Proces tegen Breivik. Live te volgen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:54

Marjoow schreef:
patatkraam schreef:
Om zo iemand niet terug te zien in de maatschappij bestaat er levenslang

En dat kost naar mijn mening veel te veel geld, en een plek in de gevangenis die iemand anders beter kan bezetten :) Maar das een andere discussie :)

Als dat de reden is om iemand maar dood te maken; de doodstraf kost evenveel, zo niet meer... ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:00

verootjoo schreef:
Als dat de reden is om iemand maar dood te maken; de doodstraf kost evenveel, zo niet meer... ;)

Iemand :?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:00

Ik ben benieuwd waar die info vandaan komt, iemand officielle cijfers van de kosten?
En dan een bijkomend voordeel: met de doodstraf houdt iemand niet 21 jaar lang een cel bezet, die heel goed te gebruiken is voor mensen die wél weer de maatschappij in kunnen/mogen na straf.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:01

verootjoo schreef:
Marjoow schreef:
En dat kost naar mijn mening veel te veel geld, en een plek in de gevangenis die iemand anders beter kan bezetten :) Maar das een andere discussie :)

Waar haal je dat vandaan?
Hoe duur is het om iemand levenslang op te sluiten, en hoe duur is een elektrische stoel/dodelijke injectie?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:02

sarabande schreef:
verootjoo schreef:

Iemand :?

Ja iemand, ook anders breivik is een mens, en ik zou niet weten waarom iemand zelf een moord op z'n geweten zou willen hebben als je weet hoe verschrikkelijk is dat hij zoveel mensen heeft vermoord. Doodstraf is wat mij betreft nooit gerechtvaardigd.

EvaC

Re: Proces tegen Breivik. Live te volgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:08

Dat ben ik echt helemaal met je eens. Waar houdt het op als je exact terug doet wat diegene ook gedaan heeft?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:08

Ik had wel in De Standaard gelezen dat ze die staf na 21 jaar altijd weer met 21 jaar gaan/zullen verlengen. Ze kunnen het gewoon niet maken dat Breivik weer vrijkomt, dat is net hetzelfde als dat ze hier in België Marc Dutroux ooit zouden vrijlaten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:09

EvaC schreef:
Dat ben ik echt helemaal met je eens. Waar houdt het op als je exact terug doet wat diegene ook gedaan heeft?

Jij vind de doodstraf net zo erg als wat deze man heeft gedaan? Deze man heeft levens verwoest. Dit is geen wraak, maar rechtvaardigheid. Ik had liever dat hij zelf een kogel door zijn kop had gejaagd, of de politie dmv zelfverdediging.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:11

Moord is moord.
En ja je hem wel de doodstraf geeft staat er op zijn doodverklaring hetzelfde als op de doodverklaringen van zijn slachtoffers; moord.

Ik geloof in de wet en levenslang ben ik een groter voorstander van. Laat hem maar tot het einde der tijden genieten van zijn 4 muren, zonder podium en fijn afgezonderd.
Of hij nu toerekingsvatbaar is of niet, isoleer is een uitstekende plek voor zo'n mediageile engerd.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-04-12 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:12

vuurneon schreef:
Moord is moord.
En ja je hem wel de doodstraf geeft staat er op zijn doodverklaring hetzelfde als op de doodverklaringen van zijn slachtoffers; moord.

Nee. Moord vind ik iets heel anders dan doodstraf.

Jammer verootjoo, dat je ons niet meer kan vertellen over de kosten van levenslang/doodstraf :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:12

De discussie of een monster dat zit te lachen in de rechtbank als zijn gruweldaden worden opgesomd en de namen van al die dode jonge mensen vallen, menselijk is, is in het Robert M topic al uitvoerig besproken
Conclusie weinig mensen vinden zo iemand menselijk, maar je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen

EvaC schreef:

exact terug doen is 77 mensen in koelen bloede doodschieten en zeggen dat dat er helaas te weinig waren, dat is toch wat anders dan een spuitje geven

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:13

Niet mee eens. Een dier dat doordraait, ziek in de kop is, agressief wordt, krijgt ook een spuitje. Is ook geen moord, is voor het dier z'n eigen bestwil en als bescherming voor de rest van de wereld. Waarom zou het bij zo'n ziek persoon dan ineens moord zijn?

En afmaken van zo'n kerel kan echt een stuk goedkoper dan hier wordt gesuggereerd: vraag maar aan mijn DA ;)

Maar goed, is heel de discussie niet, Noorwegen heeft helaas de doodstraf niet.

Edit: als reactie op vuurneon's bericht ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:14

Tja, mag jij vinden; de wet denkt er anders over gelukkig en voor de overlijdingscertificaten maakt het ook niet uit; moord blijft moord. Doodstraf is ook moord door de staat. Hoe je het ook went of keert.
Het blijft moord :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:15

Nee, dat noem jij zo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:15

Nee dat noemt de wet zo ;)

Heb ik toch echt niets over te zeggen hoor!
Op de overlijdenscertificaten van de mensen die ter dood veroordeeld zijn in de VS staat toch echt vermoord als doodsoorzaak.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-04-12 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:17

GamblersCup schreef:
Niet mee eens. Een dier dat doordraait, ziek in de kop is, agressief wordt, krijgt ook een spuitje. Is ook geen moord, is voor het dier z'n eigen bestwil en als bescherming voor de rest van de wereld. Waarom zou het bij zo'n ziek persoon dan ineens moord zijn?

En afmaken van zo'n kerel kan echt een stuk goedkoper dan hier wordt gesuggereerd: vraag maar aan mijn DA ;)

Maar goed, is heel de discussie niet, Noorwegen heeft helaas de doodstraf niet.
Edit: als reactie op vuurneon's bericht ;)

Gewoon een potje Euthasol aan een infuus...

vuurneon schreef:
Tja, mag jij vinden; de wet denkt er anders over gelukkig en voor de overlijdingscertificaten maakt het ook niet uit; moord blijft moord. Doodstraf is ook moord door de staat. Hoe je het ook went of keert.
Het blijft moord :)

Tsja, als jij zo blijft redeneren dan kan je ook geen discussie starten. Je denkt erg zwart wit naar mijn idee. Moord=moord en moord=fout. Maar in principe is het doden van een hond ook moord. Is het dan ook per definitie fout?
Ik vind dat elke moord opsich bekeken moet worden, en moord door staat vind ik geen fout idee. Zou een hoop plekken in de gevangenis schelen voor mensen die een fout hebben begaan en wél hun leven willen beteren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:18

Discussie ga ik ook niet eens aan, omdat er toch geen doodstraf is in Noorwegen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-04-12 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:18

vuurneon schreef:
Nee dat noemt de wet zo ;)

Heb ik toch echt niets over te zeggen hoor!
Op de overlijdenscertificaten van de mensen die ter dood veroordeeld zijn in de VS staat toch echt vermoord als doodsoorzaak.

Wat staat er op dan? Heb je een kopie? Waar haal je deze informatie vandaan?

Is het niet zo dat erop staat: Death Penaltie?
Er zal niet staan: Murdered.
Daar staat ook een doodsoorzaak bij, precies wat ik zeg. Je denkt naar mijn mening te zwart/wit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:19

Ja, die heb ik wel eens gezien inderdaad :)

De wet is gewoon duidelijk en discussie is compleet zinloos; ik ga niet eens denken vanuit emotie op dit punt; doodstraf is niet mogelijk in Noorwegen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-04-12 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:19

Okee, maar wat staat er precies allemaal op dan? Mag via PB, ben erg nieuwsgierig :)

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:23

Niet om de discussie verder op te laaien maar wat cijfers over de kosten van een death penalty. Had het toevallig eerder gezien en las de vraag dus bij deze:
http://www.deathpenaltyinfo.org/documents/FactSheet.pdf
Deze info kun je verder op google vinden ook.

Spuitje zelf is niet zo duur, alles eromheen wel :) Uiteindelijk als je alles berekend is het goedkoper iemand levenslang op te sluiten. Maar dan ga je niet puur op het moment af, er komen rechtszaken, mensen, uitvoerders enz. bij kijken. Maar wat Gamblerscup zegt samen met haar DA...het kan altijd goedkoper.

Wat mij betreft is die man gewoon grondig ziek in zijn bovenbolletje en moeten ze niet eens overwegen hem uitgebreid terecht te stellen...kost alleen maar geld. Oppotten die handel...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:25

Weet je wat ik misschien nog wel enger vind? Al die sympathisanten bij de rechtbank voor Breivik.... Brr....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:43

Marjoow schreef:
vuurneon schreef:
Moord is moord.

Nee. Moord vind ik iets heel anders dan doodstraf.

Jammer verootjoo, dat je ons niet meer kan vertellen over de kosten van levenslang/doodstraf :)

Toevallig staat er vandaag in de krant dat in de VS mogelijk de doodstraf wordt afgeschafd, omdat deze 4x duurder is dan levenslang opsluiten, met name omdat de processen zeer lang duren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:45

Marjoow schreef:
EvaC schreef:

Jij vind de doodstraf net zo erg als wat deze man heeft gedaan? Deze man heeft levens verwoest. Dit is geen wraak, maar rechtvaardigheid. Ik had liever dat hij zelf een kogel door zijn kop had gejaagd, of de politie dmv zelfverdediging.

Jij wilt jezelf gelijk stellen aan zo'n gek als hij? Sorry, ik vind mezelf te veel waard om door het leven te gaan met de wetenschap iemand vermoord te hebben :\

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:49

Wat heb je ook aan gerechtigheid als hij zelfmoord pleegt?

Bizar is wel om te zien dat er mensen zijn die hem beschouwen als held, ik hoop van harte dat hij later niet genoemd wordt als grote inspiratie bron. Wat dat betreft hebben ze er wel slim aan gedaan door niet zijn getuigenissen live uit te zenden.

Ook zeer apart dat hij zegt dat hij zichzelf voor de daad ontmenselijk heeft, ik vind hem nu ook niet echt menselijk overkomen :\ het is net een robot, enige emotie die toont was het huilen om zijn eigen film.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-04-12 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt