De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:30

Fiffill schreef:
En dan nog. Over die mensen gaat het toch helemaal niet hier? Het gaat hier over het nog steeds schrikbarende aantal mensen dat overgewicht heeft door verkeerde levenswijze. Het is al vaker genoemd dat men het niet heeft over degenen die aangekomen zijn door het gebruik van medicatie.

maar daar wil niemand aan ;) Dat heb ik 10.000 topics later inmiddels wel geleerd :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:31

Rowdine schreef:
fransje23 schreef:
Er zijn heel veel mensen die de maatschappij heel veel geld kosten en die geen extreem overgewicht hebben. Een beetje overgewicht is niet meteen een enorm gezondheidsrisico.
Maar bedenk dat obesitas an sich al een ziekte is. Niemand kiest ervoor om heel dik te worden en vaak heeft het eten ook een psychische achtergrond.

Ongetwijfeld, maar ook mensen met psychische problemen stoppen het eten zelf in de mond.

Tuurlijk maar dat doen ze dus niet zomaar.

Natuurlijk is het makkelijk praten als je niet in zo een "schuitje" zit. Dan lijkt het misschien gemakzucht?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:31

fiffill
over die mensen gaat het ook
want die lopen ook op cs utrecht
of denk jij dat die met de rolator thuis zitten?

ja het probleem overgewicht bestaat.
veroordelen over mensen die je niet kent is een lage eigenschap waar ts zich wel even over na mag denken en schamen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:32

En hoe verklaar je dan de stijgende lijn van menen met overgewicht (procentueel) ?
want gaan opeens zoveel mensen medicijnen gebruiken?

Ik kan in mijn omgeving zo wel 10 mensen opnoemen die (ernstig) overgewicht hebben, waarvan ik 100% zeker weet dat het komt doordat ze simpel genoeg te veel eten.

Anoniem

schrikdraad schreef:
rowdine
jij verondersteld ook 80% dus wat jij verondersteld is zeker geen maatstaf.
Jouw beeld is niet correct.
En veroordeeld zonder achtergrond.

Dan moet je wat beter lezen; ik zeg op het station!

_Tara_

Lipydo schreef:
Wat is 'overconditie' nou weer voor een woord? :') Totaal niet logisch als je het mij vraagt.

Ontopic; mollig/dik/vetklepperig, ja je ziet het overal. Ook ik (als maat 40/42 zijnde) denk wel eens als iemand twee stoelen bezet "jeetje". Maar ga er verder absoluut niet over druk maken, diegene weet zelf dondersgoed of het een probleem is of niet.

Ik vond 't ook al een beetje een rare term. Dacht dat 't over extreem sportieve mensen ging ofzo :') Maar het tegenovergestelde dus.

Tja, veel mensen zijn wel te dik ja in Nederland. Mja, zet je tv eens aan, loop eens over straat, door de supermarkt. De verleidingen om te snoepen liggen overal. Dan ook echt overal. Denk je het goed te doen door light producten enz te nemen, vergiftig je daardoor jezelf alleen nog maar meer. En zo lang er mensen blijven bestaan die een sultana als een gezond tussendoortje zien, zul je ook mensen met overgewicht houden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:33

Ik ben ervan overtuigd dat veel mensen die te dik zijn inderdaad simpelweg geen flauw idee hebben hoe ze het op de lange termijn aan kunnen pakken en bijvoorbeeld structureel verkeerd eten. Denk aan fruitsappen met veel suiker, frisdranken, kant en klare maaltijden en ga nog maar even door. Als je van huis uit niet mee krijgt hoe je dit kan doen, dan kan het best zijn dat je dat gewoon écht niet in de gaten hebt. Dat is geen onwil, maar onvermogen.

En daar kan zeker wel aan gewerkt worden :j Ik vind zelf al mensen met een vetrol of een buik te dik. Dan hoeft hun BMI niet eens heel hoog te zijn. Zelf check ik op het oog. Goed, nu ben ik hoogzwanger, maar straks ga ik wederom keihard werken aan mijn figuur. De eerste zwangerschap was ik een jaar later dunner dan voor het zwanger zijn (maat 36/38 en getraind).

Veel mensen sporten ook niet, daar wordt je lichaam ook duidelijk slapper van :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:34

schrikdraad schreef:
fiffill
over die mensen gaat het ook
want die lopen ook op cs utrecht
of denk jij dat die met de rolator thuis zitten?

ja het probleem overgewicht bestaat.
veroordelen over mensen die je niet kent is een lage eigenschap waar ts zich wel even over na mag denken en schamen.

Niemand veroordeelt hier een ander, jij schijnbaar wel. Dat maak je er zelf van en dat is heel erg jammer.

Inmiddels is overgewicht niet alleen maar een persoonlijk probleem, maar ook een maatschappelijk probleem. net als alle andere maatschappelijke problemen mag deze best aan de kaak worden gesteld. Het zou zo fijn zijn als er hier over een normaal topic kon zijn, zonder dat iedereen op de kast vliegt om niets :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:35

oh het was dikke mensen verzameldag op cs utrecht. Dat was ik even vergeten.
Want dat is zo het station is geen algeheel beeld daar komen alleen dikkerds de rest gaat met de fiets.

ts ga gen smoezen verzinnen over je 80%

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:36

Ik ken om heel eerlijk te zijn echt heel weinig mensen die aangekomen zijn door medicijnen - misschien één of twee. Ik ken echter wel meer mensen met overgewicht (nu heb ik het niet over een beetje te dik zijn, maar behoorlijk wat). Denk dat 9 van de 10 gewoon toch echt te dik is door veel/verkeerd eten vs weinig bewegen.

phormicola schreef:
Fiffill schreef:
En dan nog. Over die mensen gaat het toch helemaal niet hier? Het gaat hier over het nog steeds schrikbarende aantal mensen dat overgewicht heeft door verkeerde levenswijze. Het is al vaker genoemd dat men het niet heeft over degenen die aangekomen zijn door het gebruik van medicatie.

maar daar wil niemand aan ;) Dat heb ik 10.000 topics later inmiddels wel geleerd :)

Volgens mij wil gewoon bijna niemand eerlijk erkennen waar hun probleem zit... want mensen, wie hier in het topic heeft (flink) overgewicht en niet door medicijnen? Vraag ik me dan af. Het lijkt wel alsof iedereen meteen in de verdediging schiet als het woordje "overgewicht" valt. Niet nodig lijkt me om altijd in dat slachtofferhoekje te kruipen.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:37

MarlindeRooz schreef:
En hoe verklaar je dan de stijgende lijn van menen met overgewicht (procentueel) ?
want gaan opeens zoveel mensen medicijnen gebruiken?

Ik kan in mijn omgeving zo wel 10 mensen opnoemen die (ernstig) overgewicht hebben, waarvan ik 100% zeker weet dat het komt doordat ze simpel genoeg te veel eten.

Ik dacht dat het percentage twee jaar geleden nog ongeveer rond de 30/33% lag (1/3 van de bevolking). Als je dat vergelijkt met het percentage van nu... Die zijn echt niet allemaal medicijnen gaan gebruiken. :n
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 17-05-12 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:37

Ik vind dat mensen zelf mogen bepalen hoeveel ze eten en hoeveel kilo overgewicht ze hebben :D Maar ik geloof ook niet dat een groot deel van de overgewicht mensen te dik is door medicijnen. En ook als je medicijnen slikt word je imo nog steeds alleen te dik als je meer eet dan je verbruikt...

@fiffil: idd! Mensen schieten meteen in de verdediging.

Maar wat TS zegt, ben ik mee eens: als een paard te dik is krijg je daar wel vrij snel commentaar op, terwijl de helft van de mensen (en dus ook een groot deel van de ruiters) te zwaar is, en daar wordt geen/minder commentaar op geleverd.
Laatst bijgewerkt door Hinke op 17-05-12 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:38

Ik vind dit ook een schrikbarend hoog percentage.
In mijn omgeving ken ik genoeg mensen met overgewicht, maar bij niet 1 daarvan komt het door medicijnen....

En dan wanneer ze gaan diëten doen ze een crashdiëet, waarbij je in een week 5 kilo afvalt. Wanneer ze ongeveer op hun streefgewicht zitten, stoppen ze met het diëet, en pakken hun oude levensstijl weer op, en komen ze weer aan.

Mensen weten vaak niet hoe ze gezond moeten eten of afvallen, en dat verbaasd mij.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:38

fiffil je denkt dat de rest het door eten heeft
heb je het ook gevraagt?
ik loop er ook niet mee te koop.
Maar als mensen eens praten en ik laat het vallen hoor ik ook vaak pas de andere kant van hun verhaal.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:39

Hinke schreef:
Ik vind dat mensen zelf mogen bepalen hoeveel ze eten en hoeveel kilo overgewicht ze hebben :D

Nou ja tot op zekere hoogte dus... als je daardoor meer medische zorg nodig hebt vind ik dat er best wel een accijns ofzo op mag komen, net als met sigaretten.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:39

arans schreef:
Ik vind dit ook een schrikbarend hoog percentage.
In mijn omgeving ken ik genoeg mensen met overgewicht, maar bij niet 1 daarvan komt het door medicijnen....

En dan wanneer ze gaan diëten doen ze een crashdiëet, waarbij je in een week 5 kilo afvalt. Wanneer ze ongeveer op hun streefgewicht zitten, stoppen ze met het diëet, en pakken hun oude levensstijl weer op, en komen ze weer aan.

Mensen weten vaak niet hoe ze gezond moeten eten of afvallen, en dat verbaasd mij.

Waarom verbaast je dat? Je wordt overal toch dood gegooid met de shakes en pilletjes. Dat zal dan vast wel werken :P Internet staat ook vol met allerlei diëten, dokter frank, sonja bakker, enz enz. Boeken over gewoon normaal eten en bewegen zijn er wel maar zijn veel minder populair.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:40

Fiffil, de waarheid is vaak niet zo mooi, dat geldt ook voor overgewicht :) voordat je er iets aan kunt/wil doen, moet je eerst erkennen dat het écht nodig is. Vaak komt het spiegelen hard aan.. het is een gevoelige snaar voor mensen die te dik zijn. Ze zien het zelf ook natuurlijk en ergens weten ze ook wel.dat het eigenlijk anders moet. Maar ja..

Fenrir

Schrikdraad ik veroordeel niemand. Ik denk niet als ik een dikker persoon patat zie eten "goh, daar heeft hij vast teveel van gehad". Het gaat me er niet om wie van die mensen die ik zie nu gewoon verkeerd leeft, of medicijnen slikt. Het gaat mij erom dat er gewoon een schrikbarend aantal mensen wél overgewicht heeft door een verkeerde levensstijl, ook kinderen. Ik snap dus niet dat jij je zo aangevallen voelt want dat is helemaal nergens voor nodig.
Edit: ik snap ook je aanname niet dat ik zou denken dat de rest het door eten heeft.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 17-05-12 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Fiffill schreef:
Volgens mij wil gewoon bijna niemand eerlijk erkennen waar hun probleem zit... want mensen, wie hier in het topic heeft (flink) overgewicht en niet door medicijnen? Vraag ik me dan af. Het lijkt wel alsof iedereen meteen in de verdediging schiet als het woordje "overgewicht" valt. Niet nodig lijkt me om altijd in dat slachtofferhoekje te kruipen.

Vandaar ook dat ik dat heb gevraagd :Y) maar niemand geeft antwoord. Als het om overgewicht gaat is iedereen opeens een heel stuk minder transparant.

Wat ook opvalt: in alle andere topics wordt ik eigenlijk altijd minstens 1 keer gequote. Maar in een topic als deze, als ik vertel dat ik van BMI 31 (obees) naar BMI 22,8 ben gegaan, dan zegt niemand er wat op. Het gaat mij niet om complimentjes, het gaat mij erom dat dat schijnbaar als 'niet belangrijk' wordt bestempeld, want aan zwaar overgewicht kun je toch niets doen? Die ene persoon die het wel doet telt schijnbaar niet :')
Beetje ongelukkig geformuleerd, ik vind het moeilijk om dit onder woorden te brengen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:41

Dat van dat paard is logisch, die kiest daar zelf niet voor. Net als kinderen.

schrikdraad

hinke
jij weet duidelijk niet waar je over praat
en dat is waarom dit soort topics zo storend zijn.
oordeel na oordeel

pleiada

Ik denk dat de hoge ziektekosten niet alleen komen door mensen met overconditie..Mensen die normaal of dun zijn eten ook vaak ongezond en kunnen daar ook ziek van worden..Vind het wat discriminerend om dikkere mensen hier de schuld van te geven zowiezo zijn er in mijn ogen nog veel meer factoren die de hoge ziektekosten van tegenwoordig bepalen..Wel vind ik dat alle mensen wat meer de verantwoordelijkheid voor hun eigen gezondheid moeten nemen ipv te verwachten dat het allemaal wel wordt opgelost voor ze..

Anoniem

schrikdraad schreef:
oh het was dikke mensen verzameldag op cs utrecht. Dat was ik even vergeten.
Want dat is zo het station is geen algeheel beeld daar komen alleen dikkerds de rest gaat met de fiets.

ts ga gen smoezen verzinnen over je 80%

Ik verzin geen smoezen, je leest gewoon niet goed. Daarbij voel jij jezelf kennelijk aangevallen en schiet in de verdediging. Nergens voor nodig naar mijn mening.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:43

pleiada schreef:
Ik denk dat de hoge ziektekosten niet alleen komen door mensen met overconditie..Mensen die normaal of dun zijn eten ook vaak ongezond en kunnen daar ook ziek van worden..Vind het wat discriminerend om dikkere mensen hier de schuld van te geven zowiezo zijn er in mijn ogen nog veel meer factoren die de hoge ziektekosten van tegenwoordig bepalen..Wel vind ik dat alle mensen wat meer de verantwoordelijkheid voor hun eigen gezondheid moeten nemen ipv te verwachten dat het allemaal wel wordt opgelost voor ze..

Het is wel een feit dat door overgewicht er meer kans komt op bepaalde ziektes, zoals hart- en vaatziektes, organen worden een risicoplek etc.

Edit: Ik geef dus echt niet alleen dikkere mensen de schuld van hogere ziektekosten. Andere mensen die ongezond leven hebben daar net zo goed schuld aan. Maar ze zijn wel een deel van het probleem.
Laatst bijgewerkt door Sabine_Duco op 17-05-12 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:43

Tja, veel mensen zijn te dik,veel mensen roken, veel mensen drinken en damn veel mensen doen ook nog eens vrijwillig aan gevaarlijke sporten zoals paardrijden. Allemaal veel te duur voor deze maatschappij en lekker zelf hun ziektekosten laten betalen!