Leers wil Mauro terugsturen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leers wil Mauro terugsturen: Wie de boel belazert, kan niet blijven.

Eens
81 (67%)
Oneens
33 (27%)
Geen mening
6 (5%)

Totaal aantal stemmen: 120

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:39

purny schreef:
Je weet zelf ook wel als ze iemand van 18 kunnen krijgen nemen ze die aan in plaats van mijn leeftijd, 28. Ik ben nu nog bezig met mijn opleiding dus zoeken ze net wat jij zegt gekwalificeerd personeel.

Als jij instellingen weet in Den haag en omgeving die niet gediplomeerde mensen zoekt die ervaring op willen doen, stuur me dan maar ff een pbtje.

Laat ik nu toevallig op PZ werken van een grote zorginstelling :D . En natuurlijk nemen wij geen ongediplomeerde verpleegkundigen/verzorgenden aan, immers wij leiden zelf op tot gediplomeerde verpleegkundigen op de verschillende niveaus. Leeftijd is bij ons geen issue, wel diploma's, ervaring en motivatie. Wij hebben regelmatig 30+ en 40+ in de (betaalde) opleiding. Daarom vind ik het prima dat Mauro straks een diploma heeft en wel dan aan het werk zou kunnen gaan in Nederland. Ik heb daar totaal geen problemen mee.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:47

Ja, inderdaad prima om Mauro een baan te willen geven :) Ik denk dat we alle asielszoekers wel een baan willen geven :) Aan goede wil ligt het niet! Maar waar laten we ze straks allemaal als ze allemaal mogen blijven ongeacht of ze voldoen aan de eisen van wetgeving en beleid? Want Mauro is niet de enige jongen die hier een kans zou willen krijgen...

Dit gaat niet meer om mauro, dit gaat om welke gevolgen het zal hebben als we tegen Mauro zeggen: blijf maar lekker hier lieve schat, voor jou zoeken we wel een plekkie!!
Laatst bijgewerkt door gummie op 02-04-12 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:50

gummie schreef:
Ja, inderdaad prima om Maura een baan te willen geven :) Ik denk dat we alle asielszoekers wel een baan willen geven :) Aan goede wil ligt het niet! Maar waar laten we ze straks allemaal als ze allemaal mogen blijven ongeacht of ze voldoen aan de eisen van wetgeving en beleid? Want Mauro is niet de enige jongen die hier een kans zou willen krijgen...

Dit gaat niet meer om mauro, dit gaat om welke gevolgen het zal hebben als we tegen Mauro zeggen: blijf maar lekker hier lieve schat, voor jou zoeken we wel een plekkie!!

Ach, die jongen is al jaren hier, spreekt goed Nederlands, volgt een opleiding, die kan zich straks zelf bedruipen in tegenstelling tot sommige Nederlanders ;) . En over een paar jaar hebben wij in Nederland een tekort aan gekwalificeerd personeel, dus hij mag van mij blijven. :)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:52

Electra63 schreef:
Ik vind een kind van 10 niet liegen en bedriegen. En ik vind jouw opmerkingen als opzouten over een kind, volledig buiten proporties.

Ik quote mezelf maar even:
Mauro is destijds door zijn moeder hierheen gestuurt met de intentie dat hij een beter leven hier kan opbouwen, zodat zijn familie op lange termijn hier ook naartoe kan. Ik ben vaak in Afrika geweest (ik heb zelfs een vriend in Afrika gehad) en geloof me die kinderen worden vanaf jongs af aan (lees omstreeks 5 jaar) geleerd dat blank zijn gelijk staat aan geld. In hun ogen: Blank = Geld. Dus zijn leeftijd speelt geen enkele rol, aangezien hij al op vroege leeftijd wist dat de westerse wereld geld oplevert. Waarom zou je anders liegen over een heleboel feiten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:54

Douraque schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind een kind van 10 niet liegen en bedriegen. En ik vind jouw opmerkingen als opzouten over een kind, volledig buiten proporties.

Ik quote mezelf maar even:
Mauro is destijds door zijn moeder hierheen gestuurt met de intentie dat hij een beter leven hier kan opbouwen, zodat zijn familie op lange termijn hier ook naartoe kan. Ik ben vaak in Afrika geweest (ik heb zelfs een vriend in Afrika gehad) en geloof me die kinderen worden vanaf jongs af aan (lees omstreeks 5 jaar) geleerd dat blank zijn gelijk staat aan geld. In hun ogen: Blank = Geld. Dus zijn leeftijd speelt geen enkele rol, aangezien hij al op vroege leeftijd wist dat de westerse wereld geld oplevert. Waarom zou je anders liegen over een heleboel feiten.

Waarom zou ik jou geloven? Daar gaat het hier niet om. Je kan een kind van 10 alles wijs maken. Feit is, dat hij hier al jaren woont, goed geïntegreerd is en een opleiding volgt, van MIJ mag hij blijven. :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:56

Of allemaal wel, of helemaal niemand.... Niet de een wel, de ander niet, toch? Als je Maruo hier wil laten blijven, maak je een uitzondering.... Niks mis mee, maar die moet je dan wel kunnen onderbouwen.
En jouw onderbouwing is als ik het goed begrijp: hij spreekt de taal, volgt een opleiding en kan zichzelf straks bedruipen. In combinatie met een dreigend tekort aan gekwalificeerd personeel. dat is inderdaad een optie :)

Maar dan....:Alle ama's die aan die voorwaarden voldoen, laten blijven...? Of alleen Mauro, omdat die op nationale tv zijn tranen liet zien?

Ik ben het er niet mee eens, maar dit zou inderdaad wel een begrijpelijke visie zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:59

gummie schreef:
Of allemaal wel, of helemaal niemand.... Niet de een wel, de ander niet, toch? Als je Maruo hier wil laten blijven, maak je een uitzondering.... Niks mis mee, maar die moet je dan wel kunnen onderbouwen.
En jouw onderbouwing is als ik het goed begrijp: hij spreekt de taal, volgt een opleiding en kan zichzelf straks bedruipen. In combinatie met een dreigend tekort aan gekwalificeerd personeel. dat is inderdaad een optie :)

Maar dan....:Alle ama's die aan die voorwaarden voldoen, laten blijven...? Of alleen Mauro, omdat die op nationale tv zijn tranen liet zien?

Ik ben het er niet mee eens, maar dit zou inderdaad wel een begrijpelijke visie zijn.

Van mij mogen inderdaad alle AMA's die hier als kind gekomen zijn en hier al vele jaren zijn gewoon blijven, daar heb ik totaal geen problemen mee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:20

We hebben maar de mazzel in een land te worden geboren waar we een toekomst kunnen opbouwen.
Waar allemaal regelingen hebben die er voor zorgen dat je altijd wel verzekerd bent van een soort inkomen.
Altijd eten op de tafel, een dak boven je hoofd en goede sanitaire voorzieningen.
Goed onderwijs en goede gezondheidsvoorzieningen.

En ach dat zo'n jongen dan in een land als Angola is geboren dat is dikke pech voor hem.
Angola een land dat extreme armoede kent, waar je snachts niet over straat kan en waar minder dan de helft van de Angolese bevolking toegang heeft tot (kwalitatief beperkte) basisvoorzieningen op het gebied van gezondheidszorg en onderwijs.
Een land waar de gemiddelde levensverwachting ligt onder de 40 jaar!!!! en waar het risico op een HIV-besmetting zeer groot is (mede door slecht hygiëne maatregelingen in degezondheidszorg).

Wat mij betreft mag Mauro blijven.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat hij graag een goed toekomst perspectief wil, een toekomst zoals hij die in Nederland kan krijgen.

Wat ik verder nog kwijt wil.
Angola is dan nu relatief veilig maar azielzoekers die uit landen als Somalië, Irak, Iran, Afganistan etc. komen hebben daar heel wat meegemaakt.
Ik vind het dan erg kort door de bocht om dan te zeggen dat Nederland de grenzen maar op slot moet doen.

Ik heb schrijnende situaties mee gekregen tijdens mijn werk in het verleden bij het vluchtelingenwerk.
Een somalische moeder die moest toe zien hoe haar zoon op gehangen werd aan een touw door een rebelstrijder en vervolgens moest toe zien hoe ze hem met een mes opensneden en daar terplekke slachten. Alleen omdat haar man een belangrijke functie had van de tegen partij.
Of een jonge alleen staande minderjarige Congolees waarvan beide ouders waren vermoord door rebellen omdat zijn ouders werden verdacht van verspreiden van pamfletten (andere politieke mening).
Of een jonge congolese vrouw die zwanger naar Nederland kwam, die een kind droeg van haar verkrachter waarvan haar man was vermoord voor haar ogen ook vanwege een andere politieke mening.
En dan een somalische vrouw die slachtoffer was van een groepsverkrachting door rebelstrijders, die onder ge-urineerd werd en vervolgens zwaar mishandeld voor dood achter werd gelaten. Haar man en kinderen vermoord!.
En zo kan ik nog wel even door gaan.
Ik heb zoveel dosiers ingelezen en soms werd ik er misselijk van en draaide mijn maag om bij het lezen van zoveel ellende.

Is het zo vreemd dat deze mensen een veilig heen komen zoeken?
Wij hebben het hier goed en dat mogen we best delen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:23

OsMo, mooi gezegd, daar sluit ik mij helemaal bij aan. :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:26

En ik ook.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:11

Als er de mogelijkheden toe waren, zouden ALLE mensen die in Nederland willen wonen hier wat mij betreft mogen blijven wonen. Van politieke vluchteling, tot economische vluchteling.

Maar dat is niet realistisch. De discussie gaat dus volgens mij niet over of iemand het verdient hier te mogen blijven, maar om wat de mogelijkheden zijn en wat de gevolgen voor het land zijn. Ik geloof niet in sprookjes. Het is fictie te denken dat een land zoveel mensen, ongeacht reden van verblijf, hier kan laten vertoeven. Daarom worden er keuzes gemaakt.

Als je het hebt over toekomstperspectief, ja die is in vele landen minder dan in Nederland. Mijn hart zegt: ach, laat al die mensen dan lekker hierheen komen. In dit mooie land waar iedereen zo klaagt, maar waar we in feite alle voorzieningen hebben die we nodig hebben om een menselijk bestaan op te bouwen.
Mijn verstand zegt: en wat gebeurt er met dit land als we de grenzen opengooien, ook voor economische vluchtelingen? Welke gevolgen heeft dat voor de al hier wonende mensen en voor de samenleving als geheel? Denk aan arbeidsmarkt, woningmarkt, ruimtegebrek, etc. Wat gebeurt daarmee? En wat voor klimaat schep je dan? Hoe gaan mensen die zelf moeite hebben hier hun plek te vinden reageren op het binnenhalen van mensen die in een ander land hun plek niet kunnen vinden vanwege de omstandigheden daar? Wat voor sfeer ontstaat er dan?

Overigens heb ik het idee dat mensen bij het woord Afrika al meteen denken aan armoede, ziekte, aids, oorlog, dood, etc. Maar Afrika is een werelddeel, geen land. En op dat werelddeel bestaan levensgrote verschillen tussen de landen.

Daarnaast worden de problemen in het land van herkomst uiteindelijk alleen maar groter als alle mensen met goede wil en goed verstand er vertrekken om ergens anders aan de slag te gaan. Dat gebeurt bij een relatief welvarend land als Nederland ook: als de werknemers en werkgevers naar het buitenland vertrekken zodra het daar beter is (financieel, of anderszins), wat blijft er dan hier over? Ik zeg niet dat een individu zich daar perse wat van aan moet trekken. We hoeven ons niet allemaal geroepen te voelen het eigen land op te bouwen en daar kansen te creeeren, ook voor landgenoten (en daarmee bedoel ik iedereen die in ons land verblijft) in de toekomst. Maar als we allemaal steeds verkassen naar een plek waar we wel naar school kunnen, en wel kunnen werken, kun je er donder op zeggen dat er in het land waar die mensen vertrekken geen scholen komen, en ook geen banen. Maar nogmaals: begrijpen doe ik het wel. We zijn inderdaad gelukkig dat we hier geboren zijn, en niet in Afghanistan of Congo bijvoorbeeld.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:12

gummie schreef:
Als er de mogelijkheden toe waren, zouden ALLE mensen die in Nederland willen wonen hier wat mij betreft mogen blijven wonen. Van politieke vluchteling, tot economische vluchteling.

Maar dat is niet realistisch. De discussie gaat dus volgens mij niet over of iemand het verdient hier te mogen blijven, maar om wat de mogelijkheden zijn en wat de gevolgen voor het land zijn. Ik geloof niet in sprookjes. Het is fictie te denken dat een land zoveel mensen, ongeacht reden van verblijf, hier kan laten vertoeven. Daarom worden er keuzes gemaakt.

Als je het hebt over toekomstperspectief, ja die is in vele landen minder dan in Nederland. Mijn hart zegt: ach, laat al die mensen dan lekker hierheen komen. In dit mooie land waar iedereen zo klaagt, maar waar we in feite alle voorzieningen hebben die we nodig hebben om een menselijk bestaan op te bouwen.
Mijn verstand zegt: en wat gebeurt er met dit land als we de grenzen opengooien, ook voor economische vluchtelingen? Welke gevolgen heeft dat voor de al hier wonende mensen en voor de samenleving als geheel? Denk aan arbeidsmarkt, woningmarkt, ruimtegebrek, etc. Wat gebeurt daarmee? En wat voor klimaat schep je dan? Hoe gaan mensen die zelf moeite hebben hier hun plek te vinden reageren op het binnenhalen van mensen die in een ander land hun plek niet kunnen vinden vanwege de omstandigheden daar? Wat voor sfeer ontstaat er dan?

Overigens heb ik het idee dat mensen bij het woord Afrika al meteen denken aan armoede, ziekte, aids, oorlog, dood, etc. Maar Afrika is een werelddeel, geen land. En op dat werelddeel bestaan levensgrote verschillen tussen de landen.
Daarnaast worden de problemen in het land van herkomst uiteindelijk alleen maar groter als alle mensen met goede wil en goed verstand er vertrekken om ergens anders aan de slag te gaan. Dat gebeurt bij een relatief welvarend land als Nederland ook: als de werknemers en werkgevers naar het buitenland vertrekken zodra het daar beter is (financieel, of anderszins), wat blijft er dan hier over? Ik zeg niet dat een individu zich daar perse wat van aan moet trekken. We hoeven ons niet allemaal geroepen te voelen het eigen land op te bouwen en daar kansen te creeeren, ook voor landgenoten (en daarmee bedoel ik iedereen die in ons land verblijft) in de toekomst. Maar als we allemaal steeds verkassen naar een plek waar we wel naar school kunnen, en wel kunnen werken, kun je er donder op zeggen dat er in het land waar die mensen vertrekken geen scholen komen, en ook geen banen. Maar nogmaals: begrijpen doe ik het wel. We zijn inderdaad gelukkig dat we hier geboren zijn, en niet in Afghanistan of Congo bijvoorbeeld.

Bedankt voor deze uitleg, dat wist ik niet :D

Ik heb het verder niet over alle mensen, maar in dit geval over een kind. Je moet je voorstelllen, dat jouw kind (of je zusje, neefje bijv.) met 10 jaar naar een vreemd land wordt gestuurd. Hier went, hier familie/vrienden opbouwt, de taal leert, naar school gaat en dan is hij/zij 18 jaar en dan zetten wij hem terug op het vliegtuig naar zijn vaderland, waar hij de taal niet meer spreekt en verder niets meer heeft. Ik vind dat onmenselijk. Daarom mag hij blijven van mij.

sarabande

Re: Leers wil Mauro terugsturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:19

Het bijzondere van Mauro is dat hij deel uit maakt van een hecht gezin, dat maakt hem een uitzondering op veel Ama's en het is erg wreed om een gezin uit elkaar te trekken. De hoeksteen van de samenleving toch, volgens de beginselen van de CDA
Maar Leers, die in een interview klaagt dat hij door dit werk in de week zijn gezin zo mist (sic) ziet er geen been in om gezinnen uit elkaar te rukken zoals ook die Afghaanse vader nu weer.

In al die gevallen, ook die van Mauro, mag hij zijn ministeriële bevoegdheid gebruiken
En niemand had gedacht dat hij, die als burgemeester zijnde smeekbrieven naar de staatssecretaris stuurde voor dit soort gevallen en in het openbaar Wilders verketterde, nu zo slaafs doet waar hij eens mordicus tegen was
Hij is een lichtend voorbeeld van een echte CDA politicus.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:32

sarabande schreef:
Het bijzondere van Mauro is dat hij deel uit maakt van een hecht gezin, dat maakt hem een uitzondering op veel Ama's en het is erg wreed om een gezin uit elkaar te trekken. De hoeksteen van de samenleving toch, volgens de beginselen van de CDA
Maar Leers, die in een interview klaagt dat hij door dit werk in de week zijn gezin zo mist (sic) ziet er geen been in om gezinnen uit elkaar te rukken zoals ook die Afghaanse vader nu weer.

In al die gevallen, ook die van Mauro, mag hij zijn ministeriële bevoegdheid gebruiken
En niemand had gedacht dat hij, die als burgemeester zijnde smeekbrieven naar de staatssecretaris stuurde voor dit soort gevallen en in het openbaar Wilders verketterde, nu zo slaafs doet waar hij eens mordicus tegen was
Hij is een lichtend voorbeeld van een echte CDA politicus.

yep :D

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:37

Douraque schreef:
Mauro is destijds door zijn moeder hierheen gestuurt met de intentie dat hij een beter leven hier kan opbouwen, zodat zijn familie op lange termijn hier ook naartoe kan.

Interessant. Ik had ook gehoord dat Mauro door zijn moeder is gestuurd, maar haar precieze motivatie of gevoelens bij het wegsturen van haar zoon kende ik niet. Goed dat je daar even een beeld bij geeft, en slecht van die moeder ook dat ze hoopt dat haar zoon een beter leven kan opbouwen. Dan zijn Nederlandse moeders toch een stuk beter, die willen niet dat hun kinderen een goed leven opbouwen (of mis ik hier opnieuw een stukje informatie?)
Overigens heb ik toen de discussie rond Mauro voor het eerst in de media kwam uit een interview met zijn pleegouders begrepen dat die tot twee keer toe geprobeerd hebben om hem te adopteren. Maar dat is niet gelukt. Omdat een daartoe noodzakelijk document, ondertekend door Mauro's biologische moeder, niet door de rechter werd erkend. Jammer maar helaas, regels zijn regels. En we weten gelukkig inmiddels allemaal dat het in alle gevallen beter is om de regels te volgen dan om zelf na te denken (klinkt alweer vreemd, mis ik weer een stukje informatie?)

Douraque schreef:
Ik ben vaak in Afrika geweest (ik heb zelfs een vriend in Afrika gehad) en geloof me die kinderen worden vanaf jongs af aan (lees omstreeks 5 jaar) geleerd dat blank zijn gelijk staat aan geld. In hun ogen: Blank = Geld. Dus zijn leeftijd speelt geen enkele rol, aangezien hij al op vroege leeftijd wist dat de westerse wereld geld oplevert. Waarom zou je anders liegen over een heleboel feiten.

Gut, ik ben ook al vaak in Afrika geweest, ik heb er zelfs gestudeerd, maar ik heb hele andere dingen gehoord en meegemaakt. Klassen vol met schoolkinderen die nog nooit een blanke hadden gezien, laat staan dat ze allemaal verwachtten dat ik ze mee zou nemen naar het paradijs. Ook erg slecht van mij, toen ze mij vroegen waar ik voor studeerde heb ik ze verteld dat ik ingenieur zou worden. En toen ze mij vertelden dat dat niet kon omdat ik een vrouw ben, heb ik ze verteld dat dat in Nederland, in Europa en zelfs in hun eigen land (dit was Kenia) wel kon. Wat onverantwoordelijk van mij, daardoor zijn ze natuurlijk gaan denken dat Europa het beloofde land is.

Wat ik me afvraag bij jouw verhaal is waar in Afrika je deze ervaring hebt opgedaan? Was dat in Angola, in de geboortestreek van Mauro?

Wat mij betreft mag Mauro blijven en als een ander daar anders over denkt dan kan ik daar best mee leven. Waar ik alleen uitslag, een ongezonde bloeddruk en tamelijk agressieve neigingen van krijg is als mensen zo'n mening baseren op gebakken lucht. Kijk alleen al naar de OP:

purny schreef:
Dat meldt Trouw.
Bron: Ad.nl

Dat moet wel heel betrouwbare, volledige, correcte en ongekleurde informatie zijn als Trouw dat meldt in het AD. Of zou het zo zijn dat het AD ijverig heeft geknipt en geplakt in een artikel uit Trouw?

Mensen, we hebben hier één van de beste onderwijssysteem die er zijn, we hebben toegang tot alle informatie ter wereld die publiek gemaakt wordt en zelfs tot veel informatie die niet bedoeld was om publiek te maken. Het is algemeen bekend dat wat er in de krant staat wordt gekleurd door slechte research, klakkeloos berichten overnemen (herinneren we ons de Nederlandse jongen die in Spanje naar een stierenvechtersschool zou gaan nog?), door verkoopcijfers en door sentiment. Baseer een mening nou alsjeblieft eens op je eigen gezonde verstand en op nét iets verder kijken dan een miniem stukje tekst op een voorpagina. Toe nou. Daar kan dan best uitkomen dat iemand vindt dat Mauro op het eerste vliegtuig naar Angola moet, maar dan wel gebaseerd op echte argumenten en niet op flauwekul. Vind je dat regels regels zijn en nageleefd moeten worden? Helemaal goed. Neem je dan ook even de moeite om zelf na te gaan wat er precies in de regel staat waar Leers zich op beroept? En lees dan ook even verder naar de mogelijkheden die hij heeft tot interpretatie van die regel? Of welke regels hij nog meer kan kiezen om zich op te beroepen?

Douraque

Re: Leers wil Mauro terugsturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:29

@ maura: ik heb deze ervaringen meegemaakt in Kenia, mijn ex vriend woont daar namelijk. Ik heb dit zowel gezien en meegemaakt op het platteland als rondom de steden. Mannen willen het liefst een blanke vrouw, vrouwen willen het liefst een blanke man. Ik heb een keniaanse vriendin die alleen maar opzoek was naar een blanke man. Als ik vroeg waarom, was standaard het antwoord dat een blanke geld heeft en een goede toekomst kan bieden. Ik heb kinderen gezien die naar mij toekwamen van: give me money. Mannen die om de haveklap een huwelijksaanzoek deden (in het bijzijn van mijn toenmalige vriend). Ik zag aan de kust de vrouwen kwijlen rondom elke blanke man, veelal de oudere mannetjes. Ik liep gewoon op ze af en vroeg waarom deze mannen mij een huwelijksaanzoek deden of waarom die meiden achter de blanke mannen aanzaten met als antwoord: he's got money en I can go to Europe.

Tuurlijk zullen er op het platteland wel mensen zijn die niet zo op geld/europa zijn belust. Mijn toenmalige vriend zei het destijds al: bijna elke afrikaan is op geld uit of wil naar europa, dit wordt er in gestampt vanaf kleins af aan. Laatst zei mijn toenmalige vriend dat nog waarbij hij ook zei: heb geen medelijden met deze personen, het zijn inhalige mensen die alleen maar denken aan money money money

Dus ik zal altijd bij mijn standpunt blijven dat Mauro terugmoet. Hij heeft de wet overtreden, en wie de wet overtreed om hier te komen moet terug naar zijn eigen land.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:14

Douraque schreef:
@ maura: ik heb deze ervaringen meegemaakt in Kenia, mijn ex vriend woont daar namelijk. Ik heb dit zowel gezien en meegemaakt op het platteland als rondom de steden. Mannen willen het liefst een blanke vrouw, vrouwen willen het liefst een blanke man. Ik heb een keniaanse vriendin die alleen maar opzoek was naar een blanke man. Als ik vroeg waarom, was standaard het antwoord dat een blanke geld heeft en een goede toekomst kan bieden. Ik heb kinderen gezien die naar mij toekwamen van: give me money. Mannen die om de haveklap een huwelijksaanzoek deden (in het bijzijn van mijn toenmalige vriend). Ik zag aan de kust de vrouwen kwijlen rondom elke blanke man, veelal de oudere mannetjes. Ik liep gewoon op ze af en vroeg waarom deze mannen mij een huwelijksaanzoek deden of waarom die meiden achter de blanke mannen aanzaten met als antwoord: he's got money en I can go to Europe.

Tuurlijk zullen er op het platteland wel mensen zijn die niet zo op geld/europa zijn belust. Mijn toenmalige vriend zei het destijds al: bijna elke afrikaan is op geld uit of wil naar europa, dit wordt er in gestampt vanaf kleins af aan. Laatst zei mijn toenmalige vriend dat nog waarbij hij ook zei: heb geen medelijden met deze personen, het zijn inhalige mensen die alleen maar denken aan money money money

Dus ik zal altijd bij mijn standpunt blijven dat Mauro terugmoet. Hij heeft de wet overtreden, en wie de wet overtreed om hier te komen moet terug naar zijn eigen land.

Mauro was toen een kind, een beetje empathie voor een kind, zou je niet misstaan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:26

Electra63 schreef:
Mauro was toen een kind, een beetje empathie voor een kind, zou je niet misstaan.

Jij begrijpt er niets van hij was 10 en zwart dus wilde een blanke vrouw :+

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:31

Electra63 schreef:
Douraque schreef:

Ik heb empathie, maar niet voor mensen die onder valse voorwendselen naar Nederland komen. Doordat wij steeds meer mensen toelaten in Nederland, raakt Nederland steeds meer in versobering. Vooral op de arbeidsmarkt, die Mauro heeft een mbo opleiding gedaan. Daar is al weinig werk in te vinden, dus waar valt hij dalijk onder: juist de overheid. En dus op de lange termijn kost hij veel geld.

Hij heeft in Angola gewoon zijn familie hoor, ook al zegt hij van niet. Zoals iemand hierboven al had gepost er is in Angola een huis voor mensen die uit Nederland weer uit worden gezet, maar daar zit niemand aangezien iedereen wordt opgevangen door familie (ook al zeggen ze dat ze geen familie hebben).

Mauro (of zijn familie) hadden gewoon eerlijk moeten zijn tegenover Nederland toen hij 10 jaar was. Als hij de gewoon de waarheid had verteld, had ik er anders over gedacht.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:34

Maar goed het was weer allemaal een misverstand, Leers bedoelde niet Mauro, ondanks dat hij hem wel bij naam noemde heeft aan iedereen zijn excuses gemaakt en na deze storm in een glas water gaan we weer over tot de orde van de dag

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/8804/De- ... eurt.dhtml

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:36

Jeetje, ja de een vindt dat ie terug moet en onderbouwt dat. De ander vindt dat ie moet blijven en onderbouwt dat. Meningen verschillen. Eerste mening wil niet zeggen dat die persoon gebrek aan empathie heeft, het wil slechts zeggen dat ie andere argumenten zwaarder vindt wegen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:38

sarabande schreef:
Electra63 schreef:

Jij begrijpt er niets van hij was 10 en zwart dus wilde een blanke vrouw :+

Dat is waar, wat ben ik weer blond :+

Vreselijk om te lezen, hoe weinig empathie mensen hebben voor een kind. En dan nog de waarde afzetten naar de opleiding :?
En dan nog een heel volk, op basis van 1 relatie, veroordelen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:44

Vreselijk ook, om te lezen dat er een oordeel wordt geveld over mensen met een andere mening, die gericht is op persoonseigenschappen zoals het al dan niet hebben van empathie.

Ik voel me ook aangesproken. Niet omdat ik geen empathie heb, maar omdat iemand er van uit gaat dat je geen empathie hebt als je van mening bent dat deze ama terug zou moeten.

Leg je er gewoon bij neer dat meningen kunnen verschillen. En probeer het onderscheid te maken tussen gebrek aan empathie en het maken van afwegingen.

Het lijkt me verschrikkelijk voor Mauro om terug te moeten, ik kan me voorstellen dat een grote groep mensen vindt dat hij moet blijven, maar er zijn ook mensen die het evengoed naar voor hem vinden, maar die vinden dat ie niet kan blijven.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:45

Douraque schreef:

Begrijp ik nu goed dat je je mening over Mauro baseert op jouw eigen ervaring in Kenia? Hoe werkt dat dan??? Angola was een Portugese kolonie en geen Engelse, qua historie al totaal onvergelijkbaar met Kenia, om nog maar te zwijgen van dingen als taal en cultuur. Kenia geniet al decennia relatieve rust, met af en toe serieuze rellen, maar niet vergelijkbaar met de allesvernietigende gruwelijke burgeroorlog die Angola tot zeer recent teisterde. De situatie van Mauro beoordelen op basis van je ervaring in Kenia is net zoiets als beweren dat de maffia regeert omdat je toevallig weet dat in delen van Italië de maffia lang de machtigste maatschappelijke groep is geweest.
Het is niet mijn bedoeling om vervelend te doen, maar ik begrijp het écht niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:47

Hij moet zich niet zo druk maken, maar blij zijn dat hij naar eigen land teruggaat, daar is zijn eigen familie en eigen taal spreken en de economie bloeit er op, daar kan hij goed leven. Dat had ik ergens gelezen in de krant.

Het is veel erger toen hij nog jong was om naar hier in een voor hem vreemde land te sturen met vreemde taal enz.

Hij weet dat hij verkeerd bezig is, want anders zou hij niet hoeven te liegen.