Saboteren sollicitatie: 10 boetes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:07

Loetie84 schreef:
Serendip90 schreef:
Dus ik denk dat het wel positief is dat ze dit soort dingen doen. Werken moet meer gemotiveerd worden, maar zo vaak gehoord "ja ik krijg meer van mijn uitkering dan dat als ik een halve week ga werken... Heb je een fulltime baan "ja voor die 100 euro meer, ga ik niet elke week 40 uur werken hoor" :') En dan idd nog de toeslagen die ze krijgen omdat ze nauwelijks/geen inkomen hebben...

Ik denk dat hier inderdaad een groot deel van het probleem zit. Van een parttime baantje wordt je echt niet beter. Logisch dat mensen dan niet willen werken! Dus ja, als je er van rond kan komen, waarom zou je dan voor hetzelfde geld 20 uur gaan werken? Slechte zaak natuurlijk, maar zolang dat niet veranderd, motiveer je mensen ook echt niet om te gaan werken...

Dan ga je gewoon fulltime werken :) en het is altijd beter om je eigen geld te verdienen en in de maatschappij mee te draaien.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:11

Bij ons ging het vaak om mensen die nauwelijks een opleiding hadden gevolgd. Dan is het heel lastig om een passende fulltime baan voor ze te vinden.

Ben er mee eens dat het altijd beter is. Maar je wilt er ook niet op achteruit gaan, dat wil niemand! Het werkt gewoon niet motiverend, vooral niet als je met een uitkering meer/evenveel krijgt dan dat wanneer je gaat werken.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:11

Streng optreden tegen klaplopers vind ik helemaal prima, maar wat hervormingen in het proces zouden misschien ook wel wenselijk zijn. Weet je, ik vind het helemaal prima dat ik veel belasting betaal straks, mijn ouders zitten in de hoogste schaal en die hebben een prima leventje hoor. Maar ik vind wel dat er echt wat nuttigs mee moet gebeuren.
Zet ze aan het werk, lukt een betaalde baan niet? Dan ga je in de tussentijd maar verplicht vrijwilligerswerk doen. Dat is harstikke nodig en dan werken die mensen tenminste voor hun uitkering.

ladyAn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:14

Daks schreef:
Juut dat had ik uiteindelijk ook wel gaan doen hoor.
En ander werk had ik ook zo aangenomen als het aangeboden was.
Echter uwd deed niks en dan word je geholpen door iemand die niet eens normaal ABN kan praten.
Kom je bij de uwv arts met je hand in het gips zijn er van de 15 mensen in de wachtkamer 2 blank ja sorry dan sla ik even over.
Kom je bij de arts binnen word er notabene door een niet nederlander gezegd ja je kan wel werken met je hand in het gips.
Ja sorry gek he dat ik dan mijn eerste sollicitatie sabborteer.

Jij hebt lef. Jij bent toch alleen verantwoordelijk voor jezelf? Jij was op dat moment degene die het voorrecht had gebruik te mogen maken van een uitkering en het is jouw eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk werkzaamheden gaat verrichten, zodat je geld verdient. Wie er in de wachtkamer zit doet niet ter zake lijkt mij (nu begrijp ik sowieso niet wat het er toe doet of er blanke of gekleurde mensen in de wachtkamer zitten, maar dat terzijde).

En je verstuurde 6 brieven per maand zeg je? Petje af *\o/* Dat is wel 1,5 brief per week!! Congrats. Ik zit nu 5 weken zonder werk en heb 28 sollicitaties verstuurd. Gewoon, omdat ik wil werken!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:15

Bij dit soort mensen moet je hun uitkering gewoon helemaal intrekken
niks boets geven, maar harder aanpakken

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:16

Ik zie toch regelmatig het argument voorbij komen dat er op achteruit gaan qua inkomen niet motiverend is. Dat begrijp ik wel, maar bij sommigen is er gelukkig ook nog zoiets als interne motivatie. Motivatie hoeft toch niet alleen maar van buitenaf te komen? Als dat wel zo is, dan begrijp ik meteen waar de problemen vandaan komen.

Ik kan niet wachten tot ik parttime aan de slag kan!!! Laat staan fulltime. Het zal me worst wezen of ik er dan op achteruit ga. Dat zijn heus geen duizenden euro's, aangezien de Wajong bijvoorbeeld maar 938 euro per maand is. Mij geeft het voldoening als ik aan het werk mag.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:16

labyrinth schreef:
Streng optreden tegen klaplopers vind ik helemaal prima, maar wat hervormingen in het proces zouden misschien ook wel wenselijk zijn. Weet je, ik vind het helemaal prima dat ik veel belasting betaal straks, mijn ouders zitten in de hoogste schaal en die hebben een prima leventje hoor. Maar ik vind wel dat er echt wat nuttigs mee moet gebeuren.
Zet ze aan het werk, lukt een betaalde baan niet? Dan ga je in de tussentijd maar verplicht vrijwilligerswerk doen. Dat is harstikke nodig en dan werken die mensen tenminste voor hun uitkering.

Het praktische gedeelte: hoe maak jij onderscheid tussen niet willen/niet kunnen? Ik heb letterlijk ooit iemand horen zeggen "Dan doe je een beetje zielig bij het UWV, doe je net of je niets kan en dan krijg je zo een uitkering"...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:18

Ik denk dat ook vaak aan het UWV ligt. Toen ik werkloos was en mijzelf wilde laten omscholen tot SPW'er kreeg al nul op rekest. Maar er word volgens mij ook helemaal geen piep aan de hervorming van de arbeidsmarkt gedaan. Of start een aantal projecten waarbij de mensen meedraaien in een bedrijf en laat ze daarna beslissen of ze in het werkveld aan het werk willen gaan.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:19

gummie schreef:
Ik zie toch regelmatig het argument voorbij komen dat er op achteruit gaan qua inkomen niet motiverend is. Dat begrijp ik wel, maar bij sommigen is er gelukkig ook nog zoiets als interne motivatie. Motivatie hoeft toch niet alleen maar van buitenaf te komen? Als dat wel zo is, dan begrijp ik meteen waar de problemen vandaan komen.

Ik kan niet wachten tot ik parttime aan de slag kan!!! Laat staan fulltime. Het zal me worst wezen of ik er dan op achteruit ga. Dat zijn heus geen duizenden euro's, aangezien de Wajong bijvoorbeeld maar 938 euro per maand is. Mij geeft het voldoening als ik aan het werk mag.

Ja, maar jij wil! Dat is het verschil... Als je al niet echt wil en er ook nog eens op achteruit gaat ;) 1 + 1 = 2 dan he? :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:21

Serendip90 schreef:
labyrinth schreef:

Het praktische gedeelte: hoe maak jij onderscheid tussen niet willen/niet kunnen? Ik heb letterlijk ooit iemand horen zeggen "Dan doe je een beetje zielig bij het UWV, doe je net of je niets kan en dan krijg je zo een uitkering"...

En wat zeg jij dan? Ik zou echt woest worden namelijk. We ergeren ons allemaal aan dit soort uitspraken, het gaat van het belastinggeld af dat we goed kunnen besteden aan andere zaken, en toch zijn er maar weinigen die bijvoorbeeld aangifte hiervan doen, omdat dat 'klikken is'. Als zoiets op papier staat zou ik er mee naar het UWV wandelen.
Verder is de beoordeling van niet willen of niet kunnen een taak van de instanties en niet van ons. Aangezien er anderzijds ook gauw genoeg wordt geroepen dat iemand best wel kan, maar gewoon niet wil.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:22

Serendip90 schreef:
gummie schreef:

Ja, maar jij wil! Dat is het verschil... Als je al niet echt wil en er ook nog eens op achteruit gaat ;) 1 + 1 = 2 dan he? :)

Dan nog is dus niet het erop achteruit gaan, maar het niet willen , het probleem ;)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:26

gummie schreef:
[En wat zeg jij dan? Ik zou echt woest worden namelijk. We ergeren ons allemaal aan dit soort uitspraken, het gaat van het belastinggeld af dat we goed kunnen besteden aan andere zaken, en toch zijn er maar weinigen die bijvoorbeeld aangifte hiervan doen, omdat dat 'klikken is'. Als zoiets op papier staat zou ik er mee naar het UWV wandelen.
Verder is de beoordeling van niet willen of niet kunnen een taak van de instanties en niet van ons. Aangezien er anderzijds ook gauw genoeg wordt geroepen dat iemand best wel kan, maar gewoon niet wil.

Het probleem is dat je er niets aan kunt doen, nouja, heb het ook gemeld natuurlijk, maar ze schijnen zelf een rede te moeten hebben om iemand opnieuw te onderzoeken. Die is altijd wel te verzinnen gelukkig als ze een vermoeden hebben. Maar het probleem is dus, het is puur "gezegd" niets op papier...

Het is te duur voor het UWV om iedereen individueel te controleren. + Het feit dat iemand in gemeente x een uitkering krijgt, maar gaat hij zielig lopen doen bij gemeente y wel een uitkering krijgt.. tjah...

Het grootste probleem is dat medische keuringen etc te duur zijn om voor iedereen uit te voeren, geestelijk is het nog lastiger om te zeggen.

Ik ben zelf absoluut geen voorstander van klaplopers, en ik heb ook echt wel een paar meldingen gemaakt. Maar als instanties er dan nauwelijks iets mee doen omdat het te duur is (nouja, op korte termijn is het heel duur, op lange termijn goedkoper)... Wat kan ik dan nog doen? Helemaal niets dus... Het hangt allemaal af van de instanties en uiteindelijk kom je nauwelijks verder...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:53

Marocje schreef:
Daks schreef:
Juut dat had ik uiteindelijk ook wel gaan doen hoor.
En ander werk had ik ook zo aangenomen als het aangeboden was.
Echter uwd deed niks en dan word je geholpen door iemand die niet eens normaal ABN kan praten.
Kom je bij de uwv arts met je hand in het gips zijn er van de 15 mensen in de wachtkamer 2 blank ja sorry dan sla ik even over.
Kom je bij de arts binnen word er notabene door een niet nederlander gezegd ja je kan wel werken met je hand in het gips.
Ja sorry gek he dat ik dan mijn eerste sollicitatie sabborteer.

WTF :?

Dus eigelijk zeg je: de arts was een niet nederlander (of hij zat ernaast?) en allemaal buitenlanders zaten op de bank te wachten om aan het werk te gaan. Jij als nederlander had daar geen zin in/kon niet elk werk doen, dus saboteer je de boel maar? Wat een aso lui zeg, die nederlanders |o

Ja ik heb eenmalig de boel gesaboteerd. Zoals er zovele bij het uwv altijd doen.
je kan mij niet vertellen dat er van die 15 mensen niemand meer aan het werk kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:59

Daks schreef:
Ja ik heb eenmalig de boel gesaboteerd. Zoals er zovele bij het uwv altijd doen.je kan mij niet vertellen dat er van die 15 mensen niemand meer aan het werk kan

Nou, het gaat niet om die 15 mensen, jij bent daar niet verantwoordelijk voor. Jij bent wel verantwoordelijk voor je eigen gedrag, en de schuld geven aan het feit dat het meerendeel daar niet Nederlands was, dat de arts niet Nederlands was....... geeft je dat het recht om mijn belastinggeld te verspillen?
Ik werk, en ik hoef dat niet eens, ik ben namelijk officieel gehandicapt. Jij kunt best werken, en je saboteert een sollicitatie omdat de arts en het meerendeel van de mensen niet Nederlands is? Sorry, maar wát een rotsmoes.
Jenny_S schreef:
Bij dit soort mensen moet je hun uitkering gewoon helemaal intrekken
niks boets geven, maar harder aanpakken

Nou idd.

Snap niet dat je je handje op loopt te houden als je ook kunt werken, waar is je trots dan?

Daks

Re: Saboteren sollicitatie: 10 boetes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:07

yamcha zal ik maar zeggen dat ik zelf ook voor dat geld gewerkt heb.
Dus was ook mijn eigen belastinggeld.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:10

Daks schreef:
[
Ja ik heb eenmalig de boel gesaboteerd. Zoals er zovele bij het uwv altijd doen.
je kan mij niet vertellen dat er van die 15 mensen niemand meer aan het werk kan.

Sorry hoor, je doet hetzelfde beroep als ik doe/weer ga doen... Je zit te zeuren over "buitenlanders..." Hoe wil je dat ooit aanpakken bij een klant die niet Nederlands is :') Als je al zulke vooroordelen hebt....

"Het UWV deed niets" Eigen verantwoordelijkheid? Damn... Ik hoop echt dat wij nooit bij hetzelfde kantoor werken want ik heb echt zo'n hekel aan die mentaliteit... Er is altijd wel aangepast werk te vinden en natuurlijk is het lastiger, maar als jij kunt laten zien dat je iets echt wilt... Geloof me, dan kom je echt wel ergens binnen... En je kan met accountancy ontzettend veel kanten op...

Echt, je gaat ook klanten tegenkomen die ook geen fatsoenlijk AN (het is geen ABN meer ;)) spreken... Hoe ga je daarmee om? Zie je die ook als minder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:14

Daks schreef:

Ja en?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:15

Yamcha schreef:
Daks schreef:

Ja en?

Dat betekent dat wij ook een betaalde vakantie mogen gaan nemen op kosten van andere :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:16

Oh, nou dan zal ik ff mijn werkgever saboteren en dan 3 maanden toeslagen vangen :')

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:17

Yamcha, dat doe jij niet omdat jij niet zo in elkaar steekt... wees daar gewoon trots op ;)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:17

serendip zullen wij het even vriendelijk houden?
Jij weet niet hoe ik werk waar ik werk en wat ik doe!!
En hoe ik met "buitenlanders"omga is mijn ding en hoe ik daar over denk ook.

Ach laten we het er maar op houden dat het een ieder zijn mening is.
Mensen moeten eerst eens kijken wie de boel saborteren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:22

@ gummie: Jij ook niet :D
Nee, dat doe ik ook niet, ik zou door de grond gaan van schaamte, denk ik, maar ik vind het erg laag om je sollicitatie te saboteren, geld te ontvangen wat je niet verdiend hebt, en daar het UWV en de rest van de wereld de schuld van te geven, neem je verantwoordelijkheid, sta voor wat je zelf doet, en schuif het niet af.
En om mij mag je dan je uitkering kwijt raken, moet je maar zien hoe je het redt ~~}>

@ Daks: als jij hier stoer zit te vertellen dat je je sollicitaties saboteert, terwijl wij belastinggeld voor jouw uitkering betalen, verwacht je dan echt vriendelijke reacties?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:24

Ik ben nog best vriendelijk... Maar de reden die je aangeeft is echt te belachelijk voor woorden. Was het anders geweest als er alleen maar blanke mensen hadden gezeten?

Ik keek in je profiel, dus toen had ik zoiets van "Wow, het zou maar je collega zijn..." Vandaar even die reactie. Als je zo'n beroep hebt, vind ik niet dat je zoiets kunt zeggen. Maar misschien doe je wel helemaal iets anders ja... Maar dan nog... Het blijft een beetje "oppervlakkig". Vandaar dat ik ook zo hap, heb zelf op een kantoor gewerkt dat vooral gericht was op de Turkse markt, en het "perfecte AN" was soms ver te zoeken, maar de ondernemers hadden wel goede punten, hielden hun zaak goed draaiend, wilde "verder groeien" en dan maakt het echt niets uit of iemand nu blank, zwart of voor mijn part blauw is... Het is gewoon de mentaliteit die je niet kunt hebben als je dit werk doet... Maarja, ik zeg er verder niets over. Moet je ook zelf weten. Succes met je leven :')

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:28

Laten we weer even nuanceren met zijn allen....

De opmerkingen rondom 'buitenlanders' (ik wist niet dat je dat kon zien aan de buitenkant) daar distantieer ik me van.

Maar.... ik kan begrijpen dat Daks niet als vuilnisvrouw aan de slag gaat. Als ik een maand in de WW zit zou ik dat ook niet gaan doen. Eerst binnen mijn eigen vakgebied, en als dat echt niet lukt ga ik wel iets anders doen.
Je betaalt je in NL redelijk scheel aan belasting, die is er om zo'n periode op te vangen. Dan mag je er toch ook wel gebruik van maken? Ik snap daar het probleem niet van.

Back on topic:

Aanpakken die lui! Ik schrijf ze niet eens een brief terug. Als ik het wel doe dan leg ik uit waarom ik iemand afwijs zodat ze niets met mijn reactie kunnen bij de uitkeringsinstantie.
Sociale systemen worden nu eenmaal misbruikt... dat moet je zo veel mogelijk voorkomen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:33

Echt, als ik morgen werkeloos zou worden, zou ik alles aanpakken. Gewoon omdat ik vind dat ik zelf mijn eigen geld moet verdienen. En natuurlijk mag je eerst zoeken in je eigen vakgebied, maar ik geloof niet dat ik 1 week zonder baan zou zitten.

Sowieso als er 15 mensen zijn en je zit met je arm in het gips, dan zul jij niet uit worden gekozen voor zo'n baan. Maar dan ben je al veel beperkter dus zal de kans op een kantoor baan of iets van een callcenter al veel "voor de hand liggender zijn".. Wat is er mis met tijdelijk even iets anders doen? :) Het hoeft niet per se leuk te zijn, maar liever "proberen" dan bewust ervoor kiezen om het te verkloten.