Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
shadowflower schreef:elk stukje verbetering of idealistme dat een mens wil doorvoeren is er één. Bewustwording /minderen/alternatieven zoeken zijn allemaal verbeteringen waar iedereen blij mee mag wezen! Ik eet vegitarisch en dat doe ik al 16 jaar met alle trots van de wereld. Mijn ouders eten weinig vlees dus daar ben ik ook trots op. Mensen die geen zwaar beroep doen en elke dag vlees eten en hier niet over nadenken die beoordeel ik wel.Omdat ze eten van vlees als zelfsprekend zien en er niet over nadenken. juist dat stukje bewustwording is belangrijk
Appelmoes_11 schreef:Ik denk dat ze eerder iets bedoelen als 'respect dat je het volhoudt'. We kunnen niet ontkennen dat mijn levenswijze nogal restrictief overkomtIk ervaar het zelf absoluut niet zo, maar dat is een ander verhaal.
Douce schreef:Dit was een gezellig topic, voor vegetariërs onderling. Eerlijk gezegd denk ik dat jullie beveiliging een apart discussietopic kunnen openen, want dat was dit niet.
Citaat:Wat betreft zuivel: ik gebruik alleen biologische melk. Die koeien krijgen maar eens per twee jaar oid een kalfje, die lang bij de moeder blijven voor ze naar de slacht gaan in het geval van stiertjes. Daar kan ik wel mee leven, die hebben immers een goed leven gehad. Ik hoef dat vlees zelf gewoon niet
F_Orumster schreef:Ik vind een veganistische stijl wel iets correcter dan vegetarische. Veel vegetariërs gaan ter vervanging veel zuivel gebruiken en daar gaan behoorlijk wat kalfjes voor naar de slacht.
Peppertree schreef:Magrathea, er zijn ook 'gewone' boeren die kalfjes bij de moeder laten, al zijn er vast ook meer biologische die dat doen. Je zou dus ook bij gangbare bedrijven kunnen kijken.
Horse_Driver schreef:ik ken TS persoonlijk en heb ook zeer veel respect voor haar en haar ideeën!
F_Orumster schreef:Puur hypothetisch gekeken vind ik dat correcter, maar ik bedoelde niet te zeggen dat ik een vegetariër niet goed bezig vind
Maar ik mag toch wel een kritische noot stellen?
Zolang dierlijke producten in veel meer verwerkt zit dan alleen onze gehaktbal vallen er nog veel meer kritische noten te stellen.
Appelmoes_11 schreef:Dan heb ik het natuurlijk over vervangers, zoals tofuburgers op biologisch brood met mayo zonder ei en chocolade op basis van rijstmelk, dergelijke dingen, de biowinkel zit er vol mee.Om heel eerlijk te zijn wist ik niet of mijn haarverf proefdiervrij was, ik nam aan van niet
heb het net voor de grap opgezocht en Manic Panic is dus wél proefdiervrij, leuke verassing was dat!
Samenleven met iemand die niet bewust hiermee omgaat zou ik juist ook niet kunnen, daar heb ik alle begrip voorop dit soort punten kun je gewoon beter niet botsen. Dat je zegt dat je er juist wel rekening mee zou houden vind ik zo grappig, ik zou het andersom niet doen (nou ken ik ook niet echt iemand die uit principe geen veganistisch voedsel eet, maar goed) en ik verwacht het ook niet van anderen. Ik vind het zo'n persoonlijke keuze, en lastig uit te leggen aan mensen die min of meer proberen om dingen uit te wijzen die je zelf nog niet bedacht had...
Surprise_Boy schreef:Mijn zus is veganistisch, dus ook op verjaardagen hoor ik het hele verhaal, of de vragen worden aan mij gesteld. Dan denk ik ook: ja, ga gewoon naar m'n zus ofzo
Bij ons eet alleen mijn vader vlees, voor de rest bakken we bijvoorbeeld pannenkoeken zonder ei, schoenen uit winkels uit Amsterdam, en heel veel producten uit de natuurvoedingswinkel. Mijn keuze zou het niet zijn, maar het is wel handig als er toch iets in koekjes blijkt te zitten maar wat m'n moeder niet had gezien
.