Studenten OV verdwijnt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:16

Wij moesten het vroeger ook zonder doen en hebben het ook gered. Niet eens een korting kaart oid gewoon helemaal niets. Een beperkte beurs. 650 gulden maximaal voor uitwonend. Maximaal 250 gulden per maand bijverdienen en dat was het dan. En ook wij hebben gewoon een diploma gehaald.

Het wordt weer een kwestie van zuinig zijn met je geld. Geen dure telefoon, geen dure auto of veel feestjes. Gewoon studeren en zo snel mogelijk je diploma halen. Is niets mis mee.

EllaBellaah

Re: Studenten OV verdwijnt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 21:19

Ik heb geen auto, ga nooit uit en heb niet het meest dure abonnement voor mijn telefoon. Wat moet ik dan nog meer schrappen om te kunnen sturen? Mag ik vragen wat toen het college geld en de kosten voor schoolboeken bedroeg?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:20

vroeger was alles lang niet zo duur als nu

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:22

Maar het is nu ook dubbelop.. ineens.. én Stufi, én OV eraf. Snap ook heus wel dat het te doen is met zo'n lening. Maar het is zo drastisch als je bekijkt waar we nu vandaan komen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:24

Hèhè eindelijk! Dat heb ik al langer geroepen; als ik even kijk naar mijn medestudenten, 9 van de 10 gebruikte de ov om alleen naar thuis-thuis te gaan en daar hoeft de overheid niet aan mee te betalen.

Natuurlijk, die ene student van die 10 die geen kamer kon krijgen en ver weg woonde en echt afhankelijk was van het OV daar is het sneu voor. Maar overal moet bezuinigd worden en dit is in mijn ogen 'schrapbaar'.

(Stufi vind ik overigens wel zonde dat het vermoedelijk een lening wordt)

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:25

Vroeger was natuurlijk alles beter :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:29

Ik snap dat we het hier in Nederland maar luxe hebben hoor, maar toch, simpel rekensommetje:
Kamer(250 euro) + collegegeld(200 euro) + boodschappen(100 euro) + zorgverzekering(100 euro) -> 650 euro in de maand. Tuurlijk krijg je stufi en zo a 350 euro, maar dan kom je nog 300 te kort. Als je dan ook nog ov erbij moet doen(en een kamer vinden dicht bij school is echt niet altijd makkelijk) word het wel echt te gek, en dan doe je nog niets vreemds...

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:31

Misschien denk ik te simpel, maar waarom zou het rijk moeten betalen voor het vervoer naar je school? :?

Ik kan begrijpen dat het een domper is voor de meeste mensen qua kosten, maar ik denk dat wij in Nederland ook een hele hoop dingen als normaal zijn gaan zien.

Galley,

Te kort? Jij wil toch studeren? Dan is het toch logisch dat je daar zelf aan betaald?
En een bijbaan is nog nooit iemand aan dood gegaan. Heb ik zelf ook tijdens mijn opleiding gehad.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:32

EllaBellaah schreef:
Ik heb geen auto, ga nooit uit en heb niet het meest dure abonnement voor mijn telefoon. Wat moet ik dan nog meer schrappen om te kunnen sturen? Mag ik vragen wat toen het college geld en de kosten voor schoolboeken bedroeg?

Schoolgeld zat rond de 3500 gulden per jaar ongeveer voor de HTS waar ik heen ging. Boeken zal romd de 500 tot 600 gulden gezeten hebben per jaar. Speciale verzekeringen waren er niet en een kamer kostte me rond de 300 gulden per maand. Kwam daar dus bij de treinreis heen en terug naar huis in het weekend.

Heel erg krap dus en nagenoeg geen geld aan het einde van de maand over. Mobiele telefoons waren er niet maar geluk met de ziektekosteverzekering. De ouderwetse ziekenfonds premie.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:34

Nanne schreef:
Misschien denk ik te simpel, maar waarom zou het rijk moeten betalen voor het vervoer naar je school? :?

Ik kan begrijpen dat het een domper is voor de meeste mensen qua kosten, maar ik denk dat wij in Nederland ook een hele hoop dingen als normaal zijn gaan zien.

Galley,

Te kort? Jij wil toch studeren? Dan is het toch logisch dat je daar zelf aan betaald?
En een bijbaan is nog nooit iemand aan dood gegaan. Heb ik zelf ook tijdens mijn opleiding gehad.

Tuurlijk heb ik een bijbaan, 10 uur per week werken is alleen het maximale wat ik naast een voltijd studie kan opbrengen en daar verdien ik helaas nog geen 200 euro in de maand mee. Wil ik aan die 300 euro komen werk ik me helemaal kapot vrees ik..

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:35

Nanne schreef:

Galley,

als je naar de universiteit woont en en in een gat als een vriendin van mij woon je al snel 3u aan het reizen bent en je ook al snel 15 euro voor een enkeltje betaalt en als je geen kamer kan vinden is het veel om elke dag 30 euro te betalen, 150 euro per week aan de trein..
het rijk wilt een kennis economie dus moeten ze dat stimuleren en iedereen gelijke kansen geven, niet alleen mensen die in de randstand wonen kunnen laten studeren..

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:35

Nanne schreef:

Galley,

Tegenwoordig MOET er gestudeerd worden om een baan te kunnen krijgen
Laatst bijgewerkt door Lindor92 op 29-10-12 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:36

Nanne schreef:

Dat heb ik weer met een heleboel andere dingen. Waarom moeten werkende mensen betalen voor niet-werkende mensen? Ik snap dat er mensen zijn die echt aangewezen zijn op een uitkering, maar hier in de buurt zijn genoeg mensen die er misbruik van maken.

Maar goed, dat heeft natuurlijk niks met dit topic te maken.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:37

Als dat zo door gaat ga ik wel op mijn luie gat zitten of vakken vullen ofzo...
Anders werk ik straks om mijn schuld af te kunne betalen...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:38

galley schreef:
Ik snap dat we het hier in Nederland maar luxe hebben hoor, maar toch, simpel rekensommetje:
Kamer(250 euro) + collegegeld(200 euro) + boodschappen(100 euro) + zorgverzekering(100 euro) -> 650 euro in de maand. Tuurlijk krijg je stufi en zo a 350 euro, maar dan kom je nog 300 te kort. Als je dan ook nog ov erbij moet doen(en een kamer vinden dicht bij school is echt niet altijd makkelijk) word het wel echt te gek, en dan doe je nog niets vreemds...

Maar als je alsnog moet reizen, en die kosten hebt, waarom dan een kamer?
Is er geen optie voor een brommer?

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:39

Pfff... dit land gaat naar de kloten...
Tis het enige wat ik er over kan en wil zeggen zonder me weer helemaal hierover op te winden.

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:39

loveidefix schreef:

Precies, ik wil graag een huisje kopen wanneer ik een vaste baan heb na mijn studie. Maar dan moet ik eerst rekening houden met het feit dat ik een beste schuld heb opgebouwd.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:41

ShannonJuul schreef:
loveidefix schreef:

Precies, ik wil graag een huisje kopen wanneer ik een vaste baan heb na mijn studie. Maar dan moet ik eerst rekening houden met het feit dat ik een beste schuld heb opgebouwd.

ja dat zal ik dus ook heel graag willen, maar je moet dan ook nog weer zo veel jaar gewerkt hebben om een fatsoenlijke hypotheek te kunnen krijgen.
dus de komende 6 jaar zit ik hier nog wel thuis...en als ik dan die studieschuld heb gaat dat nog wel 8 jaar duren..

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:43

't gaat naar amerikaans systeem heb ik het idee. Vind het hele regeerakkoord wat betreft onderwijs maar tegenstrijdig.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:44

Lekker voor eeuwig bij je ouders inwonen, goed gedaan regering, toppie :j

Esther43

Kunnen we die lang studeer boete niet gewoon terug halen? :D :o

Josien_

Met deze maatregelen zullen veel studenten later moeten gaan werken om schuld af te betalen.
Ik heb het geluk dat ik hier net voor zit, als alles volgens plan gaat heb ik in 2014 mijn bachelor afgerond.
Deze maatregel vind ik best heftig, een tussenstap met een trajectkaart lijkt mij redelijker. Maargoed, ik heb er niets over te zeggen ;) .

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 21:45

Nanne schreef:

Galley,

Ik wil inderdaad studeren, waarom? Omdat ik later een goed betaalde baan wil hebben en iets met mijn interesses wil doen. Op dit moment werk ik in de horeca en met nog geen 200 euro per maand ben ik niet van plan om hier te blijven werken. De baantjes die ik nu, zonder opleiding, kan krijgen, zijn allemaal hard werken voor weinig geld. Daarbij kan ik met deze baan niet mijn studie, boeken en reiskosten betalen en meer werken zit er gewoon niet in.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:48

Kijk ik snap het allemaal best. Dat het lastig is om het geld bij elkaar te krijgen enzovoorts.
Ook ik kom uit een gat en moest reizen om op mijn school te komen en heb geloof ik maar 1 jaar OV kaart gehad.

Stimuleren om te studeren word mi nog steeds gedaan want het compleet gratis reizen word vervangen met korting. Het is dus niet zo dat er gezegd word "We stoppen er helemaal mee en zoek het maar uit."

Dat het vervelend is om ineens meer te moeten betalen kan ik mezelf heel goed voorstellen, maar men neemt ook een hele hoop voor lief want imo niet zo vanzelf sprekend is.

Overigens betaald mijn schoonzusje haar opleiding tot lerares ook helemaal zelf, heeft samen met broertje een koophuis en een bijbaan. Hard werken, maar ze redt het wel elke keer. :j

Ik wil wel even benadrukken dat men zich tegenover mij niet hoeft te verdedigen waarom diegene studeert en wat het allemaal kost.

Wat ik gewoon bedoel te zeggen is dat we niet alles voor lief moeten nemen, want voor mijn gevoel is de overheid niet verplicht om mensen te helpen door hun studie heen te komen ook al is dit beter voor de economie op den duur.

Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel te zeggen. ;)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:51

SaZ schreef:
Sommige mensen hebben het over "Je moet er maar voor werken en investeren". Ik kan je vertellen dat als je co-schappen loopt en 60 uur per week draait, er weinig tijd overblijft voor werken ;)

En toch kan het. Een oud-collegaatje van mij werkte iedere zaterdag in het zwembad buiten zijn co-schappen om.

Ik vind het een goed idee om het OV niet maar gratis te maken voor heel het land maar helemaal afschaffen is ook weer niet nodig. Dan demotiveer je het studeren voor de minder bedeelde.