Ragdollcat schreef:Tja als je dement bent dan weet je toch niet zoveel meer en dan maakt het niet zoveel uit hoor, ik vind het overdreven, want je hebt toch een eigen kamer en dan kan je die inrichten zoals je het zelf wilt.
Mijn oma was ook dementerend/dement en heeft een hele mooie eigen kamer met eigen spullen en meubelen, nooit problemen mee gehad.
Het gaat wel die kant op dat alles apart moet, nog ff en het wordt Apart NL.
Dat is niet de bedoeling toch?
Men is hierheen gekomen en dan ook gewoon met z'n allen samen leven en elkaar respecteren en van elkaars cultuur genieten en leren kennen.
Maar als het hun hier niet bevalt, dan gaan ze terug naar naar waar het zich thuisvoelt, dat bedoel ik dus met dan gaan ze toch terug erheen als het ze hier ineens niet meer bevalt, Ze hadden jaren hier in NL gewoond en gewerkt en dat beviel ze wel goed he, nee ik vind het niet logisch.
Maar op zo'n manier gaat dat het niet worden, dan wordt het wij en zij.
Natuurlijk hebben ze onze werk overgenomen die de mensen niet wouden doen en ik zeg ook niet dat ze niet welkom zijn, maar ze moeten hier niet alles gaan overnemen. Want dat doen we ook niet met de landen waar ze vandaan komen dan is het huis meteen te klein hoor, dan vind je ze ook niet zo aardig meer.
Want ze krijgen alles en accepteren alles van ze maar anderson is het heel anders.
Het gaat om de manier waarop, zo blijven we apart apart en apart.
Als je dement bent dan 'wist' je geheugen als het ware, en wel van oud naar jong. Dus eerst weet je het laatste adres waar je gewoond hebt bijvoorbeeld niet meer. En dan weet je de namen van de kinderen niet meer. Je herkent je echtgenoot niet meer. En hoe langer het duurt, hoe minder je weet. Mensen herkennen bijvoorbeeld een sleutel niet meer als een sleutel, omdat die er vroeger anders uitzagen.
Dus ja, het kan best dat ze zich heel erg thuis hebben gevoeld in multi-culti Nederland. En dat ze zich geweldig aangepast hebben aan de cultuur en de gebruiken. Maar dat weten ze niet meer.
Stel dat jij ineens met jouw kennis van nu (maar geen mogelijkheid meer om nieuwe dingen te leren) 80 jaar in de toekomst geplaatst wordt. Je herkent spullen niet, als iemand je verteld wat het is snap je het niet, het eten is raar, alles is vreemd. Dat is het gevoel wat iemand die dement is heeft. En dus is het voor hen heel prettig om 'terug in de tijd' geplaatst te worden. Want ze herkennen ineens vanalles weer, ze kennen het eten weer (en eten dus beter) etc.
Het is een stukje inlevings vermogen. De bereidwillendheid om het mensen in de laatste jaren van hun leven zo prettig mogelijk te maken, op een manier die aansluit bij HUN beleving, ipv bij de onze.
Maar misschien moet je met dementen gewerkt hebben om het te begrijpen, dat kan
.