Verkeersregels gelden niet voor politie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Verkeersregels gelden niet voor politie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:41

Goh toevallig dit topic. Weetje wat ik gisteren had?
Ik was aan het fietsen op een fietspad en tussen de autoweg en fietspad zit een flinke berm. Nu was het net een stuk bult op fietsen. Staat daar een politieauto terwijl de lichten bovenop knipperden (geluid was uit) Zat mevrouw de agente in de achterbak, klep open en meneer staat er naast. En MIDDEN op het fietspad, niet iets aan de kant, nee midden op. Daar stonden ze dan rustig. Mevrouw mij observeren terwijl ik moest afstappen om zelf door de berm te lopen om verder te kunnen fietsen.. := Ja sorry hoor vond het een beetje belachelijk, ze hadden makkelijk aan de kant kunnen staan snap sowieso niet dat ze helemaal naar het fietspad zijn gaan rijden ipv naast de autoweg te staan. :\

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:57

Shadow0 schreef:
mening gegeven over het politiefunctioneren hier, dus je conclusies daarover hebben een grote kans om fout te zijn.

Ik vraag daarom naar jouw ervaring.
Ik heb wel verschillende ervaringen uit de eerste hand met veiligheid van huis en haard in NL. Ook met wat er gebeurt als je het zélf invult.
Alleen is de laatste 12 jaar oud. Dat klopt. Dat kan inmiddels verbeterd zijn; minder agenten in snelheidscontrole, meer in nachtdienst. Zou kunnen. Zou *\o/* zijn.

Hier is nu aan het gebeuren wat in NL zo´n 15 jaar eerder plaastvond. Onleuk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:03

Huertecilla schreef:
Alleen is de laatste 12 jaar oud. Dat klopt.

Da's dus tamelijk gedateerd. Of het beter of minder geworden is, is niet eens het hoofdpunt, het belangrijkste is gewoon dat het misleidend is om je ervaring te delen zonder erbij te vermelden dat het zo lang geleden is en je er tegenwoordig niets meer mee te maken hebt, en er in de tussentijd wel van alles veranderd kan zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:40

Huertecilla schreef:
Ragdollcat schreef:
Gingen ze gelijk om de hoek op de stoep parkeren en gingen ze een patatje halen in de snackbar, hoezo nood?

Heb je dat gemeld?
Elk assertief tienermeiske heeft een mobiel met camera op zak dus *-:)

Niet eens aan gedacht, is al meer dan 2x gebeurd hoor en bij de chinees een stuk verderop zelfde verhaal.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:42

Huertecilla schreef:
Ragdollcat schreef:
Gingen ze gelijk om de hoek op de stoep parkeren en gingen ze een patatje halen in de snackbar, hoezo nood?

Heb je dat gemeld?

Niet eens aan gedacht, is al meer dan 2x gebeurd hoor en bij de chinees een stuk verderop zelfde verhaal, en niet eens gewoon normaal parkeren op een parkeerplaats maar gewoon op de stoep. Belachelijk gewoon, ik denk zelfde agent(en).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:42

Huertecilla schreef:
Ragdollcat schreef:

Heb je dat gemeld?

Als t weer gebeurd, dan maak ik snel een foto met mijn iphone.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:51

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:
Alleen is de laatste 12 jaar oud. Dat klopt.

Da's dus tamelijk gedateerd. Of het beter of minder geworden is, is niet eens het hoofdpunt, het belangrijkste is gewoon dat het misleidend is om je ervaring te delen zonder erbij te vermelden dat het zo lang geleden is en je er tegenwoordig niets meer mee te maken hebt, en er in de tussentijd wel van alles veranderd kan zijn.

jij zegt het, ik dacht het...
Vond het al zo vreemd, hoe ben je dan eigenlijk vrijwilliger voor 112? Of was dat ook 12 jaar geleden?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:18

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:
Was 12 jaar geleden in NL ongeveer vergelijkbaar met hier nu.

't Lijkt me toch wel relevant dat je geen recente ervaringen uit de eigen hand hebt met het beschermen van 'eigen haard' in Nederland.

In Nederland is het bij wet zo geregeld, dat degene die overvallen wordt in feite "niets" mag doen terwijl hem/haar "een mes op de keel" wordt gezet.
Gillen en schreeuwen is zo beetje het enige wat geoorloofd is om eigen huis en haard te beschermen.

Of de politie bellen :+

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/06_juni/15/binnenland/politie-te-vaak-te-laat.xml

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:27

gekvanfleur schreef:
Vond het al zo vreemd, hoe ben je dan eigenlijk vrijwilliger voor 112? Of was dat ook 12 jaar geleden?

Heerlijk dat meutegedrag van de dames op Bokt.

Maarreh; ís het nu vooruit gegaan in NL de afgelopen 12 jaar? Dat aan mensen met ervaring ermee.
Geeft een alarmsignaal naar de politie-centrale je een vlotte, effectieve respons wanneer je buiten de grootstad woont?
Is de politie weer een daadwerkelijk effectieve bescherming van huis en haard geworden?
Of is het makkelijker om naar mij uit te halen?

112 en mijn hoge-snelheids-rijbewijs zijn actueel :P
Er is gesuggereerd dat we een fiber wapenstok dragen vanwege onze ´toegenomen betrokkenheid´. Ik weiger dergelijk betrokkendheid welke verder gaat dan hulpverlening dus ook die wapenstok.
Ik wil wel het recht mijn huis en haard te beschermen vanwege de onderliggende ingekrompen politie beschikbaarheid.
Minder politiebescherming? Dan meer eigen recht.
Net las ik in de 20ste eeuw in NL vond.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:28

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:28

cherie78 schreef:
In Nederland is het bij wet zo geregeld, dat degene die overvallen wordt in feite "niets" mag doen terwijl hem/haar "een mes op de keel" wordt gezet.

Dat was niet waar mijn reactie over ging.

Overigens werkt het vaak averechts als mensen wel wat gaan doen. In Amerika, waar men stukken meer van de (bewapende) zelfverdediging is, kost het namelijk nogal wat slachtoffers. De wapens worden gevonden en veroorzaken ongelukken. Binnensluipende tieners en slaapwandelende partners worden ten onrechte aangezien voor inbrekers. Het confronteren van een inbreker (en zeker in combinatie met een wapen) werkt vaak escalerend: inbrekers die in het nauw gebracht worden grijpen ook zelf sneller in paniek naar een wapen of grof geweld.
En dat lijkt me toch wel essentieel om je te realiseren: het zelfverdedigingsrecht klinkt zo leuk maar werkt in de praktijk juist een onveilige situatie in de hand.

(Er zijn trouwens meer redenen, en omdat dat het onderwerp niet is sla ik die wel over, maar bovenstaande wordt te makkelijk vergeten bij die populistische verhalen.)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:37

Huertecilla schreef:
cherie78 schreef:
Gillen en schreeuwen is zo beetje het enige wat geoorloofd is om eigen huis en haard te beschermen.

Of de politie bellen :+

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/06_juni/15/binnenland/politie-te-vaak-te-laat.xml

Ah, heel anders geworden dus :+

In de provincie waar de politie al heel slecht "scoort", gebeurt het ook regelmatig dat er NIETS gedaan wordt met meldingen.

Mijn respect heeft het politie-apparaat hier in ieder geval grondig verspeeld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:10

cherie78 schreef:
In de provincie waar de politie al heel slecht "scoort", gebeurt het ook regelmatig dat er NIETS gedaan wordt met meldingen.

Schiet met een hagelgeweer op de noten van een inbreker en dan gebeurt er verrassend snel wat met de melding daarvan. Tenzij dat veranderd is in de 21ste eeuw O:)

Al met al de achtergrond waartegen ´machtsmisbruik´ overdag in het verkeer wordt ervaren.
Hier, in NL, nu en 15 jaar geleden.
De economische situatie motiveert de politiek om de politietaken op minder beschermen en meer op controleren/innen te prioriseren.
Ook dat is niets nieuws. Het verscherpt alle percepties.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 07:19

Ik herken het verhaal van niet aan de regels houden en niet allert reageren. We zijn al eens gesneden door een politieauto die ons inhaalde daar waar het niet mocht terwijl wij de maximum snelheid reden. Was een levensgevaarlijke situatie die ze creeerden. 4 km later troffen we de agenten weer aan. Terwijl ze hun flitsapparatuur aan het klaarzetten waren voor een snelheidscontrole >;) .

Ergens heenrijden en vervolgens tijdens diensttijd koffie gaan drinken bij vrienden voor een uur of 2. Vaak veel te hard rijden onderweg naar niks. Overduidelijk eten bij zich hebben van een fastfoodketen met een m. Terwijl de bijrijder de voeten op het dashbord heeft liggen en ze vrolijk doorrijden bij een zebrapad terwijl je daar met je krukken staat om over te steken. :x

Met sirene en zwaailicht een lange file passeren op de snelweg bij driebergen zeist. Om daarna de parkeerplaats van hun thuishaven op te draaien en naar huis te gaan. En zo kan ik nog wel even doorgaan. En melding ervan maken heeft geen zin, je krijgt een lacherige reactie van de agent aan de telefoon.

gummie

Re: Verkeersregels gelden niet voor politie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:16

Valt me, net als in andere topics, op dat we allemaal wel weer een of meerdere ervaringen hebben gehad met de hard rijdende politieagenten of agenten die volgens ons misbruik van hun bevoegdheid maken. En dus is "de politie" fout. Net zoals dat we allemaal mensen kennen die frauderen met een uitkering, en dus zijn alle uitkeringstrekkers fraudeurs of luie mensen. En we hebben allemaal wel eens een asociale Turk op straat zien staan, en een dronken agressieve Johnny, en een domme Belg, en een luie Surinamer, etc. O ja, en we kennen ook alleen maar criminele Marokkanen, en mensen die in een leren jas op een motor zitten, zijn Hells Angel en hebben dan vast ook een moord gepleegd.

Tja :) "Daar heb je weer zo iemand van de politie die zich niet aan de regels houdt". Rijden allemaal te hard en door rood om vervolgens op de stoep te parkeren en friet te bestellen ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:18

karuna schreef:
En melding ervan maken heeft geen zin, je krijgt een lacherige reactie van de agent aan de telefoon.

Heeft wel zin: noteer kenteken, gebruik de camera in je mobiel eens voor iets zinvols, stuur aangetekende brief naar de rijkspolitie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:24

gummie schreef:
Valt me, net als in andere topics, op dat we allemaal wel weer een of meerdere ervaringen hebben gehad met de hard rijdende politieagenten of agenten die volgens ons misbruik van hun bevoegdheid maken. En dus is "de politie" fout. Net zoals dat we allemaal mensen kennen die frauderen met een uitkering, en dus zijn alle uitkeringstrekkers fraudeurs of luie mensen. En we hebben allemaal wel eens een asociale Turk op straat zien staan, en een dronken agressieve Johnny, en een domme Belg, en een luie Surinamer, etc. O ja, en we kennen ook alleen maar criminele Marokkanen, en mensen die in een leren jas op een motor zitten, zijn Hells Angel en hebben dan vast ook een moord gepleegd.

Tja :) "Daar heb je weer zo iemand van de politie die zich niet aan de regels houdt". Rijden allemaal te hard en door rood om vervolgens op de stoep te parkeren en friet te bestellen ;)

Detail: wetsdienaars hebben een machtspositie; dat geeft een extra verantwoordelijkheid.

Wanneer de politie en een criminele organisatie zoals de HellsAngels mbt ´normaal menselijk gedrag´ gelijkgesteld kunnen worden koop ik héél rap een FN Tactical en claim ik het míjn rechten als net zo gelijkwaardig als die van de politie.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 22-06-12 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

gummie schreef:
En dus is "de politie" fout. Net zoals dat we allemaal mensen kennen die frauderen met een uitkering, en dus zijn alle uitkeringstrekkers fraudeurs of luie mensen.

Belangrijk verschil is dat de politie een professionele plicht heeft. Als werknemer ben je vertegenwoordiger van je organisatie, en niet alleen maar individu. Als uitkeringstrekker, Turk, dronken Johnny, ben je gewoon een individu, meer niet. En een politieagent buiten diensttijd is in eerste instantie ook gewoon mens wat mij betreft.

Maar tijdens je werk speelt er meer mee. Dan heb je de verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van je taak, en de organisatie waar je voor werkt heeft ook de verantwoordelijkheid om die uitvoering goed te laten verlopen. Dus een politieagent is ook 'de politie', terwijl een Belg niet 'de Belgen' is.

karuna
Drukke kabouter

Huertecilla welke camera in mijn mobiel _O- . Ding kan sms en en bellen dat is het. Het probleem was dat alle situaties of zo snel voorbij zijn dat je geen tijd hebt te reageren en als je staat te wiebelen met je krukken bij een zebrapad heb je geen handen vrij iets op te schrijven helaas. Heb toen tijd plaats en omschrijving van de agenten gegeven maar ja ik werd echt uitgelachen vanwege de melding.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:34

karuna schreef:
Huertecilla welke camera in mijn mobiel _O- . Ding kan sms en en bellen dat is het. Het probleem was dat alle situaties of zo snel voorbij zijn dat je geen tijd hebt te reageren en als je staat te wiebelen met je krukken bij een zebrapad heb je geen handen vrij iets op te schrijven helaas. Heb toen tijd plaats en omschrijving van de agenten gegeven maar ja ik werd echt uitgelachen vanwege de melding.

Dat is dan een ´vlek-op-vlek ervaring´ zonder enige rechtvaardige bevrediging.
Héél fout van de overheid is dat, want dat leidt tot anarchie.

Door de taken van de politie te verschuiven naar controle en uitmelken van de burger met afbraak van het veilige gevoel, ontstaat een perceptie van onderdrukking.
Dat is ook niet incorrect, want de politie ís er voor handhaving van de gevestigde orde.
Dat zie je bijvoorbeeld wanneer de ME in Amsterdam met de wapenstok op Occupy inmept. Idem hier de rambla in Barcelona ´schoonveegt´ van vreedzame protesters of in Valencia waar omas die tegen onderwijsbezuiningingen protesteren door de politiechef ´vijand´ worden genoemd. Deze laatste versprak zich maar verwoorde simpel wat bij de oproerpolitie realiteit is; die is er niet vóór de burger.
Het is echter funest wanneer de bevolking het als perceptie krijgt:
Verminderd respect = meer burgerlijke ongehoorzaamheid = beginnende anarchie.

Ik voelde me 15 jaar terug in NL en nu hier niet gebonden aan de wetten/regels die mij verbieden mijjn huis en haard zelf te verdedigen bijvoorbeeld.
Dat is héél verkeerd. Nee, niet van míj maar van de politici die mij daartoe dwingen door de politie tot machtsmisbruikende belastinginners te maken.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:41

t erge is enkel van melding maken is dat je een brief moet schrijven en t moet inleveren bij desbetreffende politie bureau van waar de auto afkomt en er niks mee gedaan word...

wij hebben ook een keer bijna ongeluk gehad door meneer de klevende politie agent ... wij moesten stoppen voor zebra pad en die vent knal bijna zo in onze auto en dan had ie ook nog eens geen zwaailichten of iets aan...hij was gewoon extreem aan t bumperkleven...

vervolgens rijden wij de straat in bij me schoonouders en weer lag hij bijna in onze volvo...dus hoppa hij achter ons aan en opeens bordje omhoog met stop politie en zwaailichten aan nou erger voor banketstaaf staan in een straat kan gewoon echt niet...nou hebben wij heerlijk rustig de auto geparkeerd en alles uitgeladen en toen pas meneer de politie agent uitgelult hij vroeg waar wij mee bezig waren waarop wij zeiden van nou in ieder geval niet zo asociaal auto rijden zoals jullie doen u lag tot bijna 2 keer toe in onze auto ...

:') nou toen kwam t meneer de politie was narrig en ja hoor heel de auto moest leeg want hij vond ons in ene verdacht...toen vond hij nog steeds niks en toen moesten de lichten gecontroleerd worden en ook de banden spanning :') a fijn wij hebben deze politieman lekker alles zelf laten doen en ook zelf onze auto leeg laten ruimen en ook weer in laten ruimen na +- een uur verder wist deze agent niks te vinden alles was in orde en vertrok hij met een arrogante smoel...

wij hebben ze naam gevraagd en waren naar t bureau gegaan omdat wij dit steilloos vonden..toen werd ons verzocht om een brief te schrijven en in te leveren dit gedaan en verder helaas niks over gehoord

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:06

NathalietjeB schreef:
t erge is enkel van melding maken is dat je een brief moet schrijven en t moet inleveren bij desbetreffende politie bureau van waar de auto afkomt en er niks mee gedaan word...

Er is een klachtenprocedure:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... litie.html

compleet met escalatie wanneer je niet tevreden bent met de afhandeling.

Doé er wat mee of accepteer dat het zo is en dus erger wordt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:48

In Texas heeft een jonge vader een kinderverkrachter doodgeslagen, die verkrachter stond op t punt dochtertje van die jonge vader te verkrachten.

Dat is daar toegestaan, ik wou dat we in NL meer rechten had om ons te verdedigen/beschermen.

Maar helaas een crimineel heeft hier veel meer rechten en genieten bescherming.

Geen wonder dat alles erger wordt.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 22-06-12 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:00

Huertecilla schreef:
NathalietjeB schreef:

Er is een klachtenprocedure:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... litie.html

compleet met escalatie wanneer je niet tevreden bent met de afhandeling.

Doé er wat mee of accepteer dat het zo is en dus erger wordt.

Ik ga er in ieder geval wat mee doen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:05

Ragdollcat schreef:
In Texas heeft een jonge vader een kinderverkrachter doodgeslagen, die verkrachter stond op t punt dochtertje van die jonge vader te verkrachten.

Dat is daar toegestaan, ik wou dat we in NL meer rechten had om ons te verdedigen/beschermen.

Maar helaas een criminieel heeft hier veel meer rechten en genieten bescherming.

Geen wonder dat alles erger wordt.

Zoals ik eerder in dit topic al las, kan het ook verkeerd escaleren.

WAt ik bv bedoel;
Stel je hebt een (waak)hond en bordje aan de poort. Toch komt er iemand ongevraagd op het erf en wordt dus gebeten door de hond.
Als eigenaar van de hond is men al risico-aansprakelijk en in dit geval van het "ongevraagd een erf betreden" dus ook.

Dat is al één van de kromme regels

En dan denk ik ook nog even aan het verhaal van de AH-medewerker die een overvaller achterna ging :(:)
En naderhand de reactie van prins Bernard.