Nederlander verloot miljoenen villa in winterswijk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

danielle_s

Re: Nederlander verloot miljoenen villa in winterswijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:16

Die meneer was van de week bij radio 538. Wat ik begreep is dat als er niet genoeg certificaten verkocht worden, iedereen zn €50,00 terug krijgt.
Ik zit te twijfelen om een lot te kopen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:36

@ danielle_s . Het kan natuurlijk zo zijn, dat alles goed bedoeld is. Maar zelfs al zou je de inleg niet terugkrijgen (dat komt vaker voor) dan is er toch geen man overboord? Niet geschoten is altijd mis !
Maar... de eigenaar heeft via een buitenlandse constructie een illegale loting opgezet die niet aan te pakken valt. Jij koopt een lot, terwijl je dat weet....Lijkt mij, dat er straks geen winnaar komt. Misschien heb ik ongelijk...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:42

Ersina schreef:
Ik denk dat de adder onder het gras de belastingdienst is. Als je een huis hebt, maar geen hypotheek zal je aangeslagen worden voor vermogensbelasting. Je zult dus wél een hypotheek moeten nemen. Maar er zal wel een manier zijn om dat te omzeilen, tenslotte is er ook een tv programma geweest die ooit een villa weg gaf. De WOZ waarde zal niet mis zijn en ook alle gemeentelijke heffingen zal je gewoon moeten betalen. Maar voor mensen met een baan (in de regio)en al een huis (die ze gegarandeert kunnen verkopen) is het misschien aantrekkelijk.
Verlotingen zijn, ook als het met toestemming is, altijd in het voordeel van de verloter. Maar dat weerhoud ons er toch niet van om toch loten te kopen? Stel dat je wint! Aangezien er veel aandacht aan is besteed, denk ik dat de winnaar ook een bekende Nederlander wordt.
Zelf koop ik geen lot. (Wat te mooi lijkt om waar te zijn, is ook meestal niet waar)maar de illusie die je kan kopen voor 50 euro , zal voor velen al goed genoeg zijn.
Tot slot. De zin;"de jackpot is NIET gevallen", blijft door mijn hoofd spoken. Want STEL hij neem de laatste lot als winnend lot...(wie heeft er toezicht op) en niet alle loten worden verkocht. maar goed, ik wens de winnaar veel plezier met de nieuwe woning.

Vermogensbelasting bestaat niet in Nederland, maar ik denk dat je Box 3 bedoelt. Als je zelf in deze woning gaat wonen, dan kwalificeert de woning als eigen woning, en dan is het Box 1 in plaats van Box 3. In Box 1 betaal je eigenwoningforfait -/- hypotheekrenteaftrek. Maar het eigenwoningforfait wordt op € nul gesteld bij een geringe of bij geen eigenwoningschuld. Ergo, over de inkomstenbelasting hoef je je niet druk te maken, zolang je er wel echt gaat wonen.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ningschuld

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:45

@ Ersina: Als er te weinig loten verkocht worden en ik krijg mijn inleg niet terug vind ik dat niet eens het grootste probleem, beetje risico van het meedoen aan zoiets.

Maar ik ben bang dat ik het niet helemaal overzie, dat er toch wel addertjes onder het gras zitten, behalve gemeentelijke belastingen, waterschapsbelastingen en evt stookkosten na 2 jaar.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:49

Per 1 januari 2001 is de Wet op de Vermogensbelasting 1964 ingetrokken en vervangen door de vermogensrendementsheffing in box 3 van de Wet inkomstenbelasting 2001. Daarbij wordt het vermogen op 1 januari en het vermogen op 31 december genomen, opgeteld, en gedeeld door twee. De wet veronderstelt een forfaitair rendement van 4% hierover, en belast dit tegen 30%. Uiteindelijk wordt dus 1,2% (30% van 4%) geheven over het gemiddeld vermogen. Dit is dus meer dan de oude vermogensbelasting, maar daar staat tegenover dat de inkomsten uit vermogen niet langer belast worden. Voor bezitters van grote vermogens, die voorheen 60% inkomstenbelasting betaalden, is het tarief bij een effectief rendement van 4% dus gedaald van 3,1% naar 1,2%. Juridisch is de vermogensbelasting in Nederland in 2001 opgehouden, maar economisch is deze dus (als onderdeel van de inkomstenbelasting) blijven bestaan.[1]

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:53

Ik ben uitstekend op de hoogte van de fiscale wetgeving hoor ;) , maar met datzelfde boxensysteem hoort je eigen woning dus in Box 1 en niet in Box 3. Bovendien is Box 3 een vermogensrendementsheffing (zei het een fictief rendement) en dus in wezen geen vermogensbelasting. Als je er niet zelf gaat wonen, maar het bijvoorbeeld zou verhuren, dan betaal je 30% belasting over een fictief rendement van 4% in Box 3. Maar je krijgt ook huurinkomsten. Ik betwijfel wel of er veel animo is voor het huren van zo'n woning.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:59

Maar het huis is geen prive eigendom straks he! Je koopt een BV (uit Engeland) en daar zit het huis in!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:00

ik hoorde ergens op tv dat dit niet door mag gaan omdat het niet legaal was?

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:01

Betaal je dan, simpel gezegd, op jaarbasis 1,2% vermogensbelasting als je eigenaar bent van een huis zonder hypotheek?
En als je het zou verhuren betaal je 30% over de opbrengsten?

En wat als je je eigen huis met hypotheek zou verhuren en zelf in dit huis zou gaan wonen?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:02

Skessa_ schreef:
Maar het huis is geen prive eigendom straks he! Je koopt een BV (uit Engeland) en daar zit het huis in!

Ow, dat is wel een goede, dat verandert de zaak. Dan heb je een aanmerkelijk belang in Box 2 en loopt het via de vennootschapsbelasting. Is het een Nederlandse B.V. of een Engelse Limited?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:04

danielle_s schreef:
Betaal je dan, simpel gezegd, op jaarbasis 1,2% vermogensbelasting als je eigenaar bent van een huis zonder hypotheek?
En als je het zou verhuren betaal je 30% over de opbrengsten?

En wat als je je eigen huis met hypotheek zou verhuren en zelf in dit huis zou gaan wonen?

Ervan uitgaande dat je wel in privé eigenaar bent:
Als je erin woont: Box 1, geen heffing
Als je er niet in woont: Box 3, je betaalt 30% over een fictief rendement van 4%, dus in totaal 1,2% over de WOZ-waarde. Inkomstenbelasting, dus geen vermogensbelasting. Als het huis is verhuurd mag je een lagere WOZ-waarde meenemen. Naar de werkelijke rendementen (de huurinkomsten minus de werkelijke kosten) wordt niet gekeken.

Als je je eigen huis met hypotheek zou verhuren dan verhuist dit naar Box 3 en als de hypotheek hoog genoeg is betaal je niets in Box 3. En dus ook niets over dit huis, want dat zit in Box 1.

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:09

Dank je voor de uitleg veerledec!
Alleen krijg je in de laatste optie geen hypotheekrente aftrek meer toch, omdat je niet in het huis met hypotheek woont?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:11

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:12

Het huis zit in een Engelse bv. Je kan het als je eigenaar bent wel laten omzetten naar de Nederlandse bv.

In het stukje op 538 leggen ze alles uit.
http://eversstaatop.538.nl/fragmenten/page/2/ Boven aan staat waar je het kan terug luisteren

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:13

veerledec schreef:
Skessa_ schreef:

Ow, dat is wel een goede, dat verandert de zaak. Dan heb je een aanmerkelijk belang in Box 2 en loopt het via de vennootschapsbelasting. Is het een Nederlandse B.V. of een Engelse Limited?

Op de site staat dat het vastgoed door een vennootschap in Engeland is gekocht.
Van de week op de radio hadden ze het over een BV.
Dus wat er nou bedoeld wordt??

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:16

Leonoor schreef:
Zal vast wel mooi juridisch regeltje in de voorwaarden staan dat er een minimaal aantal loten moeten worden verkocht om de loterij te laten doorgaan..

En als er dan niet genoeg zijn verkocht heb jij een lot voor niks gekocht? Beetje oneerlijk..?
Beetje rare zaak ook :')

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:26

Oh mensen, lees toch eerst eens ;) Als er niet voldoende verkocht worden, gaat het niet door en krijgen de mensen die wel een lot gekocht hebben het geld terug.
Heb al 25 jaar een lot van de postcodeloterij, nog nooit wat gewonnen, dus ook oneerlijk? Ik koop dat lot toch zelf, in de hoop iets te winnen. Hier krijg je je geld tenminste nog terug (als het goed is).

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:28

danielle-s: een vennootschap is bijvoorbeeld een BV. Kan ook ook een VOF zijn of een CV, of in het engels een Ltd.

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:29

Oja, tuurlijk, ik ging gelijk uit van een VOF...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:46

Het ging er niet om dat je niks wint dat is eigen schuld, ik zit op mijn telefoon dus zal het stuk hebben overgeslagen ik bedoelde puur het stuk als er niet genoeg loten worden verkocht krijgen ze dan wel het geld terug als de loting niet door gaat.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:55

Als het in een BV/Ltd zit raad ik de winnaar wel aan even contact op te nemen met een fiscalist, want dan wordt het wel heel andere koek.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:56

danielle_s schreef:
Alleen krijg je in de laatste optie geen hypotheekrente aftrek meer toch, omdat je niet in het huis met hypotheek woont?

Dat klopt, geen aftrek meer, maar ook geen heffing. Per saldo ga je dan inderdaad meer belasting betalen in Box 1 dan daarvoor, maar hé, je krijgt er ook wel een huis voor in de plaats hè :).

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:59

veerledec schreef:
danielle_s schreef:

Dat klopt, geen aftrek meer, maar ook geen heffing. Per saldo ga je dan inderdaad meer belasting betalen in Box 1 dan daarvoor, maar hé, je krijgt er ook wel een huis voor in de plaats hè :).

Haha, inderdaad!!! Misschien ga ik toch maar een gokje wagen...

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:39

Op de site staat als je een huis koopt....maar dit huis wordt gewonnen! De loterij is juridisch zo gemaakt dat de verloter niet aangepakt kan worden. Aangezien dit niet eerder is voorgekomen, denk ik niet dat er op internet een oplossing staat wat de belastingdienst of andere overheidsinstantie doet bij het "winnen"van dit huis.
Maar niemand hoeft zich tegen te laten houden door mijn bedenkingen. Als je meedoen leuk vind, doe het dan!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:54

Voor de inkomstenbelasting is het winnen in een loterij geen belaste activiteit in ieder geval. Er is wel kansspelbelasting, maar dat is wellicht al meegenomen in de vaste lasten: http://financieel.infonu.nl/geld/67322- ... sspel.html
Verder kennen we in Nederland fiscale neutraliteit: de vraag of inkomen rechtmatig of onrechtmatig is verkregen, is irrelevant voor de fiscale behandeling ervan.