is dit serieus, of een grap van 'wakker dier'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:16

kleinvosje schreef:
Ze willen ermee duidelijk maken dat er nog steeds een heleboel koeien nooit buiten komen omdat ze dan minder melk produceren. Door deze reclame willen ze de mensen aansporen op te letten waar de melk vandaan komt of zo.

Niet omdat ze minder melk geven. Maar omdat de mestwetgeving zo streng is dat je op sommige stallen er alleen aan kunnen voldoen door de koeien binnen te houden.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:21

yarrah schreef:
koeien in stallen leven niet opgehokt. Ze mogen en kunnen gewoon rondlopen. Het heet niet voor niets loopstal :-). Vroegah.... had mijn opa 11 melkkoeien en vanaf half september tot begin mei lagen ze vast geketend en konden net een metertje voor en achteruit. Nee, voor de koeien moeten de grote stallen een verademing zijn. We moeten ophouden met het feit dat dieren het prettiger vinden buiten. Als dieren genoeg te eten en te drinken hebben in hun stal gaan dan blijven ze echt binnen. Even naar buiten voor een frisse neus gaat voor een koe niet op wel voor een mens..... maar die leven op dit moment ook al behoorlijk indoors :-). Kinderen komen tegenwoordig ook maar zelden buiten.

Helemaal mee eens. Er komen ook steeds meer eisen vanuit de consument, dus ze krijgen al veel meer ruimte in de nieuwe stallen. Net als bij varkens, die moeten in 2013 ook kunnen rondlopen, de dragende zeugen dan. Dat heeft wel een volgend gevolg dat het vlees natuurlijk duurder word omdat je minder varkens per m2 kan houden. Dit kan je dus ook 'vertalen' naar de koeien.

Ik krijg altijd beetje de kriebels van dit soort onderwerpen :=

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:36

Kinke schreef:
waarom zien we dan overal de 'zieke' koeien buiten liggen? Da's dan opeens wel beter voor de gezondheid.

Nou dat is volgens mij bij de boeren die geen strohok hebben :7 Op een rooster hebben ze simpel gezegd gewoon minder grip als ze bijv. slecht ter been zijn :(:) En als je geen mogelijkeheid hebt om die koe binnen die grip te geven verhuizen ze naar buiten...

Kinke schreef:
We kunnen natuurlijk rechtpraten wat krom is, maar het is voor de boer gewoon gemakkelijker als de koeien binnen staan.

Het is ook veel makkelijker! Als melkveehouder moet je het zelf gewoon echt mooi en leuk/goed voor de koeien vinden wil je ze naar buiten doen... Je krijgt weliswaar weidemelktoeslag, maar om nou te zeggen dat dat een vetpot is... Het kost gewoon veel tijd om alles netjes op orde te hebben voor de buitenkoeien, maar goed je krijgt er veel voor terug in de vorm van "genietmomentjes" :D Want wie vond de campina reclame toen de koeien voor het eerst naar buiten gingen nou niet leuk om te zien?!

Kinke

Re: is dit serieus, of een grap van 'wakker dier'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:51

Ik zeg ook niet dat ik het niet begrijp hoor, maar laten we wel wezen, binnen houden is beter voor de boer omdat hij dan het voer beter kan doseren, veel sneller merkt of er een koe is die zich niet helemaal gezond voelt etc. Alles om de productie zo hoog en constant mogelijk te houden. Dit betekent echter niet dat het ook beter voor de koeien is :) Ik heb er geen problemen mee als men zegt dat een koe het geweldig heeft in de juiste stal, maar zeg er dan ook gewoon bij dat het voor de koe toch echt fijn is om ook lekker in de wei te kunnen lopen :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:55

Dit zijn onze koeien...weliswaar geen melkkoeien maar iets zegt me dat ze dit toch het aller fijnste vinden :)
Ze trekken bijvoorbeeld regelmatig een sprintje, lekker dollen met elkaar, dat kunnen ze in een stal toch echt niet.
Afbeelding

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:07

Kinke schreef:
Ik zeg ook niet dat ik het niet begrijp hoor, maar laten we wel wezen, binnen houden is beter voor de boer omdat hij dan het voer beter kan doseren, veel sneller merkt of er een koe is die zich niet helemaal gezond voelt etc. Alles om de productie zo hoog en constant mogelijk te houden. Dit betekent echter niet dat het ook beter voor de koeien is :) Ik heb er geen problemen mee als men zegt dat een koe het geweldig heeft in de juiste stal, maar zeg er dan ook gewoon bij dat het voor de koe toch echt fijn is om ook lekker in de wei te kunnen lopen :)

Dat klopt. Maar het begon er allemaal mee dat ik reacties over me heen kreeg toen ik zei dat ik er geen problemen mee heb dat de koeien niet buiten komen.
Toen had ik het gedaan. Ben blij dat het toegelicht is door meerderen nu.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:09

knollentuin schreef:
ik vraag me oprecht af of er al mensen in de supermarkt naar de goedkopere binnenmelk gevraagd hebben..

dan wil ik de gezichten van de medewerkers van de supermarkt wel eens zien :j :Y)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:11

ik moet eerlijk zeggen dat ik veel binnenmelkkoeien heb gezien en die zien er goed uit hoor. hebben mooie ligboxen, kunnen gewoon rondwandelen. en hebben zelfs soms van die borstels of zelfs waterbedden.
tuurlijk is het niet zo mooi als buiten, maar het doet die dieren echt geen kwaad om ze binnen te houden. Ik vind dat mensen in Nederland steeds erger doorslaan. als iemand binnenkoe hoort denken ze aan een koe die 24/7 staat vastgebonden met een vacuum aan de uiers volgensmij :').

daarnaast is het zo dat iedereen zegt dat die dierwelzijn belangrijk vind, maar de meeste in de supermarkt toch de goedkoopste producten pakt. iedereen roept wel, maar bijna niemand wil het betalen.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:14

Kinke schreef:
We kunnen natuurlijk rechtpraten wat krom is, maar het is voor de boer gewoon gemakkelijker als de koeien binnen staan. Het eerlijkste zou natuurlijk zijn om gewoon de deuren open te zetten en de koeien zelf te laten kiezen. Ik vermoed dat ze dan wanneer het heet is, binnen zijn en als het weer koeler wordt, ze lekker naar buiten gaan.
Ik vraag me af voor degenen die zeggen dat een koe het binnen beter heeft of minstens zo goed heeft als wanneer ze wel buiten zijn.....waarom zien we dan overal de 'zieke' koeien buiten liggen? Da's dan opeens wel beter voor de gezondheid.

Bij ons is dit ook zo. Wij hebben twee melkrobots en de koeien kunnen in het weideseizoen na het melken naar buiten, en dan kunnen ze als ze willen direct weer naar binnen. Een groot deel van de koeien blijft buiten (en sjokt na een tijdje weer naar binnen om weer gemolken te worden) en een ander deel weet niet hoe gauw ze weer de stal in moeten rennen.

Voor ons als boer betekent dit wel dat we de koeien een keer extra moeten ophalen, zodat de koeien die hun "tijd verslapen" alsnog gemolken worden. Maar dat hebben we er graag voor over. En ja, onze koeien hebben een prima stal, met ruime, schone boxen, ruime looppaden, schone, opgeruwde roosters en de hele dag een smakelijk rantsoen van snijmais en kuil. Ze kunnen lopen, eten, slapen, geborsteld worden, gemolken worden en elkaar verzorgen wanneer ze maar willen. En dat is écht bij de meeste melkveehouders zo.

Overigens is het inderdaad zo wat Rianneke zegt, als boeren zieke koeien buiten hebben is dat vaak omdat ze binnen geen geschikte plek hebben zoals een strohok. Wij deden een zieke koe voorheen ook op een stukje land, maar hebben inmiddels een strohok voor de zieke of zwakke koeien.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:43

Kinke schreef:
Het eerlijkste zou natuurlijk zijn om gewoon de deuren open te zetten en de koeien zelf te laten kiezen.

Bij ons kunnen de koeien ook gewoon kiezen :j Wij zetten sochtends de deuren open en dan gaat de hele bups richting weiland. Gedurende de dag komen er verschillende terug om onder de borstel te gaan staan of om brokken te eten :) Tegen melkenstijd komen de koeien veelal uit zichzelf terug naar de stal, maar we moeten bijna altijd nog het weiland in om de laatste op te halen. Een klusje wat ik gewoon pure ontspanning vind :o

En idd bij de meeste melkveehouders hebben de koeien een prima leven in de stal, maar die weidegang is toch net de slagroom op het toetje vind ik :D

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:51

Inderdaad Rianneke, het is dat ik momenteel twee kleine kindjes heb en dus niet vaak meer kan, maar anders kon je mij geen groter plezier doen dan heerlijk het land in, achter de koetjes aan. Behalve als er zo'n etter tussen zit die niet meer wil, en je drie keer het hele weiland laat zien }:0

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:56

Ik ken ook wel de andere kant..
Zelf ken ik een koeienboer, en die had de koeien zaterdag ook nog binnen.
Vorig jaar eens gevraagd hoe dat zat, de reden was dat als het warmer is, je koeien helemaal geen plezier doet met buiten staan.
Geen schuilmogelijkheid, dan vinden ze het gewoon gauw te warm.

Dat koeien de keuze hebben is dan het makkelijkste, maar ik geloof dat ze daar geen mogelijkheid toe hebben.
Verder vind ik de koeien er daar altijd prima uitzien, genoeg te eten en geen te volle stal.
De kalveren hebben allemaal een eigen iglo met een lekker pak stro.
Daarnaast nog twee aparte stallen voor zieke koeien ofzo.

Het verhaal wat ik dus ook wel eens gelezen heb van dat koeien op minimaal voer maximaal melk moeten geven snap ik dus niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:06

Allemaal geweldig principiele meningen over dierenwelzijn, en gelijktijdig jammert dezelfde consument over de "hoge" voedselprijzen, en is niet bereid een cent meer te betalen voor een liter melk....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:06

moonfish13 schreef:
Het verhaal wat ik dus ook wel eens gelezen heb van dat koeien op minimaal voer maximaal melk moeten geven snap ik dus niet.

Het is niet zo dat als je de koe minimaal zet, ze meer melk geeft.
Het ras is zo gefokt dat het onder sobere omstandigheden toch goed melk geeft.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:07

De ideale temperatuur voor een koe is tussen de -5 en +18. Koeien krijgen snel last van hittestress en kunnen daar heel erg ziek van worden.
Dat van op minimaal voer maximaal melk geven gaat met name om krachtvoer. Krachtvoer is enorm duur, en teveel voer is ook niet goed voor een koe. Je zoekt dus altijd het omslagpunt, tot welke hoeveelheid blijft een koe gezond én presteert ze optimaal.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:08

inderdaad kuggur, en oh wat zijn die varkentjes toch zielig, maar wel de kiloknaller bij de C1000 kopen. Want je moet het vooral niet in de portemonnee voelen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:42

F_Orumster schreef:
Miracle_ schreef:
Geen moeite mee als ze niet buiten komen? :? Sluit jij jouw paard ook 24/7 op?

Nee, heb geen paard. Daarnaast kan een koe in een ligboxenstal flink heen en weer lopen, kun je van een 24/7 gestald paard niet zeggen, en ook niet van varkens, vleeskoeien en kippen veelal niet zeggen. In verhouding daartoe heb ik minder moeite met melkkoeien die op stal gehouden worden inderdaad. Kun je struikelen over mijn mening, maar ik vind het wel realistisch, zeker als je elke dag je kiloknallertje eet.

Alle dieren hebben twee gelijke behoefte: frisse lucht en daglicht. Paard, koe, kip of baviaan. En ik vind het bij alle dieren net zo erg dat ze niet buiten komen. Al is de ruimte 10 keer zo groot, dieren horen niet in een hok, punt uit.

En ik koop geen kiloknallers, ik eet alles biologisch of met 3 sterren van "Beter leven".

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:05

yarrah schreef:
koeien in stallen leven niet opgehokt. Ze mogen en kunnen gewoon rondlopen. Het heet niet voor niets loopstal :-). Vroegah.... had mijn opa 11 melkkoeien en vanaf half september tot begin mei lagen ze vast geketend en konden net een metertje voor en achteruit. Nee, voor de koeien moeten de grote stallen een verademing zijn. We moeten ophouden met het feit dat dieren het prettiger vinden buiten. Als dieren genoeg te eten en te drinken hebben in hun stal gaan dan blijven ze echt binnen. Even naar buiten voor een frisse neus gaat voor een koe niet op wel voor een mens..... maar die leven op dit moment ook al behoorlijk indoors :-). Kinderen k

omen tegenwoordig ook maar zelden buiten.

Meen je dit nou serieus?

Als die koeien niet buiten hoeven,waarom paarden wel? Die kunnen dan ook net zo goed 24\7 op stal..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:52

Het is mooi als koeien zomers buiten kunnen zijn.
Maar je ziet ook weilanden met koeien (of schapen, paarden) in de volle zon.
Zonder schaduw, dan staan ze daar te verbranden.

Als ze zelf terug kunnen gaan in stal, is er natuurlijk niks aan de hand.

Voor koeien die altijd binnenstaan, maar daar genoeg loopruimte hebben etc, daar is i.m.o. ook niks mis mee.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:42

Ik heb hier koffietijd aanstaan en de actie komt dus van de WSPA.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:05

Wie zit er van de WSPA?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:29

Geen idee, ik volgde het niet, mijn aandacht werd even getrokken omdat het over die melk ging.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:33

2 yarrah, ook dat geld niet voor alle kinderen hoor, die van mij zij altijd buiten. kom ik op de volgende vraag -van mn kinderen - waarom komen koeien in de winter helemaal niet buiten? en ik koop idd alleen kaas en melk van koeien die ook naar buiten mogen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:37

Er staat toch groot op de site "Dit is een initiatief van de WSPA. Wees ook voor binnenmelk-vrije producten". ?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:51

Alsof dat turbogras zo gezond is...

Ik vind dat buiten komen behoorlijk overrated. Weilanden zijn net zo goed industriegebieden. Wij hebben daar een veel te romantisch beeld bij.