'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:41

Huertecilla schreef:
FlyAway schreef:
Voor wat betreft het andere deel, dat gaat over de oldtimers (25 jaar en ouder) dat is een discussie die al heel lang loopt.

Die dan vervolgens in dezelfde moeite omgezet wordt naar een ongedifferentieerde 8 jaar voor diesels >;) je.

Je hebt de bel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Verdiep je eens in de ontwikkelingen rondom de oldtimer regeling, scheelt een hoop borrelpraat. :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:58

FlyAway schreef:
Je hebt de bel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Verdiep je eens in de ontwikkelingen rondom de oldtimer regeling, scheelt een hoop borrelpraat. :)*

Mijn opmerking betreft het argument ´oud´ vervuilt meer.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:58

Wendy schreef:
maura schreef:
Is dat dan 'slecht' van de overheid of betekent het dat mensen gewoon te stom zijn om weloverwogen verantwoordelijke beslissingen te nemen? Ofwel, zijn zij nou zo slim of zijn wij nou zo dom? (even wennen aan de nieuwe BC hoor)
Is het verwijtbaar als een 'grote boze overheid' gebruik maakt van de pertinente weigering van 'de massa' om voor zichzelf te denken en eigen verantwoordelijkheid te erkennen? En maakt het voor die verwijtbaarheid nog iets uit hoe de opbrengst van het gebruik maken van 'de massa' wordt ingezet? Wordt het minder verwijtbaar als dat geldt rechtstreeks wordt geïnvesteerd in verduurzaming van de samenleving?

Volgens mij mis je het punt maura.
Het uitgangspunt van de overheid bij dit soort maatregelen is niet juist. Wat HC en een aantal anderen juist aangeven is dat oude auto's niet per definitie vervuilender zijn dan nieuwe.
Als de overheid nou gewoon zou toegeven dat het niets met duurzaamheid te maken heeft, maar met het stimuleren van de economie, dan zou je gelijk hebben.

Dan zou ik gelijk hebben? Wat grappig.
Bljkbaar was het niet duidelijk dat ik een vraag stelde. Want dat deed ik dus, ik stelde een vraag. Ik miste geen punt, maakte geen punt en ik ben al helemaal niet op iets als 'gelijk' uit, maar ik ben wél heel erg nieuwsgierig. Zoals ik de tekst van o.a. HC lees, termen als 'consumptieval' en 'kopen zul je', is hier sprake van een stellingname waarbij de overheid wordt beschouwd als een partij met een dubbele agenda, waarbij uitgangspunten 'goed' en 'fout' kunnen zijn. Vandaar mijn vraag, maar die was kennelijk te moeilijk of op de verkeerde plek gesteld. Kan gebeuren.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:59

Huertecilla schreef:
chipieke schreef:
Ik pest graag Vadertje Staat ~~}> Die zit al genoeg in mijn zakken ;)

Dan kan je in de toekomst de stad niet meer in.
Je kenteken wordt op de toegangswegen gelezen en je krijgt zowel een rekening als een boete.

Wij gaan zowiezo met het openbaar vervoer als we in 'de stad' moeten zijn :j
Het is onmogelijk parkeren daar :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:01

karuna schreef:
Hoe zouden ze dat eigenlijk doen met die oldtimer dagen en ritten? Niet meer door de stad? De oude trouwauto s, lijkwagens zijn ook vaak niet de nieuwste dingen. Oudere auto s voor serie en film? Allemaal verboden dadelijk?

Die vallen dan onder een ontheffingsregeling. Kost iks euro voor de vervuilingstoeslag plus ei euro admin.kosten.

maura schreef:
een stellingname waarbij de overheid wordt beschouwd als een partij met een dubbele agenda,

Dat is te eenvoudig. De overheid heeft meer agendas dan slechts een dubbele.
Erg belangrijk is het inkomen.
Belangrijker dan vervuiling.
Het milieubelang doet het erg goed bij de publieke opinie en dat wordt keer op keer uit de kast gehaald voor maatregelen met een primair economisch belang, wat de individuele burger wel geld kost en geen schoner milieu oplevert.
Wie dat niet beseft leeft in lala-land.

Rinske

Re: 'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:43

HC, ik ben het niet zo vaak met je eens, maar hierin ga ik helemaal met je mee!

Alles wordt uit de kast gehaald onder het mom van milieu, om de autorijder op kosten te jagen.

Als ik ineens heffing moet gaan betalen om de binnenstad in te mogen met onze V40 uit 1998, wordt daar het milieu in de stad beter van, of wordt alleen de kas gespekt, en worden we semi-verplicht om een nieuwe auto te kopen?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:56

ook eens met HC ! vooral het laatste stukje :j
(maar niet zo met " iks en ei " ,maak daar maar X en Y van..)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:02

Rinske schreef:
en worden we semi-verplicht om een nieuwe auto te kopen?

Wat een hógere milieuprijs heeft. Óók in de binnenstad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:39

magda_90 schreef:
En de brommers en scooters dan?

Schiet me net iets te binnen.
Er rijden hier erg veel stokoude 2-takt brommertjes knetterend rond.
Niet zelden hinderlijk knetterend.
HEEL veilig dat.
Het is vrijwel omogelijk om door zo´n ding overreden te worden als voetganger.
Daarentegen zat ik een paar maanden terug letterlijk op de motorkap van een Prius. Mij fout. Kan de Prius noch de bestuurder verweten worden. Ik had gewoon niet goed genoeg gekeken, ging er voor een deel vanuit dat er niets hoorbaars aan kwam.
Veel geluk gehad én nog meer dank verschuldigd aan de :wow: oplettendheid van de sluipautomobilist.

Die mensgsmering stokende, rokende stinkknetters vervuilen overigens mínder dan die Prius. Die brommertjes zijn slechts 49cc. en verstoken maar érg weinig brandstof/olie om de 60 kilo brommer en 50 kilo oud menneke met 25 door het dorp te knetteren.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:10

het meest vervuilende wat er rondrijd zijn tractoren.daar zijn geen enkele regels voor. je ziet er zelfs kinderen mee rondkarren. daarna zijn vliegtuigen vervuilend, om maar niet te spreken over de (petro/chemische) industrie.
die gaan allemaal met grote hoeveelheden,laten ze daar eerst eens naar kijken.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:16

Huertecilla schreef:
maura schreef:
een stellingname waarbij de overheid wordt beschouwd als een partij met een dubbele agenda,

Dat is te eenvoudig. De overheid heeft meer agendas dan slechts een dubbele.
Erg belangrijk is het inkomen.
Belangrijker dan vervuiling.
Het milieubelang doet het erg goed bij de publieke opinie en dat wordt keer op keer uit de kast gehaald voor maatregelen met een primair economisch belang, wat de individuele burger wel geld kost en geen schoner milieu oplevert.
Wie dat niet beseft leeft in lala-land.

Dank voor het alsnog gedeeltelijk beantwoorden van m'n vraag. Heb ik er nog één.
Stel nu eens dat het minder druk is in lala-land dan enkele kritisch denkende mensen denken. Dat dus verreweg de meeste mensen heel prima in staat zijn om een economische maatregel als zodanig te herkennen. Wat dan? Moeten al die mensen dan naar aanleiding van deze aankondiging, die duidelijk bedoeld is als veelkantig snijdend mes, de straat op om te protesteren tegen die slinkse zakkenvullende overheid? Moeten ze de gevestigde orde omver gaan werpen en anarchie uitroepen? En als ze dat niet doen, verdienen ze het dan om gebrandmerkt te worden als kritiekloos? Of bestaat er misschien een alternatief waarbij je zowel kritisch kunt denken als iets zinnigers kunt doen dan een beetje om je heen schoppen en slaan? Zou je wellicht als kritisch denkende mens iets pósitiefs kunnen doen met dat denkvermogen? Zoals bedenken hoe je zelf je verantwoordelijkheid kunt nemen, op het gebied van bijvoorbeeld levensstijl en stemgedrag?

Niks persoonlijks naar TS of HC of wie dan ook, maar ik word nogal moe van de - in mijn ogen nogal Nederlandse - gewoonte om bij alles in de rondte te gaan lopen toeteren hoe stom of slecht 'ze' wel niet zijn zonder daarbij een suggestie te doen over wat er dan wél goed zou zijn. Mocht iemand het relevant vinden om te weten: ik ben geen ambtenaar en evenmin via een uitkering o.i.d. afhankelijk van de staat.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:23

het herkennen van een fout kan los staan van het aandragen van een oplossing.
als wij als critici ook maar met een oplossing moeten komen :n
waar worden al die dure heren dan voor betaald ?
laten zij maar komen met een oplossing

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:26

Moeten ze eens naar het verbruik van die zogenaamde dure patserbakken gaan kijken. Wellicht minder slechte gassen, maar wat ze verbruiken is meer dan de gemiddelde auto van 10 jaar oud.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:46

spicegirl schreef:
het meest vervuilende wat er rondrijd zijn tractoren.daar zijn geen enkele regels voor. je ziet er zelfs kinderen mee rondkarren. daarna zijn vliegtuigen vervuilend, om maar niet te spreken over de (petro/chemische) industrie.
die gaan allemaal met grote hoeveelheden,laten ze daar eerst eens naar kijken.

Ik heb altijd begrepen dat het internet 's werelds grootste vervuiler is?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:55

maura schreef:
Zou je wellicht als kritisch denkende mens iets pósitiefs kunnen doen met dat denkvermogen? Zoals bedenken hoe je zelf je verantwoordelijkheid kunt nemen, op het gebied van bijvoorbeeld levensstijl en stemgedrag?

Klopt.
Daarom verbouwen wij het meeste van ons voedsel zelf, ecologisch verantwoord. Kopen de rest ook zo bewust mogelijk; het liefst locaal geproduceerd en boycotten voor zover dat praktisch mogelijk is de VS produkten.
Recyclen verder bv zelfs ons badwater, produceren vrijwel geen afval, etc.
Er is helaas geen partij waar je op kan stemmen want de agendas zijn allemaal van verschillende dubbele bodems voorzien en het economisch landsbelang weegt altijd het zwaartse.
Oh en de familieauto is een héél oude generatie diesel omdat die wvo milieuvriendelijk kan recyclen en daar nog schoner op rijdt ook. Verboden door de Staat want die loopt er accijns op mis; Lala...

spicegirl schreef:
het herkennen van een fout kan los staan van het aandragen van een oplossing.
als wij als critici ook maar met een oplossing moeten komen :n
waar worden al die dure heren dan voor betaald ?
laten zij maar komen met een oplossing

1. Beter, goedkoper openbaar vervoer; aangevuld met snel liefst gratis P&R vanaf de rand van de grote steden.
2. Sta wvo toe.
3. Schaf de wegenbelasting af; dan worden de vaste lasten lager; loont het veel meer om dat ding vaker te laten staan.
4. Schaf de BPM af; dat verlaagt de drempel voor vervanging.

Ja maar,..... wie gaat dat betalen? Dat betalen de automobilisten nu al. Ze krijgen er alleen nu niets voor terug.
Ja maar,.... waar komt het geld dán vandaan. Belast bijvoorbeeld vliegen eens evenredig met de wegsector.

Lees:

http://fossielschandaal.groenlinks.nl/node/54614

en dan die demagogie over oude autos uit de stad???
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 16-08-12 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:20

Huertecilla schreef:
maura schreef:
Zou je wellicht als kritisch denkende mens iets pósitiefs kunnen doen met dat denkvermogen? Zoals bedenken hoe je zelf je verantwoordelijkheid kunt nemen, op het gebied van bijvoorbeeld levensstijl en stemgedrag?

Klopt.
Daarom verbouwen wij het meeste van ons voedsel zelf, ecologisch verantwoord. Kopen de rest ook zo bewust mogelijk en boycotten voor zover dat praktisch mogelijk is de VS produkten.
Recyclen verder bv zelfs ons badwater, produceren vrijwel geen afval, etc.
Er is helaas geen partij waar je op kan stemmen want de agendas zijn allemaal van verschillende dubbele bodems voorzien en het economisch landsbelang weegt altijd het zwaartse.
Oh en de familieauto is een héél oude generatie diesel omdat die wvo milieuvriendelijk kan recyclen en daar nog schoner op rijdt ook. Verboden door de Staat want die loopt er accijns op mis; Lala...

Stemmen kan ook blanco, handig voor wie wel blij is in een democratie te wonen en over stemrecht te beschikken (of is geloof in democratie als zijnde het minst beroerde systeem tot nu toe bedacht de nationale religie in Lalaland? :+ ). Cruciaal is denk ik 'zo bewust mogelijk'. Dat zal, als ik zo vrij mag zijn om in te vullen/ te projecteren, worden bepaald door een setje beperkingen die voor jou/jullie van toepassing zijn op de plaats waar jij/jullie je bevinden. In een absolute vergelijking zal wat voor jou/jullie mogelijk is wellicht minder milieubelastend zijn dan voor wat een ander mogelijk is. Ik denk zelf dat het niet zo veel zin heeft om je eigen handelen te vergelijken met dat van een ander en dan te concluderen dat die ander het beter of slechter doet. Ik denk wel dat het zin heeft om kennis en ervaring te delen, zodat keuzebeperkingen die daarmee te maken hebben verdwijnen en iedereen over meer mogelijkheden (en bewustzijn) gaat beschikken. Maar goed, misschien is mijn geloof in het zoveel mogelijk vrijelijk delen van informatie op zichzelf al voldoende om te slagen voor het inburgeringsexamen in Lalaland.
Overigens houdt ‘duurzaam’ voor zover ik weet in dat er aandacht is voor mens, milieu én economie. Dat is geenszins gelijk aan het krampachtig vasthouden aan de groei-doctrine van de periode na WOII, maar ik denk dat we verder komen met een transformatie van het economisch systeem dan met een totale afwijzing van economische motieven.

(is dit eigenlijk nog on-topic?)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:30

maura schreef:
In een absolute vergelijking zal wat voor jou/jullie mogelijk is wellicht minder milieubelastend zijn dan voor wat een ander mogelijk is. Ik denk zelf dat het niet zo veel zin heeft om je eigen handelen te vergelijken met dat van een ander en dan te concluderen dat die ander het beter of slechter doet.

Klopt. Hoewel dat grootdeels een gevolg is van de keuze te verkassen doe ik dat daarom ook niet.
Het is slechts een reactie op jou nauwelijk verhulde verwijt zelf wat te doen ipv kritiek te leveren.
Dat zélf doen geldt ook voor anderen, inclusief zich informeren. Wat wij doen komt daar ook vandaan. Jouw wederom nauwelijks verhulde verwijt mbt voorlichten/delen is een scheet in een netje.

Terug naar het onderwerp:
Het weren van vervuilende oude autos is demagogie met een dubbele agenda.
Gelijkstellen van het vliegverkeer is veel zinvoller en daarbíj budget opleverend voor gratis goed P&R de stad in.

Citaat:
Overigens houdt ‘duurzaam’ voor zover ik weet in dat er aandacht is voor mens, milieu én economie. Dat is geenszins gelijk aan het krampachtig vasthouden aan de groei-doctrine van de periode na WOII, maar ik denk dat we verder komen met een transformatie van het economisch systeem dan met een totale afwijzing van economische motieven.

Vandaar afschaffen BPM :)*

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:07

Huertecilla schreef:
maura schreef:
In een absolute vergelijking zal wat voor jou/jullie mogelijk is wellicht minder milieubelastend zijn dan voor wat een ander mogelijk is. Ik denk zelf dat het niet zo veel zin heeft om je eigen handelen te vergelijken met dat van een ander en dan te concluderen dat die ander het beter of slechter doet.

Klopt. Hoewel dat grootdeels een gevolg is van de keuze te verkassen doe ik dat daarom ook niet.
Het is slechts een reactie op jou nauwelijk verhulde verwijt zelf wat te doen ipv kritiek te leveren.
Dat zélf doen geldt ook voor anderen, inclusief zich informeren. Wat wij doen komt daar ook vandaan. Jouw wederom nauwelijks verhulde verwijt mbt voorlichten/delen is een scheet in een netje.

Tsja, alles is subjectief. Desondanks houd ik communicatie graag zo helder mogelijk en als blijkt dat mijn helder bedoelde communicatie ruimte laat voor het waarnemen van intenties die niet aanwezig waren dan zet ik dat graag even recht.

Ik heb aangegeven dat ik nogal moe wordt van de gewoonte om dingen af te kraken zonder met een alternatief te komen. Dat is een verwijt, zoals de formulering ‘nogal moe worden van’ nu eenmaal uitdrukt. Niet verhuld, niet gepoogd te verhullen, gewoon rechtuit opgeschreven.

Met betrekking tot het delen van kennis en ervaring heb ik jouw inzet, aangeven wat je zelf doet, juist willen bevestigen. Die opmerking haakte dus juist in op jouw tekst, hetgeen mij ook duidelijk leek aangezien ik die erboven geciteerd had. Dat dat wordt gelezen als een verwijt vind ik eigenlijk nogal merkwaardig. Mogelijk heeft het te maken met mijn lichte afkeer van het gebruik van smilies, omdat die in mijn beleving vaak worden gebruikt als een excuus om niet de moeite te nemen duidelijk op te schrijven wat je wilt zeggen. Had ik er een paar :j :j en *\o/* *\o/* doorheen gegooid bij wijze van nauwelijks verholen compliment dan was het typen van deze toelichting met vast bespaard gebleven. Dat zal me leren.

Niettemin mijn dank voor de gedeelde kennis en ervaring. Weliswaar is de beschreven reductie in milieubelasting een gevolg van een levensstijl die mogelijk is door een vrij radicale locatiekeuze, het gegeven dat locatiekeuze niet beperkt wordt door landsgrenzen is goed om te delen en kan wellicht zelfs anderen inspireren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:48

Terug naar het onderwerp bijft het weren van ´oude´ autos een stuk demagogie met een dubbele agenda.

Er zijn alleen drogredenen voor en het zogenaamd beoogde resultaat kan er niet door bereikt worden.

Het is verder zéér slechte opvoedkunde welke alleen maar tot onvrede leidt, want alleen de lala-lander gelooft erin.

Wil je minder uitlaatgas in de stad?
Maak dan P&R aantrekkelijk ivp nóg meer ´ontmoediging´. Verlaag de drempel naar wat je wél wil ipv al die drempels voor wat je niet wil.

Wil je snellere vervanging? Stimuleer dát dan; laat de BPM vervallen.

Financiering is niet zo moeilijk. Gelijke monniken, gelijke kappen voor het vliegverkeer.

Zie je?
Twee keer positief belonen van wat je wel wil en een stuk eerlijkheid in regelgeving.
Drie keer voelgoed bij de burger.
Dit itt de demagogie met dubbele bodem van het ontmoedigen van ´oude´ autos.

Toch gaat dat niet gebeuren en ´ontmoediging´ wel.
Rara in lala-land; de rest van de samenleving weet het prima.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:01

Mijn vader heeft een volvo amazon, echt 100 jaar oud of zo :+

Maar hij zegt dat die zuiniger rijdt als de meeste auto's..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:31

NeverGiveUp schreef:
Mijn vader heeft een volvo amazon, echt 100 jaar oud of zo :+

Maar hij zegt dat die zuiniger rijdt als de meeste auto's..

Een illustratief voorbeeld zo´n oude Volvo.
De stationwagon van de Amazon was de aardsvader van het solide veilig van Volvo.
Toch weegt deze forse, ruíme, solide aardsvader van veilige autos nog geen 1100 kilo :wow:

http://www.youtube.com/watch?v=E9c2Y8_2TH4

Let op de slotzin _/-\o_

even gewoon voor de politiek incorrecte maar wel dikke lol
http://www.youtube.com/watch?v=6evy_yok ... re=related

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:45

Aah dat gaat mijn vader leuk vinden :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:34

Vliegtuigen zijn per kilometer zuiniger dan de meeste ' groene' auto's die er nu rondrijden... Zeker op de lange afstand

Ik vind het grote onzin dit, laten ze direct al het verkeer uit de binnenstad weren. In Rotterdam is een prachtig OV netwerk waarbij je nooit lang hoeft te wachten (overdag toch), zeker voor in het binnenstad. Parkeer je auto langs de kant en doe het laatste stukje met de metro, veel gemakkelijker en goedkoper.

Overigens rijd ik (soms) rond in een Eendje van 28 jaar oud die maar 1 op 16 ofzo rijdt omdat ik er niet de snelweg mee op ga en er een mini 2 pk motortje in zit :)
Maar deze is wel erg goed onderhouden. Daar mogen ze overigens ook wel onderscheid in maken. Alsof een auto als hij 12 jaar wordt ineens -boem- vervuilender is dan de rest. Goed onderhoud maakt een hoop verschil.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:39

Ook ik rijd in een VW Lupo, een 3L dus ook zo'n extra zuinige :)
De mijne haalt op dit moment 1 op 29 en inderdaad geen wegenbelasting.

Wat betreft de Toyota Prius'en in deze wereld.. Tsja, naar mijn mening is dat allemaal gebakken lucht.
Ja hij is elektrisch, maar alleen voor zo'n 30 km. Daarna is het een heel normale benzineauto, en helemaal niet zuinig.
Om over de productie van al die accu's nog maar niet te spreken.

Ik vind deze maatregeling dus echt totale onzin. Je pakt hier niet de mensen mee die echt vervuilen.
Je moet kijken naar de daadwerkelijke uitstoot en niet naar het bouwjaar / brandstof :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:40

RoWi schreef:
Wat betreft de Toyota Prius'en in deze wereld.. Tsja, naar mijn mening is dat allemaal gebakken lucht.
Ja hij is elektrisch, maar alleen voor zo'n 30 km. Daarna is het een heel normale benzineauto, en helemaal niet zuinig.

Ahum :') Mijn Prius rijdt gemiddeld 1 op 22-23. Niet zuinig nee...
Als ik vooral in de stad rijd, waar ik veel moet remmen voor verkeerslichten, wint-ie de power van het remmen terug naar de accu. In de stad rijdt hij 1 op 40.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 20-08-12 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt