'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:36

Maar de nieuwe regels dat ouders door een werkend kind gekort worden op de uitkering vind ik ook niet kloppen. Dit kind kan dan toch niet sparen voor een eigen toekomst?!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:38

Precies Evelli, ik vind dat veel dingen aangescherpt mogen worden, maar nogmaals... er zullen ook veel goeden zijn die hieronder gaan lijden.
Bijvoorbeeld 5 uitkeringen achter 1 voordeur mag van mij flink aangepakt worden.

Yucca, die regel was er al, alleen lager.
Ik ben op mijn 19e uit huis gegaan, omdat anders mijn 'bijbaantjes geld' gekort zou worden op de uitkering van mijn moeder. Het was dus voordeliger om meer te gaan werken (daag opleiding, geen kansen meer) en uit huis te gaan.
Dát zijn schrijnende gevallen, maar die houd je in alles.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:41

Yucca schreef:
Maar de nieuwe regels dat ouders door een werkend kind gekort worden op de uitkering vind ik ook niet kloppen. Dit kind kan dan toch niet sparen voor een eigen toekomst?!

Die vind ik inderdaad wat krom.
Natuurlijk kan een werkend kind bijdragen in alle kosten (kostgeld) maar om dat gehele bedrag te korten op de uitkering van de ouders vind ik ook weer zo wat.

Q: Ik begijp het goed dat er altijd een aantal mensen zullen zijn die op een uitkering moeten terugvallen. Dat zal je altijd houden en dat vind ik ook niet erg.
Maar alle fraude die gepleegd word, de handjes die omhoog gehouden worden (en blindelings gevuld worden door de overheid) :n die verpesten het inderdaad voor de goeien.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:45

ik vind het een teken van luiheid dat de mensen niet gaan, er wordt aangegeven dat ze gekort worden. Dat lijkt ze echter niet te intresseren. dan lijkt het mij dat die mensen onterecht een uitkering hebben. (tenzij ze door lichamelijke of geestelijke beperkingen niet voor het werk geschikt zijn). mensen die zich te goed voelen voor in een kas, kunnen daar toch werken, en tegelijk soliciteren? dat motiveert daar ook weer voor. wil je niet de kas in, ga je maar ergens naar zoeken. hoe langer mensen werkeloos blijven, hoe moeilijker het wordt om ze weer aan de slag te krijgen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:46

Ell_en schreef:
Denk hier maar eens over na:

Iemand heeft een hele goede opleiding, als diegene werk kan vinden heeft deze persoon een prima loon...
Als deze persoon door wat voor reden dan ook in de ww komt, krijg je nog 70% van je loon wat je verdiende bij je baas...

Nu had je een prima baan met een goed loon, je komt daadwerkelijk in de ww, dus krijgt nog maar 70%.. dat is al een hele stap terug..
Om je goede wil te tonen ga je maar werk onder je niveau doen, dus je verdiend al stukken minder... en na het seizoen wordt je er weer net zo
vrolijk uitgeflikkerd door je baas, dus je komt weer in de ww, dus weer 70% van je laatst verdiende loon, hoppa, weer een hele stap terug!
En dan ontstaan de problemen, omdat je eerst een goede baan hebt, heb je aan de hand van die inkomsten bijvoorbeeld een huis gekocht, maar omdat je
werk onder je niveau moet doen, wordt het lastig om alles nog te kunnen betalen, maar goed, misschien gaat het nog net.
En als je dan weer van je ''mindere'' loon 70% krijgt, gaat het (meestal) niet meer.. en het probleem is ontstaan...

Ooit gehoord van de garantieloonregeling? Die is hiervoor ontwikkeld!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:47

anneliesdj schreef:
Evelli schreef:
Dat is geen gokje :) dagje meedraaien op het telefooncentrum van de sociale dienst geeft je een hoop inzichten hoor :)
"Mijn dochter gaat zich verloven, mag ik 50 euro voor een cadeau?"
"Mijn vader is jarig, mag ik 75 euro voor zijn cadeau?"
"Mijn tuintafel is stuk, mag ik geld voor een nieuwe?"
"Mijn computer is te langzaam, zo kan ik niet op internet om vacatures te zoeken. Het duurt wel 4 minuten om een pagina te openen. Ik wil graag een MacBook, mag ik 700E om die aan te schaffen. Iets langzamers kan echt niet hoor"
"Mijn kind wil naast voetbal ook nog op judo/hockey/korfbal, jullie betalen daar toch ook wel de contributie van he?
"Mijn tuin moet opgeknapt worden, waar kan ik de rekening heen sturen om het te laten doen?"

Dat je erom vraagt wil toch niet zeggen dat je het ook krijgt.
Wat een onzinnig gedoe, ik geloof echt niet dat de overheid MacBooks gaat uitdelen aan werklozen 8)7

Och och, wat heeft iedereen weer een mening! Die vragen gaan vaak om het eigen geld van de mensen waar ze zelf geen beheer over hebben!
Wat is het toch? Jaloezie? Zit maar eens in die situatie, maar nee daar kies je toch maar niet voor blijkbaar! Dus er staat blijkbaar wel wat tegenover, die eigen baan, dat eigen inkomen, die eigen verantwoordelijkheid.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:47

GamblersCup schreef:
No way dat ik in een kas zou gaan werken. Ben al kapot genoeg, zou het niet trekken. Vroeger wel gedaan, maar toen was ik nog heel en jong en flexibel. Maar nee, dat zou ik ook niet doen. Maar goed, ik zou toch echt wel voor ander werk zorgen, thuis zitten gaat m ook niet worden.

Duidelijk nooit in een kas gewerkt? Ik wel, was nog zittend werk ook :D beetje plantjes stekken (kleine stekjes in een potje doen). Nou, da's echt niet zo belastend hoor (of je moet niet kunnen zitten en je armen niet kunnen bewegen :+ )

Ik vind het goed dat ze de regels aanscherpen, toch flink wat mensen die lekker geld lopen te trekken zoals de buren van TS. Ik snap best dat er mensen zijn die dit echt nodig hebben en dat het echt niet leuk is, maar ik vind dat ze de misbruikers best aan mogen pakken.
Zoveel dingen heb je ook helemaal niet nodig (ook mensen die gewoon werken niet), we hebben zoveel overbodige dingen tegenwoordig. Ik vraag me af of die mensen ook een tv en een magnetron van de overheid krijgen bijv, dat zou ik echt onzin vinden namelijk. Dat zijn echt overbodige luxedingen imo. Kijk, een wasmachine, dat is nog iets wat je nodig hebt om je kleding schoon te maken (al kan dat ook op de hand, maar dat is wel heel onpraktisch) maar een tv heeft echt geen nut. Hetzelfde als mensen die in de bijstand zitten en wel een paard hebben, en dan gaan klagen dat ze het zo slecht hebben... doe dan je paard weg, ga werken of stop met klagen. Paard is ook luxe, als ik daarvoor geld kreeg had ik er ook wel eentje staan.
Even voor de extra duidelijkheid dit gaat dus over mensen die niet willen, niet de mensen die een goede reden hebben om niet te kunnen werken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:49

josien_m_ schreef:
Evelli schreef:
Dat is geen gokje :) dagje meedraaien op het telefooncentrum van de sociale dienst geeft je een hoop inzichten hoor :)
"Mijn dochter gaat zich verloven, mag ik 50 euro voor een cadeau?"
"Mijn vader is jarig, mag ik 75 euro voor zijn cadeau?"
"Mijn tuintafel is stuk, mag ik geld voor een nieuwe?"
"Mijn computer is te langzaam, zo kan ik niet op internet om vacatures te zoeken. Het duurt wel 4 minuten om een pagina te openen. Ik wil graag een MacBook, mag ik 700E om die aan te schaffen. Iets langzamers kan echt niet hoor"
"Mijn kind wil naast voetbal ook nog op judo/hockey/korfbal, jullie betalen daar toch ook wel de contributie van he?
"Mijn tuin moet opgeknapt worden, waar kan ik de rekening heen sturen om het te laten doen?"

Och och, wat heeft iedereen weer een mening! Die vragen gaan vaak om het eigen geld van de mensen waar ze zelf geen beheer over hebben!
Wat is het toch? Jaloezie? Zit maar eens in die situatie, maar nee daar kies je toch maar niet voor blijkbaar! Dus er staat blijkbaar wel wat tegenover, die eigen baan, dat eigen inkomen, die eigen verantwoordelijkheid.

Dit waren geen vragen aan de bewindvoering :n gewoon aan de sociale dienst. Niets over eigen geld waar ze geen beschikking over hadden.
Gewoon ordinair handje ophouden ;)

Er zijn er zat die er wel bewust voor kiezen. Want die kunnen wel een baan krijgen. Maar ja, als je het minimumloon verdient, dan stopt je uitkering en dan hou je minder over en moet je er wat voor doen. Kan je beter niet werken en je uitkering behouden plus alle voordeeltjes die erbij horen.

Fifill: idd, stekken kan gewoon op een stoel aan een tafel met een schaar en een blad inderdaad.
Heb als scholier uren zitten stekken. Bakken vol stekkies: knip knip knip en in de andere bak. Radiootje aan, fles drinken erbij :j prima te doen, werd er niet eens moe van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:51

Gezellig gewoon even een paar weken werken, sociale contacten opdoen....even een doel om voor je vrije weekend te werken....misschien krijg je hierdoor wel een andere baan....of misschien hebben we het allemaal met zijn allen verkeerd begrepen...

Inderdaad werken is voor de dommen.

Linda2B

Re: 'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:53

we wachten de nieuwe wet werken naar vermogen maar rustig af... ;-)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:55

De mensen die niet kunnen werken zijn ongetwijfeld niet in die bus naar die kassen gezet, omdat die geen verplichting tot solliciteren/werken hebben. De mensen die met die bus naar de kassen zijn gegaan, hebben volgens mij een arbeids/sollicitatieplicht. Het percentage dat zonder goede reden bij voorbaat al bedankt voor dat werk, mag wat mij betreft lopend terug en thuis aangekomen 0 euro op de bankrekening hebben. Er zijn mensen bij die al 10 jaar in de bijstand zitten, en die wel geacht worden te kunnen werken. Die mensen halen het bloed onder mijn nagels vandaan als ze vervolgens niet van plan zijn de handen uit de mouwen te steken.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:57

@ Leonoor: ik heb er wel eens van gehoord, maar weet niet goed wat het inhoud, maar mijn eerdere bericht in dit topic, die situatie hoor ik zo veel...
Dus ben wel benieuwd wat die garantieloonregeling inhoud..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:59

Nou Gummie, ik heb hier ook een mooie :D
Mijn moeder wordt in mei 65 en is met 62 met vervroegd pensioen gegaan. Ze heeft daarvoor 80% WAO ontvangen en werd aangevuld door de bijstand, daarnaast deed ze vrijwilligerswerk voor zover dat kon (ze is zelfs 100% afgekeurd geweest, maar heeft gevochten om te MOGEN werken).
Nu kreeg ze in januari een oproep dat ze voor die 20% aan het werk moest tot mei (omdat ze dan definitief met pensioen gaat) en dus weer sollicitatieplicht kreeg. Deed ze het niet, dan werd ze gekort :+
Haar contactpersoon bij de Sociale Dienst heeft overigens voor haar geregeld dat dit niet hoefde, maar zo zullen er wel meer vreemde gevallen zijn.

Garantieloonregeling ken ik niet.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:00

volgens mij is dat als je gaat werken voor minder geld dan de 70% van je uitkering uit het vorige werk, dat de rest wordt aangevuld

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:01

Ell_en schreef:
@ Leonoor: ik heb er wel eens van gehoord, maar weet niet goed wat het inhoud, maar mijn eerdere bericht in dit topic, die situatie hoor ik zo veel...
Dus ben wel benieuwd wat die garantieloonregeling inhoud..

http://www.uwv.nl/Particulieren/zoekres ... woord.aspx

Hier staat het uitgelegd :j Heb er zelf ook gebruik van kunnen/mogen/moeten maken, toen ik werkte bij het UWV :D

Nova_ziodax, dat is wat anders ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:02

Q, gelukkig heeft jouw moeder een dossier en daarin staat al haar werkgeschiedenis...maar diegenen die dat niet hebben opgebouwd, zouden zomaar een oproep kunnen krijgen.....Overigens dacht ik dat sollicitatiieplicht verviel na 62 jaar??? Is dat afgeschaft??

Brieven schrijven op je 62e is iets dat je gewoon effe moet gaan doen...je wordt toch niet aangenomen...als je met 50 al als oude lappen bij de stort gaat, dan ga je als 62er zeker met die was mee.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:08

Quellian schreef:
Nou Gummie, ik heb hier ook een mooie :D
Mijn moeder wordt in mei 65 en is met 62 met vervroegd pensioen gegaan. Ze heeft daarvoor 80% WAO ontvangen en werd aangevuld door de bijstand, daarnaast deed ze vrijwilligerswerk voor zover dat kon (ze is zelfs 100% afgekeurd geweest, maar heeft gevochten om te MOGEN werken).
Nu kreeg ze in januari een oproep dat ze voor die 20% aan het werk moest tot mei (omdat ze dan definitief met pensioen gaat) en dus weer sollicitatieplicht kreeg. Deed ze het niet, dan werd ze gekort :+
Haar contactpersoon bij de Sociale Dienst heeft overigens voor haar geregeld dat dit niet hoefde, maar zo zullen er wel meer vreemde gevallen zijn.

Garantieloonregeling ken ik niet.

Dan is er dus geen probleem.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:53

@Gummie nee maar het is wel dom.

Het is niet alleen de bijstand hoor. Mijn vriend krijgt een lagere uitkering dan mijn broer. Vriend heeft reuma, broer heeft Down. Mijn vriend heeft een jaar fulltime gewerkt voor zijn reuma opspeelde. Mijn broer krijgt een soort standaardbedrag dat ongeveer 100 euro hoger ligt. Terwijl mijn broer nou niet echt iets nuttigs heeft gedaan voor de samenleving, om het zo maar te noemen, mijn vriend heeft nog mensen voorgelicht over de juiste keuze douchekop of stortbak :j . Als hij nooit fulltime had gewerkt had hij wel dat hogere bedrag gehad.. Fijn, word je dus afgestraft omdat je hebt gewerkt?

Op een gegeven moment ging hij 20 uur per week vrijwilligerswerk doen. Dit zonder beloning, zijn uitkering bleef hetzelfde. Nu wordt hij te duur en is hij ' ontslagen ' , hij werkt het op het moment nog 10 uur maar is nu wel gekort op zijn uitkering omdat hij geen 20 uur meer werkt. Terwijl hij het wel zou kunnen.. Ehm ja geef mij even het adres van een werkgever waar ze een jongen zonder opleiding met reuma en dyslexie aannemen voor 20 uur in de week, waarvan hij er in de winter een goed aantal niet kan werken omdat hij van de pijn de trap niet af komt of omdat hij ziek is van de medicatie?
Even ter vergelijking: als hij op zijn gat was blijven zitten en niet dat vrijwilligersbaantje had aangepakt, had nog steeds de 70% gehad van zijn fulltime salaris. En niet minder, wat nu het geval is.

Je zou er bijna voor gaan solliciteren bij het uwv. Er even een beleid doorheen rammen dat het eens een keer wat eerlijker maakt, want van de profiteurs waar ik hier over lees kan ik me echt boos over maken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:12

Wat ik dan weer niet snap is dat er hier zoveel werklozen rondlopen en dat er Polen het land binnenkomen om het 'vuile' werk te doen waar wij geen zin in hebben..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:13

Supervixen schreef:
Wat ik dan weer niet snap is dat er hier zoveel werklozen rondlopen en dat er Polen het land binnenkomen om het 'vuile' werk te doen waar wij geen zin in hebben..

Omdat onze werklozen niet voldoende gestimuleerd worden om dat werk te doen wat al die Polen hier komen doen voor een minimumloon....
En daar moeten ze eens wat aan gaan doen!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:15

Even serieus... leuk hoor, het minimumloon, maar daar kun je toch niet normaal je huur & boodschappen van betalen. Is toch niet meer van deze tijd...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:19

Goed punt Q :j

Tja maar die polen zijn goedkoop.. En wij Nederlanders willen het werk niet doen dat zij wel willen doen. Tja. Imo is het niet echt een kwestie van willen als je bijstand hebt.

En mocht je het werk nou niet KUNNEN doen, dan hoor je niet in de bijstand maar in de WAO.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:24

Magrathea schreef:
En mocht je het werk nou niet KUNNEN doen, dan hoor je niet in de bijstand maar in de WAO.

Daar kom je tegenwoordig niet meer in terecht.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:31

Quellian schreef:
Magrathea schreef:

Daar kom je tegenwoordig niet meer in terecht.

Ja of hoe het tegenwoordig heet :P
Datgene wat je krijgt als je fysiek of mentaal niet in staat bent om te werken vanwege afwijking/ziekte/...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:43

Ja ik snap wat je bedoelt, maar daar heeft bijna niemand meer recht op.
Ik ben in november of december geweest voor keuring en hij vond het allemaal erg rot voor me, maar ja... ze keuren niemand meer af (bij mij ging het overigens om 8 uur). Hij had zelfs iemand 100% goed moeten keuren die verlamd is geraakt door complicaties tijdens de bevalling. De hoge meneren zeggen dan: 'ze kan toch met een headset aan de telefoon mensen te woord staan? Dús kan ze werken'.