Veganisme.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Re: Veganisme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:39

Over degene die zei dat vegetarisme pas irritant werd als mensen het op gaan dringen. Ik ervaar het echt altijd andersom. Ik word altijd overtuigd om weer vlees te gaan eten, terwijl ik zelf nooit mensen probeer over te halen om vegetarier te worden. Ieder z'n mening , maar laat mij dan ook die van mij hebben..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:47

shadowflower schreef:
elk stukje verbetering of idealistme dat een mens wil doorvoeren is er één. Bewustwording /minderen/alternatieven zoeken zijn allemaal verbeteringen waar iedereen blij mee mag wezen! Ik eet vegitarisch en dat doe ik al 16 jaar met alle trots van de wereld. Mijn ouders eten weinig vlees dus daar ben ik ook trots op. Mensen die geen zwaar beroep doen en elke dag vlees eten en hier niet over nadenken die beoordeel ik wel.Omdat ze eten van vlees als zelfsprekend zien en er niet over nadenken. juist dat stukje bewustwording is belangrijk

Waarom zou jij die mensen beoordelen of veroordelen? Zoals veganisten en vegatariérs in hun waarde gelaten moeten worden, geldt dit ook voor vlees/viseters.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:55

Ik lees hier mensen die roepen: Respect!

Ik heb totaal geen respect voor jou levens- en denkwijze. Waarom jou manier van leven-/denken waarderen en die van mij niet?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:59

Dit was een gezellig topic, voor vegetariërs onderling. Eerlijk gezegd denk ik dat jullie beveiliging een apart discussietopic kunnen openen, want dat was dit niet.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 11:01

Ik denk dat ze eerder iets bedoelen als 'respect dat je het volhoudt'. We kunnen niet ontkennen dat mijn levenswijze nogal restrictief overkomt _O- Ik ervaar het zelf absoluut niet zo, maar dat is een ander verhaal.

Er is binnen bewust eten zeker ruimte voor vlees, zuivel en dergelijke. Het ideale voor je gezondheid is waarschijnlijk een overwegend veganistisch dieet met af en toe wat vlees. Bezig zijn met het milieu en dierenwelzijn kan ook zonder vega(n) te zijn. Dat ben ik helemaal met jullie eens. Melk drinken voor de gezondheid vind ik persoonlijk onzin, maar alle producten met melk vermijden, dat zijn er toch best veel :+ ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft. Zelf zou ik alleen niet anders willen. :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:07

Appelmoes_11 schreef:
Ik denk dat ze eerder iets bedoelen als 'respect dat je het volhoudt'. We kunnen niet ontkennen dat mijn levenswijze nogal restrictief overkomt _O- Ik ervaar het zelf absoluut niet zo, maar dat is een ander verhaal.

Terugkomend op dat respect. Ik ben een roker. Al jaren (jaja, met mijn 21ste leeftijd). Hier wordt ook geen respect voor opgebracht. Je word verbannen binnen, naar buiten geschopt, in de regen, betaald je scheel.. Allemaal dingen om het rokers moeilijk te maken. Elke keer moet ik mezelf verdedigen waarom ik rook, wat ik wel en niet kan doen met het geld, wat het mij lichamelijk aandoet..

Hetzelfde verhaal als jij. Alleen jij verband dierlijke producten. Waar is het respect voor rokers? We zitten immers zowaar in dezelfde situatie. Mij hoor je ook niet klagen hoor.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 11:12

Ik rook ook, moet je eens zien hoe mensen er dan op reageren als ze horen dat ik veganist ben _O- Ik snap je wel, hoor. Ik geef altijd maar als argument dat ik daarmee de economie help. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:14

Douce schreef:
Dit was een gezellig topic, voor vegetariërs onderling. Eerlijk gezegd denk ik dat jullie beveiliging een apart discussietopic kunnen openen, want dat was dit niet.

Waar staat dat dit topic voor vegetariërs is?

Daarnaast, de OP gaat over de eeuwige discussie die steeds losbarst.
Daarop volgen reacties van aanhangers en ook mensen die wat anders aanhangen.
Zo raar gaat het niet in dit topic toch?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:53

Hahaha sorry, ik zit ook in een topic voor vegetariërs onderling, haalde ze even door elkaar. Mijn fout!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:01

Ik ben niet veganist, ook niet vegetarier, maar ben wel bewust bezig met mijn eten en waar het vandaan komt.
En dat geldt niet alleen voor producten die afkomstig zijn van dieren, maar ook van planten :j

Kiloknallers komen er bij ons niet in :n

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die van een minimum inkomen moeten rondkomen, wel bewuster zouden wíllen inkopen, alleen het niet kunnen omdat ze wel x monden moeten voeden tegen minimumprijzen.

Ik heb overigens respect voor een ieder die er een andere leefstijl op nahoudt dan ik. Mijn moeder eet vegetarisch, heb meerdere vriendinnen die vegetarisch eten (veganisten heb ik voor zover ik weet niet in mijn kennissenkring) en wij eten zelf ook niet elke dag vlees of vis. Maar iemand die zich beter voelt, omdat hij/zij producten niet wil eten, nee, daar hou ik niet zo van.

Citaat:
Wat betreft zuivel: ik gebruik alleen biologische melk. Die koeien krijgen maar eens per twee jaar oid een kalfje, die lang bij de moeder blijven voor ze naar de slacht gaan in het geval van stiertjes. Daar kan ik wel mee leven, die hebben immers een goed leven gehad. Ik hoef dat vlees zelf gewoon niet

Dit klopt echt niet. Kalfjes in de biologische melkveehouderij gaan ook gewoon na de geboorte bij de moeder weg en na 10 dagen gaan de stiertjes ook gewoon richting afmester. En de biologische kalvermesters doen het in weze niet anders dan de niet biologische, behalve dat er regels zijn voer voer, etc. Maar die kalfjes hebben echt hun moeder niet leren kennen hoor!

En de tussenkalftijd is bij biologische koeien wel iets langer dan 1 jaar, maar bij lange na geen 2 jaar. Er wordt (ook in de gangbare houderij trouwens) gestreeft naar een optimale tussenkalftijd. En die ligt, beetje afhankelijk van de melkproductie van het individuele dier, op een maand of 14 geloof ik, de exacte waarde weet ik ook niet uit mijn hoofd. Maar 24 maanden is echt veel te lang, zolang geeft een koe geen winstwaardige productie. En daar draait het uiteindelijk toch om, een boer moet ook leven van zijn koeien.

Ik weet redelijk goed waar ik over praat, ben hier aardig over ingelezen, zowel tijdens opleiding als tijdens mijn dagelijks werk.

Heb zo geen bronnen voor je waar het op internet staat, maar ken de bedrijven zelf, die onder biologische vlag produceren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:28

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:42

Magrathea, er zijn ook 'gewone' boeren die kalfjes bij de moeder laten, al zijn er vast ook meer biologische die dat doen. Je zou dus ook bij gangbare bedrijven kunnen kijken.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:25

F_Orumster schreef:
Ik vind een veganistische stijl wel iets correcter dan vegetarische. Veel vegetariërs gaan ter vervanging veel zuivel gebruiken en daar gaan behoorlijk wat kalfjes voor naar de slacht.

Dit vind ik behoorlijk generaliserend eerlijk gezegd en ook een beetje vreemd in combinatie met je reactie over dat vega's vinden dat jij niet bewust bezig bent omdat je nog wel vlees eet. Je doet zelf exact hetzelfde, je generaliseert en veroordeeld.

Ik ben overigens vegetariër (één die geen zuivel ter vervanging gebruikt ;) ) en vind het veganisme zeker iets om te overwegen, maar voor ik me hier daadwerkelijk mee bezig ga houden zijn we wel een tijdje verder. Het lijkt me vooralsnog niet handig om tijdens het reizen niets van dierlijke producten te willen nuttigen. Ik heb overigens wél één paar leren schoenen. Goede, sterke schoenen met een goede zool die als het goed is jaren mee zullen gaan. Ik ben vegetariër omdat ik het niet eens ben met wat de bio-industrie doet om het milieu om zeep te helpen, dat er dieren voor mij dood gaan heb ik tegenwoordig minder moeite mee. Om die reden vind ik het hebben en dragen van leren schoenen niet hypocriet, ik hoop wel dat alles van deze dieren is gebruikt, dit is iets wat ik dan weer niet op heb gezocht, maar wat ik wel érg belangrijk vind. Ik heb liever leren schoenen waarin mijn voeten niet naar de ziekte worden geholpen en die lang mee gaan dan schoenen zonder leer die ik na een paar maanden/een jaar intensief dragen weg kan gooien.

Wbt die veroordelende vragen, daar heb ik helaas ook ervaring mee, al valt het de laatste tijd mee, toen ik wat jonger was kreeg ik die vragen een stuk vaker. Vragen uit nieuwsgierigheid maak ik maar weinig mee helaas, dat zijn namelijk vragen die ik graag beantwoord :)
Laatst bijgewerkt door Colorado op 08-05-12 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:28

Puur hypothetisch gekeken vind ik dat correcter, maar ik bedoelde niet te zeggen dat ik een vegetariër niet goed bezig vind :)
Maar ik mag toch wel een kritische noot stellen?

Zolang dierlijke producten in veel meer verwerkt zit dan alleen onze gehaktbal vallen er nog veel meer kritische noten te stellen.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 08-05-12 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:45

Peppertree schreef:
Magrathea, er zijn ook 'gewone' boeren die kalfjes bij de moeder laten, al zijn er vast ook meer biologische die dat doen. Je zou dus ook bij gangbare bedrijven kunnen kijken.

even ter aanvulling, kalfjes worden eigenlijk niet/nooit bij hun moeder gelaten. dit is omdat koeien niet omkijken naar hun kalfje, misschien is dat erin gefokt ofzo.. ik werk bij een boer en als er weer eens een kalfje geboren wordt dan wordt hij nieteens schoongelikt oid.. -O- kan natuurlijk ook komen dat koeien/andere dieren pas een band met haar beeb krijgt na een tijdje, maar ze heeft er geen hartzeer van en gaat gewoon rustig verderop staan eten :Y)
Dat wil trouwens niet zeggen dat het slecht is voor zo'n diertje. kalfje gaat naar een stal waar hij eerst een week apart staat, en krijgt direct melk (meestal van zijn mams) en wordt schoongemaakt met stro. hij kan contact maken met zijn buurtjes.
na een week gaat ie in een groepsstaling met een paar leeftijdgenootjes en als ze oud genoeg zijn worden ze verkocht aan andere boeren of aan de slacht, soms worden ze gehouden en staan dan een jaar of 2/3 op het land, vergelijkbaar met de opfok:)

ik ben vegetariër, heb hart voor dieren, maar op deze manier heb ik er geen moeite mee. het slachten is kort, heel kort. (er vanuitgaande dat het in nl gebeurt, niet in italie ofzo..) waar het mij om gaat is het leven dat zo'n diertje heeft gehad, lekker dier heeft kunnen zijn en niet op 1 vierkante milimeter zwaar vetgemest 'leeft'. en als dat met een manier gaat zoals bij 'mijn' (overigens biologische) boer, dan heb ik daar vrede mee. (maar half vega is ook zo wat, bovendien vind ik vlees ranzig en vega is beter voor het milieu/je lijf) (geldt vaak alleen voor paarden en koeien, varkens en kippen en zelf vis worden onder slechtere omstandigheden gehouden, en laten we maar zwijgen over kistkalveren.. ;( )

Waar ik wel ontzettend hekel aan heb zijn kiloknallers en de bioindustrie. ik zal nooit iemand begrijpen die dat vlees kan eten zonder hartzeer..

Maargoed, het ging over veganisme :') ik vind idd dat veganisme 'correcter'\'beter' etc. is dan vegetariër, al gaat het maar om prenciepes. ik ken TS persoonlijk en heb ook zeer veel respect voor haar en haar ideeën! alleen weet ik niet hoe haalbaar het is voor iedereen, en dan heb ik het niet over zuivel maar over leer producten enzo.. ik weet niet of ik veganistisch kan leven, ik denk dat ik daar te gemakzuchtig voor ben. maar alle beetjes helpen, dus vegetarier is een goede stap in de richting. (daarbij ga ik diergeneeskunde studeren, en ga me richten op landbouwhuisdieren en veterinaire volksgezondheid. ik hoop in de toekomst iets te kunnen betekenen voor het dierenwelzijn! maar dat is ff totaal iets anders :+ )

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 14:56

Horse_Driver schreef:
ik ken TS persoonlijk en heb ook zeer veel respect voor haar en haar ideeën!

:o
Ik lieft jou ook :+:

Koeien zijn inderdaad nogal doorgefokt, die maken in de natuur ook weinig kans. Ik denk zelf eerder dat koeien niet op hun kalfjes letten omdat ze zelf als kalf zo vroeg bij de moeder zijn weggehaald, maar dat is weer een hele andere discussie. Verder vind ik zelf dat het als volwassene onzin is om melk te drinken, en al helemaal van een ander dier. Het is echt nergens voor nodig. Ik vind leer ook weer een ander verhaal dan vlees/melk, leer is een bijproduct en inderdaad duurzaam. Zelf gebruik ik het niet omdat ik van mening ben dat niemand een koeienhuid nodig heeft, op de koe zelf na.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:26

Dat zou idd wel eens kunnen kloppen! Dat probleem komt bijv ook voor bij aapjes die door de moeder zijn verstoten oid.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:27

F_Orumster schreef:
Puur hypothetisch gekeken vind ik dat correcter, maar ik bedoelde niet te zeggen dat ik een vegetariër niet goed bezig vind :)
Maar ik mag toch wel een kritische noot stellen?

Zolang dierlijke producten in veel meer verwerkt zit dan alleen onze gehaktbal vallen er nog veel meer kritische noten te stellen.

Natuurlijk mag dat, het blijft een discussie, niemand die je kan vertellen wat wel en niet mag. Op mij kwam het nogal generaliserend over door de manier waarop het geschreven stond. Dat het dubbel is wanneer men stopt met vlees eten en in plaats daarvan enorm veel zuivel naar binnen gaat werken zonder te kijken hoe en wat ben ik het mee eens. Maar ik ben het er niet mee eens dat het vegetarisme daarom minder correct is dan het veganisme.

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:33

Mijn zus is veganistisch, dus ook op verjaardagen hoor ik het hele verhaal, of de vragen worden aan mij gesteld. Dan denk ik ook: ja, ga gewoon naar m'n zus ofzo :roll:
Bij ons eet alleen mijn vader vlees, voor de rest bakken we bijvoorbeeld pannenkoeken zonder ei, schoenen uit winkels uit Amsterdam, en heel veel producten uit de natuurvoedingswinkel :j. Mijn keuze zou het niet zijn, maar het is wel handig als er toch iets in koekjes blijkt te zitten maar wat m'n moeder niet had gezien }>.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:01

Appelmoes_11 schreef:
@ Soraya85, bedankt! Ik wilde sowieso al een boomloos, dus dit komt héél goed uit :D

Laat maar weten als je meer info wilt :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:16

Ik heb er inderdaad respect voor dat je het ten eerste volhoudt. En ik heb niet voor elke leefstijl respect. Ik heb alleen respect voor bewuste leefstijlen, of dat nou vegetarisch is of niet. Ik vind dat mensen wel wat meer mogen nadenken over wat ze in hun mond stoppen.

Appelmoes, heb je wel eens het blad Vega gekocht? Erg leuk tijdschrift! Ook voor niet-vegetariers. Kyra de Vreeze, is trouwens ook veganist en heeft heel veel overheelijke recepten!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:21

Appelmoes_11 schreef:
Dan heb ik het natuurlijk over vervangers, zoals tofuburgers op biologisch brood met mayo zonder ei en chocolade op basis van rijstmelk, dergelijke dingen, de biowinkel zit er vol mee. ;) Om heel eerlijk te zijn wist ik niet of mijn haarverf proefdiervrij was, ik nam aan van niet := heb het net voor de grap opgezocht en Manic Panic is dus wél proefdiervrij, leuke verassing was dat! :D

Samenleven met iemand die niet bewust hiermee omgaat zou ik juist ook niet kunnen, daar heb ik alle begrip voor :) op dit soort punten kun je gewoon beter niet botsen. Dat je zegt dat je er juist wel rekening mee zou houden vind ik zo grappig, ik zou het andersom niet doen (nou ken ik ook niet echt iemand die uit principe geen veganistisch voedsel eet, maar goed) en ik verwacht het ook niet van anderen. Ik vind het zo'n persoonlijke keuze, en lastig uit te leggen aan mensen die min of meer proberen om dingen uit te wijzen die je zelf nog niet bedacht had...

nee daarom hoef je ook geen rekening ermee te houden ;) Wel natuurlijk als ze iets niet lusten, maar dit staat buiten t feit of iemand veganistisch is of niet. Je kunt relatiegericht inderdaad beter dan iemand hebben met dezelfde dingen, het is een te groot verschil in dit geval :)
Het is ook lastig uit te leggen, maar ik vind dat mensen t gewoon moeten accepteren dat dit jou leefwijze is!! :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:10

Surprise_Boy schreef:
Mijn zus is veganistisch, dus ook op verjaardagen hoor ik het hele verhaal, of de vragen worden aan mij gesteld. Dan denk ik ook: ja, ga gewoon naar m'n zus ofzo :roll:
Bij ons eet alleen mijn vader vlees, voor de rest bakken we bijvoorbeeld pannenkoeken zonder ei, schoenen uit winkels uit Amsterdam, en heel veel producten uit de natuurvoedingswinkel :j. Mijn keuze zou het niet zijn, maar het is wel handig als er toch iets in koekjes blijkt te zitten maar wat m'n moeder niet had gezien }>.

:D Sorry, maar ik moest toch even gniffelen om je laatste zin.

In de likkoekjes van Albert Heijn zit bijvoorbeeld varkensgelatine verwerkt, maar het zit in zoveel (zoete) producten (denk aan spekkies enzo). Gelatine is een bindmiddel dat is gemaakt van slachtafval (meestal huiden en botten van runderen en varkens). Het wordt verwerkt in gelatineblaadjes (om taart of pudding van te maken), maar ook in gelatine poedervorm voor huishoudelijk gebruik. Het schuingedrukte heb ik geciteerd van de site van de Bond voor Vegetariërs.

Gelatine wordt bijvoorbeeld gebruikt in snoep, pudding en andere toetjes, halvarine, vruchtensappen, wijn, bier, medicijnen en vitaminepreparaten. Vooral in veel soorten drop en pepermunt wordt gelatine gebruikt om te binden. Sommige vruchtensappen, bier en wijnworden helder gemaakt (geklaard) met behulp van gelatine en zijn dus niet vegetarisch.. Bij het maken van een capsule voor medicijnen en vitaminepreparaten wordt ook vaak gelatine gebruikt.
Gelatine had vroeger een E-nummer, te weten E441, maar tegenwoordig is het verplicht dat het als ‘gewoon’ ingrediënt op de verpakking vermeld. Vegetariërs die gelatine willen mijden, kunnen het dus gewoon vinden in de ingrediëntenlijst op het etiket; behalve bij wijn, bier en sappen (waar het als hulpstof is gebruikt, en niet als ingrediënt). NB: gelatine staat ook wel eens als ‘colloïdaal proteine’ op het etiket.

Vegetarische alternatieven voor gelatine zijn Arabische gom (bijvoorbeeld in snoep) en agar-agar (bijvoorbeeld in pudding). Deze vegetarische bindmiddelen worden gewonnen uit algen. Agar-agar is verkrijgbaar in natuurvoedingswinkels en toko.
Ook pectine wordt vaak gebruikt om voedingsmiddelen te binden. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt om jam mee te geleren. Pectine is een onderdeel van celwanden van groente en fruit. Deze alternatieven voor gelatine hebben geen smaak en zijn ook reuk- en kleurloos. Het kan de smaak van gerechten wel iets afzwakken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:22

Er zijn veel meer 'verstopte' zaken naast gelatine. Denk aan varkenshaar ter structuurverbetering van brood, koekjes etc.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:58

Moet eerlijk zeggen dat ik met slachtafval gelukkig een stuk minder moeite heb als ik dat per ongeluk eet, bijvoorbeeld gelatine in een pudding. Maar zelf ga ik het niet kopen.