Langstudeerboete

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

krijg jij met de langstudeerboete te maken?

Nee, ik kan hem nog net ontlopen door nu af te studeren.
13 (10%)
Nee, ik verwacht binnen de gestelde uitloopmarge af te studeren.
54 (43%)
Nee, door andere reden namelijk.....
7 (5%)
Ja, door vertraging door externe omstandigheden ((psychische)ziekte/overlijden gezinslid)
22 (17%)
Ja, door eigen keuze (bestuursjaar/extra minor/extra stage)
2 (1%)
Ja, door verkeerde sudiekeuze.
18 (14%)
Ja, door andere reden namelijk.....
7 (5%)

Totaal aantal stemmen: 123

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:04

Als ik haar berichten goed lees, heeft ze een verkeerde keuze gemaakt, een fysieke aandoening die blijkbaar door de artsen niet erkend is, twee paarden en geen zin. Maar goed, ik wil niet doorgaan op een individueel geval.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:05

xRowina schreef:
Vanaf studiejaar 2012/2013? Dus bijvoorbeeld niet studenten die gestart zijn in 2010 of 2011?

Nee dat geldt gewoon voor iedereen. Ik ben in 2007 begonnen, maar het gaat dus om het komend studiejaar voor wie dan vertraging hebben. Maar als je in 2010 gestart bent kun je nog geen vertraging hebben, want je studie duurt 4 jaar, dus dan ben je nog bezig toch :D

Ik ben het met jullie eens, een overgangsregeling was beter geweest. Als je het bij de start van je opleiding weet dan ga je toch bewuster om met het kiezen van een studie.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:05

Helaas, ik krijg ook te maken met de lsb. Ik had afgelopen halfjaar willen gaan afstuderen (stage & scriptie) maar na de kerst werd er bij mijn papa kanker geconstateerd en na een heel heftig halfjaar is ie vorige maand overleden. Logischerwijs stond (staat) mijn hoofd niet naar afstuderen eigenlijk :+ Omdat ik ooit, in een ver en grijs verleden, eens een jaartje Pabo heb gedaan (wat op dat moment gewoon een verkeerde keus was), zit ik nu dus ook met de langstudeerboete vanaf september.

Ergens ben ik nu ook helemaal klaar met dat hele gestudeer, de opleiding die ik volg is ook niet de juiste keuze geweest en de kans dat ik in mijn vakgebied aan het werk ga is echt zo groot niet, verder vind ik die hele langstudeerboete zo'n ongelofelijke onzin dat ik zoiets heb van "dan maar niet" :') Maar dan zit ik met schulden en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling :+

Op zich begrijp ik de LSB wel, want het is een motivatie om flink door te pakken. Maar er zijn gewoon omstandigheden. Als je ooit een verkeerde studiekeuze gemaakt hebt en daarna met iets geconfronteerd worden als het overlijden van een ouder ofzo, dan zit je gewoon met de gebakken peren. Jammer vind ik het ook dat er geen overgangsregeling is. Zo van "studies die NU starten krijgen over 5 jaar een lsb" ofzo.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:07

Rintah schreef:
ik denk dat de langstudeerboete ook op een stuk minder tegenstand gestuit was als er als overgangsregeling bijvoorbeeld gesteld werd dat je vanaf het punt waar je nu bent met je studie incl eventuele uitloop nog een jaar uitloop mag krijgen en daarna ook moet dokken. dus als je nu 4 jaar bezig bent en wat betreft studielast nog vakken/stages ed ter waarde van 1 studiejaar open hebt staan dat je daar dus de duur van studielast+1jaar over mag doen. dus dat je dus die 4 jaar hebt gehad en nog 1 jaar uit mag lopen op nog openstaande studielast dus totaal die 4 jaar+jaar studielast+jaar uitloop=totaal 6 jaar
(staat er nu heel wazig maar hoop dat jullie snappen wat ik bedoel)

Mee eens. :j

@Abiola: als jij er zo kort door de bocht en zwart/wit naar wil kijken dan moet zo ongeveer de hele wereld wel lui en ongemotiveerd zijn in jouw ogen. Op deze manier is er niet eens een discussie te voeren. Jammer.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:08

xRowina schreef:
Vanaf studiejaar 2012/2013? Dus bijvoorbeeld niet studenten die gestart zijn in 2010 of 2011?

Maakt niet uit in welk jaar je begonnen bent, als jij vanaf studiejaar 2012/2013 langer dan 4 jaar over je 4jarige studie doet, moet je per jaar betalen (zelfs al doe je er een week langer over).

Ik ben blij dat ik op tijd klaar ben met mijn studie. Ik heb er ook langer over gedaan dan de voorgeschreven tijd.
Vond de vorige regeling, afstuderen binnen 10 jaar toch wat fijner. Dit schrikt heel wat mensen af, voornamelijk de mogelijkheid om te switchen van studie.

edit: zie nu dat er al antwoord is gegeven.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:11

Wegens omstandigheden heb ik ook een uitloop. Ik ga er vanuit dat ik wel binnen het jaar mij diploma op zak heb. Ik vind dat je niet iedereen over 1 kam kunt scheren. Eeuwig over je studie doen, oké dat kan niet maar er zijn ook gevallen waarbij de student er niets aan kan doen en die gevallen worden nu ook aangepakt.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:13

Ik vind het niet zo verschrikkelijk dat de langstudeerboete er komt. In 6 jaar moet je, als je gezond bent, makkelijk een HBO studie af kunnen ronden.

Wat er dan mij dan wel verkeerd in schiet, is dat de MBO'ers altijd overal maar buiten vallen. Zij kunnen om het jaar van studie wisselen en het enige wat ze moeten doen is binnen 10 jaar 1 MBO studie hebben afgerond. Er zijn genoeg mensen die ook op het MBO hun best doen en goed studeren, maar er zijn ook mensen, ook in mijn omgeving, die er alleen maar gebruik van maken. Dit vind ik toch wel heel vervelend.

Zij moeten nog studeren, omdat ze anders geen 'startbewijs' hebben. Dan vind ik dat ze er ook wel hun best voor moeten doen. 'Wij' HBO'ers, gaan al vrijwillig studeren met alles wat erbij komt kijken. En dan moeten we ook nog eens 3000 euro extra betalen als je ziek wordt, of iets anders gebeurt tijdens je studie. Belachelijk!

Ook vind ik het raar dat veel politica heel lang hebben gestudeerd. Waarschijnlijk zonder "echte" reden. Gaan zij dan ook "even" 3000 euro per jaar betalen? Dat zie ik niet gebeuren..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:13

Chanen schreef:
Wat ik ervan begrepen heb, maakt het niet uit of je 2 maanden of een vol jaar extra vertraging hebt, je moet de volle mep betalen, dus dat zijn twee dure maanden. En je loopt zo makkelijk vertraging op, zoals door wachttijd voor stage of iets dergelijks, dat ik bang ben dat de overheid er een heleboel geld voor zal gaan vangen. Terwijl het hen geen cent extra kost! Je studiefinanciering moet je uiteindelijk toch terugbetalen, dus niks niet "op kosten van de maatschappij".

Voor die 2 maanden extra studeren betaal je niet de volle mep. Je betaalt de boete per maand.

Ik ga er ook in aanraking mee komen als ik doorga met studeren. Nu bijna 2 jaar vertraging opgelopen ivm gezondheidsproblemen. Toch door blijven gaan, omdat ik zo graag mijn Bsc wil hebben, anders heb ik helemaal niets. De reden achter de langstudeerboete snap ik, alleen had het wat fijner gevonden als het inging voor nieuwe studenten. Anders had ik 4 jaar geleden toch ook wel wat andere keuzes gemaakt.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:14

Lizz schreef:
xRowina schreef:

Maakt niet uit in welk jaar je begonnen bent, als jij vanaf studiejaar 2012/2013 langer dan 4 jaar over je 4jarige studie doet, moet je per jaar betalen (zelfs al doe je er een week langer over).

Ik ben blij dat ik op tijd klaar ben met mijn studie. Ik heb er ook langer over gedaan dan de voorgeschreven tijd.
Vond de vorige regeling, afstuderen binnen 10 jaar toch wat fijner. Dit schrikt heel wat mensen af, voornamelijk de mogelijkheid om te switchen van studie.

edit: zie nu dat er al antwoord is gegeven.

Je hebt een uitloop jaar. Dus je mag 5 jaar doen over een 4 jarige studie volgens mij.

0000

Dankjewel aan degenen die het wel begrijpen....

Overigens staat niet alles tot in detail op internet dus als je mij denkt te leren kennen of kunnen inschatten nav mijn berichten, leef je vooral uit. Bedenk wel dat je een gekleurd beeld krijgt omdat een groot deel van die berichten zijn geplaatst in topics met een bepaald onderwerp, en ik zoveel mogelijk alleen de voor dat onderwerp relevantie informatie plaats.

Degene die vooral niet verder wil(len) kijken dan hun neus lang is, ik wens jullie in alle eerlijkheid toe dat je nooit geconfronteerd zult worden met de dingen die ik de laatste jaren tegen ben gekomen. En in het geval dat je dit toch gebeurt, wens ik je meer begrip toe dan ik over het algemeen krijg. Niet cynisch opvatten aub want zo bedoel ik het 100% niet. Dit soort veroordelingen wens ik, zowel op als buiten bokt, niemand toe.

Zover mijn bijdrage aan dit topic, als er maar één persoon is die hierdoor even een minuutje langer na zou willen denken voor hij/zij een oordeel velt dan ben ik al zeer tevreden. Niet alles en iedereen is zwart/wit.

Nogmaals lieve bokkers, degene die het wel kunnen begrijpen, dankjewel. Jullie beseffen niet half hoe fijn dat is :)

capopjekop

5 jaar, niet 6. Je kunt dus een jaar vertraging oplopen. En mensen met een chronische ziekte idd wel 6 jaar.

Idd wel raar dat mbo er buiten valt. Dat kost de staat toch net zo goed geld?

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:16

capopjekop schreef:
5 jaar, niet 6. Je kunt dus een jaar vertraging oplopen. En mensen met een chronische ziekte idd wel 6 jaar.

Idd wel raar dat mbo er buiten valt. Dat kost de staat toch net zo goed geld?

Meer zelfs, en dan vooral de 'kansloze' studies (dierverzorgen bijvoorbeeld).

zuske

Re: Langstudeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:21

Afbeelding

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:25

Die zag ik net ook op Facebook haha.

Vind het alleen wel jammer dat 3 van deze 4 tegen de lsb zijn, maar bijvoorbeeld een Verhagen (die er actief aan meegewerkt heeft) er ook 11 jaar over gedaan heeft en niet genoemd wordt.

Schoolvoorbeeld van hypocrisie als je het mij vraagt.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:28

Toen kon dat nog, vroeger was alles beter. Maar het kost natuurlijk belachelijk veel geld, wat we niet hebben, dus als we willen dat onze kinderen of kleinkinderen ook nog kunnen studeren, zullen we toch echt dingen moeten veranderen.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:36

Ik had eerder begrepen dat deze regeling met terugwerkende kracht zou zijn. Ik heb zelf december 2011 mijn diploma ontvangen met studievertraging (mede door een fout van school). Ging er vanuit dat ik door de 2 jaar vertraging ook kon rekenen op de boete, maar uit de openingspost maak ik op dat dit niet het geval is en dat de regeling pas in 2012/2013 in gaat.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:37

Als we willen dat onze kinderen en kleinkinderen ook nog kunnen studeren, moeten ze stoppen met het doorvoeren van zulke regels. Zoals al eerder genoemd werd, wordt studeren op deze manier weer voor de elite en die zal het worst wezen of ze 3.000 euro meer of minder moeten betalen, want pap en mam hebben het geld toch wel.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:39

Ik begrijp de boete wel ergens, maar ik vind dat er wel een regeling zou moeten zijn voor degene die al aan het studeren waren voor de boete er kwam :j
Maar ergens denk ik dat er op deze manier veel mensen geen diploma gaan hebben, wat de algehele economie niet ten goede gaat komen over zo veel jaren. Ergens vind ik het een gewoon een goede manier om de staatskas te spijzen en dat vind ik verschrikkelijk want op lange termijn is dit volgens mij ook echt geen goede stap.
Ik heb er overigens als belgje geen last van, wat een geluk anders had ik ook moeten betalen :j

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:41

Hoezo het MBO word ontzien? Ik zit op het MBO en ik krijg helemaal niks. Geen reiskostenvergoeding, geen studiefinanciering.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 13:41

minka schreef:
Ik had eerder begrepen dat deze regeling met terugwerkende kracht zou zijn. Ik heb zelf december 2011 mijn diploma ontvangen met studievertraging (mede door een fout van school). Ging er vanuit dat ik door de 2 jaar vertraging ook kon rekenen op de boete, maar uit de openingspost maak ik op dat dit niet het geval is en dat de regeling pas in 2012/2013 in gaat.

als je afgestudeerd bent ben je veilig ja ;)
dat met terugwerkende kracht gaat over het aantal jaar wat je ingeschreven hebt gestaan/staat. is dat beging schooljaar 2012/2013 meer als nominaal+1 moet je betalen.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:46

Abiola schreef:
Toen kon dat nog, vroeger was alles beter. Maar het kost natuurlijk belachelijk veel geld, wat we niet hebben, dus als we willen dat onze kinderen of kleinkinderen ook nog kunnen studeren, zullen we toch echt dingen moeten veranderen.

Bezuinigen vind ik prima, echter niet op deze manier. Onze complete kenniseconomie wordt zo in rap tempo en zeer vakkundig om zeep geholpen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:52

Ik ben deeltijder, begonnen voor 2011. Het lijkt er op dat ik goed wegkom........... Maar ik begin weer snoeihard te twijfelen als ik dit (zie vetgedrukte tekst) lees:

Uitzondering daarop is een groep deeltijdstudenten die voor 1 februari 2011 aan de studie is begonnen waarvan toen al duidelijk was dat hij langer zou duren dan de voltijdvariant.

Wat wordt hiermee bedoeld???

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:59

Wat ik raar vind is dat een vervolgstudie dus van HBO naar master op WO niveau niet heel gemakkelijk kan, maar 3 verschillende MBO opleidingen achter elkaar wel en dan ook nog gewoon vergoeding ontvangen. Terwijl dit voor hoger opgeleiden dus niet zomaar kan.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:59

Rintah schreef:
minka schreef:

als je afgestudeerd bent ben je veilig ja ;)
dat met terugwerkende kracht gaat over het aantal jaar wat je ingeschreven hebt gestaan/staat. is dat beging schooljaar 2012/2013 meer als nominaal+1 moet je betalen.

Hm dan ga ik mn diploma er eens bij pakken, volgens mij heb ik in december mn diploma ontvangen, want anders ben ik alsnog de l*l, want had heb ik begin 2012 wel 2 jaar vertraging :)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 14:00

volgens mij dat de studie voltijd bijvoorbeeld 4 jaar duurt, maar de deeltijdvariant door vakkenpaket/practica/wat dan ook sowieso bijvoorbeeld 5 jaar.
maar ook dat weet ik niet zeker