Alcohol vanaf 18

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:01

holandia schreef:
Ik ben voor. Goede regels handhaven in slijterijen en supermarkten en ook in de kroegen moet dat te doen zijn.

ben benieuwd hoe jij dit in de kroegen en discotheken ziet waar je al binnen mag vanaf je 16e?

Ik ben trouwens al 18 dus voor mij zou het niet uitmaken

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:02

Ik vind zelf zeker wel dat er aan iets voordelen moeten zitten, als er nadelen aan zitten. De reden dat je er iets losser van wordt vind ik zo slap, je bent van jezelf toch wel leuk genoeg te zijn?

Wat ik om me heen zie, is dat mensen zich verschuilen achter dronken zijn, gaat er tijdens het feest iets mis kan je altijd zeggen dat je teveel gedronken hebt.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:04

Ik vind het een goeie regeling :j Al zullen ze op een of andere manier toch wel aan drank komen.

Zelf ben ik 16, oktober word ik 17, en ik drink geen druppel. Ik heb met mijn ouders afgesproken dat als ik tot mn 18e niet drink en rook, ik een geldbedrag krijg. Maar het is niet zo dat als dit niet afgesproken was ik ineens wel zou gaan drinken (of roken). Ook na mijn 18e zal ik niet zomaar opeens gaan drinken of roken, tenminste dat hoop ik voor mezelf :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:04

Ashleytjuhh schreef:
Geryon schreef:
Ik vind het ook een prima regeling, van mij mag alcohol helemaal verboden worden, nergens goed voor. Ben bijna 17 en ik drink nooit. Zie er het nut niet van in. Vind dat dronken worden nergens bij horen. Heb ook teveel meegemaakt om drank helemaal normaal te kunnen vinden. Nee, echt, ik weet wel beter. Vrienden hoeven ook echt niet met een dronken kop bij me aan te komen dan delete ik ze meteen uit mijn leven :) En dat weten ze.Ik vind het triest dat mensen/kinderen drank nodig hebben om een leuke avond te hebben. Ik vind het triest dat mensen drinken om de alcohol, ookal is het maar één glaasje. Feestjes waarbij iedereen drank mee neemt, met uit gaan veel drinken, veel vergeten, ik WALG ervan. Ik heb serieus medelijden met mensen die alcohol nodig hebben om het leuk te hebben.Heb er geen problemen mee als je eens in de zoveel tijd een glaasje drinkt omdat het lekker is hoor! Dat er dan toevallig alcohol in zit, oke, moet dan maar, heb ook wel eens wat slokjes genomen omdat ik dat lekker vond. Maar mijn vriend weet dat ie op een avond echt niet meer dan 2 glazen bier moet drinken want dan kan 'ie oprotten. Als ik met vrienden ben drinken ze ook niet veel, die weten dat ze dan ook een probleem hebben :)

dit vind ik ook wel erg overdreven jij gaat mensen uit je leven zetten omdat ze drinken? en soms een beetje te veel? zelfs je vriend neem aan dat die oud en wijs genoeg is om zelf te bepalen hoeveel die kan drinken toch?
ik trek me veel aan wat mensen van mij vinden en met een drank je op heb ik dat niet meer dus heb ik nodig voor lol in de zin van met uitgaan en niet heel de tijd met me telefoon bezig te zijn en stil te staan Ja.
bij ons zou je ook een erge slechte zijn in de vrienden groep daar drinken ze allemaal meer als 2 drankjes op een avond :')
en walg er meer van dat jij je vrienden niet vertrouwd dat ze hun grens kennen. dat jij niet drinkt oke maar je vrienden mogen het toch zelf weten

Als ze openlijk teveel drinken tegenover mij, dan inderdaad, zet ik ze uit mijn leven, heb geen zin in dat soort mensen. Ik vertrouw ze wel hoor, maar ik geef ze mijn eigen grens, want met hun grens ben ik het niet eens. Ze mogen zelf weten of ze die overschrijden of niet, ze weten de gevolgen ;) Ik heb er dan absoluut geen moeite meer mee, voor mij ben je als je een zuiplap bent, niets meer waard. Ik haat je dan niet, ik hoef je alleen niet meer dichtbij me te hebben staan, vriendschap OVER.
Gister durfde een vriend van me dronken tegen me te gaan praten (via telefoon), was iets te dronken om de consequentie daarvan te realiseren, en kreeg vervolgens 10x sorry die dag en de volgende dag. De beste jongen betekent meteen een stuk minder voor mij, geef ik meteen een stuk minder om. Volgende keer dat hij het durft te doen, weg ermee :j Kan er ook niets aan doen dat ik dan meteen geen gevoel meer heb bij diegene.
Ik weet tenminste wel wie mijn echte vrienden zijn, degene die me accepteren met deze 'eis' ;) Ik ben erg blij dat ik niet in jouw vriendengroep zit trouwens :) Maar dat terzijde.

Keet

Re: Alcohol vanaf 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:05

Prima leeftijd, vanaf 18 :)
Nu de energiedrankjes aanpakken.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:06

bij mijn vriend in zweden, heb je alleen drank in speciale staats-slijterij (alles boven de 3,5%), of in de supermarkt met een laag gehalte :j (3,5% max) om eerlijk te zijn vind ik dat wel een fijne regeling! je moet altijd je ID laten zien! zelfs ik die al 27 is hahaha
Laatst bijgewerkt door KarmaChansy op 05-06-12 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:07

Evelli schreef:

Wat?

Knettergek :')

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:07

Evelli schreef:

Die energiedrankjes is denk ik ook belangrijk(er) om aan te pakken, omdat ook heel jonge kinderen (basisschool) er makkelijk aan kunnen komen en het is zo ontzettend slecht.. :r (ik vind 't ook smerig btw)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:09

UMayDream schreef:
Evelli schreef:

Die energiedrankjes is denk ik ook belangrijk(er) om aan te pakken, omdat ook heel jonge kinderen (basisschool) er makkelijk aan kunnen komen en het is zo ontzettend slecht.. :r (ik vind 't ook smerig btw)

Vind ik ook smerig. Was laatst op het nieuws ook dat het zo slecht was! Beïnvloedde de schoolprestaties geloof ik.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 20:09

Achja, beter energydrank dan alcohol zullen we dan maar zeggen he.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:09

UMayDream schreef:
Evelli schreef:

Ik snap dit niet.

Haal dan meten de chips/chocolade/cola uit de schappen.

Eigen verantwoordelijkheid vind ik. Tast het de schoolprestaties aan? Draait het alleen daar om in het leven?

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:10

Geryon schreef:
UMayDream schreef:

Vind ik ook smerig. Was laatst op het nieuws ook dat het zo slecht was! Beïnvloedde de schoolprestaties geloof ik.

Indd. Maar da's ook niet zo gek eigenlijk, je krijgt in 1x heel veel suiker (of was 't cafeïne?) binnen, dus je krijgt een energieboost en daarna is al je energie op = geen energie/concentratie meer om te leren en op te letten in de klas.

Edit: dit is trouwens ook wat ik maar in de krant lees en wat mij logisch in de oren klinkt hoor, heb het niet zelf onderzocht/bewezen dus niemand hoeft het met me eens te zijn, is enkel mijn standpunt. :D
Laatst bijgewerkt door UMayDream op 05-06-12 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:11

eenitraM schreef:
UMayDream schreef:

Ik snap dit niet.

Haal dan meten de chips/chocolade/cola uit de schappen.

Eigen verantwoordelijkheid vind ik. Tast het de schoolprestaties aan? Draait het alleen daar om in het leven?

Ik denk dat chips/chocolade/cola ed minder kwaad doet, al helemaal voor jonge kinderen die nog op de basisschool zitten.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:12

ik ben 15 en ik ga max 2x in het kwartaal uit
dan drink ik wel een paar glaasjes
mijn mama zegt dat ik de gevolgen (kotsen,hoofdpijn) zelf bepaal
ik vind hoe meer je verbied hoe meer ze het doen
ik mag op fuifen ook normaal geen alcohol drinken
maar volgens mij is alles op eigen risico
over die energiedrankjes
ik drink ze enkel als ik examens heb omdat ik dan meestal laat studeer

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:12

Prima regeling!
Mijn moeder (kinderverpleegkundige in leeuwarden) had ik afgelopen koninginnedag aan de telefoon aan het begin van de avond, en toen hadden ze al 8 !!!!! KINDEREN (allemaal onder de 16 of jonger dus) op de afdeling liggen met alcoholvergiftiging, en de politie had al laten weten dat er nog meer onderweg waren... En dat is geen opzichzelfstaand voorbeeld.. Ik heb meer gehoord van kinderen van 14 die zich zo klem zuipen dat ze moeten worden opgenomen... Dat is toch triest? Ik vind het zelf eigenlijk gewoon shockerend.. Vooral dat het ook nog word gezien als sociaal acceptabel gedrag om zoveel te zuipen als je zo jong bent...
Dat in combi met het wetenschappelijke bewijs dat drinken als je hersenen zich nog ontwikkelen flinke schade kan veroorzaken...
Ja, ik vind dit een prima regeling!

Overigens: als je alcohol nodig hebt om lol te hebben, is dat de eerste stap opweg naar alcohol afhankelijkheid en dus verslaving... Weet waar je mee bezig bent!
En lees voor de grap eens wetenschappelijke onderzoeken over eht effect op je hersens van alcohol als je hersens zich nog ontwikkelen... Het kan maar zo een opleidingsniveau verschillen (niet dat opleiding alles is, maar dat maakt het wel duidelijk)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:14

energiedrankjes zijn trouwens ook heeeeeel ongezond idd. Cafeine is namelijk ook een drug! Geloof dat het zelfs een harddrug is. En je kan er lichamelijk verschrikkelijk verslaaft aan raken. Mijn ouders waren gewent om smorgens 2 bakjes koffie te drinken en savonds 3. Toen ze daar mee stopten, hebben ze een meer dan een week met hoofdpijn rondgelopen! En in energiedrankjes zit nogalwat meer cafeine als in koffie...

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 20:15

Als we zo doorgaan met slechte drankjes, blijft er ja niks meer over voor de jeugd ...
Want als je zo denkt is cola ook hartstikke slecht.

Dieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:16

Ik vind alcohol ook maar een beetje troep dus wat mij betreft mogen ze het doorzetten, maar zoals gezegd:
Als je het wilt drinken dan doe je dat toch wel..

Wel een beetje apart dan mag ik dit jaar dus nog legaal drinken en volgend jaar niet meer? :')
Laatst bijgewerkt door Dieltje op 05-06-12 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:16

Het gaat bij de kinderen idd ook zeer om het caffeine gehalte wat in energiedrankjes zit. Bij mijn broertje op school (speciaal onderwijs) was het zelfs verboden omdat daar veel kinderen op school zaten met ADHD en concentratiestoornissen.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:18

Ashleytjuhh schreef:
holandia schreef:
Ik ben voor. Goede regels handhaven in slijterijen en supermarkten en ook in de kroegen moet dat te doen zijn.

ben benieuwd hoe jij dit in de kroegen en discotheken ziet waar je al binnen mag vanaf je 16e?

Ik ben trouwens al 18 dus voor mij zou het niet uitmaken

Drankbandjes of stempels? En dan gewoon met de kans eruit gekickt te worden door de beveiliging als ze je toch zien met drank. Genoeg discotheken die zoiets al handhaven, ofwel omdat ze 15+ zijn, ofwel omdat ze sterke drank schenken.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:19

concentraties in cola zijn een stuk minder hoog als in energiedrink. Maar ja, ik ken ook mensen die standaard 1.5 liter cola per dag dronken, daar plots mee stopten, en ook die hadden flinke ontwenningsverschijnselen.
En geen wonder, cafeïne heeft nogalwat effecten op je lijf! Het verhoogt oa je bloeddruk, maakt je gevoeliger voor prikkels, etc
Dus ja, cola is niet wat je noemt de meest gezonde drank ooit. Als je het echter met mate drinkt, dan zijn de effecten niet zo groot :P

Maar, moet er dan zoveel overblijven voor de jeugd? 50 jaar geleden was al die troep dr ook niet, en geloof niet dat bv mijn ouders nou zoveel gemist hebben wat dat betreft... Voor mij zou de keuze tussen gezondheid en luxe toch snel gemaakt zijn...

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:20

Energy drankjes zijn inderdaad ongezond, vooral vanwege de belachelijke hoeveelheid suiker. Gelukkig is er ook suikervrije energy drink. :) Aspartaam is, in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, niet extreem schadelijk. Het is ooit getest op ratten, die kregen er belachelijke hoeveelheden van, dat krijg je als mens nooit binnen. Sowieso zijn dierproeven onbetrouwbaar (tabak is ook op dieren getest en heeft nooit een verhoogd risico op longkanker uitgewezen) en is een ratje van 50 gram niet te vergelijken met een mens van 70 kilo. Vergeleken bij de schade die veel suiker aanricht... nein danke, doe mij maar aspartaam.

Airborn

Lous schreef:
Het gaat bij de kinderen idd ook zeer om het caffeine gehalte wat in energiedrankjes zit. Bij mijn broertje op school (speciaal onderwijs) was het zelfs verboden omdat daar veel kinderen op school zaten met ADHD en concentratiestoornissen.

Heheh, grappig, Ik heb ADHD, en 1 blikje energie drink focussed mij juist. Pas bij meer ga ik echt stuiteren. Dat is niet voor alle ADHDers zo, maar de redenatie gaat daar dus niet helemaal op.
(overigens drink ik praktisch nooit energiedrink om te focussen)

redbutton

Airborn schreef:
Prima regeling!
Mijn moeder (kinderverpleegkundige in leeuwarden) had ik afgelopen koninginnedag aan de telefoon aan het begin van de avond, en toen hadden ze al 8 !!!!! KINDEREN (allemaal onder de 16 of jonger dus) op de afdeling liggen met alcoholvergiftiging, en de politie had al laten weten dat er nog meer onderweg waren... En dat is geen opzichzelfstaand voorbeeld.. Ik heb meer gehoord van kinderen van 14 die zich zo klem zuipen dat ze moeten worden opgenomen... Dat is toch triest? Ik vind het zelf eigenlijk gewoon shockerend.. Vooral dat het ook nog word gezien als sociaal acceptabel gedrag om zoveel te zuipen als je zo jong bent...
Dat in combi met het wetenschappelijke bewijs dat drinken als je hersenen zich nog ontwikkelen flinke schade kan veroorzaken...
Ja, ik vind dit een prima regeling!

Overigens: als je alcohol nodig hebt om lol te hebben, is dat de eerste stap opweg naar alcohol afhankelijkheid en dus verslaving... Weet waar je mee bezig bent!
En lees voor de grap eens wetenschappelijke onderzoeken over eht effect op je hersens van alcohol als je hersens zich nog ontwikkelen... Het kan maar zo een opleidingsniveau verschillen (niet dat opleiding alles is, maar dat maakt het wel duidelijk)

deze mogen nu ook al niet drinken, maar doen omdat het spannend is, en kennen daardoor hun grenzen niet. hoog de grens op naar 18 en je krijgt zulke gevallen ook bij 16 jarige, laat ze legaal drinken is het gelijk niet zo spannend meer en kunnen ze leren hun grens te vinden

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:21

Ik vind het nogal achterlijk om eerlijk te zijn.. :n
16 jaar, je gaat uit etc en dan moet je je in allerlei bochten wringen om uit te kunnen gaan / te kunnen drinken.

NB. ik drink zelf zelden en ga ook niet vaak uit, ik ben zo'n saaie huismus. ;)