Het nieuwe zorgstelsel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:15

Rytir schreef:
Bah, hier wordt ik niet blij van... Heb knetterhard gewerkt om een leuk salaris te verdienen, veel voor moeten laten gaan... Ik wordt denk ik maar huismoeder :)*

o ja dat is rozengeur en maneschijn natuurlijk :+

dan doe je het dus maar met 1 salaris, dat is dan ook elk dubbeltje omdraaien om rond te komen
ik snap je stelling heus wel want dan ben je iig vrij
maar mensen moeten niet denken dat dat hemels is kwa de financiën

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:17

Nou Ojajoh, ik kan het je sterker vertellen.. dan gaan we er welgeteld misschien 200€ op achteruit!
En ik denk dat dit voor meer mensen geldt.

Edit: het ligt er natuurlijk net aan wat je gezamenlijke inkomen is.
Laatst bijgewerkt door Selka op 31-10-12 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:17

Geloof me, ik gun die mensen die het nu heel krap hebben buiten hun schuld om echt wel hoor, dat is het ook helemaal niet. Ik heb ook vrienden die het daardoor echt een stukje makkelijker gaan krijgen, die zorgverzekering drukt ook zwaar op hun financien en hij is ook nog eens verplicht.

Maar ik vind het niet eerlijk dat de echte grootverdieneners en dan heb ik het over de mensen die 3 ton verdienen net zoveel moeten dokken als wij die net boven die 70.000 zitten met zijn tweetjes, hun liggen daar niet wakker van, terwijl ik dus budgettair gezien wel even moet kijken hoe ik het nu allemaal moet doen als ik ook nog een potje over wil houden voor onvoorziene omstandigheden en zo extreem luxe leef ik niet hoor. Ik heb alleen een knap huis met een dikke hypotheek en uiteraard mijn paard.

Selka

Re: Het nieuwe zorgstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:18

Precies Spekkie! Je zit net bovenmodaal met je inkomen per persoon, dat is echt geen vetpot met 6 vakanties per jaar etc..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 11:20

Ben ik met je eens Spekkie, ze kunne het wmb ook echt niet inkomensafhankelijk noemen op die manier :n

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:23

6 vakanties...........pffffffffft grapjas, het is maar goed dat jij niet in mijn portemonee kan kijken. Ben al blij met 1 keertje hoor. Ik heb meestal vakantie in la achtertuinia.

Ik hoef me niet te schamen voor het inkomen van mijn man, daar werkt ie keihard voor, maar ook voor ons is een paar honderd euro per maand inleveren serieus geld hoor, ik kijk niet neer op de mensen die keihard buffelen voor een rotloontje, maar er hoeft ook niet op mij neergekeken te worden omdat er bij ons wel een bepaald bedrag binnenkomt ( en er net zo hard weer uitgaat aan alle vaste lasten)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:24

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:25

Selka schreef:
Nou Ojajoh, ik kan het je sterker vertellen.. dan gaan we er welgeteld misschien 200€ op achteruit!

maar als je zo een laag inkomen heb als persoon, dan ga je toch ook nooit zoveel betalen?
of is dit met de nieuwe premie's, belastingen ect ermee ingerekend?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 11:25

Ik zal dus om en nabij de 25 euro per persoon gaan betalen per maand. Heel fijn! Nu is dat iets minder dan 100 per maand per persoon voor alleen basis.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:27

De nieuwe premie zal via je salaris worden afgerekend denk ik.... gewoon minder verdienen per maand dus.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:28

Spekkie01 schreef:
6 vakanties...........pffffffffft grapjas, het is maar goed dat jij niet in mijn portemonee kan kijken. Ben al blij met 1 keertje hoor. Ik heb meestal vakantie in la achtertuinia.

Ik hoef me niet te schamen voor het inkomen van mijn man, daar werkt ie keihard voor, maar ook voor ons is een paar honderd euro per maand inleveren serieus geld hoor, ik kijk niet neer op de mensen die keihard buffelen voor een rotloontje, maar er hoeft ook niet op mij neergekeken te worden omdat er bij ons wel een bepaald bedrag binnenkomt ( en er net zo hard weer uitgaat aan alle vaste lasten)

HUH? ik zei dat het GEEN vetpot met 6 vakanties is! Plus wij zitten qua schuitje in precies hetzelfde bootje....

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:29

Selka schreef:

Ik zou zeggen: stop met werken! leuker voor je kinderen en dan kan er weer een werkloze aan het werk!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:30

Ojajoh schreef:
Selka schreef:

maar als je zo een laag inkomen heb als persoon, dan ga je toch ook nooit zoveel betalen?
of is dit met de nieuwe premie's, belastingen ect ermee ingerekend?

Dat ligt er dus aan of ze het gezamenlijke inkomen pakken of ieder voor zich. Maar dat weet ik dus niet en vroeg ik in dit topic of iemand dit wel weet :)

Spekkie01

ja, voor jullie inderdaad die 25 euro en nog steeds kinderen onder de 18 gratis. Omdat de rest van je bruto inkomen afgaat en dat voor mindere verdieners minder is, zul je daar niet veel van merken en zelfs wat overhouden aan het eind van het jaar :)

Het lijkt een beetje op het oude zorgstelsel van vroeger, maar dan in een ander jasje gegoten en helaas wel met veel meer eigen risico.

Dat vind ik wel jammer, mensen zullen nu langer ( of te lang ) met hun klachten doorlopen omdat zorgkosten maken zo duur wordt en je meteen de rekening gepresenteerd wordt via je eigen risico

Selka

Lauren_ schreef:
Selka schreef:

Ik zou zeggen: stop met werken! leuker voor je kinderen en dan kan er weer een werkloze aan het werk!

Ik heb geen kinderen haha. Ik reageerde op iemand anders haar opmerking om aan te geven dat het financieel gezien wel degelijk kan.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:31

Tja, ik snap ook niet waarom je samen met 70.000 allebei meer moet betalen en iemand met alleen 70000 dus alleen meer moet betalen (samen ruim 900 per maand, alleen ruim 400 per maand) dan kan je maar beter niet samen zijn of samen wonen!?

En het is echt een rare grens idd, 70.000 en hoger wat meer gaat betalen, waarom maken ze daar niet ook wat extra schijven in? Al ben ik eigenlijk voor gewoon allemaal hetzelfde, zoals het nu is..

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:31

sorry, verkeerd begrepen, dat is weer het lastige van geschreven tekst, snap je de intonatie weer niet :o

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:32

Maakt niet uit ;) @ Spekkie, dat vind ik dus juist zo krom!

Waarom moeten wij voor een inenting zometeen 100€ betalen en de buurvrouw 10€?
Wat is daar eerlijk aan?

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:35

niet natuurlijk. Niet alleen je premie gaat evenredig omhoog met je ( gezamelijk ) salaris, maar ook je eigen risico. Dus dubbel gestraft. Oke, die premie alleen is al klote, maar hou dan het eigen risico voor iedereen gelijk, dat lijkt mij wel zo eerlijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:40

Ik blijf het een gekke maatregel vinden. We hebben het immers nog steeds over een ziektekostenverzekering. En een verzekeraar zal normaal gesproken geneigd zijn om verzekerden die het hoogste risico lopen, de meeste premie te laten betalen (zoals bijvoorbeeld bij je auto verzekering). Nu wordt het compleet los gehaald van het risico, maar moeten de mensen die het hoogste inkomen hebben gaan betalen. En omdat het verplicht is om je te verzekeren, kun je niet anders! No way dat ik mijn ziektekostenverzekering 400 euro per maand kost :n En mijn man ook niet, maar als ik het goed lees zullen wij dus die premie per maand moeten gaan betalen. 800 euro per maand voor 2 jonge dertigers die hard werken, toevallig daarmee goed verdienen en kerngezond zijn. Dat slaat toch nergens op?
Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat de mensen met de meeste ziektekosten vaak juist in de lagere inkomensklassen zitten. Nu pleit ik er zeker niet voor om hen dan maar te laten betalen, maar noem het dan geen individuele verzekering meer, maar maak het gewoon een collectieve voorziening. Beroep je op de solidariteit. En haal er meteen dan ook de verzekeraars uit, die alleen maar geinteresseerd zijn in het maken van winst!

Stel dat mijn man en ik beide parttime gaan werken, dat kan voor ons in de toekomst dan maarzo financieel goed uitpakken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? En ik maar denken dat ze iedereen aan het werk willen hebben om de economie op peil te houden...

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:43

Zou wel goed voor de werkloosheid zijn :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:43

Lauren_ schreef:
Zou wel goed voor de werkloosheid zijn :D

Nee hoor, bij het bedrijf waar mijn man werkt zoeken ze altijd nieuwe mensen.... crisis of geen crisis.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:44

Amen Wendy! Wat mij betreft moet de verzekering gelijk blijven, maar mag het eigen risico omhoog. Als ik ziek word dan kan ik meer bijdragen dan iemand met een lager inkomen.

Maar nu wordt je al gestraft ook al ben je niet ziek!

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:46

Helemaal eens Wendy :j

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:48

Ik dacht trouwens dat het maximale dus boven de €70.000, €495 per maand was?