Kinke schreef:We kunnen natuurlijk rechtpraten wat krom is, maar het is voor de boer gewoon gemakkelijker als de koeien binnen staan. Het eerlijkste zou natuurlijk zijn om gewoon de deuren open te zetten en de koeien zelf te laten kiezen. Ik vermoed dat ze dan wanneer het heet is, binnen zijn en als het weer koeler wordt, ze lekker naar buiten gaan.
Ik vraag me af voor degenen die zeggen dat een koe het binnen beter heeft of minstens zo goed heeft als wanneer ze wel buiten zijn.....waarom zien we dan overal de 'zieke' koeien buiten liggen? Da's dan opeens wel beter voor de gezondheid.
Bij ons is dit ook zo. Wij hebben twee melkrobots en de koeien kunnen in het weideseizoen na het melken naar buiten, en dan kunnen ze als ze willen direct weer naar binnen. Een groot deel van de koeien blijft buiten (en sjokt na een tijdje weer naar binnen om weer gemolken te worden) en een ander deel weet niet hoe gauw ze weer de stal in moeten rennen.
Voor ons als boer betekent dit wel dat we de koeien een keer extra moeten ophalen, zodat de koeien die hun "tijd verslapen" alsnog gemolken worden. Maar dat hebben we er graag voor over. En ja, onze koeien hebben een prima stal, met ruime, schone boxen, ruime looppaden, schone, opgeruwde roosters en de hele dag een smakelijk rantsoen van snijmais en kuil. Ze kunnen lopen, eten, slapen, geborsteld worden, gemolken worden en elkaar verzorgen wanneer ze maar willen. En dat is écht bij de meeste melkveehouders zo.
Overigens is het inderdaad zo wat Rianneke zegt, als boeren zieke koeien buiten hebben is dat vaak omdat ze binnen geen geschikte plek hebben zoals een strohok. Wij deden een zieke koe voorheen ook op een stukje land, maar hebben inmiddels een strohok voor de zieke of zwakke koeien.