Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
EllaBellaah schreef:Ik heb geen auto, ga nooit uit en heb niet het meest dure abonnement voor mijn telefoon. Wat moet ik dan nog meer schrappen om te kunnen sturen? Mag ik vragen wat toen het college geld en de kosten voor schoolboeken bedroeg?
Nanne schreef:Misschien denk ik te simpel, maar waarom zou het rijk moeten betalen voor het vervoer naar je school?
Ik kan begrijpen dat het een domper is voor de meeste mensen qua kosten, maar ik denk dat wij in Nederland ook een hele hoop dingen als normaal zijn gaan zien.
Galley,
Te kort? Jij wil toch studeren? Dan is het toch logisch dat je daar zelf aan betaald?
En een bijbaan is nog nooit iemand aan dood gegaan. Heb ik zelf ook tijdens mijn opleiding gehad.
Nanne schreef:Misschien denk ik te simpel, maar waarom zou het rijk moeten betalen voor het vervoer naar je school?
Ik kan begrijpen dat het een domper is voor de meeste mensen qua kosten, maar ik denk dat wij in Nederland ook een hele hoop dingen als normaal zijn gaan zien.
Galley,
Te kort? Jij wil toch studeren? Dan is het toch logisch dat je daar zelf aan betaald?
En een bijbaan is nog nooit iemand aan dood gegaan. Heb ik zelf ook tijdens mijn opleiding gehad.
Galley,
galley schreef:Ik snap dat we het hier in Nederland maar luxe hebben hoor, maar toch, simpel rekensommetje:
Kamer(250 euro) + collegegeld(200 euro) + boodschappen(100 euro) + zorgverzekering(100 euro) -> 650 euro in de maand. Tuurlijk krijg je stufi en zo a 350 euro, maar dan kom je nog 300 te kort. Als je dan ook nog ov erbij moet doen(en een kamer vinden dicht bij school is echt niet altijd makkelijk) word het wel echt te gek, en dan doe je nog niets vreemds...
ShannonJuul schreef:loveidefix schreef:Anders werk ik straks om mijn schuld af te kunne betalen...
Precies, ik wil graag een huisje kopen wanneer ik een vaste baan heb na mijn studie. Maar dan moet ik eerst rekening houden met het feit dat ik een beste schuld heb opgebouwd.
Galley,
SaZ schreef:Sommige mensen hebben het over "Je moet er maar voor werken en investeren". Ik kan je vertellen dat als je co-schappen loopt en 60 uur per week draait, er weinig tijd overblijft voor werken