Wilders wil dat NL uit de EU stapt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:48

kanniet schreef:
Elma_ schreef:
Wat ik niet begrijp is dat mensen elke keer zoveel aandacht besteden aan zon opgeblazen driftpad. :+

Bash-nivo zonder inhoud.

Zoiets ja....

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:51

Karl66 schreef:
Slimmerik heeft wel gelijk, leg nou eens uit waarom het wel een voordeel voor ons is? Wat gaat het ons aan werkgelegenheid en economische groei opleveren?

En als we dan de voor- en nadelen van beide situaties eens naast elkaar konden leggen zouden we misschien ook een gefundeerde mening kunnen vormen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:55

Nou, kom maar op met de economische voordelen van het uit de EU stappen, dan kunnen we die vergelijken...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:00

kanniet schreef:
Diegenen die beweren te weten wat er gebeurd als we terug gaan naar de gulden hebben geen poot om op te staan. Of dat goed of slecht is kunnen we alleen achteraf beoordelen.

Bedoel je dit zoals je het opschrijft? Dat Wilders dus ook geen idee heeft of het goed of slecht uitpakt, en dat zijn voorspellingen net zo waardeloos zijn?
(Maar dat we het desondanks zouden moeten proberen, ook al hebben we geen flauw benul wat het oplevert? Dat lijkt me nogal een roekeloze basis voor beleid.)

Citaat:
Nu heb je uitgelegd wat de gevolgen zijn als we inderdaad duur worden met de gulden, maar niet mijn vraag: Hoe kom je tot de conclusie dat we duur worden? Misschien worden we wel goedkoper.

En dan hebben we er nog steeds niet veel aan, omdat dan alles wat we importeren relatief duur wordt. Misschien handig om je wat te verdiepen in economie?

Overigens: het is naief en belachelijk om te denken dat het veel had uitgemaakt als wij als miezerig landje apart waren gebleven. De crisis, waar we nu allemaal de zure vruchten van plukken, gaat niet over een subsidietje teveel of te weinig vanuit Europa - het is ontstaan door grof gespeculeer en gegoochel met het fundament van de hele wereldeconomie.

En het zijn juist die speculanten en goochelaars die er baat bij hebben dat wij in Europa geen front vormen en onderling blijven ruzieen. Het zou me eigenlijk zelfs niet verbazen als Wilders gesponsord wordt door wat van die speculanten (het volk dat ook achter Goldman-Sachs zat enzo) die opnieuw veel geld verdienen aan de chaos in Europa.

En sommige goedgelovigen denken dat dat gemiep over de gulden in het belang van ons land is... :n

tita

Re: Wilders wil dat NL uit de EU stapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:07

Als je uit de eu stappen... krijg je dan nog je investering van de PIGS terug.....? ik betwijfel het ...

Als we uit de Eu-stappen kosten de PIGS geen geld meer kunnen we iid eerst zorgen dat ons eigen land weer uit de schulden komen.
Stap gelijk uit alle ontwikkelingsprocessen naar Afrika en achterlijk donering van verdubbelen van 555

Al met al ...ik geloof dat ik er voor ben

Door de EU hebben we ook andere problemen zoals de huurprijzen, huurwoningen de opgelegde regels van Brussel waar een menig Nederland het slechter treft

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:12

Shadow0 schreef:
kanniet schreef:
Diegenen die beweren te weten wat er gebeurd als we terug gaan naar de gulden hebben geen poot om op te staan. Of dat goed of slecht is kunnen we alleen achteraf beoordelen.

Bedoel je dit zoals je het opschrijft? Dat Wilders dus ook geen idee heeft of het goed of slecht uitpakt, en dat zijn voorspellingen net zo waardeloos zijn?
(Maar dat we het desondanks zouden moeten proberen, ook al hebben we geen flauw benul wat het oplevert? Dat lijkt me nogal een roekeloze basis voor beleid.)

Citaat:
Nu heb je uitgelegd wat de gevolgen zijn als we inderdaad duur worden met de gulden, maar niet mijn vraag: Hoe kom je tot de conclusie dat we duur worden? Misschien worden we wel goedkoper.

En dan hebben we er nog steeds niet veel aan, omdat dan alles wat we importeren relatief duur wordt. Misschien handig om je wat te verdiepen in economie?

Overigens: het is naief en belachelijk om te denken dat het veel had uitgemaakt als wij als miezerig landje apart waren gebleven. De crisis, waar we nu allemaal de zure vruchten van plukken, gaat niet over een subsidietje teveel of te weinig vanuit Europa - het is ontstaan door grof gespeculeer en gegoochel met het fundament van de hele wereldeconomie.

En het zijn juist die speculanten en goochelaars die er baat bij hebben dat wij in Europa geen front vormen en onderling blijven ruzieen. Het zou me eigenlijk zelfs niet verbazen als Wilders gesponsord wordt door wat van die speculanten (het volk dat ook achter Goldman-Sachs zat enzo) die opnieuw veel geld verdienen aan de chaos in Europa.

En sommige goedgelovigen denken dat dat gemiep over de gulden in het belang van ons land is... :n

Ik ben vrijwel de enige hier die beweert te weinig kennis in huis te hebben om een gefundeerd standpunt neer te kunnen zetten.

Maar het is volgens jou dus zo dat het niet uitmaakt, gulden duur of goedkoop. In beide gevallen zijn we slecht af?

Hoe vind je het dan dat de subsidieontvangers binnen europa meer invloed hebben dan de financiers van deze subsidies? Buiten de economische gevolgen voor oa NL, vind jij het verstandig dat ontvangers meer te zeggen hebben dan gevers?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:31

Dus jij denkt dat de ontvangers bedacht hebben dat een 3% begrotingstekort een goed idee was? Dat komt toch echt bij de gevers Nederland en Duitsland vandaan.

En wat dat netto betalen van betreft. Het is niet zo gek om een netto betaler te zijn als je één van de landen bent die het meeste aan de EU verdient. De klacht over Nederland als netto betaler doet mij altijd een beetje denken aan die mensen die klagen over de hoge bijtelling van hun lease auto. Die vergeten meestal ook hun voordeel, gratis brandstof, geen verzekering, geen belasting en geen onderhoud in de berekening mee te nemen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:37

Goh wat wordt er weer makkelijk over gedaan om uit de EU te stappen :n Voor de zoveelste keer gooit Wilders weer heel stoer een losse flodder op tafel. Laat 'm eerst maar met een goed gefundeerde onderbouwing komen, aan zulke lukrake kreten hebben we toch niets. En dan hoop ik op iets beters dan dat gulden-onderzoek dat gebreken bleek te bevatten, hoe verbazingwekkend was dat :+. Zo'n ongefundeerde uitspraak geeft slechts onrust en schaadt de reputatie van Nederland.

Over zulke ongefundeerde kreten van Wilders verbaas ik me al niet meer, maar ik verbaas me wel over sommige reacties hier... Zijn jullie dan niet trots om Europeaan te zijn? Ik zou mijn Nederlandse paspoort zo inleveren voor een Europees paspoort als daar de gelegenheid toe zou zijn. Dat wordt door dergelijke acties van Wilders alleen maar versterkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:07

kanniet schreef:
Maar het is volgens jou dus zo dat het niet uitmaakt, gulden duur of goedkoop. In beide gevallen zijn we slecht af?

Nee, in beide gevallen gaan we min of meer mee met de tendens die ook in Belgie en Duitsland speelt en staan we daar niet los van. Ook niet als we weer eigen geld hebben.

Economie (en dat vergeet men nogal eens) bestaat uit kringlopen, balansen, systemen die van elkaar afhankelijk zijn. Denken dat je eenzijdig winnaar kunt zijn (zeker als je maar een kleine speler bent, die niet de markt kan domineren met een of ander monopolie of flink vertoon van macht) is naief.

Citaat:
Hoe vind je het dan dat de subsidieontvangers binnen europa meer invloed hebben dan de financiers van deze subsidies? Buiten de economische gevolgen voor oa NL, vind jij het verstandig dat ontvangers meer te zeggen hebben dan gevers?

Het lijkt me volkomen logisch dat de beslissing over subsidies niet uitsluitend berust bij degenen die subsidie verstrekken. Het omgekeerde leidt tot Oliver Twist-achtige excessen. En het is een naar soort opportunisme: wel de lusten, niet de lasten. Goed politiek en economisch beleid is meer dan ikke-ikke-ikke.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:25

Dus Wilders wil de EU uit? Nou, van mij mag hij gaan. :j

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:42

Shadow0 schreef:
kanniet schreef:

Nee, in beide gevallen gaan we min of meer mee met de tendens die ook in Belgie en Duitsland speelt en staan we daar niet los van. Ook niet als we weer eigen geld hebben.

Economie (en dat vergeet men nogal eens) bestaat uit kringlopen, balansen, systemen die van elkaar afhankelijk zijn. Denken dat je eenzijdig winnaar kunt zijn (zeker als je maar een kleine speler bent, die niet de markt kan domineren met een of ander monopolie of flink vertoon van macht) is naief.

Citaat:

Het lijkt me volkomen logisch dat de beslissing over subsidies niet uitsluitend berust bij degenen die subsidie verstrekken. Het omgekeerde leidt tot Oliver Twist-achtige excessen. En het is een naar soort opportunisme: wel de lusten, niet de lasten. Goed politiek en economisch beleid is meer dan ikke-ikke-ikke.

Dat vind ik ook logisch, maar nu hebben we het over de andere situatie: De subsidie-ontvangers zijn in de meerderheid. Vind je dat dan wel een gezonde verhouding?

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:01

Ja zo lust ik er nog wel een...vooropgesteld dat iedereen wel door heeft dat veel dingen ons in de maag zijn gesplitst waar we niet vrolijk van worden. Maar is er nog een weg terug? Als het kon zou ik graag nog met de gulden betalen,en dat hele EU gezeur,dat is ook flut. Maar wat kunnen we er nu nog aan doen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:36

kanniet schreef:
Dat vind ik ook logisch, maar nu hebben we het over de andere situatie: De subsidie-ontvangers zijn in de meerderheid. Vind je dat dan wel een gezonde verhouding?

In strict economische zin gaat er evenveel geld in als uit, dat is het idee van een balans. In dat opzicht is er dus geen meerderheid.

In democratisch opzicht is het eerder te verantwoorden om geld te verspreiden dan dat veel betalers de subsidie geven aan een select clubje ontvangers (het concentreren van geld.)

Kortom: ik zie noch op economisch, noch op democratisch beginsel iets verkeerds als er meer ontvangers dan verstrekkers zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:43

kanniet schreef:

Dat ze in de meerderheid zijn is niet per definitie gezond of ongezond.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:49

Ik vind dat in principe wel ongezond. Wie heeft het gelijk nu aan zijn kant?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:02

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:06

En dit is een interessant artikel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:12

kanniet schreef:
Ik vind dat in principe wel ongezond.

Jij bent niet zo'n fan van democratie begrijp ik?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:20

kanniet schreef:
Ik vind dat in principe wel ongezond. Wie heeft het gelijk nu aan zijn kant?

Je beschuldigt anderen weliswaar van bashen, maar je hebt tot nu toe nog op geen enkele manier feitelijk onderbouwd waarom een vertrek uit de EU beter zou zijn voor Nederland, net zoals je nu ook alleen maar beweert dat het ongezond is, zonder met feiten te komen waarom het ongezond is.

Maar als je niks met feiten kan of wil onderbouwen, dan wordt het wel een erg niet inhoudelijke welles nietes discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:28

Iemand dit gezien? Je moet je wel even door dat accent heen worstelen, zijn Engels is niet om aan te horen namelijk. Een stukje verderop in het interview wordt het inhoudelijk ook behoorlijk eng en het is mij niet gelukt om tot het einde door te luisteren.
http://video.foxnews.com/v/1616240770001/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:58

'Eentweetje': wat zijn de interviewer en Wilders het ont-zet-tend met elkaar eens. (Samenvatting: de moslims hebben het gedaan en drie hoeraatjes en onvoorwaardelijke steun voor Israel.)
Wat een inhoudsloos gezwets zeg. (Maar ja, Fox News.)

Maar met de EU heeft het niets te maken toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:54

Shadow0 schreef:
'Eentweetje': wat zijn de interviewer en Wilders het ont-zet-tend met elkaar eens. (Samenvatting: de moslims hebben het gedaan en drie hoeraatjes en onvoorwaardelijke steun voor Israel.)
Wat een inhoudsloos gezwets zeg. (Maar ja, Fox News.)

Maar met de EU heeft het niets te maken toch?

Behalve dat het een goede reden is om vooral het idee te supporten dat Wilders uit de EU stapt ;).

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:11

Tja....de Europese unie kost ons wel verschrikkelijk veel geld....
En de voordelen? Misschien voor de grote bedrijven maar de burgers?
Oke, we hoeven geen geld meer te wisselen als we binnen Europa op vakantie gaan...maar daar in tegen mogen we nu wel allemaal tot ons 68ste jaar doorwerken. Nou..joepie.....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:23

Volgens mij leest Wilders voor. :D

Ik kan me het sentiment van mensen wel voorstellen trouwens, vroeger was alles beter, en ja, we hadden ook de gulden.
De verhoudingen in de wereld zijn in een zo rap tempo aan het veranderen en daarbij komt dan nog de crisis (die niet noodzakelijk de reden is van die veranderingen trouwens, maar ze wel versneld denk ik) mensen zoeken naar houvast.

Dan gaan mensen vaak terugkijken, een sentiment waar Wilders toch wel op inspeelt. Maar een 'eigen' (onafhankelijke munt zou ik het niet willen noemen) munt is geenszins een recept tegen recessie of vrijwaring van wereldwijde crises.
De gulden was trouwens ook geen 'onafhankelijke' munt, dat kan ook niet natuurlijk.

Wat ik mij afvraag, is wat de beweegredenen van Wilders zijn om dit soort voorstellen te doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:32

woofie schreef:
Tja....de Europese unie kost ons wel verschrikkelijk veel geld....
En de voordelen? Misschien voor de grote bedrijven maar de burgers?
Oke, we hoeven geen geld meer te wisselen als we binnen Europa op vakantie gaan...maar daar in tegen mogen we nu wel allemaal tot ons 68ste jaar doorwerken. Nou..joepie.....

Bedrijven = werknemers = maatschappij :D

Ik verbaas mij erover, dat Wilders nog steeds zo snel van mening (als VVD-er was hij vóór Europa) kan veranderen. 10 jaar geleden was de Islam geen achterlijke cultuur, volgens GW als VVD-er, 10 jaar geleden waren niet Henk en Ingrid zijn prioriteit, ruim 10 jaar geleden heeft hij voor de euro gestemd als VVD-er.
Niets zo vera(n)derlijker als Geert Wilders. Jammer dat (gepensioneerde) Henk en Ingrid nog steeds geloven, dat Geert hun belangen behartigt.