Spaanse koning jaagt op olifanten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Re: Spaanse koning jaagt op olifanten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:13

ze gaan door grenzen heen met die reservaten, Zuid-Afrikaanse olifanten kunnen nu al doorlopen naar Mozambique.
Als je ze maar de ruimte geeft (waar ze recht op hebben) en niet gaat bijvoeren krijg je een veel meer natuurlijkere situatie.
Dieren sterven dan misschien van honger maar dat is de natuur. Aaseters zijn er blij mee.

Oostvaardersplassen-gebied is te klein voor al die aanwas. Vandaar ook plannen om door te trekken naar de Veluwe. Ik ken een gebied waar door de beheerder 1x per jaar uitgedund wordt. Deel van de dieren wordt elders uitgezet of gaat naar de slacht.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:14

Cassidy schreef:
Je beaamt zelf dat je er te weinig van weet en er niet genoeg interesse in hebt om je er verder in te gaan verdiepen. En dan vind je dat ik je beledig als ik zeg dat je kortzichtig bent?

En je wilde niet in discussie, en nu ineens wel?

Ik wilde niet in discussie gaan, maar ik wil natuurlijk nog wel antwoord geven. :D
Misschien moeten wij even definiëren wat wij kortzichtig vinden.
Ik weet er inderdaad niet veel van (het is niet mijn vak), behalve wat ik wel eens op TV heb gezien of in de krant heb gelezen, m.a.w. wat de meeste mensen weten met een normale algemene ontwikkeling. Ik ben niet bijzonder geïnteresseerd in de jacht, maar ik sta wel open voor de mening van anderen en ik probeer wel mijn mening te onderbouwen. Ik heb van jou nog geen normale reaktie op mijn berichten ontvangen, terwijl ik veel minder onderbouwde meningen heb gelezen in dit topic en vooral belachelijke reakties.
Verder ben je gewoon beledigend naar mij toe, dat vind ik prima hoor, ik ken jou verder niet en volgens mij zijn wij elkaar nog niet eerder tegen gekomen in een topic of anders heb je geen indruk op mij gemaakt, sorry. ;) Dus misschien wil jij mij even nog vertellen, waarom jij alleen mij aanvalt in dit topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:21

Koning of niet, je behoort geen gezonde 50 jarige olifant af te schieten, puur voor de lol.
Moet het gebeuren vanwege faunabeheer, dan behoort het te gebeuren door een jachtopziener en niet door iemand met veel centen die er nog een prijsfoto van schiet ook. Dat is gewoon wanstaltig. De zonen van Donald Trump doen het ook als hobby, te zot voor woorden.
Dat heeft verder geen ene moer met het koningshuis te maken of dat nu in nederland staat of in het buitenland. Dit soort mensen behoort geen bestuurspositie te hebben bij het WNF, of je nu van een koninklijk huis bent of van een hutje op de hei. Het was fout en dan kan men er allerlei toestanden bij halen, in de kern is die man gewoon niet goed bezig geweest, punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:23

_Summerly_ schreef:
nynke55 schreef:
Het maakt mij niet uit of hij nou koning is of niet, iemand die voor de lol olifanten of andere beesten doodschiet vind ik walgelijk. Natuurlijk is het soms nodig om dieren af te schieten, maar daar heb je jachtopzieners voor. Als koning zijnde heb je natuurlijk wel een voorbeeldfunctie, dus het is ook nog eens bijzonder dom.
Ik zie nog steeds het probleem niet, zolang men op een eerlijke manier jaagt en zorgt dat het dier niet nog drie dagen met een kogel in z'n kont rondloopt. Die beestjes lopen hun leven lang los rond, hebben alle vrijheid van de wereld en worden vervolgens doodgeschoten, waarna er biltong of biefstuk van gemaakt wordt. Dergelijk scharrelvlees zul je in Nederland nooit krijgen. :D

Moet je je eens inlezen in het leven van de olifant en hoe deze kuddes leven, dan zet je dit iets minder makkelijk neer hoop ik, nu vind ik het een kortzichtig antwoord, zou je het over een haas hebben gehad, dan was het andere koek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:25

Cassidy schreef:
Bij de stropers gaat het om het ivoor. Bij de jachtopzienders en de toeristen die legaal mogen schieten, om het voorkomen van een overpopulatie. Er is te weinig voedsel en te weinig ruimte voor grote grazers als olifanten in de natuurgebieden die ter beschikking staan. Als hun aantallen niet teruggebracht worden, verhongeren ze allemaal.

Nu aan jou de vraag: hoe sta jij tegenover grote grazers in Nederlandse Natuurgebieden zoals de Oostvaarders Plassen? Laten we er voor de discussie even van uitgaan dat wegvangen en herplaatsen van de koniks niet kan. Wat zou je liever zien, een snelle kogel of een langzame hongerdood?

Olifanten hebben helemaal niets van doen met de dieren op de oostvaardersplassen, het type dier en de familiebanden zijn totaal anders en je vergelijking slaat als een tang op een varken. Wil je vergelijken doe het dan met orka's, die hebben ook een zeer hecht sociaal systeem.
Verder schiet je dan een 50 jarig dier weg, in een olifantenkudde? En dan ook nog laten weg schieten door een toerist, goh, misschien kan ik ook een kaartje kopen voor jouw oostvaardersplassen, hopen dat ik in 1 keer raak schiet. De spaanse koning had 7 kogels nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:40

Cassidy schreef:
Ik vind het jammer dat je mijn reactie als een persoonlijke reactie hebt opgevat, er zijn er meer die jouw mening delen alleen die durven in een dergelijk topic behalve een initiele oneliner verder hun mond niet open te doen. Ik vind het altijd heel interessant als iemand gefundeerd een mening kan onderbouwen ipv hersenloos na te praten dat "de jacht schtom is, en ssso sielugh voor de beessies"....

Jacht is niet stom en vaak noodzakelijk. Maar daarmee kun je niet alle dieren over een kam scheren.
Verder alle mensen die tegen bepaalde vormen van jacht zijn, hoef je niet te bestempelen als hersenloze types die niet kunnen schrijven, als je op die manier je punt moet maken, ben je zelf niet erg veel beter.

Maar ik denk dat de spaanse koning er vooral genoegen in schept, enkele jaren geleden heeft hij ook al een dronken beer doodgeschoten. Maar dat is onder het tapijt geveegd. Hoe veel werk denk je dat het sjorren is om zo'n olifant geposeerd te krijgen voor zijn "kijk eens wat ik heb geschoten' foto. Behalve de olifant heeft de koning ook dit tripje 2 buffels geschoten, die beide in positie naast elkaar zijn gelegd op hun voorpoten, waar hij ook trots bij staat te lachen (heb ik WA trouwens nog nooit met een everzwijn zien doen).

Als dieren wegens faunabeheer afgeschoten moeten worden, prima. Maar dat laat je door een professianal doen en niet door een rijke stinkerd uit europa, die er 7 kogels voor nodig heeft. Dat is het zelfde als een BN'er een dier laten doodmaken voor een realityprogramma, wat niet in 1 keer lukt. Daarmee werk je dierenleed in de hand.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:25

Mindim schreef:
Moet je je eens inlezen in het leven van de olifant en hoe deze kuddes leven, dan zet je dit iets minder makkelijk neer hoop ik, nu vind ik het een kortzichtig antwoord, zou je het over een haas hebben gehad, dan was het andere koek.

Bedankt voor de tip, maar ik ben prima op de hoogte van de complexe emotionele kuddeverbanden van olifanten, dus van kortzichtigheid is alleszins geen sprake. :) Ik doelde dan ook op het 'of andere beesten' gedeelte, ik was in de veronderstelling dat ik dat wel ergens had toegevoegd, maar blijkbaar heb ik het weer verwijderd toen ik mijn post wat aan het bijschaven was hier en daar. Mea culpa.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:42

En ik ben bioloog, weet ook van het sociale gedrag van olifanten af, ben ook een voorstander van het afschieten van complete families als er al geschoten moet worden (zie eerdere reactie van mijn kant in dit topic).

De vergelijking met de grote grazers in de Oostvaarders Plassen was dan ook om aan te tonen dat een stuk natuur met een hek eromheen niet werkt, en niet als voorbeeld voor de structuur van een olifantenfamilie, en hun banden binnen die familie. Ik weet overigens van geen grotere Orcaschool die in een afgebakend terrein leven, dus wat dat betreft gaat je vergelijking niet op. Een landsgrens zie ik dan niet als afbakening. De randen van een natuurgebied/reservaat daarentegen wel.

Ik had niet meegekregen dat de Spaanse koning 7 kogels nodig heeft gehad om de olifant te schieten. Mijn tegenvraag is dan: als een jachtopziener 7 kogels nodig heeft, keur je dat dan wel goed? Ook jachtopzieners moeten het leren, ze zullen echt niet allemaal meteen super raak kunnen mikken.

Wat betreft de tegenstanders van bepaalde vormen van de jacht: ben je daar tegen, helemaal goed, maar specificeer dan en ga het niet afkappen van: ik heb niets met de jacht. Is mij te globaal, te ongenuanceerd. En om vervolgens er niet meer op in te willen gaan of verder uit te willen weiden...tja.

En als antwoord op Electra: van de hele anti-jacht brigade ben jij de enige die hier nog reageert, de rest laat zich hier niet meer zien. Ik ben gisteren naar bed gegaan zonder het door jou met smart verwachtte antwoord, moest vandaag werken en kom net terug van stal. In zoverre mijn rooster voor vandaag, kan mezelf niet in vieren splitsen (hoe graag ik het zou willen).
Dus als antwoord op de vraag waarom ik je beledig: als jij die reacties van mij als belediging opvat, ligt het toch echt aan jou. Zet je ego even in de kast en kijk even vanuit helicopterview naar wat ik geschreven heb. Ik ben nog steeds bereid om de discussie met je aan te gaan, al betwijfel ik of dat er van komt. En dat zal echt niet aan mij liggen.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 21:16

@ Cassidy: niet de hele anti-jacht brigade, zoals jij dat noemt, houdt zich stil.
Zoals Mindim al aangeeft is jacht in sommige gevallen noodzakelijk en ik ben dit topic ook niet gestart met de visie van: "ooh, jacht is zoo zielig voor de beestjes". Waarom dan wel? Omdat ik vind dat jacht niet zomaar voor de lol aan amateurs moet worden overgelaten. Als er dieren moeten gedood worden voor faunabeheer laat het dan door professionelen doen.
Verder vind ik het heel hypocriet dat de koning voor de lol en de status gaat jagen en wel voorzitter van de WWF is. Of vind jij dat niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:47

Het ligt aan de sticker die je plakken wilt. Jij hebt duidelijk sticker "fun, lol en status" erop geplakt. Ik plak geen stickers voordat ik meer info heb. Wat voor dier is er geschoten? Een eenzame stier, op zoek naar een nieuwe kudde? Een dier dat dorpen bedreigde, oogsten vernielde, agressief naar mensen toe was? Een ziek dier? In eerste instantie kan een situatie op iets lijken wat niet zo is geweest. Ga meer info verzamelen en bekijk dingen van meerdere kanten.

Hoe ik er verder over denk staat op pagina 1 van dit topic.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:12

Cassidy,
Misschien moet jij je eigen berichten eens goed nalezen en dan vooral de toon? Misschien begrijp jij dan, waarom bijna niemand reageert. Ik vind het beschamend, dat ik de enige in dit topic ben, die reageert op het belachelijke bericht van Johny... Dat was voor mij de reden om in dit topic te reageren en verder hoef ik mij door jou niet kortzichtig en generaliserend te laten noemen. Ik ben geen expert op het gebied van faunabeheer, maar dat neemt niet weg, dat ik mijn onderbouwde mening hier mag zeggen. Als ik jouw berichten in dit topic lees, ben jij diegene die kortzichtig is en niet open staat voor de mening van een ander. De publieke opinie beïnvloeden als je vóór de jacht bent, doe je niet door beledigend te zijn.
Ik ga hier verder niet op in, ik heb vandaag nog gehoord van een moderator dat je vooral niet persoonlijk mag worden in de discussies. Jij bewijst weer dat Bokt met 2 maten meet. :D
Ik wil wel verder discussiëren via PB, want deze discussie is mij geen ban waard. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:17

En ik ben van mening dat een discussie het daglicht niet kan velen als hij via PB moet. En dan hoeft hij van mij ook niet meer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:20

Cassidy schreef:
En ik ben van mening dat een discussie het daglicht niet kan velen als hij via PB moet. En dan hoeft hij van mij ook niet meer.

Dat wordt anders door moderators geadviseerd hoor. Maar goed, veel plezier hier met jouw discussie.
Jammer dat je niet één keer mijn vragen hebt beantwoord. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:24

Electra63, jij bedoelt Sjonnie48?

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 22:30

Sticker die ik plakken wil? Een persoon die een dier doodt met zeven kogels en er dan mee op de foto gaat nadat het dier in een goede pose is gelegd is, dat is niet voor faunabeheer dat is voor de lol en het daarna fotograferen is voor de status. Dat is volgens mij toch het geval en veel meer info heb ik hier niet voor nodig, of toch niet meer dan wat er in dit topic staat.

En jij plakt geen stickers? Mss zoals Electra63 vermeld je eigen berichten eens terug lezen en kijken hoe jij op anderen reageert?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:32

Als ik meer info wil hebben en die niet gegeven wordt, moet ik het doen met de info die ik heb....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:35

Mindim schreef:

Sorry, ja Sjonnie48 :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:39

Cassidy schreef:
En ik ben bioloog, weet ook van het sociale gedrag van olifanten af, ben ook een voorstander van het afschieten van complete families als er al geschoten moet worden (zie eerdere reactie van mijn kant in dit topic).

De vergelijking met de grote grazers in de Oostvaarders Plassen was dan ook om aan te tonen dat een stuk natuur met een hek eromheen niet werkt, en niet als voorbeeld voor de structuur van een olifantenfamilie, en hun banden binnen die familie. Ik weet overigens van geen grotere Orcaschool die in een afgebakend terrein leven, dus wat dat betreft gaat je vergelijking niet op. Een landsgrens zie ik dan niet als afbakening. De randen van een natuurgebied/reservaat daarentegen wel.

Ik had niet meegekregen dat de Spaanse koning 7 kogels nodig heeft gehad om de olifant te schieten. Mijn tegenvraag is dan: als een jachtopziener 7 kogels nodig heeft, keur je dat dan wel goed? Ook jachtopzieners moeten het leren, ze zullen echt niet allemaal meteen super raak kunnen mikken.

De oostvaardersplassen is imo sowieso een waardeloos project. En ik ben het met je eens een natuurgebied met een hek er om werkt hier niet. In nederland niet iig, we zijn daarvoor gewoon te klein. Ik vind een reservaat in Afrika, waar de dieren in hun eigen habitat leven wel iets anders. Ook om het voortbestaan van de dieren te garanderen, zonder dat ze en masse gestroopt worden, ben ik een voorstander van. In Botswana zijn idd teveel olifanten en ook een hoop mensen aldaar en misschien moet er idd afschotbeleid worden toegepast. Maar ik vind het wanstaltig dat je daar een ticket voor kan kopen om zelf zo'n dier af te schieten en dat alleen voor de man met de vele centen ook nog.

Nee, als een jachtopziener 7 kogels nodig heeft om een olifant dood te schieten, moet ie eerst maar weer eens naar de schietbaan. Alleen een adequaat iemand mag in mijn ogen afschieten en dan wel iemand in dienst van het reservaat en niet een omhooggevallen fat uit spanje, puur om de centen.

En nee ik ben niet tegen de jacht en vind het niet sielugh. Ik eet graag een stuk wild en eet geen bio industrie vlees.
Jacht is nodig, maar wel graag op een eerlijke manier. Een haas de sloot in jagen, om het daar af te schieten, vind ik ook nogal een laffe manier van jagen (heb het voorkomen trouwens), evenals de drijfjacht. Je ziet hier de jagers nogal een de regels overtreden of jagen in gebieden waar ze niet mogen jagen. In nederland mag je niet als leek wild afschieten, ik vind dat dat over de grenzen ook niet moet mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:40

Electra63 schreef:
Mindim schreef:

Sorry, ja Sjonnie48 :D

Zo'n post vind ik persoonlijk niet eens reactiewaardig, dus vandaar dat ik daar niet op heb gereageerd :D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:53

Cassidy schreef:
Ik vind het jammer dat je mijn reactie als een persoonlijke reactie hebt opgevat, er zijn er meer die jouw mening delen alleen die durven in een dergelijk topic behalve een initiele oneliner verder hun mond niet open te doen. Ik vind het altijd heel interessant als iemand gefundeerd een mening kan onderbouwen ipv hersenloos na te praten dat "de jacht schtom is, en ssso sielugh voor de beessies"....

Maar weet je wat het met jou id cassidy. Jij denkt dat je aan het discussieren bent,maar ik zie jou zowat in elke discussie (ook weleens met mij) je mening zoo eindeloos doordrammen. Accepteer dat een ander anders denkt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:56

Mindim, dat begrijp ik. Maar ik vond het een achterlijke (ik heb er geen ander woord voor) reactie, je wenst toch iemand niet onder een lawine? En dan wil ik mijn reactie nog wel onderbouwen, maar hoef ik niet ter verantwoording geroepen te worden en kortzichtig genoemd te worden. Maar nu kap ik echt, anders heb ik straks toch nog die sanctie. :D

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:56

Ik begrijp eigenlijk niet waarom niemand (zelfs een bioloog die claimt er verstand van te hebben) aangeeft in deze discusiie dat er ook nog een alternatief is voor jagen of afschieten nl. immunisatie met ZP3, geboortebeperking dus. Van een koninklijk persoon die het WWF een warm hart toedraagt zou ik verwachten dat hij/zij eigen fondsen aanwendt of fondsen werft om over te gaan tot deze humane vorm van beheersen van kuddes. Zelf verwacht ik niet dat de Spaanse koning nu zo dom zal zijn om zich te gaan beroepen op zijn bijdrage aan het faunabeheer. Hopelijk heeft hij geen biologische Bokker als spindokter. ;)

Het is niet te verkopen dat arme mensen in Africa niet mogen schieten op olifanten om het ivoor te verkopen en dat één of ander koninklijk figuur van verre wel op olifanten mag schieten. Verder zijn er ook toeristen die genieten van levende olifanten, dus het argument dat de plaatselijke bevolking hier beter van wordt is onzin, ook zonder plezierjacht kun je overnachtingen aan toeristen aanbieden. Volgens mij verschaffen 40 toeristen die ieder 1000 euro uitgeven veel meer werkgelegenheid dan 1 koning van 40.000 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:25

Hoe breng je zo'n pil bij wilde olifanten binnen Hermelientje? En hoe zorg je er voor dat het bij de juiste olifant komt? Is het te schieten, want als dat bijvoorbeeld in de bloedbaan gespoten moet worden gaat het al lastig lijkt me, tenzij je moet verdoven. Lijkt me lastig te werken met een verdoofde olifant als de rest van de familie er om heen zwermt.
Misschien kun je het wat toelichten, hoe dat in zijn werk gaat?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 01:04

Mindim schreef:
Hoe breng je zo'n pil bij wilde olifanten binnen Hermelientje? En hoe zorg je er voor dat het bij de juiste olifant komt? Is het te schieten, want als dat bijvoorbeeld in de bloedbaan gespoten moet worden gaat het al lastig lijkt me, tenzij je moet verdoven. Lijkt me lastig te werken met een verdoofde olifant als de rest van de familie er om heen zwermt.
Misschien kun je het wat toelichten, hoe dat in zijn werk gaat?

Het is een keer uitgelegd in een topic over de Oostvaarersplassen.
Pijltjes schieten 1 keer per jaar. Maakt niet uit of je steeds dezelfde vrouwtjes hebt of juist andere. Probleem is dat je ongeveer 75% van de vrouwtjes moet schieten dus het is omslachtig en duur en het duurt een tijdje voordat de populatie daadwerkelijk omlaag gaat. Als je kiest voor verdoven dan heeft sterilisatie de voorkeur, maar dat is ook duur, alleen hoef je dan veel minder vrouwtjes te doen. Er zijn wiskundige modellen voor. In de praktijk lijkt een combinatie van afschieten/geboorteperking waarschijnlijk het beste al naar gelang de situatie ter plekke. Helemaal overlaten aan Spaanse koningen is ook niet echt efficiënt natuurlijk. ;) Alhoewel ik heb net een brilliant idee, die rijken der aarde mogen voortaan veel geld betalen om anticonceptiepijltjes in olifanten te schieten, ben benieuwd hoeveel animo daar voor zal zijn. :D

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 01:48

Mindim schreef:
Cassidy schreef:

De oostvaardersplassen is imo sowieso een waardeloos project. En ik ben het met je eens een natuurgebied met een hek er om werkt hier niet. In nederland niet iig, we zijn daarvoor gewoon te klein. Ik vind een reservaat in Afrika, waar de dieren in hun eigen habitat leven wel iets anders. Ook om het voortbestaan van de dieren te garanderen, zonder dat ze en masse gestroopt worden, ben ik een voorstander van. In Botswana zijn idd teveel olifanten en ook een hoop mensen aldaar en misschien moet er idd afschotbeleid worden toegepast. Maar ik vind het wanstaltig dat je daar een ticket voor kan kopen om zelf zo'n dier af te schieten en dat alleen voor de man met de vele centen ook nog.

Nee, als een jachtopziener 7 kogels nodig heeft om een olifant dood te schieten, moet ie eerst maar weer eens naar de schietbaan. Alleen een adequaat iemand mag in mijn ogen afschieten en dan wel iemand in dienst van het reservaat en niet een omhooggevallen fat uit spanje, puur om de centen.

En nee ik ben niet tegen de jacht en vind het niet sielugh. Ik eet graag een stuk wild en eet geen bio industrie vlees.
Jacht is nodig, maar wel graag op een eerlijke manier. Een haas de sloot in jagen, om het daar af te schieten, vind ik ook nogal een laffe manier van jagen (heb het voorkomen trouwens), evenals de drijfjacht. Je ziet hier de jagers nogal een de regels overtreden of jagen in gebieden waar ze niet mogen jagen. In nederland mag je niet als leek wild afschieten, ik vind dat dat over de grenzen ook niet moet mogen.

Sorry hoor, maar hier moest ik toch wel even op reageren. Denk je nou echt dat als je het op de schietbaan goed doet dat je dan zonder problemen een olifant kan afschieten? En dan vraag ik me ook af waarom je denkt dat de jacht op deze olifant "niet eerlijk" was. Jagen is sowieso niet eerlijk, tenzij je de olifant ook een geweer geeft.
Ik denk dat in bepaalde landen het heel goed werkt om mensen voor hun hobby dieren af te laten schieten. Als je toch afgeschoten moeten worden, waarom zou je er dan niet wat geld voor vangen?
In NL hebben we een zwijnen overschot en nu roepen mensen dat in plaats van jagen, ze maar gesteriliseerd moeten worden. Vervolgens wordt er wel bezuinigd op dingen die wij in NL erg hard nodig hebben. En dat vind ik dan dus weer grote onzin.