog niet, of je moet meteen een intentieverklaring krijgen op je werk.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:57

Magrathea schreef:
@Char, Ik ben wel echt van mening dat het wel wat minder mag met studeren aan de andere kant van het land. Dat wordt nu best normaal gevonden terwijl je door het hele land prima universiteiten hebt, en op elkaar lijkende opleidingen. Sowieso, wie reist er nou het halve land door 2x per dag? Dat is sowieso al geen goed plan :+

Klopt heb je helemaal gelijk in! Ik studeer rechten en ben zo dicht mogelijk bij huis gaan studeren. Maar bij loting studies heb je niet altijd de keus voor een stad. Een vriend van mij doet een studie aan de andere kant van het land, maar dat was een apart soort studie die ze alleen daar hadden. Dus het is neit altijd eigen keus.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:10

Char_elle schreef:
Magrathea schreef:
@Char, Ik ben wel echt van mening dat het wel wat minder mag met studeren aan de andere kant van het land. Dat wordt nu best normaal gevonden terwijl je door het hele land prima universiteiten hebt, en op elkaar lijkende opleidingen. Sowieso, wie reist er nou het halve land door 2x per dag? Dat is sowieso al geen goed plan :+

Klopt heb je helemaal gelijk in! Ik studeer rechten en ben zo dicht mogelijk bij huis gaan studeren. Maar bij loting studies heb je niet altijd de keus voor een stad. Een vriend van mij doet een studie aan de andere kant van het land, maar dat was een apart soort studie die ze alleen daar hadden. Dus het is neit altijd eigen keus.

Ja ik weet sinds vandaag ook dat je met geneeskunde niet altijd de keus hebt :+ Maar ehm, ik vind het eerlijk gezegd wel een rare gedachtegang: ik wil studie X doen en die is aan de andere kant van het land. De gedachte zou dan moeten zijn 'He bah, nu moet ik een alternatief zoeken' in plaats van 'nu moet de overheid mijn reiskosten bepalen want ik kan er niks aan doen dat de studie die ik per se wil doen aan de andere kant van het land zit'.
Als je in Roosendaal woont en je wilt in Antwerpen studeren krijg je ook geen OV, maar als je vanuit daar naar Groningen wilt dan mag dat wel. Dat is toch een beetje vreemd, of niet?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:15

Jans schreef:
Maar dat kan als starter toch nog niet, of je moet meteen een intentieverklaring krijgen op je werk.

Een starter, als in nieuw op de woningmarkt. Ook al ben je een paar jaar werkzaam en heb je alle papieren rond, dan de financiën nog..lukken er veel niet meer. Staat een woning vlakbij onze te koop, nieuwbouw, niet al te duur en toch krijgen zes stellen/jonge gezinnen het niet voor elkaar om het te financieren, nu al niet..

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:33

Ik vind het wel een 'prettig' akkoord. Alleen dan inderdaad iets te veel bezuinigen op de studenten.. Maar dat was te verwachten.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 18:27

Squawk schreef:
Nee maar als je echt moet lenen voor je studie en er niets door ouders betaald wordt, zit je na 4 jaar toch al gauw rond de 20.000 euro. Zal toch gauw boven de 100 per maand terug betalen zijn. In je eentje een stekkie kopen als starter, vergeet het in veel gevallen maar, nu al.

Wat ik me nou afvraag nu ik alle studenten verhalen hoor, sparen ouders niet meer voor hun kinderen?
Zo lang is de studiefinanciering er toch niet, volgens mij zij alle ouders van de huidige studenten generatie nog uit de tijd van de zilvervloot. Als je bijvoorbeeld vanaf jongsafaan 25 euro per maand spaart heb je de helft al bijna bij elkaar.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:52

20.000 euro is ook wel een beetje overdreven..
studie is 1771 per jaar, maal 4 en dan nog wat rente... Echt geen 20.000 euro

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:00

ladylay schreef:

Je moet ook nog ergens wonen, boeken ed.

20.000euro weet ik ook niet hoor. Maar het kan oplopen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:02

Taffje schreef:
Squawk schreef:

Wat ik me nou afvraag nu ik alle studenten verhalen hoor, sparen ouders niet meer voor hun kinderen?
Zo lang is de studiefinanciering er toch niet, volgens mij zij alle ouders van de huidige studenten generatie nog uit de tijd van de zilvervloot. Als je bijvoorbeeld vanaf jongsafaan 25 euro per maand spaart heb je de helft al bijna bij elkaar.

Net als iemand anders zostraks in het topic zijn mijn ouders gescheiden en heeft mijn moeder niet voldoende geld om mijn studie betalen, evenals die voor mijn 3 broertjes die achter me aan komen. Waarschijnlijk kan ik nog wel in aanmerking komen voor een aanvullende beurs maar daar houdt het ook op. Mijn ouders hebben in die zin geen échte spaarrekening geopend voor later zeg maar, en dat is iets waar ik op den duur wel last van krijg. Echter is het mijn keuze niet geweest en helaas kan ik er ook niets aan veranderen.. Tsja, ik denk dat ik later wel een rekening ga openen voor mijn kinderen, maar dat is iets voor over jaren.

Alles zelf moeten betalen van mn bijbaantje waar ik zo'n 13 uur in de werk week na school, en straks ook nog mn studie.. Ben benieuwd hoe ik dat voor elkaar moet krijgen nu :+

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:05

NatasjavE schreef:
ladylay schreef:

Als je alleen een bedrag zou lenen ten hoogte van wat nu de basisbeurs is, heb je na vier jaar 13.000 geleend. Dat is imo een te overzien bedrag.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:06

NatasjavE schreef:
ladylay schreef:

Je hebt de basisbeurs, je werkt er waarschijnlijk naast en eventueel zakgeld.
Boeken tweedehands etc. Dan kom je al helemaal niet op 20.000 euro.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:07

Goed nieuws voor aankomende studenten waarvan de ouders wat minder te besteden hebben: De aanvullende beurs blijft gewoon bestaan. Top! Basisbeurs mag van mij part afgeschaft worden. :j

Citaat:
Als je alleen een bedrag zou lenen ten hoogte van wat nu de basisbeurs is, heb je na vier jaar 13.000 geleend. Dat is imo een te overzien bedrag.

Hoe kom jij aan dat bedrag? Ik kom op 4320 euro uit. Basisbeurs is +/- 90 euro per maand. ;)
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 30-10-12 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:08

Abiola schreef:

Geneeskunde duurt 6 jaar(basis arts) en diergeneeskunde 7 jaar.