Sodeletuut schreef:Alleen al in de laatste zin staan twee fouten.
als jij en als ik

Ja ik kom het plaatje ook 10000 keer tegen, maak me er niet druk om, je best doen op school, goede opleiding, goede baan
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DaniBanani schreef:Een werkloze is verantwoordelijk voor alleen zichzelf. Een werknemer deels voor zijn bedrijf en geheel voor hooguit degenen die hij/zij aanstuurt. Een leraar voor zijn max. 100 leerlingen, een arts voor de eigen patiënten. Een minister is verantwoordelijk voor 16 miljoen mensen.
Voor jezelf kan je het snel goed doen, voor 90 v/d 100 leerlingen lukt ook nog heel best. Bij die 16 miljoen mag je blij zijn als er een kwart echt blij is met wat je doet. Oftewel: je werkt je de pleures in een functie met enorme verantwoordelijkheden en vervolgens wordt je genadeloos afgestraft op ongeveer elke beslissing die je neemt, want er is altijd een bevolkingsgroep die het er categorisch mee oneens is.
Geef mij dan maar lekker dat mindere salaris.
RusselNuwell schreef:Nou, ik vind het wel ergens goed dat mensen die zich niet erin willen verdiepen niet gaan stemmen, kunnen we wel allemaal doelloos een willekeurig hokje aankruisen, maar daar wordt het land ook niet beter op. Ik heb het privilege op een extra stem, puur omdat vriendlief zich er niet in wil verdiepen, dus hij stemt op de partij waar ik voor stem.
Winged schreef:RusselNuwell schreef:Nou, ik vind het wel ergens goed dat mensen die zich niet erin willen verdiepen niet gaan stemmen, kunnen we wel allemaal doelloos een willekeurig hokje aankruisen, maar daar wordt het land ook niet beter op. Ik heb het privilege op een extra stem, puur omdat vriendlief zich er niet in wil verdiepen, dus hij stemt op de partij waar ik voor stem.
De stemmen die níet naar een partij gaan of een blanko stem is gaan automatisch naar de grootste partij. Dus om helemaal niet te gaan stemmen is niet slim, want dan stem je dus eigenlijk automatisch op de grootste partij. (partij met de meeste stemmen dan he)
Citaat:Wanneer u een blanco stem uitbrengt, heeft dat uitsluitend een symbolische betekenis. Uw stem heeft dan, net als wanneer u niet stemt, geen invloed op de zetelverdeling. Het is een misvatting dat een niet-uitgebrachte stem naar de grootste partij gaat. Een blanco stem wordt wel meegenomen bij het bepalen van de opkomst van de verkiezing.
Lady_M schreef:Klopt niet:Citaat:Wanneer u een blanco stem uitbrengt, heeft dat uitsluitend een symbolische betekenis. Uw stem heeft dan, net als wanneer u niet stemt, geen invloed op de zetelverdeling. Het is een misvatting dat een niet-uitgebrachte stem naar de grootste partij gaat. Een blanco stem wordt wel meegenomen bij het bepalen van de opkomst van de verkiezing.
Van de site van de Rijksoverheid
RusselNuwell schreef:Maar geldt dat dan ook voor een helemaal niet uitgebrachte stem?
DaniBanani schreef:RusselNuwell schreef:Maar geldt dat dan ook voor een helemaal niet uitgebrachte stem?
Natuurlijk. Ik begrijp die misvatting ook nooit, dat is toch heel onlogisch? De opkomst in 2010 was 75%. Dan zou dus de resterende 25% naar de VVD zijn gegaan, als grootste partij. Die kreeg 20,5% van de stemmen. Dan zou die dus in één klap verdubbeld zijn en hadden ze 62 zetels gehad. Beetje logisch nadenken leert al snel dat dit toch echt níet is gebeurd.