Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xRowina schreef:Vanaf studiejaar 2012/2013? Dus bijvoorbeeld niet studenten die gestart zijn in 2010 of 2011?
Rintah schreef:ik denk dat de langstudeerboete ook op een stuk minder tegenstand gestuit was als er als overgangsregeling bijvoorbeeld gesteld werd dat je vanaf het punt waar je nu bent met je studie incl eventuele uitloop nog een jaar uitloop mag krijgen en daarna ook moet dokken. dus als je nu 4 jaar bezig bent en wat betreft studielast nog vakken/stages ed ter waarde van 1 studiejaar open hebt staan dat je daar dus de duur van studielast+1jaar over mag doen. dus dat je dus die 4 jaar hebt gehad en nog 1 jaar uit mag lopen op nog openstaande studielast dus totaal die 4 jaar+jaar studielast+jaar uitloop=totaal 6 jaar
(staat er nu heel wazig maar hoop dat jullie snappen wat ik bedoel)
xRowina schreef:Vanaf studiejaar 2012/2013? Dus bijvoorbeeld niet studenten die gestart zijn in 2010 of 2011?
Chanen schreef:Wat ik ervan begrepen heb, maakt het niet uit of je 2 maanden of een vol jaar extra vertraging hebt, je moet de volle mep betalen, dus dat zijn twee dure maanden. En je loopt zo makkelijk vertraging op, zoals door wachttijd voor stage of iets dergelijks, dat ik bang ben dat de overheid er een heleboel geld voor zal gaan vangen. Terwijl het hen geen cent extra kost! Je studiefinanciering moet je uiteindelijk toch terugbetalen, dus niks niet "op kosten van de maatschappij".
Lizz schreef:xRowina schreef:Vanaf studiejaar 2012/2013? Dus bijvoorbeeld niet studenten die gestart zijn in 2010 of 2011?
Maakt niet uit in welk jaar je begonnen bent, als jij vanaf studiejaar 2012/2013 langer dan 4 jaar over je 4jarige studie doet, moet je per jaar betalen (zelfs al doe je er een week langer over).
Ik ben blij dat ik op tijd klaar ben met mijn studie. Ik heb er ook langer over gedaan dan de voorgeschreven tijd.
Vond de vorige regeling, afstuderen binnen 10 jaar toch wat fijner. Dit schrikt heel wat mensen af, voornamelijk de mogelijkheid om te switchen van studie.
edit: zie nu dat er al antwoord is gegeven.
minka schreef:Ik had eerder begrepen dat deze regeling met terugwerkende kracht zou zijn. Ik heb zelf december 2011 mijn diploma ontvangen met studievertraging (mede door een fout van school). Ging er vanuit dat ik door de 2 jaar vertraging ook kon rekenen op de boete, maar uit de openingspost maak ik op dat dit niet het geval is en dat de regeling pas in 2012/2013 in gaat.
Abiola schreef:Toen kon dat nog, vroeger was alles beter. Maar het kost natuurlijk belachelijk veel geld, wat we niet hebben, dus als we willen dat onze kinderen of kleinkinderen ook nog kunnen studeren, zullen we toch echt dingen moeten veranderen.
Rintah schreef:minka schreef:Ik had eerder begrepen dat deze regeling met terugwerkende kracht zou zijn. Ik heb zelf december 2011 mijn diploma ontvangen met studievertraging (mede door een fout van school). Ging er vanuit dat ik door de 2 jaar vertraging ook kon rekenen op de boete, maar uit de openingspost maak ik op dat dit niet het geval is en dat de regeling pas in 2012/2013 in gaat.
als je afgestudeerd bent ben je veilig ja
dat met terugwerkende kracht gaat over het aantal jaar wat je ingeschreven hebt gestaan/staat. is dat beging schooljaar 2012/2013 meer als nominaal+1 moet je betalen.