waarom is er geen moslim partij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: waarom is er geen moslim partij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:41

De islam is het geloof van een moslim..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:01

Sammie schreef:
De islam is het geloof van een moslim..

Had ik er nog bij moeten zetten "... maar er bestaan wel gematigde moslims" ?
Ik dacht dat dat wel begrepen werd, maar duidelijk dus niet. :)

Ik denk ook wel dat de meeste moslims dat wel weten en er helemaal geen zin in hebben om in een soort conflict te komen met hun eigen beleving van het geloof hier, de vrijheid hier, en dan een soort fundamentalistische Moslimbroederpartij waarop ze kunnen stemmen.

De moslimpartij die er al was, was opgericht door een Nederlandse ex-fortuynist en ik denk dat dat toch ook niet helemaal was waar ze op zaten te wachten.
De (politieke) Islam kan niet onfundamentalistisch zijn omdat het, in tegenstelling tot bijv. het Christendom, ook een compleet wetboek bevat voor de samenleving.

Uitleg:
http://www.expliciet.nl/ex_files/editie ... even_1.htm
en
http://www.expliciet.nl/ex_files/editie ... _leven.htm
Voor een moslim is ons politieke systeem een beetje lastig, dat sowieso.
Stukje uit de tekst:
Citaat:
De moslim die wenst deel te nemen aan de regering in de westerse landen, zoals de bekleding van een ministerspost van een ministerie in een willekeurige regering, is gebonden aan de grondwet van de staat en haar wetgeving, en heeft het niet voor het kiezen bij het uitvoeren van de wetten, net zomin als dat hij de grondwet of wat gebruikelijk is kan verloochenen. Sterker nog, hij zal deze wetten moeten verdedigen en waakzaam deze wetten ten uitvoer moeten brengen. Met andere woorden, de Moslim die aan de macht wil deelnemen, zal wetten van kufr (ongeloof) ten uitvoer moeten brengen, de op kufr (ongeloof) gebaseerde grondwet en wetgeving moeten verdedigen, en er bestaat geen twijfel over het verbod op deze praktijk.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:54

Nicolletje schreef:
Ja zeker, dat zeg ik ook niet.
De Islam en de sharia zijn niet gematigd, zeg ik.

Dat is hetzelfde als zeggen dat de Bijbel wel of niet gematigd is. Het gaat niet om de tekst, maar om de interpretatie ervan. Zowel de SGP als de CU handelen uit naam van de Bijbel, en toch zijn hun standpunten verschillend. En vraag 100 christenen naar hun gevoel bij de Bijbel, en je krijgt waarschijnlijk 100 verschillende antwoorden. Alleen al tussen katholiek en protestant zit een wereld van verschil. Bij moslims zal dat niet anders zijn.

Het probleem zit 'm, bij welke partij en welk geloof dan ook, in de interpretatie en uitvoering van regels, normen en waarden. Met die interpretatie kan je het wel of niet eens zijn. Maar doen alsof dat rechtstreeks te maken heeft met het geloof wat iemand aanhangt, is erg kortzichtig. Dat geloof biedt immers hooguit de inspiratie voor hun ideologie. Het is nog altijd de interpretatie die maakt dat ik de SGP een stuk vervelender vind dan de CU, en zeer beslist niet de Bijbel zelf. En dus zou ik die SGP een stuk liever zien verdwijnen dan de CU.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:11

Ik probeer het nog één keertje uit te leggen.
In tegenstelling tot de bijbel bevat de Islam wél politieke voorschriften en verplichtingen. En die zijn ook wel duidelijk bekend in de Islamitische wereld. Op bijna elke vraag is er wel een antwoord.

Je kan het Christendom niet vergelijken met de Islam. Je kan het alleen maar naast elkaar leggen en concluderen dat er enkele gelijkenissen zijn.
Fundamentalistische moslims mogen niet zomaar hier in onze regering gaan zitten van hun geloof want dan moeten ze wetten adopteren die haram zijn en een leider (minister president) accepteren die geen moslim is (en volgens de Islam moet de leider moslim zijn)

De niet zo fundamentalistische moslims die gaan wel bij Groen Links ofzo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:17

De Bijbel bevat ook politieke voorschriften, en daar is dit land grotendeels op gebouwd :=

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:08

Ondanks dat onze samenleving is geïnspireerd door het Joods-Christelijke, zijn er geen duidelijke wetten die de bijbel voorschrijft (wetten over gij zult geen abortus plegen of homo's in elkaar slaan of gij mag geen rente betalen of creditcards gebruiken) maar leefregels gebaseerd op de 10 geboden en bijbelteksten.

Deze wet van Moses geldt zelfs eigenlijk alleen voor Israelieten die in die tijd leefden maar worden later in de Bijbel regelmatig herhaald, dus aangenomen als leefregels voor alle Christenen.

De bijbel/ christendom enz. is zoveel boeken en zoveel stromingen en zoveel geschiedenis en de oude wetten zijn niet van toepassing op onze samenleving.
http://www.gotquestions.org/Nederlands/ ... e-wet.html

De bijbel kent ook naar mijn weten geen gevolgen of straffen zoals handen afhakken bij diefstal ofzo.

De Islam kent niet alleen de Koran maar ook de Hadith en de Sharia. Omdat het Christen- en Jodendom al bestond heeft de Islam duidelijke richtlijnen gegeven (met als voorbeeld soms hoe het dus niét moet zoals bij de Joden) en wat nog niet duidelijk was, hebben de Sahaba (metgezellen) doorgegeven.
En alles wat tóen nog niet duidelijk was hebben schriftgeleerden ergens in de 7e of 8e eeuw vastgelegd.

De Islam zegt eigenlijk trouwens het tegenovergestelde over gezag en wetten als de Bijbel: http://www.gotquestions.org/Nederlands/ ... zamen.html

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:10

Het is niet zo duidelijk beschreven als bij de islam idd. Het christendom gaat meer over liefde, geen kwaad met kwaad bestrijden, maar met liefde. Daarom zijn de oude wetten vervuld door een allesomvattend gebod.
Maar er staan wel dingen mbt belastingen en overheid in.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:24

Ja, dat staat in die link die ik hierboven heb gegeven :j

Hier ook http://www.willibrordbijbel.nl/?p=page&i=69101,69107

Dat is dus hét grote verschil met de Islam: volgens de bijbel moet je de overheid erkennen en gehoorzamen (wat ze ook bedenken) en belasting betalen omdat ook deze overheid de wil is van God.
Alleen wanneer de overheid iets eist dat tegen de wil van God is, dan mag je op dat ene puntje ongehoorzaam zijn zonder de overheid af te vallen in z'n algemeen.

Volgens de Islam mag je de overheid sowieso niet erkennen (helemaal als je er deel van wil zijn, zoals minister) als deze niet Islamitisch is.
Omdat volgens de Islam alleen Allah de wetten maakt, en niet een mens.
Daarom is een democratie an sich al niet Islamitisch (haram).

Waarschijnlijk hebben veel moslims daarom geen dringend politiek streven. Omdat ze dan eigenlijk haram bezig zijn.

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:43

Denk dat er ooit een christelijke partij in Arabische landen komt?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:21

Ik vind (en zou willen) dat politiek en religie los staan van elkaar. We leven in een land waar niet iedereen hetzelfde geloof heeft, als men al geloofd.. De wet zou daar boven moeten staan.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:35

Nicolletje, interessante teksten, op deze manier had ik het geheel nog nooit bekeken.
Ik vraag me alleen wel af hoe het dan met het Jodendom zit; zij hebben bij mijn weten ook een vrij zware set met wetten gecombineerd met hun Torah, zitten zij dan met betrekking tot de democratie in dezelfde spagaat als de moslims?
Laatst bijgewerkt door Hilli op 12-09-12 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: reactie op off-topic verwijderd

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 07:05

amanda1980 schreef:
wel 2? zo toe maar. ik ken er heel wat meer die heel aardig en netjes zijn. helaas ken ik er nog meer die dat niet zijn

Dat heet sarcasme :7. Ik ken ook wel meer moslims dan twee... Maar goed, als je net zo praat als dat je schrijft snap ik je probleem met andere mensen, want daar gaat het hier m.i. om.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:38

Sofy schreef:
Nicolletje, interessante teksten, op deze manier had ik het geheel nog nooit bekeken.
Ik vraag me alleen wel af hoe het dan met het Jodendom zit; zij hebben bij mijn weten ook een vrij zware set met wetten gecombineerd met hun Torah, zitten zij dan met betrekking tot de democratie in dezelfde spagaat als de moslims?

Volgens mij niet in andere landen, omdat de teksten bedoeld waren voor de staat Israel (toen, ooit) vandaar dat ze dat zo graag terug willen.

Maar die Joodse leerboeken zijn zoveel, dat het 7 jaar kost als je elke dag 1 bladzijde leert, dus eerlijk gezegd heb ik me daar niet zo in verdiept.
Als het goed is volgen zij ook de bijbel die zegt gehoorzaam de regering., tenzij...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:42

Joden hebben alleen de tora / oude testament.

Het nieuwe testament erkennen zij niet. Met de bijbel wordt eigenlijk altijd het OT én het NT bedoelt (en vaker nog het NT, omdat die het OT 'vervangt' en/of 'aanvult'). De Joden erkennen de bijbel dus niet.

Wat ik mij dan wel weer afvraag of ze überhaupt wel elementen van het NT over hebben genomen/ erkennen. Zij zien in Jezus dan niet de beloofde verlosser, maar erkennen hem wel als profeet.

De voedingswetten wordt nog wel in ere gehouden (in Israel), daar wordt je half tureluurs van als je daar niet bekend mee bent :D

Maar goed dit wordt weer een beetje off-topic :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:20

Sammie schreef:
Joden hebben alleen de tora / oude testament.

Het nieuwe testament erkennen zij niet. Met de bijbel wordt eigenlijk altijd het OT én het NT bedoelt (en vaker nog het NT, omdat die het OT 'vervangt' en/of 'aanvult'). De Joden erkennen de bijbel dus niet.

Het OT is inderdaad van toepassing op Joden en daar staan dus die wetten (Boek van Mozes) in. In principe zijn deze niet persé van toepassing op Chistenen.
Maar in het OT staan ook dingen ten aanzien van belasting en leiders: http://www.voordewind.eu/nederlands/con ... ew/204/72/

Maar de democratie in Israel staat momenteel ook onder druk van ultra-orthodoxe Joden.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 09:14

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal off-topic reacties verwijderd. Inhoudelijke reacties dragen bij aan deze reactie, maar blijf daarbij bij de kern van de discussie en word niet persoonlijk naar elkaar toe.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:47

Ojee ik ben een dagje offline gegaan na mijn laatste reactie. Meteen van alles gemist zeker?
Nouja ik heb gezegd wat ik te zeggen heb denk ik.
Bij bepaalde religies is democratie niet zo makkelijk dus de vraag van de TS kan niet 123 beantwoord worden.
Zelf denk ik dat er niet zo gauw een moslimpartij komt vanwege de door mij aangedragen redenen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:50

Er is van jou niks verwijderd :?

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:56

Misschien een leuk Anekdote (schrijf je dat zo eigenlijk.. :Y) ) Heeft overigens niets met de stelling te maken....

Ik woon in Saudi, geloviger kun je het niet krijgen! Maar hier zelfs in het verre verre vroegere bestaan was het christen/jodendom hier de geloofsovertuiging.
We kennen wel het Petra denk ik? De mooie stad in uitgehakte rotsen. Tijdens de trail van het christen/jodendom die ook door Saudi is gegaan hebben deze mensen een spoor achter gelaten. Zo is er hier in Saudi dus ook een Petra! Alleen word dat natuurlijk niet toegegeven dat dat gebouwd is door het andere geloof !

Ik lees hier net dat de moslim partij zich heeft opgeheven en ik denk dat dat een goede keuze is geweest. Ze kunnen zich ook prima vinden in de idealen van de partijen die wel sterk staan in nederland daar is hun geloofsovertuiging niet voor nodig.
Zo mogen wij hier eigenlijk ook geen Kerk hebben en als wij openbaarlijk uitkomen voor ons geloof worden we niet vriendelijk verzocht of we dat niet willen doen maar worden wij de toegang tot het land geweigerd.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:05

@ Sammie
Maar dat zeg ik ook niet?
Het groene bericht komt op mij over alsof ik na mij (gisterochtend, laatste bericht) van alles gemist heb?
Alsof er een complete discussie is gevoerd en gewist.

Ik heb gister de computer uitgezet en net pas weer aangezet vandaar.

.. o wacht, kwartje valt. Ik snap het al, ging zeker over een wijk ergens dat compleet irrelevant was. Aha.

KimberleyE:
Het Christendom schijnt ook inderdaad de wortels te hebben in voormalig Perzie (nu Iran geloof ik) en omdat er zo gestreden is in die gebieden, zal er denk ik altijd rivaliteit bestaan tussen de religies in die regio.
Ik wist alleen niet dat er ook een uitgehakte stad in Saoudi Arabie was. Bijzonder....

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:13

@ Nicolletje.. Dat weten meer mensen niet daarom is het ook zo bijzonder. Wij gaan er als het goed is in de winter heen het is nogal een tripje maar ik denk zeker de moeite waard! :-)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:24

Ging idd om die wijk. :)

De allereerste bijbelverhalen (OT) vinden inderdaad plaats in het gebied van het huidige Iran, de twee rivieren genoemd stromen er nog steeds. Dus de eerste verhalen die generaties lang zijn doorgegeven komen daar vandaan. Dat strookt trouwens volledig(!) met de geologische fondsen van de trek van de mensen. De oudste nederzettingen komen uit dat gebied. Het eerste schrift is daar uitgevonden. Het Jodendom vindt inderdaad zijn oorsprong in dat grote gebied daar (Egypte- Iran/Irak) is allemaal gewoon terug te lezen, want er staat in de bijbel nl. waar en hoe de mensen zijn meegenomen (dan laten we er wel even buiten of dat wel/niet waar is/overdreven is etc. etc.) En het is ook het gebied waar de eerste mensen die uit Afrika wegtrokken zich vestigden. Het lijkt mij dan ook niet onlogisch als de eerste verhalen zich in dat gebied concentreren.

Het Christendom komt voort uit het Jodendom en vind zijn ‘oorsprong’ in de Romeinse gebieden. Nu zijn er mensen die zeggen dat de wortels zich in Egypte bevinden, maar als je op de brieven en verhalen uit de bijbel zelf af zou gaan is het Turkije, huidige Israel, Palastina enz enz. Uit het Christen- en Jodendom komt de Islam. Dat kunnen ze zelf wel proberen te verbloemen, maar dat is historisch gewoon na te gaan. Dat is een voordeel van Moslims, hun geloof is jonger en is er dus meer ‘bewijs’ te vinden. Wbt Joden- en Christendom zijn er zelfs diep in Egypte en richting Jemen sporen gevonden van aanhangers. Denk alleen al aan de Dode Zee rollen.

Overigs Nicolletje, met alle respect maar ik blijf er bij dat je teveel alle moslims over 1 kam scheert dat politiek Haram is. Er zijn in onze politiek meerdere moslims te vinden die zich bij het GL, PVDA e.d. hebben aangesloten. En als je richting het Oosten kijkt is er ook verschil te vinden tussen de islamstromingen, soennieten, allafieten en noem maar op. Dat zorgt nu net voor het gedonder in het Midden-Oosten. Veel moslims zitten juist in Nederland omdat ze niks of weinig ophebben met een politiek waarbij de islam bepaald wat de overheid moet doen. Logischerwijs zitten die dus ook niet te wachten op een moslimpartij. (vooropgesteld dat de moslimpartij dat als doelstelling had - dat is mij nl. nog onduidelijk)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:14

Sammie schreef:
Overigs Nicolletje, met alle respect maar ik blijf er bij dat je teveel alle moslims over 1 kam scheert dat politiek Haram is. Er zijn in onze politiek meerdere moslims te vinden die zich bij het GL, PVDA e.d. hebben aangesloten. En als je richting het Oosten kijkt is er ook verschil te vinden tussen de islamstromingen, soennieten, allafieten en noem maar op. Dat zorgt nu net voor het gedonder in het Midden-Oosten. Veel moslims zitten juist in Nederland omdat ze niks of weinig ophebben met een politiek waarbij de islam bepaald wat de overheid moet doen. Logischerwijs zitten die dus ook niet te wachten op een moslimpartij. (vooropgesteld dat de moslimpartij dat als doelstelling had - dat is mij nl. nog onduidelijk)

Volgens mij zeg ik ook precies hetzelfde een paar pagina's terug :j

Nicolletje schreef:
Ik denk ook wel dat de meeste moslims dat wel weten en er helemaal geen zin in hebben om in een soort conflict te komen met hun eigen beleving van het geloof hier, de vrijheid hier, en dan een soort fundamentalistische Moslimbroederpartij waarop ze kunnen stemmen.

Nicolletje schreef:
Fundamentalistische moslims mogen niet zomaar hier in onze regering gaan zitten van hun geloof want dan moeten ze wetten adopteren die haram zijn en een leider (minister president) accepteren die geen moslim is (en volgens de Islam moet de leider moslim zijn)

De niet zo fundamentalistische moslims die gaan wel bij Groen Links ofzo.

De zojuist gestopte moslimpartij was opgericht door een Nederlander die eerst van de Pim Fortuijn was, ik denk dat dat dus weer veel te vaag was allemaal.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:46

Floor_x schreef:
Ik zou spontaan debatten gaan volgen

Pvv vs. PvdM <<)

Nee maar ik snap dat het niet bestaat... Een christelijk land laten besturen door moslims? Ik zou spontaan emigreren ;)

+1

Waar is er geen Christenpartij in Marokko/Turkije....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:52

Wat heeft die vraag te maken met de partijen in Nederland?