Overheid gaat cashen op A2 vanaf 23 juli a.s

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:54

Authentic schreef:
Rij gewoon de maximum snelheid en anders niet zeuren als je een boete krijgt, die max is er niet voor niks. In dit geval voor de omwoners meen ik.


Je mag ook langzamer.
Alleen niet snéller; het is een máximum.

Er is logischerwijze geen minimum.
Een voertuig moet minimaal 60 kunnen om op de snelweg te mogen.

E zijn twee aspecten die je moet meenemen:
- Je moet zoveel afstand houden dat je kan remmen binnen de afstand die je kan overzien.
- Bij veel verkeer moet je dus langzamer gaan rijden om die afstand te kunnen houden; je mag niet sneller rijden dan de remafstand die je voor je vrij hebt.

Rij gerust LANGZAMER dan zo snel of sneller als het mag. Pas je snelheid aan; aan je remafstand :)*

Snelheid Droog wegdek
50 km/uur +/- 30 meter
70 km/uur +/- 45 meter
90 km/uur +/- 70 meter

110 km/uur +/- 95 meter

De hectometer-bordjes langs de snelweg staan (uiteraard) op 100 meter afstand van elkaar. Die zijn een goed hulpmiddel als je moeite hebt met afstand schatten.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/snelheidwet6.htm

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:18

XFiemoX schreef:
er rijden nog steeds van die rotte/roestige/oudjes op de nederlandse wegen en daar doen ze niks aan!!!!! Laat ze al die auto's de wegen dan ook maar verbieden want die dingen stinken en zijn dus al helemaal niet goed voor het milieu...


Dit is incorrect.
De oudjes zijn lang níet milieuonvriendelijker.
De milieubelasting gaat een tikje verder dan alleen CO of NOx uitstoot.

Voor elk oudje is een nieuwe niet gemaakt. Dat is HEEL wat meer milieubelasting minder dan dat oudje in decennia meer vervuilt. Slechts een klein deel van die nieuwe is hergebruikt materiaal en zoek maar eens op hoeveel energie het kost om een nieuwe te maken.
Doe gerust wat of VEEL langer met je auto als bijdrage aan het milieu!

Ook zijn oudjes in de praktijk niet altijd onzuiniger. Nieuwere autos zijn steeds zwaarder door allerlei luxe onzin en dat moet allemaal meegesleept worden. Dat verklaart de vaak enórme verschillen tussen gebruiksopgaves en wat je er bij de pomp in gooit.

Mbt de max. snelheid hebben oudjes het voordeel dat de bestuurder minder snel geneigd is om veel te snel te rijden.

Anoniem

Re: Overheid gaat cashen op A2 vanaf 23 juli a.s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:23

Je gaat mij alleen niet vertellen dat al die oude mercedessen met nieuw kenteken die ineens in Nederland rond mogen rijden zo zuinig en milieuvriendelijk zijn. Ik ben eens op onderzoek uitgegaan maar die hebben een beste uitstoot en merendeel geen roetfilter etc.

Overigens lees ik nu net in het nieuws dat ze het op de A2 harder willen waar het harder kan tussen Utrecht en Amsterdam. Ik rij dat stuk elke dag, en bij Breukelen wordt dat levensgevaarlijk := willen ze daar de snelheid omhoog gooien dan moeten ze eerst die afrit aanpakken: ik knalde daar laatst bijna achterop een file en ik reed 80, maar ineens staat daar de rechterrijstrook compleet vast.

Heb maar tegen mijn vriend gezegd dat ik voortaan wel rij, we rijden beiden graag door, hij net wat meer dan ik. Maar ik heb geen zin in boetes dus kan me prima aan die 100 per uur houden.

Vjestagirl

Berichten: 26927
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:25

Jans schreef:
Je gaat mij alleen niet vertellen dat al die oude mercedessen met nieuw kenteken die ineens in Nederland rond mogen rijden zo zuinig en milieuvriendelijk zijn. Ik ben eens op onderzoek uitgegaan maar die hebben een beste uitstoot en merendeel geen roetfilter etc.


En ga eens op onderzoek uit wat het kost om deze auto te slopen en er een gloednieuwe voor terug te bouwen?

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:25

Ik mis hier nog de quote van nu.nl waarin staat dat het opschroeven van de maximumsnelheid op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam van 100 naar 130 km per uur een tijdswinst van 3 minuten oplevert.
Ja, 3 hele minuten mensen!

Dus om de psyche van de gemiddelde, zeer irritante, want zich koning van de snelweg wanende, zakelijke rijder te kalmeren moet de snelheid maar omhoog?? Wat een onzin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:30

Vjestagirl schreef:
[***] schreef:
Je gaat mij alleen niet vertellen dat al die oude mercedessen met nieuw kenteken die ineens in Nederland rond mogen rijden zo zuinig en milieuvriendelijk zijn. Ik ben eens op onderzoek uitgegaan maar die hebben een beste uitstoot en merendeel geen roetfilter etc.


En ga eens op onderzoek uit wat het kost om deze auto te slopen en er een gloednieuwe voor terug te bouwen?


Ik denk alleen niet dat dat hier relevant is, de sloop geeft je wat zal het zijn, 100 - 200 euro voor die auto, tuurlijk het zal goedkoper zijn om een mercedes uit de jaren 80 uit Duitsland te halen omdat ze daar niet meer door de keuring komen en in Nederland wel. Maar over het algemeen zijn dat dan de mensen die niets om het milieu geven. Helaas zoekt niet iedereen zijn of haar auto uit op belasting voor het milieu.

Waar het mij om gaat is dat hier in Nederland iedereen op zijn achterste poten staat als het gaat om auto's:
- De een wil overal zo hard mogelijk rijden als in Duitsland
- De ander wil juist trajectcontroles om te cashen
- De ander wil maximaal 100 voor het milieu
- De een rijdt liever in een oude auto want dat is goedkoper maar belastender
- De ander geeft liever wat meer geld uit aan de auto om luxe
- De ander om het milieu

Er kan in Nederland geen standaard bereikt worden. Het is bewezen dat hoe harder de auto's mogen hoe groter het vervuilen is. Maar het lijkt alsof Nederland het enige land is waar dit het geval is :+


Nog even een toevoeging vanaf Autoweek:

Mercedes hype
Ondanks de daling van import auto's in Nederland stijgt de import van de oude Mercedes. Jaarlijks importeren wij bijna 8500 oude bakken. In 2009 waren dat er nog 4500. In Mercedesland Duitsland mogen veel oude Mercedessen niet meer rond rijden in de grote steden vanwege het milieu. Maar in ons land weten we wel raad met de, inmiddels hippe wagens.

Waarom
Waarom is de Mercedes populair? Volgens Autoweek journalist Nic de Boer zitten er veel voordelen aan. "Omdat de auto's ouder zijn dan 25 jaar zijn ze belastingvrij. Daarnaast zijn de onderdelen kwalitatief zo sterk dat je er nog jaren in kunt rijden". Rijden in zo'n bak is ook nog eens heel erg trendy!


Die mercedessen zijn dus afgekeurd in Duitsland om vervuilingsredenen.

Vjestagirl

Berichten: 26927
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Overheid gaat cashen op A2 vanaf 23 juli a.s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:41

Ik bedoelde wat het kost in termen van vervuiling. Hoeveel vervuiling levert het op om een gloednieuwe auto te bouwen?

Anoniem

Re: Overheid gaat cashen op A2 vanaf 23 juli a.s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:48

Hangt er vanaf op welke manier de fabrieken omgaan met energie. We hebben het hier over Nederland, in Nederland worden er geen auto's gebouwd, (ja in Limburg, maar voor hoe lang nog?)

Vjestagirl

Berichten: 26927
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Overheid gaat cashen op A2 vanaf 23 juli a.s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:49

Vervuiling draait zich niet om bij de grens, vervuiling is globaal...

Anoniem

Re: Overheid gaat cashen op A2 vanaf 23 juli a.s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:50

Heb je zeker een punt :j

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:01

Vjestagirl schreef:
Ik bedoelde wat het kost in termen van vervuiling. Hoeveel vervuiling levert het op om een gloednieuwe auto te bouwen?


De informatie welke de consument krijgt is totaal gericht op verkoop van nieuwe autos, op omzet, op economische groei.
Kleine dingetjes zoals wat minder CO of NOx uitstoot worden uitvergroot.
Dat het verschil minder oplevert in het leven van een chauffeur dan het extra kost om die nieuwe te maken wordt niet gepubliceerd.

Dat moderne autos lang niet altijd zuiniger zijn is ook niets nieuws maar wederom wordt dit zelfs door de ANWB liever niet gemeld.
Moderne autos zijn wél een stúk zuiniger wanneer het een vergelijkbare auto zou betreffen en voor een groot deel van hergebruikt materiaal zou zijn. Wanneer het moderner gemaakte equivalent líchter zou zijn.
Vergelijk de originele Panda echter eens met de huidige? Dat is ook gelijk een goed voorbeeld van milieubelasting door die nieuwe auto. De oude woog 650-700 kilo. De nieuwe weegt snel de helft meer...
Er zit geen 30% hergebruikt materiaal in.

Enneh... Mercedes??? Dan heb je het (uitgezonderd Smart) al gelijk over relatief groot/zwaar/onzuinig en wordt het gewicht van het milieu-argument natuurlijk enigzins ridicuul.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:05

Terug on topic; rij gerust 80 op de snelweg met je Alto-tje uit 1982 als *\o/* milieu-voorbeeld :)*

Anoniem

Re: Overheid gaat cashen op A2 vanaf 23 juli a.s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:09

Ik rij zelf een Arosa van 2000, en ik rij milieubewuster dan bijvoorbeeld mijn vader die jaren terug zijn rijbewijs gehaald heeft. Ik denk dat veel "zak(k)enrijders" met hun leasewagentjes nog nooit van het nieuwe rijden gehoord hebben.

F_Orumster

Berichten: 15632
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:12

Ondanks ik vind dat je aan de snelheid moet houden, is het wel zo dat je onbewust harder gaat rijden op een 5baans weg.
Niet iedereen heeft cruise control, ook niet de nieuwere auto's. Ik heb dat zelf ook, heb als doel om me aan de snelheid te houden, maar je hebt het minder door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:13

Ik vind 't erg jammer dat het stuk daar bij breukelen en richting Utrecht nu 100km/u is.
Terwijl de weg groter is gemaakt en je er voor die werkzaamheden gewoon 120km/u mocht.

De grote, brede weg nodigt ook echt uit om veel harder te rijden.
En dat is te zien ook; mensen rijden er écht geen 100. Ze rijden er gemiddeld zo'n 110 á 120.

Ik ga er nooit over de maximale snelheid heen... En dat geeft als resultaat dat je dan op de rechterbaan zit en last krijgt van bumperende vrachtwagens, lichtsignalen, inhaalmanouvres, etc.


Natuurlijk snap ik dat er een bepaalde reden achter zal zitten, dat ze het er nu 100km/u willen hebben.
Maar die reden wordt niet echt duidelijk naar het publiek gecommuniceerd. Een beetje openheid zou ze niet misstaan.

Een weg die bij het grootste deel van het verkeer zodanig uitlokt tot hard rijden, is misschien wel een weg waar een te lage snelheidsbeperking voor staat...

Er zijn genoeg stukken waar je 100 mag, waar het ook echt verstandig is om 100 te rijden, en waar de situatie harder ook niet goed toe laat.
Dan merk je ook dat je medeweggebruikers ook bijna allemaal rond de 100 blijven zitten. Op de gebruikelijke uitzondering na natuurlijk, die met 120 of 140 aan de linkerkant iedereen voorbij scheurt.


Ik ben iemand die zich keurig aan snelheden houdt... Nooit een boete op de mat.
Maar dat stuk A2 vind ik echt een gevalletje van automobilistje pesten...

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:19

Jans schreef:
Ik rij zelf een Arosa van 2000, en ik rij milieubewuster dan bijvoorbeeld mijn vader die jaren terug zijn rijbewijs gehaald heeft. Ik denk dat veel "zak(k)enrijders" met hun leasewagentjes nog nooit van het nieuwe rijden gehoord hebben.


Onze familie-bak is ook een milennium-exemplaar. Het model héét zelfs (officieel; wij nomen het ding anders :D _O- ) zo.
We hebben helaas een 4x4 nodig en veel ruimte om voor de boerderij spullen te kunnen laden, anders hadden we een oud klein licht ding.
Ligt een oude generatie 5-cil. Mercedes diesel in.
Ik heb de motor zuiniger afgesteld; op minder prestaties en rij zelden harder dan 100. Vaker 95. Ook waar ik 120 zou mogen.
We hopen er nooit meer een vervanger voor te hoeven kopen.

Wederom; rij gerust lángzamer in je oudje +:)+

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:22

F_Orumster schreef:
Niet iedereen heeft cruise control, ook niet de nieuwere auto's.


Jawel; tussen je oren :)*

Weegt minder, kost geen stroom = geen milieubelasting om te maken.

Waarom zou je exact 100 willen rijden? Rij gewoon 90. Dan is een beetje onoplettend even wat sneller nog steeds geen 100.
Of rij nog langzamer als de stopafstand dit vraagt. Doorgaans wordt veel te hard gereden. Niet zozeer vanwege het maximum maar vanwege de afstand die men kan houden.

Rijdt eens wat lángzamer.

Shadow0

Berichten: 44645
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:28

Femke schreef:
Ik ben iemand die zich keurig aan snelheden houdt... Nooit een boete op de mat.
Maar dat stuk A2 vind ik echt een gevalletje van automobilistje pesten...


Helemaal mee eens. Rij ook altijd best braaf de snelheid, en met de 100 en zelfs 80 op grote stukken van de ring Utrecht heb ik geen moeite - die sluiten logisch aan bij de omstandigheden. Maar de 100 op dat enorm brede stuk voelt gewoon heel raar, tegennatuurlijk. Net als 80-wegen waar ineens een bord 50 geplaatst wordt, terwijl het nog steeds een weg is die in alles is ingesteld op 80. Het tijdsverlies is het probleem niet, maar het rijdt gewoon stukken prettiger, voorspelbaarder en vloeiender als de snelheid overeenkomt met de situatie.

Langzamer rijden maakt de onvoorspelbaarheid groter en vind ik daarom helemaal niet zo veel beter. Iedereen met een min of meer constante gelijke snelheid maakt het verkeer overzichtelijker en veiliger.

Anoniem

Re: Overheid gaat cashen op A2 vanaf 23 juli a.s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:30

Precies! :j

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:36

Vjestagirl schreef:
XFiemoX schreef:
Ik blijf liever voor me uit, op zij kijken hoor dan telkens op de snelheidsmeter te gaan kijken. Ik voel het wel aan de auto als ik bijv over de max heen schiet...


Mja, ik denk dat dat autorijden is, de kunst om zowel je omgeving als de auto zelf in de gaten te houden, als de mogelijkheid om bijvoorbeeld ook tussendoor eens van radiokanaal te wisselen.

Als zo nu en dan op je snelheidsmeter kijken gevaar oplevert tijdens het autorijden zou ik me af gaan vragen of ik wel geschikt ben om auto te rijden.

Ik rij idd vooral op de omgeving en ja, kijk weleens op m'n snelheidsmeter, omdat ik gauw te hard rij, maar zoals Shadow zei: snelheid moet passen bij het wegbeeld, dat maakt het het makkelijkst om vloeiend te rijden. 100 voelt onnatuurlijk op dat stuk weg.

Kijk, als het druk is, is het natuurlijk anders, maar lijkt mij nogal logisch dat je daar je snelheid op aanpast. We hebben ook niet voor niets matrixborden. Maar het is daar ook gewoon vaak heel rustig, geen hond op de weg en daar tuf je dan met 100 op een lap asfalt..in je eentje.


Jans schreef:
Overigens lees ik nu net in het nieuws dat ze het op de A2 harder willen waar het harder kan tussen Utrecht en Amsterdam. Ik rij dat stuk elke dag, en bij Breukelen wordt dat levensgevaarlijk := willen ze daar de snelheid omhoog gooien dan moeten ze eerst die afrit aanpakken: ik knalde daar laatst bijna achterop een file en ik reed 80, maar ineens staat daar de rechterrijstrook compleet vast.

Is ook een kwestie van matrixborden, maar idd, soms staat een file onverwacht. In het buitenland veel meer dan hier overigens. Nederlanders bedenken niet eens om even hun alarmlichten aan te gooien bij een file, omdat er veel minder vaak een gevaarlijke situatie ontstaat door een plotselinge file.

F_Orumster

Berichten: 15632
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:40

Huertecilla schreef:
F_Orumster schreef:
Niet iedereen heeft cruise control, ook niet de nieuwere auto's.


Jawel; tussen je oren :)*

Weegt minder, kost geen stroom = geen milieubelasting om te maken.

Waarom zou je exact 100 willen rijden? Rij gewoon 90. Dan is een beetje onoplettend even wat sneller nog steeds geen 100.
Of rij nog langzamer als de stopafstand dit vraagt. Doorgaans wordt veel te hard gereden. Niet zozeer vanwege het maximum maar vanwege de afstand die men kan houden.

Rijdt eens wat lángzamer.

Beetje flauw, je begrijpt wel wat ik bedoel. Op zo'n weg merk je het bijna niet wanneer je 20km te hard rijdt, zeker niet als iedereen dat doet. Je rijdt namelijk een beetje op 'referentie'.
Heus, onbedoeld, rij ik soms te hard omdat ik niet elke minuut op de teller kijk. Ik vind het strontvervelend, maar het gebeurd.

Hoe breder en leger de weg, hoe minder referentiepunten je hebt. Je voelt wel wanneer je 140 rijdt ipv 120 als er wat auto's om je heen zijn en het een gewone 2baans is. Op een 5 baans wordt dat lastiger, zeker als de weg leeg raakt.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 17-07-12 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:41

Femke schreef:
Een weg die bij het grootste deel van het verkeer zodanig uitlokt tot hard rijden, is misschien wel een weg waar een te lage snelheidsbeperking voor staat...


De breedte van wegen is afgestemd op de normale grootste verkeerdrukte.
De maximum snelheid is afgestemd op vooral externe factoren. Niet zelden speelt geluidsoverlast een rol in verstedelijkte gebieden.
Er is niets vreemds aan tig baans met 100 of zelfs 80; max. 80 voor het geluid, tig banen voor de spitsdrukte. Bijvoorbeeld.

Dat veel mensen zich niet kunnen inhouden ligt aan hén; aan het niet kunnen omgaan met beperkingen. Ga naar een psycholoog :)*

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:52

F_Orumster schreef:
Beetje flauw, je begrijpt wel wat ik bedoel.



Oh.
Nee, dat begrijp ik niet.
Ik rij op het geluid/trillen van de motor; op het toerental. Slechts af en toe kijk ik eens op de snelheidsmeter.
Ook rij ik doorgaans langzamer dan maximaal mag.
Ik begrijp dus níet wat je bedoelt.

Ben vorige week donderdag in de kleine uurtjes van de nacht uit Cordoba gekomen.
Brandnieuwe, hoogstmodern aangelegde snelweg.
Ik ben 10 autos tegengekomen over 104 kilometer.
Max. 120.
Ik heb soms wel bijna 130 op de teller gereden :o en nee de weg nodigde me daartoe niet uit. Dat deed ik helemaal zelf, bewust, met ´haast´ als slechte raadgever :oo

Shadow0

Berichten: 44645
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:00

Huertecilla schreef:
De breedte van wegen is afgestemd op de normale grootste verkeerdrukte.
Niet helemaal waar. Er zijn voorschriften voor de diverse soorten wegen, en de maximumsnelheid is de belangrijkste factor voor het bepalen van zaken als wegmarkering, lengte van opritten etc.

Over psychologen: omdat je bij het rijden veel prikkels tegelijkertijd moet verwerken, gebeurt een deel daarvan automatisch en onderbewust, en dat moet ook. Het opzettelijk onvoorspelbaar maken van zulke zaken leidt ertoe dat mensen meer van hun bewuste aandacht moeten verleggen naar secundaire zaken, en dat is onnodig en onnuttig. Elke goede psycholoog kan dat overigens beamen. Goede veiligheid wordt verkregen doordat het onbewuste ongestuurd het goede doet, en de bewuste aandacht gaat naar de dingen die die aandacht nodig hebben.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:11

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:
De breedte van wegen is afgestemd op de normale grootste verkeerdrukte.
Niet helemaal waar. Er zijn voorschriften voor de diverse soorten wegen, en de maximumsnelheid is de belangrijkste factor voor het bepalen van zaken als wegmarkering, lengte van opritten etc.


Het aantal rijbanen.
Daar ging het hier over.
De schíjnbare onlogica van tig banen breed en dan 100 of 80.