Killyenn schreef:Oeioeioei maar dat is juist het gevaar! De discussie moge dan interessant zijn, je mag nooit zomaar feiten aannemen 'omdat ik het om me heen zie'. Menselijke waarneming is ongelooflijk subjectief en onbetrouwbaar, let alone het feit dat het gros van de mensen geen logische beredeneringsregels kent en dus continue foute conclusies trekt. Dus nee, daar ben ik het niet mee eens.
De discussie is inderdaad interessant, maar alleen als iedereen vanaf blanco begint. En niet als men een discussie begint over iets wat zijzelf al vaststellen als feit. Dan ben je enkel op zoek naar bevestiging en moet je geen discussie beginnen
Je gaat nu zelf uit van de aanname dat ik iets vooraf vast stel als een feit en vervolgens bevestiging zoek....

Overigens wel fijn om te lezen dat er nog anderen zijn die zich bezig houden met het verschijnsel van niet logisch beredeneren en het trekken van foutieve conclusies

Ik neem geen feiten aan. Ik geef aan dat er een tendens lijkt te zijn. Ik baseer dat op tal van bronnen, en op mijn eigen waarneming. Dat is iets wat volgens mij onmisbaar is, namelijk bij het vooruitzien en het anticiperen op wat mogelijk grote problemen gaat opleveren.
Als er nooit op deze wijze gesignaleerd zou worden, want daar hebben we het over, zouden we altijd te laat zijn met allerlei maatregelen. Soms moet je vooraf zeggen: 1 + 1 = 2 en laten we daar nu aandacht aan schenken om te voorkomen dat het 2 wordt.