Kwam het tegen op facebook!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:45

Sodeletuut schreef:
Alleen al in de laatste zin staan twee fouten. *\o/*

als jij en als ik :P

Ja ik kom het plaatje ook 10000 keer tegen, maak me er niet druk om, je best doen op school, goede opleiding, goede baan

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:47

wemkelover schreef:
MrUlbe schreef:
ik verdien nog minder als een werkloze -O-

Je ben niet de enige :(:)

-O- Ik dacht altijd dat ik dat alleen was... -O- :')
Maat blijkbaar zijn er nog meer :')

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:49

DaniBanani schreef:
Een werkloze is verantwoordelijk voor alleen zichzelf. Een werknemer deels voor zijn bedrijf en geheel voor hooguit degenen die hij/zij aanstuurt. Een leraar voor zijn max. 100 leerlingen, een arts voor de eigen patiënten. Een minister is verantwoordelijk voor 16 miljoen mensen.

Voor jezelf kan je het snel goed doen, voor 90 v/d 100 leerlingen lukt ook nog heel best. Bij die 16 miljoen mag je blij zijn als er een kwart echt blij is met wat je doet. Oftewel: je werkt je de pleures in een functie met enorme verantwoordelijkheden en vervolgens wordt je genadeloos afgestraft op ongeveer elke beslissing die je neemt, want er is altijd een bevolkingsgroep die het er categorisch mee oneens is.

Geef mij dan maar lekker dat mindere salaris.

Wauw! Helemaal mee eens.
Indd, je verdiend naar wat je doet, over het algemeen dan. Laten we de voetballers er maar buitenhouden. :+
Een minister verdiend zoveel omdat hij zoveel verantwoordelijkheid heeft, die mensen regelen heel veel voor ons en doen gigantisch hun best, over het algemeen, als ze er niet zijn dan?
Pff. Beetje triest dit stukje, geschreven door iemand met weinig verstandelijk vermogen zo te zien.
Kan ik ook wel een gegeneraliseerd stuk schrijven over arme mensen die een hekel hebben aan (verdiende) rijken. :o
Blijven we bezig. :j :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:51

@RianneH, ik ben niet blij met het bezuinigen, maar het is inderdaad nodig en ik klaag er dan ook niet over. Verder heb ik weinig zin om me te verdiepen in alle partijen etc etc dus dan vind ik dat ik dan maar beter niet kan stemmen. En nee, niet stemmen zal niet helpen, maar niet stemmen is mijn keuze. :+ Misschien dat ik me er ooit nog in ga verdiepen, maar nu heb ik er totaaaaal geen zin in/ben ik er niet in geïnteresseerd.

vuurneon

Re: Kwam het tegen op facebook!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:52

Blanco stem is ook een stem ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:00

Anthea, werkelijk, dat is zo zonde! Je hoeft je wat mij betreft niet te interesseren in de partijen, in de politiek en hoe beloftes wel of niet waargemaakt worden. Maar, het is wel je toekomst. Alles wat daar besloten wordt, heeft effect op jouw leven.
Natuurlijk leef je in een vrij land, dus als je niet wilt stemmen en het je niet interesseerd, ga je gang. Maar wees je er alsjeblieft wel van bewust dat nog niet zo lang geleden vrouwen in nederland niet mochten stemmen, omdat ze daar geen recht op hadden. Dat er nu al meer dan een jaar meerdere opstanden, burgeroorlogen en afgezette presidenten in het nieuws zijn omdat er landen zijn waar niet gestemd mag worden. Waar de stem van het volk pas gehoord wordt wanneer ze het paleis bestormen. Waar mensen met gevaar voor eigen leven naar de stembus gaan..
En bedenk dan dat het nog geen 2 minuten kost om een stem uit te brengen in veilige omgeving. En als je je niet wil inlezen in partijprogrammas je gewoon blanco kan stemmen en je dus aan geeft voor geen enkele partij te zijn. Itt tot niet stemmen, want dan ben je automatisch voor de grootste partij..

edit, typo's
Laatst bijgewerkt door RianneH op 10-05-12 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:07

Nou, ik vind het wel ergens goed dat mensen die zich niet erin willen verdiepen niet gaan stemmen, kunnen we wel allemaal doelloos een willekeurig hokje aankruisen, maar daar wordt het land ook niet beter op. Ik heb het privilege op een extra stem, puur omdat vriendlief zich er niet in wil verdiepen, dus hij stemt op de partij waar ik voor stem.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:08

Nogmaals, daar is een blanco stem voor :)
Dan geef je wel aan; ik kies voor geen van deze partijen en laat dat ook weten.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:18

Ach..toen ik de eerste keer mocht stemmen ben ik ook niet gegaan. Ik kon me nergens echt in vinden, en had weinig behoefte om een half uur uit te trekken om dat extra kenbaar te maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:14

vuurneon schreef:
Blanco stem is ook een stem ;)

Precies. Alleen weten heel niet dat dat ook kan. Als iedereen nu blanco stemt is dat wel een signaal _O- _O-

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:01

RusselNuwell schreef:
Nou, ik vind het wel ergens goed dat mensen die zich niet erin willen verdiepen niet gaan stemmen, kunnen we wel allemaal doelloos een willekeurig hokje aankruisen, maar daar wordt het land ook niet beter op. Ik heb het privilege op een extra stem, puur omdat vriendlief zich er niet in wil verdiepen, dus hij stemt op de partij waar ik voor stem.

De stemmen die níet naar een partij gaan of een blanko stem is gaan automatisch naar de grootste partij. Dus om helemaal niet te gaan stemmen is niet slim, want dan stem je dus eigenlijk automatisch op de grootste partij. (partij met de meeste stemmen dan he ;) )

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:44

Winged schreef:
RusselNuwell schreef:

De stemmen die níet naar een partij gaan of een blanko stem is gaan automatisch naar de grootste partij. Dus om helemaal niet te gaan stemmen is niet slim, want dan stem je dus eigenlijk automatisch op de grootste partij. (partij met de meeste stemmen dan he ;) )

Oké, dat wist ik dan weer niet, blijkt ook dat ik me voor de verkiezingen nog goed moet verdiepen, wat ik sowieso van plan was.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:48

Klopt niet:

Citaat:
Wanneer u een blanco stem uitbrengt, heeft dat uitsluitend een symbolische betekenis. Uw stem heeft dan, net als wanneer u niet stemt, geen invloed op de zetelverdeling. Het is een misvatting dat een niet-uitgebrachte stem naar de grootste partij gaat. Een blanco stem wordt wel meegenomen bij het bepalen van de opkomst van de verkiezing.

Van de site van de Rijksoverheid :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:58

Lady_M schreef:
Klopt niet:

Citaat:
Wanneer u een blanco stem uitbrengt, heeft dat uitsluitend een symbolische betekenis. Uw stem heeft dan, net als wanneer u niet stemt, geen invloed op de zetelverdeling. Het is een misvatting dat een niet-uitgebrachte stem naar de grootste partij gaat. Een blanco stem wordt wel meegenomen bij het bepalen van de opkomst van de verkiezing.

Van de site van de Rijksoverheid :)

Maar geldt dat dan ook voor een helemaal niet uitgebrachte stem?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:39

Anthea schreef:
Ben jij niet 13/14? := Waar maak je je zorgen om joh, ga voetballen :))

Of jij houd een keer je grote mond en laat een kind wereldwijs worden door zich, op welke manier dan ook, bezig te houden met dergelijke maatschappelijke problemen? :evaw:

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:52

RusselNuwell schreef:

Natuurlijk. Ik begrijp die misvatting ook nooit, dat is toch heel onlogisch? De opkomst in 2010 was 75%. Dan zou dus de resterende 25% naar de VVD zijn gegaan, als grootste partij. Die kreeg 20,5% van de stemmen. Dan zou die dus in één klap verdubbeld zijn en hadden ze 62 zetels gehad. Beetje logisch nadenken leert al snel dat dit toch echt níet is gebeurd. ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:55

DaniBanani schreef:
RusselNuwell schreef:

Natuurlijk. Ik begrijp die misvatting ook nooit, dat is toch heel onlogisch? De opkomst in 2010 was 75%. Dan zou dus de resterende 25% naar de VVD zijn gegaan, als grootste partij. Die kreeg 20,5% van de stemmen. Dan zou die dus in één klap verdubbeld zijn en hadden ze 62 zetels gehad. Beetje logisch nadenken leert al snel dat dit toch echt níet is gebeurd. ;)

Heeft mijn maatschappijleraar mij dat vroeger toch gigantisch verkeerd uitgelegd :=

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:14

Het zit net anders in elkaar. Het is niet zo dat he als je niet stemt de stem naar de grootste party gaat direct. Wel indirect, want doorniet te stemmen maak je het totaal aantal stemmen minder. De grootste partij heeft daar voordeel aan, want die hebben in verhouding een hoger percentage van de stemmen gekregen, want de groep is kleiner geworden. Stel er zou gestemd worden door 10 mensen en een partij krijgt 6 stemmen. Maar 1 van die 10 mensen staat in de file dus komt niet op tijd. Nu krijgt de party nog steeds 6 stemmen (want de laatkomer stemde voor een ander) maar dan van de 9 in totaal. Het percentage stemmen voor die partij is nu hoger geworden, omdat het aantal uitgebrachte stemmen lager is.
Zo werkt het op grote schaal ook. Maar door blanco te stemmen zit jouw stem wel in de groep, echter, niet voor een partij en houd jij het percentage stemmen lager dan als je niet stemt.
Natuurlijk maakt 1 persoon niet veel uit, maar als iedereenzo denk ;)

Snapt iedereen het? Of moet ik het duidelijker uitleggen?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 10:00

LZP -> NM

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:26

Ik vind hem heel duidelijk Rianne! :) Zal je voorbeeld onthouden voor de volgende keer, ik wist wel dát het zo zat, maar niet waarom laat maar zeggen... Wiskunde is niet m'n sterkste kant... :o

Maar nu is het helder! :Y)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:08

Dus eigenlijk is wat er op de site van de overheid staat nogal incompleet. Ze lijken bijna te zeggen, goed joh, niet stemmen maakt niets uit, terwijl er weldegelijk een verschil is.