Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shenavallie schreef:HA HA HA, dat doe ik ook altijd. Word je een partij vreemd aangekeken, hi hi! Zo laten toeristen op mijn werk ook wel eens vuilnis achter in de koets, maar dan zeg ik ook dat ze bijna wat zouden vergeten. Dan krijg je wat gehakkel, maar ze nemen het wel mee!
Zo hou ik op een parkeerplaats ook wel eens iemand aan om te kunnen zeggen "dat zijn knipperlicht het niet doet", terwijl ik weet dat zo'n figuur gewoon te laks is om zijn richtingaanwijzer te gebruiken.
Shenavallie schreef:Zo kun je nog legio voorbeelden opnoemen en ik heb er wel eens voor gestaan om er werkelijk een boek over te gaan schrijven. Mensen laten inzien wat iets kleins al voor gevolg kan hebben. Kijk bijvoorbeeld naar kinderen/tieners die voor de grap achter een beest aan lopen te jagen. Zeg ik standaard iets van, grote bek terug of niet. Dat zijn straks de ergsten als je ze niet direct op hun gedrag aanspreekt.
Knoffer schreef:MAAR, blijf ik er wel bij dat je moet uitkijken hoe je vervolgens commentaar op anderen levert. Want je kan ook gewoon zelf het goede voorbeeld geven, zonder andere direct uit te maken voor aso. Ik zat een keer in de tram en zag een oudere vrouw binnenkomen, ik wilde eig. direct opstaan, maar voelde direct m'n rug waar ik veel last van had. Dus aarzelde ik eventjes om te kijken of iemand anders mss initiatief nam om op te staan. Nog geen seconde later een vrouw naast me staat op en begint direct uitgebreid commentaar te leveren hoe aso het is dat niemand opstaat. Tja, zo creëer je ook niet bepaald een betere sfeer.
Knoffer schreef:Kinderen blijven wel kinderen he. Die zoeken grenzen op en moeten hun inlevingsvermogen nog ontwikkelen. Tuurlijk moet er iets van gezegd worden, dat is juist de bedoeling, want op die manier leren kinderen juist de grenzen ontdekken. Maar om ze direct af te schilderen als: dat worden de ergste, ben je imo te snel met je oordeel.
gummie schreef:Knoffer schreef:MAAR, blijf ik er wel bij dat je moet uitkijken hoe je vervolgens commentaar op anderen levert. Want je kan ook gewoon zelf het goede voorbeeld geven, zonder andere direct uit te maken voor aso. Ik zat een keer in de tram en zag een oudere vrouw binnenkomen, ik wilde eig. direct opstaan, maar voelde direct m'n rug waar ik veel last van had. Dus aarzelde ik eventjes om te kijken of iemand anders mss initiatief nam om op te staan. Nog geen seconde later een vrouw naast me staat op en begint direct uitgebreid commentaar te leveren hoe aso het is dat niemand opstaat. Tja, zo creëer je ook niet bepaald een betere sfeer.
Helemaal mee eens hoor, maar daarom vraag ik dan dus ook of de persoon die blijft zitten wat aan de benen mankeert. Dat is namelijk geen sarcastische opmerking, maar een feitelijke vraag. Het kan zomaar zo zijn dat iemand daadwerkelijk zelf niet goed ter been is, of een andere lichamelijke reden heeft niet op te staan...
gummie schreef:Knoffer schreef:Kinderen blijven wel kinderen he. Die zoeken grenzen op en moeten hun inlevingsvermogen nog ontwikkelen. Tuurlijk moet er iets van gezegd worden, dat is juist de bedoeling, want op die manier leren kinderen juist de grenzen ontdekken. Maar om ze direct af te schilderen als: dat worden de ergste, ben je imo te snel met je oordeel.
Ook mee eens. Het is aan de volwassenen om die grenzen kenbaar te maken. Als de volwassenen dat nalaten, is er kennelijk geen grens, of is die niet belangrijk genoeg om uit te dragen. Er is echter wel een grens waarvan je mag aannemen dat ieder als mens die (her)kent. Als iemand daar overheen gaat, kind of geen kind, mag je daar soms wel degelijk iets uit afleiden. Want soms kun je helaas aan de hand van gedrag voorspellen of dat kind "de ergste wordt".
Shenavallie schreef:Wat betreft de kinderen en mijn opmerking over dat het de ergste zijn, daar heb je gelijk in. Als ik het zo terug lees, dan zou ik ook zo reageren als jij deed. Ik was niet helemaal volledig, want ik doelde op de kinderen die systematisch dieren treiteren en vooral diegenen die bijvoorbeeld steeds steentjes naar ze toegooien of naar ze spugen en wat al niet meer (kan wel meer voorbeelden opnoemen, maar dan wordt het allemaal teveel op de praktijk in mijn buurt gericht en dus te herkenbaar). Dat vind ik onrechtvaardig en daar moet ik dan ook altijd wat van zeggen. Leeftijd maakt me niet uit, maar ik pas mijn tekst wel op de leeftijd aan. De ergsten, zoals ik die bedoel, zijn degenen die ondanks opmerkingen of waarschuwingen er gewoon mee doorgaan. En het is nu eenmaal bekend dat dit soort jongeren een probleem kunnen vormen. Het begint bij zoiets, dan vernieling, dan mensen lastig vallen, etc. Om niet al te publiekelijk te zijn, ken ik een aantal uit de buurt die zo zijn begonnen en al op jonge leeftijd regelmatig een nachtje of zelfs langere tijd in de cel hebben mogen doorbrengen. Deze jongeren zijn in de loop der tijd helaas geen haar beter geworden en zullen extra goed in de gaten gehouden worden door politie. Die zijn helaas ook ooit begonnen met het treiteren van dieren, althans, deze jongeren.
Shenavallie schreef:@ Knoffer: Als ik het cynisch zou brengen, dan geef ik je helemaal gelijk. Maar ik kan het heel onschuldig brengen en in dat opzicht is het handig als je elkaar in levenden lijve ziet en niet via een tekst op de computer. Zoals van het knipperlicht: Naar de persoon in kwestie gaan en zeggen "Hoi! Ik denk dat er wat mis is met uw verlichting, want uw knipperlicht deed het niet vanaf dat ik daar en daar achter u rij. Leek me wel even netjes om het te melden, anders krijgt u misschien straks nog een boete. Je weet hoe de politie tegenwoordig om alles maar een bon uitschrijft". En dan nog even een knipoog er achteraan. Niets mis mee, lijkt mij. Ik doe het ook niet altijd, want dan zou ik er een dagtaak aan hebben!![]()
Op mijn werk zie ik bijvoorbeeld een lege petfles achterin liggen en zeg ik: "You almost forget your bottle. Here you are, in case you would like to fill it with water for the rest of the day". En natuurlijk een glimlach erbij. Laatst was er iemand die een leeg pakje sigaretten expres liet vallen (ik keek op dat moment net bij het uitstappen. Ze voelde aan het pakje, bleek leeg, ze keek even om zich heen en liet het toen bewust in de koets vallen, niet in de gaten hebbende dat ik het vanaf de bok kon zien gebeuren). Op dat moment zei ik tegen haar: "Oh, je verliest je pakje sigaretten. Straks wil je er eentje opsteken en zit er niets meer in je tas, dat zou balen zijn". Je moet daarnaast ook bedenken dat ik een baan heb, waar veel voor het salaris hun bed niet uitkomen. Als ik daarnaast ook nog eens voor vuilnisman moet spelen...
Shenavallie schreef:Inderdaad, ik snap precies wat je bedoelt! Zo kun je nog legio voorbeelden opnoemen en ik heb er wel eens voor gestaan om er werkelijk een boek over te gaan schrijven. Mensen laten inzien wat iets kleins al voor gevolg kan hebben. Kijk bijvoorbeeld naar kinderen/tieners die voor de grap achter een beest aan lopen te jagen. Zeg ik standaard iets van, grote bek terug of niet. Dat zijn straks de ergsten als je ze niet direct op hun gedrag aanspreekt.
tante_trien schreef:Shenavallie schreef:Inderdaad, ik snap precies wat je bedoelt! Zo kun je nog legio voorbeelden opnoemen en ik heb er wel eens voor gestaan om er werkelijk een boek over te gaan schrijven. Mensen laten inzien wat iets kleins al voor gevolg kan hebben. Kijk bijvoorbeeld naar kinderen/tieners die voor de grap achter een beest aan lopen te jagen. Zeg ik standaard iets van, grote bek terug of niet. Dat zijn straks de ergsten als je ze niet direct op hun gedrag aanspreekt.
Hier wil ik toch wel even op reageren. Ik heb mijn kat gekregen toen ik 5 was. Ik heb hem aan zijn staart getrokken als hij weg wilde lopen, een wolletje in zijn mond gedaan wat fungeerde als bit want barbie ging op hem rijden. Ik heb hem tussen 2 houten plankjes proberen te duwen terwijl het niet paste.En god weet wat ik nog meer met dat beest heb uitgespookt, hij heeft het echt zwaar te voorduren gehad.
![]()
Ik had altijd een grote bek en wist het zelf altijd beter, nam niks aan van mijn ouders/leraren/wie dan ook.
Volgens jou stukje zou ik van het verschrikkelijkste soort zijn nu. Ik werk op een kleinschalige woonvorm voor mensen met dementie, ik loop stage bij mensen met schizofrenie, wat aansluit op mijn mbo-opleiding waarvoor ik hard bezig ben met afstuderen.