Hoe komen we uit deze crisis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe komen we uit deze crisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:13

Ninia, ondernemen is zeker een dure aangelegenheid en dan vooral in de aanloop. Maar voor de 7 werknemers die je vriend heeft gaan straks de kosten ook omhoog en het bedrijf zou ze daar in tegemoet kunnen komen door de reiskosten voor haar rekening te nemen. Om dit te doen gaat het brutoloon omhoog, het deel dat naar de belasting gaat, gaat ook omhoog om te zorgen dat het bedrag dat naar de werknemer gaat, gelijk blijft. Op deze manier kan een bedrijf de kosten dragen van de maatregel op de reiskostenvergoeding zodat het nettoloon van de werknemers en dus hun besteedbaar inkomen gelijk blijft. Dit kan een idee zijn om te zorgen dat er genoeg geld terug in de economie blijft stromen en ik ben erg benieuwd hoe bedrijven hierover denken. VNO-NCW heeft er nog geen uitspraak over gedaan trouwens.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:46

Hanneke84 schreef:
Geweldig geschreven blog die hier wel past: http://moneycrisis.wordpress.com/2012/0 ... ld-bedrog/

En als je meer van bewegende beelden houdt, kijk dan naar: Inside Job, Too big to fail en Margin call. Het zijn wel films die wat breder gaan dan alleen dat wat er in de blog staat, maar het geeft wel de achtergrond die dit mogelijk heeft gemaakt. De wereld draait al een tijdje op monopolygeld dat vastgelegd is in overeenkomsten van lening en dergelijke, maar het bestaat niet echt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:51

helemaal mee eens .....

manfredie schreef:
@ natasjave het gaat er toch niet om hoeveel uur ik per week werk...dus doe ajb niet zo bijdehand wil je

het gaat erom dat iedereen het allemaal beter denkt te weten.
wist je dat mensen nu op dit moment de kamer verlaten om zo nog in de oude regeling te vallen en dan 4 jaar wachtgeld krijgen en dan vervolgens van hun pensioen gaan genieten...
nou ik moet nog zien of ik tegen die tijd nog van mijn pensioen kan gaan genieten. hier kan ik boos om worden.
ons vertellen wat je wel en niet moet doen en dan vervolgens alle regels omzeilen

het feit dat er veelste veel wordt geleuterd op de televisie over de crisis draagt ook geen steentje bij.

mensen mogen best naar hun prestaties betaald worden maar de regering doet alles behalve presteren op dit moment...ze praten iedereen de put in ipv met juiste oplossingen te komen.
weet je waar ze mee moeten stoppen...zoveel geld in het buitenland te stoppen..weet je wel hoeveel armoede er inmiddels in nederland is door alle nieuwe geweldige ideeen

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:44

Heb net naar Debat op 2 gekeken, ging over het lente-akkoord. Ik sluit me volledig aan bij de uitspraken van 1 man in het bijzonder, die iedereen er op wees dat onze levensstandaard in feite zo hoog is, dat we eens moeten inzien dat we verwend zijn. Crisistijd is een uitzonderlijke tijd. Dat vraagt om uitzonderlijke maatregelen die niet fijn zijn, maar wel noodzakelijk om te voorkomen dat de volgende generatie in een Griekenland-situatie verzeild raakt. Je kunt geen geld uitgeven wat er niet is. Mensen die steeds maar naar 1 aspect van de gehele maatschappij wijzen, realiseren zich niet dat er op ALLE fronten iets moet gebeuren om erger te voorkomen. Het is niet opgelost door te wijzen naar de "ambtenaren die lui zijn en te veel verdienen" of "managers die graaien", of "ministers die het o zo goed hebben terwijl "het hardwerkende volk" in ellende zit.

Ik hoorde een juwelier zeggen: door de BTW-verhoging en het niet meer vergoeden van de rollator krijg ik minder klanten. dan denk ik: als je een ketting van 100 euro nu met 21% BTW moet verkopen ipv 19%, dan betekent dat dat die ketting in plaats van 119 euro nu 121 euro kost. Denken we nu serieus dat die 2 euro de reden is dat mensen die ketting niet kopen? Of die fles drank die enkele centen duurder wordt? NEE. Het zijn luxe-artikelen! en als mensen moeten bezuinigen, doen ze dat allereerst op die artikelen. Of die BTW nu 19% of 21% is.

Ik vind het heel vervelend dat die juwelier en die slijter in het programma wellicht hun zaak moeten opdoeken, maar dat is inherent aan het hebben van werk dat valt of staat met de economische situatie van mensen.

We zijn er zo aan gewend geraakt dat we van alles gratis krijgen, zoals bijvoorbeeld zorg en onderwijs, dat we gaan piepen als dat ineens wegvalt. en ja, het is een hele overgang. Maar het is onvermijdelijk als je voor je kinderen een fatsoenlijke toekomst wil garanderen.

Overigens was de persoon die dit aankaartte zelf een onderwijzer met een chronische ziekte. Niet geheel onbelangrijk, aangezien het kennelijk niet zozeer de achtergrond van iemand, als wel de instelling van iemand is die bepaalt hoe je met de situatie om gaat.

Politicus is volgens mij het meest ondankbare beroep dat er bestaat: ze doen het nooit goed. Maar ik stel voor dat de mensen die alsmaar zo afgeven op die policiti, alsof het een aparte categorie mens is, of zelfs bijna geen mens meer, zichzelf kandidaat stellen om er achter te komen hoe het werkt. Er is in Nederland gelukkig zoiets als het recht om te kiezen en het recht jezelf verkiesbaar te stellen. Maak daar dan gebruik van, neem dan die verantwoordelijkheid!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:07

gummie schreef:
Politicus is volgens mij het meest ondankbare beroep dat er bestaat: ze doen het nooit goed. Maar ik stel voor dat de mensen die alsmaar zo afgeven op die policiti, alsof het een aparte categorie mens is, of zelfs bijna geen mens meer, zichzelf kandidaat stellen om er achter te komen hoe het werkt. Er is in Nederland gelukkig zoiets als het recht om te kiezen en het recht jezelf verkiesbaar te stellen. Maak daar dan gebruik van, neem dan die verantwoordelijkheid!

Klopt!
Echter heb ik me zeer verbaast over de uitspraak van Samson (pvda).
Onze politici stemmen over voorstellen en dan gaat het dus over geven en nemen.
Samson gaf aan dat hij tegen een goed voorstel voor Nederland zou stemmen, wanneer hij (zijn partij) niet op een ander punt stemmen zou krijgen...
Dan zit je er toch niet voor Nederland??????

Ik ben het eens dat er bezuinigd moet worden, dat doet zeer :j
Jammer dat er niet eerder bezuinigd is.
Jammer dat we in goede tijden niet/te weinig kijken of er bijv minder belastinggeld betaad kan worden, maar dan gaat het geld toch vaak op aan imo dingen die niet nodig zijn. Het is imo belangrijk dat we "onze" rijke burgers niet kwijtraken aan het buitenland, waar het goedkoper leven is.
De rijke leveren de meeste belasting op :j

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:17

Precies Gummie.

Bovendien is er ook het probleem dat politici op macroniveau denken en mensen vaak op microniveau. Tijdens de Industriële Revolutie zullen heel wat werknemers het flink slechter hebben gekregen, maar voor de maatschappij was het fantastisch. Voor een land is het best goed als er soms wat banen verdwijnen, maar voor diegenen die er de dupe van worden natuurlijk niet. De politiek is er niet voor elk individu; de politiek is er voor het land. Om te zorgen dat het land als geheel aan haar internationale verplichtingen kan voldoen, dat het zorg kan dragen voor haar inwoners nu en in de toekomst. Daaraan is inherent dat delen van het volk soms moeten inleveren.

We vinden het belachelijk dat de Grieken protesteren 'want ze hebben een luizenleventje gehad', maar wat doen wij? Zeuren over een pensioenleeftijd die 2 jaar stijgt. Ik moet nog 44 jaar werken, die 2 jaar meer kan ik dan ook best hebben hoor..en velen met mij. Nu is Griekenland iets extremer, maar het gaat erom dat een land meer geld uitgeeft dan binnen krijgt, en aangezien het volk per definitie profiteert van dat geld, zijn zij ook degenen die de bezuinigingen voelen.

En ja, het volk profiteert. Niet op microniveau, wel op macroniveau. We vinden het toch erg prettig dat je chemokuren niet zelf betaalt, dat de wegen onderhouden worden, er nog eens nieuwe bomen worden geplant, de riolering blijft werken, en er politie op straat loopt. Zolang mijn zorgverzekering garant staat voor tonnen aan medische kosten als dat nodig is, ben ik vooral dankbaar dat ik me daar zelf niet druk over hoef te maken, en dat ik maximaal dat eigen risico kwijt ben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:02

Gummi, goede post! DaniBanani, het is inderdaad belangrijk om het verschil te blijven zien tussen macro en micro economie. Over dit lente akkoord hoor je veel mensen klagen over de kosten, maar niemand die blij is als de inkomstenbelasting naar beneden gaat en daar wordt ook over gesproken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:33

Gummie, je hebt een punt maar één zin raakt doel, je kunt geen geld uitgeven dat je niet hebt, laat onze regering dat nu al een aantal jaren gedaan hebben. En de belofte dat volgend jaar de IB naar beneden gaat!!!! Ik heb geen enkel vertrouwen meer in de zittende regering, waarom, omdat ze eerdere beloftes ook gewoon met voeten treden.
Het is idd zoals iemand zei, iedereen moet voor zichzelf zorgen maar als familie met een goed inkomen voelen we ons regelmatig flinke melkkoe van de regering terwijl er dus echt niets voor terugkomt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:51

Gummie, op luxe artikelen kun je bezuinigen, op essentiele dingen niet. Iemand die afhankelijk is van een auto om van en naar zijn werk te komen, ziet de brandstofprijzen te lucht inschieten, en het veelbeloofde terugdraaien van dat kwartje van kok komt er maar niet. Verhuizen is in dergelijke situaties ook niet mogelijk omdat woonruimte vlak bij je werk soms het driedubbele kost van wat je nu betaalt, en je ook niet zomaar gaat verkassen voor een baan die je van de een op de andere dag kwijt kunt raken. Als je duur gekocht hebt en toch kiest voor verhuizen vanwege die baan, kon je dat weleens de kop kosten, omdat je ipv met overwaarde met een kont met schuld blijft zitten. Komt nog bij dat een verhuizing verregaande gevolgen heeft voor familie, vrienden, scholen en sportclubs/verenigingen....

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:56

@ natasjaVe we zijn op de verkeerde voet begonnen dus bij deze...de antwoord op je vraag

ik werk momenteel 24 uur...maar zoals het er nu uit ziet ben ik genoodzaakt om meer uren te gaan maken.
ik vindt het erg jammer want ik had graag thuis geweest om voor de kleine te zorgen en zodra ze naar school zou gaan pas weer te gaan werken, maar dat heeft iedere ouder wel denk ik.
doordat ik ver van me werk vandaan woon ben ik continue aan het pendelen tussen opvang, werk, school etc.
jammer want die tijd kan ik beter gebruiken en besteden aan werk....en besparen op brandstof.

het jammere van deze crisis...(die voor een groot deel wordt aangepraat)
is dat het kabinet zelf het grote voorbeeld zou moeten geven maar juist regels omzeilt.
een voorbeeld hiervan is het scheefwonen bv...die bibi of hoe hij ook heten mag woont bij zijn ouders terwijl hij een salaris heeft van weet ik niet hoeveel.
er is nog zo'n voorbeeld wat ik al heb aangehaald....die wachtgeld regeling...veel mensen die nu de kamer verlaten komen thuis, genieten van de regeling en gaan vervolgens met pensioen.
dit vindt ik gewoon heel krom en moet niet kunnen...
wij als hardwerkende mensen moeten een hoop gaan inleveren door dit soort dingen...en dat vindt ik erg tegenstrijdig.
nogmaals er zijn ook dingen waar we blij mee moeten zijn...en er komt altijd wel een moment dat dingen minder gaan.
want er zijn al meer crisissen geweest en ook die zijn we door gekomen...maar hoe lang nog moeten wij opdraaien voor dingen die van hogerhand worden bepaald. de olie is daar een mooi voorbeeld van en wat denk je niet dat dat brussel wel niet kost met al zijn vergaderingen etc...
ik weet wel de regering moet ergens beginnen maar ten koste van wie moet het allemaal wel niet gaan

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:03

pfff. ja tuurlijk werken hun hard, maargoed ik werk oo hard, mijn lichaam gaat zelfs kapot aanhet werk, maak een heeele hoop overuren, maar ik krijg geen miljoenen hoor, gewoon een minimumsalaris waar ze alles vanaf willen peuteren.(werk in de paarden, en doe dit inderdaad omdat ik het leuk vind) maar dat doen hun toch zeker ook? ben het er helemaal mee eens dat de politici gewoon even 50% minder mogen verdienen en dan verdienen ze nog zo'n 10x meer als ik... niet zoveel zeuren dus!!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:04

Jij draagt de verantwoordelijkheid voor de dieren waar je mee werkt. Een politicus draagt de verantwoordelijkheid voor 16 miljoen mensen. Klein verschil.
Er zijn absoluut mensen die meer verdienen dan ze waar maken, maar ik denk dat je die veel sneller in het bedrijfsleven tegenkomt dan in de politiek. Overigens heb je óók zulke mensen tussen die "hardwerkende burgers" zitten. Die nauwelijks hun best doen en toch elke maand een leuk salaris binnenhalen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:08

Maar weet je wat ik nu het wrange vindt? Dat mensen die in de politiek belanden maar daar niet capabel genoeg voor zijn ook dat wachtgeld meekrijgen. Als ik bij mijn werkgever de stempel "niet capabel voor die functie" krijg, dan mag ik naar huis, krijg misschien een maand ww, maar echt geen vier jaar wachtgeld. En hard werken hebben deze figuren in die paar weken in de politiek nou toch echt niet gedaan.

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:35

gummie schreef:
Heb net naar Debat op 2 gekeken, ging over het lente-akkoord. Ik sluit me volledig aan bij de uitspraken van 1 man in het bijzonder, die iedereen er op wees dat onze levensstandaard in feite zo hoog is, dat we eens moeten inzien dat we verwend zijn. Crisistijd is een uitzonderlijke tijd. Dat vraagt om uitzonderlijke maatregelen die niet fijn zijn, maar wel noodzakelijk om te voorkomen dat de volgende generatie in een Griekenland-situatie verzeild raakt. Je kunt geen geld uitgeven wat er niet is. Mensen die steeds maar naar 1 aspect van de gehele maatschappij wijzen, realiseren zich niet dat er op ALLE fronten iets moet gebeuren om erger te voorkomen. Het is niet opgelost door te wijzen naar de "ambtenaren die lui zijn en te veel verdienen" of "managers die graaien", of "ministers die het o zo goed hebben terwijl "het hardwerkende volk" in ellende zit.

Ik hoorde een juwelier zeggen: door de BTW-verhoging en het niet meer vergoeden van de rollator krijg ik minder klanten. dan denk ik: als je een ketting van 100 euro nu met 21% BTW moet verkopen ipv 19%, dan betekent dat dat die ketting in plaats van 119 euro nu 121 euro kost. Denken we nu serieus dat die 2 euro de reden is dat mensen die ketting niet kopen? Of die fles drank die enkele centen duurder wordt? NEE. Het zijn luxe-artikelen! en als mensen moeten bezuinigen, doen ze dat allereerst op die artikelen. Of die BTW nu 19% of 21% is.

Ik vind het heel vervelend dat die juwelier en die slijter in het programma wellicht hun zaak moeten opdoeken, maar dat is inherent aan het hebben van werk dat valt of staat met de economische situatie van mensen.

We zijn er zo aan gewend geraakt dat we van alles gratis krijgen, zoals bijvoorbeeld zorg en onderwijs, dat we gaan piepen als dat ineens wegvalt. en ja, het is een hele overgang. Maar het is onvermijdelijk als je voor je kinderen een fatsoenlijke toekomst wil garanderen.

Overigens was de persoon die dit aankaartte zelf een onderwijzer met een chronische ziekte. Niet geheel onbelangrijk, aangezien het kennelijk niet zozeer de achtergrond van iemand, als wel de instelling van iemand is die bepaalt hoe je met de situatie om gaat.

Eehhm niet iedereen is verwend.. Ik heb bijvoorbeeld keihard moeten knokken voor elke cent die ik heb, gewoon omdat mijn ouders mij financieel niet konden steunen. En onderwijs is niet gratis. Met 3 banen tegelijkertijd en een studie heb ik echt wel tijden van armoede gekend en dan heb ik het niet over een avondje niet kunnen stappen maar over uitdokteren hoe je voor 10 tot 15 euro voor een week eten haalt.
Ik heb het zelf gered, nu een goede baan en eindelijk mijn eigen paard dus ja instelling zegt inderdaad ook een hoop.

Het enige waar ik van baal is dat de mensen met het laagste inkomen het hardst getroffen worden.
Verder proberen de politici naar eigen inzicht er ook maar het beste van te maken

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:45

Politici zijn mensen uit alle lagen van de samenleving, die zich verkiesbaar stellen en vervolgens ook daadwerkelijk gekozen worden. Niet meer en niet minder. Ze hadden ook boer, vrachtwagenchauffeur, arts of vuilnisman kunnen worden/ blijven. Maar ze hebben voor deze functie gekozen.

Uiteindelijk vervult iedereen zijn of haar rol/ functie in de samenleving. Er zijn maar weinigen die de ondergang van een land op hun geweten willen hebben. Het ene deel gaat om die reden niet de politiek in, de andere juist om die reden wel. In mijn ogen is het ambt van politicus er een die naar eer en geweten vervuld wordt. Er is geen enkele andere reden om die job aan te nemen, behalve dat je een visie hebt waarmee je denkt de samenleving zo goed mogelijk ten dienste te zijn.

Dat er onbegrip is over de wachtgeldregeling, kan ik begrijpen. Alleen is het dan denk ik wel goed jezelf de vraag te stellen over hoeveel politici je het werkelijk hebt als je spreekt van "figuren die in die paar weken in de politiek nou toch echt niet hard gewerkt hebben".

Cassidy zei: "op luxe artikelen kun je bezuinigen, op essentiele dingen niet." Laten we daar dan mee beginnen, en dan zien we weer verder. In plaats van daar overheen te stappen en het over "essentiele dingen" te hebben. Dat mensen geraakt worden door de maatregelen, is evident. Maar net zoals er beweerd wordt dat de crisis groter wordt gemaakt dan die is, zo worden ook de gevolgen van bepaalde maatregelen door sommigen groter gemaakt dan die zijn. En de BTW is daar een voorbeeld van. Men schreeuwt moord en brand, maar hoeveel mensen hebben daadwerkelijk uitgerekend met welk bedrag een prijs dan stijgt? Als dat 2 euro is op de 100 euro, zoals ik als voorbeeld noemde, is dat dan waar we aan ten onder gaan?

Op tv noemde een man dat zijn kinderen op dansles zaten, en dat kon dan niet meer. En dat was toch wel heel belangrijk voor hun gezondheid, want ze moeten bewegen. Ik zou zeggen: loop een rondje om je eigen huis, of verzamel wat kinderen uit de buurt en ga samen dansen.

Ook enkele mensen die van de paarden leven klagen over de BTW-verhoging. Paarden zijn een luxe-artikel. En in sommige segmenten ligt het (volgens mij ook precies om die reden) al een tijdje op z'n gat. Normaalgesproken kunnen deze mensen rondkomen. Nu niet. Maar dan ben ik even heel erg hard nu: als er geen vraag naar is, moet je misschien overwegen iets anders te ondernemen. En dat is weliswaar pijnlijk, heel vervelend, en lastig, maar het is dan niet anders. Feit is dat de paardenwereld in eerste instantie gebaseerd is op hobby, sport, en plezier, en wat is uitgegroeid tot een enorme bron van geld waardoor overal de handelsstallen, trainingsaccomodaties, etc als paddestoelen uit de grond schoten. En als een land dan in zwaar weer verkeert, om welke reden dan ook, dan zakt die handel in elkaar. Banen verdwijnen, en ergens anders komen ze er weer bij.

We hebben volgens mij de luxe gehad dat we in dit land over het algemeen naar eigen believen konden kiezen wat we wilden worden, ongeacht of er markt voor/ vraag naar was. We doen graag wat we leuk vinden. En nu houdt dat denk ik even op, en moeten we doen wat we wellicht helemaal niet willen, maar wat wel noodzakelijk is.
Laatst bijgewerkt door gummie op 21-05-12 16:09, in het totaal 3 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:50

amenicora schreef:
Eehhm niet iedereen is verwend.. Ik heb bijvoorbeeld keihard moeten knokken voor elke cent die ik heb, gewoon omdat mijn ouders mij financieel niet konden steunen. En onderwijs is niet gratis. Met 3 banen tegelijkertijd en een studie heb ik echt wel tijden van armoede gekend en dan heb ik het niet over een avondje niet kunnen stappen maar over uitdokteren hoe je voor 10 tot 15 euro voor een week eten haalt.
Ik heb het zelf gered, nu een goede baan en eindelijk mijn eigen paard dus ja instelling zegt inderdaad ook een hoop.

Het enige waar ik van baal is dat de mensen met het laagste inkomen het hardst getroffen worden.
Verder proberen de politici naar eigen inzicht er ook maar het beste van te maken

Niet ieder persoon is verwend, maar de samenleving als geheel heeft een relatief hoge levensstandaard en daar zijn we aan gewend geraakt. Wij vinden volgens mij een hoop dingen heel vanzelfsprekend. Denken wellicht niet eens meer na hoe het allemaal mogelijk is gemaakt.
Ondanks dat je geen cent had, heb je toch kunnen studeren, en heb je een goede baan met een paard. Dat is inderdaad te danken aan jouw instelling, in combinatie met wat er in ons land allemaal mogelijk is tot nu toe. Dat bewijst exact mijn punt. Als je geen cent had, en er ook niet aan kon komen, had je niet gestudeerd. Als het onderwijs niet zo georganiseerd was zoals het is, had je nog veel harder moeten werken om te kunnen studeren. Hetzelfde geldt voor de zorg. Jouw armoede is tijdelijk geweest, het heeft zich vertaald in een betere toekomst. Hoeveel studenten werken 3 baantjes om te kunnen leren? En is dat erg? Is dat vreselijk? en waarom is dat vreselijk? Omdat we gewend zijn dat we niet allemaal hoeven te werken tijdens onze studie. dat is een privilege.

Overigens worden de mensen met de laagste inkomens niet het hardst geraakt imo.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:53

Geld afschaffen en terug naar gewone ruilhandel...
Ijzertijd is misschien ook niet verkeerd.. Ook wel goed voor het milieu :)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:56

Ik denk niet dat het gemakkelijk is om in de bijstand te leven, maar wij hebben inderdaad wel zo'n hoge levensstandaard dat we het als samenleving mogelijk kunnen maken dat in principe niemand uit armoede op straat hoeft te leven. Je kunt namelijk overleven van wat het sociaal stelsel je biedt.

Ik denk ook dat de mensen die net boven het minimum zitten het hardst worden getroffen. Zo'n armoedeval heb je helaas altijd op enig punt, het hangt van de maatregelen af waar je de grens precies legt.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:15

Gummie,
Ik moet heel eerlijk zeggen, ik vindt je posts verhelderend.
Ik ben ook iemand die bij tijd en wijlen kan klagen over de crisis, maar ik moet zeggen dat je me wel een andere kijk hebt gegeven op de zaken.

Ook ik heb échte armoede gekent en zou dus willen roepen "ik ben niet verwend". Maar helaas, toch wel.
Ik merk de crisis namelijk in zo verre, dat ik vaker met de fiets naar het werk moet om brandstof te besparen, dat ik niet meer elke avond uitgebreide maaltijden op tafel kan zetten, maar vaker een hollandse prak dubbel maak en invries. Ik kan niet met elke verjaardag uit eten, ik kan niet elke maand naar de kroeg of naar een feestje, ik kan niet meer de kasten volstoppen met chips en koek en kan ook niet meer de sport school betalen om die chips en koek er weer af te trainen, ik kan niet meer zo veel mooie setjes voor het paard kopen en ik kan niet meer elke maand op wedstrijd.

Als ik bovenstaande lijst nou eens goed bekijk... zijn het stuk voor stuk luxe artikelen... fietsen naar het werk is gezond en kost mij maar 10 minuten extra, eten invriezen gaat echt niemand dood van... niet uit eten? big deal! Chips en koek? Alleen maar slecht voor je en heb gelijk de sportschool niet meer nodig! Trouwens, een rondje hardlopen of fietsen doen is veeeel goedkoper!
Als dit nou de ergste zaken zijn die ik (tijdelijk??) moet aanpassen, mag ik toch niet klagen??

Met o.a. deze aanpassingen kan ik normaal de maand door komen, nee ik kan niet die leuke schoenen kopen als ik ze zie schitteren in de etalage en ja ik shop bij de Lidl in plaats van de AH.
Maar ik heb een huis, een paard, een auto en elke dag eten op m'n bord.

Wil er nog wel even bijzeggen dat ik het nog steeds niet eens ben met bepaalde beslissingen vanuit de politiek, maar goed de beste stuurlui staan aan wal en zoals al aangegeven werd, denk ik als burger op microniveau en worden die beslissingen op macroniveau genomen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:40

Allemaal wel heel leuk, luxeartikelen dan maar laten zitten, maar wat denk je dat dat voor de werkloosheid doet! Binnen notime staat 10% van Nederland op straat omdat er geen dansleraren meer zijn, geen maneges, geen juweliers en geen bioscopen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:43

Billie1 +:)+

Denice: dankzij de Industriële Revolutie stonden er duizenden werknemers op straat. Hadden ze die dan tegen moeten houden?
Want voor de maatschappij was het hartstikke goed, en die ex-werknemers vonden hun weg uiteindelijk ook wel weer. De ene beroepsgroep krimpt, een ander groeit. Als die 10% op straat staat, is dat kennelijk ook 10% waar weinig behoefte aan is. Het is heel vervelend als je een baan verliest en je moet omscholen en 't tijdelijk flink zwaar hebt, maar voor het land is zo'n herverdeling vaak alleen maar goed.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:51

DaniBanani schreef:
Billie1 +:)+

Denice: dankzij de Industriële Revolutie stonden er duizenden werknemers op straat. Hadden ze die dan tegen moeten houden?
Want voor de maatschappij was het hartstikke goed, en die ex-werknemers vonden hun weg uiteindelijk ook wel weer. De ene beroepsgroep krimpt, een ander groeit. Als die 10% op straat staat, is dat kennelijk ook 10% waar weinig behoefte aan is. Het is heel vervelend als je een baan verliest en je moet omscholen en 't tijdelijk flink zwaar hebt, maar voor het land is zo'n herverdeling vaak alleen maar goed.

Precies!

@ Billie1: +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:00

Gummie, wederom goede posts!

Er werd eerder een opmerking geplaatst over mensen die wachtgeld kregen en daarna maar lekker met pensioen gingen. Als je daar de minpunten van ziet, is het ook zinvol om bij de pluspunten stil te staan en dat is dat daardoor 1 of 2 banen beschikbaar bleven voor anderen. Voordat we op het punt komen dat al die ex politici de arbeidsmarkt verstieren door er en masse de mooie baantjes weg te pikken. Dat doen ze dus niet, daar hebben ze even de tijd voor.

Danibanani, er wordt ook wel geroepen dat het ambtenarenapparaat maar gehalveerd moet worden, maar waar moeten die mensen dan werken? En ook als de salarissen van de kamerleden gehalveerd moeten worden, wie gaat die baan dan straks nog vervullen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:55

Eens met gummie. Verder denk ik dat de topic titel niet te beantwoorden is door ons 'leken'. Mocht je het antwoord wel hebben, dan staan ze daar in den haag natuurlijk om te springen. Die mensen werken hard hoor :) Harder dan menigeen hier op dit openbare forum.