Hoe ziet het ideale rechtssysteem eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe ziet het ideale rechtssysteem eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:43

Wat voor soort mensen zitten er dan in een TBS kliniek? Ik dacht toch wel maatschappijgevaarlijke figuren en recidive komt juist bij dit soort mensen veelvuldig voor...overigens zijn er maar erg weinig veelplegers die spontaan genezen en "nooit" meer wat doen...als je ze spreekt, zeggen ze zelf dat ze een criminal mind hebben....en dat herhaling voor hun heel erg makkelijk is en zij bij veel dingen vinden dat dat best wel kan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:44

geerke schreef:
ik heb het pas over links als eerst rechts wordt bekritiseerd.

We hebben het hier niet over links of over rechts, maar over het rechtsysteem.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:46

russel schreef:
Wat voor soort mensen zitten er dan in een TBS kliniek? Ik dacht toch wel maatschappijgevaarlijke figuren en recidive komt juist bij dit soort mensen veelvuldig voor...overigens zijn er maar erg weinig veelplegers die spontaan genezen en "nooit" meer wat doen...als je ze spreekt, zeggen ze zelf dat ze een criminal mind hebben....en dat herhaling voor hun heel erg makkelijk is en zij bij veel dingen vinden dat dat best wel kan...

volgens mij zitten daar ook geen lieverdjes...juist degene die een draad los hebben.
En naar mijn weten genezen losse draden niet.Maar ja,wie ben ik... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:48

Ach genoeg voorbeelden van dat het idd niet werkt en genoeg rapporten dat dat systeem faalt, maar in Nederland zitten nog genoeg mensen die in het goede van de mens geloven....

Maar helaas is dat goede in de mens maar een vernisje....heb je geen lange nagel voor nodig om dat weg te krabben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:50

Losse draden genezen idd erg moeilijk, maar lang niet alle mensen die het niet meer op een rijtje hebben, hebben een draadje los. Er zijn er genoeg die door hun 'milieu' bepaalde problemen hebben gekregen/de mogelijkheid bestond dat bepaalde problemen konden ontwikkelen. Tevens zijn er ook genoeg mensen die idd een los draadje hebben, maar met bepaalde medicijnen alsnog kunnen functioneren. Er zijn genoeg mensen die potentieel behoorlijk gevaarlijk zijn en toch functioneren in de samenleving, zij het door medicijnen, zij het door therapie.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:53

geerke schreef:
Een gevangene kost 200 euro per dag
Een TBS'er kost 500 euro per dag.
Inslapen is goedkoper.... :+

Mijn hemel. 365 X 200 = 73000 x 10 = 730.000 euro.

Dat heeft V.v.d.G ons al gekost. Inslapen is idd goedkoper, een kogel wellicht nog goedkoper.

Punt blijft voor mij dat de vrienden, familie en omstanders met een groot verdriet achter blijven wat ze hun levenlang mee moeten dragen.
Moord is moord en dat staat bij mij gelijk aan nooit meer de gevangenis uit

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:08

Geerke, sorry, mijn opmerking over rechtse hobby's was meer als geintje bedoeld. Was misschien beter geweest om er een knipoog bij te zetten.

Verder gaat dit inmiddels wel heel ver weg van de eigenlijke vraag over hoe mensen over ons rechtssysteem denken (en waarom), dat is misschien jammer omdat het best goed begon.

@ Russel, je zegt dat er in Nederland genoeg mensen zitten die in het goede van de mens geloven, ik weet niet of dat zo is. Ik weet wel dat uitgebreid onderzocht is (en gewoon wordt bijgehouden) hoe het zit met recidive en of daar een relatie ligt met gevangenisstraf en TBS en daaruit blijkt heel duidelijk dat de kans op recidive na gevangenisstraf heel veel groter is dan de kans op recidive na TBS.

@ Cowgirl, je kunt alleen concluderen dat inslapen goedkoper is als je weet wat dat kost. In het geval van VvdG kan ik je, ook zonder exacte cijfers, garanderen dat inslapen heel erg veel duurder is dan z'n gevangenisstraf. Daarvoor moet dan in elk geval eerst de grondwet worden aangepast, en omdat er gelukkig iets is met democratie in dit land, kun je er vanuit gaan dat VvdG een natuurlijk dood sterft vóórdat zijn straf ooit zou kunnen worden omgezet in de doodstraf.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 22:51

Cowgirl: vind jij dan dat bij bepaalde misdrijven, zoals moord, omstandigheden geen enkele rol spelen? Stoornissen, relatie tussen verdachte/slachtoffer (en daarmee bedoel ik ook het soort 'relatie' wat ouders van de misbruikte kindjes met Robert M. hebben), heftige trauma's, situatie op dat moment?
En is dat alleen bij moord of ook bij andere misdrijven, en welke dan?

Niet alle mensen die iets verkeerd doen zíjn ook inherent verkeerd. Sommige mensen zijn inderdaad anti-sociaal/psychopaat, daar valt weinig aan te genezen. Maar ik heb eens een interview gezien met een TBS'er die vertelde van baby af aan door zijn héle omgeving misbruikt en mishandeld te zijn geweest. Dan kan je nog zo'n goed mens zijn, ik denk dat niemand daar ongeschonden uit komt, en als mishandeling alles is wat je kent, is het niet heel vreemd dat je dat zelf ook gaat doen. (je hebt immers geen ander referentiekader) Zou die man dan ook thuishoren in een gevangenis?

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:19

russel schreef:
Ach genoeg voorbeelden van dat het idd niet werkt en genoeg rapporten dat dat systeem faalt, maar in Nederland zitten nog genoeg mensen die in het goede van de mens geloven....

Maar helaas is dat goede in de mens maar een vernisje....heb je geen lange nagel voor nodig om dat weg te krabben....

Idd, alleen als ze plots besluiten dat ze hun buurman of buurvrouw worden wordt is de wereld te klein.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:55

russel schreef:

De TBS-ers die uiteindelijk de kliniek verlaten, zijn behandeld en veelvuldig begeleid en getest voordat ze weer in de "gewone" wereld terecht komen, juist om recidive te voorkomen. De kosten van een TBS-er zijn zo hoog, juist door de grote mate van behandeling/therapie door psychiaters, psychologen, begeleiders enz. En daarbij dan nog de kosten van "kost en inwoning".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 05:54

Cowgirl schreef:
geerke schreef:

Dat heeft V.v.d.G ons al gekost. Inslapen is idd goedkoper, een kogel wellicht nog goedkoper.

Punt blijft voor mij dat de vrienden, familie en omstanders met een groot verdriet achter blijven wat ze hun levenlang mee moeten dragen.
Moord is moord en dat staat bij mij gelijk aan nooit meer de gevangenis uit

Grappig dat je je druk maakt om de kosten en vervolgens iedere moordenaarlevenslang in de cel wilt hebben (wat een gevangenis straf van meer dan 60 jaar kan betekenen; klinkt wat tegenstrijdig, misschien moet je nog even de tijd nemen om je gedachte wat verder uit te laten kristaliseren).

En de nabestaanden blijven inderdaad met het verlies zitten, maar het lijkt me ook geen prettig rechtssysteem waar de strafmaat wordt aangepast om de nabestaanden voldoening te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 06:17

Cowgirl schreef:
geerke schreef:

Zouden jullie nou serieus willen dat de strafmaat bepaald gaat worden door de kosten van de straf?

Klinkt mij een beetje als ondoordachte verkiezingsretoriek in de oren waarmee je misschien wat extra zetels naar je toe trekt omdat je ondoordachte onderbuikgevoelens aanspreekt.. Typisch iets waar een bepaalde politicus in Nederland zich vaker schuldig aan maakt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:09

in tijden van een begrotingstekort is dat misschien niet verkeerd?
Ik heb het even vermeld omdat iemand hier zich afvroeg of een TBS 'er duurder was dan een normale gevangene,heeft niets met verkiezingsretoriek te maken.
De politicus waar jij op doelt heb ik persoonlijk nooit horen zeggen dat het gevangenewezen te duur was of dat daar op bezuinigd moest worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:33

geerke schreef:
in tijden van een begrotingstekort is dat misschien niet verkeerd?
Ik heb het even vermeld omdat iemand hier zich afvroeg of een TBS 'er duurder was dan een normale gevangene,heeft niets met verkiezingsretoriek te maken.
De politicus waar jij op doelt heb ik persoonlijk nooit horen zeggen dat het gevangenewezen te duur was of dat daar op bezuinigd moest worden.

Ik zeg ook niet dat die politicus dat heeft gezegd, ik doel er alleen maar op dat die politicus bekend staat om het onderbuikgevoel aan te spreken met vrij ondoordachte opmerkingen die op het eerst gezicht misschien logisch lijken maar die totaal geen oplossing zijn voor het probleem.

Iemand die TBS moet krijgen kan je niet in een normale gevangenis zetten omdat er dan geen goede mogelijkheid tot behandelen is en de kans op herhaling velen malen groter is. Dus ongeacht het begrotingstekort is het slechts een korte termijn oplossing voor een lange termijn probleem. Maar het klinkt mensen misschien wel goed in de oren omdat het geld bespaard en ze eigenlijk helemaal niet snappen dat het probleem op de lange termijn hier alleen maar groter door gaat worden.

Vandaar dat ik de vergelijking maak met die politicus en aangeeft dat het overkomt als "verkiezingsretoriek".

(de opmerking dat inslapen bovendien goedkoper is komt bovendien vooral smakeloos en ondoordacht over, ook al zet je er een " :+ " achter om te laten blijken dat je het niet helemaal serieus bedoelt)

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:09

Het ideale rechtssysteem bestaat in mijn ogen niet, er bestaat geen systeem waar iedereen het mee eens is, de maatschappij zal wellicht vinden dat de straffen te laag zijn, de veroordeelden dat de straf te hoog is, en zo zijn er nog een hoop dingen te noemen.

Ik vind dat wij in Nederland toch een vrij omvangrijk en redelijk rechtvaardig rechtsstelsel hebben. Er zullen altijd mazen in de wet zijn, daar de samenleving zich sneller ontwikkeld dan de wetten kunnen worden aangenomen, er zijn altijd leemtes en moeilijke procedures en tijdrovende vormvereisten etcetera, en in een zaak waarin je wellicht wéét dat iemand een dader is maar het bewijs niet tot veroordeling zal leiden dan geeft dit een verschrikkelijk gevoel van onrecht. Maar dit systeem is er niet om de samenleving of slachtoffers van delicten te pesten, maar om de kans, hoe klein misschien ook, op te vangen dat er geen onschuldige mensen achter de tralies belanden. In Amerika, bijvoorbeeld, is dit een stuk 'makkelijker', ik heb bijvoorbeeld een zaak gezien van een man die 30 (!) jaar onschuldig heeft gezeten, veroordeeld op (miniem) indirect bewijs en een getuigenverklaring die pas na 30 jaar werd ingetrokken, dit kan in Nederland gewoon niet gebeuren, in ieder geval niet op deze manier.

Wel vind ik dat we anders met de strafdoelen om mogen gaan. Strafdoelen zijn preventie (generale en specifieke preventie, oftewel een signaal afgeven naar de samenleving dat misdaad wordt bestraft en de delictspleger ervan weerhouden opnieuw een misdaad te begaan), vergelding/genoegdoening (voor het slachtoffer). En dan zijn er nog aanvullende straffen waarmee wordt geprobeerd de dader wat te leren of te veranderen, te rehabiliteren.

Ik denk dat er een ander evenwicht moet worden gezocht tussen de strafdoelen, de straffen zijn voornamelijk gericht op vergelding/genoegdoening en dat is voor het slachtoffer in casu misschien prettig, maar voor de samenleving als geheel minder efficient. De kans op recidive na een vrijheidsstraf is om en nabij 70%, terwijl deze kans zakt met 20% als er een werksstraf wordt opgelegd als hoofdstraf (bron: http://reclassering.nl/documents/Nieuwbeerta.pdf. Daarnaast ben ik een groot voorstander van aanvullende straffen, zoals bijvoorbeeld ontzegging van de rijbevoegdheid of een cursus ‘omgaan met alcohol’. Ook vind ik dat er veel meer aandacht moet worden besteed aan rehabilitatie maar vooral het ‘waarom’, hoe is iemand tot zijn/haar daad gekomen, waar liggen de knelpunten voor deze persoon. Ik heb eens gelezen over een onderzoek waaruit is gebleken dat een heel hoog percentage van de veroordeelden grove problemen had in zijn/haar jeugd of leven en hierdoor is beinvloed. Ik zal eens kijken of ik dit onderzoek nog kan vinden of hier cijfers bij kan zoeken. Ik ben laatst nog naar een zaak geweest waarin een jongen werd veroordeeld tot een –in mijn ogen- forse gevangenisstraf omdat hij een oude dame had beroofd van haar tasje en zij hierbij ten val kwam en haar schouder brak. Als je enkel deze situatie ziet zullen de meeste mensen vinden dat hij straf verdient, maar toen het verhaal van de jongen op tafel kwam dan kijk je hier toch echt met andere ogen naar. Deze jongen zijn moeder was bij de geboorte overleden, tot zijn 5e had hij bij zijn drugsverslaafde vader gewoond, die nogal last had van ‘losse handjes’, hierna heeft hij in 3 verschillende pleeggezinnen gewoond en vervolgens van internaat naar internaat het leven doorgegaan. Hij heeft zelf verschillende keren aangeklopt bij instanties omdat hij onder andere niet met geld om kon gaan, verslaafd was geraakt en gewoon heel moeilijk kon omgaan met zijn trauma’s uit het verleden. Helaas werd hij meerdere keren geweigerd, en is hij nooit goed geholpen. Tot hij op de bewuste dag na 4 dagen geen geld voor eten te hebben gehad in elk handtasje een ‘dikke vette hamburger’ zag, besloot hij over te gaan tot zijn daad. En dat zo’n jongen dan enkel wordt veroordeeld tot een gevangenisstraf, terwijl hij zelf aangeeft heel graag hulp te willen hebben maar dit wel heel moeilijk vind omdat hij er geen goede ervaringen mee heeft, dat vind ik echt niet te verkroppen. Ik vind dit een typische kwestie van het probleem opschuiven naar later, want als deze jongen straks uit de gevangenis komt dan denk ik niet dat hij veel heeft geleerd.

En veel mensen roepen wel dat ‘iedereen tegenwoordig een moeilijke jeugd heeft gehad’, en in veel gevallen wordt het misschien ook wel te makkelijk hierop gegooid, maar zoals ik al eerder noemde, een groot aantal van de misdadigers heeft dit ook gehad! Ik heb persoonlijk nog bijna geen zaak gezien (en ik ga vaak) waarin er geen omvangrijke persoonlijke omstandigheden een rol speelden.

Op de korte termijn zal extra psychologische ondersteuning en nog meer energie in rehabilitatie veel geld kosten, maar op de lange termijn (ook hier heb ik zo geen sommetjes bij) denk ik dat het voordelig kan uitpakken, zowel voor de pleger, als de samenleving, als de belastingcenten.

Dus nog even in het kort: ik vind dat het Nederlands rechtssysteem in basis een goed systeem is, maar ik denk dat er vooral aandacht moet worden besteed het in evenwicht brengen van de strafdoelen, het waarom, en wellicht is het ook geen gek idee om naar de buitenwereld toe meer voorlichting te geven over misdaad, waarom gebeurt het, welke straffen werken wel en niet, en wat kunnen wij als gewone burger betekenen voor de maatschappij om de cijfers omlaag te brengen.

En dan kan ik hier nog wel drie uur over doortypen maar hier laat ik het even bij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:13

geerke schreef:
de oplossing voor het begrotingstekort....TBS schrappen....brengt miljoenen op :j

Het schrappen van uitgaven levert nooit geld op, je bedoelt waarschijnlijk dat het een besparing is.

geerke schreef:
Zwaar psychisch gestoorden die ook nog een delict hebben gepleegd mogen van mij in een aparte afdeling.Daar heeft TBS toch geen zin voor.

Die gaan ook naar een aparte afdeling, TBS longstay. Die komen dus ook nooit meer vrij.

geerke schreef:
russel schreef:
Geerke, de straffen in Frankrijk zijn toch strenger en langer?

hier kom je er niet meer uit hoor na een moord :D

Volgens onderzoek is de strafmaat in Nederland echter zwaarder dan in Frankrijk:
http://www.wodc.nl/onderzoeksdatabase/c ... 44&cs=6796 (veel leesplezier).

Stukje uit de bespreking van het rapport:
Als maatstaf voor de punitiviteit’ van een rechtssysteem delen de onderzoekers het aantal gevangenen op enig moment door het aantal veroordeelden dat in de cel zit. “Een hoge uitkomst is een teken van veel en/of lange gevangenisstraffen”. De veronderstelling is dat een celstraf de zwaarste straf is. Want “het strafklimaat in een land is afhankelijk van de kans dat een gevangenisstraf opgelegd wordt en de lengte van de daadwerkelijk uitgevoerde gevangenisstraf. De laatste kan echter niet direct gemeten worden, over het algemeen is alleen de opgelegde straf bekend.” De grafiek staat op de laatste pagina van het rapport (244). Daaruit blijkt dat de uitkomst van die deling voor Nederland op een strenger strafklimaat duidt dan voor Denemarken, Duitsland, Engeland, Noord Ierland, Schotland, Zweden, Finland en Frankrijk.

geerke schreef:
Asyaa schreef:
Het aantal gevallen pedofilie neemt niet zozeer toe, de media aandacht en de mate waarin slachtoffers naar buiten treden neemt toe. Hoe lang speelt de zedenzaak in de kerk nou al? Decennia. Pedofilie is echt niet iets van deze tijd, het opsporen en bestraffen ervan echter wel.

het wordt een pedofiel wel erg makkelijk gemaakt in de 'nieuwe wereld' van internet....een hele grote snoepjeswinkel.
Ik denk dat je de grote netwerken van nu,het uitwisselen van filmmatriaal en foto's 100 jaar geleden niet had.

Jammer dat je niet inhoudelijk reageert hier want Asyaa heeft wel een goed punt.
De statement dat er nu grotere netwerken zijn met filmmateriaal en foto's dan 100 jaar geleden voegt weinig toe omdat er in die tijd nauwelijks camera's en fototoestellen in handen van particulieren waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:14

JumpingRider schreef:
En het ergste is, als je zo'n engerd tegen komt dan mag je niet eens jezelf verdedigen door bv met een paal eens goed hard op zijn harsens te slaan, zodat hij zeker niets meer kan doen. Want als je dat zou doen, dan draai je zelf de bak in. Nee we moeten maar gewoon lief alles afstaan, want dan zullen ze niet op ons schieten of ons neersteken (als je geluk hebt).
Nee, vechten voor je eigen spullen mag in Nederland niet.

Dit is een beetje overdreven en de waarheid ligt iets genuanceerder.
Je mag je hier in Nederland absoluut wel verdedigen, maar je mag iemand inderdaad niet hard met een paal op zijn harsens slaan omdat dat weinig met zelfverdediging te maken heeft. Zoals jij het beschrijft speel je voor eigen rechter (ik zal er eens voor zorgen dat hij/zij dat nooit meer doet) en dat mag inderdaad ook niet.
Geheel terecht lijkt me ook, want het beoordelen of en hoe iemand gestraft moet worden ligt in de handen van een rechter en daar zal eerst een eerlijk proces aan vooraf moeten gaan.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:22

Zoals Enzino zegt is dit inderdaad iets anders in de werkelijkheid. Er zijn namelijk termen als 'noodweer' en ook 'noodweer exces' die op hun beurt (kunnen en meestal zullen) leiden tot strafuitsluiting. Je gedraging is dan wel wederrechtelijk maar niet strafbaar. Er zal vrijwel altijd worden begrepen vanuit welke emotie en situatie er wordt gehandeld, maar natuurlijk kom je er niet zomaar mee weg als je de eerste de beste inbreker de dood in jaagt, dit is gewoon buiten alle proportie.

Vechten voor je eigen spullen en voor jezelf mag dus wel degelijk. Maar er zijn altijd grenzen. Anders is het natuurlijk bij alles ook weer heel makkelijk om te zeggen 'ja maar het was noodweer', terwijl je iemand doodslaat, en dan kom je weer aan de andere kant van het recht want dan is het wel erg 'makkelijk' om dit te gebruiken. Dan kan ik als ik iemand dood wil hebben mijn gang gaan en zeggen 'ja maar hij...'

Maar hier hebben we uiteraard weer de hele procesgang voor, maar in werkelijkheid worden er maar weinig mensen gestraft voor iets wat zij hebben gedaan vanuit noodweer of noodweer exces. Ik weet hier geen precieze cijfers bij maar ik zou ze graag willen hebben. Maar goed veel mensen denken al gauw dat je zelf de bak in draait als je voor jezelf opkomt, en dit wordt dan snel de heersende opvatting, terwijl deze eigenlijk onjuist is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:35

Door de bezuinigingen in de geestelijke gezondheidszorg, zullen de problemen in de maatschappij sowieso groter worden. Ik vraag me af, of uiteindelijk dit ook geld oplevert, immers een deel van mensen met psychiatrische problemen zal in de gevangenis belanden en dit kost ook geld.
Daarom is behandeling in een TBS-Kliniek voor bepaalde misdaden ook belangrijk en moet dit niet worden geschrapt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:39

Electra63 schreef:
Door de bezuinigingen in de geestelijke gezondheidszorg, zullen de problemen in de maatschappij sowieso groter worden. Ik vraag me af, of uiteindelijk dit ook geld oplevert, immers een deel van mensen met psychiatrische problemen zal in de gevangenis belanden en dit kost ook geld.
Daarom is behandeling in een TBS-Kliniek voor bepaalde misdaden ook belangrijk en moet dit niet worden geschrapt.

maar ik denk dat ze de tbs gevallen eens wat specifieker moeten bekijken,er zijn namelijk gevallen die niet genezen.

Het komt regelmatig voor dat een tbs'er tijdens proefverlof de fout ingaat.
Maar dat zullen mijn 'onderbuikgevoelens'wel zijn....populistische borrelpraat...toch Enzino@?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 12:45

Jodie_, wat een fijne en leerzame posts! :)

Geerke: ik weet niet of het 'regelmatig' misgaat. Je hoort het steeds in de media, maar weet jij hoeveel proefverloven wél goed gaan? Zo ja, dan hoor ik graag die cijfers. :)
Er zijn inderdaad TBS'ers die nooit genezen, die zitten, zoals eerder genoemd, in de longstay en zullen nooit meer vrijkomen.

Jammer dat er niet meer mensen reageren die het pertinent oneens zijn met ons huidige systeem, om wat voor reden dan ook. Ik ben oprecht benieuwd naar hoe die mensen het graag anders zouden zien.

Misschien wel een interessant onderwerp: slachtoffer spreekrecht. Ik heb laatst een uitgebreid onderzoek gelezen waarin naar voren kwam dat het spreekrecht nauwelijks invloed heeft op de verwerking van het misdrijf, terwijl dat wel als belangrijkste argument wordt genoemd om het in te voeren.

Je kan je bovendien afvragen of het de objectiviteit van rechters niet beïnvloed als een slachtoffer (of meerdere) zeer geëmotioneerd iets vertelt of een heftige brief in het dossier laten opnemen.

Dus: spreekrecht goed zoals het is, uitbreiden, beperken - wat denken jullie?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:00

stukje over TBS
http://www.vrijspreker.nl/wp/2011/02/tbs-volgers/

Er zijn onderzoeken gedaan naar jeugdige TBS'ers...70% gaat binnen vier jaar weer in de fout.
Het gaat mij niet om het geld wat het kost....als het zin heeft.

Kan geen cijfers vinden over het percentage wat in de fout gaat tijdens proefverlof...waarbij ik persoonlijk denk dat 1 geval die in de fout gaat al 1 teveel is.
Het zal je moeder maar zijn die vermoord wordt door een TBS'er die op proefverlof is...of je kind wordt verkracht.
Ik denk dat je eens de slachtoffers moet ondervragen die het is overkomen,de nabestaanden.
Die zullen niet zeggen..."ach,het gebeurt haast nooit"

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 13:10

Natuurlijk, elk geval is er eentje teveel. Maar denken dat je élke misstap kan voorkomen is een illusie.
Heb je overigens links naar die onderzoeken?

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:05

DaniBanani schreef:
Niet alle mensen die iets verkeerd doen zíjn ook inherent verkeerd. Sommige mensen zijn inderdaad anti-sociaal/psychopaat, daar valt weinig aan te genezen. Maar ik heb eens een interview gezien met een TBS'er die vertelde van baby af aan door zijn héle omgeving misbruikt en mishandeld te zijn geweest. Dan kan je nog zo'n goed mens zijn, ik denk dat niemand daar ongeschonden uit komt, en als mishandeling alles is wat je kent, is het niet heel vreemd dat je dat zelf ook gaat doen. (je hebt immers geen ander referentiekader) Zou die man dan ook thuishoren in een gevangenis?

Dan doe je dr alles aan om hiermee om te gaan, zover dat in je mogelijkheid ligt. Ga je hulp zoeken, en geef je aan dat je verknipt bent. En voor sommigen is dat teveel werk en vermoorden of verkrachten lieve riemand. In zulke gevallen moet de maatschappij ons tegen dat soort beesten redden.

Ik lees hier dat de doodstraf zoveel kost, hoe zijn die kosten opgebouwd dat het zo belachelijk duur is?
Ik kan mij niet voorstellen dat een kogel of een dot stroom zon kapitaal kost namelijk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:09

Een onderdeel van het rechtssysteem waar ik moeite mee heb is het automatisch vervroegd vrijkomen.
Op dit moment actueel omdat de moordenaar van Pim Fortuyn over 2 jaar 2/3 van zijn straf van 18 jaar heeft uitgezeten en het er op lijkt dat hij dan ook vrijkomt.
Buiten de emoties die nu al opgeroepen worden daarover, vraag ik me af waarom de straf die opgelegd wordt, niet gewoon de werkelijke straf is.
Anders moeten ze bij het proces de straf opleggen die ook daadwerkelijk uitgezeten wordt en op dat moment klinkt dat vast anders