Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cassidy schreef:Je beaamt zelf dat je er te weinig van weet en er niet genoeg interesse in hebt om je er verder in te gaan verdiepen. En dan vind je dat ik je beledig als ik zeg dat je kortzichtig bent?
En je wilde niet in discussie, en nu ineens wel?
_Summerly_ schreef:nynke55 schreef:Ik zie nog steeds het probleem niet, zolang men op een eerlijke manier jaagt en zorgt dat het dier niet nog drie dagen met een kogel in z'n kont rondloopt. Die beestjes lopen hun leven lang los rond, hebben alle vrijheid van de wereld en worden vervolgens doodgeschoten, waarna er biltong of biefstuk van gemaakt wordt. Dergelijk scharrelvlees zul je in Nederland nooit krijgen.Het maakt mij niet uit of hij nou koning is of niet, iemand die voor de lol olifanten of andere beesten doodschiet vind ik walgelijk. Natuurlijk is het soms nodig om dieren af te schieten, maar daar heb je jachtopzieners voor. Als koning zijnde heb je natuurlijk wel een voorbeeldfunctie, dus het is ook nog eens bijzonder dom.
Cassidy schreef:Bij de stropers gaat het om het ivoor. Bij de jachtopzienders en de toeristen die legaal mogen schieten, om het voorkomen van een overpopulatie. Er is te weinig voedsel en te weinig ruimte voor grote grazers als olifanten in de natuurgebieden die ter beschikking staan. Als hun aantallen niet teruggebracht worden, verhongeren ze allemaal.
Nu aan jou de vraag: hoe sta jij tegenover grote grazers in Nederlandse Natuurgebieden zoals de Oostvaarders Plassen? Laten we er voor de discussie even van uitgaan dat wegvangen en herplaatsen van de koniks niet kan. Wat zou je liever zien, een snelle kogel of een langzame hongerdood?
Cassidy schreef:Ik vind het jammer dat je mijn reactie als een persoonlijke reactie hebt opgevat, er zijn er meer die jouw mening delen alleen die durven in een dergelijk topic behalve een initiele oneliner verder hun mond niet open te doen. Ik vind het altijd heel interessant als iemand gefundeerd een mening kan onderbouwen ipv hersenloos na te praten dat "de jacht schtom is, en ssso sielugh voor de beessies"....
Mindim schreef:Moet je je eens inlezen in het leven van de olifant en hoe deze kuddes leven, dan zet je dit iets minder makkelijk neer hoop ik, nu vind ik het een kortzichtig antwoord, zou je het over een haas hebben gehad, dan was het andere koek.
Cassidy schreef:En ik ben bioloog, weet ook van het sociale gedrag van olifanten af, ben ook een voorstander van het afschieten van complete families als er al geschoten moet worden (zie eerdere reactie van mijn kant in dit topic).
De vergelijking met de grote grazers in de Oostvaarders Plassen was dan ook om aan te tonen dat een stuk natuur met een hek eromheen niet werkt, en niet als voorbeeld voor de structuur van een olifantenfamilie, en hun banden binnen die familie. Ik weet overigens van geen grotere Orcaschool die in een afgebakend terrein leven, dus wat dat betreft gaat je vergelijking niet op. Een landsgrens zie ik dan niet als afbakening. De randen van een natuurgebied/reservaat daarentegen wel.
Ik had niet meegekregen dat de Spaanse koning 7 kogels nodig heeft gehad om de olifant te schieten. Mijn tegenvraag is dan: als een jachtopziener 7 kogels nodig heeft, keur je dat dan wel goed? Ook jachtopzieners moeten het leren, ze zullen echt niet allemaal meteen super raak kunnen mikken.
Cassidy schreef:Ik vind het jammer dat je mijn reactie als een persoonlijke reactie hebt opgevat, er zijn er meer die jouw mening delen alleen die durven in een dergelijk topic behalve een initiele oneliner verder hun mond niet open te doen. Ik vind het altijd heel interessant als iemand gefundeerd een mening kan onderbouwen ipv hersenloos na te praten dat "de jacht schtom is, en ssso sielugh voor de beessies"....
Mindim schreef:Hoe breng je zo'n pil bij wilde olifanten binnen Hermelientje? En hoe zorg je er voor dat het bij de juiste olifant komt? Is het te schieten, want als dat bijvoorbeeld in de bloedbaan gespoten moet worden gaat het al lastig lijkt me, tenzij je moet verdoven. Lijkt me lastig te werken met een verdoofde olifant als de rest van de familie er om heen zwermt.
Misschien kun je het wat toelichten, hoe dat in zijn werk gaat?
Mindim schreef:Cassidy schreef:En ik ben bioloog, weet ook van het sociale gedrag van olifanten af, ben ook een voorstander van het afschieten van complete families als er al geschoten moet worden (zie eerdere reactie van mijn kant in dit topic).
De vergelijking met de grote grazers in de Oostvaarders Plassen was dan ook om aan te tonen dat een stuk natuur met een hek eromheen niet werkt, en niet als voorbeeld voor de structuur van een olifantenfamilie, en hun banden binnen die familie. Ik weet overigens van geen grotere Orcaschool die in een afgebakend terrein leven, dus wat dat betreft gaat je vergelijking niet op. Een landsgrens zie ik dan niet als afbakening. De randen van een natuurgebied/reservaat daarentegen wel.
Ik had niet meegekregen dat de Spaanse koning 7 kogels nodig heeft gehad om de olifant te schieten. Mijn tegenvraag is dan: als een jachtopziener 7 kogels nodig heeft, keur je dat dan wel goed? Ook jachtopzieners moeten het leren, ze zullen echt niet allemaal meteen super raak kunnen mikken.
De oostvaardersplassen is imo sowieso een waardeloos project. En ik ben het met je eens een natuurgebied met een hek er om werkt hier niet. In nederland niet iig, we zijn daarvoor gewoon te klein. Ik vind een reservaat in Afrika, waar de dieren in hun eigen habitat leven wel iets anders. Ook om het voortbestaan van de dieren te garanderen, zonder dat ze en masse gestroopt worden, ben ik een voorstander van. In Botswana zijn idd teveel olifanten en ook een hoop mensen aldaar en misschien moet er idd afschotbeleid worden toegepast. Maar ik vind het wanstaltig dat je daar een ticket voor kan kopen om zelf zo'n dier af te schieten en dat alleen voor de man met de vele centen ook nog.
Nee, als een jachtopziener 7 kogels nodig heeft om een olifant dood te schieten, moet ie eerst maar weer eens naar de schietbaan. Alleen een adequaat iemand mag in mijn ogen afschieten en dan wel iemand in dienst van het reservaat en niet een omhooggevallen fat uit spanje, puur om de centen.
En nee ik ben niet tegen de jacht en vind het niet sielugh. Ik eet graag een stuk wild en eet geen bio industrie vlees.
Jacht is nodig, maar wel graag op een eerlijke manier. Een haas de sloot in jagen, om het daar af te schieten, vind ik ook nogal een laffe manier van jagen (heb het voorkomen trouwens), evenals de drijfjacht. Je ziet hier de jagers nogal een de regels overtreden of jagen in gebieden waar ze niet mogen jagen. In nederland mag je niet als leek wild afschieten, ik vind dat dat over de grenzen ook niet moet mogen.