'Leenstelsel studenten in de maak'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:26

Fiffill schreef:
Als jij zoveel kunt werken, heb je duidelijk meer tijd daarvoor dan ik en waarschijnlijk ook vele anderen (ik ken genoeg studies die heel druk zijn namelijk). Het is simpelweg niet mogelijk voor mij omdat ik zoveel op school zit. Je kunt je tijd dan gewoon niet indelen want je moet aanwezig zijn; dingen die je thuis moet doen kun je nog wel tussendoor doen en dan werken op gewone tijden. Het is gewoon lastiger om een baantje te vinden als je van 9 tot half 5 of later op school moet zitten. Enige wat ik wil zeggen is dat het gewoon niet voor iedereen zo simpel is.

Dat zeg ik ook niet dat het voor iedereen zo simpel is, maar wat ik wel probeer aan te geven is dat met wat ik werk ( 1 ochtend, 1 avond en 1 zaterdag, niet echt veel imo) lenen en schulden niet nodig zijn. Dat ik daar wat voor moet inleveren (thuis wonen) vind ik geen bezwaar. Is dat niet mogelijk dan zal je moeten lenen, maar dat is een investering in jezelf of je ouders zullen moeten bijdragen en de mijne zouden dat met liefde doen. Kunnen ouders dat niet dan is de aanvullende beurs er nog gewoon.

Nu ga ik slapen want ik moet morgenochtend werken :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:33

Depende schreef:
Fiffill schreef:
Als jij zoveel kunt werken, heb je duidelijk meer tijd daarvoor dan ik en waarschijnlijk ook vele anderen (ik ken genoeg studies die heel druk zijn namelijk). Het is simpelweg niet mogelijk voor mij omdat ik zoveel op school zit. Je kunt je tijd dan gewoon niet indelen want je moet aanwezig zijn; dingen die je thuis moet doen kun je nog wel tussendoor doen en dan werken op gewone tijden. Het is gewoon lastiger om een baantje te vinden als je van 9 tot half 5 of later op school moet zitten. Enige wat ik wil zeggen is dat het gewoon niet voor iedereen zo simpel is.

Dat zeg ik ook niet dat het voor iedereen zo simpel is, maar wat ik wel probeer aan te geven is dat met wat ik werk ( 1 ochtend, 1 avond en 1 zaterdag, niet echt veel imo) lenen en schulden niet nodig zijn. Dat ik daar wat voor moet inleveren (thuis wonen) vind ik geen bezwaar. Is dat niet mogelijk dan zal je moeten lenen, maar dat is een investering in jezelf of je ouders zullen moeten bijdragen en de mijne zouden dat met liefde doen. Kunnen ouders dat niet dan is de aanvullende beurs er nog gewoon.

Voor jou is het fijn dat het zou kunnen, maar voor een hoop mensen is dat niet het geval. En dan heb ik het vooral over de mensen die niet thuis wonen, er zijn gewoon veel studenten die niet het geluk hebben dat hun ouders dichtbij de studie wonen. Of ouders hebben die willen bijspringen. Ik ken nu al veel mensen die extra bijlenen omdat ze het anders niet redden (als je ook ziet hoe achterlijk hoog de huur voor een kamer is, dat is ook niet normaal...) Ik snap gewoon niet dat ze zoiets zouden willen invoeren, als je gewoon kan zien aan bijv Amerika dat het niet werkt. Hoe kom je er dan op dat dit een goed idee zou zijn?

Werkse trouwens!

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:47

Depende, zoals Fiffill ook al zegt, voor sommige studenten is het niet mogelijk om bij de ouders te blijven wonen. Besef je dan wel dat er ongeveer 350 euro voor een kamer (en dat is in de meeste gevallen nog laag) + 150 euro boodschappen etc. bij komt.. dat is dus minstens zo'n 500 euro per maand extra. En als je niet zulke rijke ouders hebt (of met meerdere studerende kinderen) die net genoeg verdienen om geen aanvullende beurs te krijgen is lenen dus alsnog nodig!
Dus ben het niet helemaal met je eens! (Maar snap je punt wel hoor)

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:48

Student zijn is gewoon een vreselijk drukke bezigheid!
Ik ben zelf maar 1,5 dag op school, maar loop wel 3 dagen in de week stage, de ochtend voor de halve dag school werk ik en 2 dagen voor stage en de zaterdagochtend werk ik en dan ben ik echt blij als ik een keer kan uitslapen op zondagochtend! Zondag is dan ook de dag dat ik mijn huiswerk doe (ontzettend veel verslagen) en verder nog een paard en een pony met veulen die iedere dag aandacht willen en krijgen (en ja, daar lever ik slaap voor in) dus meer werken zit er echt niet in.
Daar komt ook nog eens bij dat het niet bepaald makkelijk is om een baan te vinden en zeker niet als je aan bepaalde tijden als school en stage vastzit!

En nu had ik eigenlijk allang in bed moeten liggen omdat ik morgen weer moet werken en daarna stage heb. (Sociaal leven is trouwens ook niks van over...)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:52

Depende schreef:
Fiffill schreef:

Ik vind het inleveren van op jezelf gaan wonen wel een enorm bezwaar. Ik ben op mijn 18e begonnen. Dat zou dan betekenen dat ik pas op mijn 23e op mezelf zou moeten gaan wonen? Lijkt me niet gezond voor de samenleving als ineens alle studenten pas op hun 24e gaan leren hoe de wereld werkt als je voor jezelf gaat zorgen.
Ik ben het wel met je eens dat studenten moeten werken naast hun studie, maar daar kan je niet gemakkelijk veel geld mee verdienen. Op de universiteit, in tegenstelling tot HBO en MBO (zover als ik weet). Heb je namelijk geen vast rooster. Mijn rooster is letterlijk elke dag anders, er zit 0,0 structuur in. Dat betekend dus dat ik nooit voor een periode een vast dagje vrij heb of vanaf vaste uren kan werken.
Je kan dan alleen gaan werken in de avond, studentenassistentschappen of flexibele baantjes (als oproepkracht bijv.) Dat zijn niet veel keuzes.

Daarbij komt wel dat je zodra je stages gaat lopen, geen tijd meer over houdt voor werk. Mijn stage is nu een 40-urige werkweek. Laat staan als je geneesco bent en co-schappen gaat doen.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:02

Marion_ schreef:
Depende, zoals Fiffill ook al zegt, voor sommige studenten is het niet mogelijk om bij de ouders te blijven wonen. Besef je dan wel dat er ongeveer 350 euro voor een kamer (en dat is in de meeste gevallen nog laag) + 150 euro boodschappen etc. bij komt.. dat is dus minstens zo'n 500 euro per maand extra. En als je niet zulke rijke ouders hebt (of met meerdere studerende kinderen) die net genoeg verdienen om geen aanvullende beurs te krijgen is lenen dus alsnog nodig!
Dus ben het niet helemaal met je eens! (Maar snap je punt wel hoor)

We hebben het hier over de basisbeurs, die is toch max (uitwonend) 250 euro? Dan moet er nog steeds ergens iets bij en zou je dus met al die bezwaren die je noemt (geen ouderbijdrage, geen aanvullende beurs) al 250 euro moeten lenen + college geld + boeken + weet ik veel wat.

Niet iedereen heeft mijn situatie en (voor de zoveelste keer ;) ) dat besef ik mij heus wel. Maar voor de gemiddelde student die een gemiddelde studie doet zou 15 uur werken in de weekenden en avonden m.i. te doen moeten zijn.

En nu ga ik echt.

Eefke85

Re: 'Leenstelsel studenten in de maak'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:19

@ Depende, je praat zo makkelijk over extra werken, meer werken, maar heb je enig idee hoe moeilijk het is om werk te vinden?!
Als iemand werk kan vinden voor 2 uur in de week mag je bij wijze van spreken al in je handjes knijpen, want er zijn nog altijd meer mensen die een baan zoeken dan dat er banen zijn.
Heel veel mensen willen wel werken, maar dan moet er wel werk zijn, dus wat jij zegt is niet zo eenvoudig.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:27

Depende schreef:
We hebben het hier over de basisbeurs, die is toch max (uitwonend) 250 euro? Dan moet er nog steeds ergens iets bij en zou je dus met al die bezwaren die je noemt (geen ouderbijdrage, geen aanvullende beurs) al 250 euro moeten lenen + college geld + boeken + weet ik veel wat.

Niet iedereen heeft mijn situatie en (voor de zoveelste keer ;) ) dat besef ik mij heus wel. Maar voor de gemiddelde student die een gemiddelde studie doet zou 15 uur werken in de weekenden en avonden m.i. te doen moeten zijn.

En nu ga ik echt.

Ik ga uit van 1700 collegegeld per jaar + ongeveer 500 euro aan boeken + zorgverzekering dan kom je ongeveer op 200 per maand. Nieuwe studenten hebben namelijk wel recht op een reisproduct, dus zijn die 500 niet daar aan kwijt. Plus de 500 voor kamer + boodschappen kom je op 700. Als 267 daarvan stufi is, moet er nog iets meer dan 400 euro verdient worden. Dat is met een drukke studie net te doen (uitgaande van een loon van zo'n 6 euro per uur, wat al ver boven het minimumloon van een beginnende 18-jarige student is). Dan scheelt de stufi dus echt wel.

Ik snap je punt ook echt wel, dat het voor veel studenten goed te doen moet zijn, daar ben ik het ook wel mee eens. Maar er moet niet te makkelijk over gedacht worden. Zeker omdat ik heb gemerkt dat het in het begin, wanneer je net begint met je studie, vrij zwaar is er veel naast te werken. Dan heb je kans dat je vakken niet haalt, uitloop hebt en het je dus nog meer kost. Zelfde geld voor sommige stages etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:33

Ik snap niet dat mensen het geen probleem vinden om een hele instabiele nieuwe stapel schulden te creeren? Wat je ook van studenten vindt, voor onze economie is dat gewoon een slecht idee. Dan ga je dat toch niet doen als maatschappij?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:23

Ik ben er niet op tegen, het is goed om te zien dat ze geleerd hebben van hun fouten en het sociale leenstelsel enkel voor toekomstige studenten invoeren. W.b. werken tijdens je studie: onmogelijk is het nooit, en als je wel een paard kunt onderhouden heb je blijkbaar tijd en geld zat :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:29

Killyenn schreef:
Ik ben er niet op tegen, het is goed om te zien dat ze geleerd hebben van hun fouten en het sociale leenstelsel enkel voor toekomstige studenten invoeren.

Precies: die mogen gelukkig voor het grootste gedeelte nog niet stemmen, dus daar hoef je geen rekening mee te houden in je polls... en de mensen die het nu al hebben er gelukkig geen last meer van (dus waar zou je je nog druk om maken?)

Dat er een heleboel goede argumenten tegen zijn, dat schijnt niet belangrijk te zijn?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:39

Onmogelijk is het soms wél. Kortzichte opmerking.

Er zijn studenten die door medische beperkingen niet kunnen werken. Studenten die wel solliciteren maar nooit worden aangenomen. Studenten die enorm onhandig zijn en daardoor bijvoorbeeld niet in de horeca kunnen werken. Studenten die meer tijd nodig hebben voor hun studie dan gemiddeld en daardoor geen tijd overhouden om te werken. En er zullen ongetwijfeld nog meer redenen te bedenken zijn.

En lang niet elke student heeft een paard, Bokt is nu niet bepaald representatief voor de gemiddelde student.

Daarnaast, los van mogelijkheden, kan je je afvragen of het wenselijk is dat elke student werkt naast zijn/haar studie. Dat kan ook ten koste gaan van gezondheid, studieresultaten, extracellulaire activiteiten, of sociale contacten. Verder wordt met deze maatregel het 'opklimmen' van MBO naar HBO of HBO naar universiteit nogal ontmoedigd, evenals het doen van een 2e studie - want nu hoef je alleen die 2e studie zelf te betalen, straks allebei, en zit je helemaal met een grote schuld.

Daarbij is het ook nog eens naïef te veronderstellen dat iedereen door dit systeem in één keer de juiste keuze zal maken. Er zijn er zát die oprecht denken goed te zitten en pas tijdens de studie ontdekken dat ze het niet aankunnen. Er wordt hier op Bokt ook om het hardst geroepen GEEN paardenopleiding te gaan doen, en toch zijn er altijd genoeg die het wél gaan doen. Je moet kiezen op een leeftijd waar niet iedereen daar al toe in staat is, en de voorlichting op middelbare scholen is ook nog eens bijzonder slecht, evenals de aansluiting op 't hoger onderwijs.

En zó verschrikkelijk moeilijk moet het ook weer niet zijn om, in samenwerking met universiteiten, alleen díe studenten aan te pakken die er een potje van maken. Minder dan X aantal studiepunten zonder geldige reden? Boete. Te vaak afwezig zonder geldige reden? Boete.

Dit is gewoon een manier om de staatskas wat te vullen, niet meer en niet minder. Dat mag, daar zijn zoveel voorbeelden van...maar zég dat dan. Doe niet of je hiermee studenten zo fantastisch motiveert.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:42

Op zich vind ik zo'n sociaal leenstelsel niet zo'n heel slecht idee, mits je thuis woont. Ik zit nu in mijn 2e jaar op de universiteit en krijg dus 95 euro per maand aan stufi. Ik kan mijn kosten echt niet betalen met die 95 euro, daar moet ik voor werken. Collegegeld is ongeveer 142 euro per maand, boeken ongeveer 100 euro per maand. Gelukkig woon ik thuis, dus kan ik met mijn bijbaan deze kosten goed betalen, ook zonder stufi zou ik dit kunnen betalen. Gelukkig heb ik dan ook nog ouders die me waar mogelijk helpen. Ik heb 20 contacturen in de week, werk 3 avonden bij de supermarkt en rij daarnaast ook nog 2 paarden op een dag. Het is niet onmogelijk, maar studiefinanciering maakt het natuurlijk wel makkelijker
Als je uitwonend bent echter, dan wordt het lastiger, aangezien een kamer toch wel rond de 300 euro kost. Tel daar boodschappen, boeken en collegegeld bij op dan moet je toch wel erg veel werken wil je het kunnen betalen...

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:44

DaniBanani schreef:
Onmogelijk is het soms wél. Kortzichte opmerking.

Er zijn studenten die door medische beperkingen niet kunnen werken. Studenten die wel solliciteren maar nooit worden aangenomen. Studenten die enorm onhandig zijn en daardoor bijvoorbeeld niet in de horeca kunnen werken. Studenten die meer tijd nodig hebben voor hun studie dan gemiddeld en daardoor geen tijd overhouden om te werken. En er zullen ongetwijfeld nog meer redenen te bedenken zijn.

En lang niet elke student heeft een paard, Bokt is nu niet bepaald representatief voor de gemiddelde student.

Daarnaast, los van mogelijkheden, kan je je afvragen of het wenselijk is dat elke student werkt naast zijn/haar studie. Dat kan ook ten koste gaan van gezondheid, studieresultaten, extracellulaire activiteiten, of sociale contacten. Verder wordt met deze maatregel het 'opklimmen' van MBO naar HBO of HBO naar universiteit nogal ontmoedigd, evenals het doen van een 2e studie - want nu hoef je alleen die 2e studie zelf te betalen, straks allebei, en zit je helemaal met een grote schuld.

Daarbij is het ook nog eens naïef te veronderstellen dat iedereen door dit systeem in één keer de juiste keuze zal maken. Er zijn er zát die oprecht denken goed te zitten en pas tijdens de studie ontdekken dat ze het niet aankunnen. Er wordt hier op Bokt ook om het hardst geroepen GEEN paardenopleiding te gaan doen, en toch zijn er altijd genoeg die het wél gaan doen. Je moet kiezen op een leeftijd waar niet iedereen daar al toe in staat is, en de voorlichting op middelbare scholen is ook nog eens bijzonder slecht, evenals de aansluiting op 't hoger onderwijs.

En zó verschrikkelijk moeilijk moet het ook weer niet zijn om, in samenwerking met universiteiten, alleen díe studenten aan te pakken die er een potje van maken. Minder dan X aantal studiepunten zonder geldige reden? Boete. Te vaak afwezig zonder geldige reden? Boete.

Dit is gewoon een manier om de staatskas wat te vullen, niet meer en niet minder. Dat mag, daar zijn zoveel voorbeelden van...maar zég dat dan. Doe niet of je hiermee studenten zo fantastisch motiveert.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Al vermoed ik wel dat er , als dit ingevoerd wordt, steeds meer studenten de bbl kant opgaan. Dan heb je niet die grote studiekosten. Dus die opleidingen moeten dan wel verbeterd worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:49

DaniBanani schreef:

Het is trouwens maar de vraag of dat allemaal zo nodig is. Er zijn al prestatiebeurs, aanwezigheidsplicht, Bindend Studieadvies en slechts je diplomaduur als gift. En daarmee zijn de grootste nadelen van de langstudeerders en lapzwanzen wel ondervangen (al kent iedereen wel iemand die...)

Verder: helemaal mee eens, goede post. Gewoon een manier om goedkoop geld te scoren, verder niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:51

Aanwezigheidsplicht is helaas lang niet overal het geval. Zelfs binnen één instelling kan dat nog ontzettend verschillen. Als ze dat landelijk invoeren en eens goed handhaven: dus echt sancties hangen aan het verzaken van college's zonder reden, zouden we dan niet een sterker systeem krijgen?

En bij studenten die binnen het beoogde aantal jaar afstuderen, of die met een goede reden er langer over doen, de lening ter hoogte van de oude basisbeurs alsnog in een gift omzetten?

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:52

Ook BBL plekken moeten dan maar te vinden zijn....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:53

Helemaal niet helaas, aanwezigheidsplicht is vaak grote onzin. Maar daar gaat het niet om, het punt is dat er het voor studies nu al heel prima mogelijk om studenten behoorlijk achter de vodden aan te zitten als ze dat willen. Er zijn sancties genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:24

Depende schreef:
Bizzybijtje schreef:

6 uur eruit, half 7 naar school, tot half 5 op school, eten op school, rond 6 uur/half 7 terug op mijn kamer. Op dinsdag met een beetje pech tegen half 8. Mag jij mij vertellen hoe ik doordeweeks nog kan werken :')

's avonds, de AH is open tot 22 uur sommige zijn tot 23 uur open, dan kan je toch makkelijk 2 avonden 's avonds werken vanaf 5 werken? Zaterdag, zondag, 2X 8 uur? Ja dat is niet leuk dat snap ik heus, maar het is niet onmogelijk.

Als ik om 6 uur pas naar huis kan :') ? 8 uur slaap (dus 10 uur erin). En moet dan ook nog huiswerk maken?
Zaterdag werk ik al, zondag niet. Ik heb namelijk nog wel een leven. Dat jij zoveel tijd overhield zegt eerder iets over je studie-houding dan over je planning.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:28

Ik ben iedere dag 12 uur van huis, in de trein doe ik lees leerwerk en thuis nog het 'maak' huiswerk. Op vrijdag heb ik vrij en doe jk ook werken en zaterdag hele dag stage. Zondag heb ik een dagje rust, waar ik tijd heb voor vriendlief en andere sociale contacten.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:30

Marion_ schreef:
+ 150 euro boodschappen etc. bij komt..

Whut, €150 per maand aan boodschappen? Ik deed het met €20 per maand en kwam niks tekort.
Verder is er maar 1 oplossing om zo min mogelijk last te hebben van de verandering van stufi: zo snel mogelijk een diploma halen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:33

Ik als ex student vind het een foute oplossing. Je gaat nu krijgen dat veel jongeren niet willen studeren want die worden dan opgezadeld met een studieschuld van hier tot tokio. Wat mij betreft konden ze beter de LSB ipv het leenstelsel erin gooien. Nu krijg je weer onderscheid tussen het wel kunnen betalen en het niet willen betalen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:38

antje_vip schreef:
Marion_ schreef:
+ 150 euro boodschappen etc. bij komt..

Whut, €150 per maand aan boodschappen? Ik deed het met €20 per maand en kwam niks tekort.
Verder is er maar 1 oplossing om zo min mogelijk last te hebben van de verandering van stufi: zo snel mogelijk een diploma halen.

20 per maand?? :wow: :wow: :oo :oo :wow: :wow:
hoe krijg je dat voor elkaar?? moet eerlijk zeggen dat ik dit toch echt niet geloof... :n

20 per week zou nog kunnen, maar is toch ook al behoorlijk krap (er van uit gaande dat je ook schoonmaakspul ed meeneemt in berekening)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:42

Ik was meestal zo'n €7 per week kwijt, €24 dus voor 1 maand. Weet het niet meer precies want ik woon niet meer op kamers :P Dit is alleen voor eten/drinken kopen bij Aldi/Lidl

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:45

En hoe zit 't dan met als je daarna geen werk kan vinden?

Ik heb 4 jaar geinvesteerd in een opleiding en kan daarin totaal geen werk vinden.. hoe wil ik het dan terug gaan betalen? Of krijg ik dan de zekerheid op werk?