Pensioen, zorg jij zelf voor een aanvulling?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:37

Momenteel zijn wij ook bezig met het vullen van 2 bankspaarregelingen.
Als de economie wat opkrabbelt, en het wordt weer interessant om te gaan beleggen, wil ik me daar ook weer een beetje mee bezig houden.
Maar voor nu, lekker 'veilig' een bankspaarproductje.
Daarnaast heeft mijn man een standaard pensioen regeling. We houden het wel goed in de gaten, maar hangen toch helaas af wat de grote pensioenen gaan doen. We zullen zien hoe de situatie er over een jaar of 15 uit ziet.

Collie2008

Re: Pensioen, zorg jij zelf voor een aanvulling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:11

Iemand noemde dat je vooral nu moet leven en niet krap moet zitten omdat je niet weet wat de toekomst brengt...agree ...maar als je ruimte hebt om e sparen is dat wel zo slip....'gewoon' sparen lukt ons niet..daarom maar via een grantiefonds...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:02

Ik spaar er nu nog niet voor maar ik ben pas 23 jaar en pas 3 maanden aan het werk als uitzendkracht. Toch ben ik er nu al bewust mee bezig, mede door mijn opleiding Bedrijfskunde, en ik heb besloten dat ik in ieder geval vanaf mijn 25e extra geld opzij wil gaan zetten voor mijn pensioen. Hoe en wat weet ik nog niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:15

annastasia schreef:
Ook in mijn omgeving zijn er mensen overleden welke helaas zelfs de 30 niet mochten halen. Het heeft mij ook aan het denken gezet. Ik stel dan ook niets uit, en geniet er volop van. Toch hoop ik zelf wel ouder te worden. Mocht ik toch komen te overlijden dan gaat mijn opgebouwde tegoed direct naar de nabestaanden en niet naar de bank.

Inderdaad, dat wil ik dan ook graag. Op dit moment kan ik niets opzij zetten, omdat er simpelweg geen geld voor is, maar alles wat ik heb (of hopelijk ooit zal hebben) gaat linea recta naar de nabestaanden. :j

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:47

Ik heb een extra lijfrente waarmee ik spaar voor m'n oude dag.

Misschien kan iemand mij met een vraagstuk helpen: we praten over de vergrijzing, de top is nog niet bereikt, zoals ik het altijd heb begrepen is, wat mij aangaat, de generatie van mijn ouders (geboorte jaren 40/50) de top, maar na de top zakt dat toch weer af? Of gaan we daar nog jaren naweeën van voelen? Dus tegen de tijd dat ik "oud" ben, of terwijl pensioen gerechtigd (geboorte jaren 80), is het dan niet weer gewoon een beetje glad gestreken, of denk ik hier nou te simpel over?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 23:06

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vergrijzing

De vergrijzing van de bevolking in de westerse landen wordt veroorzaakt door een combinatie van factoren. In de eerste plaats kenden veel westerse landen vlak na de Tweede Wereldoorlog een geboortegolf, waarin relatief veel kinderen geboren werden. In de jaren zestig en zeventig van de twintigste eeuw daalde het geboortecijfer weer sterk (ontgroening). Gevolg hiervan is dat de verhouding tussen het aantal ouderen en jongeren momenteel (2006) sterk stijgt. Dit effect is grotendeels tijdelijk: rond 2030 zullen de meeste babyboomers overleden zijn. Indien dan ook de ontgroening gestopt is, betekent dat ook een einde van de vergrijzing. De bevolking kan dan echter nog wel dalen (minder ouderen én minder jongeren).

Een andere, meer structurele, oorzaak van de vergrijzing is de stijging in de levensverwachting wat weer grotendeels het resultaat is van verbeteringen in volksgezondheid, geneeskunde en voeding. De gemiddelde levensduur van een man is tussen 1950 en 2002 toegenomen van 70,4 jaar tot 76,0 jaar. Voor vrouwen nam de gemiddelde levensduur in dezelfde periode toe van 72,7 jaar tot 80,7 jaar. De verwachting is dat deze stijging van de levensduur ook in de toekomst doorzet. Dit heeft tot gevolg dat ook na 2030 er verhoudingsgewijs meer ouderen zullen zijn dan nu.

http://www.kcwz.nl/dossiers/wonen_zorg/ ... _nederland

Nederland krijgt de komende dertig jaar te maken met een snelle vergrijzing en een omslag van bevolkingsgroei naar krimp. De periode tussen 2009 en 2040 kenmerkt zich door een stijging van het aandeel 65-plussers; in 2009 is dat aandeel 15% en dat groeit naar 26% in 2040. In sommige delen van het land is het aandeel 65-plussers zelfs meer dan 30% in 2040.
Laatst bijgewerkt door Boras op 22-04-12 23:16, in het totaal 3 keer bewerkt

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 23:12

Aha, dus in principe houd de vergrijzing aan, als ik het goed begrijp :Y)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:58

Misschien een hele domme vraag maar stel je hebt een koophuis nu en tegen de tijd dat je met pensioen gaat en wel krap zou zitten verkoop je je huis en ga je in een kleiner huurhuisje. Heb je dan niet genoeg geld?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:16

Ja genoeg geld en alleen wanneer je heel veel van de hypotheek afgelost hebt.
Maar dan heb je ook vrij weinig kosten meer aan het huis, en dat is goedkoper dan huren.
Maar in een glazenbol kijken kan niemand.
We weten niet hoe het er over veel jaren later het eruit ziet.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:18

Nee okee maar ik dacht aan mijn ouders. Denk namelijk dat het voor mijn generatie haast onmogelijk wordt om te kopen. Maar zij hebben een best mooi groot koophuis. Maar inderdaad dan kun je misschien beter de kosten van het huis hebben dan de kosten van huren. Tenzij ze echt ouder worden want dan is een kleiner huisje wel gemakkelijker dan dit huis + enorme tuin.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:22

Is mede afhankelijk van de gezondheid van beide ouders.
Maar leuk en heel goed dat je, je er nu al in verdiept.
Er is veel info te vinden op internet en er zijn veel tv programma's over huizen kopen, hypotheken, erfrecht, enz.

Stel je voor dat je een huis erft met een hele hoge hypotheek met aflossing.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:09

Ik ben echt bang voor al die 65+-ers in 2040 := Er moet dan echt een behoorlijke regeling getroffen zijn... Stel de beroepsbevolking wordt 7 miljoen in 2040, dan moeten die werkende mensen 5,1 miljoen AOW-ers van hun pensioenregeling voorzien. En dan heb je het nog niet over de werklozen en WW'ers....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:17

Nu werk je al een dag in de week voor pensioen en aow.
Straks ga je werken met 2 dagen per week voor pensioen en aow.

Maar hoe ging het dan in de tijd voor de aow en pensioenen. ??
Waar leefden die opaatjes en omaatjes van ??

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:36

Volgens mij was het toen normaal dat de kinderen voor de ouders zorgden, naast een potje dat ze (net als nu) zelf gespaard hebben. :P

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:03

Ja, het omaatje of opaatje in de schommelstoel in de hoek van de kamer.
Hoop commentaar uit die hoek en het gezin ging gewoon zijn eigen gang.
Nu worden de omaatjes en opaatjes in een of ander walgelijk tehuis geplaatst.
Alleen op een kamertje en pas om 11 uur een beetje verzorging.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:13

Ah fijn dat je elke verpleeg/verzorgingshuis over 1 kam scheert :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:23

Ik wou al zeggen, mijn oma heeft het niet verkeerd gelukkig, mede met dank aan mijn moeder (bejaardenverzorgster daar)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:24

Uitzonderingen bevestigen de regel.
En ik hoop voor elk oudje dat ze in een goed verzorgings tehuis zitten.
Ook jij en ik komen daar eens terecht.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:19

Ariebren schreef:
Nu werk je al een dag in de week voor pensioen en aow.
Straks ga je werken met 2 dagen per week voor pensioen en aow.

Maar hoe ging het dan in de tijd voor de aow en pensioenen. ??
Waar leefden die opaatjes en omaatjes van ??

Toen werden de mensen niet zo oud, er was vreselijke armoede en er was totaal geen luxe als vakantie, hobby's, auto's e.d. Families woonden bij elkaar in, dus aten met elkaar.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:38

Ik ben er niet mee bezig.. wie weet ben ik tegen die tijd al lang dood en begraven. Ik heb afgelopen jaar meerdere sterfgevallen meegemaakt, allemaal mensen van rond de 60 jaar. Ook heb ik het idee dat je spaargeld steeds maar minder waard wordt. Zoals eerder is gezegd; nu koop je voor 50 euro 25 broden, maar hoe is dat over een aantal jaren?
Daarnaast wordt de pensioenleeftijd verhoogd en ik denk dat ik, als het aan de regering ligt, straks moet blijven werken totdat ik er dood bij neerval. Dus mijn pensioen is dan toch niet meer nodig. Misschien denk ik wel heel somber, maar ik zie het tegen die tijd wel (ben nu 31).
Ik heb sowieso pensioen opgebouwd en als het te weinig is, verkoop ik mijn huis en vertrek ik naar het buitenland, of iets dergelijks.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 23:43

Dat huis heb ik helaas niet, dus die kan ik niet verkopen om van te leven.
Ook hier een aantal dierbaren op jonge leeftijd verloren. Daardoor leef ik nog meer in het hier en nu en probeer niets uit te stellen.
Maar toch houd ik ook rekening met de toekomst. Die 50,- p/m kan ik wel missen, ach en mocht ik de 65 niet halen dan hebben mijn nabestaanden een leuk spaarpotje.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:46

Ik kan pas over 31 jaar met pensioen. Tegen die tijd is er zooooveel veranderd dat ik me absoluut niet druk ga maken. Wie dan leeft, die dan zorgt...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:01

ik zou niet weten hoe ik mijn pensieo zou moeten aanvullen...op is op aan het eind van de maand :+