Stress jongeren door social media

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 20:53

Killyenn schreef:
Oeioeioei maar dat is juist het gevaar! De discussie moge dan interessant zijn, je mag nooit zomaar feiten aannemen 'omdat ik het om me heen zie'. Menselijke waarneming is ongelooflijk subjectief en onbetrouwbaar, let alone het feit dat het gros van de mensen geen logische beredeneringsregels kent en dus continue foute conclusies trekt. Dus nee, daar ben ik het niet mee eens.

De discussie is inderdaad interessant, maar alleen als iedereen vanaf blanco begint. En niet als men een discussie begint over iets wat zijzelf al vaststellen als feit. Dan ben je enkel op zoek naar bevestiging en moet je geen discussie beginnen :)

Je gaat nu zelf uit van de aanname dat ik iets vooraf vast stel als een feit en vervolgens bevestiging zoek.... ;)
Overigens wel fijn om te lezen dat er nog anderen zijn die zich bezig houden met het verschijnsel van niet logisch beredeneren en het trekken van foutieve conclusies :) Dat fascineert me namelijk.

Ik neem geen feiten aan. Ik geef aan dat er een tendens lijkt te zijn. Ik baseer dat op tal van bronnen, en op mijn eigen waarneming. Dat is iets wat volgens mij onmisbaar is, namelijk bij het vooruitzien en het anticiperen op wat mogelijk grote problemen gaat opleveren.

Als er nooit op deze wijze gesignaleerd zou worden, want daar hebben we het over, zouden we altijd te laat zijn met allerlei maatregelen. Soms moet je vooraf zeggen: 1 + 1 = 2 en laten we daar nu aandacht aan schenken om te voorkomen dat het 2 wordt.

Dani

Re: Stress jongeren door social media

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:41

Maar nogmaals: deze zelfde angst was er ook bij de opkomst van boeken voor het grote publiek. Met dezelfde argumenten: leidt tot individualisering, mensen praten niet meer, vertellen elkaar geen verhalen meer, zonderen zich af van de maatschappij, besteden hun tijd niet meer aan belangrijker zaken.

Daar is uiteindelijk niets van gebeurd, en tegenwoordig vinden we het positief als een kind veel boeken leest. Kan best dat 't hiermee ook zo gaat, dat over 20 jaar blijkt dat het allemaal wel meeviel, dat het explosieve gebruik van social media, en de bijbehorende stress/verslaving een 'hype' is die uiteindelijk ook weer afzwakt tot een acceptabel niveau van gebruik.

Niet dat je er dan helemaal niet bezorgd over moet zijn, maar een beetje relativeren kan ook geen kwaad. :)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:45

het is gewoon zonde van de tijd, ik heb 2 maanden in Argentinië zonder internet en zonder telefoon ontvangst gezeten, als we dan even in het dorp waren. was alle gezelligheid weg en ging iedereen meeteen op zijn telefoon of laptop zitten(oke, ook wel begreipelijk als je je famillie en vrienden 3 weken niet hebt gesproken).

nu ben ik weer thuis en ik zit veelste veel achter de computer. Toen ik in Argentinië was, was het niet erg om mijn kleren met de hand te wassen, brood te bakken, aardappels schillen, de vaat te doen, de keuken schoonmaken, pannekoeken bakken, want dan had ik teminste wat te doen. nu heb ik die rot computer weer om achter te zitten :').

ik heb geen internet op mijn telefoon, eigenlijk wil ik dat zo houden. bah, de wereld is echt overgecommuniseert.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:34

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:06

Ik vind 't wel een uitvinding. Middels social media kun je met relatief weinig moeite/tijd af en toch lekker geïnteresseerd en op de hoogte blijven, althans zo ervaar ik het. Hier heeft 't dus juist wel positieve uitwerking. Denk dat het vooral de kunst is er niet te zwaar aan te tillen, je leven moet er niet vanaf gaan hangen ofzo ;) 't is slechts een leuke bijkomstigheid :)

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:36

Ja Mischa, daar ben ik het mee eens.
Ik ben ook vaak bezig met school als ik in de trein zit. Ik moet voor school veel over ziektebeelden leren en door alvast wat info op internet op te zoeken ben ik alvast wat beter voorbereid. Ook als ik belangrijke mail moet beantwoorden ben ik er snel bij, omdat ik het gauw even op mijn telefoon kan doen. Ik vind het heel makkelijk dat je snel even wat kunt opzoeken.

Maar het moet idd niet zo zijn dat je niet meer zonder kunt. Ik vind het ook ontzettend asociaal als je op een terrasje zit en iedereen leeft in zijn eigen wereldje met zn telefoon, dan kun je net zo goed alleen gaan.. :')

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:59

Dus volgens de eerste zin van het artikel leiden ALLE jongeren aan ernstige stress...

Terwijl het onderzoek maar onder 500 personen is uitgevoerd.. :+

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 13:05

Dus ze leiden ALLEMAAL NIET aan ernstige stress....

Omdat het onderzoek maar onder 500 personen is uitgevoerd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:51

Snap al die commotie eromheen nooit zo goed want je bent er altijd zelf nog bij toch. ik heb ook een smartphone en zit ook (te) veel op whats app maar het gaat niet ten koste van echte sociale contacten. Juist sinds ik whats app heb, heb ik veel meer sociale contacten omdat we nu sneller in een whats app bericht zeggen van 'hé kom je ook ff langs?' ..

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:35

Ik heb het idee dat vooral ouderen en mensen die geen smartphone hebben zich ergeren aan het feit hoeveel een ander op z'n smartphone zit. Ik ben altijd al 'verslaafd' aan m'n telefoon geweest en heb altijd heelveel gesms't, sinds ik mijn blackberry heb is dat niet anders en ik kan ook flink chagrijnig worden als ik geen bereik heb omdat er buiten de nietszeggende dingen ook belangrijke dingen besproken kunnen worden.

Daarbij speelt het bij mij ook dat ik net als de gemiddelde scholier niet heelveel te besteden heb dus om via whatsapp even wat af te spreken is veel goedkoper dan om te moet bellen.
Daarbij vind ik het ontzettend makkelijk dat er op facebook gemeld wordt als we uitval hebben en dat er op twitter staat waar iedereen heen gaat op zaterdagavond

Ik snap best dat mensen bang zijn voor een verslaving, maar verslaafd ben je niet zomaar natuurlijk. Laatst met Nederlands nog een discussie hier over gehad. Volgens mijn leraar ben je pas verslaafd als je dagelijks leven verstoord wordt door het gebruik van (in dit geval) de smartphone. Als je deze definitie aanhoudt, is er niemand meer verslaafd aangezien het tegenwoordig bij het dagelijks leven hoort.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 16:20

Ik las het volgende over internetverslaving:
"Internetverslaving is een van de meest nieuwe verslaving die pas enkele jaren echt bestaat maar nu al behoorlijke problemen veroorzaakt. Net als bij alle andere verslavingen gaat het niet meer om normaal of noodzakelijk gebruik maar om een niet te stoppen innerlijke drang."

Ik denk dat internet, smartphone, etc. al lang niet meer gebruikt worden ogv noodzakelijkheid. Daar zit em wat mij betreft de crux. Maar inderdaad, wat is normaal... En wanneer realiseert iemand zich dat het een niet te stoppen innerlijke dwang betreft.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 01:12

De vraag is wanneer het zich een werkelijk probleem vormt. In m'n puberteit heb ik ook wel dagen tot minstens 3 uur 's nachts achter m'n pc gezeten, maar weer overheen gegroeid. Dat was slecht voor m'n nachtrust en daar doe je dan wat aan. (Ik val wel een beetje door de mand door dit nu te posten natuurlijk :') maar goed, ik heb een wat ander ritme.) Ik denk dat veel mensen die voor hun werk al veel achter de pc zitten, juist sneller weer hun vrije tijd minder achter de pc besteden.

Oh en straks als ik bejaard ben ga ik naast kaarten met de andere oudjes, heerlijk m'n tijd achter de pc besteden, de wereld is dan ineens een stuk groter in het bejaardentehuis.

Een gameverslaving is denk ik een stuk erger dan een internetverslaving. Op een gegeven moment ben je toch ook wel een beetje klaar met internet. Of je wordt heel wijs :+ Kan me niet voorstellen dat je oneindig kattenfilmpjes kan kijken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 01:26

Ik val ook onder de categorie verslaafd. Ik ga nergens heen zonder IPhone, maar ook zeker niet zonder een iPhone lader;) als ik even niet te doen heb grijp ik mijn telefoon. Speel een dom spelletje, check mijn 7 weer apps (ik kies altijd het mooiste weerbericht en dat vertel ik door:p), check nu.nl, bokt, andere fora.... Ik kan uren zoet zijn op dat ding.
Maar als ik met vrienden uit ben, ben ik wel de enige die tijdens het etentje niet naar zijn telefoon grijpt om elk binnengekomen smsje direct te lezen. Ik kijk soms wel, en dan kan ik de eerste 50? tekens zien. Is het belangrijk? Dan excuseer ik mij en reageer ik erop (in geval van noodgevallen). Kan het wachten? Dan moet het dus maar wachten.

Daar baal ik wel eens van, dat iedereen in gezelschap net zijn mobiel zit te klooien. Vaak pak ik de mijne er dan ook bij en stuur ik een berichtje naar iedereen die zijn telefoon in zijn hand heeft: "gezellig hè? Zo met zijn allen in de kroeg. Dan heb je whatsapp bijna niet meer nodig. Btw, wil je nog wat drinken?"
Vaak is de boodschap dan wel duidelijk;)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:08

Kwam toevallig deze Ted Talk tegen: