Hoge dierenartskosten door zieke hondenfokkerij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:01

sillysoul schreef:
misschien omdat we nu in crisis leven, dat kosten een rol spelen en de mensen aanspreekt?

Ik denk niet dat de crisis daar veel mee te maken heeft. Volgens mij is het van alle tijden dat geld voor mensen een belangrijke prikkel is. Het idee dat je het beste tot mensen kunt doordringen via hun portemonnee is natuurlijk niet nieuw. In deze situatie denk ik alleen niet dat het iets zal opleveren.

sillysoul schreef:
Nu ben ik zelf dierenarts, maar ben dus vaak onaangenaam verrast door nieuwe diereigenaren die zich niet gerealiseerd hebben dat een huisdier geld kost (voeding daar hebben ze wel op gerekend, maar bijkomende kosten niet). Dan heb ik het niet alleen over honden, maar ook over katten, konijnen, cavia's.

Ik vind het ook gek dat mensen daar niet beter over nadenken. Wel vermoed ik dat er ook veel mensen zijn die zich wel realiseren dat een dier ziek kan worden, maar die de kans dat hun eigen dier ziek wordt ernstig onderschatten. Ziekte is meestal iets wat een ander overkomt.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:06

wat mij vooral ook verbaast, is dat het normaal gevonden wordt dat er neuscorrecties, huidplooicorrecties, ooglidcorrecties, staartamputaties, elleboogoperaties, heupoperaties moeten plaatsvinden, om recht te breien wat er fout ging bij het fokken/vermeerderen van dieren...

sillysoul

Re: Hoge dierenartskosten door zieke hondenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:07

ik vergeet nog het afzagen van hoektanden, het castreren van honden met een binnenbal (is ook erfelijk), het corrigeren van navelbreuk (erfelijk).

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:19

Alane schreef:
goeroe schreef:
Met als belangrijk verschil dat informatie over koelkasten voor iedereen vrij toegankelijk is. Je kunt fokkers bezoeken, maar die zullen allemaal enthousiast zijn over hun eigen dieren. Je kunt naar shows gaan maar daar zie je niet de dieren die om een goede reden thuis zijn gebleven...

raseigenschappen en ongewenste eigenschappen zijn wel zeker terug te vinden op internet.
Op shows zie je volwassen en jonge honden die goed in elkaar steken. Je kunt fokkers en liefhebbers vragen.
Ga kijken bij fokkers en vraag na bij nestjes, bezoek hondefora. Laat google je vriend worden en er gaat een wereld voor je open... maar zoals ik al schreef, men is dan ter zake deskundig en merkt niet dat de emotie de boventoon voert ipv wijsheid...

die vergelijking gaat wel zeker op.
bij koelkasten, paarden, honden etc.

Ongetwijfeld zul je wijzer worden, maar ik blijf van mening dat de vergelijking niet juist is omdat er bij dieren meer informatie verborgen blijft. Google helpt je misschien bij de keuze voor een bepaald ras, maar verschaft veel minder informatie over welke fokker en welk dier je moet kiezen. Op een show krijg je geen reëel beeld van een populatie en een hond die voor je neus staat kan gebreken hebben die je van de buitenkant niet kunt zien. Natuurlijk is het verstandig om zoveel mogelijk onderzoek te doen, maar wie denkt op die manier alle relevante informatie te kunnen verzamelen kon wel eens bedrogen uitkomen. Als buitenstaander zul je nooit over alle waardevolle informatie beschikken die een fokker wel heeft.

Ik denk trouwens ook dat het onrealistisch is om te verwachten dat iedereen zich zo uitgebreid laat voorlichten. Dromen mag, maar het gebeurt gewoon niet. Juist daarom zie ik daarin een belangrijke taak weggelegd voor de rasverenigingen die het naar mijn mening nu vaak nog laten afweten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:31

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:36

ik schrik ook van die rashondenwijzer :oo
sommige rassen kun je wel op je vingers nagaan,maar zoveel ?
ook honden, die er redelijk uitzien.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:43

kan me voorstellen dat niet iedere hondenkoper dit vantevoren gelezen heeft, en ook niet beseft wat het inhoudt als hij/zij dat wel gelezen heeft.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:48

dieren blijven vnl. impulsaankopen.
weten dat je DA kosten krijgt, beseffen de meesten wel. de DA is alleen erg duur.dus ze kunnen de hoge kosten van tevoren niet inschatten.je meent allemaal een gezond dier te kopen.
met 35 euro enten hebben weinig mensen echt problemen, maar las net op bokt over een kitten met een gebroken poot, waarvoor een operatie van 1000 euro gewoon te duur was.
ik heb eens op een dorp gewoond daar keek iedereen er vreemd van op, dat ik mijn (ras ) katten liet enten. hun motto ; de kat is gratis.enten is zonde geld, je hebt voor niks weer een nieuwe..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:07

ook een koelkast kun je niet van binnen bekijken, en kan stuk gaan om veel verschillende redenen.
Je niet inlezen of wijzer maken dan je al bent, is nooit goed voor geen enkele aankoop.

Btw de 2e hond die ik gekocht heb was ten tijde dat het in korten van de staart niet meer mocht. Vergeten werd dat die honden tijdens jacht vaak hun staarten kapot sloegen cq verwondingen opliepen. Ook de onze als die weer eens achter een konijn aanzat en door het struikgewas rende...

Onze huidige hond heeft een korte staart en heeft niets te maken met mooier of rastypisch maar prettiger voor de hond. Hij kan door de struiken rennen zonder zijn staart te verwonden, en geloof me de onze deinst niet terug voor prikkelbosjes als hij moet apporteren.

De goede fokkers weten waarmee ze fokken, de vermeerderaars boeit het niet, zolang ze er maar enigzins uitzien als en er afnemers zijn en de pups geld op leveren. Zolang er afnemers zijn zullen er verkopers zijn. En waarom mensen in bescherming nemen die zelf weinig tot geen moeite lijken te ondernemen om zich te verdiepen in een ras en de problematiek van dat ras?

Ach mijn vader heeft zijn oude konijn laten opereren, het oudje had een tumor en het opereren of inslapen, opereren was duurder... maar ach Ko had hij al zolang... na de operatie heeft Ko een poosje in huis gewoond en toen weer in zijn ren... Ko is btw 13 jaar geworden. :D

bij de rassenwijzer staat de duitse staande hond niet bij....

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:29

Alane schreef:
En waarom mensen in bescherming nemen die zelf weinig tot geen moeite lijken te ondernemen om zich te verdiepen in een ras en de problematiek van dat ras?

Omdat anders dieren er de dupe van worden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 00:07

papagroom schreef:
spicegirl schreef:
buiten de rastypische afwijkingen( wat sommige mensen wel mooi vinden), doen fokkers wel testen op een heleboel ziektes, en rontgen ze ook b.v. de heupen.
zo voorkom je een hondje, dat al met een paar maanden oud blijvend blind is/word aan een erfelijke rasbekende ziekte. met geteste ouders had je dit kunnen voorkomen.

Nog stugger...als al die vreemde ras typische eigenschappen er niet in gefokt waren was dat helemaal niet nodig geweest.....zo zijn mijn ouders gestopt met het fokken van duitse herders,omdat ze die rare lage heupen niet wilden,maar een mooie robuuste herder,met zwartdek en maisgele poten ambieerden,qua karakter waakzaam maar eerlijk .
tot eind jaren 70kwamen daar zelfs kampioens honden uit voort,maar daar na sloeg de mode om naar van die wankele fletse beesten,en daar na is het nooit meer goed gekomen,met alle HD gevolgen op de koop toe.

Heb inmiddels mijn 7e DH en geen last van HD hoor. Ben zeer tevreden met al onze stamboomhonden. 2 ervan hebben zelfs nog nooit geen dierenarts gezien op een enting na.
Kopers moeten hun huiswerk goed doen. Dan is er geen probleem.

Bij veel rassen zouden de regels strenger mogen worden. Zo testen wij onze honden op DM voor de fok. Is niet verplicht maar komt zo vaak voor dat wij dit belangrijk vinden. Veel mensen verklaren ons voor gek. Maar de kopers zijn dankbaar.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 00:11

Wilawander schreef:
[quote="papagroom"
buiten de rastypische afwijkingen( wat sommige mensen wel mooi vinden), doen fokkers wel testen op een heleboel ziektes, en rontgen ze ook b.v. de heupen.
zo voorkom je een hondje, dat al met een paar maanden oud blijvend blind is/word aan een erfelijke rasbekende ziekte. met geteste ouders had je dit kunnen voorkomen.

Nog stugger...als al die vreemde ras typische eigenschappen er niet in gefokt waren was dat helemaal niet nodig geweest.....zo zijn mijn ouders gestopt met het fokken van duitse herders,omdat ze die rare lage heupen niet wilden,maar een mooie robuuste herder,met zwartdek en maisgele poten ambieerden,qua karakter waakzaam maar eerlijk .
tot eind jaren 70kwamen daar zelfs kampioens honden uit voort,maar daar na sloeg de mode om naar van die wankele fletse beesten,en daar na is het nooit meer goed gekomen,met alle HD gevolgen op de koop toe.[/quote]

Heb inmiddels mijn 7e DH en geen last van HD hoor. Ben zeer tevreden met al onze stamboomhonden. 2 ervan hebben zelfs nog nooit geen dierenarts gezien op een enting na.
Kopers moeten hun huiswerk goed doen. Dan is er geen probleem.

Bij veel rassen zouden de regels strenger mogen worden. Zo testen wij onze honden op DM voor de fok. Is niet verplicht maar komt zo vaak voor dat wij dit belangrijk vinden. Veel mensen verklaren ons voor gek. Maar de kopers zijn dankbaar.[/quote]

Kijk en dat vind ik dus onzin....een koper zou gewoon van de goedertrouwheid van de fokker uit moeten kunnen gaan.....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 01:23

en een koper zou er ook moeten vanuit gaan dat de wagen verkocht door de garage helemaal goed is. en hoeveel keer is die dat dan ook?
je hebt goede fokkers, die je kant vertrouwen (en ook dan kan er iets misgaan), en er zijn fokkers die fokken voor het geld, of voor de show, en soms is de grens tussen een goede en een slechte fokker moeilijk te zien.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 02:02

Ik ben van mening (na bijna 10 jaar abessijnen fokken als liefhebber) dat de plank toch wel weer een beetje mis wordt geslagen.

Er wordt gesproken over rasdieren, maar met name bij honden zijn er rassen die uiterlijke kenmerken hebben die de gezondheid niet ten goede komen. Bij raskatten bijvoorbeeld heb je eigenlijk alleen de pers die een erg plat gefokte neus heeft. Over naaktkatten bijvoorbeeld kun je discussiëren, maar in principe hebben die geen ernstige gezondheidsproblemen door hun uiterlijk.

Een pup, kitten zonder papieren of in ieder geval aantoonbaar bekende afstamming vindt ik altijd onverstandig, je hebt dan geen idee van een inteelt percentage. Of er niet teveel met de teef gefokt wordt etc.

Je hebt goede fokkers en goede fokkers. Een fokker die veel showt en op shows veel prijzen wint is niet per definitie een goede fokker, vaak zelfs het tegenovergestelde daar gaat uiterlijk meestal voor gezondheid. In mijn boekje is een goede fokker iemand die alle raspecifieke erfelijke afwijkingen laat testen en alleen fokt met gezonde dieren met een fijn karakter die aan de rasbeschrijving voldoen. Voldoen aan de rasbeschrijving is zeker niet gelijk aan showkwaliteit, keurmeesters interpreteren de standaard hoe zij dat willen binnen bepaalde grenzen en zoeken daarbij vaak de grenzen erg op.
Daarnaast vind ik ook nog dat een fokdier gemakkelijk zwanger moet kunnen worden, geen zware zwangerschappen hebben en in principe gemakkelijk bevallen kan. Alles wat daar niet aan voldoet sluit een goede fokker uit voor de fok zelfs als het dier qua uiterlijk precies is wat een keurmeester wil zien.
Een gezin dat met hun leuke rasdier een keer een nestje doet op de juiste manier met papieren en testen etc. is ook een fokker en heeft een kennelnaam en vraagt stamboompapieren aan. Er is toch duidelijk verschil tussen zo iemand en een showfokker.

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje hetzelfde als dat niet elke bovag garage even goed is. Ja er is een keurmerk, maar je doet toch ook zelf onderzoek en vraagt naar ervaringen van mensen. En dan betreft het hier nota bene levende wezens. Ik zeg eerlijk als mensen bij mij komen die zich echt niet in het ras hebben verdiept krijgen ze ook echt geen kitten. Als ik die luxe niet heb van een flinke wachtlijst zodat ik zeer kieskeurig kan zijn dan is het tijd om niet meer te fokken.

Begrijp me niet verkeerd ik juich het toe dat er strenge regels komen voor het verminken van dieren omdat een paar ijdele types die zich keurmeester noemen te extreme zaken bejubelen. Er blijft altijd "dom" volk dat precies doet wat een keurmeester wil zien en daar mag je de dieren best tegen beschermen en flink aanpakken. Maar het is allemaal weer erg globaal en voornamelijk van toepassing voor een betrekkelijk kleine groep fokkers. En alle rasdieren en fokkers krijgen hierdoor een erg slechte naam en dat vind ik ook wel weer kort door de bocht.