Zijn kerk en staat nog wel gescheiden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:36

Albert schreef:
Dus in Brabant en Utrecht zijn elke zondag alle winkels open????
Dat geloof je zelf toch niet?

Nee hoor. Ik woon in De Bilt en daar is ook alles dicht. Je kan vrij makkelijk naar Utrecht daar zijn een aantal supermarkten open....maar alle andere winkels zijn ook potdicht. Alleen op de eerste zondag van de maand gelden ruimere openingstijden op de zondag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:37

Gemeente kan niet verplichten om open te gaan op zondag. Je ziet het in Rotterdam ook, winkels die niet open willen op zondag hoeven dat niet. Waarom dan winkels die wel open willen verbieden open te gaan omdat de zondagsrust er dan aan gaat? Ze hoeven zelf niet naar die winkel toe? (al doen die wethouders bij ons dat wel :roll: hoe hypocriet )

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:39

Een winkel die op zondag open MOET heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Ik weet dat er hier winkels zijn die op zondag open mogen, maar dit weigeren vanuit geloofsovertuiging. Dat vind ik prima, ik vind niet dat een gemeente een ondernemer kan dwingen zijn zaak op zondag open te gooien als deze daar principieel tegen is.
Naast een kroeg gaan wonen is een keuze, net als een een drukke provinciale weg gaan wonen. Ik vind bijvoorbeeld ook niet dat die mensen erover mogen zeuren dat er 80 gereden wordt. Dat weet je als je er gaat wonen, en mocht zoiets later ingevoerd worden, dan is er altijd nog de mogelijkheid om bezwaar te maken.

Het klopt dat iedere partij je iets oplegt. Maar 'meer belasting betalen' vind ik iets heel anders dan bepalen of jij op je 16e een kind moet houden of niet. Als je meer belasting moet betalen, betekent dat hoogstens dat je wat luxe moet inleveren. Niet dat je daardoor geen opleiding meer kunt volgen (je krijgt immers stufi en evt aanvullende beurs), aanzienlijk minder kans hebt om later aan een baan te komen, en te maken krijgt met zaken die je misschien nog helemaal niet aankunt.
Ik vind dat daar een enorm verschil in zit. Naar mijn mening mag de politiek niet beslissen over zaken die zo diep in de privésfeer liggen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:57

Die opmerking had ik verwacht. Naast een kroeg wonen is een keuze. Niet in een land wonen als je harder dan 80 wil.. tja als jij in een land woont en daar mag geen abortus gepleegd worden dan verhuis je toch. Is net zo’n simpele opmerking. Zo werkt het niet. Snap de redenering, maar het geldt wel in 9 van de 10 gevallen voor een ander. Rekening met elkaar houden ho maar. En dat een supermarkt open moet het schijnt toch echt zo te zijn ergens in het land. Ik stond zelf ook met mijn oren te klapperen. Weigeren kan natuurlijk, maar dan krijg je wel een flinke boete (of je moet weg- zover kan het ook nog gaan). Imo moet je als supermarkthouder zelf kunnen bepalen of je dat wil, maar toch legt de overheid dat op.

Mijn enige punt is dat mensen hier tegenwoordig alleen maar roepen wat zij willen. Dat kan niet, dat is niet werkbaar. Je zal rekening met elkaar moeten houden. Niet alleen op het punt van abortus, maar alle fronten.. Soms moet je middelen en je zal sowieso moeten accepteren dat een ander er soms anders overdenkt. En het feit iemand anders denkt over een onderwerp zal niet gelijk een bedreiging vormen voor de hele samenleving (al denkt men dat blijkbaar tegenwoordig steeds vaker).

En wat betreft zwanger worden en abortus, we zijn in Nederland ontwikkeld genoeg om te weten waar de kindjes vandaan komen en er zijn ook manieren zat om dat voorkomen. Zo kun je dus ook roepen als je anti abortus bent: Als jij op je 16de geen kind wil krijgen, gebruik dan voorbehoedsmiddelen, voor, tijdens of ná de daad… (niet dat dit verder van toepassing is binnen dit topic, maar het zijn drogredenen om iets goed te praten. Abortus moet mogen, maar een opmerking maken dat je zoveel mogelijk moet voorkomen een dergelijke ingreep te moeten ondergaan mag niet.. want ongetwijfeld komen er dan opmerkingen die voor slechts 1% van de bevolking geldt.. gescheurd condoom, pil werkt niet etc. etc.)

Iemand die meer dan een ton verdient vindt trouwens weer dat de overheid niet aan zijn centen mag ziten, hij heeft er immers hard voor gewerkt dus daar moet de overheid van afblijven..” Al die steuntrekkers gaan zelf maar werken”

En zo is het cirkeltje weer rond, die vindt dat en die vindt dat. Vandaar de overheid en de samenleving en de bijbehorode democratie..

Citaat:
Naar mijn mening mag de politiek niet beslissen over zaken die zo diep in de privésfeer liggen.
Eens, maar dat geldt pas voor heel Nederland als 51% het met je eens is. Als 51% zegt de overheid mag zich daar wel mee bemoeien, dan is dat de meerderheid dus democratie. En dan is het nu eenmaal zo. En binnen een democratie mag (gelukkig!) iedereen vinden wat ie wil. Dus dan zul je ook moeten accepteren dat er mensen en partijen iets anders vinden dan jij. (en zolang dat geen meerderheid is valt er niks te vrezen)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 29-08-12 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:03

NiNa_14 schreef:
Albert schreef:
Dus in Brabant en Utrecht zijn elke zondag alle winkels open????
Dat geloof je zelf toch niet?

niet alle winkels maar wel veel. en hier in brabant wisselt elke stad elkaar af met koopzondagen :+

Ik woon in de grootste stad van Brabant en wij hebben hier toch echt ook maar 1x per maand koopzondag. En er wordt hier bingo gespeeld om te bepalen welke supermarkten op zondag een paar uurtjes op en mogen :')

Sammie

Re: Zijn kerk en staat nog wel gescheiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:07

Het is eigenlijk best krom dat al die gemeentes van alles verzinnen. Zo zijn er gemeentes waar supermarkt y jaar x open mag, en het jaar erop mag supermarkt z de zondag benutten. Andere gemeentes geven weer x aantal zondagen open per jaar, gebruiken naar eigen inzicht. Dan weer 1x per maand, elders is het om en om.. Gaat imo nergens over op zo’n manier :=

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:09

Er zit in ieder geval geen enkel systeem in :n

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:16

Natuurlijk mag de overheid van invloed zijn op bepaalde zaken. Sterker nog, daar zijn ze voor. Om even bij het voorbeeld van meer belasting heffen te blijven: Dat is een maatregel die voor het hele land voordeel oplevert en noodzakelijk is. Zou jij mij kunnen vertellen wat 'het land' eraan heeft als ik geen abortus mag plegen? Naar mijn menig vrij weinig, er komt hoogstens een 'steuntrekker' bij.
Een ander voorbeeld is abortus in het geval van een gehandicapt kindje. Stel dat al voor de geboorte blijkt dat het kind zwaar gehandicapt zal zijn, en nooit een 'normaal' leven zal kunnen leiden. Moet ik dan als ouder toch het kind houden, omdat je van God niet mag doden? Vindt God het dan wel goed dat mijn kind maar een half leven leeft, en dat ik als ouder altijd gebukt zal gaan onder die last? En wat moet er met het kind gebeuren als ik zou komen te overlijden?

Jij hebt het over mensen die enkel roepen wat zij willen. Dat is helemaal waar, ik roept wat ik wil. En dat moet ook kunnen, als het gaat om de privésfeer. Stel je voor dat de overheid straks ook nog gaat bepalen dat we allemaal op zondag stil moeten zitten, omdat God die dag als rustdag heeft aangewezen. Ga je daar dan ook maar stilletjes bijzitten, want ja, de overheid heeft dat nu eenmaal besloten?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:23

De discussie over voor of tegen abortus vind ik dan weer meer thuishoren in het topic over abortus :) [NM] Abortus: voor of tegen?
Maar goed - ik snap wel dat een partij is voor het beschermen van alle leven, ook ongeboren kinderen, vanuit de gedachte dat zij alle onderdanen moeten beschermen en daar horen dus ook die ongeboren kinderen bij. Zoals je ook zou willen dat een partij ingrijpt als de politie stelselmatig gevangenen vermoordt of een arts iedereen die het ziekenhuis binnenkomt een spuitje T61 geeft.
Let wel: ik ga in dit topic dus niet de discussie aan of een kindje van 12 weken leeft of niet. Ik probeer alleen aan te geven waarom een partij kan denken dat het in het landsbelang is om abortus te voorkomen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:34

Ik denk dat je mijn punt niet snapt xSwanHeart, jij roept dat jij roept wat jij wil en dat mag ook! Maar tegelijktijd zeg je ook dat iemand die een ander standpunt heeft die eigenlijk niet mag opleggen aan een ander Immers…

Citaat:
Wat mij betreft zouden alle confessionele partijen zo snel mogelijk mogen verdwijnen. Ik heb geen problemen met de religie op zich (ookal geloof ik zelf niet), maar vind het niet terecht dat er religieuze waarden opgelegd worden aan ongelovigen.
En in een democratie mag je dat allemaal vinden, het uitoefenen in de praktijk dwz het uitbannen van mensen die hun ideologie gebaseerd op (bijv) een geloof mogen geen politiek bedrijven (waarden opleggen enz.) is echter NIET democratisch. Dus wat jij vindt mag wel, maar wat een ander vindt dat mag niet? (op politiek niveau)

Dus nogmaals als de meerderheid *iets* vindt dan blijft het zo. En verder kun je persoonlijk wel vinden dat het een belangrijker is dan het ander, maar binnen de politiek kan dat niet. Dus kun je op overheid of politiek niveau geen onderscheid maken in welke partijen zich wel en niet daar mee mogen bemoeien op basis van hun ideologie.

Democratie is zo makkelijk nog niet :+

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:47

Je hebt gelijk, Blue_Eyes ;) Dit pakte ik alleen even als voorbeeld omdat het een nogal belangrijk verschil is tussen confessionele en seculiere partijen.

Ik ben van mening dat de overheid enkel de buitenlijnen zou moeten schetsen. Binnen die lijnen ben je vrij te kiezen wat jij wil. Winkel open op zondag, of niet? Eigen keus. Abortus, of niet? Eigen keus. In principe is de overheid er enkel om de vrijheid van de burger te waarborgen en te zorgen dat bezit beschermd blijft (waarbij het leven ook een bezit is).

En Sammie, ik zeg niet dat mensen die geloven geen politiek mogen bedrijven. Ik vind alleen dat hun geloof een privé aangelegenheid is, en dat dat ook in de privésfeer moet blijven. Als iemand zich vrijwillig aanmeldt bij een kerk, dan mag een kerk deze persoon natuurlijk waarden opleggen, en mag die kerk deze persoon dus ook verbieden om bijvoorbeeld zijn winkel op zondag open te gooien. De overheid mag dit echter niet bepalen: zij zijn er alleen om de belangrijkste vrijheden te waarborgen.
En ik begrijp dat het bij een democratie om de mening van de meerderheid gaat, maar wanneer je dat argument aandraagt, is deze discussie zinloos. Het gaat er immers niet om of ik het zou accepteren wanneer een confessionele partij aan de macht komt, maar of het wel juist is dat er überhaupt confessionele partijen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:01

Sammie schreef:
Lovely schreef:
Nee hoor, er is namelijk ook een verschil tussen ergens in geloven en ergens over nadenken. Een ideologie bestaat doorgaans uit denkbeelden die besproken en getoetst kunnen worden. Bij religie is dat toch anders.

Gezien het aantal christelijke stromingen (pkn, rk en alle geref stromingen) is er binnen de ‘kerk’ (of eigenlijk kerken) ook ruimte voor discussie. Er blijft echter een ‘basis’ staan en die halen ze uit de bijbel. Ik denk zelfs dat dat ergens stabieler is (ongeacht of je het er mee eens bent of niet - je weet nl. waar je aan ‘toe’ bent) dan iets gaan lopen roepen aan de waan van de dag, zoals bijv. PVV doet.

De waan van de dag is morgen weer voorbij, maar die waan die al 20 eeuwen duurt is veel hardnekkiger. Laat ik het zo stellen dat zolang ik die god (welke dan ook) geen brief kan schrijven of in een kantoortje op kan zoeken voor een goed gesprek, ik niet vind dat er zoveel belang bij neergelegd kan worden. Die Wilders die kunnen we aanwijzen, maar dat kan met god nog steeds niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:23

^ ‘Probleem’ is dan alleen dat als jij die normen en waarden (van een kerk) aandraagt dat je die automatisch meeneemt in je ideologie. Neem het punt van abortus Persoon x vindt dat moord, persoon x richt een partij op en dan is het logisch dat hij (vanuit zijn standpunt) zal proberen om andere mensen er van te overtuigen dat het moord is en dus verboden moet worden (om zo het al leven te beschermen), neemt hij genoeg mensen met zich mee dan wordt het een wet en is het verboden.

Dus is de vraag of het juist is dat die partijen er zijn ja. Dat is juist. Immers is het voor hen niet slechts een geloof, maar hun leven. Dat is bij hen één. Dus valt het voor hen niet te scheiden of los te zien. En zij mogen ook een partij oprichten, dus is het logisch zij hun normen en waarden (kerkelijk van aard) meenemen. Wat dacht je van de PVDA (links) overal herverdelen, maar ook van oorsprong een christelijke partij (al zijn er wrs zat die dat niet meer eens weten).

Overigs ons hele poldermodel is kerkelijk van oorsprong, alleen heeft de overheid op een gegeven moment gezegd wij nemen dat over. Daar zijn in de loop der jaren veel veranderingen over gegaan, maar Nederland heeft nu eenmaal die geschiedenis. Dat valt niet uit te wissen. Je kan dus ook nu niet zeggen dat er geen plaats meer voor is. Sterker nog het merendeel van onze normen en waarden komen er nog steeds vandaan.

Een kerk verbied trouwens niks hoor. Kerk heeft dus geen wettelijke macht (want scheiding!), dus kan een kerk niet verbieden je winkel te sluiten. Zo werkt het niet. iemand die zijn winkel niet open wil op zondag beslist dat zelf, niet de kerk. Hij beslist dat wel zelf omdat zijn kerk zegt in de bijbel staat zondag is een rustdag en dan wordt er niet gewerkt. Een politieke partij mag echter wel beslissen, mits een meerderheid dat vindt, dat de supermarkten niet open mogen (of onder bepaalde regels). Ze mogen ook beslissen dat ze wel open mogen. En blijkbaar mogen ze mensen ook dwingen.

Al met al vind ik dat de overheid vrij weinig bepaalt wat jij thuis in de privésfeer doet. Het kan veel en veel erger.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:27

bij mij in de buurt heb je dat trouwens helemaal niet, al dat gedoe met supermarkten. bij ons is het gewoon zo dat (bijna) alle supermarkten gewoon elke zondag open zijn, met openingstijden van ongeveer 12 tot 20 uur. wel worden de openingstijden vaak aangepast en kom er soms een uurtje bij of gaat er een uurtje af. maar ik denk wel dat dat komt omdat Noord-holland wel minder gelovigen heeft en daar dus ook veel minder rekening mee houdt.
mij maakt het eigenlijk niet uit, zondag open is wel handig, maar al zou dat niet zo zijn moet je gewoon het boodschappen doen wat beter inplannen. vroeger waren de winkels nooit open en dat ging toen ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:28

Het is bij mij in het dorp al heel moeilijk om 's avonds je boodschappen te doen naast de fulltime baan. Heb nu mijn werk dusdanig kunnen plannen dat ik mijn boodschappen doordeweeks kan doen, maar dan wel bij de Makro. Ook eten aan huis laten komen gaat niet omdat de gemeente dat aan banden legt na een bepaalde tijd 's avonds die vroeger is dan waar ik vandaan kom. En die vroeger is dan waar ik over een half jaar heen verhuis. Want mede alle "rustregels" van de gemeente hebben voor mij bijgedragen aan het verhuizen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:33

Dat voor sommige gelovigen religie en 'de rest' van hun leven niet te scheiden zijn, begrijp ik. Maar mijns inziens gaat het bij de politiek dus niet om de normen en waarden die iemand heeft, maar om de manier waarop hij of zij onze veiligheid wil waarborgen.
De normen en waarden (behalve uiteraard de basisdingen die leven en bezit beschermen,) moeten niet door de overheid opgelegd worden, maar komen óf vanuit de mens zelf, of vanuit een vereniging (bvb een kerk) waarbij hij of zij zich aansluit. Een kerk heeft de macht om zijn leden regels op te leggen (of je je hieraan houdt is uiteraard ook je eigen keus, maar wanneer je je aansluit bij een kerk, ga je akkoord met hun denkbeeld en dus zeer waarschijnlijk ook met de regels die je worden opgelegd,) maar niet om dat bij anderen te doen.

En inderdaad, het kan altijd erger, en als er een regering van overwegend confessionele partijen zou komen, dan gebeurt dat waarschijnlijk ook ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:38

Jans schreef:
Het is bij mij in het dorp al heel moeilijk om 's avonds je boodschappen te doen naast de fulltime baan. Heb nu mijn werk dusdanig kunnen plannen dat ik mijn boodschappen doordeweeks kan doen, maar dan wel bij de Makro. Ook eten aan huis laten komen gaat niet omdat de gemeente dat aan banden legt na een bepaalde tijd 's avonds die vroeger is dan waar ik vandaan kom. En die vroeger is dan waar ik over een half jaar heen verhuis. Want mede alle "rustregels" van de gemeente hebben voor mij bijgedragen aan het verhuizen.

In Vianen? Hier heb ik nog nooit wat van gehoord, daar zijn de supermarkten ook gewoon tot 20.00 uur open, net als overal.
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 29-08-12 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:39

Klopt, maar ik ben elke dag pas na 20 uur thuis, incl de zaterdagen dan ben ik er vaak hele dagen niet. Waar ik vandaan kom waren de winkels 's avonds tot 22 uur open en kon ik gewoon mijn boodschappen halen. (Partner laten gaan heeft geen zin, zelfde werk :+ )

Waar we heen verhuizen is alles in ieder geval tot 21 open. En de snackbar nog later (die is in Vianen toch ook half 21 dicht, en op maandag helemaal dicht)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:44

Ik woon in Nieuwegein, maar ook hier zijn geen winkels open tot 22.00 uur. De AH op City was tot 21.30 uur geopend, maar dat is teruggedraaid, want er kwam geen hond.
Als je tot laat werkt, dan kom je op de weekenden (net als veel andere mensen), de C1000 Vianen is van 16.00 - 19.00 uur geopend, net als de supermarkten hier in de regio die open zijn op zondag (muv Jumbo Overvecht, maar daar kun je altijd nog naartoe rijden).

Maar is Vianen zo bekrompen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:45

De C1000 is nog tot 19 uur open op zondag.. maar dat is over een week ook voorbij.. daar zijn ze nu rechtszaken over aan het voeren.. en dit is vanuit geloof besloten dat ze dichtmoeten.

Vianen is best bekrompen ja :x zelfs de pinautomaten zijn dicht op zondag :roll:

Zaterdag boodschappen doen is de laatste tijd ook problematisch, elk weekend zitten we ergens anders tegenwoordig := gelukkig is de Makro tot 22 uur open en komen we zo nog wel aan onze boodschappen. :j maar de SGP in de gemeenteraad (is de grootste partij) is nu ook bezig een rechtzaak tegen de Makro aan te spannen om dicht te gaan op zondag..

Bij het homedecocenter is het ze al gelukt := die waren dagelijks tot 22 uur open en elke zondag. Nu zijn ze als ik thuis kom uit werk al dicht..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:46

Jans jij bent gewoon verwend :D Ik ken alleen maar tijden tot 21.00 uur (of 18.00 uur) maar supermarkten open tot 22.00 uur nog nooit meegemaakt. Dat is alleen in de randstad dacht ik zo. Overigs best frustrerend om elke keer voor een dichte deur te staan, maar 20.00 uur eindigen is niet echt een standaard werktijd. Dus imo niet echt de ‘schuld’ van de supermarkt.

Pinautomaten gesloten := Dat gaat wel erg ver :oo SGP de grootste in Vianen? Dat zou je dan weer niet verwachten :oo

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:49

Hier in Eindhoven zijn de supermarkten gewoon tot 22.00 uur open hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:50

Ja.. als ik op zondag geld wil halen kan ik dat niet bij de rabobank doen.. de automaat van de ABN is altijd "leeg" op zondag.. ofwel als ik geld nodig heb moet ik naar Nieuwegein rijden :=

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:52

Jans schreef:
Ja.. als ik op zondag geld wil halen kan ik dat niet bij de rabobank doen.. de automaat van de ABN is altijd "leeg" op zondag.. ofwel als ik geld nodig heb moet ik naar Nieuwegein rijden :=

Belachelijk! Er hoeft dan toch niemand voor jou te werken? Dat jij je niet aan de zondagsrust wil houden, is je eigen keuze. Ik kan me voorstellen dat een serviceluik dicht is (dan moet er immers iemand voor jou werken, en ik kan me dan nog enigszins voorstellen dat dat op een zondag not done is), maar een pinautomaat? Dat is toch van de zotten?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:00

Wij hebben onze babykamer gekocht bij Babypark te Kesteren. De website is op zondag gesloten... Dát vond ik ook zo bizar.