Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:38

Lizzle schreef:
Eerlijk gezegd snap ik de vergelijking wel (al zal ik hem zelf nooit gebruiken, omdat je eerder mensen tegen je in het harnas jaagt dan dat er werkelijk over de kwaliteit van leven wordt nagedacht).

Voordat ik heel bokt over me heen krijg: in beide gevallen creëer je voor de ander een onwaardig bestaan. Onmenselijk en harteloos. Het doel van dat onwaardige bestaan is verschillend, de uitwerking komt nogal overeen.

Nog eens dan, in welk overzicht komt het bestaan van de bio industrie dieren overeen met het bestaan van de slachtoffers van concentratiekampen?

• Vervoer
    In WOII werden mensen in een overvolle trein naar concentratiekampen gestuurd. De reizen duurden érg lang en velen overleefde de reis niet eens. Zieke mensen, gehandicapten, ouderen, alles werd vervoerd in deze overvolle treinen.
    Dieren, worden vervoerd in vrachtwagens. Hier zijn wetten voor opgesteld voor het welzijn van de dieren: http://wetten.overheid.nl/BWBR0020684/g ... 06-2012#i2 . Op deze vervoeren worden (zeker binnen NL) inspecties uitgevoerd.
  • Huisvesting
    In de concentratiekampen werden mensen opgehokt, veel mensen in 1 barak waar niet eens iedereen een slaapplaats had.
    Kijk eens rond in een gemiddelde koeienstal, hoeveel ruimte deze dieren hebben.
    Fokzeugen hebben het minder goed, maar hier zit overal een reden achter (aangezien zeugen anders op de biggen gaan liggen, staan ze vast)
  • Voeding
    Dat is voor de holocaust heel kort: Geen.
    Dieren moeten echt voedsel hebben, anders kun je ze niet meer verkopen als biefstuk of schnitzel ;)
  • Leven
    Ja, de mensen in de concentratiekampen wísten wat ze doormaakten en hoe het anders kan.
    De dieren in de bio industrie weten dit niet, misschien ook maar beter ook ;)_
  • Verschil Mens/Dier
    Ja daar zit een verschil tussen. Ook al willen sommige mensen dit niet zien, een dier staat lager dan de mens. Zoals francaa hierboven al zegt: Het familiegevoel, de bezittingen, álles. Een koe huilt er niet om hoor als zijn kalfje voor zijn neus word weggehaald en naar de slacht gebracht word. Moet je bij een mens eens proberen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:40

Reneee_ schreef:
Appelmoes_11 schreef:
Ikzelf vind het een terechte vergelijking. Er zijn miljoenen mensen op de trein gezet, richting concentratiekamp. Er worden vandaag ook miljoenen varkens in overvolle vrachtwagens gepropt, richting slachthuis in Verweggistan waar de regeltjes wat minder streng zijn.

Wij zitten thuis zelf in de bio-industrie en ik schaam me er niet voor om te zeggen dat wij thuis inderdaad varkenshouden die na een maand door gaan naar het slachthuis.
Ik heb net het topic doorgelezen en vind het onzettend jammer dat er nog steeds zo ontzettend veel geoordeeld wordt op dingen die gewoon niet waar zijn.

Weet je waarom de varkens overvol in een vrachtwagen wordt gepropt? Varkens kunnen niet zitten in een auto netjes met de gordel om, als je ze meer ruimte zou geven in een vrachtwagen zouden ze omvallen, hun poten breken, over elkaar heen vallen en vervolgens kreupel of nog erger de vrachtwagen weer uit moeten. In de Holocaust werden mensen op elkaar gepropt om zo snel mogelijk en zoveel mogelijk mensen te vervoeren, dit is bij de bio-industrie zeker niet het geval. Ook de zieke mensen moesten mee, ook dit is niet het geval. Als een varken ziek is, mag hij niet mee naar de slacht maar moet bij de mesterij blijven totdat hij goed genoeg is genezen om verantwoord te kunnen worden geslacht en kreupele varkens worden apart opgehaald.

Ook het vet mesten wat je noemt, klopt niet bij de varkens. Er is een norm van hoe zwaar een varken mag wegen omdat er anders te veel vet aan komt te zitten en dit niet meer te eten is. Ook is het voer dat zij krijgen van uitermate goed kwaliteit en ook nog eens ontzettend duur.

Daarbij wordt zeker meer als de helft (als het niet zo goed als alle varkens zijn maar hier ben ik niet zeker van) van alle varkens in Nederland geslacht door het Vion. Heb je daar ooit van gehoord ts? Het Vion heeft zich ook te houden aan de regels die zijn opgesteld.
http://www.vionfood.nl/nl/over-ons/wie-zijn-we/

Leuk om een reactie te lezen van iemand die in de bio-industrie zit, dit geeft veel meer perspectief over hoe het leven daar nu echt is.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:47

francaa schreef:
SaskiaKa schreef:
Ik wordt eerlijk gezegd nogal misselijk van je vergelijking.
Mensen die in doodsangst leefden, zagen hoe hun familie werd verkracht en afgeslacht, die naakt en ziek in smerige barakken in de vrieskou moesten wachten op een gruwelijke dood, die hun lotgenoten de gouden tanden moesten uittrekken en begraven, die hun bloedeigen kinderen hun zekere dood tegemoet zagen gaan vergelijken met varkens en legkippen?

Ga je schamen. Ga je diep, diep schamen...

Helemaal mee eens!

Mensen in concentratiekampen werden misschien als dieren behandeld, maar daar zit hem nou juist net het verschil. Ik bedoel; wat maakt een mens een mens en wie hij is? Zijn bezittingen, zijn naam, zijn familie enz.
Dit alles werd deze mensen afgenomen, ze werden niet alleen letterlijk 'vernietigd' in de gaskamers, hun menselijkheid werd hen ontnomen en ze kregen een nummer toegekend..
Sorry maar ik vind het alleen maar lachwekkend dat er serieus mensen zijn die dit leed met het leed van dieren kunnen vergelijken!

Tip: lees het boek 'Is dit een mens' van Primo Levi. Heel indrukwekkend verslag over het verblijf in een kamp, dan zul je vast begrijpen wat ik bedoel! De manier waarop die mensen vernietigd en vernederd werden kan naar mijn mening nooit op dieren van toepassing zijn ;)
maarja ieder zn eigen mening!

Gek genoeg heb ik alle boeken van Primo Levi, Gerhard Durlacher, Eli Cohen etc etc gelezen en nóg snap ik de vergelijking..Juist overlevenden van dit soort praktijken schrijven boeken waarin zij schrijven dat mensen juist méér verdorven zijn dieren, want wie doet elkaar dit nu aan.
Het dierwaardig bestaan wordt dieren ontnomen en bij deze mensen hún bestaan.

Ook reagerend op Marjoow: je legt nu het verschil uit en natuurlijk die zijn er (ik hou zelf ook helemaal niet van deze vergelijking, maar ik begrijp het toch ook weer wel). Het gaat er mij om wat je een ander laat doorstaan uit eigen ideaal en gewin. Juist mensen die na kunnen denken, zouden moeten begrijpen dat het harteloos is een ander zoiets aan te doen, welk levend wezen dan ook. Dan is het enige wat ik hierbij het verschil van mening kan verklaren, een verschil zien tussen leed bij mens en dier en die zie ik niet zoals, blijkbaar, anderen dat zien.

Marjo

Re: Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:50

Lizzle: Weet je wat het punt is? De bio industrie is de laatste jaren zó veranderd, dat veel mensen er geen verstand meer van hebben.

De onwetendheid en eigenwijsheid van velen in dit topic is te groot om te kunnen discussieren, omdat zij van mening zijn dat de hele bio industrie nog 1 pot nat is, terwijl ze niet weten wat er achter de schermen gebeurd.

Weet je bijvoorbeeld hoe moeilijk het is om biologisch te boeren? Veel veehouders willen dit wel, maar het is gewoon soms onmogelijk.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:50

Marjoow schreef:
Lizzle schreef:
Eerlijk gezegd snap ik de vergelijking wel (al zal ik hem zelf nooit gebruiken, omdat je eerder mensen tegen je in het harnas jaagt dan dat er werkelijk over de kwaliteit van leven wordt nagedacht).

Voordat ik heel bokt over me heen krijg: in beide gevallen creëer je voor de ander een onwaardig bestaan. Onmenselijk en harteloos. Het doel van dat onwaardige bestaan is verschillend, de uitwerking komt nogal overeen.

Nog eens dan, in welk overzicht komt het bestaan van de bio industrie dieren overeen met het bestaan van de slachtoffers van concentratiekampen?

• Vervoer
    In WOII werden mensen in een overvolle trein naar concentratiekampen gestuurd. De reizen duurden érg lang en velen overleefde de reis niet eens. Zieke mensen, gehandicapten, ouderen, alles werd vervoerd in deze overvolle treinen.
    Dieren, worden vervoerd in vrachtwagens. Hier zijn wetten voor opgesteld voor het welzijn van de dieren: http://wetten.overheid.nl/BWBR0020684/g ... 06-2012#i2 . Op deze vervoeren worden (zeker binnen NL) inspecties uitgevoerd.
  • Huisvesting
    In de concentratiekampen werden mensen opgehokt, veel mensen in 1 barak waar niet eens iedereen een slaapplaats had.
    Kijk eens rond in een gemiddelde koeienstal, hoeveel ruimte deze dieren hebben.
    Fokzeugen hebben het minder goed, maar hier zit overal een reden achter (aangezien zeugen anders op de biggen gaan liggen, staan ze vast)
  • Voeding
    Dat is voor de holocaust heel kort: Geen.
    Dieren moeten echt voedsel hebben, anders kun je ze niet meer verkopen als biefstuk of schnitzel ;)
  • Leven
    Ja, de mensen in de concentratiekampen wísten wat ze doormaakten en hoe het anders kan.
    De dieren in de bio industrie weten dit niet, misschien ook maar beter ook ;)_
  • Verschil Mens/Dier
    Ja daar zit een verschil tussen. Ook al willen sommige mensen dit niet zien, een dier staat lager dan de mens. Zoals francaa hierboven al zegt: Het familiegevoel, de bezittingen, álles. Een koe huilt er niet om hoor als zijn kalfje voor zijn neus word weggehaald en naar de slacht gebracht word. Moet je bij een mens eens proberen.

Een kleine aanvulling:
Vervoer heb ik al gemeld in mijn vorige post

Huisvesting: Een groot deel van de koeien kan 's zomers naar buiten, hebben genoeg ruimte en hoeven niet veel meer te doen dan eten en een beetje met elkaar spelen. Wat de varkens betreft. Ze hebben inderdaad niet veel ruimte, maar heeft er iemand wel eens over nagedacht wat het kost om een varken meer ruimte te geven of zelfs maar naar buiten te doen. Van het geld wat betaald wordt voor de varkens is het net mogelijk om rond te komen, zonder dat de boer hier winst uit haalt. Ondanks de weinige ruimte die ze hebben, zijn er regels in de varkenstallen als het gaat over ventilatie (ik denk niet dat er een ventilator was in de barakken in een concentratiekamp?), voldoende dingen zodat een varken zich bezig kan houden denk hierbij aan een ketting met een rubberen bal, zodat ze niet met elkaar beginnen te vervelen. Denk ook dat er 's winters een kachel is en 's zomers extra ventilatie

Voeding: er is niks belangrijkers dan voeding in de bio-industrie want het dier moet gezond zijn omdat er anders geen geld uit te halen valt (om het zo maar te zeggen), de varkens bij ons in de schuur is mijn dagelijks brood en zijn in feite mijn kans om een leuke universitaire opleiding later. In een concentratiekamp kon men niet schelen of er gegeten werd of niet. Een varken dat bij ons ziek wordt, wordt in quarantaine gezet en wordt extra opgelet.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:53

Marjoow schreef:
Lizzle: Weet je wat het punt is? De bio industrie is de laatste jaren zó veranderd, dat veel mensen er geen verstand meer van hebben.

De onwetendheid en eigenwijsheid van velen in dit topic is te groot om te kunnen discussieren, omdat zij van mening zijn dat de hele bio industrie nog 1 pot nat is, terwijl ze niet weten wat er achter de schermen gebeurd.

Weet je bijvoorbeeld hoe moeilijk het is om biologisch te boeren? Veel veehouders willen dit wel, maar het is gewoon soms onmogelijk.

Ik sluit me helemaal bij je aan

Biologisch boeren is gewoon bijna onmogelijk. Het geld wat wordt opgebracht van de dieren is zo ontzettend weinig dat er een verbetering niet bestaat. En het mooiste is nog, een groot deel van het biologische vlees dat verkocht wordt in de winkels, is niet biologisch. Ook roepen velen (en ik zeg niet allemaal) dat de bio-industrie een verschrikking is, maar zijn zelf niet bereid een paar euro meer te betalen voor hun stukje vlees.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:54

Marjoow schreef:

Ik heb een tijd bij een biologische zorgboerderij gewerkt en ik zag inderdaad hoe moeizaam het was om daar volgens de richtlijnen te boeren.
Ik begrijp het ook allemaal wel, maar ook weer niet, want zelf zou ik nooit willen meewerken aan het consumeren van vlees, wat op welke manier dan ook gefokt is om mensen te voeden die het niet eens nodig hebben.

Ik denk niet dat ik geschikt ben voor zulke discussies, aangezien ik überhaupt geen voorstander van vleesproductie ben. Juist omdat ik het onmenselijk vind en dat sluit dan weer aan op dit topic, ik vind in beide gevallen dat je een ander geen leed aan mag doen en ik snap vooral niet waarom dat verkeerd van mij zou zijn?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:55

Is het niet ook zo, dat je 2 soorten boeren hebt tegenwoordig? Ik weet het niet zeker hoor, maar volgens mij is het tegenwoordig zo zwart wit dat je bioboeren en biologische boeren hebt :=

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 15:56

Deze man verwoord precies wat ik graag zou willen zeggen. Hij is vrij agressief en hij doet ook uitspraken waar ik het niet mee eens ben (b.v. vrouwen die bont dragen zouden verkracht moeten worden) maar hij heeft enkele ijzersterke punten.

Reneee_, ik nam al aan dat er in Nederland betere en meer regels zijn opgesteld dan in veel andere landen, maar ze zijn nog steeds lachwekkend. Ik wil je toch bedanken voor je reactie, vind het inderdaad ook heel interessant om eens vanuit jou perspectief te kijken. Zelf ben ik van mening dat snel slachten, een goed leven en weet-ik-het wat voor voorwaarden nog steeds geen excuus zijn om een dier te fokken en te doden zodat wij er gebruik van kunnen maken. Áls het moet gebeuren, en het kost me heel wat moeite om dit te zeggen, dan inderdaad gebonden aan zoveel mogelijk regels die her dier ten goede komen.
Probleem is, al is ook maar 1 op de 100, of 1 op de 1000 stukjes vlees die je eet níet behandeld zoals je van een keurmerk zou mogen verwachten, dan is dat al reden tot ethisch bezwaar. En dat het welzijn van het die 100% gegarandeerd wordt, dat geloof ik nooit.

Over biologisch vlees is trouwens een heel interessant artikel geschreven.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:56

zit ook nog een verschil in ; dieren worden nu eenmaal zo gefokt, en gehouden.
mensen werden willekeurig uit hun eigen leefruimte gerukt.
dieren worden redelijk goed verzorgd (gevoerd en qua gezondheid, de rest niet), omdat een dood dier geen geld meer opbrengt. niet om het welzijn,maar uiteraard om de opbrengst.
mensen werden met opzet mishandeld, ondervoed, en slecht gehuisvest, en totaal geen gezondheidszorg, met het oogpunt er zoveel mogelijk te laten sterven,met zo min mogelijk kosten en moeite.

en voor veel mensen (en dat worden er steeds meer) is het geen kwestie van niet meer WILLEN betalen voor een stukkie vlees (al vind ik het schandalig duur),maar niet KUNNEN betalen.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 17-06-12 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:57

Lizzle schreef:
Marjoow schreef:

Ik heb een tijd bij een biologische zorgboerderij gewerkt en ik zag inderdaad hoe moeizaam het was om daar volgens de richtlijnen te boeren.
Ik begrijp het ook allemaal wel, maar ook weer niet, want zelf zou ik nooit willen meewerken aan het consumeren van vlees, wat op welke manier dan ook gefokt is om mensen te voeden die het niet eens nodig hebben.

Ik denk niet dat ik geschikt ben voor zulke discussies, aangezien ik überhaupt geen voorstander van vleesproductie ben. Juist omdat ik het onmenselijk vind en dat sluit dan weer aan op dit topic, ik vind in beide gevallen dat je een ander geen leed aan mag doen en ik snap vooral niet waarom dat verkeerd van mij zou zijn?

Van je reacties, maak ik inderdaad op dat jij meer verstand hebt van hoe het gaat. Natuurlijk mag je een ander levend wezen geen leed aandoen, maar de mate van leed is bij de Holocaust toch wel even 100x erger dan in de bio industrie.

Ruw voorbeeld:
Een koe dat uit een biobedrijf komt, wat is gered van een verschrikking (en dan gaan we even uit van de ergste bioboer die je je voor kunt stellen) die worden gered en gaan naar een betere plek, komen er bovenop en leven verder.
Een mens dat uit een concentratiekamp komt is scarred for life

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:00

Mag ik vragen of er mensen zijn die hier geen vlees eten maar wel vis? :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:02

en dan is een slachterij gelijk aan massamoord, of genocide ?
de vergelijking gaat echt niet op.
die dieren zijn er voor onze consumptie, en door de mens ontstaan/gefokt.
en alhoewel er wrede mensen werken in de dierensector,zoals youtube filmpjes helaas laten zien, is het geen standaard.mag het zelfs niet, al gebeurd het wel..
lees eens een verslag van een concentratiekamp-overlevende.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:20

Marjoow schreef:
Van je reacties, maak ik inderdaad op dat jij meer verstand hebt van hoe het gaat. Natuurlijk mag je een ander levend wezen geen leed aandoen, maar de mate van leed is bij de Holocaust toch wel even 100x erger dan in de bio industrie.

Ruw voorbeeld:
Een koe dat uit een biobedrijf komt, wat is gered van een verschrikking (en dan gaan we even uit van de ergste bioboer die je je voor kunt stellen) die worden gered en gaan naar een betere plek, komen er bovenop en leven verder.
Een mens dat uit een concentratiekamp komt is scarred for life

Dieren kunnen natuurlijk ook getraumatiseerd zijn, maar dat terzijde, het is beiden verschrikkelijk. Het een maakt het ander niet minder erg. De vergelijking vind ik, nogmaals gezegd, niet fijn, omdat je leed niet moet willen meten. En waarom zou je dat ook doen?
Het enige wat je zelf kan doen is proberen goed te leven, geen last te hebben van je geweten (in mijn geval een ander niet doden, zeker niet omwille van eigen vraatzucht) en proberen mensen daarover te laten nadenken.
Je merkt in zulke discussies altijd heel goed hoe iemand anders in het leven staat en dat is ook wel weer mooi.

@ Reneee: ik eet geen van beiden.

@Appelmoes: dat filmpje ga ik zeker kijken, ben benieuwd! Hij legt nu al eigenlijk precies uit waar dit topic over gaat. "Wat is jouw definitie van een holocaust? Het afslachten van onschuldige menselijke wezens of het afslachten van onschuldige wezens?"

@ Spicegirl: mijn omschrijving van slachterij is een plek waar onschuldige (want welk dier is schuldig) wezens worden omgebracht ten behoeve van winst, lust en luxe. Als jij er een snoezige naam aan wil geven voor je eigen gemoedstoestand, be my guest.
Laatst bijgewerkt door laliz op 17-06-12 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:23

Het verschil zit hem in hoe we over dieren denken.
Ik zie dieren niet als een 'lagere soort' of als producten en ben zeer bereid meer te betalen voor een 'beter' stukje vlees.
Als ik het niet kon betalen, at ik liever helemaal geen vlees dan de geproduceerde rommel.
En iemand somde hier de verschillen op; ik zie alleen maar meer overeenkomsten!

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:26

Sflj: als je dieren niet ziet als een lagere soort of als producten, waarom eet je ze dan wel op? Ik neem aan dat je geen mensen opeet?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:30

Even over het hele dieren staan wel/niet onder mensen; zouden ze gelijk zijn, dan is het toch nog niet te vergelijken? Dieren worden niet vermoord uit haat en gewoon omdat ze niet zouden mogen bestaan; ze dienen als voedsel. Twee totaal andere dingen dus, ik snap dan ook niet hoe mensen op deze 'vergelijking' komen. Ja, er zijn misschien overeenkomsten, maar het belangrijkste punt - de reden - is totaal anders. Dan kun je natuurlijk alles wel met elkaar gaan vergelijken.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 16:31

Over de verschillen, ik wijs graag even terug naar dit artikel waar de vergelijking onder de loep wordt genomen.

Citaat:
Vooropgesteld zij daarbij dat alle metaforen op een of ander punt mank lopen. Wanneer je een verschijnsel vergelijkt met een ander verschijnsel zijn er naast overeenkomsten immers ook altijd verschillen, tenzij het zou gaan om precies hetzelfde fenomeen onder twee verschillende namen. Als de vergelijking dus perfect is, dan zijn de verschijnselen in feite identiek, en dan is er geen sprake meer van een vergelijking tussen twee dingen, maar alleen van het ontdekken van twee synoniemen. Het is daarom goedkoop om de bruikbaarheid van het model van de Holocaust voor de uitbuiting van dieren bij voorbaat af te wijzen omdat de twee fenomenen van Holocaust en uitbuiting van dieren verschillend zijn. Dat is immers altijd zo bij vergelijkingen of analogieën. Het gaat er daarentegen om of de verschijnselen op bepaalde cruciale punten overeenkomen, d.w.z. punten waarop je een verwantschap wil aantonen. De Holocaust lijkt zoals gezegd in een ruime zin zeker verwant aan de exploitatie van dieren en dat maakt het interessant om te kijken hoe ver die verwantschap gaat.

Uiteraard is deze vergelijking zoals iedere vergelijking dus niet 100% hetzelfde. Blijft de vraag: is het een valide punt ja of nee? En daarover verschillen de meningen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:32

@lizzle-ga vanavond voetballen, want je kunt goed op de man spelen...
schuldig heeft niets te doen met dieren, bestemd voor consumptie. je kan nl. alleen schuldig zijn in betrekking tot een (bewezen) misdaad.
de mensen die werden opgepakt, die waren onschuldig...die dieren zijn er voor gefokt. als echt niemand vlees o.i.d. at, blijven er toch weinig boerderijdieren over..

en ik hoef mijn gemoedsrust niet te sussen-dat deed ik ook niet, als je tenminste begrijpend kunt lezen- want ik eet nauwelijks vlees, mn hele leven al, geenkip/gevogelte, vis, wild of zeedieren.
ik noemde een slachterij nl. helemaal nix.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:35

Natuurlijk zijn vergelijkingen nooit 100% hetzelfde. Maar imo is een van de belangrijkste punten (zo niet de belangrijkste), de reden, zo verschillend dat de vergelijking té mank gaat.
En ja, face it: dieren zijn niet gelijk aan mensen. Dat is nu eenmaal zo, of je dat redelijk vindt of niet. Maar los daarvan vind ik het, zoals ik al zei, geen juist vergelijking.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:39

Er gaan wel degelijk magere/kreupele/zieke varkens op transport. En die strenge vervoersrichtlijnen/controle worden niet in elk land nageleefd. Mijn ex schoonfamilie zit in de varkenstransporten naar Spanje en Italië. Ik ben mee geweest. Transporten brengt erg veel stress met zich mee, dat is de reden dat na aankomst er niet gelijk geslacht word. Dan smaakt het vlees niet.

Een koe waar een kalf bij weggehaald word raakt weldegelijk van slag en roept ook echt om haar kalf.

Hoevelen weten hier hoeveel het DNA van een varken met een mens overeen komt? Dat is 98%!!!!
Dus omdat het ene wezen die op twee benen loopt en superieur denkt te zijn (omdat ze kunnen denken, denken de meeste) over een roze wezen dat op 4 poten rond loopt (als ze dat al kunnen) die in 2% niet met hun overeen komt, dat ze deze op mogen sluiten en behandelen zoals "normaal" beschouwd word en omdat het geen mens is.
Waar komen veel donor organen weg? Juist, van varkens omdat deze het dichtst bij ons mens staat.

Men moet eens afstappen van het hele bio idee dat dat goed is, puur en alleen om ons te voeden. Veel dieren in de bio-industrie krijgen nooit een kans om zich natuurlijk te gedragen. Voor paarden zijn er vele die er overvallen als je paard 22/7 op stal staat, maar dat "product" wat maar 1 dienst heeft (namelijk bord vulsel) dat mag 24/7 geestelijk en lichamelijk mishandelt worden?

Fiffill, dus dat geeft jou het recht om dieren hun natuurlijk gedrag te ontnemen omdat ze dienen als voedsel? Dan mag het allemaal wel? En ja, er worden wel degelijk dieren vermoord/verminkt uit haat. Leest geen nieuws? Al vaak in het nieuws gekomen.

TS heeft het niet over "de reden", maar over de overeen komsten. Word tijd dat "de reden" eens losgelaten word en naar de vergelijkingen word gekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:43

[quote="Blacky94, maar wij als consument willen alleen maar goedkoper en goedkoper eten terwijl alles alleen maar duurder wordt. En wat veel mensen dan blijkbaar nogal eens willen vergeten is dat de boer zelf óók moet kunnen eten en leven van zijn dieren.[/quote]

Ik ben het helemaal eens met wat je zegt in je posts, maar op deze zin wil ik even reageren. Door Unilever en de ongelooflijke hoge en vreemde subsidies word er veel (heel veel) bio-industrie vlees, geproduceerd en gepromoot. Ik denk zelf dat er best wel veel consumenten zijn die iets meer voor hun vlees willen betalen, maar het wordt niet aangeboden. Het kán ook niet aangeboden worden omdat de biologische boeren géén torenhoge subsidies krijgen. Ik ben bang dat het op een groter (Europees) niveau anders geregeld zou moeten worden.
Boeren willen inderdaad vaak ook alleen maar het beste voor hun dieren, maar worden gedwongen (als ze nog een normale boterham willen eten) om over te gaan op de bio-industrie.

Verder kan ik het alleen maar met je eens zijn.

@aikon, klopt! Bio-industrie is vreselijk :r
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-06-12 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:44

spicegirl schreef:
@lizzle-ga vanavond voetballen, want je kunt goed op de man spelen...
schuldig heeft niets te doen met dieren, bestemd voor consumptie. je kan nl. alleen schuldig zijn in betrekking tot een (bewezen) misdaad.
de mensen die werden opgepakt, die waren onschuldig...die dieren zijn er voor gefokt. als echt niemand vlees o.i.d. at, blijven er toch weinig boerderijdieren over..

en ik hoef mijn gemoedsrust niet te sussen-dat deed ik ook niet, als je tenminste begrijpend kunt lezen- want ik eet nauwelijks vlees, mn hele leven al, geenkip/gevogelte, vis, wild of zeedieren.
ik noemde een slachterij nl. helemaal nix.

In mijn ogen zijn dieren altijd onschuldig. In mijn ogen ben je medeverantwoordelijk voor de dood als je een dier consumeert. Natuurlijk niet voor de wet, maar wel qua geweten en gevoel.
Ik snap het bagatelliseren nooit zo goed, maar ook weer wel nl: het is natuurlijk het gemakkelijkst iets weg te wuiven, iedereen om je heen doet het en omdat vleesconsumptie er zo in gepompt wordt, is het makkelijk opzij te zetten. Je ziet het leed natuurlijk ook niet direct gebeuren.
Anderzijds snap ik niet zo goed hoe je dergelijk leed kunt wegwuiven onder het mom omdat ze er voor 'gefokt' zijn. De kinderen van de Hitler Jugend werden nl. ook gefokt door perfecte germaanse draagmoeders. Je gevoel wordt dan niet uitgeschakeld hoor.

Ik kan het filmpje van Appelmoes trouwens echt aanraden, hij kan dingen super verwoorden!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:48

aikon schreef:
Fiffill, dus dat geeft jou het recht om dieren hun natuurlijk gedrag te ontnemen omdat ze dienen als voedsel? Dan mag het allemaal wel? En ja, er worden wel degelijk dieren vermoord/verminkt uit haat. Leest geen nieuws? Al vaak in het nieuws gekomen.

TS heeft het niet over "de reden", maar over de overeen komsten. Word tijd dat "de reden" eens losgelaten word en naar de vergelijkingen word gekeken.

Nee, dat zeg ik toch ook nergens :? ik zeg alleen dat in de huidige wereld dieren wel degelijk onder de mens staan, niet hoe ik daar zelf over denk.
Er worden inderdaad dieren vermoord/verminkt uit haat, echter ging het hier over de bio-industrie en niet daarover. En er zijn overeenkomsten, maar imo voegt het niets toe aan een discussie om de bio-industrie te vergelijken met de Holocaust; die vergelijking vind ik gewoon te scheef.

Overigens ben ik al mijn hele leven vegetariër.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 16:51

[***] schreef:
Boeren willen inderdaad vaak ook alleen maar het beste voor hun dieren, maar worden gedwongen (als ze nog een normale boterham willen eten) om over te gaan op de bio-industrie.

Dat is ook waar, het wordt de boeren absoluut niet makkelijk gemaakt. Dat is een heel fout iets, en het zou anders moeten, absoluut. Ik ben geen econoom of iets dergelijks op dat gebied dus ik kan niet 1 2 3 een oplossing bedenken. Ik spreek regelmatig boeren die hun dieren dolgraag meer luxe zouden willen geven, maar dat financiëel niet kunnen.

Ik kwam deze trouwens tegen:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater
Dat is inderdaad een beredenering waar ik de logica wel van in kan zien.