Proefdieren : Voor of Tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cinny1

Re: Proefdieren : Voor of Tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:03

Ik denk dat we allemaal even stil moeten staan bij het feit wat we zelf zouden doen, op het moment dat er bij één van ons een ongeneeslijke of zeldzame levensbedreigende ziekte geconstateerd wordt.
Wie van jullie wijst dan een nieuw medicijn af, wat je leven kan redden, ondanks dat het op dieren getest is? Ik denk niemand. Puur omdat je wil om te leven boven alle redenering gaat. Iedereen wil overleven.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:17

Ik ben er deels op tegen. Heb er eens een betoog over gehouden. Ik heb ook altijd proefdiervrij gesteund en heb er nog een hangertje van (zie hem toevallig nu hangen) van een hondje dat heel veel sigareten moest 'roken'.

Daarbij kunnen dieren ontzettend anders reageren op bepaalde stoffen dan mensen, en kunnen steeds meer alternatieven gebruikt worden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:23

Even een vreemde stelling, maar als je tegen proefdieren zou zijn, zou je dan ook niet tegen paardrijden moeten zijn? Je gebruikt dan namelijk ook een dier voor je eigen gewin :) ?

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:27

Wat ik nog erger vind is dat er zoveel dieren, onder het mom "wat issie lief" een vreselijk leven bij mensen thuis hebben. Maar daar hoor je niemand over.
Paarden die verkeerd gehouden en gereden worden, honden en katten die echt een prutleven hebben en mishandeld en verwaarloosd worden. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:29

Ik ben niet tegen, maar..
- goede controle of het echt noodzakelijk is. Dus niet vanwege financieën dieren gebruiken terwijl het met ander onderzoek ook. Maar kan me voorstellen dat in de laatste fase van onderzoek het toch noodzakelijk is om iets bij dieren te testen voordat het bij mensen getest gaat worden.
- leefomstandigheden moeten heel goed zijn. Kort leven is jammer, maak het dan zo prettig mogelijk
- blijf ze wel als dier zien en nie als een wegwerpartikel. Dus met respect behandelen en doden.
Heb stage gelopen op een lab waar ze cavia's hadden voor een TBC-test. Ze gerbuikten eerst andere testen, als die positief waren werd er pas een cavia ingespoten. Dat was toen (20 jaar geleden) de enige test met 100% betrouwbaarheid. Heb het gelukkig niet zelf hoeven te doen maar vond het wel verantwoord.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:34

Rationeel en emotioneel zijn het in dit soort dilemma's vaak niet met elkaar eens. Dierproeven, hoe goed de proefdieren ook verzorgd worden, zijn nooit ter meerdere eer en glorie van het proefdier. Het zijn productiedieren die in plaats van voor eieren of vlees worden zij gehouden om proeven uit te kunnen voeren. Je kunt kort of lang banketstaaf, maar een goed leven hebben ze niet, al zullen er ook dieren een slechter leven hebben (is dat dan goed praten?).
Voor veel proeven zijn ze niet nodig, maar alternatieven zijn veel duurder en ook de wet is hierin een beperking. Daarnaast is er nog de categorie: imo onzinnige onderzoeken die dan eigenlijk weer zinnig zijn om de onderzoekers ervaring te laten opdoen.

Voor of tegen? Emotioneel ben ik tegen, maar rationeel weet ik dat 100% zonder onderzoek op proefdieren onmogelijk is. Overigens zijn ook mensen, soms zelfs zonder dat ze het weten, proefdier. Nieuwe technieken, methoden of medicijnen die als laatste strohalm gebruikt worden, zijn zeker niet zonder risico. Alleen heb je dan als mens weinig meer te verliezen.

Naast proefdieren heb je natuurlijk ook dieren die organen of delen daarvan leveren voor mensen. Denk aan bijv. een nieuwe hartklep. Het varken (of soms rund) wordt gedood omdat een mens zijn hartklep krijgt. Ook hier prevaleert het belang van de mens boven dat van het dier. Net als bij een proefdier.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:37

SparklingApp schreef:
De zorg is nu al voor veel mensen (bijna) niet meer te betalen.. door nog meer door te ontwikkelen wordt het allemaal nog duurder, nu hoor je al wel verhalen dat mensen een zeldzame ziekte hebben en alleen in het buitenland een therapie kunnen volgen die niet vergoed wordt.
Moet zo de toekomst er uit gaan zien? Dat alleen de rijken zich goede zorg kunnen permiteren?
Laten we alsjeblieft stoppen met al die omstreden dierproefen en zorgen dat iedereen een redelijke zorg kan krijgen met de middelen die we nu hebben..
Ik vind het onzin om te zeggen dat mensen die tegen dierproeven zijn dan ook geen medicijnen moeten gebruiken die via die weg beschikbaar zijn gekomen, dan zouden al die dieren nog eens voor niks gestorven zijn, dat is toch nog erger..?

Dus jij zegt nu.. stoppen met onderzoeken en geen nieuwe medicijnen ontwikkelen..
dat vind ik geen optie..

over je post: mn vorige voorbeeld was een vegatarier die toch een biefstukje eet omdat ze het zo lekker vind..
Sluit mooi aan op jou opmerking... die koe is toch al dood ;)
Hahaha het is allemaal erg dubbel, wel grappig om het er eens zo over te hebben met elkaar..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:38

gohya schreef:
Ik ben tegen! er zijn genoeg mensen die terminaal ziek zijn en zich wel voor proeven willen lenen.
Maar nee dieren zijn veel makkelijker en die hoef je niet te betalen.

Ik vind dit een schokkende en kwetsende opmerking.
Eigenlijk een onpasselijke opmerking.
Dat je er tegen bent prima, maar om dan maar te stellen dat die terminaal zieken zich wel zouden willen lenen voor dergelijke onderzoeken....

Biopharma in Zuidlaren heeft wel eens proefpersonen nodig, al dan niet met een aandoening.
Meld je aan, zou ik zeggen.

Zou jij geen orgaan willen hebben van een donor mocht je dat nodig hebben? Medicatie om afstoting tegen te gaan is ook op proefdieren getest, om maar niet te spreken over hartkleppen afkomstig van varkens.

Alle respect voor dieren, maar er zijn imo grenzen aan dierenliefde en besparing van dierenleed.
Helaas zijn proefdier(proeven) noodzakelijk voor de medische zaken.
Strikte controle en naleving van de regels zijn natuurlijk noodzakelijk.

Ik vraag me ook weleens af of geredde windhonden uit Spanje zoveel beter af zijn als ze naar Nederland gehaald worden.
Soms denk ik, dierenvriend zijn houdt in dat je die dieren uit hun lijden verlost door ze te euthaniseren en de plaatselijke bevolking kennis geeft.
Net zo als die reddingsactie voor een paard met scheve neus. Beestje blijkt ook na operaties geen paardwaardig bestaan te kunnen hebben.
En wordt alsnog afgemaakt.
Eigenlijk ook een vorm van dierproeven. DA heeft veel van die operatie op kunnen steken.

Operatie geslaagd, patiënt uiteindelijk overleden.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:43

Wat ik nu zeggen zal ik vast niet hardop mogen zeggen maar..

Ik ben fel tegen dierproeven.
In Nederland hebben we geen doodstraf maar stoppen we lugubere personen in een kamertje met een tv en stapel roze koeken en zakgeld levenslang.

Figuren die écht niet sporen daar mogen ze van mij medicijnen op uit testen.
Ze komen toch niet meer uit dat celletje, hebben iets gedaan waardoor ze daar horen te zitten dan is dit hun kans om iets terug te doen of juist hun straf, ligt er aan hoe je het bekijkt.

Let op: ik heb het dan over moordenaars en dergelijke, dus echt nare figuren.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:45

Het lijkt me niet dat stoppen met dierproeven een optie is.

SparklingApp: Je hebt het denk ik niet helemaal duidelijk voor wat betreft de behandelingen in het buitenland: Deze behandelingen zijn inderdaad duur, maar in Nederland zijn voor deze behandelingen meestal ellenlange wachtlijsten en in het buitenladn ben je eerder aan de beurt. En ze zijn goedkoper in het buitenland en worden deels vergoed door je zorgverzekering. Het gebeurt zelfs dat behandelingen/medicijnen in het buitenland al wel goedgekeurd zijn voor menselijk gebruik maar nog niet in Nederland. En als je dan voor de keus staat, ga je liever naar het buitenland. Dus je stelling dat alleen de rijken zich in de toekomst kunnen laten behandelen gaat een beetje scheef.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:46

Ja en dan... Test mislukt. Gedetineerde dood.
Zo gaat het hard hoor!

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:49

:= dan moet die gedetineerde wel in een ruime kooi met voldoende speelruimte gehouden worden. En iemand erbij om het welzijn te controleren .

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:52

Don_Zhivago schreef:
Ja en dan... Test mislukt. Gedetineerde dood.
Zo gaat het hard hoor!

Nouja.
Zie eerlijk gezegt het probleem niet.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:53

Raponsje, wat levert dit dan voor voordeel op volgens jou?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:54

Ik wel.
Er zijn meer muizen dan gedetineerde :D
Voortplanting van muizen gaat VEEEEL sneller dan de beruchte criminele die in de bak belanden.
Dus als je alles test op gedetineerde ben je op een gegeven moment uitgetest want er blijft niemand meer over.
En waar hebben we het over, alsof het ooit haalbaar zou zijn in NL ;)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:58

cinny1 schreef:
Raponsje, wat levert dit dan voor voordeel op volgens jou?

Ik ben tegen het testen op dieren.

Iemand die één of meerdere mensen om het leven gebracht heeft vind ik het niet waard om de rest van zijn leven
in een cel met tv - zakgeld - snacks te houden.
In plaats van maar een beetje passief in een cel te zitten zal zo iemand zijn straf dan maar onder ogen moeten zien.

Misschien kan de BNN er zelfs een tv show van maken.
Soort van russian roulette - big brother avontuur, kijken welke gedetineerde er welke "leuke" ziekte krijgt.

Nee, dat is natuurlijk klets, maar ik vind de doodstraf voor moordenaars en ander naar tuig ook helemaal niet vervelend. :n

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 01:02

Dat je tegen dierproeven bent was al duidelijk.

Maar je argumenten slaan de plank nogal mis.
Wat heb je er aan om gedetineerden een "leuke"ziekte te geven? Hebben ze dan meer spijt van wat ze gedaan hebben? Heb je enig idee wat een gedetineerde aan onderhoud kost? En wat die kosten worden als je ze ook nog als proefdier gaat gebruiken?

Ik ben in ieder geval niet bereid om daar nog meer belastinggeld aan te spenderen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 01:02

Haha je dwaalt af ;)
Dat is een hele andere discussie :=

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 01:04

:D je hebt gelijk.
Back on topic

tienus63

Don_Zhivago schreef:
Ik wel.
Er zijn meer muizen dan gedetineerde :D
Voortplanting van muizen gaat VEEEEL sneller dan de beruchte criminele die in de bak belanden.
Dus als je alles test op gedetineerde ben je op een gegeven moment uitgetest want er blijft niemand meer over.
En waar hebben we het over, alsof het ooit haalbaar zou zijn in NL ;)

hoho, de groep chronisch en terminaal zieken wordt als maar groter........
Er schijnen zich terminaal zieken bij bosjes beschikbaar te willen stellen :Y)

ruitje

En gelukkig blijken moordenaars ook nooit onterecht veroordeeld of extreem ziek in hun hoofd. Ook ethisch zeer verantwoord, proeven doen op eventueel onschuldige of geestelijk zieke mensen...

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 01:05

Nog een keer de vraag die ik al eerder gesteld heb:
Wie van jullie wijst dan een nieuw medicijn af, wat je leven kan redden, ondanks dat het op dieren getest is? Ik denk niemand. Puur omdat je wil om te leven boven alle redenering gaat. Iedereen wil overleven.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 01:07

Zo is't maar net!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 01:07

cinny1 schreef:
Dat je tegen dierproeven bent was al duidelijk.

Maar je argumenten slaan de plank nogal mis.
Wat heb je er aan om gedetineerden een "leuke"ziekte te geven? Hebben ze dan meer spijt van wat ze gedaan hebben? Heb je enig idee wat een gedetineerde aan onderhoud kost? En wat die kosten worden als je ze ook nog als proefdier gaat gebruiken?

Ik ben in ieder geval niet bereid om daar nog meer belastinggeld aan te spenderen.

Het gaat er in principe niet om dat ik het leven van een gedetineerde nog zuurder wil maken.
Maar vanuit het feit dat ik tegen dierproeven ben zou je dan een alternatief bedenken, het enige wat ik kan bedenken om dieren buiten het testen van medicatie - make-up of wat dan ook te laten is door het op mensen te testen.

En eerlijk is eerlijk dan kies je natuurlijk de rotte appels..

Uiteraard is zoiets onmenselijk want ook gedetineerde hebben familie e.d en het is ook niet haalbaar en zelfs bizar en onmenselijk, vandaar ook mijn sarcastische ondertoon. Maar stel er zou een alternatief voor dierproeven komen, dan zou ik wel weten waar ik ze zou zoeken..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 01:09

Ze kunnen ons allemaal wel gebruiken voor een middel tegen slapeloosheid geloof ik :+