Ongeschikte ouders verplichten tot anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:48

Sleeper schreef:
Marit schreef:
En figuren zoals Barbie in Oh Oh Cherso?

En dat is precies de reden waarom ik tegen ben. Wie ben jij om te bepalen dat zij niet goed voor een kind zou kunnen zorgen. Omdat ze misschien anders is dan jij bent is dat een graadmeter om mensen kinderen krijgen te ontzeggen?

Nee, daarom niet. Maar ik ben wel van mening dat dat niet de ideale omgeving voor een kind is om op te groeien. Ik weet niet of je dat hele programma van haar gekeken hebt, maar daaruit af te leiden zou je een kind daar niet willen laten opgroeien. Ze heeft geen vast inkomen, zij en haar man ruziën om de haverklap, 'kanker' vliegt door de kamer, en vazen gaan erachter aan, en ze komt elk weekend lallend uit de kroeg. Dan denk ik, waarom nu al een kindje. Ze zijn beiden nog zo jong, waarom zou je een kind in zo'n omgeving willen zetten? Ik vind dan wel dat je zou moeten kunnen overleggen met mensen zoals Barbie. Om ze heel goed erover na te laten denken. Waarom wil je een kindje? Want als je dat kindje eenmaal hebt valt het natuurlijk toch allemaal wat zwaarder uit dan het leek.

Kinderen krijgen is gewoon zo'n grote beslissing die veel mensen tegenwoordig veel te snel maken, vind ik.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:50

Sleeper schreef:
Marit schreef:
En figuren zoals Barbie in Oh Oh Cherso?

En dat is precies de reden waarom ik tegen ben. Wie ben jij om te bepalen dat zij niet goed voor een kind zou kunnen zorgen. Omdat ze misschien anders is dan jij bent is dat een graadmeter om mensen kinderen krijgen te ontzeggen?

Oke, je bent tegen.

Maar vind jij dat iemand met een (zware/behoorlijke) geestelijke beperking die al niet zelfstandig kan wonen (dus niet voor zichzelf kan zorgen) wel de verantwoording kan dragen voor een baby/kindje?

Ik denk dat mensen die niet zelfstandig kunnen wonen (en dus niet voor zichzelf kunnen zorgen) ook geen zorg en verantwoording kunnen dragen voor een kindje.
Bij deze mensen zouden in mijn ogen dan ook iets aan gedaan moeten worden dat zij niet heel gemakkelijk een kind kunnen krijgen (lees: eerst moeten bewijzen dat zij voor zichzelf en het kindje kunnen zorgen zonder dat er 24/7 begeleiding bij hoeft te zijn).

En in een groot deel van DH vliegt de kanker je om de oren. Kanker mooi, kanker leuk etc. Wat in het zuiden Kei is, is in DH Kanker....
En wie zegt dat het niet grotendeels show is... als alles koek en ei is zal er geen hond naar het programma kijken ;)
En een Barbie, tja, die is gewoon niet al te slim (of is dat wellicht behoorlijk overdreven op de TV en vooral de domme momenten uitgelicht??) maar die kan wel voor zichzelf zorgen en zelfstandig wonen etc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:51

Caira schreef:
Maar Cassidy, ik denk niet dat dit topic gestart is om enkel jouw mening te horen, lijkt me....

het is nu weer heel actueel en dan mag iedereen zijn of haar mening geven.

Het vleit me dat je denkt dat ik deze topics aankaart omdat ik alleen mijn mening onder ogen wil brengen. Echter hebben ook anderen hun mening in deze topics gegeven, en ze zijn allemaal de moeite waard om eens door te nemen.

Sleeper schreef:
Cassidy schreef:
Dus? Mijn mening is onveranderd.

Prima, maar dat betekent niet dat we jouw mening te hoeven op zoeken omdat jij geen zin hebt om het nog een keer te vertellen. Van alle kanten oke zoals het nu is toch :)

Omdat een eerder geplaatst topic wat ouder is, betekend niet dat het niet actueel is. Ook aan jou nogmaals het advies om bovenstaande topics eens door te nemen, met name omdat er ook ander bokkers hun mening geven die beslist waardevol te noemen is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:04

Marit schreef:
Dan denk ik, waarom nu al een kindje. Ze zijn beiden nog zo jong, waarom zou je een kind in zo'n omgeving willen zetten? Ik vind dan wel dat je zou moeten kunnen overleggen met mensen zoals Barbie. Om ze heel goed erover na te laten denken. Waarom wil je een kindje? Want als je dat kindje eenmaal hebt valt het natuurlijk toch allemaal wat zwaarder uit dan het leek.

Kinderen krijgen is gewoon zo'n grote beslissing die veel mensen tegenwoordig veel te snel maken, vind ik.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Absoluut. Maar het is nog iets heel anders om vanuit de Staat mensen dwingen om een medische behandeling te ondergaan, om de integriteit van hun lichaam te schenden (ze hebben zelf de keuze niet) en om ze te verbieden kinderen te krijgen.

Hoezeer ik hoop dat Barbie zich niet voortplant - het is iets HEEL anders om dat vanuit staatswege te beslissen. Wat mij betreft is de basis van onze maatschappij toch vrijheid, die maar in heel extreme gevallen kan worden geschonden. Ik wil geen totalitaire staat waarin de overheid beslist wie er mag voortplanten en wie er geschikt is en wie niet.

Marit

Re: Ongeschikte ouders verplichten tot anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:08

Ja dat is ook zo. Je kan het ze ook niet verbieden. Maar op een gegeven moment zal er toch ook iets moeten veranderen. We zijn nu al met teveel, er moet ergens iets gebeuren.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:12

"ongeschikt zijn als vader of moeder"

Waar ligt de grens tussen geschikt en ongeschikt? Wie gaat die grens bepalen? Op basis waarvan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:15

Marit schreef:
Ja dat is ook zo. Je kan het ze ook niet verbieden. Maar op een gegeven moment zal er toch ook iets moeten veranderen. We zijn nu al met teveel, er moet ergens iets gebeuren.

Dit is geen effectieve manier om de bevolking in het algemeen terug te brengen hoor. Het gaat uiteindelijk maar om een klein aantal extreme situaties, geen algemene vorm van geboortebeperking.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:19

Nou ik weet niet wat het aantal is van deze situatie. Maar als je bijvoorbeeld de procedure als die van pleegouders gaat voeren, denk ik dat er erg veel mensen 'af vallen' om kinderen te krijgen. Ik vind dat dan denk ik een effectievere manier dan de China regeling van allemaal 1 kind, waar je dan het probleem met zonen en dochters krijgt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:30

gummie schreef:
"ongeschikt zijn als vader of moeder"

Waar ligt de grens tussen geschikt en ongeschikt? Wie gaat die grens bepalen? Op basis waarvan?

Er zijn ook mensen die al verschillende kinderen hebben gekregen die steeds weggehaald moeten worden maar die aan de lopende band weer zwanger raken. Ik denk toch echt wel dat je na 1 of 2 (of 3 of 4) uit huis geplaatste kinderen wel kan zeggen dat iemand geen geschikte ouder is :x. Zelfs die mensen kun je nu niet verplichten tot het gebruik van anti-conceptie.

Ik ben voor, ik vind dat het belang van het kind voor de kinderwens van de ouder moet komen. Je zou het ook kunnen instellen bij mensen die echt bewezen ongeschikt zijn als ouder (waar al kinderen zijn weggehaald en niet meer terug konden worden geplaatst). Een test of psychologische beoordeling lijkt mij erg lastig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:04

Marit schreef:
Nou ik weet niet wat het aantal is van deze situatie. Maar als je bijvoorbeeld de procedure als die van pleegouders gaat voeren, denk ik dat er erg veel mensen 'af vallen' om kinderen te krijgen. Ik vind dat dan denk ik een effectievere manier dan de China regeling van allemaal 1 kind, waar je dan het probleem met zonen en dochters krijgt.

Zonen en dochters heeft meer te maken met cultuur, al is het op het platteland ook noodzaak en daar mag een 2e als de eerste een meisje is.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:28

Tot hoe ver mag de staat dan wel niet bepalen over het persoonlijke leven? Ik vind anticonceptie niet de plek waar de staat iets te zeggen moet hebben. Dit is veel te gevoelig. Wie wel of geen kinderen zou moeten krijgen is gevaarlijk om door een hogere hand te laten bepalen. In scandinavie zijn hele sterilisatiemissies opgezet in het verleden om de hele achterstandswijken te steriliseren met het idee zo de achterstandsproblematiek op te lossen. Griezelig toch? Hitler verplichte (geestelijk) gehandicapte zich te laten steriliseren om zo het ras niet te verzwakken.... Het verlichten tot het niet voortplanten vind ik een tricky business. Veelste gevoelig, veelste subjectief, veelste gevoelig voor grove fouten. Behoort het recht tot voortplanten niet tot onze basisbehoefte, het echte oerinstinct? welke plaats heeft een staat hierin? Natuurlijk is kindermishandeling en verwaarlozing verschrikkelijk ik geloof alleen niet in deze methode. Brr.. Griezelig

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:51

Krips schreef:
Tot hoe ver mag de staat dan wel niet bepalen over het persoonlijke leven? Ik vind anticonceptie niet de plek waar de staat iets te zeggen moet hebben. Dit is veel te gevoelig. Wie wel of geen kinderen zou moeten krijgen is gevaarlijk om door een hogere hand te laten bepalen. In scandinavie zijn hele sterilisatiemissies opgezet in het verleden om de hele achterstandswijken te steriliseren met het idee zo de achterstandsproblematiek op te lossen. Griezelig toch? Hitler verplichte (geestelijk) gehandicapte zich te laten steriliseren om zo het ras niet te verzwakken.... Het verlichten tot het niet voortplanten vind ik een tricky business. Veelste gevoelig, veelste subjectief, veelste gevoelig voor grove fouten. Behoort het recht tot voortplanten niet tot onze basisbehoefte, het echte oerinstinct? welke plaats heeft een staat hierin? Natuurlijk is kindermishandeling en verwaarlozing verschrikkelijk ik geloof alleen niet in deze methode. Brr.. Griezelig

Hierin heb je gelijk. Alleen kindersterfte grijpt de maatschappij heel erg aan, daarom zoekt men naar een oplossing om dit te voorkomen, alleen dat is er niet, denk ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:56

Op een moment dat een moeder haar kind dood door stelselmatige mishandeling, dan mag zij van mij direct gesteriliseerd worden.... Ook vader als hij niet van zijn kinderen af kan blijven... zodat hij zich niet kan voortplanten. Hoppa, snip snap!

Helaas is dat onuitvoerbaar, het is wel erg onethisch en inderdaad wat ooit begon als onnatuurlijke selectie bij zwakzinnigen om te voorkomen dát die zich voortplanten mondde ook uit in Hitlers project voor het perfecte ras....

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:19

Mri schreef:
Ik denk dat mensen die niet zelfstandig kunnen wonen (en dus niet voor zichzelf kunnen zorgen) ook geen zorg en verantwoording kunnen dragen voor een kindje

Dit ben ik met je eens, hier ligt voor mij ook de grens. Ik heb met mensen met een verstandelijke handicap (zeer laag niveau) gewerkt en ik zou een kind echt niet zulke ouders gunnen. Sommigen kunnen zichzelf niet aankleden, laten continu het gas aanstaan etc. Dat lijkt me niet echt een veilige/wenselijke omgeving om in op te groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:28

Absoluut voor.

Ben in mijn werk zó veel schrijnende gevallen tegen gekomen.
AMK melding, kind uit huis en hop, dan nemen we toch een nieuwe? -> weer AMK melding, weer uithuisplaasting, weer een nieuwe. Nou en dat kan lang aan gaan hoor.
Tienermoeders met op zeer jonge (<20) leeftijd al meerdere kinderen van verschillende mannen.
Psychiatrisch patiënten die toch zwanger raken, vanwege zwangerschap moet de medicatie aangepast of gestopt worden -> hallo psychose.
LVG of VG ouders die begeleid zelfstandig wonen en zij raakt zwanger. -> AMK melding, kind uit huis.

Criteria zouden voor mij zijn;
IQ <85
Cluster A of B op AS I / II van de DSM IV
Uithuisplaatsing of OTS van kind
Psychosociale problematiek waarbij intensieve hulpverlening noodzakelijk is.
Actueel middelenmisbruik

En qua uitvoering, zodra er bijv. een kind uit huis geplaatst is of de OTS is uitgesproken, gaat daar verplichte anticonceptie mee gepaard.
Bij opname in een 24-uurs woonvoorziening.
Inzet van (vrijwillige of gedwongen) ambulante hulpverlening gaat gepaard met verplichte anticonceptie (en als dat de vrijwillige hulp doet stagneren, komt er vanzelf een AMK melding en een uithuisplaatsing dus dan komt het er alsnog, of als er nog geen kinderen in het spel zijn komt die opname of IBS/RM er ook vanzelf wel).
Bij het opleggen van een RM of IBS.

En waarom zou het niet mogelijk zijn?
We kunnen onze pedosexuelen ook hun depotje verplichten alvorens ze op verlof mogen, dit om ervoor te zorgen dat ze geen schade toe kunnen brengen aan kinderen.
Nou, om ervoor te zorgen dat onbekwame ouders ook geen schade toebrengen aan kinderen moet dit toch ook mogelijk zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:37

@Kanelly
Bedoel je, als de ouder aan 1 van die criteria voldoet, of aan meerdere?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:43

Ik ben er ook voor.
Maar.... laat ze dan ook meteen iets doen aan die ouders die hun kinderen vanaf dag 1 in de creche dumpen en wel "normaal" zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:47

:j t is natuurlijk ook te gek voor woorden dat ouders moeten werken om brood op de plank te krijgen. Zou verboden moeten wordn :')

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:49

ik ben ook voor, en kan mij helemaal vinden in de suggesties van Kanelly

(heb ook eens een documantaire gezien over deze problematiek..steeds maar weer nieuwe kinderen "fokken"zo sneu..die mensen hadden al 7! kinderen en alle 7 uit huis geplaatst....)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:53

Soortgelijke docu heb ik ook gezien; ach,mijne vorige kinderen zijn uit huis geplaatst dus ik 'fok' er maar weer in bij in de hoop dat deze wel kan blijven.... Laag iq, lage socioeconomische status, ongelooflijk ongezonde woonomgeving, school? Huh? Wat is dat? Geen ritme, geen gezond voedsel, kinderen met ontzettende gedragsproblematiek en ongelooflijke achterstand.... Zo treurig. En dan toch weer denken; ach wie weet gaat het bij kind 6 wel goed....
Vreselijk.... :n puntje bij paaltje, ook kind 6 uit huis geplaats want moeder vond weer een 'leuke' dronkenlap.... En tja... Dat was geen succes volgens jeugdzorg.

Voor de kinderen is het vreselijk, geen eerlijke kans gekregen, geen onvoorwaardelijk liefde maar t was meer een wegwerp artikel.... En voor de samenleving is het ook ongelooflijk duur.

Pff had graag die vrouw gedwongen aan de anticonceptie gezet...
Hoe onethisch dat ook is, want daar ben ik mij ook wel van bewust natuurlijk.

Net als de moeder die haar kind jarenlang martelt en dood.... Ik gun geen kind zo'n moeder en ik gun die vrouw ook geen kind meer. Echt niet
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-04-12 00:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:59

Brainless schreef:
@Kanelly
Bedoel je, als de ouder aan 1 van die criteria voldoet, of aan meerdere?

1 van de criteria.
En uiteraard wel i.c.m. met de daaronder genoemde kaders.

Anders krijg ik het logischerwijs aan de stok met de borderliners, anti-socialen e.v.a. ;) :+

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 00:15

vuurneon schreef:
:j t is natuurlijk ook te gek voor woorden dat ouders moeten werken om brood op de plank te krijgen. Zou verboden moeten wordn :')

Dan moet je je als ouder misschien afvragen waarom je kinderen wilt als je ze alleen in bed legt en s ochtends eten geeft.....
Of andere eisen aan het leven stellen ipv 3 pj op vakantie.
Als men in al die luxe wil leven waarom aan kinderen beginnen.... Kosten bergen geld en zijn blijkbaar alleen tot last.

Anders gezegd ik ken inmiddels veel rijkelui kinderen (zit op priveschool) en sommigen (deze zijn dan wel 15+) zien hun ouders zelden en kennen de nanny beter... Behalve dat bijna de helft ook nog eens wangedrag (overmatig alcohol en drugs gebruik en gokt) vertoond.
Sommigen krijgen met hun 16 een kant en klaar appartement (dus geen studentenkamer) en pa en ma (kind zit laatste klas vwo en gaat het zeker niet halen door Zn bloe verslaving) wonen permanent in zuid afrika. Als kind niet op school is moet school naar ZA bellen omdat jongen niet opneemt.... Dat is geen (psychische) mishandeling?!
Of kind is jongste van 4, vader nooit thuis moeder tja geen idee wat die mankeerd maar hangt bij hem wel een foto van een walrus boven zijn bed en word hem elke dag verteld dat hij daarop lijkt en nog minder is als de hond...
Want ik denk dat de meeste mishandelingen niet fysiek zijn.. fysiek is aan te tonen maar bewijs jij maar eens dat je geestelijk mishandeld wordt.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 00:22

1. Wie beslist wat niet goed genoeg is voor een kind?
2. over één kan scheren van groeperingen.
3. bij voorbaad al geen kans geven.
4. Het blijft niet bij toevallig die drugsverslaafden, de grensen worden steeds losser tot alleen jan modaal en hoger een kind kunnen krijgen.
5. we zijn geen honden die op juiste kenmerken gefokt moeten worden.

Dikke tegen dus van deze bokker.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 07:33

colette_007 schreef:
Ik ben er ook voor.
Maar.... laat ze dan ook meteen iets doen aan die ouders die hun kinderen vanaf dag 1 in de creche dumpen en wel "normaal" zijn.

het kwartje was ook gevallen bij je dat de maatschappij dit enigszins " verplicht"
zonder kdv kunnen moeders niet werken, en zonder dat werk is het niet betaalbaar

dus als jij nou niet genoeg centjes heb om fulltime mama te kunnen zijn maar je heb wel een enorme kinderwens moeten we maar tegen jou zeggen: nee sorry, niet voor jou weggelegd want jij heb geen geld.......
terwijl je met 2 of 3 dagen werken het wel kan bolwerken

oh ja ...en voor de duidelijkheid.....dag 1 is non zins, elke ouder heeft recht op zwangerschapsverlof ;)
maar misschien eerst wat verdiepen voordat je gaat roepen?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:36

Kanelly schreef:
Absoluut voor.

Ben in mijn werk zó veel schrijnende gevallen tegen gekomen.
AMK melding, kind uit huis en hop, dan nemen we toch een nieuwe? -> weer AMK melding, weer uithuisplaasting, weer een nieuwe. Nou en dat kan lang aan gaan hoor.
Tienermoeders met op zeer jonge (<20) leeftijd al meerdere kinderen van verschillende mannen.
Psychiatrisch patiënten die toch zwanger raken, vanwege zwangerschap moet de medicatie aangepast of gestopt worden -> hallo psychose.
LVG of VG ouders die begeleid zelfstandig wonen en zij raakt zwanger. -> AMK melding, kind uit huis.

Criteria zouden voor mij zijn;
IQ <85
Cluster A of B op AS I / II van de DSM IV
Uithuisplaatsing of OTS van kind
Psychosociale problematiek waarbij intensieve hulpverlening noodzakelijk is.
Actueel middelenmisbruik

En qua uitvoering, zodra er bijv. een kind uit huis geplaatst is of de OTS is uitgesproken, gaat daar verplichte anticonceptie mee gepaard.
Bij opname in een 24-uurs woonvoorziening.
Inzet van (vrijwillige of gedwongen) ambulante hulpverlening gaat gepaard met verplichte anticonceptie (en als dat de vrijwillige hulp doet stagneren, komt er vanzelf een AMK melding en een uithuisplaatsing dus dan komt het er alsnog, of als er nog geen kinderen in het spel zijn komt die opname of IBS/RM er ook vanzelf wel).
Bij het opleggen van een RM of IBS.

En waarom zou het niet mogelijk zijn?
We kunnen onze pedosexuelen ook hun depotje verplichten alvorens ze op verlof mogen, dit om ervoor te zorgen dat ze geen schade toe kunnen brengen aan kinderen.
Nou, om ervoor te zorgen dat onbekwame ouders ook geen schade toebrengen aan kinderen moet dit toch ook mogelijk zijn.

Ik krijg de rillingen van wat je schrijft.... Met name van jouw criteria. Je zult er ongetwijfeld goed over nagedacht hebben, maar ik wil maar even zeggen ik dit toch echt een probleem vind.

- Heb je het nou bijvoorbeeld over mensen die gedwongen intensieve psychosociale begeleiding krijgen? Of mensen die uit eigen beweging een hulpverlener opzoeken voor die begeleiding? Wat versta je onder intensief? En wat te doen met het risico dat mensen die normaal wel hulpverlening zouden opzoeken om aan zichzelf te werken, dat door de maatregel van het geen kinderen mogen krijgen ineens niet meer doen? Of gaat de staat voortaan bepalen wie hulpverlening nodig heeft en wie niet? Gaan ze op de hoek van de straat staan om mensen die zich "ongewoon, asociaal of onaangepast" gedragen in een politiebusje te gooien en af te voeren naar de GGZ?
- Moet iedereen een IQ-test afleggen alvorens toestemming te mogen krijgen om kinderen te krijgen? En betekent dat dan niet dat niemand kinderen mag krijgen, totdat de uitslag van de IQ-test er is? Dus iedereen die nog niet getest is zolang aan de anti-conceptie? En als je IQ 86 is, ben je wel geschikt om ouder te worden in tegenstelling tot iemand die IQ 85 heeft?
- wat versta je onder actueel middelenmisbruik? De mensen die zich ieder weekend lamzuipen in de kroeg, maar doordeweeks netjes naar hun werk gaan? De mensen die ieder weekend naar een housefeestje gaan en daar een pilletje slikken? De mensen die iedere avond drie wijntjes drinken? Of bedoel je dan toch alleen de mensen die verslaafd zijn, dagelijks middelen gebruiken en daadwerkelijk niet meer functioneren in de maatschappij? En welke middelen dan? Valt een joint per avond daar onder? Of hebben we het alleen over de mensen die met een spuit in hun arm op straat liggen? en gaan we die dan helpen met afkicken? Gedwongen? Of mogen we ons alleen bemoeien met het krijgen van kinderen, maar niet met het afkicken van drank of drugs?
- een borderliner mag geen kinderen krijgen? Een narcist ook niet? En als er nou eens een verkeerde diagnose wordt gesteld? En wat te doen met het volgende? "As II kan ook worden gebruikt om opvallende, slecht aangepaste persoonlijkheidskenmerken aan te geven die niet voldoende zijn voor een persoonlijkheidsstoornis [in deze gevallen moet geen codenummer worden gebruikt]. De gewoonte gebruik te maken van slecht aangepaste afweermechanismen kan eveneens op As II worden aangegeven." Ofwel: mensen die sterke trekken hebben van een van de cluster A of B persoonlijkheidsstoornissen, maar die niet de stoornis hebben? Die vallen namelijk ook onder het criterium dat jij gebruikt. En als een werkelijke borderliner, narcist, antisociale persoonlijkheid, etc. helemaal de hulpverlening niet opzoekt? Die mag dus wel kinderen krijgen want heeft geen diagnose gekregen?

Ik vind het niet alleen totaal onuitvoerbaar, maar ook ondoordacht.