gummie schreef:Als er de mogelijkheden toe waren, zouden ALLE mensen die in Nederland willen wonen hier wat mij betreft mogen blijven wonen. Van politieke vluchteling, tot economische vluchteling.
Maar dat is niet realistisch. De discussie gaat dus volgens mij niet over of iemand het verdient hier te mogen blijven, maar om wat de mogelijkheden zijn en wat de gevolgen voor het land zijn. Ik geloof niet in sprookjes. Het is fictie te denken dat een land zoveel mensen, ongeacht reden van verblijf, hier kan laten vertoeven. Daarom worden er keuzes gemaakt.
Als je het hebt over toekomstperspectief, ja die is in vele landen minder dan in Nederland. Mijn hart zegt: ach, laat al die mensen dan lekker hierheen komen. In dit mooie land waar iedereen zo klaagt, maar waar we in feite alle voorzieningen hebben die we nodig hebben om een menselijk bestaan op te bouwen.
Mijn verstand zegt: en wat gebeurt er met dit land als we de grenzen opengooien, ook voor economische vluchtelingen? Welke gevolgen heeft dat voor de al hier wonende mensen en voor de samenleving als geheel? Denk aan arbeidsmarkt, woningmarkt, ruimtegebrek, etc. Wat gebeurt daarmee? En wat voor klimaat schep je dan? Hoe gaan mensen die zelf moeite hebben hier hun plek te vinden reageren op het binnenhalen van mensen die in een ander land hun plek niet kunnen vinden vanwege de omstandigheden daar? Wat voor sfeer ontstaat er dan?
Overigens heb ik het idee dat mensen bij het woord Afrika al meteen denken aan armoede, ziekte, aids, oorlog, dood, etc. Maar Afrika is een werelddeel, geen land. En op dat werelddeel bestaan levensgrote verschillen tussen de landen.
Daarnaast worden de problemen in het land van herkomst uiteindelijk alleen maar groter als alle mensen met goede wil en goed verstand er vertrekken om ergens anders aan de slag te gaan. Dat gebeurt bij een relatief welvarend land als Nederland ook: als de werknemers en werkgevers naar het buitenland vertrekken zodra het daar beter is (financieel, of anderszins), wat blijft er dan hier over? Ik zeg niet dat een individu zich daar perse wat van aan moet trekken. We hoeven ons niet allemaal geroepen te voelen het eigen land op te bouwen en daar kansen te creeeren, ook voor landgenoten (en daarmee bedoel ik iedereen die in ons land verblijft) in de toekomst. Maar als we allemaal steeds verkassen naar een plek waar we wel naar school kunnen, en wel kunnen werken, kun je er donder op zeggen dat er in het land waar die mensen vertrekken geen scholen komen, en ook geen banen. Maar nogmaals: begrijpen doe ik het wel. We zijn inderdaad gelukkig dat we hier geboren zijn, en niet in Afghanistan of Congo bijvoorbeeld.
Bedankt voor deze uitleg, dat wist ik niet
Ik heb het verder niet over alle mensen, maar in dit geval over een kind. Je moet je voorstelllen, dat jouw kind (of je zusje, neefje bijv.) met 10 jaar naar een vreemd land wordt gestuurd. Hier went, hier familie/vrienden opbouwt, de taal leert, naar school gaat en dan is hij/zij 18 jaar en dan zetten wij hem terug op het vliegtuig naar zijn vaderland, waar hij de taal niet meer spreekt en verder niets meer heeft. Ik vind dat onmenselijk. Daarom mag hij blijven van mij.