Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Abacab schreef:[
Gelukkig leert niet iedereen door! heb je er wel eens over nagedacht dat we ook gewoon handjes nodig hebben bijvoorbeeld in de zorg of gewoon in de productie. We hebben er niets aan als iedereen door leert voor arts of verpleegkundige. We hebben ook mensen nodig die licht huishoudelijke taken kunnen en willen uitvoeren bijv. in de zorg.
Iedereen is even hard nodig in dit land, op deze wereld. En we leven in een sociale welvaartsstaat waar de sterkste schouders de zwaarste last dragen. ik vind dat een heel goed systeem! Zo is de welvaart in ons land veel beter verdeeld dan in de VS waar zich al wel een scherpe splitsing tussen arm en rijk aan het aftekenen is.
woofie schreef:Juist! en daar betalen wij allemaal aan mee....
DaniBanani schreef:Ik ga me verder niet meer met dit topic bemoeien, heb het met een zieke kop niet handig opgeschreven en voel weinig behoefte alles heel veel verder uit te gaan leggen.
Maar goed, het lijkt mij duidelijk dat ik niet bedoelde dat een arts net zoveel overhoud als een timmerman. Snap niet goed waarom dát er uit wordt gehaald. Ik heb ook nooit gezegd dat mijn idee bovenóp de huidige regelingen moest komen (van bijv. minder kinderbijslag of stufi); juist dat het die kon vervangen. In plaats van toeslagen voor de armsten en heffingen bij de rijksten, waarom niet naar draagkracht, scheelt een gedoe aan bureaucratie.
Maar goed, ik voel me nog steeds niet lekker en zal 't nog steeds wel heel onhandig op hebben geschreven, dus ik ga er verder ook geen woorden aan vuil maken.
purny schreef:Wat mij opvalt is dat een mens met een modaal inkomen betaald gemiddeld 11 procent aan zijn ziekenfondsverzekering en een mens met een boven modaal inkomen betaald 0,7 procent ziektekosten. Ik vind dus best dat er een inkomensafhankelijke ziekenfondspremie mag komen.
Iemand die er dus geen geld voor heeft om het te betalen, word extra gestraft doordat hij het niet kan betalen aan de hand van een melding bij het CJIB. Daar moet hij maar liefst 154 euro per maand betalen. Vind dat niet eerlijk.
Maar waarom moet er zoveel bezuinigd worden op de verkeerde dingen? Gewoon een aantal dingen afschaffen lijkt mij een eerste stap. En dan vooral de wachtgeldregeling.
purny schreef:Ik heb het over de ziektepremie. Iemand die meer verdient mag meer ziekenfonds betalen. Als dit systeem word ingevoerd zijn we in no time van de meer dan 300 000 onverzekerde mensen af.
purny schreef:Ik heb het over de ziektepremie. Iemand die meer verdient mag meer ziekenfonds betalen. Als dit systeem word ingevoerd zijn we in no time van de meer dan 300 000 onverzekerde mensen af.
Hanneke84 schreef:De mensen met de laagste inkomens moeten nu altijd als eerste bloeden.
Volgens mij krijg je met een ´normaal´ inkomen al geen hypotheek op 1 persoon en zou de vrouw ( waarom ook niet in 2012..) sowieso al moeten werken. Ik zie niet in waarom dat zorgt voor meer werkeloosheid?
Ach ik denk toch het hele systeem van geen kant meer klopt en dat dat in de toekomst veranderd gaat/moet worden...
Ik zou zeggen vooral meer graaien en bezuiningen aan de andere kant en geld bijdrukken komt het helemaal goed![]()
Hanneke84 schreef:De mensen met de laagste inkomens moeten nu altijd als eerste bloeden.
Volgens mij krijg je met een ´normaal´ inkomen al geen hypotheek op 1 persoon en zou de vrouw ( waarom ook niet in 2012..) sowieso al moeten werken. Ik zie niet in waarom dat zorgt voor meer werkeloosheid?
Ach ik denk toch het hele systeem van geen kant meer klopt en dat dat in de toekomst veranderd gaat/moet worden...
Ik zou zeggen vooral meer graaien en bezuiningen aan de andere kant en geld bijdrukken komt het helemaal goed![]()
Depende schreef:Persoonlijk vind ik dat de mensen met een modaal inkomen het, het zwaarste voelen. Net genoeg om nergens recht op te hebben (geen enkele toeslag, geen enkele tegemoetkoming, geen aanvullende studiefinanciering voor de kinderen etc. etc.)