eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:29

Wildgirl schreef:
No offense maar is het dan niet eens tijd om een baan te zoeken die een beetje beter betaald>?

no offence,maar is het je misschien ontgaan hoe moeilijk het tegenwoordig is om aan een baan te komen>?

en die spaarrekening....inmiddels al leeggeplukt en niet dankzij mijzelf....

mensen worden te pas en te onpas eruit gegooid omdat ze geen vaste contracten willen geven of gewoon goedkopere krachten willen.
en die mensen kunnen amper nog wat vinden......
ja dan is 400 euro opbrengen een onmogelijke taak,want alleen al eten kunnen kopen en alle rekeningen kunnen betalen is al een dagtaak.

Muronia

Re: eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:33

helemaal eens met Ohjajoh! En dan hoef je nog niet eens ongeleerd te zijn om daar een dagtaak aan te hebben, zelfs HBOers of WOers krijgen er vaak mee te maken!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:33

Wildgirl schreef:
Ik heb er niet zoveel problemen mee, even een paar jaar doorpoten en de bezuinigingen zijn over,het kaf is van het koren gescheiden en we kunnen financieel gezond de toekomst weer tegemoet....

En, kom op, iedereen heeft toch wel een spaarrekening met ten minste een paar honder euro?

Sinds de zorgverzekeringen verandert zijn betalen we ieder jaar meer... Waar is de grens vraag ik me af want het is niet opeens in de crisis verandert!

En ik denk dat er steeds meer mensen zijn die die paar 100 euro niet op hun bankrekening hebben staan :(:) Nu heb ik zelf niet veel te klagen, maar er waren eerst al veel te veel mensen die het amper konden betalen laat staan als ze het eigen risico nog verder omhoog doen. Ik vind dat gewoon echt sneu!

Citaat:
Mijns inziens is bezuinigen MINDER UITGEVEN, niet weghalen bij burgers die geen schuld hebben aan de crisis. Als ik geld te kort kom ga ik ook niet naar mijn buren om geld te schooien, dan ga ik kijken waar ik kan snijden in mijn uitgaven.

Ja maar de ontwikkelingshulp is natuurlijk veeeel belangrijker als het redden van het eigen land :x

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:40

hittepit_12 schreef:
Jeetje..... Ik moet volgende jaar de aanvullende er maar uitgooien... Mss tandarts ook maar... En hopen dat er niks gebeurd,400 euro..... weet niet waar het geld vandaan moet komen omdat te betalen..

dat heb ik al altijd gedaan.. en vele mensen met mij

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:43

Christiene schreef:
hittepit_12 schreef:
Jeetje..... Ik moet volgende jaar de aanvullende er maar uitgooien... Mss tandarts ook maar... En hopen dat er niks gebeurd,400 euro..... weet niet waar het geld vandaan moet komen omdat te betalen..

dat heb ik al altijd gedaan.. en vele mensen met mij

Dit jaar juist eén aanvullende genomen omdat ik nu regelmatig naar de podotherapheut moet en dus helaas ook aan de steunzolen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:50

oke dan is dat dus nu goedkoper om meer te betalen voor de aanvullende dan dat je steeds die steunzolen/podoth. zelf moet betalen.

ik neem altijd maar de gok om het zelf te betalen, iedere maand extra dokken voor die aanvullende verzekering doe ik niet. er staan allemaal dingen in die ik toch (nog) niet nodig heb.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:28

Wildgirl schreef:
Rinske schreef:
Ik kan het ook niet betalen, en velen met ons, dat weet ik zeker. Dat is mijn halve maandsalaris, terwijl ik inmiddels al maand over heb aan het eind van mijn geld inmiddels...

No offense maar is het dan niet eens tijd om een baan te zoeken die een beetje beter betaald>?

Ik heb er niet zoveel problemen mee, even een paar jaar doorpoten en de bezuinigingen zijn over,het kaf is van het koren gescheiden en we kunnen financieel gezond de toekomst weer tegemoet....

En, kom op, iedereen heeft toch wel een spaarrekening met ten minste een paar honder euro?

Ik mag aannemen dat deze uitspraak van iemand is die het financieel goed heeft en dus niet erg veel merkt van de bezuinigingen?

Het minimumsalaris ligt op ong 1100pm full time..en als je dan bedenkt een 'normaal huurhuis' zo rond de 550 a 600 kaal zit (en dan woon je goedkoop) en al die vaste lasten er nog bij hebt..en dan die bezuinigingen? Dat is voor de mensen met lagere inkomens NIET te doen..onhoudbare situaties worden hierdoor gecreeerd..het is imo enorm zorgelijk allemaal..
Wat dacht je dat financiele zorgen aan ellende met zich meebrengt? en dan kun je niet eens normaal geholpen worden, omdat je eerst die 400 bij elkaar moet zien te krijgen..

Ik ben echt woedend op hoe dit gaat..straks zitten we er net zo bij als Griekenland (even erg doemdenkend, maar er worden nu zoveel veranderingen doorgevoerd, terwijl de salarissen hetzelfde liggen)...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:43

De hele verzorgingsstaat wordt zo weggegooid.
Daar gaan we zo wel naar toe!

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:54

Ojajoh schreef:
-O-

nou daar ben ik klaar mee dan.......
ik ben nou eenmaal een kneus in het leven die altijd wel weer iets gaat mankeren (ik weet al 7 jaar niet beter)
en ik kan niet zo ff 400 ophoesten :n

Precies, zelfde verhaal hier..

Zit nu dan in mn eindjaar maar begin me nu al af te vragen hoe ik dat in godsnaam straks als student of starter allemaal moet gaan redden.. :n

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:56

MOet niet gekker worden!!!!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:56

Ik ga me laten omscholen naar schulphulpverlener denk ik daar komt straks weer een hoop werk in heb ik zo'n vermoeden.
Ik moet zeggen dat ik tot nu toe wel mazzel heb gehad ben eigenlijk nooit echt ziek en heb de huisarts al een tijdje niet gezien en de tandarts komt uit het aanvullend maar met een kinderwens moet ik nu maar extra goed gaan sparen denk ik.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:00

Er staan ons veel nare financiële bezuinigingen te wachten.
Ik kreeg vorige week rekening voor bloed prikken van ruim 100 euro. Dus lab kosten gaan ook van je eigen risico af.
Er zijn ook paar röntgenfoto's van mijn rug gemaakt, vraag me af of ik daar ook nog rekening van krijg?

Soms denk ik wel, als je wat ouder bent en de kwaaltjes beginnen, is het makkelijker in deze tijd als je op tijd hemelen gaat. In de zorgen zitten over hoe je die betalingen allemaal moet regelen is ook niet alles.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:07

flicka schreef:
Soms denk ik wel, als je wat ouder bent en de kwaaltjes beginnen, is het makkelijker in deze tijd als je op tijd hemelen gaat. In de zorgen zitten over hoe je die betalingen allemaal moet regelen is ook niet alles.

Daar zit ook een groot gedeelte van het probleem.
We worden allemaal steeds ouder (met bijbehorende kwalen) en bijna overal is een pilletje voor. Daarom lopen de kosten ook enorm op.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:26

Wat dacht je van IVF behandelingen e.d.? Veel jonge mensen met nieuwe kwalen zoals fybromyalgie.
Depressies, ADHD en aanverwante artikelen? Hoeveel jonge mensen zijn er niet met persoonlijkheidsstoornissen. Daar hoorde je 15, 20 jaar geleden niet over. Die behandelingen en pilletjes kosten ook enorm veel geld.
Kortom, zorg is duur.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:38

Na 5 jaar in Nederland gewoond te hebben, nu alweer 1,5 jaar terug nr Belgie verhuisd. Maar doordat ik nog steeds werkzaam ben in Nederland ben ik wel nog steeds verzekerd bij een Nederlandse zorgverzekering EN gelukkig aanvullend in Belgie.
Waarom doen ze niet zoals hier in Belgie: gewoon bij elk bezoek, dus OOK de huisarts, de patient een klein deel zelf laten betalen (het zgn remgeld hier in Belgie). Ernaast wordt hier het ziekenfonds betaald van je brutoloon en is iedereen gelijk voor de wet (wordt bepaald procent van je brutoloon afgehouden uit mijn hoofd zeggende, dus de grootverdiener betaald verhoudingsgewijs meer maar heeft wel het recht op dezelfde zorgen als de minder bedeelden). Dus niet: mensen die meer verdienen, kunnen zich beter laten verzekeren.

Nee, heel de zorg en zorgverzekeringen is 1 van de hoofdredenen waarom ik terug naar Belgie ben vertrokken. En maar goed ook: wij zitten nu met fertiliteitsproblemen en krijgen hier 6 ivf pogingen vergoed tgo maar 3 in Nederland (en dit wilden ze zelfs gaan terugschroeven nr 1: je hebt dan nog meer kans om de loterij te winnen dan zwanger te worden bij wijze van spreken). Nee, heel de evolutie van het zorgstelsel in Nederland vind ik een erg bedroevende zaak |(

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:00

flicka schreef:
Hoeveel jonge mensen zijn er niet met persoonlijkheidsstoornissen. Daar hoorde je 15, 20 jaar geleden niet over. Die behandelingen en pilletjes kosten ook enorm veel geld.
Kortom, zorg is duur.

De mensen met depressies en adhd (beide geen persoonlijkheidsstoornissen overigens) kwamen vroeger vaak 'gewoon' in de problemen: vaak ontslagen, niet in staan hun werk goed vol te houden, aan de drank of drugs...
De behandeling is helemaal niet zo duur, hoeft dat tenminste niet direct te zijn.

En besef wat je boodschap is als je vindt dat het NIET betaald moet worden door de zorgverzekering. Namelijk dat mensen, die de pech hebben om depressief te worden of adhd te hebben - beide dingen met een gigantische fysieke/genetische component, iets wat dus echt vooral pech is, tenzij je vindt dat we alleen nog maar genetisch gezonde mensen mogen fokken - ook maar ongelukkig moeten blijven omdat de mensen die het geluk hebben het beter te hebben getroffen geen zin meer hebben in de zorg voor anderen.

Wat betreft 'nieuwe kwalen', vind je het aanvaardbaar dat we net doen alsof ze, omdat ze nieuw zijn, ook gewoon niet echt zijn? Zodat we er geen onderzoek naar doen, ze niet echt behandelen, en de mensen die de pech hebben om ziek te worden gewoon laten verrekken - hadden ze maar voor een ziekte moeten kiezen die al wat langer bestaat?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:13

Er werd al van alles niet meer vergoed.

Vorig jaar tetanusprik gehaald na in vinger te hebben gesneden: 30 euro, zelf betalen. Bloedonderzoek laten doen: kosten zelf betalen. Zoon had een spray nodig: wel zelf betalen.
Nou ging het niet om wereldbedragen, maar het is wel een feit dat je ziektekostenverzekering op allerlei manieren wordt afgekalfd.

Er zijn dus zaken die eerder onder de verzekering vielen, maar nu niet meer, dat merk je alleen pas als je ermee te maken krijgt. Een verhoging van het eigen risico is dan ook vervelend, voor veel mensen is 400 euro toch fors.
Ik vraag mij ook af of de chronisch zieken hier gecompenseerd gaan worden.

Ik hoorde op de radio dat kinderen ook onder dat eigen risico gaan vallen, maar hoop maar dat dit niet waar is...

Ik vraag mij trouwens af wat de winsten van de verzekeraars zijn, ik heb dat wel eens geprobeerd te vinden maar kwam daar niet uit.
Iemand?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:28

Ben al meer gaan werken om het hoofd boven water te houden, maar als deze berichtgeving werkelijk doorgezet gaat worden dan krijgen we Amerikaanse praktijken. Ben bijna geneigd om dan maar onverzekerd rond te gaan lopen, maar dat is gewoon niet verstandig. -O-

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:33

Shadow0 schreef:
En besef wat je boodschap is als je vindt dat het NIET betaald moet worden door de zorgverzekering. Namelijk dat mensen, die de pech hebben om depressief te worden of adhd te hebben - beide dingen met een gigantische fysieke/genetische component, iets wat dus echt vooral pech is, tenzij je vindt dat we alleen nog maar genetisch gezonde mensen mogen fokken - ook maar ongelukkig moeten blijven omdat de mensen die het geluk hebben het beter te hebben getroffen geen zin meer hebben in de zorg voor anderen.

Maar dat het niet (meer) vergoed wordt, wil niet zeggen dat het niet meer beschikbaar is. Voor bepaalde dingen zal men alleen meer zelf moeten betalen. En voor de mensen met een laag inkomen wordt dit weer gecompenseerd door de overheid. Persoonlijk vind ik het niet slecht dat het besef van wat de gezondheidszorg kost groter wordt. En, wat je kan betalen, moet je niet verzekeren. Op die manier is voor ons de zorgverzekering de afgelopen jaren alleen maar goedkoper geworden.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:39

Ik zeg al die lui uit de 2e kamer en ff poosje in de kassen werken, daar is toch werk genoeg.... :+
Even kijken hoe ze dan piepen met een minimumloon en alles wat je af moet dragen hier. En dan een nieuwe lichting met mensen er in die wel verstand hebben, het wordt echt steeds gekker in Nederland. :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:40

randalinpony schreef:
Ik vraag mij trouwens af wat de winsten van de verzekeraars zijn, ik heb dat wel eens geprobeerd te vinden maar kwam daar niet uit.
Iemand?

Een indruk:
http://nos.nl/artikel/335908-verlies-ac ... jving.html
http://www.dentalinfo.nl/artikelen/t62/ ... winst.html

Citaat:
Verzekeraar Achmea is vorig jaar in de rode cijfers beland. Het financiële concern boekte een nettoverlies van 208 miljoen euro, waar het in 2010 onder de streep nog 1,2 miljard euro overhield. De baten liepen met 8 procent terug tot 23,2 miljard euro. Op zorgverzekeringen werd wel winst gemaak

http://www.amweb.nl/tijdschriften/2011/ ... 3352.lynkx
Citaat:
Menzis heeft vorig jaar voor het tweede achtereenvolgende jaar winst geboekt; zowel op de basis- als op de aanvullende verzekeringen werd een positief resultaat gehaald. Wel ziet het zorgverzekeringsconcern klanten in de problemen komen door de premiestijgingen.

http://www.vgz.nl/overvgz/nieuws/unive- ... 50-miljoen
Citaat:
Verzekeraarscombinatie Univé-VGZ-IZA-Trias heeft over 2010 een bevredigend resultaat na belasting geboekt van 150 miljoen euro, tegen 292 miljoen in 2009. De omzet steeg tegelijkertijd van 9,5 naar 11 miljard euro. De daling van het nettoresultaat komt vooral op het conto van de beleggingsopbrengsten, die lager uitvielen dan in 2009.

(De cijfers over 2011 kon ik nog niet vinden.)

https://www.czjobs.nl/nieuws/
Citaat:
CZ heeft het jaar 2011 afgesloten met een positief resultaat van € 126 miljoen, wat voor bijna de helft bestaat uit resultaten op beleggingen. CZ realiseerde in 2011 een groei van 64.000 verzekerden, tot in totaal 3,4 miljoen. Dit blijkt uit het zojuist verschenen jaarverslag.[...]
De omzet (premies en bijdragen) bedroeg ruim 7,5 miljard euro. De uitgaven aan ziektekosten bedroegen 7,2 miljard euro (in 2010: € 6,9 miljard).

Dit zijn volgens mij de grootste zorgverzekeraars / verbanden. Overigens is het erg onduidelijk: de verzekeraars beleggen, verzekeren andere dingen, werken samen op de ene plek en concureren op de andere... erg schimmig.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:43

Ik zei thuis al, als ik volgend jaar mijn been breek maak ik zelf wel een spalkje. Die kant gaat het nu wel op.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:47

Uhm dit zijn de plannen toch? dit is toch nog niet goed gekeurd?
Als straks de SP wint met de verkiezingen,komt dit er echt niet door.
Ik maak me er niet druk om,dit krijgen ze er nooit doorheen.Omdat dit simpelweg gewoon niet kán!
Kijk maar naar dat gedoe over de PGB,dat is nu ook terug gedraait.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:52

veerledec schreef:
Maar dat het niet (meer) vergoed wordt, wil niet zeggen dat het niet meer beschikbaar is. Voor bepaalde dingen zal men alleen meer zelf moeten betalen. En voor de mensen met een laag inkomen wordt dit weer gecompenseerd door de overheid.

Ik ben benieuwd. Want de compensatie van 65 euro staat nogal in schril contrast tot een verhoging van de zorgkosten van bv 800 euro.

Rekenvoorbeeldje? Ok, iemand met bv aanleg voor psychose of ernstige paniekaanvallen of depressie, of iets dergelijks. We houden de behandeling vrij simpel, namelijk antipsychotica of depressiva, kalmeringsmiddelen indien nodig, en een serie gesprekken + regelmatige controle. Niks extreems, voor veel mensen voldoende om weer goed mee te gaan functioneren.

- de receptregel: deze medicijnen worden per maand voorgeschreven, dus da's 24 * 9 = 216 euro
- eigen bijdrage GGZ: 200 euro
- eigen risico: 400 euro
- medicijnen (kalmeringsmiddelen worden niet meer vergoed): 120 euro

Totaal: 936 euro.
Ze zijn vast ontzettend blij met de 65 euro teruggave van het CAK.

Dat is, zeker als je vanwege de problemen niet een volledige baan kunt hebben, of onder je niveau moet werken, of gewoon omdat je niet de mazzel had om intelligent genoeg te zijn voor een hoogbetaalde baan, f*cking veel geld. Als je in de bijstand of wajong zit is het een maandinkomen. Dat maakt het dus echt heel duidelijk onbereikbaar.

Tegelijkertijd is het geen dure zorg. Een openhartoperatie kost tussen de 20.000 en 30.000 euro.

Citaat:
Persoonlijk vind ik het niet slecht dat het besef van wat de gezondheidszorg kost groter wordt. En, wat je kan betalen, moet je niet verzekeren. Op die manier is voor ons de zorgverzekering de afgelopen jaren alleen maar goedkoper geworden.

Voor de mensen die de mazzel hadden om niet ziek te zijn. Maar als je de pech hebt om wel ziek te zijn, berg je dan maar. En ziek zijn is toch echt in vrijwel alle gevallen gewoon DOMME PECH. Je kiest er niet voor. Je kunt er verdomde weinig aan doen, ook al geloven we, zeker zolang we gezond zijn, graag dat het eigen prestatie is.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:58

Rianneke schreef:
Ja maar de ontwikkelingshulp is natuurlijk veeeel belangrijker als het redden van het eigen land :x

Hoeveel geld denk je dat er naar ontwikkelingshulp gaat?